Yleistä keskustelua sähköautoista

Lähinnä ne kai tappelua keskenään, siellä on niitä valmistajia vielä niin paljon.
 
Kävin alkuviikosta koeajamassa model 3, model s ja polestar 2. Näyttää pahasti siltä että pole olisi tulossa kotiin. Todella miellyttävä ajaa, loistavat penkit. Takapenkit oli kyllä ahtaat, mutta eipä sitä omassa autossa tule takana matkustettua. Etupenkillä sai hyvän asennon ainakin itseni mittainen mies (186cm). Teslassa oli enemmän tilaa, mutta etenkin kolmosen softaongelmat ja pelkän näytön kautta tapahtuva hallinta hirvittää. Toivottavasti en iske näppejä kovin pahasti paskaan, mutta kerran kai sitä vaan eletään :D Rivakasti tippunut arvo näissä, toivottavasti tahti vähän rauhoittuu
 
Normaalissa ajossa olisi tullut paljon enemmän takaisin. Tuossa tuli noin vähän, koska ilmanvastuksen jarrutusteho on noissa nopeuksissa niin suuri, ja lisäksi tuossa käytettiin ennätysajon takia pyöräjarruja täydellä teholla hukkaamaan liike-energiaa.

0-400, 17,35 s (keskiteho yli 1,4 MW mittarin mukaan, mutta ilmanvastus syö ison osan)
400-0, 8,44 s (regen-teho noin 0,3 MW mittarin mukaan)
Täytyy myös muistaa, että tuossa 80% kohdalla akku rajoittaa lataustehoa. 300kW alkuun on yli 2C Neveran 120kWh akulla. Akun tehokäyrä on karkeasti latauskäyrän peilikuva, joten luultavasti tuo 10C kiihdytysteho vaatii että akku on noin täynnä
 
Täytyy myös muistaa, että tuossa 80% kohdalla akku rajoittaa lataustehoa. 300kW alkuun on yli 2C Neveran 120kWh akulla. Akun tehokäyrä on karkeasti latauskäyrän peilikuva, joten luultavasti tuo 10C kiihdytysteho vaatii että akku on noin täynnä
Moni valmistaja tarjoa reilusti kovempia regen-tehoja kuin lataustehoja.
 
Kävin alkuviikosta koeajamassa model 3, model s ja polestar 2. Näyttää pahasti siltä että pole olisi tulossa kotiin. Todella miellyttävä ajaa, loistavat penkit. Takapenkit oli kyllä ahtaat, mutta eipä sitä omassa autossa tule takana matkustettua. Etupenkillä sai hyvän asennon ainakin itseni mittainen mies (186cm). Teslassa oli enemmän tilaa, mutta etenkin kolmosen softaongelmat ja pelkän näytön kautta tapahtuva hallinta hirvittää. Toivottavasti en iske näppejä kovin pahasti paskaan, mutta kerran kai sitä vaan eletään :D Rivakasti tippunut arvo näissä, toivottavasti tahti vähän rauhoittuu
Varaudu siihen että myös Polessa on mielenkiintoisia softa ongelmia. T. 120000km Pole 2:lla ajaneena. Mielenkiintoisin se, että autosta ei saa mitään ääntä ulos radiosta, puhelimesta tms. ennen kuin käytät vilkkuja (vilkun ääni ratkaiseva) tai parkkitutka piipittää. Hyvä auto ajaa kyllä.
 
Varaudu siihen että myös Polessa on mielenkiintoisia softa ongelmia. T. 120000km Pole 2:lla ajaneena. Mielenkiintoisin se, että autosta ei saa mitään ääntä ulos radiosta, puhelimesta tms. ennen kuin käytät vilkkuja (vilkun ääni ratkaiseva) tai parkkitutka piipittää. Hyvä auto ajaa kyllä.
Joo ei ole softaongelmaton kakkonenkaan. Paljon on päästy eteenpäin verrattuna ekoihin versioihin, mutta hämmästyttäviä pieniä juttuja edelleen välillä on mihin itsellä auttaa kuitenkin aina järjestelmän bootti. Hidashan tuo itse kompuutteri on ja sitä ei voi updeittaa nopeammaksi mitenkään. Sillä kuitenkin tulee toimeen. Otetaan esimerkki vaikkapa navigoinnista. Lähtö kotipihasta ja autohan on liikkeellä heti kun vaihteen pistää sisään. Kaikki ajoon tarvittavat ominaisuudet on käytössä, mutta jos haluat laittaa mapsiin kohteen, niin tähän menee takuuvarmasti vähintään 1,5min ennen kuin navigointi on käyttövalmis. Varmasti on paljon softaoptimointia mitä valmistaja voisi tehdä, mutta eiköhän kehitystyön panos mene polestar 3 ja 4 softaan kun ei leikitä enää vanhan atom prosessorin kanssa. Niin ja uudessa kakkosessa toki on uusi ja nopeampi snapdragon prossu joten sehän on voinut tilannetta paljonkin korjata.
 
Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?

En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
 
Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?

En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
Lidl tarjoaa 22 kW asiointilatauksen hintaan 0,21 snt/kWh. Lidlin laturit ovat vaan toimintavarmuudeltaan niitä kaikkein huonoimpia IMO. Ehkä puolet latauskerroista onnistuu. Tympeää

Edit: 50kW lataus 0,29 snt/kWh
 
  • Tykkää
Reactions: 210
Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?

En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
Motonettien asiointi- ja pikalataus maksaa 0,18 €/kWh, kunhan lataa etukäteen 10 € saldoa Motomaatilla kanta-asiakastililleen. Kanta-asiakkuus ei maksa mitään ja liittymisetuna saa 10 % alennuksen vaikkapa ruohonleikkurista. Kun tilillä on saldoa, niin ajokortin viivakoodia vilautetaan latauspisteellä, jonka jälkeen lataus alkaa ja saldo alkaa huveta.


Latauspisteitä:
Espoo Hannus
Espoo Lommila
Hki Konala
Hki Roihupelto
Kirkkonummi

Edit. Noihin päivitetään ensi vuoden loppuun mennessä Faastin asemat, jonka jälkeen pikalataus 0,30 (350 kW, lataustakuu väh. 150 kW) ja asiointilataus 0,15 (22 kW).

 
Viimeksi muokattu:
Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?

En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
Lähelle pääsee Ionity kk-tilauksena 0,24 €/kwh, mutta asemia ei pk-seudulla juuri. Ionityn plussa 800 V ja lataustehoa aina letkua kohden muistaakseni min. 350kw. Asemien kokonaisteho >1MW.
1752390810932.png
 
Volkswagen voisi tuoda rinnalleen Eurooppaan näitä virtaviivaisempia malleja, Volkswagen on Xpengin G6 ja G9 pohjalle rakentanut Id.Evo-mallin kiinan markkinaan, odotetaan tulevan myyntiin 2026. En kiinalaismerkeistä niin tykkää, mutta kun puhutaan autoista, Xpeng G9 on saanut hyvin paljon teknisistä ominaisuuksista kehuja. Volkswagenilla on monenlaista kokeilua kiinan markkinassa: investointi Xpengiin jolla 5 % omistusosuus ja aiemmin kiinalaisyhtiön JOC:in yhteistyöyritys Volkswagen Anhui, joka on tappiollinen.

Kannattaa katsoa Shanghain automessut v.2025, eräässä blogissa todettiin asiaa koskien, että aiemmin japanilaiset ja eurooppalaiset ovat olleet läsnä omilla kv-malleilla, mutta yhä useampi oli nyt mukana kiinalaisvalmistajan pohjalle rakennetulla omalla "brändillä". Esimerkkeinä Toyota, Mazda ja Volkswagen.


1752391169011.jpeg
 
X-Peng G9 tietyssä mielessä kutkuttelis, mutta siinä on itsensä kanssa ylitettävänä kaks henkistä lukkoa;

- Myynti ja huolto liian kaukana Satakunnasta
- Kiina
 
X-Peng G9 tietyssä mielessä kutkuttelis, mutta siinä on itsensä kanssa ylitettävänä kaks henkistä lukkoa;

- Myynti ja huolto liian kaukana Satakunnasta
- Kiina
Xpengin omistajuus on mielenkiintoinen, syy miksi voisi vaikkapa liisata olisi, että onhan Volkswagen myös investoinut firmaan 700 miljoonaa, omistaa 7 %, lisäksi se on kai aika KV-firma omistajuuden osalta. Omistajuutta puhtaasti kiinassa ei saata olla edes enemmistöosuutta > 50 %. Mutta silti myös itseä kovin vastustaa...

Xpeng G9 takavetona alkaen 62000 euroa. Auto melumittauksissa yhtä hiljainen kuin EQS ja 5 db (A) hiljaisempi jo vanhentunutta iX3.
1752395390493.png


Omistajuustietoja:
1752395189131.png
 
Vastaavat euroverrokit yli tuplat hintatasoltaan, eikä laadullisesti parempia, mieluummin jäljessä suuresti. On vaikea perustella itselleen vaan eurostoliiton kansallistunteen perusteella, miksi ostaisi +150t€ EQS SUV ja saisi huonomman auton kuin 70t€ G9:llä.
 
Alkaen 62000€ kiinalaisesta autosta. Hiljaista tulee olemaan myynnin kanssa.

Aiemmin joku mainitsi kiinalaislaadun, tässäkin siihen viittaavaa. Kannattaa käydä testaamassa G6 tai/ja G9, olen ajatellut, ihan vain siksi, että uskon hämmentyväni. Rengasmelu ja mukavuus, sekä laatuvaikutelma kerrotaan olevan todella hyvää tasoa Xpengissä, infoteimet nopea ja selkeä, näin arvosteluissa. Sähköauto-ominaisuudet paremmat kuin eurooppalaisissa kilpailijoissa: It can achieve a peak charging power of 319kW and a 10-80% charge in as little as 18 minutes. Akkukoko iso.

Jälleenmyyntimarkkinan takia en uskaltaisi ostaa itselle vastuita, vaan liisaisin.

Shanghain 2025 messut: Volkswagen että Audi molemmat tuoneet Kiinaan mallistoa, jotka tehty kiinalaisfirman layotin päälle, se kertoo tuosta kiinalaisten laadusta sähköautomarkkinassa.
 
Audi oli näköjään perjantaina pudottanut A6 e-tronin ja Q6 e-tronin hintoja 5000 eurolla. Ja S-malleissa näyttäisi hinta tippuneen enemmänkin. Mistähän moinen? Eikö kauppa ole käynyt? Mekin harkittiin tuollaista, mutta päädyttiin sitten käytettyyn. Olisi kyllä harmittanut jos olisi tuollaisen ostanut ja heti perään hinta laskee noin paljon.
 
Tuon hintaisten Audien myynti varmaan aika hiljaista Suomessa. Lisäksi noi Audithan on aina sellaisia pommeja, että ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
 
Tuon hintaisten Audien myynti varmaan aika hiljaista Suomessa. Lisäksi noi Audithan on aina sellaisia pommeja, että ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
Vaikka tuo viimeinen lause onkin aika puutaheinää niin hälläväliä kun uuden auton hommaat ja takuut pelittää. Ja kyllä firmoilla rahaa on, ketkä noita osteleekin.
 
Vaikka tuo viimeinen lause onkin aika puutaheinää niin hälläväliä kun uuden auton hommaat ja takuut pelittää. Ja kyllä firmoilla rahaa on, ketkä noita osteleekin.
Ihan samanlaista puutaheinää se on tuo sunkin viimeinen lause.

Keskusteluahan noilla provosoivilla lauseilla starttaillaan.
 
Kaupat tehty polestarista, loppuviikosta käyn kotiuttamassa. Uutena sähköautoilun maailmaan astun, onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?
 
Ihan samanlaista puutaheinää se on tuo sunkin viimeinen lause.

Keskusteluahan noilla provosoivilla lauseilla starttaillaan.
Jaa millä tavalla? Voin lyödä pääni pantiks, että vähintään 80% noista 80-100k audeista tulee autoetuna eikä yksityisellä rahalla.
 
Jaa millä tavalla? Voin lyödä pääni pantiks, että vähintään 80% noista 80-100k audeista tulee autoetuna eikä yksityisellä rahalla.
Autoetu on palkkaa. Ei se ole firman auto, vaikka se firman työntekijän käytössä onkin. Eikä niillä firmoilla erityisesti rahaa ole, ihan yhtälailla voidaan alkaa laittaa ruumiinosia pantiksi että vähintään 80% on liisareita.
 
Ja unohdetaan heti alkuun se latausahdistus.
tämä!!!! itsellä monta kertaa ollu alle 5% jälellä no problem, kauvaa ei tarvee ees id3:lla olla satasen laturissa (100kw max lataus) ja harvassa on kerrat ko sinne joutunu, kahessa vuodessa viel riittää sormet keposen laskeen, kotona lataillaan hitaaste normisti, ko kennoista tulee, joskus yöllä joku tunti täydellä yhellä vaiheella, harvoin kaikilla kolmella täysiä.
enite ottaa panuun ko 20% ni alkaa jo herjaa et mee lataukseen vaikka tien et pääsen kotio ihan keposeen ja saan siellä tarpeeks seuraavaan päivään
 
Elämäni ekan kerran jouduin käyttämään reissun päällä pikalatausta. Ionityn asemalla yksi pömpeli ei suostunut lataamaan. Pienen odottelun sain autoni kytkettyä toiseen pömpeliin. 0.39 c/kwh oli veloitus. Reilua kahtasataa tuli letkua pitkin autoon, joten ei kestänyt kauaa.

Ei ehkä rangeahdistus, mutta latausahdistus kun ruuhkaa tuntui olevan.
 
Audi oli näköjään perjantaina pudottanut A6 e-tronin ja Q6 e-tronin hintoja 5000 eurolla. Ja S-malleissa näyttäisi hinta tippuneen enemmänkin. Mistähän moinen? Eikö kauppa ole käynyt? Mekin harkittiin tuollaista, mutta päädyttiin sitten käytettyyn. Olisi kyllä harmittanut jos olisi tuollaisen ostanut ja heti perään hinta laskee noin paljon.
Tiputtivat myös Q4 e-tronin hintoja 5000 tuossa oliko noin kuukaus takaperin
 
tämä!!!! itsellä monta kertaa ollu alle 5% jälellä no problem, kauvaa ei tarvee ees id3:lla olla satasen laturissa (100kw max lataus) ja harvassa on kerrat ko sinne joutunu, kahessa vuodessa viel riittää sormet keposen laskeen, kotona lataillaan hitaaste normisti, ko kennoista tulee, joskus yöllä joku tunti täydellä yhellä vaiheella, harvoin kaikilla kolmella täysiä.
enite ottaa panuun ko 20% ni alkaa jo herjaa et mee lataukseen vaikka tien et pääsen kotio ihan keposeen ja saan siellä tarpeeks seuraavaan päivään

Vieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...
 
Vieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...

Ei ole ollut moista ongelmaa MEB alustaisissa autoissa ikinä.
 
Vieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...
kyllä mun vm 21 mallin id3 lämmittää silti viellä
edit seisonta ilmastointi/lämmitys jää kyl si pois
 
Vieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...
Tripletti kyllä minusta leikkas km-määrän mukaan sitä lämmitystä ja tehoa, ei % perusteella. Mutta kuten muut jo totesivat, samaa ei tapahdu meb-alustalla. Varmaan jotain saattaa tulla, jos ihan viimeisille prosenteille vetää.
 
Kaupat tehty polestarista, loppuviikosta käyn kotiuttamassa. Uutena sähköautoilun maailmaan astun, onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?

Nesteellä ja Ionitylla on hyvät laturit, vaikka ei halvimmat. Noissakin on hinnat tulleet alas hiljattain. ABC on enemmän arpapeliä, että onko vanha latauskenttä vai uusi. Vanhoissa tehoja jaetaan enemmän muiden kanssa jolloin on hidasta latausta luvassa. Eipä tuossa muuten ihmeempiä, käy ajelemassa pidempiä reissuja niin saat hyvän perstuntuman mihin mikäkin akkuprosentti riittää, niin rangeahdistus siitä kaikkoaa.

Latureita on yleisesti ottaen hyvin lähes kaikkialla, mutta talvella kannattaa vähän perehtyä kohdeseudun tarjontaan, ettei käy kuten itsellä. Ei naurattanut kun lähiseudun ainoa pikalaturi oli pois pelistä, akkua 12% ja ulkona pakkasta -15. Siitä sitten tuurilla lähikylän S-marketin pihasta löytyi 2kpl 22kw latureita, pihaan tullessa akussa varausta 1%... Polestarissa on hyvä Googlen navi joka näyttää luotettavasti prosentit päämäärässä.
 
Kaupat tehty polestarista, loppuviikosta käyn kotiuttamassa. Uutena sähköautoilun maailmaan astun, onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?
Pari viikkoa sitten sain omani (2023 PS2). Ollu helppoa. Autovakuutus/kasko yllätti; lähes 900e. Muuten pelkkää hyvää.
 
onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?
ABC-sovellus, K-lataus, Recharge ja Virta. Noilla rokkaa riittävästi. Jos pikalataus ei ole jatkuvaa, on yksi hailee latauksen hinnalla. Vapaat paikat ja latausteho ratkaisee.

Latauskartta.fi on paras paikka löytää laturit.

Opettele seuraamaan prosentteja kilometrien sijaan toimintamatkan osalta.

Kotilatausasemaan riittävän pitkä johto (mieluiten 6-7.5m).

Jos käytät hidaslatausta (11 kW) kodin ulkopuolella usein, niin kierrekaapelilla varustettu latausjohto tarpeen, jotta ei tarvitse kuraista kaapelia käsitellä.

Kompressorilla varustettu autojääkaappi on pitkillä matkoilla mukava lisä.
 
Jos käytät hidaslatausta (11 kW) kodin ulkopuolella usein, niin kierrekaapelilla varustettu latausjohto tarpeen, jotta ei tarvitse kuraista kaapelia käsitellä.


Itse ostin 3 m suoran latauskaapelin. Kierrekaapelit ovat saat anasta IMO. Frunkissa on jemmassa yksi 7 m matkakaapeli, joka on pelastanut 2-3 kertaa isommilta naamanliikkeiltä. Harvoin sitä tarvitsee esiin kaivaa, mutta sitä tarvitsee silloin kun sitä tarvitsee.
 
Ei ole ollut moista ongelmaa MEB alustaisissa autoissa ikinä.

Vahvistan. -22 mebbiläinen kilpparimoodillakin talvella 1-2% akulla piti sisällä lämmöt ihan normaalisti.

Vaikka Audi onkin jo lähtenyt kiinnostelisi tietää, että no miten noi ovat nyt pommeja. 141tkm tuli vedettyä Q4lla ja oli erittäin harmiton vehje pl. ensimmäisen talven latauslukituksen tyyppivikasäädöt. Haiskahtaa vähän aika essonbaarihommilta ja ehkä seuraavaksi joku voisi käyttää kortin, että Audi ja VW on sama vaikka A6/Q6 verrokkia ei konsernin sisältä muilta löydy.

Tuon osalta muuten, jos joku katsoo 2021-09/2023 Q4sia tai miksei muitakin mebbejä (ymmärsin että aivan samat osat päivittyi muillakin merkeillä, mutta ehkä Audijengi on paljon nopeammin kitisemässä) niin varmistelisin, että latausluukku ja latausliittimen lukituksen kikkulat on päivitetty.
 
Itse ostin 3 m suoran latauskaapelin. Kierrekaapelit ovat saat anasta IMO. Frunkissa on jemmassa yksi 7 m matkakaapeli, joka on pelastanut 2-3 kertaa isommilta naamanliikkeiltä. Harvoin sitä tarvitsee esiin kaivaa, mutta sitä tarvitsee silloin kun sitä tarvitsee.
Kukin tavallaan. Itse käytän 2 krt viikossa latauskaapelia sateelle alttiissa paikassa ja kierrekaapelin jälkeen en palaa suoran kaapelin käyttöön, jollainen minulla aluksi oli. Kierrekaapeli pysyy ilmassa ja siten puhtaana loska- ja sadekelillä.
 
Audi oli näköjään perjantaina pudottanut A6 e-tronin ja Q6 e-tronin hintoja 5000 eurolla. Ja S-malleissa näyttäisi hinta tippuneen enemmänkin. Mistähän moinen? Eikö kauppa ole käynyt? Mekin harkittiin tuollaista, mutta päädyttiin sitten käytettyyn. Olisi kyllä harmittanut jos olisi tuollaisen ostanut ja heti perään hinta laskee noin paljon.
Paljonkohan sq6 hinta on tippunut?
 
Haiskahtaa vähän aika essonbaarihommilta ja ehkä seuraavaksi joku voisi käyttää kortin, että Audi ja VW on sama vaikka A6/Q6 verrokkia ei konsernin sisältä muilta löydy.
Näihän se yleensä on. Jollakin on ollut auto jossa on ollut vikoja niin sitten kaikki on pommeja. Ja kaiken lisäksi se viallinen auto oli toisen mallinen tai joku vanha paska.
Paljonkohan sq6 hinta on tippunut?
Sq6 lienee saanut jo ainakin yhden hinnantiputuksen jo aikaisemminkin. Karvalakki sq6 taisi olla 100KEUR alunperin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 276
Viestejä
4 866 892
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom