Yleistä keskustelua sähköautoista

Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
 
Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö?
On, mutta hybridissä saat vielä lisäksi polttomoottorin murheet: huollot, öljynvaihdot, jakopää, yms. Ja vielä lisäksi se on kiva kuunnella kun -30'C pakkasella lähdet pihasta sähköllä liikkeelle ja jossain vaiheessa auto täräyttää moottorin säksättämään ilman minkäänlaista esilämmitystä. On todella härskin kuuloinen...
 
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.

Itse mietin ennen uuden sähkiksen tilaamista, että jos olisinkin ottanut jonkun 2016-18 / 25-30k Model S:n ja ajellut sillä akkuvikaan asti, minkä jälkeen olisin uusinut koko paketin mikäli sen rempan hinta olisi jotain 10-15k. Tällöin olisi mahdollisesti rungoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan hyvä sähköauto uudella akulla millä hintaa n. 40k. Eli tuossa tapauksessa olisin jo budjetoinut sen akun siihen käytetyn auton hintaan lisänä. V

Vanhemmassa sähköautossa tuntuisi paremmalta vaihtaa koko akusto kerralla kuin odotella koko paketin hiljaista hiipumista ja yksittäisten moduulien vikaantumista ja vaihtoa.
 
Kiinnostelisi Taycan kun jossain vaiheessa i4 menee vaihtoon, niin onko Porschella tosiaan niin että auton tehdastakuuta saa jatkettua 14 vuotiaaksi asti?

Taycanin korjauskulut omalla rahalla vanhemmiten varmaan aika raikkaat, kun näyttäisi perus 3v jatkotakuu maksavan enemmän ku 911 malliin, mutta ihan kohtuullinen reilu tonni/vuosi.
 
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.

Eipä nuo akkujen totaaliset paskoontumiset taida niin yleisiä olla? Noin muutenkin, tuotahan se takuuajan jälkeen autoilu on käyttövoimasta riippumatta. Teoriassa "koska vaan" voi leipoa kone kiinni, vaihdelaatikko räjähtää tai tulla muita tuhansien eurojen remontteja. Vaatii toki paskaa tuuria, mutta sellaista se on. Toki erona on se, että käytettykin sähkis maksaa tällä hetkellä kymmeniä tuhansia euroja, jolloin ne kalliitkin viat on melkein "pakko" korjata, siinä missä jonkun muutaman tonnin maksaneen dinonpieruvehkeen voi pistää suoraan paaliin ja ostaa rempan hinnalla "uuden".

Muttajoo, itse olen tosiaan alkanut miettimään vähän saman suuntaisia kuin sinäkin, että järjettömästi arvoaan vuotavan uuden sähkärin sijaan ostaisikin jonkun vähän vanhemman ja rullatumman. Todennäköisesti se käytetty sähköauto on kuitenkin paljon riskittömämpi kuin vastaava polttis, jossa on valtavan paljon enemmän kuluvia mekaanisia osia. Toki täyssähköissä on sitten tuo akustohomma ja muutenkin paljon ajan kanssa mahdollisesti porsivaa elektroniikkaa, mutta samaahan se on nykyään polttiksissakin.

Itseasiassa ihan samaan tapaan just tuossa huomasin esim. yhden jonkun 125 tkm tms. rullatun vm 2019 Teslan Model S:n ja rupesin miettimään olisiko tuollainen ihan kahjo ostos. Hintaa kuitenkin selvästi uutta model 3 vähemmän, mutta hitosti enemmän autoa ilman uusien Teslojen halpuutuksia ja typeryyksiä...
 
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.
Plugarissa akku joutuu ihan erilaiselle rasitukselle, kun se puretaan täydestä tyhjiin lähes jokaisella ajokerralla. Valmistajan jättämät marginaalit huomioiden, mutta silti syklejä tulee ihan eri määrä kuin täyssähköautoon, ja ne syklit tahtoo olla 100% -> 0% -> 100%, joita ei täyssähkössä juuri tule kun ei sitä tyhjäksi ajeta ja monesti ladataankin vain 80%.
 
Tosiaan itse ajelen täyssähköllä jo toista vuotta, enkä ajatellut enää muuhun voimanlähteeseen vaihtaa. Salaa haaveilen tuollaisesta hieman vanhemmasta Model S:stä kun nykyisen sopimus alkaa umpeutumaan. Mutta eikö tuo tilanne ole sama noiden kennojen kanssa, oli se sitten hybridi tai täyssähkö? Ajattelen tätä siltä kannalta , että ostaisin vaikka n. 80-100 tkm ajetun sähköauton , millä ikää 4-5 vuotta. Ajelen pari vuotta lisää, jolloin joko kilometrien tai iän puolesta akun takuu loppuu, ja kappas tuleekin kennovikaa, 5000e kiitos. Tai sitten korjautan akusta pari kennoa ja totean että vuosi meni eteenpäin kun vierestä hajosi taas pari kennoa lisää. En tiedä miten todennäköiset skenaariot on, mutta kyllä siellä Kokkolan autohuollossakin ilmeisesti Tesloja ja muita sähköautoja aika lailla käy korjauksessa.

Meb moduularinen ja taitaa olla sen jotain 2600e per moduuli merkkarilla. Omassa menossa jo toinen takuuseen. Teslassa ei liene ongelmia kun katsoo tyyppivikaiset vuosimallit ja akkutyypit.
 
Kiinnostelisi Taycan kun jossain vaiheessa i4 menee vaihtoon, niin onko Porschella tosiaan niin että auton tehdastakuuta saa jatkettua 14 vuotiaaksi asti?

Taycanin korjauskulut omalla rahalla vanhemmiten varmaan aika raikkaat, kun näyttäisi perus 3v jatkotakuu maksavan enemmän ku 911 malliin, mutta ihan kohtuullinen reilu tonni/vuosi.
@Sampsa varmasti on tutkinut asiaa tuoreena Taycanin omistajana?

Kyllä, jos

a) auton on ostanut uutena niin 2 vuoden jälkeen takuuta voi jatkaa

b) jos auton on ostanut käytettynä Porsche Centeristä niin autolla on 1 vuoden Approved-jatkotakuu eli se on käynyt ja läpäissyt 111 kohdan pre purchase inspectionin, sen jälkeen takuuta voi jatkaa

c) jos auto ostetaan muualta kuin Porsche Centeristä, sille täytyy tehdä ja läpäistä 111 kohdan pre purchase inspectionin ja autolla on 1 vuoden karenssi ennen kuin Porschen Approved-takuu voi astua voimaan, jälkeen takuuta voi jatkaa
 
Kyllä, jos

a) auton on ostanut uutena niin 2 vuoden jälkeen takuuta voi jatkaa

b) jos auton on ostanut käytettynä Porsche Centeristä niin autolla on 1 vuoden Approved-jatkotakuu eli se on käynyt ja läpäissyt 111 kohdan pre purchase inspectionin, sen jälkeen takuuta voi jatkaa

c) jos auto ostetaan muualta kuin Porsche Centeristä, sille täytyy tehdä ja läpäistä 111 kohdan pre purchase inspectionin ja autolla on 1 vuoden karenssi ennen kuin Porschen Approved-takuu voi astua voimaan, jälkeen takuuta voi jatkaa
Kattaako tuo jatkotakuu myös suurjänniteakun?
 
Ja Porschen tapauksessa varmaan lisätakuuta ylläpidetään osittain myös jälleenmyyntiarvon säilyttämiseksi? Merkki on kuitenkin vähän enemmän paijausta ja keräilyä kuin perus Toyota.
 
Käy katsomassa pari Kokkolan autohuollon videota ja toteat että hybridit kannattaa jättää kauppaan ja pitäytyä täyssähköissä.
Liisarina otin aikoinaan tuollaisen e-bemarin. Arvailin, että eivät kestä ja kallista tulee olemaan .. Noh, nyt arvotaan Y-teslan kanssa --- mutta siinä parasta että näitä on niin paljon, että korjauksen hoitaa markkinatalous -- toisin kuin oikeastaan missään muussa sähköautossa tältä hetkeltä.
 
Kyllä, jos

a) auton on ostanut uutena niin 2 vuoden jälkeen takuuta voi jatkaa

b) jos auton on ostanut käytettynä Porsche Centeristä niin autolla on 1 vuoden Approved-jatkotakuu eli se on käynyt ja läpäissyt 111 kohdan pre purchase inspectionin, sen jälkeen takuuta voi jatkaa

c) jos auto ostetaan muualta kuin Porsche Centeristä, sille täytyy tehdä ja läpäistä 111 kohdan pre purchase inspectionin ja autolla on 1 vuoden karenssi ennen kuin Porschen Approved-takuu voi astua voimaan, jälkeen takuuta voi jatkaa

Lisätään tähän vielä kaksi vaihtoehtoa: (edit eli e lisätty)

d) on ostanut alle 2v auton käytettynä mistä vain eli tehdastakuu voimassa ja sen voimassaoloaikana voi tuota jatkaa ilman tarkastusta 14v asti.
Itse tein näin ja tuota nyt jatkettuna 4vuotiaaksi asti. Kun jatkaa taas tuon aikana niin ei tarkastusta tarvita.
e) ostaa minkä ikäisen Porssen tahansa yksityishenkilöltä kun siinä jatkotakuu voimassa niin myös sitä voi jatkaa kuten kohdassa d).
-Jari-
 
Viimeksi muokattu:
Ajoprofiili pääsääntöisesti 1.5km 50-aluetta ja siitä motarille jota 11km ja rampilta suoraan töihin. Eli kylmä kone koko talven.
Mese oli ja meni, uutta plugaria ei tule. Nykyinen Corolla 2.0 lämpeää tuon ekan 1.5km (ja roikan) mukana kovallakin pakkasella mittarin mukaan siihen mihin se myös jää. Kiittäminen lienee sitä jäähdytysnestekiertoa pakoputkessa.

Se offtopicista, jatketaan oikeassa ketjussa jos tarvis.

Eihän Corolla osu tähän kategoriaan?


----------------------------------

Sähköautolla tulee itse liikuttua, ei isommin range ahdistus oo vaivannut mut jos tosi pitkiä matkoja ajaisin niin varmaan hankkisin dieselin, mut sähkö tulee varmaan seuraavakin auto olemaan.
 
Onko VAG lähtenyt tähän V2L eli virransyöttöön ulospäin, kuten vaikka Hyndai/Kia jne.?
Ihan hyödyllinen ominaisuus, liekkö kallis valmistaessa?

Kattelin tota GTX et ei missään nimessä huono diili välttämättä noin 65k jos saa 4wd tilavan Farkun..Mut tilaa pitää olla enemmän kuin Tesla Y:ssä, tai muuten Tesla parempi..
 
Onko VAG lähtenyt tähän V2L eli virransyöttöön ulospäin, kuten vaikka Hyndai/Kia jne.?
Ihan hyödyllinen ominaisuus, liekkö kallis valmistaessa?

Ei ole lähtenyt. Tosin saman asian voisi tehdä kaksisuuntaisella kotilatauslaitteellakin, mutta niitä ei ole oikein saatavilla vielä.
 
Ei ole lähtenyt. Tosin saman asian voisi tehdä kaksisuuntaisella kotilatauslaitteellakin, mutta niitä ei ole oikein saatavilla vielä.
Kotilatauslaitteen kanssa puhutaan V2H:sta, joka ei ole sama asia kuin V2L. Vageissa ei ole kumpaakaan nyt, joissain malleissa saattaa tuurilla olla V2H tulevaisuuden hämärissä.
 
Ei ole lähtenyt. Tosin saman asian voisi tehdä kaksisuuntaisella kotilatauslaitteellakin, mutta niitä ei ole oikein saatavilla vielä.

Mutta pitääkös tuollaisessa kaksisuuntaisessa latauslaitteessakin olla auto joka tukee sitä, eli ei voi siis esim. ID.3:sesta sähköä saada sellasella pihalle?
 
Mutta pitääkös tuollaisessa kaksisuuntaisessa latauslaitteessakin olla auto joka tukee sitä, eli ei voi siis esim. ID.3:sesta sähköä saada sellasella pihalle?
Mikä softaversio sulla on ID3:sesta ja mikä vuosimalli? Jossain 3.X softallisessa ID4:sessa on kyllä infotainmentissa kaksisuuntaisen latauksen sivu ja VW on hehkutellut että jotkut tukevat.

Se vaan vaatii sen CCS-ää tukevan invertterivehkeen kotiin joita ei kyllä vielä käytännössä saa yhtään mistään ja maksavat useita tonneja (tai jopa kymppitonnin) jos jostain sellaisen löytääkin.
 
Liisarina otin aikoinaan tuollaisen e-bemarin. Arvailin, että eivät kestä ja kallista tulee olemaan .. Noh, nyt arvotaan Y-teslan kanssa --- mutta siinä parasta että näitä on niin paljon, että korjauksen hoitaa markkinatalous -- toisin kuin oikeastaan missään muussa sähköautossa tältä hetkeltä.
Kyllä montaa muutakin mallia on liikenteessä niin paljon, että markkinatalouteen voi luottaa. Esim. ID.4 sisarmalleineen myytiin Euroopassa viime vuonna suunnilleen saman verran kuin Model Y:tä. Itse ehkä pitäisin tuota validina syynä olla valitsematta vaikka Jaguaria, Hondaa tai Mazdaa, joita on oikeasti aika vähän.
 
Itsekin ajelin phev priuksella, ja sähkörange oli vaatimaton 12km, niin se toimi porttihuumeena bmw i3:lle. Sitä ennen oli Volvon xc90 bensaturbo, 14,8l/100km keskikulutus :D

Kauas on tultu, ja vaikka suuri Volvon maasturi oli mukava ajella etenkin talvella, jää tuolla sähköbemarilla useampi tonnin nettoa vuodessa viivan alle enemmän, etenkään, kun i3 ei maksanut sen enempää, mitä plugari prius
 
Kyllä montaa muutakin mallia on liikenteessä niin paljon, että markkinatalouteen voi luottaa. Esim. ID.4 sisarmalleineen myytiin Euroopassa viime vuonna suunnilleen saman verran kuin Model Y:tä. Itse ehkä pitäisin tuota validina syynä olla valitsematta vaikka Jaguaria, Hondaa tai Mazdaa, joita on oikeasti aika vähän.

Toi I-pace on kyllä miina. "Todella halvalla" 4wd premium-auto, mut miten käy kun pok poks!...

Ei taida vielä Peogeot e-5008 olla koeajattavissa missään?
 
Mutta pitääkös tuollaisessa kaksisuuntaisessa latauslaitteessakin olla auto joka tukee sitä, eli ei voi siis esim. ID.3:sesta sähköä saada sellasella pihalle?
Vaikka zepi niin väittääkin, niin Volkkareissa ei V2H:ta vieläkään ole. Ketjussa on keskusteltu aiheesta aikaisemminkin.
 
Vaikka zepi niin väittääkin, niin Volkkareissa ei V2H:ta vieläkään ole. Ketjussa on keskusteltu aiheesta aikaisemminkin.
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Screenshot_2024-08-25-08-57-04-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa
 
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Screenshot_2024-08-25-08-57-04-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa

Vaatii myös ton latauslaitteen mikä on ainoa tuettu tällä hetkellä, maksaa itsessään jo niin paljon etten koe omaankäyttöön mitään järkeä tuossa.
 
Vielä tosiaan varmaan vähän alkuvaiheessa tuo homma, mutta luulisi että autoihin/latureihin tulee myöhemmin järkihintaan V2H tai mikä onkaan jolla auton akkua voisi käyttää kodin energiavarastona.

Omakotiasujille varmaan aika huikea laite jos voisi latailla päivällä autinkoenergialla auton täyteen ja illalla käyttää autosta sähköä. Ja latailla halvan pörssisähkön tunteina auto ja sitten käyttää sitä kalliiseen aikaan kodin tarpeisiin.

Toisaalta sitten olisiko parempi ostaa joku vanhan kolariauton akku tms halvalla ja käyttää sitä samaan tarkoitukseen? Toimisi paremmin kun samalla akulla ei tarvitsisi ajaa vaan se olisi aina talon käytössä?

Parasta tietysti olisi jos akustot halpenisivat riittävästi niin voisi hankkia kotiin jonkun 10 000kWh akuston ja ladata sen kesällä täyteen auringolla ja käyttää talvella niin voisi irtaantua kokonaan sähköverkosta kun kk maksut/siirtomaksut ym on todella kalliita.
 
Omakotiasujille varmaan aika huikea laite jos voisi latailla päivällä autinkoenergialla auton täyteen ja illalla käyttää autosta sähköä. Ja latailla halvan pörssisähkön tunteina auto ja sitten käyttää sitä kalliiseen aikaan kodin tarpeisiin.

Ja kuluttaa nopeammin sitä akkua loppuun.
 
Ja kuluttaa nopeammin sitä akkua loppuun.
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.

Vielä ei ehkä kannata, mutta voi olla että 10v päästä akut on jo paljon halvempia.
 
Vaatii myös ton latauslaitteen mikä on ainoa tuettu tällä hetkellä, maksaa itsessään jo niin paljon etten koe omaankäyttöön mitään järkeä tuossa.
Ok, eli tällä hetkellä toimii vain yhdellä tietyllä laitteella, joka on kallis.

Itse autot (77 kWh, softa >= 3.5) kuitenkin ilmeisesti tukevat jo V2H, ja muiden kuin (saksalaisten?) massimiesten pitää vain odotella (se tiedote):

"In the first version, the relevant ID. models are only compatible with the DC home power station of the S10 E COMPACT series from HagerEnergy GmbH. Other home power stations are to be enabled for operation with a bidirectional charging station (wallbox) at a later date.".



@TeknoR
Akuista kodin käyttöön on käytettävissä tiedotteen mukaan enintään 10 MWh, mikä vastaa 50 tkm ajoa. Tesloilla on ajeltu yhdellä akulla yli 500 tkm, joten monelle riittänee ajoihin, vaikka siitä nipsaistaisiinkin 50 tkm pois kodin sähkölaskua pienentämään.
 
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.

Vielä ei ehkä kannata, mutta voi olla että 10v päästä akut on jo paljon halvempia.

Auto(sähkö), aurinkopaneelit ja 6k€ laturi siihen päälle niin ei tuossa yhteydessä enää oikein voi kannattavuudesta puhua nykyisillä sähkönhinnoilla. Aurinkopaneeleiden hinnoissa romahdus tapahtui loppuvuodesta ja sähköautoissa/hybrid on parhaillaan aika voimakkaita veivauksia nähty. Erillisakut on taasen niin poskettomasti hinnoiteltu et ROI laskelma sanoo (∞).
 
Auto(sähkö), aurinkopaneelit ja 6k€ laturi siihen päälle niin ei tuossa yhteydessä enää oikein voi kannattavuudesta puhua nykyisillä sähkönhinnoilla. Aurinkopaneeleiden hinnoissa romahdus tapahtui loppuvuodesta ja sähköautoissa/hybrid on parhaillaan aika voimakkaita veivauksia nähty. Erillisakut on taasen niin poskettomasti hinnoiteltu et ROI laskelma sanoo (∞).
Toki ei kannata nyt, mutta kuten kirjoitin niin ehkä 10v päästä asia voi olla eri.
 
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.

Jos tässä tapauksessa käytössä on 10MWh eli 10.000 KWh ja säästää esim. 10c keskimäärin niin puhutaan noin 1000e säästöstä. Vaikka käytössä olisi 100MWh auton käyttöiän aikana niin säästö on about 10.000e.

Ja kun mietitään 100Mwh käyttöä niin jos se jakaantuu 10v ajalle niin puhutaan 10Mwh/v eli hyvin karkeasti 30Kwh per päivä joka päivä 10v ajan, tuskin moni pääsee tähän käyttömäärään.
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista suunnilleen houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa alkaen 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Skoda Enyaq
77 kwh
Huono infotainment

Tesla Model Y
82 kwh long range
Huono laatuvaikutelma
Huonohko ajettavuus
Liian pieni

Renault Scenic E-tech
87 kwh long range
Saksassa alkaen 42 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peuogeot e-5008
Ei vielä käytettyjä saatavilla
73 kwh

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

Maxus Euniq 6 Grand SUV
70 kwh
Edullinen
Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus

KGM (ent. SsangYong) Torres EVX
72 kwh
Ylivoimainen takuu
Edullinen, mutta ei käytettynä saatavilla
Heikko infotainment
Ei appiä puhelimeen

MG MG5
61 kwh
Edullinen
Ei käytettynä saatavilla
Laatuodotukset matalalla
 
Viimeksi muokattu:
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla

Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten. :D

Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?

Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.

Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
Model Y on ainoa, minkä olen ajanut ja ajotuntuma ja laatuvaikutelma ei ollut riittävä. Nykyinen Kia Optima mukavampi, joten en voi perustella vaihtoa alaspäin pelkän sähköistämisen varjolla. Varmasti listassa on muitakin, mitkä eivät pärjää Optimalle ajettavuudessaan ja laatuvaikutelmassa, mutta ne saa vasta koeajolla selville.

Teslassa myös ongelmana Android Auto ja Apple Carplay puuttuminen.
 
Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.

Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
 
Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.

Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
Normaalisti konttiin ulkomailla. Rahtilaivalla Suomeen. Suomen päässä maahantuontitarkastus (pesu, ruosteet, pinnat, matot jne.) sekä paikallisten lisävarusteiden asennus esim webasto. Sitten siirto minne lie menossa ja lopuksi katsastukset rekisteröinnit jne juuri ennen luovutusta. Näin siis jos yritys asian hoitaa. Heittäisin myös vanhan auton kohdalla liittyvän maastavientiin paperitöitä kuten rekisteristä poisto.
 
Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten. :D



Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.

Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.

Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".

Ioniq 5 pitäis käydä uudestaan koeajamaan, kun siitäkin jäi mielikuva että matala kontti ja ei kuitenkaan riittävä..

Saksasta sähköauton hakeminen kuulostaisi mielekkäältä; viat eivät ainakaan olisi polttomoottorivikoja, jos tulee.. Mutta hyppääkö takuut ja muut maiden välillä?
Model Y ei juuri nyt kiinnosta, kun eiköhän vielä marras-joulukuussa saada uusi malli julkaistua siitä..

Q4 -koeajolistalla itsellä ainakin VW ID.7 GTX farkku (ratin napit todennäköisesti pilaa hyvän tuotteen), Peuogeot e-5008, Ford Tourneo e-connect, Hyndai ioniq uusiksi, Mercedes EQB.. Mitähä sitä vielä noiden päälle?
Tesla X olisi erittäin kiinnostava monellakin tapaa, mutta taitaa olla tavan tallaajan ulottumattomissa, kun tuskinpa rahoitusta saa Saksan tuonteihin.
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla

Skoda Enyaq
Huono infotainment

Tesla Model Y
Huono laatuvaikutelma
Liian pieni

Itse olen puhunut ID.7:n puolesta. Jos uutena niin sitten ottaisin GTX-mallin, mutta vuoden päästä saanee jo alle 50k€ vähän ajettuja käytettyjä farkkujakin.
 
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Screenshot_2024-08-25-08-57-04-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa
Viimeisimpänä ovat joulukuussa tiedottaneet pilottiprojektista HagerEnergyn kanssa. Hager sanoo omassa dokumentaatiossaan ominaisuudesta näin:
Vehicle2Home interface: system is compatible with future products, system is prepared (The customer does not have a legal claim to option V2H. Depends specifically on future vehicles, interfaces / grid guidelines and regulations.)

Tuo Hagerin värkki on siis kokonainen energiavarasto, hinta on siis jossain parin kympin hujakoilla.
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista suunnilleen houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Skoda Enyaq
77 kwh
Huono infotainment

Tesla Model Y
82 kwh long range
Huono laatuvaikutelma
Huonohko ajettavuus
Liian pieni

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peuogeot e-5008
Ei vielä käytettyjä saatavilla
73 kwh

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

Maxus Euniq 6 Grand SUV
70 kwh
Edullinen
Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus

KGM (ent. SsangYong) Torres EVX
72 kwh
Ylivoimainen takuu
Edullinen, mutta ei käytettynä saatavilla
Heikko infotainment
Ei appiä puhelimeen

MG MG5
61 kwh
Edullinen
Ei käytettynä saatavilla
Laatuodotukset matalalla

Pari IMHO kommettia:

Kia ev 6
Facelift julkistettu, nykymallissa tarjouksia
Viimeistellympi kokonaisuus kuin esim ID.4 / Enyaq mutta infotainmentti osittain jopa huonompi mm. ei langatonta AA/CP
0,5 kokoa pienempi kuin ID4/Enyaq pl. kuskin paikalla ei polvi ota kojelautaan

Volkswagen ID.4
Ennemmin Enyaq, enempi tilaa ja oikeita nappeja.

Skoda Enyaq
Tylsä, paljon kalliita ”pikkuvikoja”, kohtuu tilava ja perus vag ajettavuus jos siitä pitää.

Tesla Model Y
Matala takaluukku jos korkeutta kaipaa. Kyyti ihan ok jos on tottunut esim. vanhoihin Toyotoihin. Mutta ei VAG tai korealaisten tasolla.
Ei aa / cp.

Nissan Ariya
Ahdas ainakin kuskin paikalla
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 780
Viestejä
4 565 555
Jäsenet
75 020
Uusin jäsen
Juhee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom