Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko täällä porukalla kokemusta Hyundain yksityisleasingistä? Katselin tuossa, että yllättävän kilpailukykyiset hinnat, esim. karvalakki ioniq 5 @ 20 tkm/v olisi 576€/kk. Lähinnä, että syynätäänkö auto mikroskoopilla vuokrakauden päätteeksi jne.
Tuohan riippuu ihan leasing firmasta ja henkilöstä kuka tarkastaa. Ei mulla ainakaan mitenkään erityisen tarkasti autoa katsonut läpi, mutta eipä autossa mitään isompia jälkiä ollutkaan.
 
Miksi joku menee edes ostamaan ilman välttämättömyydestä voisi puhua nykypäivänä jos maantietä joskus ajaa. Ja nyt kun adaptiiviseen tottunut vaikea olla ilman. Voipi vaikuttaa kohtuullisesti jälleenmyyntiinkin jos ei löydy. Harva ihminen laittaa käytettyynkään lähelle 30kiloa euroja jos ei vakkaria edes saa.
Saksassa voi olla erilainen ajoprofiili. Jos asuu jossain kaupunki(en)keskittymässä, niin vakkari voi jäädä turhaksi. Perinteinen malli ei toimi ruuhkassa ja adaptiivinen jättää liikaa väliä edellä ajavaan ja siihen tunkee joku saman tien. Autobaanallakin joutuu liikenteessä säätelemään nopeutta koko ajan kun on hitaampia edessä ja nopeampia takana.
 
Voi ollakin, en hissuttele, mutta en myöskään revi. Maksimihidastuvuutta tulee käytettyä usein OPD:ssä. Pirellit meni takaa silestoneiksi, etuset jätin jemmaan jos ne ajelee kolmannen kesäsarjan aikaan pois.

Edellisessä P100D:ssä meni kans takaset raudoille kun etusissa oli vielä useampi milli pintaa. Jää nähtäväksi miten tuo raven perffi käyttäytyy.
 
Nope, kulmat kunnossa. Kuluu tasaisesti koko kulutuspinnan leveydeltä.

Eipä se mitenkään erikoinen asia itselleni ole, MYP on takavetopainotteinen tehokas auto joka "puree" takapäällä kumpaankin suuntaan vastaan, hidastaessa sekä kiihdyttäessä.

IMG_20240704_161215988_HDR.jpg
Löysin vielä roskiksesta vanhan kuvan.
Kannattaa myös huomioida aurauskulmat, se että rengas kuluu tasaisesti ei ole koko totuus varsinkaan jos etu- ja takarenkaiden välillä on iso ero kulumassa samalla ajomäärällä riippumatta siitä mikä on vetotapa (tämä siis jos ei ole tahallisesti kulutettu kumia pois). Tehtaalta on voinut tulla säädöt turhan sisäänpäin mikä taas kuluttaa rengasta.
 
Kun kahtelee S3xy buttonien tehotietoja moottoritasolla, niin kyllähän tuo Tesla on todella aggressiivisesti takavetoinen jos vain mahdollista. Vasta kun pito alkaa pudota, tulee etupää mukaan kiihdytyksissä ja myös regenroinnissa takapäällä mennään. Ainakin MYP.

Tietenkin ajotavalla on kova merkitys, mutta aika herkästi varmasti nimenomaan MYP syö takarenkaat ensin.
 
Ei kyllä mahdu omaan järkeen miksi ihmeessä joku tuollaisen ostaa.

Huomioikaapa 20-23 ajankohta, sirupula & korona. Matriisiledejä ei saanut, monitoiminäyttöjä poistettiin malleista ja vaihdettiin perinteiseen mittaristoon, varusteita ei saanut tai odotusaika tuntematon. ID3 & ID4 oli pitkällä listalla, tuttava odotti lähes kaks vuotta tilausta 1st edition nelosesta.
 
Saksasta tuoduissa ID4:sissa ei ole vakkaria..
Meinaatko että ei siis ole vakkaria ollenkaan?
Vai että puuttuu adaptiivinen vakkari ja tilalla on pelkkä perinteinen vakkari?

Omassa Enyaqissa on pelkkä perinteinen vakkari, ja mitä on valitteluja lukenut ainakin travel assistilla varustettujen haamujarrutteluista ja kiihdyttelyistä niin eipä ole enempää älyä tuohon kaivannut. Tai ainakaan en maksaisi senttiäkään ekstraa travel assistista jos sen toiminnot ei pelaa täysin. Saaneeko näihin pelkkää tutkaa käyttävää adaptiivista vakkaria, ilman että tarvii ottaa turhaa travel assist pakettia.
 
Meinaatko että ei siis ole vakkaria ollenkaan?
Vai että puuttuu adaptiivinen vakkari ja tilalla on pelkkä perinteinen vakkari?

Omassa Enyaqissa on pelkkä perinteinen vakkari, ja mitä on valitteluja lukenut ainakin travel assistilla varustettujen haamujarrutteluista ja kiihdyttelyistä niin eipä ole enempää älyä tuohon kaivannut. Tai ainakaan en maksaisi senttiäkään ekstraa travel assistista jos sen toiminnot ei pelaa täysin. Saaneeko näihin pelkkää tutkaa käyttävää adaptiivista vakkaria, ilman että tarvii ottaa turhaa travel assist pakettia.
Minusta travel assist oli loistava turvavaruste josta voisin vähän maksaakkin. Toisin kuin monet muut viritykset niin vaikka rattiin nukahtaessa tuo voi oikeasti pelastaa.
 
Minusta travel assist oli loistava turvavaruste josta voisin vähän maksaakkin. Toisin kuin monet muut viritykset niin vaikka rattiin nukahtaessa tuo voi oikeasti pelastaa.
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
 
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
Pitäis jostain kaivaa testejä miten nuo toimii eri autoissa. KIA versio ainakin ajaa suoraan mettään jos nukut rattiin.
 
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
Eikai kukaan suunnittele rattiin nukahtavansa tai suunnittele, että tänäänpä aion saada sairauskohtauksen ajaessani moottoritiellä. Silti näitä sattuu aika paljon. Minä ainakin olen tyytyväinen, että auto sitten hoitaa tilanteen jos näin pääsisi käymään.
 
Meinaatko että ei siis ole vakkaria ollenkaan?
Vai että puuttuu adaptiivinen vakkari ja tilalla on pelkkä perinteinen vakkari?

Omassa Enyaqissa on pelkkä perinteinen vakkari, ja mitä on valitteluja lukenut ainakin travel assistilla varustettujen haamujarrutteluista ja kiihdyttelyistä niin eipä ole enempää älyä tuohon kaivannut. Tai ainakaan en maksaisi senttiäkään ekstraa travel assistista jos sen toiminnot ei pelaa täysin. Saaneeko näihin pelkkää tutkaa käyttävää adaptiivista vakkaria, ilman että tarvii ottaa turhaa travel assist pakettia.

Itsellä ID4 pelkkä adaptiivinen. Toki vissiin koodaamalla saisi TA, mutten vielä onnistunut. Haamuilu loppuu kun ottaa automaattisen nopeus seurannan pois, lähti välittömästi sen jälkeen kun auto vetää motarilla liinat kiinni "30 tunnistettu". Sitten kuvitellaan, että nämä ajaa ensivuonna itsenäisesti..
 
Minusta travel assist oli loistava turvavaruste josta voisin vähän maksaakkin. Toisin kuin monet muut viritykset niin vaikka rattiin nukahtaessa tuo voi oikeasti pelastaa.
koskee taas kyllä myös muita autoja... ja ihan kuskia, jos niin riskillä ajaa et saattaa nukahtaa et tarttee apuja koneelta, kandeis miettiä taukoa/olla ajamatta...
Eikai kukaan suunnittele rattiin nukahtavansa tai suunnittele, että tänäänpä aion saada sairauskohtauksen ajaessani moottoritiellä. Silti näitä sattuu aika paljon. Minä ainakin olen tyytyväinen, että auto sitten hoitaa tilanteen jos näin pääsisi käymään.
no nukahtamisesta oli eka puhe, sairaskohtaukset si onkin paljon alle promillen luokkaa... Ihan vaan pointina kyseenalaistin tuon.. ennen ko autot ajaa 110% ite ei noi "nukahtamis/torkku" oo ko haitaks,koska si aletaan luottaa niihin ja eiaatella omaa virkeystasoa
 
Itsellä ID4 pelkkä adaptiivinen. Toki vissiin koodaamalla saisi TA, mutten vielä onnistunut. Haamuilu loppuu kun ottaa automaattisen nopeus seurannan pois, lähti välittömästi sen jälkeen kun auto vetää motarilla liinat kiinni "30 tunnistettu". Sitten kuvitellaan, että nämä ajaa ensivuonna itsenäisesti..
Sama enyaqin kanssa. Heti kotimatkalla kun auton ostin niin 100 kmh alueella ensin keksi jostain 60 kmh rajoituksen ja sitten luuli yhtä siltaa saman tasoiseksi ja alkoi himmailemaan "risteykseen". Sen jälkeen pois päältä aina niin kauan kun auto mulla oli.
 
Sama enyaqin kanssa. Heti kotimatkalla kun auton ostin niin 100 kmh alueella ensin keksi jostain 60 kmh rajoituksen ja sitten luuli yhtä siltaa saman tasoiseksi ja alkoi himmailemaan "risteykseen". Sen jälkeen pois päältä aina niin kauan kun auto mulla oli.
Hiukan se ärsyttää id3: versiossa kans mut johtuu ko normisti ollu raskas kaasujalka.. ihan ok noi kurvi himmaamiset alkaneet olee, kääntyvä auto oikeelle himmaa ihan liikaa silti...
Edit ko ihan mummovauhtia si taas jatketaan. Ajan monasri siten et acc päämlä mut kaasua käskytän enempi.

Eikä lieneis vaineeta tehä parametri mitä sais muuttaa..
 
Oliko vielä Kia EV3:sta puhetta?

Joku artikkeli jäi eilen silmien eteen, en nyt löytänyt sitä mutta ensivaikutelma oli "no joo, 37k€ lähtöhinta ja akkua on 58kWh (brutto vai netto?), ihan kiva kai vaikka kolme vuotta sitten ostin jo 55/52kWh akkuisen sähköauton alle 30k€..."... mutta innostus nousi taivaisiin kun näin myöhemmin artikkelissa että alle 4000€ kalliimmalla samasta autosta saa version jossa akkua on *rummunpärinää* 81,4kWh! Isompiakkuiselle versiolle "lupaillaan" toimintamatkaa kai jopa 600km, mikä kuulostaa hyvältä, pääsiskö Helsingistä Tampereelle ja takaisin moottoritievauhtia ilman välilatausta? Ainakin juhannuksena keskiyöllä, jos ei muutoin?

No kyllä nyt on villiä! Olisko halvin noin isolla akulla varustettu sähköauto tähän mennessä? Ihmettelen myös kuka tuossa vaiheessa sniiduilee alle 4000€ ja tyytyy 23 kWh pienempään akkuun? Suunnilleen saman säästää jos jättää metallivärin ja alumiinivanteet pois.

Juu juu, tiedän, on sähköautossa muitakin ominaisuuksia kuin akun koko, mutta tuo nyt vain tuntuu sähköautoissa edelleen olevan se suurin kipukohta. Isommasta akusta saa yleensä maksaa aikamoista premium-hintaa, ja tällaisten "suht huokea mahdollisimman isolla akulla" sähköautojen perään olenkin haikaillut.

 
Viimeksi muokattu:
no nukahtamisesta oli eka puhe, sairaskohtaukset si onkin paljon alle promillen luokkaa... Ihan vaan pointina kyseenalaistin tuon.. ennen ko autot ajaa 110% ite ei noi "nukahtamis/torkku" oo ko haitaks,koska si aletaan luottaa niihin ja eiaatella omaa virkeystasoa
En nyt tiedä mitä tuolla promillella tarkoitat, mutta jos meinaat että tieltäsuistumisista promille olisi sairaskohtauksia, niin pahasti on alakanttiin.. Ainoa yleisempi syy lienee päihtyneisyys. Jos taas meinasit että promille autoilijoista saa sairauskohtauksen ajaessaan, ollaan taas rankasti liian suuressa määrässä, tuolla lakoisi autoja vasemmalla ja oikealla jos ne olisivat niin yleisiä.
 
No kyllä nyt on villiä! Olisko halvin noin isolla akulla varustettu sähköauto tähän mennessä? Ihmettelen myös kuka tuossa vaiheessa sniiduilee alle 4000€ ja tyytyy 23 kWh pienempään akkuun? Suunnilleen saman säästää jos jättää metallivärin ja alumiinivanteet pois.
Joku laskutaitoinen saattaisi valita tuon pienemmän akun. Toki laskuihin sitten sisältyy oletukset vaihtoehtojen jälleenmyyntiarvoista.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Audi e-tron 2020 vuodelta, uhka vai mahdollisuus? Näitä alkaa saada houkuttelevaan hintaan, jopa kakkosella alkaen 100tkm ajettuina. Juu, kulutus on kova mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin onko jotain yleistä kallista ongelmakohtaa?
 
Nyt tuohon oli vissiin ainakin tulossa ilppi, mutta jää nähtäväksi että tarkeneeko siellä vieläkään.

Ja lisäkanavia takatilaan.

TM artikkelista napsittua:
Uutta ovat myös takamatkustamon kattoon sijoitetut neljä ilmanvaihtosuulaketta, joiden pitäisi yhdessä ID.Buzziin vihdoin tulleen lämpöpumpun kanssa parantaa lämmitystehoa olennaisesti.


Koko juttu vain tilaajille:
 
Joku laskutaitoinen saattaisi valita tuon pienemmän akun. Toki laskuihin sitten sisältyy oletukset vaihtoehtojen jälleenmyyntiarvoista.
40734,80 - 36990,00 = 3 744,8 < 4000.

Vai mihin laskutaitoisuuteen viittasit? Mitä pitäisi osata laskea? Toki pienempiakkuinenkin versio on varmasti kelpo auto moneen käyttöön ja tarpeeseen, mutta tässä tapauksessa tuntuu että suht pienellä rahallisella lisäpanostuksella saisi huomattavasti (+30%) isomman akun (ja sitä kautta myös selvästi isomman toimintamatkan).

Mitä jälleenmyyntiarvoon tulee, samassa käytössä isompiakkuinen kuluu (eli menettää kapasiteettiaan) hitaammin koska täysiä lataussyklejä kertyy verkkaammin, ja tarvitsee vähemmän todennäköisesti käyttää akkua äärirajoilla lähellä täyttä ja tyhjää.
 
Viimeksi muokattu:
Audi e-tron 2020 vuodelta, uhka vai mahdollisuus? Näitä alkaa saada houkuttelevaan hintaan, jopa kakkosella alkaen 100tkm ajettuina. Juu, kulutus on kova mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin onko jotain yleistä kallista ongelmakohtaa?

Itse katselin samaa tuossa yksi päivä, että noita isoakkuisia nelivetojakin on aika paljon käytettynä tarjolla ihan sopuisaan hintaan. Toki tuo mallisarja on lopetettu kokonaan ja siinä oli varsinkin alussa vissiin kaikenlaista softabugia jne. joten mikä lie tilanne tänä päivänä?
 
Audi e-tron 2020 vuodelta, uhka vai mahdollisuus? Näitä alkaa saada houkuttelevaan hintaan, jopa kakkosella alkaen 100tkm ajettuina. Juu, kulutus on kova mutta jos sen kanssa pystyy elämään niin onko jotain yleistä kallista ongelmakohtaa?

Isoin riski taitaa olla ajomoottoreiden kanssa. Joitain FB mukaan mennyt, mutta ainakin suomi-autoihin tultu hyvin vastaan. Sen lisäksi latausluukun nappissa on ollut jonkin verran vikoja. Softa on ihan ok, vähän hidas eli jos jatkuvasti tarvii räplätä niin voi mennä hermo. Varusteiden kanssa pitää olla tarkkana. Vakiona ei ole ollut kuin ilmajousitus.

Itselläni on nyt kuukauden verran ollut -19 vuoden 55 ajossa ja olen tykännyt. Pohjoisen reissu tuli heittettyä heti alkuun ja oli huomattavasti mukavampaa kuin edellisellä diesel Passatilla.
 
Isoin riski taitaa olla ajomoottoreiden kanssa. Joitain FB mukaan mennyt, mutta ainakin suomi-autoihin tultu hyvin vastaan. Sen lisäksi latausluukun nappissa on ollut jonkin verran vikoja. Softa on ihan ok, vähän hidas eli jos jatkuvasti tarvii räplätä niin voi mennä hermo. Varusteiden kanssa pitää olla tarkkana. Vakiona ei ole ollut kuin ilmajousitus.

Itselläni on nyt kuukauden verran ollut -19 vuoden 55 ajossa ja olen tykännyt. Pohjoisen reissu tuli heittettyä heti alkuun ja oli huomattavasti mukavampaa kuin edellisellä diesel Passatilla.

Niin, törmäsin tuohon ajomoottorihommaan. Ilmeisesti jäähdytysnestettä vuotaa moottorin sisään, auto haistaa suurjännitepuolen ohivuodon ja auto kuolee täysin leikaten sillä hetkellä. Tuleekohan maahantuoja yhtään vastaan jos autolla on ajettu alle 160tkm? Teslalla vastaava vika menisi voimalinjan takuuseen.

Paljonko ilmajousituksen komponentit maksavat? Tarvitseeko sitä murehtia alle 200tkm ajetussa?
 
40734,80 - 36990,00 = 3 744,8 < 4000.

Vai mihin laskutaitoisuuteen viittasit? Mitä pitäisi osata laskea? Toki pienempiakkuinenkin versio on varmasti kelpo auto moneen käyttöön ja tarpeeseen, mutta tässä tapauksessa tuntuu että suht pienellä rahallisella lisäpanostuksella saisi huomattavasti (+30%) isomman akun (ja sitä kautta myös selvästi isomman toimintamatkan).

Mitä jälleenmyyntiarvoon tulee, samassa käytössä isompiakkuinen kuluu (eli menettää kapasiteettiaan) hitaammin koska täysiä lataussyklejä kertyy verkkaammin, ja tarvitsee vähemmän todennäköisesti käyttää akkua äärirajoilla lähellä täyttä ja tyhjää.
Viittasin esim. siihen että jos vaikka laskee, paljonko tienaisi kun on vuodessa sen muutaman ylimääräisen kerran pikalaturilla. Saattaa olla että tuossa tuntipalkka on hieman korkeampi kuin palkkatyössä. Jos katsotaan vaikka käytettyjen ID.3:n hintoja niin eri akkukokojen hintaerot ovat käytetyissä sulaneet tosi pieniksi. Olen kyllä sinänsä samaa mieltä kanssasi, että tuo isomman akun hintalisä on melko kohtuullinen, mutta kyllä tuota kannattaa hetki miettiä ennen kuin tilaa isomman. Jos ei ole kotilatausta tai ajaa usein sitä mainitsemaasi Hki-Tre-Hki (johon tuo isompi varmaankin pystyy muutenkin kuin optimioloissa) niin iso on toki mukavampi, mutta tuolla EV3:n hinnaston yläpäässä on kyllä vahvasti läsnä se ongelma että muutamilla lisätonneilla saa sitten luokkaa ylemmän nelivedon (esim. EV6, Model Y,ID.4/Explorer).

Tuo akun kuluminen ei ole sellainen homma, mistä lähtökohtaisesti pitäisi olla kovin huolissaan. 60kWh:n akullakin on yleensä helppo vetää arkiajot siten että lataa max. 80%.
 
Viittasin esim. siihen että jos vaikka laskee, paljonko tienaisi kun on vuodessa sen muutaman ylimääräisen kerran pikalaturilla. Saattaa olla että tuossa tuntipalkka on hieman korkeampi kuin palkkatyössä. Jos katsotaan vaikka käytettyjen ID.3:n hintoja niin eri akkukokojen hintaerot ovat käytetyissä sulaneet tosi pieniksi. Olen kyllä sinänsä samaa mieltä kanssasi, että tuo isomman akun hintalisä on melko kohtuullinen, mutta kyllä tuota kannattaa hetki miettiä ennen kuin tilaa isomman. Jos ei ole kotilatausta tai ajaa usein sitä mainitsemaasi Hki-Tre-Hki (johon tuo isompi varmaankin pystyy muutenkin kuin optimioloissa) niin iso on toki mukavampi, mutta tuolla EV3:n hinnaston yläpäässä on kyllä vahvasti läsnä se ongelma että muutamilla lisätonneilla saa sitten luokkaa ylemmän nelivedon (esim. EV6, Model Y,ID.4/Explorer).

Tuo akun kuluminen ei ole sellainen homma, mistä lähtökohtaisesti pitäisi olla kovin huolissaan. 60kWh:n akullakin on yleensä helppo vetää arkiajot siten että lataa max. 80%.
Juu en lähtökohtaisesti ole noista eri mieltä, ja isomman akun hitaamman kulumisen mainitsin kun tuli tuo jälleenmyyntiarvo puheeksi.

Positiivista joka tapauksessa että tässä tapauksessa paljon isomman akun saa parilla tonnilla, ilman että joutuu maksamaan lisähintaa vaikka siitä että isompi akku on varattu vain kalliimpiin neliveto- ja paremman varustelun executive-malleihin. Vaikka toki se neliveto olisi moneen tarpeeseen hyvä sekin, pitänee tarkistaa oliko tuosta EV3:sta nelivetoversiota ja mikä siinä on hintaero pieni- ja isoakkuisen välillä, jos sellaisia vaihtoehtoja on. Tosin, kolme vuotta nyt olen itse ajanut etuvetoisella sähköautolla, ja toistaiseksi olen ollut tyytyväinen tähänkin. En ole vielä kertaakaan jäänyt jäiseen mäkeen vaikka periaatteessa tässä on suurempi riski sille kuin taka- tai nelivetoisessa sähköautossa (paitsi jos peruuttaa sinne ylämäkeen, sitten etuvedosta on etua ainakin takavetoon verrattuna).

Niin ja tosiaan mitään venettä tai tukkikuormaa en ole tällä yrittänyt vetää, ei ole edes vetokoukkua.

Tällaisia vaihtoehtoja olen aiemminkin huhuillut, eli että halvempiinkin varustelutasoihin tuotaisiin kuitenkin isompiakkuisempaa versiota. ja nostetaan sitä hintaa vain sen verran mitä sen isomman akun saaminen vaatii.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Oliko vielä Kia EV3:sta puhetta?

Joku artikkeli jäi eilen silmien eteen, en nyt löytänyt sitä mutta ensivaikutelma oli "no joo, 37k€ lähtöhinta ja akkua on 58kWh (brutto vai netto?), ihan kiva kai vaikka kolme vuotta sitten ostin jo 55/52kWh akkuisen sähköauton alle 30k€..."... mutta innostus nousi taivaisiin kun näin myöhemmin artikkelissa että alle 4000€ kalliimmalla samasta autosta saa version jossa akkua on *rummunpärinää* 81,4kWh! Isompiakkuiselle versiolle "lupaillaan" toimintamatkaa kai jopa 600km, mikä kuulostaa hyvältä, pääsiskö Helsingistä Tampereelle ja takaisin moottoritievauhtia ilman välilatausta? Ainakin juhannuksena keskiyöllä, jos ei muutoin?

No kyllä nyt on villiä! Olisko halvin noin isolla akulla varustettu sähköauto tähän mennessä? Ihmettelen myös kuka tuossa vaiheessa sniiduilee alle 4000€ ja tyytyy 23 kWh pienempään akkuun? Suunnilleen saman säästää jos jättää metallivärin ja alumiinivanteet pois.

Juu juu, tiedän, on sähköautossa muitakin ominaisuuksia kuin akun koko, mutta tuo nyt vain tuntuu sähköautoissa edelleen olevan se suurin kipukohta. Isommasta akusta saa yleensä maksaa aikamoista premium-hintaa, ja tällaisten "suht huokea mahdollisimman isolla akulla" sähköautojen perään olenkin haikaillut.

Perusmallin EV3:sta vaan puuttuu lämpöpumppu, joka on aika olennainen varuste pohjolan markkinoilla. Sen kun lisää, ollaan samoissa hinnoissa isoakkuisen ID.3:n kanssa. Tarkempia varuste-eroja en jaksa vertailla, mutta ei tuo nyt mitenkään erityisen halpa silti ole.
 
Perusmallin EV3:sta vaan puuttuu lämpöpumppu, joka on aika olennainen varuste pohjolan markkinoilla. Sen kun lisää, ollaan samoissa hinnoissa isoakkuisen ID.3:n kanssa. Tarkempia varuste-eroja en jaksa vertailla, mutta ei tuo nyt mitenkään erityisen halpa silti ole.
Ei tuo pumppu nyt sinänsä mikään ihan ehdoton ole. ABRP arpoi että esim. ID.4:llä -5 asteessa Lappeenranta-Helsinki ilpillisellä perillä 31% akkua ja ilman llppiä 21% eli kulutusero n. 3kWh/100km. Lähtötaso 90%. Kun ulkolämpötilan tiputti -15 asteeseen niin ero hävisi ja molemmissa tapauksissa 15% jäljellä perillä.
 
Oliko vielä Kia EV3:sta puhetta?

Joku artikkeli jäi eilen silmien eteen, en nyt löytänyt sitä mutta ensivaikutelma oli "no joo, 37k€ lähtöhinta ja akkua on 58kWh (brutto vai netto?), ihan kiva kai vaikka kolme vuotta sitten ostin jo 55/52kWh akkuisen sähköauton alle 30k€..."... mutta innostus nousi taivaisiin kun näin myöhemmin artikkelissa että alle 4000€ kalliimmalla samasta autosta saa version jossa akkua on *rummunpärinää* 81,4kWh! Isompiakkuiselle versiolle "lupaillaan" toimintamatkaa kai jopa 600km, mikä kuulostaa hyvältä, pääsiskö Helsingistä Tampereelle ja takaisin moottoritievauhtia ilman välilatausta? Ainakin juhannuksena keskiyöllä, jos ei muutoin?

No kyllä nyt on villiä! Olisko halvin noin isolla akulla varustettu sähköauto tähän mennessä? Ihmettelen myös kuka tuossa vaiheessa sniiduilee alle 4000€ ja tyytyy 23 kWh pienempään akkuun? Suunnilleen saman säästää jos jättää metallivärin ja alumiinivanteet pois.

Juu juu, tiedän, on sähköautossa muitakin ominaisuuksia kuin akun koko, mutta tuo nyt vain tuntuu sähköautoissa edelleen olevan se suurin kipukohta. Isommasta akusta saa yleensä maksaa aikamoista premium-hintaa, ja tällaisten "suht huokea mahdollisimman isolla akulla" sähköautojen perään olenkin haikaillut.


4k€ 23 kWh:sta on kyllä aika järkyttävä hinta parista akkumoduulista. Volkkarilla 3k€ lisäpanostus ostaa 25 kWh lisää akkua ja 85 kW lisää moottoritehoa. (VW ID4 Pure Basic 125 kW, akku 52 kWh 44990€ vrt. Pro Basic 210 kW, akku 77 kWh 47990€.)

Mutta jos nimenomaan kantamaa tarvitsee, niin onhan tuo auto aika houkuttelevasti hinnoiteltu. Kilpailijoilla saa varmaan lyödä 40 kilon sijaan 50 kiloa pöytään päästäkseen yhtä pitkälle.

Tosin yksi valituksenaihe minulla on - kuka keksi, että kaksipuolainen ratti olisi hyvä ajatus? Se näyttää niin pervolta, että itse en sellaisella suostuisi ajamaan (kuten en Skodillaceilla, joissa alapuola on nyysitty). Kolmepuolaisen ratin saa vain kalleimmassa GT-Linessa.
 
Itse en ihan ole varma, miksi maksuisin sen neljä tonnia lisää sadasta kilometristä lisää matkaa. Tuolla hinnalla voi ladata vaikka Ionitylla aika hiton monta kertaa tai Teslan Superchargereilla. Se et lataako akkua viikossa kerran vai puolentoista viikon aikana sen yhden kerran on ihan yksi ja sama jos on kotilataus käytössä. Itse en näkisi mitään järkeä hukuttaa neljää tuhatta isompaa akkuun, koska pärjäisin aivan mahtavasti pienemmälläkin. Ennemmin ottaisin ne paremmat penkit tai mitä tuolla nyt tarjotaankin samaan hintaa ja olisin tyytyväinen ettei vituta autolla ajaminen joka kerta, vain koska siinä on "isompi akku alla".
 
Niin, törmäsin tuohon ajomoottorihommaan. Ilmeisesti jäähdytysnestettä vuotaa moottorin sisään, auto haistaa suurjännitepuolen ohivuodon ja auto kuolee täysin leikaten sillä hetkellä. Tuleekohan maahantuoja yhtään vastaan jos autolla on ajettu alle 160tkm? Teslalla vastaava vika menisi voimalinjan takuuseen.

Paljonko ilmajousituksen komponentit maksavat? Tarvitseeko sitä murehtia alle 200tkm ajetussa?

Ilma-alusta on audeissa ollut jo pitkään (ainakin noin 2011->) aika pomminvarmaa kampetta elleivät ole muuttaneet reilummin sähkiksien kanssa kuvioita. Aikanaan jopa katsuri sanoi silloisesta allroadista kun tuosta kyselin, että ei tarvitse murehtia ja ihan toista tilannetta kuulemma tulee MB:n tai BMW:n takapään ilmoista. Sitten jos jotain leviää niin kompura päälle tonnin ja yksittäinen kulma 500-800e ihan hihasta vetäistynä sen pohjalta mitä baijerin F11lla on palikoihin mennyt.

EV3:n akun koon kasvaminen on prosentuaalisesti jo lähes +40% niin kyllähän se tuntuu aika nopeasti kun talvella painaa pidempää matkaa. Lisäsumma ei omaan silmään ihan mahdottomalle vaikuta, mutta tuo earth-varustetaso käytännössä vielä pitäisi ottaa ilp:n puuttumisen takia niin tuleehan korean kipolle jo hintaakin.
 
Isompiakkuisen EV3:n hinnat alkaen -hinta on kyllä kiva. Mutta kylläpäs hinta tuntuu karkaavan, kun alkaa ruksimaan lisävarustepaketteja.
 
Ei tuo pumppu nyt sinänsä mikään ihan ehdoton ole. ABRP arpoi että esim. ID.4:llä -5 asteessa Lappeenranta-Helsinki ilpillisellä perillä 31% akkua ja ilman llppiä 21% eli kulutusero n. 3kWh/100km. Lähtötaso 90%. Kun ulkolämpötilan tiputti -15 asteeseen niin ero hävisi ja molemmissa tapauksissa 15% jäljellä perillä.
Itse myös hieman kyseenalaistan tuota ilmalämpöpumpun erinomaisuutta mitä yleensä hehkutetaan. Toki se on monessa kelissä hieman energiatehokkaampi kuin perinteisempi ilmastointi/lämmitys. Mutta onko ero todella niin iso käytännössä että tämä olisi joku must have mitä ilman olevaa autoa ei kannattaisi edes harkita.
Lisäksi ainakin itsellä on käsitys että nuo ilmalämpöpumput on huomattavasti monimutkaisempia ja kalliimpia huoltaa/korjailla, kuin perinteisemmällä tekniikalla olevat.
 
Itse myös hieman kyseenalaistan tuota ilmalämpöpumpun erinomaisuutta mitä yleensä hehkutetaan. Toki se on monessa kelissä hieman energiatehokkaampi kuin perinteisempi ilmastointi/lämmitys. Mutta onko ero todella niin iso käytännössä että tämä olisi joku must have mitä ilman olevaa autoa ei kannattaisi edes harkita.
Lisäksi ainakin itsellä on käsitys että nuo ilmalämpöpumput on huomattavasti monimutkaisempia ja kalliimpia huoltaa/korjailla, kuin perinteisemmällä tekniikalla olevat.
Ei se ILP käytännössä kauheasti eroa ilmastointilaitteesta. Sen sijaan että jäähdytetään sisäilmaa ja lämmitetään ulkoilmaa, ILP tekee päinvastoin. Kyseessä on sama laite - ILP vain tarkoittaa että vehje toimii molempiin suuntiin.
 
Ilppi on varmasti hyvä varuste, mutta näin Pohjolan oloissa voisin hyvin olla ilmankin. Jossain briteissä tai vaikka keskieuroopassa tilanne on hivenen eri, kun siellä ei kylmä tule missään vaiheessa ja mennään jatkuvasti sellaisella lämpötila-alueella jolloin pumpusta on iso hyöty.

Toki sitten osa valmistajista käyttää tuota vähän erilailla (esim. Tesla) jolloin ilpistä on kylmemmässäkin hivenen enemmän hyötyä. Mutta onhan niissä sitten ollut myös omat ongelmansa, joten en sinänsä laske niille itsessään niin paljon arvoa.
 
Kannattaa miettiä tuota ilpiä siltä kannalta, että mitä se kabiinin lämmitys oikeasti voi viedä. Perinteiset auton sisälämppärit ovat 2 kW luokkaa teholtaan ja sillä saa auton saunaksi. Jos nyt kuitenkin leikkii, että tarvis 3 kW lämpöä ja ilppi voi ehkä leikata 2/3 tuosta, niin aikalailla tyhjän kanssa ILPillä leikkiminen. Tesla taitaa olla ainoa, joka on virittänyt koko lämpökierron akkuihinkin asti mukaan? Akkujen lämmitykseenhän sitä tehoa saa hukattua enemmän. Miillä useamman talven kokemuksen pohjalta ILP olisi ollut täysin merkityksetön lisävaruste.
 
Kannattaa miettiä tuota ilpiä siltä kannalta, että mitä se kabiinin lämmitys oikeasti voi viedä. Perinteiset auton sisälämppärit ovat 2 kW luokkaa teholtaan ja sillä saa auton saunaksi. Jos nyt kuitenkin leikkii, että tarvis 3 kW lämpöä ja ilppi voi ehkä leikata 2/3 tuosta, niin aikalailla tyhjän kanssa ILPillä leikkiminen. Tesla taitaa olla ainoa, joka on virittänyt koko lämpökierron akkuihinkin asti mukaan?
Kyllä ainakin MEB vaikuttaisi myös imevän lämpöä akuista.

Perinteisellä 2kW auton sisätilan lämppärillä ei lämmitetä -20C 100km/h viimassa istuvaa eristämätöntä peltikoppia ollenkaan, vaan se lämpö tulee koneesta jossa poltetaan esim. 60kW teholla polttoainetta josta ehkä 20kW menee liike-energiaksi ja n. 40kW hukkalämmöksi, jolla sitten kabiinikin pysyy lämpimänä…
 
Toisaalta, ei "webasto" sähköauton lämmittämiseen nyt niin kauhean huono ratkaisu ole varsinkaan yhtään kovemmilla pakkasilla. Käytännössä jopa sen webaston hyötysuhde voi olla jopa parempi kuin sähkölämmityksen.
 
Toisaalta, ei "webasto" sähköauton lämmittämiseen nyt niin kauhean huono ratkaisu ole varsinkaan yhtään kovemmilla pakkasilla. Käytännössä jopa sen webaston hyötysuhde voi olla jopa parempi kuin sähkölämmityksen.
Miten voisi olla kun sähkölämmityksen hyötysuhde on käytännössä 100%? Webastossa palokaasujen mukana menee sentäs jotain hukkaan.
 
Kyllä ainakin MEB vaikuttaisi myös imevän lämpöä akuista.

Perinteisellä 2kW auton sisätilan lämppärillä ei lämmitetä -20C 100km/h viimassa istuvaa eristämätöntä peltikoppia ollenkaan, vaan se lämpö tulee koneesta jossa poltetaan esim. 60kW teholla polttoainetta josta ehkä 20kW menee liike-energiaksi ja n. 40kW hukkalämmöksi, jolla sitten kabiinikin pysyy lämpimänä…
Ei nämä sun arviot pidä mitenkään paikkaansa kabiinin lämmityksen osalta. Sähköautothan ei liikkuis yhtään mihinkään tuollaisilla tehokulutuksilla kabiinin suuntaan. Viime talvena kovissa pakkasissa Ioniq 5:n isoon kabiinin lämmitykseen kului mitätön osuus energiasta (10%) ja vaikka sen kertois 5:llä, joka on utopiaa ILPille, niin ollaan silti alle 10 kW tehoissa. Sisälämppärithän noissa on maksimissaan jotain 6-10 kW luokkaa. Miissä saa 7 kW menemään kun joka ikinen sähkölaite on täysillä, sauna on valmis -20 kelissä viidessä minuutissa. Oli keli mikä hyvänsä, niin ajonopeus dominoi täysin kulutusta oman kokemuksen mukaan.
 
Ei nämä sun arviot pidä mitenkään paikkaansa kabiinin lämmityksen osalta. Sähköautothan ei liikkuis yhtään mihinkään tuollaisilla tehokulutuksilla kabiinin suuntaan. Viime talvena kovissa pakkasissa Ioniq 5:n isoon kabiinin lämmitykseen kului mitätön osuus energiasta (10%) ja vaikka sen kertois 5:llä, joka on utopiaa ILPille, niin ollaan silti alle 10 kW tehoissa. Sisälämppärithän noissa on maksimissaan jotain 6-10 kW luokkaa. Miissä saa 7 kW menemään kun joka ikinen sähkölaite on täysillä. Oli keli mikä hyvänsä, niin ajonopeus dominoi täysin kulutusta oman kokemuksen mukaan.
Harva myöskään ajelee tuolla lämppärit täysillä kun siellä on aika helvetin kuuma hyvinkin äkkiä käyttövoimasta riippumatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 571
Viestejä
4 440 074
Jäsenet
73 574
Uusin jäsen
Tjho76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom