Yleistä keskustelua sähköautoista

Vaikka Audi onkin jo lähtenyt kiinnostelisi tietää, että no miten noi ovat nyt pommeja. 141tkm tuli vedettyä Q4lla ja oli erittäin harmiton vehje pl. ensimmäisen talven latauslukituksen tyyppivikasäädöt. Haiskahtaa vähän aika essonbaarihommilta ja ehkä seuraavaksi joku voisi käyttää kortin, että Audi ja VW on sama vaikka A6/Q6 verrokkia ei konsernin sisältä muilta löydy.
No eihän oikeasti mitään täysiä pommeja edes ole olemassa, mutta joillain automerkeillä on vahvat fanipojat joilla menee samantein herne sieraimeen jos mitään poikkiteloin sanoo, joten niitä on kiva provosoida.

Ja kyllähän audit ovat volkkareita, firman nimihän on Volkswagen AG.
 

En tiedä oliko jo mutta byd näköjään vähän ongelmissa, tekeeköhän evergrandet
Poimitaan jotain
BYD eli Build Your Dreams valmistaa tällä hetkellä selvästi enemmän autoja kuin se myy, kertoo puolestaan Handelsblatt. Toukokuun lopussa ilman ostajaa oli yli 340 000 autoa. Varasto on kasvanut suuremmaksi kuin mitä se oli koko viime vuonna.Kauppalehti kertoi kesäkuun lopulla, että BYD on viime kuukausina supistanut merkittävästi autojensa tuotantoa. Huhtikuun ja toukokuun keskimääräinen valmistusmäärä oli 29 prosenttia pienempi kuin viime vuoden neljännellä neljänneksellä.
Kiinassa markkinakasvanut 45% tuon merkin myynti 5,5%, joku jälleenmyyjä lopettanut yli 20 myymälää, no ei kerrottu montako jäi.

No yhtiö vauhdittaa myyntiä hinnan alennuksilla, kilpailijat haukkuu siitä, ja yhtiö yrittää kasvattaa vientiä.

Juttu ei kuitenkaan avannut yhtiön rahoituksen kestävyyttä. Ilmeisesti konserni ollut kannattava, joten tuosta nyt selvinnyt onko se erityisesti liipasimella.

Yhtiö on "yksityinen", ja osa kilpailijoita valtion yhtiöitä, joten se asetalma voi tuoda omaa väriä tilanteeseen.

Mutta jos meinaa euroopassa ottaa markkinaosuutta, niin odotettavissa myös agresssiivista markkinointia. Tehdas hankemenossa EU alueella.

Eli olisko tuossa enemmän kiinalaisten sisämarkkina hässäkää ja puukotusta. Muut siellä polumyyneet.
 
Mersun CLA:n farkku, eli Shooting Brake, kulkee takavetoisena 85-akulla 761 km, eli WLTP Vehicle 11,2 kWh/100 km. Tavaratilaa on takana 455 l/1 290 l ja edessä 101 l. Takapenkillä pääntilaa on 26 mm sedania enemmän. Myynti alkaa loppuvuodesta ja autot saapuvat maalis-huhtikuussa 2026.


Edit. Sedanin ratin kapasitiiviset on heitetty mäkeen ja tilalla on kunnon rullat.



 
Viimeksi muokattu:
Mersun CLA:n farkku, eli Shooting Brake, kulkee takavetoisena 85-akulla 761 km, eli WLTP Vehicle 11,2 kWh/100 km. Tavaratilaa on takana 455 l/1 290 l ja edessä 101 l. Takapenkillä pääntilaa on 26 mm sedania enemmän. Myynti alkaa loppuvuodesta ja autot saapuvat maalis-huhtikuussa 2026.


Edit. Sedanin ratin kapasitiiviset on heitetty mäkeen ja tilalla on kunnon rullat.



Tämä sedanina ai että on kovat speksit ja hieno ulkonäkö.
 
Koska rangemittarit autosta vähän riippuen näyttävät väärin, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Prosenttimäärä on se absoluuttinen totuus akun jäljellä olevasta latauksesta, ja kun lähenee nollaa niin tietää lykätä töpselin kiinni.
Jaa, no itse kyllä tottunut siihen, että kulutus kun vaihtelee 20-40kWh välillä kelistä ja kattovarustuksesta riippuen niin prosentteja on ihan turha tuijotella. Rangea kun alkaa olla alle 100km jäljellä, niin kulutus on jo sen verran vakioitunut, että se auton näyttämä range pitää 1-2% tarkkuudella paikkansa. Ja samaa rangemittaria katson ladatessa jotta tiedän missä vaiheessa on ladattu sen verran että päästään perille tai seuraavalle laturille - prosentit ei taaskaan kerro siitä mitään.
 
Prosentit kertoo kokeneelle kun tottuu autoonsa paljon enemmän mihin saakka pääsen kuin "GoM" lukema. Ja kuukaudessa olet oppinut paljonko ajosi vie virtaa, vuosi eri olosuhteissa 'akussa on xx %, pääsen tällä kelillä lataamatta nn matkan.'
 
Prosentit kertoo kokeneelle kun tottuu autoonsa paljon enemmän mihin saakka pääsen kuin "GoM" lukema. Ja kuukaudessa olet oppinut paljonko ajosi vie virtaa, vuosi eri olosuhteissa 'akussa on xx %, pääsen tällä kelillä lataamatta nn matkan.'
Riippuu tietysti miten ajelee. Täytyy olla aika paljon samoja reittejä, että pelkistä prosenteista on iloa. Tyyliin Piihovin ABC:lta ei ikinä kotiin ole mennyt yli 30%. Vierailla reiteillä kantama-ennuste on parempi, jos se osaa oikeasti laskea sen hetkistä kulutusta. Ennusteen luotettavuutta on onneksi suht helppo arvioida pitkällä matkalla, kun seuraa miten km:t etenee ja ennuste vähenee. Vieraammassa autossa voi tietysti laskea päässä myös akkukapasiteetista suoraan sen hetkisen kulutuksen perusteella pitkällekö pääsee. Saa ainakin kertalukuarvion onko kantama-näyttö edes sinnepäin oikein.
 
Ei pidä täysin paikkaansa, että varaustasoprosenttinäyttämä olisi abdoluuttinen. Prosenttilukema on aina arvaus sillä NMC-pohjaisissakin akuissakin varaustasoarviolukema määritellän jännitetason lisäksi arvioidun kulutetun energiamäärän pohjalta, kuten LFP-pohjaisissa akuissa joudutaan tekemään jo senkin vuoksi ettei jäänitetaso seuraa lineaarisesti todellista varaustasoa.

Heittämät voivat olla todella isojakin mutta yleisestiottaen lukemanäyttämä noudattaa kohtuu hyvin todellista varaustasoa.


Ja mitä tulee GoMiin niin Volvon tapa esittää toimintasädearvio liukumana olisi se ainoa oikea esitystapa( esim. jos varaustaso on 50 %, noin 38 kWh käytössäolevaa, voisi se näyttämä näyttää historiatietoihin perustuen vaikka 90 km- 220 km). Valitettavasti tämä on piilotettu keskinäyttöön sovelluksen taakse.
 
Rangesta ja sen ilmoittamisesta/arvioinnista. Enyaqilla ajellessa olen pitänyt sääntönä että reaali-range on se mitä auto ilmoittaa, miinus 50km.
Eli jos auto sanoo 56% latingilla että vielä pääsee 276km niin 226km jälkeen olis kiva olla laturilla. On ainakin pieni pelivara jos kulutus vaikka säämuutoksen myötä pomppaa kesken ajon.

Edit: tämähän ei ihan kaikkiin autoihin välttämättä toimi. MEB autot arvioi rangen edellisten ajojen kulutukseen perustuen. Ne autot jotka käyttää muuta logiikkaa niin tuo ei välttämättä toimi.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavat euroverrokit yli tuplat hintatasoltaan, eikä laadullisesti parempia, mieluummin jäljessä suuresti. On vaikea perustella itselleen vaan eurostoliiton kansallistunteen perusteella, miksi ostaisi +150t€ EQS SUV ja saisi huonomman auton kuin 70t€ G9:llä.
Xpeng / Zeekr -järkevällä leasingillä voisi olla aika timanttinen kombo. Jos ostaisi, niin saattaisi kyyti olla kylmää myynti- / vaihtovaiheessa, kun merkki on kuitenkin markkinoille vielä vieras.

Itsellä on -22 Enyaqin päivitys edessä tässä 6kk sisään ja valehtelisin, jos ei houkuttaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: tämähän ei ihan kaikkiin autoihin välttämättä toimi. MEB autot arvioi rangen edellisten ajojen kulutukseen perustuen. Ne autot jotka käyttää muuta logiikkaa niin tuo ei välttämättä toimi.

..sekä ainakin osa säätää rangen sen mukaan mihin navigoi. Siinä vielä tarkka.

HP-pösö varsinkin talvella arpoi normi wltp:n rangena ja yhtäkkiä haihtui tuplana tai triplana kilsaa kun akku väheni.
 
Rangesta ja sen ilmoittamisesta/arvioinnista. Enyaqilla ajellessa olen pitänyt sääntönä että reaali-range on se mitä auto ilmoittaa, miinus 50km.
Eli jos auto sanoo 56% latingilla että vielä pääsee 276km niin 226km jälkeen olis kiva olla laturilla. On ainakin pieni pelivara jos kulutus vaikka säämuutoksen myötä pomppaa kesken ajon.

Edit: tämähän ei ihan kaikkiin autoihin välttämättä toimi. MEB autot arvioi rangen edellisten ajojen kulutukseen perustuen. Ne autot jotka käyttää muuta logiikkaa niin tuo ei välttämättä toimi.
Ite pidin yleensä 100 km ja sitten aloin tiputtelemaan nopeutta kun alkoi menemään sinne 30 km tiemämille GOM vs matka.
 
Katson aina prosentteja, omasta mielestäni paljon parempi kuin km lukema. Aika paljon kilometrejä alla samalla autolla niin hyvin jo tietää paljonko kuluttaa. Prosenttejen lisäksi joku kWh lukemakin voisi olla hyvä, tosin ei sitä mihinkään tarvitse mutta kiva kuitenkin.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.
Riippuu paljon autostakin mitä mikin näyttää, täysin eri tavoin toimivat nuo km näytöt eri autoissa.

En tiedä onko Teslassa joku softapäivitys muuttanut tilannetta (muistaakseni ehkä), mutta ainakin ennen näytti wltp kilometrejä, joilla ei kyllä tee yhtään mitään.

Katson prosentteja sekä meneillään olevan ajon aiempaa kulutusta sekä toki otan huomioon minkälaista tietä on tulossa ja minkälainen sää on. Moottoritie/vesisade/pakkanen jne. helposti tuplaavat kulutuksen jne. Joten mitään yleispätevää oikeasti toimivaa km näyttöä on hankala tehdä. Toki nuo ennusteet sisältävät varmaan ainakin nopeusrajoitustietoa, joissain jopa säätietoja, mutta sää on kuitenkin aina arpapeliä jne.

Ja jos ei navi ole päällä niin sitten on kilometrit ihan pelkkää arvailua kun ei autolla ole tiedossa tullaanko ajamaan 120km/h vai 60km/h jne.

Joten itse olen päätynyt siihen että prosentit ja kaikki tämä muu kertoo todella hyvin sen kuinka paljon itse autolla tosiasiassa pääsen.

Mutta kuten sanottu vain oma mielipide, tapoja on niin monta kuin kuskejakin.
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä tuota prosenttien tuijottelua. Jos mä lähden ajamaan ja esim. 100km jälkeen akusta on mennyt 30% niin tuosta kun laskee jäljellä olevaa rangea niin pääsee ihan samaan lopputulokseen mitä se autokin näyttää. Turha sitä itse siis laskea.

Miten huomioit lämmityksen vaikutuksen? Alussahan se lämmittää akkua ja kabiinia eli kulutus kovinta, samaten jäähdytys kovilla helteillä.
 
Ite pidin yleensä 100 km ja sitten aloin tiputtelemaan nopeutta kun alkoi menemään sinne 30 km tiemämille GOM vs matka.
Talvisin tulee itsekin käytettyä joskus isompaa varmuusvaraa. Joku 70-80km, kun sään/ajokelin muutoksen vaikutus kulutukseen on usein isompi kuin kesällä.
Joskus on lähdetty ajelemaan kohti Kuusamoa niin että rangea on ollut mittarissa 80km enemmän kuin matkaa Kuusamoon, mutta perille saavuttaessa rangea ollut enää 10km kun matkalla on keli muuttunut raskaammaksi.
 
Teslan kolmoselle kova kilpakumppani, isompia korimalleja (E/S) odotellessa...

https://share.google/fh8PWbJWxc0AhGW5c
Lainaus tuolta
Hinta alkaen 54 990 €
Tesla 3 hinnasto taitaa nyt lähteä 40 000€ pintaan. Long Range viis tonnia lisää.

Edit:
CLA mallisarjan hinnoittelu jutun mukaan alkaa n 50 000€, pidettiin hintashokkina (halpa), niin ehkä siinä ei ole rahaa ns katolla. Tiedä sitten kuinkapaljon mersu tarvii päästöoikeuksia, sakkojen, muille maksemisen sijaan myy itse sähkiksiä. Ja sekin isosti vaikuttaa millaisia rahoitusmalleja, en heti odota Polastar tyylisiä, josta tuli mieleen että BYD osalta en yllättyisi.

Edit, Google linkkisi ohjautu
moottori.fi/koeajo/koeajo-mercedes-benz-cla-johtotahti-palaa-karkeen/
 
Viimeksi muokattu:
Lainaus tuolta

Tesla 3 hinnasto taitaa nyt lähteä 40 000€ pintaan. Long Range viis tonnia lisää.

Edit:
CLA mallisarjan hinnoittelu jutun mukaan alkaa n 50 000€, pidettiin hintashokkina (halpa), niin ehkä siinä ei ole rahaa ns katolla. Tiedä sitten kuinkapaljon mersu tarvii päästöoikeuksia, sakkojen, muille maksemisen sijaan myy itse sähkiksiä. Ja sekin isosti vaikuttaa millaisia rahoitusmalleja, en heti odota Polastar tyylisiä, josta tuli mieleen että BYD osalta en yllättyisi.

Edit, Google linkkisi ohjautu
moottori.fi/koeajo/koeajo-mercedes-benz-cla-johtotahti-palaa-karkeen/
Moottorin jutussa oli perusmallia 5k kalliimpi AMG Line.


Model 3 RWD, 513 km, avg. 10-80 % 110 kW, 39 990 €

Model 3 LR RWD, 702 km, avg. 10-80 % 124 kW, 44 990 €

CLA 250+ RWD, 792 km, avg. 10-80 % 235 kW, 49 990 €

Long Range on paremmin vertailukelpoinen, vaikka sekin on pahasti alakynnessä keskimääräisen lataustehon osalta (124 kW vs. 235 kW). Noiden välillä hintaeroa on tasan 5k, mikä ei ole paljon, kun sillä saa 90 km rangea ja peräti 1,9-kertaisen 10-80 -lataustehon. Ja saa tietysti amerikkalaisen sijaan saksalaisen premiumin, jonka hinta takavetoisena on erittäin harvinaisesti Suomessa 4k halvempi (täsmälleen samoilla varusteilla 4,6k) kuin Saksassa (neliveto tosin on normaaliin tapaan 1,5k kalliimpi Suomessa vs. Saksassa).
 
CLA vaikuttaa siltä että voisin hyvinkin ostaa tuollaisen, mikäli Vehon rahoituskorot olisivat lähempänä nollaa kuin kymppiä.
 
Jos Moottorin artikkelista ymmärsin oikein niin CLA tulee vain 800V pikalatausta. Voiko noin ees olla?
 
Ohjaamot noissa uusissa mersuissa alkaa olla aika levottomia. Tai oikeastaan suorastaan mauttomia. Ei tuo hopean värinen muovi ole yhtään sen nätimpää kuin pianolakatun näköinen musta. Mersun tähtiäkin saatu kiitettävästi ripoteltua.
 
Ohjaamot noissa uusissa mersuissa alkaa olla aika levottomia. Tai oikeastaan suorastaan mauttomia. Ei tuo hopean värinen muovi ole yhtään sen nätimpää kuin pianolakatun näköinen musta. Mersun tähtiäkin saatu kiitettävästi ripoteltua.
On kieltämättä ihan hirveennäköisiä. Premium-fiilis täysin gone. Ennen vanhaan Mersuilla tuli ajeltua, mutta eipä nää nykyiset houkuttele juurikaan. EQB voisi vielä menetellä, jossei olisi niin ylihintainen.

Ja tuo 400V latauksen poisjättäminen vaikuttaa tälleen toistaiseksi sähköautottomalle aika heikolta esitykseltä. Eikö suurin osa latureista ole kuitenkin 400-volttisia?
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kuten tuossa Autogefühl:in videollakin sanotaan noin 5 minuutin kohdalla, niin 400V olisi tulossa ilmeisesti myöhemmin.
Taitaa tosin vaatia ihan rautapäivityksen, koska tulee valittavaksi ihan konfiguraattoriin, joten kannattanee odotella päivitettyä mallia, jos 400V:lle on tarve.
 
Olivat aluksi jättäneet sen 400v lataustuen pois, mutta yleisön vaatimuksista asentaavat 400v-->800v boosterin autoon jotta molemmat toimii. Ensi vuoden alusta ne on kaikissa autoissa, mutta ensimmäisissä sen joutuu asentamaan jälkikäteen.
 
Jos Moottorin artikkelista ymmärsin oikein niin CLA tulee vain 800V pikalatausta. Voiko noin ees olla?
Oliko Q1/2026, niin tulee myös mahdollisuus ladata 400V. En nyt näe kauhean isoa ongelmaa tuossa, kun range on lähtöjään jo niin hyvä ja kyllä nuo laturitkin tulevaisuudessa päivittyvät 800v tekniikkaan.
 
No hyvä jos asiaan reagoitiin. Mersu on sen yleensä tehnyt hyvin. (Käänsivät aikanaan jopa sen A-Mersun kaatumisen nopeissa väistöissä PR-voitoksi.)
 
On kieltämättä ihan hirveennäköisiä. Premium-fiilis täysin gone. Ennen vanhaan Mersuilla tuli ajeltua, mutta eipä nää nykyiset houkuttele juurikaan. EQB voisi vielä menetellä, jossei olisi niin ylihintainen.

Ja tuo 400V latauksen poisjättäminen vaikuttaa tälleen toistaiseksi sähköautottomalle aika heikolta esitykseltä. Eikö suurin osa latureista ole kuitenkin 400-volttisia?
Ahvenanmaalla suurin osa tukee tosiaan vain 400 V, eli kaikki kolme. Niistä vain yksi tukee 800 V. Tämä tuskin on suuri ongelma, sillä CLA:n rangella pärjännee mainiosti pelkällä kotilatauksella noin pienellä alueella.

Manner-Suomessa 800 V alkaa olla aika kattava, kuten oheisesta 800 V-suodatetusta latauskartta.fi -kuvakaappauksesta näkee (huom. kaikenväriset pallurat ovat 800 V, väri kertoo kilowatin). Etenkin, kun nyt on kyse autosta, jonka virallinen range on lähemmäs 800 km. Kotilataus tietysti pitää olla, koska arkilataus kauppakeskuksissa ei toimi, sillä niissä kaikissa ei vielä ole 800 V. Reissun päällä löytyy tiheästi 800 V. Toki vielä löytyy maita, jotka ovat Suomea jäljessä.

Ensi vuoden alusta mersuun on saatavilla halukkaille lisävarusteena takamoottorin taakse alustarakenteisiin asennettava 400 V-jännitteenmuunnin, joka tuo 30 kg lisää massaa. En osaa sanoa varusteen lisähintaa.

Veikkaisin, että 400 V-muunnin on aivan turhaa lisämassaa suurimmalle osalle CLA-asiakkaista jo nyt, tulevista vuosista puhumattakaan. Kotilatauksella pääsee kirjaimellisesti pitkälle, ja jo ennen sen loppumista kuski mielellään heittänee kepillisen ladaten samalla akkuun pikatäydennystä jopa 353 kW:n teholla (Mersun 320 kW on vähättelyä).

Screenshot_2025-07-17-15-26-56-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tästä 800/400 muunnoksesta pitää myös muistaa se, että ainakin Smart #5 latausteho jää neljäsatasella 80 kilowattiin, mikä on melko hidasta. Mihin Mersu sitten pystyy jää nähtäväksi. Toisaalta ainakin toimii, jos pakko.
 
Moottorin jutussa oli perusmallia 5k kalliimpi AMG Line.


Model 3 RWD, 513 km, avg. 10-80 % 110 kW, 39 990 €

Model 3 LR RWD, 702 km, avg. 10-80 % 124 kW, 44 990 €

CLA 250+ RWD, 792 km, avg. 10-80 % 235 kW, 49 990 €

Long Range on paremmin vertailukelpoinen, vaikka sekin on pahasti alakynnessä keskimääräisen lataustehon osalta (124 kW vs. 235 kW). Noiden välillä hintaeroa on tasan 5k, mikä ei ole paljon, kun sillä saa 90 km rangea ja peräti 1,9-kertaisen 10-80 -lataustehon. Ja saa tietysti amerikkalaisen sijaan saksalaisen premiumin, jonka hinta takavetoisena on erittäin harvinaisesti Suomessa 4k halvempi (täsmälleen samoilla varusteilla 4,6k) kuin Saksassa (neliveto tosin on normaaliin tapaan 1,5k kalliimpi Suomessa vs. Saksassa).

Mielikuva että Model 3 ja sen LR versio kysyntä pohjaa vahvasti hinnat alkaen pieneen kulutukseen pitkään kantamaan, mutta jos ostajalla budjetissa pelivaraa niin samaa mieltä että lisärahalla ainakin jutun mukaan saa paljon muutakin.

Mersun nelivedon hinta sitten jo pomsahtaa enemmän, jos nelivedolle tarvetta. Mutta kyllä tuolla hinnasto hinnoittelulla vaikuttaa kilpailukykyiseltä sedanin markkinassa. Farmarin hinnat kai julkisestaan vastan loppuvuodesta.

Hintakilpailukyky ratkeaa sitten mihin se muodostuu kaupankäynnissä, millaisia liisari soppareita, mutta vaikka ne ei olisi tiukkoja niin tiukat hinnasto hinnat pitää kuitenkin ne verotusarvot kilpailukykyisenä.

Olivat aluksi jättäneet sen 400v lataustuen pois, mutta yleisön vaatimuksista asentaavat 400v-->800v boosterin autoon jotta molemmat toimii. Ensi vuoden alusta ne on kaikissa autoissa, mutta ensimmäisissä sen joutuu asentamaan jälkikäteen.
Aa, tulee vakkariksi? Suomen tuontiin? vai laajemmin. Jutun mukaan tulee lisäpainoa 30-40kg ja toki lisäkustannus valmistajalle. (edit seuraavan postauksen mukaan ilmeisesti tulee lisävaruste valikoimaan,ei vakkariksi)

Oston este tuo varmaan vai joillekkin yksittäisille joilla lataukset jollain enemmän tai vähemmän yksityisillä kiinteistö DC latauspisteillä joissa ei ole 800v tukea.

Muistanko oikein artikkellista että 22Kw AC lataus lisävaruste. 11Kw vakiona.
 
Viimeksi muokattu:
22kW lisävaruste, 400V DC palikka ens(?) vuonna optio myös, tuskin ne 30kg elektroniikkamölttiä autoon lyö ellei joku sitä erikseen halua kun eivät kerran alusta saakka sillä myy.
 
Sellaisen käsityksen sain eri videoista, että sellaisen palikan saa jälkiasenteisena/valinnaisvarusteena myöhemmin ja mersun tuntien asiakas maksaa. Tästä toki ei kukaan ole osannut sanoa mitään eli mutuilua.
 
Sellaisen käsityksen sain eri videoista, että sellaisen palikan saa jälkiasenteisena/valinnaisvarusteena myöhemmin ja mersun tuntien asiakas maksaa. Tästä toki ei kukaan ole osannut sanoa mitään eli mutuilua.

BÖÖ-median videoita vai mitä ? hän kai mainitsee lähteet, jos lähde jutuille.

Sitä pohdin onko maahantuoja/valmistajan Suomi kommentti, vai jonkin pitkän lähden ketjun hännästä tehtyä pohdiskelua.

Tiukassa kilpailussa 400v tukia 22AC tuki optiona ihan ok, jos hinnoittelu kustannusvastaava. Jos faktaa että jotenkin siedettävään hintaa jälkiasennus optio 400v niin hyvä sekin.

Mutta Moottorin artikkellista jäi mielikuva että 400v optio tulossa ja 22 optio on.
 
BÖÖ-median videoita vai mitä ? hän kai mainitsee lähteet, jos lähde jutuille.

Sitä pohdin onko maahantuoja/valmistajan Suomi kommentti, vai jonkin pitkän lähden ketjun hännästä tehtyä pohdiskelua.

Tiukassa kilpailussa 400v tukia 22AC tuki optiona ihan ok, jos hinnoittelu kustannusvastaava. Jos faktaa että jotenkin siedettävään hintaa jälkiasennus optio 400v niin hyvä sekin.

Mutta Moottorin artikkellista jäi mielikuva että 400v optio tulossa ja 22 optio on.
Kyllähän tuolla julkaisutilaisuudessa taisi olla suurin osa Youtube-mediasta monesta eri maasta ja näiden kaikkien videoissa mainittiin tämä, että tulossa on, mutta ei tietoa onko ilmainen vai kuka maksaa. Ainut minkä löysin pikaisella googlauksella on: "The company has assured us that Canadian units will all come standard with a converter allowing access to 400V fast chargers." ja linkki: 2026 Mercedes-Benz CLA: A Complete Transformation
 
Otetaan tuo 400V/800V vielä erikseen tähän Moottorin artikkelista;

400 voltin kysymys
Useimmat markkinoilla olevat 800 voltin sähköautot on varustettu ratkaisulla, jonka ansiosta auto voi ottaa CCS-liittimen DC-suoravirtaa vastaan myös 400 voltilla. Esimerkiksi Kia, Hyundai ja Smart käyttävät jännitteenmuunninta ja Audi/Porsche käyttävät PPE-autoissa (A6/Q6/Macan) akkupaketin jakamista kahteen 400 voltin puolikkaaseen. Huipputehoa alhaisempi latausteho ei ole ongelma, sillä 400 voltin latausasemia kohdataan esimerkiksi Suomessa vain lähinnä enää kauppakeskusten 50 kilowatin latureissa.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA
Mercedes-Benz CLA saapuu tuotantoon ilman kyseistä mahdollisuutta 400 voltin lataamiseen. Suomen ja esimerkiksi Saksan tuoreehkolla latausverkostolla tämä ei muodosta merkittävää ongelmaa, ja Mercedes kertoo auton uuden reittisuunnittelijan neuvovan vain auton kanssa yhteensopivia latureita. Nostimme kuitenkin tiettyjä epäilyjä siitä, onko auton saatavissa oleva latauspistetieto ajantasaista myös näillä leveysasteilla, sillä jopa autovalmistajien omien Ionity-asemien lisääminen laturitietokantaan on kestänyt paikoin yli vuoden.

Toinen kysymys nousee esimerkiksi EQC-kuljettajista, jotka päivittävät uuden sukupolven sähkö-Mercedekseen, mutta auto ei enää suostukaan toimimaan tutun laturin kanssa. Kyseinen asiakaskokemus tuskin lienee erityisen Mercedestä. Vaikka on aivan varmaa, että jonkun täytyy olla ensimmäisenä luopumassa 400 voltin tuesta, on erikoista, että juuri Mercedes on päättänyt ottaa haasteen vastaan.

Mercedes-Benz CLA 250+ sähköauto MMA
Sisarmerkki Smart ratkaisi #5:n kohdalla asian laittamalla 85 kilowatin jännitteenmuuntimen vakiovarusteeksi, joka voidaan jättää muutaman vuoden päästä pois, jos sitä ei koeta tarpeelliseksi.

CLA:n kohdalla 400 voltin jännitteenmuunnin on tulossa lisävarusteeksi tuotannon käynnistyttyä. Ensi vuonna tuotantoon tuleva muunnin sijoittuu auton takamoottorin taakse alustarakenteissa ja se kasvattaa auton painoa noin 30 kilogrammalla.

Eli Mersu on tuumannut, että se on Euroopassa turhaa, vanhaa jäännettä ja on tullut aika luopua, mutta jättää sen vallinnaiseksi jos ostaja kokee sille tarvetta omassa ajoalueessaan. Auton navi vierastaa muut kuin 800V laturit heti suoraan.
 
Miten mulla tulee sellainen kutina että jos eräs toinen automerkki olisi tehnyt tämän "800V only" päätöksen niin sitä pidettäisiin tietyssä äänekkäässä ryhmässä nerokkaana ja haukuttaisiin legacyjen vanhakantaista teknologiaa...

Nojoo, itseäni ei hetkauta (jos olisi siis ko. auto) koska 800V kattavuus on jo varsin hyvä eikä Suomeen tule enään yhtään uutta 400V latauspistettä vaan kaikki uudet on 800V ja vanhojakin uudistetaan ilmeisen ripeästi. Oliko se niin että Ionityllä, Nesteellä, ST1:llä ja Rechargella oli jo kaikki 800V, K-lataus taisi olla se perässäjuoksija ja ABC jossain välimaastossa?

Ja 30kg jännitteenmuuntimen paino, oikeasti? Mitä ihmettä se on oikein syönyt, patarautaa ja massiiviset kelat tms?
 
Ja 30kg jännitteenmuuntimen paino, oikeasti? Mitä ihmettä se on oikein syönyt, patarautaa ja massiiviset kelat tms?

Varmaan jotain tukevia ja virtaa kestäviä komponentteja? En nyt odottaisi, että joku 100-200 kW tehoinen DC-DC muuntaja olisi mikään kevyt laitos, varsinkaan auton alustarakenteisiin asennettuna sen mukaisen koteloinnin kanssa.

---

800 V latureita on varmasti matkan varrella, mutta ketä kiinnostaa arvuutella ja kaivella jotain latauskarttoja ym. esiin, jos saavutaan tarpeen sattuessa johonkin latauskentälle ilman ennakkosuunnitelmaa? Tuollaisella rangella kun voi normaalisti huoletta ajella ilman tarkkoja reittisuunnitelmia lataamisen vuoksi.
 
Jos on jo sähköauto ja tietää vakioreteiltä 800 V tilanteen, niin ei tuo kovin paha puute ole. Vaikka olis molemmat, niin itse ainakin preferoin 800 V latureita, jos sellaisen käyttö ei tee mutkia. Monestk noissa on isompi kokonaistehokin, kun ovat uudempaa asennusta. 1-2 vuotta mennään eteenpäin, niin täysin olematon ”ongelma”.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 286
Viestejä
4 867 311
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom