- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 168
Onhan sillä eronsa, mitä kylmempää, sitä kauemmin. Sanotaan yleismaailmallisesti "reilu vartti" talviolosuhteissa.Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan sillä eronsa, mitä kylmempää, sitä kauemmin. Sanotaan yleismaailmallisesti "reilu vartti" talviolosuhteissa.Kauankos tyypillisesti tuo esilämmitys ottaa aikaa ? Ja onko eroa kesällä tai talvella ?
En edelleenkään ymmärrä mitä ne välttämättömät asetukset ovat. Eikö kukaan selviä liikenteessä omasta pihasta lähimmälle isommalle väylälle ilman opastimia, missä voi sitten hiljalleen naputella osoitteen kerran pari vuodessa? Poislukien erikoistapaukset missä ajellaan vaimon saviruukkuja asiakkaille monta kertaa illassa eri puolille kaupunkia.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.Ne välttämättömät asetukset on käyty tässä ketjussa läpi moneen otteeseen viimeisen viikon aikana. Että jos muutaman sivun viitsit selata taaksepäin, niin varmasti löytyy.
Navigaattorin osalta se ongelma on hidas käynnistyminen, jolloin työkeikoilla pitää ensimmäiset risteykset ajaa hyvin usein sokkona. Tyypillisesti esimerkiksi aamulla hotellista lähtiessä.
Olen kyllä lukenut ne viime sivut, ja mitään välttämättömiä asetuksia ei ole tullut vastaan. Se että sinä et voi lähteä autolla liikkeelle ilman ylinopeusvaroituksen mutea ja navigaattorin asettamista ei tee niistä asetuksista missään määrin välttämättömiä, vaikka työmatkalla joutuu pahimmassa tapauksessa 25 sekuntia odottamaan. Keskustelu olisi hedelmällisempää jos et käyttäisi noin yliampuvia adjektiiveja.
Siellä varmaan pistetään huollossa kaikki pysyvästi off ja nauretaan hölmöille jotka tuota kuuntelee.
Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:Skoda Enyaq coupe RS 2023
1.Täysin kelvoton kaistavahti, joka pitää joka kerta ajoon lähtiessä kytkeä pois päältä hitaasti käynnistyvän näytön syövereistä
2. Kaukovaloautomatiika pitää joka kerta kytkeä ajoon lähtiessä päälle uudestaan. Tämä sentään onnistuu viikseä työntämällä, mutta paremmissa toteutuksissa valittu toiminta pysyy päällä yli ajokertojen
3. Näytön/gps:n käynnistymisaika 2-60 sekuntia. Ei riipu sijainnista, eikä auta vaikka auton appista on valittu "herätystoiminto" jonka pitäisi herätellä auto jos vaikka laittaa lämmityksen tai ilmastoinnin appin kautta päälle.
Muut voivat kertoa lisää siitä nopeuspiipparista ja aloittaa pimputtelun 1 km/h kuvitteellisesta ylinopeudesta.
Ei mene paljon paremmin kyllä Teslallakaan Ostin Teslan, ja se vei minut sekä ilojen että kauhujen äärelle | HS.fi
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Tähän nopeuspimputukseen liittyen katsoin jostain videosta että i4 ratissa olevaan ohjelmoitavaan nappiin saa myös laitettua toiminnoksi tuon kytkemisen pois. Kaistavahti lähtee pois painamalla viiksen päästä pitkään.Ei tullut mieleenkään että tuollaisia toteutuksia olisi ihan uusissa autoissa. Bemarin i4 kokemukset vastaavista jutuista:
1. En edes tiedä mistä kaistavahti menee pois päältä eikä ole ollut syytä selvittää koska se ei millään tavoin häiriköi ajamista, paitsi jos tyypilliseen bmw tyyliin koittaa vaihtaa kaistaa ilman vilkkua.
2. Kaukovaloautomatiikka on ollut päällä ostohetkestä lähtien.
3. Näyttö ja gps on aina päällä autoon sisälle tultaessa. En tiedä mikä on se hetki kun herättelee itsensä mutta uskoisin olevan sen ku autosta kuuluu sellainen pieni sähköinen surahdus lähestyttäessä mutta kuitenkin vielä niin kaukana että ei avaa lukkoja.
Itsellä myös -23 malli mutta siinä ei vielä tuota piippailevaa nopeusjuttua, pelkästään vilkuttaa hetken hudissa rajoitusmerkkiä.
Automaattiohjauksessa ratin hiplaustunnistus on todella jees. Senku vähä edes pitää jotenkin kiinni, tai ei edes tarvitse pitää kiinni mutta jos 3 sormea osuu rattiin samaan aikaan niin on tyytyväinen, 2 sormella saattaa joskus valitella.
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?
Kulutuksessa auton sisäiset lataushäviöt mukana.
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
En ole huomannut tätä omassa ajossa. En tosin paina tallaa pohjaan joka kerta kun lähden.Tesla syö takakumit 2x nopeampaa kuin eturenkaansa.
Olen tässä jo hetken harkinnut plugarihybridin vaihtoa täyssähköön; muuten suurin osa selvää, mutta rengastuksesta pari kysymystä foorumilaisille:
1. Mitä Enyaq kokoluokan autoja löytyy, missä rengastus olisi sama sekä etu-, että taka-akselilla? Ilmeisesti kaikissa MEB pohjaisissa (Ford mukaanlukien) eriparirenkaat akselien välillä?
2. Mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta esim. Enyaq/ID4, kuluvatko takarenkaat nopeammin ja kuinka pitkään ovat kestäneet? Onko nelivetomalleissa käytännön eroa tämän suhteen?
3. Voiko rengastuksen kuitenkin muuttaa samaksi akselien välillä/onko rekisteriotteessa sallittu? Ajatuksena jos uuteen autoon esimerkiksi tilaisi talvirenkaat yhtenäisellä koolla.
Ihmettelyn taustalla ajatuksena tietenkin kuluttaa renkaita tasaisemmin ja mahdollisesti säästää rengaskuluissa, kun koko autohistoriani ajan on aina ollut omissa autoissa joka kulmassa saman koon renkaat ja olen saman puolen renkaita kausivaihdon yhteydessä pyöritellyt etu-taka välillä.
Sama. Ekassa sarjassa oli eturenkaat ihan yhtä loppu kuin takarenkaatkin.En ole huomannut tätä omassa ajossa. En tosin paina tallaa pohjaan joka kerta kun lähden.
Tarviisi vähän lisätietoa mistä nuo luvut on. Onko kulutus auton ilmoittama tämän hetken kulutus, pitkän ajan keskikulutus vai seinästä otetun sähkön määrästä itse laskettu?Mistä johtuu ettei sähköauton toimintamatka ja keskikulutus vastaa toisiaan?
Esim. Audi Q4 Sportback 50 e-tron Quattro
Akun kapasiteetti: 77 kWh
Kulutus: 17,8 kWh / 100 km
Toimintamatka: 495 km
MUTTA Laskettuna toimintamatka meneekin seuraavasti 77 kWh jaetaan 17,8 kertaa 100 = 432 km
Mistä toimintamatkaan saatiin ylimääräiset 63 km vai onko tähän liittyvä kulutus mitattu jollain aivan eri menetelmällä tai ympäristössä?
Enyaqissa (ja vastaavassa volkkarissa) on ihan sama vanne joka nurkassa joten ei ole esteitä.Tarkista ensin että onko vanteet yhtä leveitä ja samalla ET-arvolla, niin sitten on ihan sama vaikka laittais yhtä leveät kumit ja vaihtelee paikkaa.
Kumpi olisi kannattavampi/parempi ostos käytettynä, ID4 77kWh -21 60tkm, vai MG4 64kWh -23, 14tkm? About 27k€ molemmat. ID4 tilavampi toki, takuutahan olisi MG:ssä sitten 2030 asti..Varmaan kantama suht sama ja MG4 nopeampi lataamaan?
Kumpi olisi kannattavampi/parempi ostos käytettynä, ID4 77kWh -21 60tkm, vai MG4 64kWh -23, 14tkm? About 27k€ molemmat. ID4 tilavampi toki, takuutahan olisi MG:ssä sitten 2030 asti..Varmaan kantama suht sama ja MG4 nopeampi lataamaan?
Riippumatta siitä onko taka- vai neliveto?Tesla syö takakumit 2x nopeampaa kuin eturenkaansa.
Ainakin seuraavat tiedot lähtee palvelimelle (tsekattu palvelimen rest-apista):Olisipa sinänsä kyllä hauska tietää mitä kaikkea tietoa (esim) MG:n auto lähettää kiinalaisille palvelimille "kännykkäsovellus voi tarvita tätä" tekosyyllä.
Tätä kanssa itse miettisin näiden kiinalaisten kanssa. Toki mikä vaan firma voi mennä konkurssiin tai muuten lopettaa toimintansa suomessa, mutta uskoisin esim. juuri volkkarin pysyvän suomessa paremmin kuin joku täysin uusi automerkki joka on juuri tullut suomen markkinoille. Jos ei lähdekään myynti vetämään jne. niin voivatkin yhtäkkiä päättää että lopetetaan suomessa niin menee hankalaksi. Eikä siinä paljoa pitkät takuut paina jos ei saa osia/huoltoa tai mitään tukea mistään. Tai jos menee koko valmistaja konkurssiin, ilmeisesti kiinassa näin on käynyt aika paljon, uusia merkkejä tulee ja kuolee. En siis sano että MG:lle kävisi näin, mutta jotenkin kuvittelisin, että on isompi todennäköisyys siihen että MG myynti ja maahantuonti loppuu kun että esim. juuri volkkarin maahantuonti loppuisi. Ja lisäksi volkkarin tapauksessa varmaan tuo maahantuonnin loppuminen ei edes haittaisi niin paljoa, koska siihen saanee helpommin osia motonetistä/biltemasta tms. paikasta kuin uusiin automerkkeihin. Moni ajaa Saabillakin vielä vaikka sekin on ollut nurin jo ties kuinka kauan.Jälkimmäinen on kiinalainen auto, jota valmistaa valtionyhtiö, jolle on tulossa lähes 50% tullit ensi vuonna. Saattaa olla, että maahantuonti lopetetaan ja varaosien saatavuus ja huollot ovat jatkossa omalla vastuulla. Viimekädessä Stubbelssoni onnistuu aiheuttamaan kauppasodan kinuskien kanssa, jonka jälkeen Beizingissä painetaan pientä punaista nappia, jonka jälkeen jokainen kiinamobiili muuttuu tiiliskiveksi.
Riippumatta, koska itsellä nelikko. Takamoottori tekee työt sekä kiihdyttäessä, että regeneroinnissa, etummainen lähinnä vain jeesailee.Riippumatta siitä onko taka- vai neliveto?
Aika kova yleistys. Itsellä mennyt ihan tasaisesti.Riippumatta, koska itsellä nelikko. Takamoottori tekee työt sekä kiihdyttäessä, että regeneroinnissa, etummainen lähinnä vain jeesailee.
Saksasta tuoduissa ID4:sissa ei ole vakkaria..
On saanut ja ilmeisesti ainakin Saksassa jopa kohtalaisen paljon myyty niitä aivan hinnat-alkaen versioita joissa tuota ei ole. Ei kyllä mahdu omaan järkeen miksi ihmeessä joku tuollaisen ostaa.Onko noita saanut ilman?
On saanut ja ilmeisesti ainakin Saksassa jopa kohtalaisen paljon myyty niitä aivan hinnat-alkaen versioita joissa tuota ei ole. Ei kyllä mahdu omaan järkeen miksi ihmeessä joku tuollaisen ostaa.
Rahan takia, säästää 3-4 tonnia? ja jos ei käytä vakkaria? Nettiautosta löytyy 26900,-, 69 tkm ajettuna.
Jos oikeasti takaa kuluu 2 kertaa nopeammin kuin edestä niin sanoisin, että on jotain vikaa esim. pyörien suuntauksessa tms.? Minulla reilu 60tkm täynnä MYLR ja esiasennusrenkaat alla ja ovat kuluneet ihan tasaisesti, ei eroa takana ja edessä. Toki näillä renkailla vasta n. 40tkm takana kun talvi meni tietysti kitkoilla. En tiedä näkyykö epätasainen kuluma sitten ensi kesän jälkeen.Riippumatta, koska itsellä nelikko. Takamoottori tekee työt sekä kiihdyttäessä, että regeneroinnissa, etummainen lähinnä vain jeesailee.
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.
Tommonen vakkarin poisjättö (valmistajalta) on kyllä jotain aivan käsittämätöntä nykypäivänä. Paljonko sillä säästi, jos pari nappia ratista lähti pois? Ei voi olla kovin montaa muuta komponenttia mitä ei muuten autossa olisi joka tapauksessa.