Juu en lähtökohtaisesti ole noista eri mieltä, ja isomman akun hitaamman kulumisen mainitsin kun tuli tuo jälleenmyyntiarvo puheeksi.Viittasin esim. siihen että jos vaikka laskee, paljonko tienaisi kun on vuodessa sen muutaman ylimääräisen kerran pikalaturilla. Saattaa olla että tuossa tuntipalkka on hieman korkeampi kuin palkkatyössä. Jos katsotaan vaikka käytettyjen ID.3:n hintoja niin eri akkukokojen hintaerot ovat käytetyissä sulaneet tosi pieniksi. Olen kyllä sinänsä samaa mieltä kanssasi, että tuo isomman akun hintalisä on melko kohtuullinen, mutta kyllä tuota kannattaa hetki miettiä ennen kuin tilaa isomman. Jos ei ole kotilatausta tai ajaa usein sitä mainitsemaasi Hki-Tre-Hki (johon tuo isompi varmaankin pystyy muutenkin kuin optimioloissa) niin iso on toki mukavampi, mutta tuolla EV3:n hinnaston yläpäässä on kyllä vahvasti läsnä se ongelma että muutamilla lisätonneilla saa sitten luokkaa ylemmän nelivedon (esim. EV6, Model Y,ID.4/Explorer).
Tuo akun kuluminen ei ole sellainen homma, mistä lähtökohtaisesti pitäisi olla kovin huolissaan. 60kWh:n akullakin on yleensä helppo vetää arkiajot siten että lataa max. 80%.
Positiivista joka tapauksessa että tässä tapauksessa paljon isomman akun saa parilla tonnilla, ilman että joutuu maksamaan lisähintaa vaikka siitä että isompi akku on varattu vain kalliimpiin neliveto- ja paremman varustelun executive-malleihin. Vaikka toki se neliveto olisi moneen tarpeeseen hyvä sekin, pitänee tarkistaa oliko tuosta EV3:sta nelivetoversiota ja mikä siinä on hintaero pieni- ja isoakkuisen välillä, jos sellaisia vaihtoehtoja on. Tosin, kolme vuotta nyt olen itse ajanut etuvetoisella sähköautolla, ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen tähänkin. En ole vielä kertaakaan jäänyt jäiseen mäkeen vaikka periaatteessa tässä on suurempi riski sille kuin taka- tai nelivetoisessa sähköautossa (paitsi jos peruuttaa sinne ylämäkeen, sitten etuvedosta on etua ainakin takavetoon verrattuna).
Niin ja tosiaan mitään venettä tai tukkikuormaa en ole tällä yrittänyt vetää, ei ole edes vetokoukkua.
Tällaisia vaihtoehtoja olen aiemminkin huhuillut, eli että halvempiinkin varustelutasoihin tuotaisiin kuitenkin isompiakkuisempaa versiota. ja nostetaan sitä hintaa vain sen verran mitä sen isomman akun saaminen vaatii.