Yleistä keskustelua sähköautoista

Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
Onhan sillä eronsa, mitä kylmempää, sitä kauemmin. Sanotaan yleismaailmallisesti "reilu vartti" talviolosuhteissa.
 
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.

Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.

Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
 
Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.

Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.
 
ei sähköautoilijat kerkee oottelee kuten diselin hehkuttajat.. heti o mentävä ja täysiä, jotta keretään kiukuttelee laturille kui toi vielkin tossa noin hitaasti lataa mä lataisin nopeemin, ja si oon kuitenkin kahvella ja pullalla pitkään ko auto jo täys...
 
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.

Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.

Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.

Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
 
Siellä varmaan pistetään huollossa kaikki pysyvästi off ja nauretaan hölmöille jotka tuota kuuntelee.

Jeps. Sama juttu kun EGR:ien ja kusikilkkeiden kanssa. Kaikki pois ja huolettomia kilometrejä.

Täällähän tuotakin alettiin nyt tietysti valvoa, tai en tiedä onko katsureilla vielä siihen vehkeitä, mutta ainakin aletaan.
 
Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.

Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.

Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:

1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.

Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.

Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

Model Y on samanlaiset renkaat edessä ja takan pl. Performance malli.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:

1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.

Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.

Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
Tähän nopeuspimputukseen liittyen katsoin jostain videosta että i4 ratissa olevaan ohjelmoitavaan nappiin saa myös laitettua toiminnoksi tuon kytkemisen pois. Kaistavahti lähtee pois painamalla viiksen päästä pitkään.

Volkkarin id7 saa näytön yläreunaan ikonin josta nopeuspimputuksen saa päältä yhdellä klikkauksella.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

En ole huomannut nelivetoisena mitään ihmeellistä kulumisen osalta renkaissa. Ainoastaan ensiasennus-kesäpirellit oli muuten vaan vähän persiistä sekä fiiispohjalla 1-2mm vähemmän pintoja kuin nyt tilalle tulleet uudet ecocontact 6Q:t.

Mikään ei muuten estä vaihtamasta joka kulmaan vaikka 235:t vs. sekarengastus, kunhan kantavuus riittää. 19"-vanteet ainakin itsellä on yhtä leveät.

Isossa kuvassa uudehkon auton kuluissa renkaiden osuus on tasolla aivan sama, jos tarve jumppaa akselilta toiselle noita.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

Voi muuttaa samoiksi. Tarkista ensin että onko vanteet yhtä leveitä ja samalla ET-arvolla, niin sitten on ihan sama vaikka laittais yhtä leveät kumit ja vaihtelee paikkaa.

Monessa autossa on takana leveämmät vanteetkin. Silloin niitä ei oikeen enää pyöritellä akseleiden välillä vaan on vaihdettava vanteetkin.

Itse ensi töikseni myin OEM renkaat pois ja ostin tarvikevanteet tilalle juuri tästä syystä.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Volvossa eroa on sekä vanteen leveydessä että et:ssä. Aika samaan tahtiin ovat kuluneet ensimmäisen 15 000 km aikana, eli kierrättämisellä tuskin paljon voittaisi. Taitaa olla juuri peruste eri leveyksille, että kuluisivat samaan tahtiin. Pöhkö asia Volvossa on (tai ainakin oli) lähinnä ensiasennusrenkaana oleva all season rengas. Koemielessä ajoin noilla ensimmäisen talven, mutta vaikka tiellä pysyinkin, seuraavan talven ajan oikeilla kitkoilla. Stressittömämpää liukkailla. Michelinin cross climate on lisäksi meluisampi kuin esimerkiksi vuosi sitten koeajoautossa ollut pirelli. Eli tuon vuoksi ei optimi kesärenkaanakaan, vaikka muuten toimii ihan hyvin. Kuluisi vaan pian siihen jamaan, että nuukakin ilkeäisi vaihtaa tilalle hyvät ja mahdollisimman hiljaiset kesärenkaat. Varmaan tämän syksyn lisäksi vielä ensi kesäkausi noita pitää kuunnella. En sitten tiedä, onko uusissa Volvoissa enää tätä samaa rengaspöhköyttä. Toivottavasti ei.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Mistä johtuu ettei sähköauton toimintamatka ja keskikulutus vastaa toisiaan?

Esim. Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro
Akun kapasiteetti: 77 kWh
Kulutus: 17,8 kWh / 100 km
Toimintamatka: 495 km

MUTTA Laskettuna toimintamatka meneekin seuraavasti 77 kWh jaetaan 17,8 kertaa 100 = 432 km
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?
 
Kulutuksessa auton sisäiset lataushäviöt mukana.

Tarkoitetaan varmaan Type2 latausta 11 kW latausteholla, jossa hyötysuhde vaihtelee 84 - 87 % välillä. Tuon auton kohdalla hyötysuhde olisi runsaat 87 %.

Aika kesäisissä cityolosuhteissa saa ajella, jos tuolla Audilla saisi ajettua täydellä tankilla 500 kilsaa putkeen.
 
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?

En osaa tarkkaan sanoa talvi ja kesärenkailla ajettuja metrejä mutta reilu 50tkm ajetussa alkoi olemaan takarenkaat aavistuksen kuluneemmat. Noin 4 mm oli pintaa jäljellä.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
Tesla syö takakumit 2x nopeampaa kuin eturenkaansa.
 
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.

Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.

Menee saman kokoiset kokoa en muista ulkoa omassa erikokoa. Kuluminen tavanomaista tai maltillisempaa. Kesäeturenkaita ei uusittu ikään pintaa n. 5mm 3 kesän ja 79tkm aikana josta puolet ehkä kesällä. Takaset meni kiven vuoksi uusiksi toisesta kiven mentyä läpi n.5mm kohdalla.
 
Aika reipas yleistys toi 2x. Riippunee hyvin paljon kuskista, ite en ole tuollaista havainnut.
 
Mistä johtuu ettei sähköauton toimintamatka ja keskikulutus vastaa toisiaan?

Esim. Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro
Akun kapasiteetti: 77 kWh
Kulutus: 17,8 kWh / 100 km
Toimintamatka: 495 km

MUTTA Laskettuna toimintamatka meneekin seuraavasti 77 kWh jaetaan 17,8 kertaa 100 = 432 km
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?
Tarviisi vähän lisätietoa mistä nuo luvut on. Onko kulutus auton ilmoittama tämän hetken kulutus, pitkän ajan keskikulutus vai seinästä otetun sähkön määrästä itse laskettu?
Ainakin Enyaq käsittääkseni laskee tuon arvion rangesta muutaman edellisen ajokerran keskikulutuksesta, ja tarkentaa sitten ajon aikana senhetkisen kulutuksen mukaan.
Nyt kesäisin heiluu täällä 80-100 alueilla pikkumaanteillä 16kwh/100km molemmin puolin.
Pitkän ajan (joku 29tkm) kulutukseksi näyttää muistaakseni jotain 19,2kwh/100km
Sitten taas omassa Spritmonitor kirjanpidossa noin puolentoista vuoden ja noin 24tkm ajalta seinästä/laturista on otettu 21,1kwh/100km
Range arviot autossa heiluu 100% latingeilla jossain talven 350km ja kesän 500km välimaastoissa. (Tämä ihan ulkomuistista heitettynä)
 
Tarkista ensin että onko vanteet yhtä leveitä ja samalla ET-arvolla, niin sitten on ihan sama vaikka laittais yhtä leveät kumit ja vaihtelee paikkaa.
Enyaqissa (ja vastaavassa volkkarissa) on ihan sama vanne joka nurkassa joten ei ole esteitä.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kumpi olisi kannattavampi/parempi ostos käytettynä, ID4 77kWh -21 60tkm, vai MG4 64kWh -23, 14tkm? About 27k€ molemmat. ID4 tilavampi toki, takuutahan olisi MG:ssä sitten 2030 asti..Varmaan kantama suht sama ja MG4 nopeampi lataamaan?
 
Kumpi olisi kannattavampi/parempi ostos käytettynä, ID4 77kWh -21 60tkm, vai MG4 64kWh -23, 14tkm? About 27k€ molemmat. ID4 tilavampi toki, takuutahan olisi MG:ssä sitten 2030 asti..Varmaan kantama suht sama ja MG4 nopeampi lataamaan?

Onko muka sama range jos on kuitenkin 13kwh isompi akku vaggineessa?

Minä ostaisin Vaggineen jos pitäisi valita mutta ehkä tuo takuu houkuttelee monia.
 
Kumpi olisi kannattavampi/parempi ostos käytettynä, ID4 77kWh -21 60tkm, vai MG4 64kWh -23, 14tkm? About 27k€ molemmat. ID4 tilavampi toki, takuutahan olisi MG:ssä sitten 2030 asti..Varmaan kantama suht sama ja MG4 nopeampi lataamaan?

Jälkimmäinen on kiinalainen auto, jota valmistaa valtionyhtiö, jolle on tulossa lähes 50% tullit ensi vuonna. Saattaa olla, että maahantuonti lopetetaan ja varaosien saatavuus ja huollot ovat jatkossa omalla vastuulla. Viimekädessä Stubbelssoni onnistuu aiheuttamaan kauppasodan kinuskien kanssa, jonka jälkeen Beizingissä painetaan pientä punaista nappia, jonka jälkeen jokainen kiinamobiili muuttuu tiiliskiveksi.
 
^^ Hedin löytyy paikkakunnallta. Mutta tilat,vetokyky, kiinattomuus ja ajettavuus ehkä kallistavat Volkkarin puoleen, vaikka on pelkkä akkutakuu voimassa. Optima PHEVissä loppuu takuut kohtpuoliin, pelkoa remonttien rahanmenosta ja sitten bensakulut n. 200€/kk..
 
Olisipa sinänsä kyllä hauska tietää mitä kaikkea tietoa (esim) MG:n auto lähettää kiinalaisille palvelimille "kännykkäsovellus voi tarvita tätä" tekosyyllä.
 
Olisipa sinänsä kyllä hauska tietää mitä kaikkea tietoa (esim) MG:n auto lähettää kiinalaisille palvelimille "kännykkäsovellus voi tarvita tätä" tekosyyllä.
Ainakin seuraavat tiedot lähtee palvelimelle (tsekattu palvelimen rest-apista):
AC value
Temp Currently
Battery heating
Boot Lock
Charge current limit
Max
Charging
Charging Cable Lock
Doors Lock
Front window defroster heating
Rear window defroster heating
Scheduled Battery Heating
Scheduled Battery Heating Start
Scheduled Charging End
Scheduled Charging Mode
Scheduled Charging Start
Target SoC
Vehicle climate fan only
Window driver
Window passenger
Window rear left
Window rear right
Sensors
Auxiliary battery voltage
Battery Charging
Battery heating
Bonnet
Boot
Charger connected
Charging finished
Current
Door driver
Door passenger
Door rear left
Door rear right
Exterior temperature
Heading
HV Battery Active
Interior temperature
Last Charge End Time
Last Charge SoC kWh
Last Charge Start Time
Lights Dipped Beam
Lights Main Beam
Lights Side
Mileage
Position(lat,lon)
Power
Range
Rear window defroster heating
Remaining charging time
Remote climate state
Scheduled Battery Heating
Scheduled Battery Heating Start
Scheduled Charging End
Scheduled Charging Mode
Scheduled Charging Start
SoC
SoC_kWh
Tyres front left pressure
Tyres front right pressure
Tyres rear left pressure
Tyres rear right pressure
Vehicle position
Vehicle Running
Vehicle speed
Voltage
 
Jälkimmäinen on kiinalainen auto, jota valmistaa valtionyhtiö, jolle on tulossa lähes 50% tullit ensi vuonna. Saattaa olla, että maahantuonti lopetetaan ja varaosien saatavuus ja huollot ovat jatkossa omalla vastuulla. Viimekädessä Stubbelssoni onnistuu aiheuttamaan kauppasodan kinuskien kanssa, jonka jälkeen Beizingissä painetaan pientä punaista nappia, jonka jälkeen jokainen kiinamobiili muuttuu tiiliskiveksi.
Tätä kanssa itse miettisin näiden kiinalaisten kanssa. Toki mikä vaan firma voi mennä konkurssiin tai muuten lopettaa toimintansa suomessa, mutta uskoisin esim. juuri volkkarin pysyvän suomessa paremmin kuin joku täysin uusi automerkki joka on juuri tullut suomen markkinoille. Jos ei lähdekään myynti vetämään jne. niin voivatkin yhtäkkiä päättää että lopetetaan suomessa niin menee hankalaksi. Eikä siinä paljoa pitkät takuut paina jos ei saa osia/huoltoa tai mitään tukea mistään. Tai jos menee koko valmistaja konkurssiin, ilmeisesti kiinassa näin on käynyt aika paljon, uusia merkkejä tulee ja kuolee. En siis sano että MG:lle kävisi näin, mutta jotenkin kuvittelisin, että on isompi todennäköisyys siihen että MG myynti ja maahantuonti loppuu kun että esim. juuri volkkarin maahantuonti loppuisi. Ja lisäksi volkkarin tapauksessa varmaan tuo maahantuonnin loppuminen ei edes haittaisi niin paljoa, koska siihen saanee helpommin osia motonetistä/biltemasta tms. paikasta kuin uusiin automerkkeihin. Moni ajaa Saabillakin vielä vaikka sekin on ollut nurin jo ties kuinka kauan.
 
Voi ollakin, en hissuttele, mutta en myöskään revi. Maksimihidastuvuutta tulee käytettyä usein OPD:ssä. Pirellit meni takaa silestoneiksi, etuset jätin jemmaan jos ne ajelee kolmannen kesäsarjan aikaan pois.
 
On saanut ja ilmeisesti ainakin Saksassa jopa kohtalaisen paljon myyty niitä aivan hinnat-alkaen versioita joissa tuota ei ole. Ei kyllä mahdu omaan järkeen miksi ihmeessä joku tuollaisen ostaa.

Rahan takia, säästää 3-4 tonnia? ja jos ei käytä vakkaria? Nettiautosta löytyy 26900,-, 69 tkm ajettuna.
 
Riippumatta, koska itsellä nelikko. Takamoottori tekee työt sekä kiihdyttäessä, että regeneroinnissa, etummainen lähinnä vain jeesailee.
Jos oikeasti takaa kuluu 2 kertaa nopeammin kuin edestä niin sanoisin, että on jotain vikaa esim. pyörien suuntauksessa tms.? Minulla reilu 60tkm täynnä MYLR ja esiasennusrenkaat alla ja ovat kuluneet ihan tasaisesti, ei eroa takana ja edessä. Toki näillä renkailla vasta n. 40tkm takana kun talvi meni tietysti kitkoilla. En tiedä näkyykö epätasainen kuluma sitten ensi kesän jälkeen.
 
Mulla meni takatuuppari kolmosessa ensiasennus miseliinit ekan kesän jälkeen vaihtokuntoon. Takasissa oli 2milliä ja etusissa nelisen milliä.
 
Nope, kulmat kunnossa. Kuluu tasaisesti koko kulutuspinnan leveydeltä.

Eipä se mitenkään erikoinen asia itselleni ole, MYP on takavetopainotteinen tehokas auto joka "puree" takapäällä kumpaankin suuntaan vastaan, hidastaessa sekä kiihdyttäessä.

IMG_20240704_161215988_HDR.jpg
Löysin vielä roskiksesta vanhan kuvan.
 
Viimeksi muokattu:
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.
 
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.

Miksi joku menee edes ostamaan ilman välttämättömyydestä voisi puhua nykypäivänä jos maantietä joskus ajaa. Ja nyt kun adaptiiviseen tottunut vaikea olla ilman. Voipi vaikuttaa kohtuullisesti jälleenmyyntiinkin jos ei löydy.
 
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.

Tuplat
 
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.

Miksi joku menee edes ostamaan ilman välttämättömyydestä voisi puhua nykypäivänä jos maantietä joskus ajaa. Ja nyt kun adaptiiviseen tottunut vaikea olla ilman. Voipi vaikuttaa kohtuullisesti jälleenmyyntiinkin jos ei löydy. Harva ihminen laittaa käytettyynkään lähelle 30kiloa euroja jos ei vakkaria edes saa.
 
Onko täällä porukalla kokemusta Hyundain yksityisleasingistä? Katselin tuossa, että yllättävän kilpailukykyiset hinnat, esim. karvalakki ioniq 5 @ 20 tkm/v olisi 576€/kk. Lähinnä, että syynätäänkö auto mikroskoopilla vuokrakauden päätteeksi jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 778
Viestejä
4 565 462
Jäsenet
75 018
Uusin jäsen
Piffe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom