Kannattaa miettiä tuota ilpiä siltä kannalta, että mitä se kabiinin lämmitys oikeasti voi viedä. Perinteiset auton sisälämppärit ovat 2 kW luokkaa teholtaan ja sillä saa auton saunaksi. Jos nyt kuitenkin leikkii, että tarvis 3 kW lämpöä ja ilppi voi ehkä leikata 2/3 tuosta, niin aikalailla tyhjän kanssa ILPillä leikkiminen. Tesla taitaa olla ainoa, joka on virittänyt koko lämpökierron akkuihinkin asti mukaan? Akkujen lämmitykseenhän sitä tehoa saa hukattua enemmän. Miillä useamman talven kokemuksen pohjalta ILP olisi ollut täysin merkityksetön lisävaruste.
Ei nämä sun arviot pidä mitenkään paikkaansa kabiinin lämmityksen osalta. Sähköautothan ei liikkuis yhtään mihinkään tuollaisilla tehokulutuksilla kabiinin suuntaan. Viime talvena kovissa pakkasissa Ioniq 5:n isoon kabiinin lämmitykseen kului mitätön osuus energiasta (10%) ja vaikka sen kertois 5:llä, joka on utopiaa ILPille, niin ollaan silti alle 10 kW tehoissa. Sisälämppärithän noissa on maksimissaan jotain 6-10 kW luokkaa. Miissä saa 7 kW menemään kun joka ikinen sähkölaite on täysillä, sauna on valmis -20 kelissä viidessä minuutissa. Oli keli mikä hyvänsä, niin ajonopeus dominoi täysin kulutusta oman kokemuksen mukaan.
Aika iso ero tuossa 2kW vs 10kW. Jos 10kW kulutuksesta saa 2/3 pois, niin kyllähän siinä auton liikuttamiseen jää enemmän energiaa.
Ja perus polttiksen 2kW sisälämppäri ei kyllä pakkasella autoa saunaksi lämmitä ja sitten kovilla pakkasilla ei sulata parissa tunnissa edes ikkunoita kunnolla.