Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko VAG lähtenyt tähän V2L eli virransyöttöön ulospäin, kuten vaikka Hyndai/Kia jne.?
Ihan hyödyllinen ominaisuus, liekkö kallis valmistaessa?

Ei ole lähtenyt. Tosin saman asian voisi tehdä kaksisuuntaisella kotilatauslaitteellakin, mutta niitä ei ole oikein saatavilla vielä.
 
Ei ole lähtenyt. Tosin saman asian voisi tehdä kaksisuuntaisella kotilatauslaitteellakin, mutta niitä ei ole oikein saatavilla vielä.
Kotilatauslaitteen kanssa puhutaan V2H:sta, joka ei ole sama asia kuin V2L. Vageissa ei ole kumpaakaan nyt, joissain malleissa saattaa tuurilla olla V2H tulevaisuuden hämärissä.
 
Ei ole lähtenyt. Tosin saman asian voisi tehdä kaksisuuntaisella kotilatauslaitteellakin, mutta niitä ei ole oikein saatavilla vielä.

Mutta pitääkös tuollaisessa kaksisuuntaisessa latauslaitteessakin olla auto joka tukee sitä, eli ei voi siis esim. ID.3:sesta sähköä saada sellasella pihalle?
 
Mutta pitääkös tuollaisessa kaksisuuntaisessa latauslaitteessakin olla auto joka tukee sitä, eli ei voi siis esim. ID.3:sesta sähköä saada sellasella pihalle?
Mikä softaversio sulla on ID3:sesta ja mikä vuosimalli? Jossain 3.X softallisessa ID4:sessa on kyllä infotainmentissa kaksisuuntaisen latauksen sivu ja VW on hehkutellut että jotkut tukevat.

Se vaan vaatii sen CCS-ää tukevan invertterivehkeen kotiin joita ei kyllä vielä käytännössä saa yhtään mistään ja maksavat useita tonneja (tai jopa kymppitonnin) jos jostain sellaisen löytääkin.
 
Liisarina otin aikoinaan tuollaisen e-bemarin. Arvailin, että eivät kestä ja kallista tulee olemaan .. Noh, nyt arvotaan Y-teslan kanssa --- mutta siinä parasta että näitä on niin paljon, että korjauksen hoitaa markkinatalous -- toisin kuin oikeastaan missään muussa sähköautossa tältä hetkeltä.
Kyllä montaa muutakin mallia on liikenteessä niin paljon, että markkinatalouteen voi luottaa. Esim. ID.4 sisarmalleineen myytiin Euroopassa viime vuonna suunnilleen saman verran kuin Model Y:tä. Itse ehkä pitäisin tuota validina syynä olla valitsematta vaikka Jaguaria, Hondaa tai Mazdaa, joita on oikeasti aika vähän.
 
Itsekin ajelin phev priuksella, ja sähkörange oli vaatimaton 12km, niin se toimi porttihuumeena bmw i3:lle. Sitä ennen oli Volvon xc90 bensaturbo, 14,8l/100km keskikulutus :D

Kauas on tultu, ja vaikka suuri Volvon maasturi oli mukava ajella etenkin talvella, jää tuolla sähköbemarilla useampi tonnin nettoa vuodessa viivan alle enemmän, etenkään, kun i3 ei maksanut sen enempää, mitä plugari prius
 
Kyllä montaa muutakin mallia on liikenteessä niin paljon, että markkinatalouteen voi luottaa. Esim. ID.4 sisarmalleineen myytiin Euroopassa viime vuonna suunnilleen saman verran kuin Model Y:tä. Itse ehkä pitäisin tuota validina syynä olla valitsematta vaikka Jaguaria, Hondaa tai Mazdaa, joita on oikeasti aika vähän.

Toi I-pace on kyllä miina. "Todella halvalla" 4wd premium-auto, mut miten käy kun pok poks!...

Ei taida vielä Peogeot e-5008 olla koeajattavissa missään?
 
Mutta pitääkös tuollaisessa kaksisuuntaisessa latauslaitteessakin olla auto joka tukee sitä, eli ei voi siis esim. ID.3:sesta sähköä saada sellasella pihalle?
Vaikka zepi niin väittääkin, niin Volkkareissa ei V2H:ta vieläkään ole. Ketjussa on keskusteltu aiheesta aikaisemminkin.
 
Vaikka zepi niin väittääkin, niin Volkkareissa ei V2H:ta vieläkään ole. Ketjussa on keskusteltu aiheesta aikaisemminkin.
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Screenshot_2024-08-25-08-57-04-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa
 
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Screenshot_2024-08-25-08-57-04-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa

Vaatii myös ton latauslaitteen mikä on ainoa tuettu tällä hetkellä, maksaa itsessään jo niin paljon etten koe omaankäyttöön mitään järkeä tuossa.
 
Vielä tosiaan varmaan vähän alkuvaiheessa tuo homma, mutta luulisi että autoihin/latureihin tulee myöhemmin järkihintaan V2H tai mikä onkaan jolla auton akkua voisi käyttää kodin energiavarastona.

Omakotiasujille varmaan aika huikea laite jos voisi latailla päivällä autinkoenergialla auton täyteen ja illalla käyttää autosta sähköä. Ja latailla halvan pörssisähkön tunteina auto ja sitten käyttää sitä kalliiseen aikaan kodin tarpeisiin.

Toisaalta sitten olisiko parempi ostaa joku vanhan kolariauton akku tms halvalla ja käyttää sitä samaan tarkoitukseen? Toimisi paremmin kun samalla akulla ei tarvitsisi ajaa vaan se olisi aina talon käytössä?

Parasta tietysti olisi jos akustot halpenisivat riittävästi niin voisi hankkia kotiin jonkun 10 000kWh akuston ja ladata sen kesällä täyteen auringolla ja käyttää talvella niin voisi irtaantua kokonaan sähköverkosta kun kk maksut/siirtomaksut ym on todella kalliita.
 
Omakotiasujille varmaan aika huikea laite jos voisi latailla päivällä autinkoenergialla auton täyteen ja illalla käyttää autosta sähköä. Ja latailla halvan pörssisähkön tunteina auto ja sitten käyttää sitä kalliiseen aikaan kodin tarpeisiin.

Ja kuluttaa nopeammin sitä akkua loppuun.
 
Ja kuluttaa nopeammin sitä akkua loppuun.
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.

Vielä ei ehkä kannata, mutta voi olla että 10v päästä akut on jo paljon halvempia.
 
Vaatii myös ton latauslaitteen mikä on ainoa tuettu tällä hetkellä, maksaa itsessään jo niin paljon etten koe omaankäyttöön mitään järkeä tuossa.
Ok, eli tällä hetkellä toimii vain yhdellä tietyllä laitteella, joka on kallis.

Itse autot (77 kWh, softa >= 3.5) kuitenkin ilmeisesti tukevat jo V2H, ja muiden kuin (saksalaisten?) massimiesten pitää vain odotella (se tiedote):

"In the first version, the relevant ID. models are only compatible with the DC home power station of the S10 E COMPACT series from HagerEnergy GmbH. Other home power stations are to be enabled for operation with a bidirectional charging station (wallbox) at a later date.".



@TeknoR
Akuista kodin käyttöön on käytettävissä tiedotteen mukaan enintään 10 MWh, mikä vastaa 50 tkm ajoa. Tesloilla on ajeltu yhdellä akulla yli 500 tkm, joten monelle riittänee ajoihin, vaikka siitä nipsaistaisiinkin 50 tkm pois kodin sähkölaskua pienentämään.
 
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.

Vielä ei ehkä kannata, mutta voi olla että 10v päästä akut on jo paljon halvempia.

Auto(sähkö), aurinkopaneelit ja 6k€ laturi siihen päälle niin ei tuossa yhteydessä enää oikein voi kannattavuudesta puhua nykyisillä sähkönhinnoilla. Aurinkopaneeleiden hinnoissa romahdus tapahtui loppuvuodesta ja sähköautoissa/hybrid on parhaillaan aika voimakkaita veivauksia nähty. Erillisakut on taasen niin poskettomasti hinnoiteltu et ROI laskelma sanoo (∞).
 
Auto(sähkö), aurinkopaneelit ja 6k€ laturi siihen päälle niin ei tuossa yhteydessä enää oikein voi kannattavuudesta puhua nykyisillä sähkönhinnoilla. Aurinkopaneeleiden hinnoissa romahdus tapahtui loppuvuodesta ja sähköautoissa/hybrid on parhaillaan aika voimakkaita veivauksia nähty. Erillisakut on taasen niin poskettomasti hinnoiteltu et ROI laskelma sanoo (∞).
Toki ei kannata nyt, mutta kuten kirjoitin niin ehkä 10v päästä asia voi olla eri.
 
Riippuu ihan akun ja sähkön hinnasta että kannattaako. Sama se vaikka akku olisi loppu 5 vuodessa jos sillä on säästänyt sähkössä moninkretaisesti akun hinnan.

Jos tässä tapauksessa käytössä on 10MWh eli 10.000 KWh ja säästää esim. 10c keskimäärin niin puhutaan noin 1000e säästöstä. Vaikka käytössä olisi 100MWh auton käyttöiän aikana niin säästö on about 10.000e.

Ja kun mietitään 100Mwh käyttöä niin jos se jakaantuu 10v ajalle niin puhutaan 10Mwh/v eli hyvin karkeasti 30Kwh per päivä joka päivä 10v ajan, tuskin moni pääsee tähän käyttömäärään.
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista suunnilleen houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa alkaen 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Skoda Enyaq
77 kwh
Huono infotainment

Tesla Model Y
82 kwh long range
Huono laatuvaikutelma
Huonohko ajettavuus
Liian pieni

Renault Scenic E-tech
87 kwh long range
Saksassa alkaen 42 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peuogeot e-5008
Ei vielä käytettyjä saatavilla
73 kwh

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

Maxus Euniq 6 Grand SUV
70 kwh
Edullinen
Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus

KGM (ent. SsangYong) Torres EVX
72 kwh
Ylivoimainen takuu
Edullinen, mutta ei käytettynä saatavilla
Heikko infotainment
Ei appiä puhelimeen

MG MG5
61 kwh
Edullinen
Ei käytettynä saatavilla
Laatuodotukset matalalla
 
Viimeksi muokattu:
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 45 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla

Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten. :D

Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?

Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.

Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos iso akku kiinnostaa rangen takia, kuten voisi arvella, niin entäpä se kaikkein ilmeisin eli Model Y?
Model Y on ainoa, minkä olen ajanut ja ajotuntuma ja laatuvaikutelma ei ollut riittävä. Nykyinen Kia Optima mukavampi, joten en voi perustella vaihtoa alaspäin pelkän sähköistämisen varjolla. Varmasti listassa on muitakin, mitkä eivät pärjää Optimalle ajettavuudessaan ja laatuvaikutelmassa, mutta ne saa vasta koeajolla selville.

Teslassa myös ongelmana Android Auto ja Apple Carplay puuttuminen.
 
Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.

Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
 
Oletteko törmänneet käytännön kirjoitukseen siitä, miten auto tuodaan ulkomailta. Blogi-kirjoitus tai vastaava, missä kädestä pitäen käydään prosessi läpi.

Saisi selville kannattaako siihen itse ryhtyä vai maksaa suoraan jollekin tuomisesta.
Normaalisti konttiin ulkomailla. Rahtilaivalla Suomeen. Suomen päässä maahantuontitarkastus (pesu, ruosteet, pinnat, matot jne.) sekä paikallisten lisävarusteiden asennus esim webasto. Sitten siirto minne lie menossa ja lopuksi katsastukset rekisteröinnit jne juuri ennen luovutusta. Näin siis jos yritys asian hoitaa. Heittäisin myös vanhan auton kohdalla liittyvän maastavientiin paperitöitä kuten rekisteristä poisto.
 
Heh, ihan sama tilanne ja pohdinnat itsellä, nykyistä autoa myöten. :D



Itsellä olen mY:n rajannut pois puhtaasti sen takia, että siitä on todennäköisesti juuri tulossa facelift, joka ensinnäkin korjaa nykyisen mallin ongelmia mutta todennäköisesti myös romahduttaa vanhojen arvo.

Mutta tämä tuleva "Juniper" on kyllä sinänsä hyvin mielenkiintoinen perhevankkuri. Harmi vaan, että sekin luultavasti pilataan noilla rattivilkuilla.

Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".

Ioniq 5 pitäis käydä uudestaan koeajamaan, kun siitäkin jäi mielikuva että matala kontti ja ei kuitenkaan riittävä..

Saksasta sähköauton hakeminen kuulostaisi mielekkäältä; viat eivät ainakaan olisi polttomoottorivikoja, jos tulee.. Mutta hyppääkö takuut ja muut maiden välillä?
Model Y ei juuri nyt kiinnosta, kun eiköhän vielä marras-joulukuussa saada uusi malli julkaistua siitä..

Q4 -koeajolistalla itsellä ainakin VW ID.7 GTX farkku (ratin napit todennäköisesti pilaa hyvän tuotteen), Peuogeot e-5008, Ford Tourneo e-connect, Hyndai ioniq uusiksi, Mercedes EQB.. Mitähä sitä vielä noiden päälle?
Tesla X olisi erittäin kiinnostava monellakin tapaa, mutta taitaa olla tavan tallaajan ulottumattomissa, kun tuskinpa rahoitusta saa Saksan tuonteihin.
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

MG MG5
Ei käytettynä saatavilla
Liian pieni akku 61 kwh
Laatuodotukset matalalla

Skoda Enyaq
Huono infotainment

Tesla Model Y
Huono laatuvaikutelma
Liian pieni

Itse olen puhunut ID.7:n puolesta. Jos uutena niin sitten ottaisin GTX-mallin, mutta vuoden päästä saanee jo alle 50k€ vähän ajettuja käytettyjä farkkujakin.
 
Zepin lisäksi niin (että olisi V2H) väittää EV-Database:
Screenshot_2024-08-25-08-57-04-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Ja Volkkarikin on sellaisesta laittanut lehdistötiedotteen:

"Bidirectional charging is possible in all new models with the 77 kWh battery (net) and from ID. Software 3.5 or higher"


Onko niin, että:

A) puhuivat lämpimikseen

B) toimii, muttei Suomessa

C) ei toimi vielä Suomessa, mutta tulee toimimaan tiedotteen mukaisesti 77 kWh-malleissa, joissa on 3.5 softa
Viimeisimpänä ovat joulukuussa tiedottaneet pilottiprojektista HagerEnergyn kanssa. Hager sanoo omassa dokumentaatiossaan ominaisuudesta näin:
Vehicle2Home interface: system is compatible with future products, system is prepared (The customer does not have a legal claim to option V2H. Depends specifically on future vehicles, interfaces / grid guidelines and regulations.)

Tuo Hagerin värkki on siis kokonainen energiavarasto, hinta on siis jossain parin kympin hujakoilla.
 
Loppuukohan sähköauton verotuki ensi vuoden jälkeen? Toisaalta uutisoidaan haasteista saavuttaa liikenteen päästöjen vähennyksen tavoitteet. 2025 loppuun on tällä hetkellä mahdollista tuoda sähköauto ulkomailta ilman raippaveroa.

Sitä ajatellen harkinnassa Kia Optima Sportswagon PHEV päivittäminen täyssähköön mahdollisesti ensi vuonna.

Pientä listausta vaihtoehdoista suunnilleen houkuttavuusjärjestyksessä sekalaisilla muistiinpanoilla. Koeajot tekemättä vielä.

Tilaa ja isoa akkua arvostetaan. Max 50 tkm mittarissa.


Ford Mustang Mach-E
98 kwh long range akku
Neliveto
Pituus 4712 mm
Maavara vain 14,7 cm
Saksassa alkaen 39 000 €

Tesla Model X
100 kwh long range akku
Maavara 20,5 cm
Pituus 5029 mm
Saksassa alkaen 50 000 €
Isoin

Kia ev 6
77,4 kwh
Saksassa alkaen 36 000 €

Volkswagen ID.4
77 kwh
Maavara 16,3 cm
Saksassa 35 000 €
Tylsä

Hyundai ioniq 5
77,4 kwh
Saksassa alkaen 34 000 €

Skoda Enyaq
77 kwh
Huono infotainment

Tesla Model Y
82 kwh long range
Huono laatuvaikutelma
Huonohko ajettavuus
Liian pieni

Nissan Ariya
87 kwh
Neliveto
Maavara 18 cm
Saksassa alkaen 42 000 €

Ford Explorer
Maavara 19,3 cm
77-79 kwh
Neliveto
Ei vielä saatavilla

Peuogeot e-5008
Ei vielä käytettyjä saatavilla
73 kwh

Peugeot E-308
Liian pieni akku 54 kwh

Maxus Euniq 6 Grand SUV
70 kwh
Edullinen
Ei kolmivaihelatausta, eli kotona vain 3,6 kw latausnopeus

KGM (ent. SsangYong) Torres EVX
72 kwh
Ylivoimainen takuu
Edullinen, mutta ei käytettynä saatavilla
Heikko infotainment
Ei appiä puhelimeen

MG MG5
61 kwh
Edullinen
Ei käytettynä saatavilla
Laatuodotukset matalalla

Pari IMHO kommettia:

Kia ev 6
Facelift julkistettu, nykymallissa tarjouksia
Viimeistellympi kokonaisuus kuin esim ID.4 / Enyaq mutta infotainmentti osittain jopa huonompi mm. ei langatonta AA/CP
0,5 kokoa pienempi kuin ID4/Enyaq pl. kuskin paikalla ei polvi ota kojelautaan

Volkswagen ID.4
Ennemmin Enyaq, enempi tilaa ja oikeita nappeja.

Skoda Enyaq
Tylsä, paljon kalliita ”pikkuvikoja”, kohtuu tilava ja perus vag ajettavuus jos siitä pitää.

Tesla Model Y
Matala takaluukku jos korkeutta kaipaa. Kyyti ihan ok jos on tottunut esim. vanhoihin Toyotoihin. Mutta ei VAG tai korealaisten tasolla.
Ei aa / cp.

Nissan Ariya
Ahdas ainakin kuskin paikalla
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan nyt riippuu sitten täysin kenen kotona ja mitä sieltä löytyy?
Mitään näistä en tiedä, mutta hienoa, jos voi ladata nopeammin. Joku tubettaja valitti, että ei saanut ladattua mainittua nopeammin.

Itsellä on alla oleva laturi:
 
Mitään näistä en tiedä, mutta hienoa, jos voi ladata nopeammin. Joku tubettaja valitti, että ei saanut ladattua mainittua nopeammin.

Itsellä on alla oleva laturi:
Eipä tuo nyt 5 sekuntia kauempaa kestänyt katsoa Maxuksen sivuilta, että autossa on 32A 1-vaihelaturi, eli kotilataus on Suomessa lähes aina 3,6 kW (16A). Vaatii muuten 32A antavan lähdön sekä yhteensopivan laturin. Myös Wallella on joku laitos, joka muuntaa kaksi vaihetta yhteen vaiheeseen 25 A virralla, jolla saadaan vähän vajaa 6 kW latausteho.
 
Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".

Ioniq 5 pitäis käydä uudestaan koeajamaan, kun siitäkin jäi mielikuva että matala kontti ja ei kuitenkaan riittävä..

Saksasta sähköauton hakeminen kuulostaisi mielekkäältä; viat eivät ainakaan olisi polttomoottorivikoja, jos tulee.. Mutta hyppääkö takuut ja muut maiden välillä?
Model Y ei juuri nyt kiinnosta, kun eiköhän vielä marras-joulukuussa saada uusi malli julkaistua siitä..

Q4 -koeajolistalla itsellä ainakin VW ID.7 GTX farkku (ratin napit todennäköisesti pilaa hyvän tuotteen), Peuogeot e-5008, Ford Tourneo e-connect, Hyndai ioniq uusiksi, Mercedes EQB.. Mitähä sitä vielä noiden päälle?
Tesla X olisi erittäin kiinnostava monellakin tapaa, mutta taitaa olla tavan tallaajan ulottumattomissa, kun tuskinpa rahoitusta saa Saksan tuonteihin.

Vaikea temppu mihin tahansa farkkuun, ID4 nyt kombo isofix-turvaistuin, turvaistuin ja kaukalo vyöllä. Eli isofixeistä luovuttava.
 
Myös Wallella on joku laitos, joka muuntaa kaksi vaihetta yhteen vaiheeseen 25 A virralla, jolla saadaan vähän vajaa 6 kW latausteho.
Noita voisi nykyaan alkaa loytamaan kaytettyna halvalla koska yksivaiheisia autoja ei juurikaan enaa ole markkinoilla niin nuo jaavat ihmisille tarpeettomiksi.
 
Eipä tuo nyt 5 sekuntia kauempaa kestänyt katsoa Maxuksen sivuilta, että autossa on 32A 1-vaihelaturi, eli kotilataus on Suomessa lähes aina 3,6 kW (16A). Vaatii muuten 32A antavan lähdön sekä yhteensopivan laturin. Myös Wallella on joku laitos, joka muuntaa kaksi vaihetta yhteen vaiheeseen 25 A virralla, jolla saadaan vähän vajaa 6 kW latausteho.
En kyllä menisi ostamaan tuollaista autoa joka ei tue 3-vaihelatausta, ellei se sitten ole jotenkin muuten ole ihan ylivoimainen tai paljon muita halvempi tms. Voi olla vaikea myydä käytettynä eteenpäin. Eihän tietysti kaikki sitä tarvitse, mutta tilanteet voivat muuttua. Itselläni ainakin töissä ilmainen 3-vaihelataus esim. Toki jos on 100% varma, ettei aio vaihtaa auton pitoaikana työpaikkaa, eikä aio muuttaa ja ajoprofiili ei tule muuttumaan niin sitten ehkä.
 
Saako 3x16A muunnettua 32A. Sillähän ton hoitais kotona?
Saa sopivalla laturilla.

Muutenkin tuo 32A yksivaihelatauksen välttely on ihan kilometreistä kiinni ja typerää sanoa, ettei missään nimessä kannata ostaa sellaista autoa. Toki 11kW lataus olisi parempi, mutta niin on 22kW lataus vieläkin parempi. Tässä on nyt reilu 3 vuotta autoiltu pelkkien sähkäreiden varassa ja kotona ollut vain 16A lataus yhdessä vaiheessa eikä ongelmia vielä ole tullut kertaakaan. Halpoina tunteina toki saisi paremmin käytettyä hyödyksi isommalla latausteholla, mutta se ei varsinaisesti ole mikään ongelma.
 
Renault Scenic.
Tämä kerää kehuja arvosteluissa. Mainittu myös sisätilojen olevan hiljaisemmat kuin Tesla Model Y:ssä, mikä on aina iso plussa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Edit:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Toinen arvostelija valittaa rengasmetelistä ja ovien ja peilien tuulensuhinasta, joten ei se taida oikeasti hiljainen olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tilat relluissa ovat suht nihkeät, takapenkki varsinkin matala ja etupenkkien alla ei ole jaloille tilaa. Istuma-asennosta tulee huono. Periaatteessa kyllä ihan kivan oloinen oli, mutta jotenkin nuo sisätilan ja erityisesti takapenkki vei Rellut hylkyyn (Megane, Scenic). Ahtaamman oloista kuin voisi kokoon nähden odottaa. Jos auto tulee 99% yksinajoon, niin sitten ei kyllä ole ongelmaa.

e: Kysyjä tais kaivata takapenkkitiloja. Sitten sanoisin suoraan, että no-go.
 
Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".


Kaksi isofix 360-jakkaraa reunoilla ja ainakin täysin epätieteellisellä ahterimittauksella Model Yn keskipenkillä on enemmän tilaa kuin esim v90, passat, superb jne. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun omien tuolien kanssa mittaamaan tai sitten keskipenkki pitää hommata spesifisti mittojen mukaan. Eri autoissa kun isofix-kiinnikkeet on suhteessa ovipahveihin eri paikoilla niin puhtaasti autojen mittojen mukaan ihmettelemällä ei paljon selviä

Kontin litroja ei kannata kauhistua, kun ainakin reissukäytössä alapohjan alla oleva kaukalo ja frunkki vetää laukkua etc. Takalasin viiste on tietysti vähän litroja vievä elementti. Oman kokemuksen mukaan vaunujen kanssa parempi matka-auto kuin yllämainittu kolmikko. Tila-autot on sitten asia erikseen
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa, miten menee 3-turvaistuinta Teslaan? Pystyykö olemaan 2x isofix ja muuten keskellä vöillä.. Kontin litroja ite mietin, kun tuntui koeajolla rattaat menevän huonommin kuin nykyiseen.. Kun tosia kapea se on ja minusta se ei ole "mainostetun tilava".
Riippuu tietysti istuimista ja istujasta, mutta keskipaikalla voi istua ns. normaalin kokoinen henkilö vaikka on 2 isofix istuinta sivuilla. Tietysti jos on 2 selkä menosuuntaan istuinta niin keskipaikalle voi olla vaikea mennä kun istuinten tukijalka on lattiaa vasten siinä edessä. Toki etupenkkejä saa aika eteen niin kyllä tuosta välistä sitten lapsi menee. Ja jos on toinen isofix istuin selkä taaksepäin mallia niin sen ohi mahtuu kyllä. Mutta sama ongelma keskipaikalle monossa nyt on kaikissa autoissa. Tai sitten joku 6-paikkainen X niin mahtuu, mutta hinta sitten jotain ihan muuta kuin Y:ssä.

Itselläni oli ennen farmari volvo, sinne oli tuskaa laittaa vaunuja, mutta Y:hyn menee ihan heittämällä. Ja pienempää tavaraa saa mahtumaan todella isot määrät sinne lattian alle takana, sekä takana sivulokeroihin sekä konepellin allekkin menee aika paljon.
 
Tilat relluissa ovat suht nihkeät, takapenkki varsinkin matala ja etupenkkien alla ei ole jaloille tilaa. Istuma-asennosta tulee huono. Periaatteessa kyllä ihan kivan oloinen oli, mutta jotenkin nuo sisätilan ja erityisesti takapenkki vei Rellut hylkyyn (Megane, Scenic). Ahtaamman oloista kuin voisi kokoon nähden odottaa. Jos auto tulee 99% yksinajoon, niin sitten ei kyllä ole ongelmaa.

e: Kysyjä tais kaivata takapenkkitiloja. Sitten sanoisin suoraan, että no-go.

Videoiden perusteella tuossahan on hulppeet takatilat? Aikuisia menee 2 heittämällä. Ehkä vähän matalalla penkit, mutta muihin suuntiin näkyy olevan vaikka kuinka paljon tilaa.

Oispa tuosta neliveto olemassa..
 
Tämä kerää kehuja arvosteluissa. Mainittu myös sisätilojen olevan hiljaisemmat kuin Tesla Model Y:ssä, mikä on aina iso plussa:
.
.
.
Toinen arvostelija valittaa rengasmetelistä ja ovien ja peilien tuulensuhinasta, joten ei se taida oikeasti hiljainen olla.

Noista molemmathan voi pitää paikkaansa helposti. Kun M-Y ei todellakaan ole hiljaisimmasta päästä vakiona. Rengastuksella ja äänieristysjumpalla saanee sitten paremmaksi.
 
Harvassa kodissa kestää sähköliittymä 32A yksivaihelatauksen. Jenkeissä tuommoinen aataminaikainen ratkaisu sopii paikallisiin sähköasennuksiin paremmin.
 
Videoiden perusteella tuossahan on hulppeet takatilat? Aikuisia menee 2 heittämällä. Ehkä vähän matalalla penkit, mutta muihin suuntiin näkyy olevan vaikka kuinka paljon tilaa.

Oispa tuosta neliveto olemassa..
En kyllä jaa videon näkemystä live-testin perusteella. Hiton ahdas, kun vertasi vaikka vieressä esillä olleeseen ioniq 5:een. Videoltakin kyllä näkee, että kaverin jalat ovat ahtaasti ja istuma-asento oudon pysty. Helvetin epämukavat penkit geometrian osalta vaikka etupenkki ei edes ollut mitenkään takana.

e: Kyllähän tuossa jälkimmäisessäkin videossa juontaja mainitsee penkit. Jos kyykkypaska fiilis ei haittaa, niin sitten ei huolta.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä jaa videon näkemystä live-testin perusteella. Hiton ahdas, kun vertasi vaikka vieressä esillä olleeseen ioniq 5:een. Videoltakin kyllä näkee, että kaverin jalat ovat ahtaasti ja istuma-asento oudon pysty. Helvetin epämukavat penkit geometrian osalta vaikka etupenkki ei edes ollut mitenkään takana.

e: Kyllähän tuossa jälkimmäisessäkin videossa juontaja mainitsee penkit. Jos kyykkypaska fiilis ei haittaa, niin sitten ei huolta.

Ehkä tuo kyykkyasento voi haitata pitempiä aikuisia. Tilava se on kuitenkin esim. lapsia ja lastenistuimia ajatellen, aika juhlavasti menee selkä menosuuntaan -jakkaratkin sisälle varmasti. Iso tilantarve voi tulla jo siitäkin että tarvii kaksosille jakkarat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 983
Viestejä
4 876 956
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom