Skutsissa tarvitaan sitten ne paremmat valotJos ajelee 50km kehä3:sen sisällä ruuhka-aikoihin, niin kaipaisin pilottia, jos ajaa 50km jossain skutsissa, varmaan normivakkarikin menettelee
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Skutsissa tarvitaan sitten ne paremmat valotJos ajelee 50km kehä3:sen sisällä ruuhka-aikoihin, niin kaipaisin pilottia, jos ajaa 50km jossain skutsissa, varmaan normivakkarikin menettelee
Se on totta, eikä tuo hintakaan ole kummoinen.En ehkä siitä lähtisi silti tinkimään kun polestareja on järkyttävä määrä tarjolla ja paketit kun ei perinteisesti enää oikein käytetyn hinnassa näy
Itse kattoisin single motorilla, niin tulisi hinta alas/saisi paremman muulta osin. Vai onko dual moottoriin joku tarve?Mitä mieltä tästä Polestarista? Ainakin lämpöpumppu löytyy ja akkutakuu on voimassa. Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
![]()
Vaihtoautomme
www.autoliikemiettinen.fi
Kotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
Kaikkea voi toivoa. 3 vuotta vanhaa iX saa liikkeestä nyt 42 tonnilla niin voi tuo 5 vuotta ja 35 tonnia tehdä tiukkaa.No itse ostin 77te auton viime joulukuussa (Fully Charged iX40 + ilma-alusta, 22kW lataus, soft close yms.). Ilman käsirahaa ja 25te jämäri 72kk maksuaika (2.4% todellinen korko). Maksan 830e/kk ja veikkaan n. 5v iässä olevan arvon sellainen , ettei tartte kättä laittaa taskuun luopuessa.. 6v iässä siis 25te. Eli jos 5v ois sen 35te arvoinen, niin ok.
Erikoinen muotoilu, pienehkö akku (xdrive40) ton kokoseen möhkäleeseen, ekoja merkin sähköautoja (jos unohdetaan i3) tulee nyt äkkiä mieleen. Ehkä voi myös vaikuttaa, että uusi mallilinja, niin vanhan X3/X5 omistaja päivittää ennemmin uudempaan X5?Mikähän ton iX hintaa pudottaa?
Mitä mieltä tästä Polestarista? Ainakin lämpöpumppu löytyy ja akkutakuu on voimassa. Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
![]()
Vaihtoautomme
www.autoliikemiettinen.fi
Kotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
Kaikkea voi toivoa. 3 vuotta vanhaa iX saa liikkeestä nyt 42 tonnilla niin voi tuo 5 vuotta ja 35 tonnia tehdä tiukkaa.
Sen sijaan 5-6 vuotta vanhat lähes 200 tkm ajetut X5 on täysin samoissa hinnoissa.
Mikähän ton iX hintaa pudottaa?
No ei ihan kannata verrata nettiauton halvimpaan kuitenkaan. Uskon, että mun auton myyntiä helpottaa ilmajousitus ja koukku. Varsinkaan ilmajousitusta ei juuri iX40 näe. Yllättävän monesta puuttuu myös koukku. Ja osa halvimmista on muutenkin aika vajailla varusteilla (ja rumilla 20” vanteilla, mulla 21” kesällä ja talvella). Uskon mulla myös kilsojen olevan alle 100tkm tossa vaiheessa. Mutta kyllä se tiukkaa silti varmaaan tekee. No se on sen ajan murhe. Nautitaan siihen asti mahtavasta kyydistä.Kaikkea voi toivoa. 3 vuotta vanhaa iX saa liikkeestä nyt 42 tonnilla niin voi tuo 5 vuotta ja 35 tonnia tehdä tiukkaa.
Sen sijaan 5-6 vuotta vanhat lähes 200 tkm ajetut X5 on täysin samoissa hinnoissa.
Mikähän ton iX hintaa pudottaa?
Mitä nyt 830e/kk ja siihen päälle bemarin vakuutukset yms huollot/renkaat niin varmaan siellä vähintään 1000e/kk maksaa toi ilmainen autoiluKertaakaan ei ole omaa tarttenut vielä pikaladata, vaan 100% kotilatauksilla menty ja yölataukst pörssisähköllä tarkoittaa käytännössä ilmaista ajoa.
Ajostahan siinä puhuttiinkin ja nää yllä mainitut kulut juoksee vaikkei metriäkään liikkuisi.Mitä nyt 830e/kk ja siihen päälle bemarin vakuutukset yms huollot/renkaat niin varmaan siellä vähintään 1000e/kk maksaa toi ilmainen autoilu![]()
Ja arvonalenema kilsojen takia. Ja sähkönsiirrot taitaa olla se 21kWh*20000km vuodessa = 10snt hinnalla ~420e vuosi.
En kyllä usko että varusteet juuri hinnassa tulee näkymään. 6 vuotta vanha ilmajousitus on muutenkin sama kun heittäisi viisi tonnia rahaa kaivoon.No ei ihan kannata verrata nettiauton halvimpaan kuitenkaan. Uskon, että mun auton myyntiä helpottaa ilmajousitus ja koukku. Varsinkaan ilmajousitusta ei juuri iX40 näe. Yllättävän monesta puuttuu myös koukku. Ja osa halvimmista on muutenkin aika vajailla varusteilla (ja rumilla 20” vanteilla, mulla 21” kesällä ja talvella). Uskon mulla myös kilsojen olevan alle 100tkm tossa vaiheessa. Mutta kyllä se tiukkaa silti varmaaan tekee. No se on sen ajan murhe. Nautitaan siihen asti mahtavasta kyydistä.
Luulen, että raju pudotus johtuu enimmäkseen Saksantuonneista. Saksassa ei sähkö ole kauhean halpaa ja iX40 on aika heikko, jos pitää autobahnia ajella. Muutenhan tämä on aivan mahtava auto. Mä pääsen talvella n. 300km ja kesällä 400km omia ajoja, kun ajelen ympäri pk-seutua kehäteitä pääosin. Nyt 11tkm mittarissa ja keskikulutus appin mukaan ekan 7kk ajalta 21kWh/100km. Kesäiset mökkimatkat menee 16-18kWh kulutuksella. Kertaakaan ei ole omaa tarttenut vielä pikaladata, vaan 100% kotilatauksilla menty ja yölataukst pörssisähköllä tarkoittaa käytännössä ilmaista ajoa. Ja lataan 80% tasoon, kolme kertaa olen täyteen tän ladannut ennen pidempää reissua.
Niin, no onhan X5 ihan saman hintaluokan auto ymmärtääkseni ja pitää paljon paremmin hintansa, vaikka siinä se akun hajoaminen on vielä todennäköisempää ja kalliimpaa. Mistään kapasiteetin laskuista en tiedä, ei ole tullut vielä vastaan sähköautoa missä se olisi ollut kovin kummoinen.Pohjimmiltaan kyse lienee siitä, että uutena nuo 100k tietämissä olevat autot ovat haluttuja vain ns. paremmin toimeentulevien keskuudessa. Kun ikää ja kilsoja tulee, tuulipuku ei ole valmis maksamaan sitä hintaa mikä siinä ehkä laskennallisesti olisi, jolloin markkinat korjaavat hinnan kysynnän ja tarjonnan mukaisesti. Kun osa siitä hinnasta on sitä, että naapurikin ymmärtää sun tulotason. Käytännössä noista +100k premiumeista omalla kokemuksella hintansa pitävät ”oikeat” urheiluautot tai muut sporttisemmat pelit. Plus iX on todellinen hamsteri renkailla, mulle pitäs maksaa, että huolisin sen pihaani, vaikka vanha bemaristi olenkin. Tuo kalliiden ”perusautojen” korkeampi arvonalenema on koskenut myös polttiksista esimerkiksi mm. MB S, Audi A8 & BMW 7. Ässä mersu ehkä pitänyt tiettyyn pisteeseen asti haluttavuuttaan mielikuvan vuoksi paremmin, mutta sitten sekin tulee kolisten alas.
Tuohon kokonaisuuteen vielä päälle sähkäreissä tapahtuva kapasiteetin lasku ja aika nopeassa kehityksessä oleva akkuteknologia laskee myös vertailuhintaa polttiikseen. Meilläkin tässä laskeskellaan, että jos on 180km työmatka päivässä ja työpaikalla ei latausmahdollisuutta, niin 3 vuotiaana voi olla huonolla yksilöllä siinä ja siinä, että pääseekö talvella pakkasessa takaisin kotiin lataamatta noilla epäairodynaamisilla mukamaastureilla jos soh laskisi 80%. Ja muutakin tekemistä elämässä, että alkaisi talvella ajamaan 80km/h sitä matkaa satasen tiellä.
Nämähän se varmaan on. Kelpaa kyllä minulle, koska kyllä tolla pienemmällä akulla pärjää aivan loistavasti.Erikoinen muotoilu, pienehkö akku (xdrive40) ton kokoseen möhkäleeseen, ekoja merkin sähköautoja (jos unohdetaan i3) tulee nyt äkkiä mieleen. Ehkä voi myös vaikuttaa, että uusi mallilinja, niin vanhan X3/X5 omistaja päivittää ennemmin toiseen X5?
63 senttiä kilometri, no ei se paha, hullunpäivän pösöllä muistaakseni ynnäiltiin sellainen 30 senttiä kilometri (=>15000km ), ja se on jo todella halpaa.Ja mulla muuten latauskulut olleet lähempänä 5snt/kWh. Vero+siirto yöllä 3.7snt ja yöllä sähkö 0-2snt.. ei sillä, että sillä suurta merkitystä vs 10snt, mutta kuitenkin.
Oma arvio on 1050e/kk kaikiineen tolle autolle 20tkm vuosiajoilla. Nun mielestä ihan ok, ton luokan autolle.
Edit.ja ei yhtään omaa rahaa kiinni autossa.
Ilmajousituksen arvo käytettyjen markkinoilla vahvalla mutulla ihan mallikohtaista, jos hyvämainen toimiva systeemi, niin voi helpottaa myyntiä, sitäkautta pientä arvostuksen nousua, jos vuodet osoittaa toteutuksen ongelmalliseksi niin voi olla hyljeksitty (no tämä kai korostuu iänmyötä)En kyllä usko että varusteet juuri hinnassa tulee näkymään. 6 vuotta vanha ilmajousitus on muutenkin sama kun heittäisi viisi tonnia rahaa kaivoon.
Jeps. Taloudessa myös hullupösö ja ekat vuodet toi 0,30e/km pitää. Vaan kun siihen ostaa parit renkaat 5v pidolla, niin nousee jonkun sentin. Kesärenkaat 500-700e ja talvi 700-800e.63 senttiä kilometri, no ei se paha, hullunpäivän pösöllä muistaakseni ynnäiltiin sellainen 30 senttiä kilometri (=>15000km ), ja se on jo todella halpaa.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Kyseinen auto ehti jo mennä kaupaksi, kun meni taas jahkailuksi tämä.Hyvältä vaikuttaa. Long Rangella se range on oikeasti riittävä verrattuna normaaliin, ja dual motor oikea valinta tehojen puolesta. Led-valot oikeinkin riittävät liikenteeseen kesät talvet. Adaptiivinen vakkari on makuasia. Itse en juuri tykkää sen käytöstä vaikka työruuhkissa ajankin. Maalipinnat näissä olleet ihan hyviä. Muutamia iskariongelmia olen kuullut huollettavan, itsellä ei ole osunut kohdilleen. Kun käyt ajolla niin kuuntele rattia käännettäessä pitääkö nitinää. Tähän oli jokin huoltotoimenpide minkä saa pyydettäessä. Turvavöiden yläosat pitää ääntä ja sinnekin on kikkakolmosia huoltoliikkeissä olemassa. Tarkasta noudettaessa molempien avaiminen toiminta ja lisäksi katso, että laitteella on online-yhteys olemassa. Muutoin jää etähallinnat tekemättä. Ja varmista, että takakontissa on lukkopultin avaaja koska näitä on 20 erilaista päätä ja arvonnalla heitetty mitä missäkin yksilössä käytetään. Lisäksi itse kurkistaisin alle varmistaakseni, ettei ole tapahtunut yllätyksiä. Hidaslataus riittää hyvin tuollaiseen pyöritykseen mistä puhut ja akkukapasiteetti vuoden 22 masiinassa mainituilla kilometreillä on melkein sama mitä omassakin, ja range ei ole tippunut näinä vuosina laisinkaan. Hyviä, luotettavia ja turvallisia kilometrejä.
Hyvin tuo tulee arkena toimimaan tuolla ajosuoritteella ja kotilatauksella.Kiitos hyvästä vastauksesta. Kyseinen auto ehti jo mennä kaupaksi, kun meni taas jahkailuksi tämä.
Katsoin ihan mapsista etäisyyksiä niin pääsääntöisesti ajoa tulee 30 km/päivä ja 150 km/viikko.
Mahdollista on ladata
- kotona 1x8 A yön yli
- Työpaikalla on kaksi yleistä 11 kW latauspistettä
- alle 1 km päässä kotoa on K-marketin 22 kW laturi
Kaiken järjen mukaan sähköautoilu pitäisi onnistua vaivattomasti, mutta jokin tässä vielä arveluttaa. Toki pääseehän sähköautosta myös tarvittaessa eroon jos alkaa liikaa ahdistaa.
Luulen, että raju pudotus johtuu enimmäkseen Saksantuonneista. Saksassa ei sähkö ole kauhean halpaa ja iX40 on aika heikko, jos pitää autobahnia ajella.
Yksivaihelataaja taas tykkää kun se 7.2kW on hitosti enemmän kuin 3.6kW.Hyvin tuo tulee arkena toimimaan tuolla ajosuoritteella ja kotilatauksella.
22 kW latureista sellainen huomio, että hyvin harvassa sähköautossa on 22 kW sisäinen laturi, eli ne ovat lähes kaikille käytännössä 11 kW latureita. Ja monesti ne taitavat olla myös niin, että 22 kW teho on jaettu kahden paikan kesken.
Haastava paikka tulee aikanaan, vähän liian nuori olin ensimmäiseen valintaan, silloin lähinnä työväenluokan juttuja; itäauto vai käytetty länsiauto, myöhemmin suoraan japsit 70-luvulta alkaen nyt länsi- vai itäauto kaikissa luokissa käyttiskipoista huippuluksukseen.
Ja valinta ei oo enää yhtä helppo kuin Ladan ja Datsunin välillä.
Tähän ketjuun ei tarvitsisi turhaan sotkea politiikkaa, perusta aiheelle vaikka uusi ketju, kiitos.En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.
Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?
Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.
Miten olette miettineet oman hankintanne?
En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.
Mutta miten voin valita Volvon tai Polestarin, kun molemmat 70-80% kiinalaisomisteisia, enemmän kuin Kiinalainen Xpeng, joka ”vain” 40-50%?
Eurooppalaisinta olisi hankkia Volkswagenkonserin tai BMW:n tuote, omistus pääosin Euroopassa. Mercedeksestä 20% omistaa kiinalaiset.
Itse en haluaisi ostaa jenkkiautoa, koska jenkit tukevat ihan avoimesti kansanmurhaa suorittavaa Israelia. Joissain jenkkiautoissa valtaosa tuotannosta tehdään Kiinassa kaiken muun lisäksi.En haluaisi ostaa kiinalaista autoa, koska tänään julkaistun HS:n artikkelin mukaan Kiina ei halua Venäjän häviävän vr. objektiivisuus, ei puolen valintaa. Economistin mukaan Kiina on Venäjän sodan tärkein mahdollistaja.
Kävin viime viikolla koeajamassa sen Smart #5 Brabus -mallin. Tokihan se on vähän sohva ajettavuudeltaan, mutta ei varmaan yllätä eli vastaa muita saman tyylin katumaastureita. Vilkun äänimerkki oli hieman inha, mutta onneksi sille löytyi eri ääniasetuksia ja sai hiljaisemmaksi.Smart 5 on aivan huimat tilat takapenkillä. Leveydestä ei osaa sanoa. Muutenkin aika jeppis istumakokemus. Avustavat järjestelmät pitää kuitenkin testata, että tietää onko auto "hyvä". Mutta on kyllä äkkiseltään tiloiltaan loistava auto. Istumakokemusta Ioniq 5, ID.4, ID.5, ID.7, Tesla Y, Skoda Enyaq, Elroq , EV3 yms.. tässä Smart 5 selkeästi isoin tila takana. Kontti oli aavistuksen lyhyempi, kuin olisin halunnut.
Pitää päästä ajamaan joskus.
Onneks saa/joutuu ajelemaan vuoden 2020 vanhalla rotiskolla niin ei ole tuollaisia nopeuspiippareita. Ihan vihoviimeinen ominaisuus varsinkin kun autojen mittarivirhe on suuri eli tulee väkisin ajettua se +7km/h rajoitusten päälle mittarin mukaan. Näin pienten lasten kanssa tuo ärsyttäsi todella paljon kun suuren osan ajasta joku lapsi koettaa nukkua autossa. Ehdottomasti yksi ominaisuuksista, joita pitää tarkkaan syynätä kun joskus vuosien päästä autoa vaihtaa. Tarkkaavaisuushälytin (Audi E-tron) on myös kohtalainen ja hälyttää jos ajelee vaan 1 sormi ratissa mutta muuten ei herjaile turhia.En huomannut myöskään miten saisi muutamalla liikkeellä ylinopeusvaroituksen ja tarkkaavaisuushälyt pois päältä. Auto pimputtaa nimittäin ajossa paljon, ja jos katsot edes 1-2 ajan muuta liikennettä tai katsot näyttöä ratin takaa, niin välittömästi tulee tarkkaavaisuushälyäänet. Muuten itse tykkäsin autosta paljon.
Tässä oli se viimeinen korsi miksi EV3:sta ei tullut meidän seuraavaa autoa.Auto pimputtaa nimittäin ajossa paljon, ja jos katsot edes 1-2 ajan muuta liikennettä tai katsot näyttöä ratin takaa, niin välittömästi tulee tarkkaavaisuushälyäänet. Muuten itse tykkäsin autosta paljon.
Tässä oli se viimeinen korsi miksi EV3:sta ei tullut meidän seuraavaa autoa.
Koeajoin auton heti kun se tuli koeajettavaksi enkä löytänyt tuota katsehälytyksen poistoa mistään. Cruise päällä ja ei saa mittaristoa edes katsoa, pikkaisen yliampuvaa vaikka saisikin asetuksista pois( no, ei se ollut lähellekään ainoa syy valita Elroq sen sijaan)Nuo nopeus ja tarkkaavaisuushälytykset saa kuitenkin vielä sammutettua EV3 mallissa. Tosin joka kerta ajamaan lähdettäessä, mutta saa pikavalintanapille.
Tekikö se tuota pelkästään cruisen kanssa? Meinaan en kyllä omalla koeajolla moista ongelmaa huomannut vaikka katse ihan varmasti harhaili sinne tänne. Cruisea käytin vain lyhyesti, kunhan totesin sen toimiman suurinpiirtein sisarmerkkiä vastaavasti. Mut joo, aika pieni ongelma tuo on kaikkeen muuhun nähden. Esim. Rellulta saat halvemmalla helvetisti paremman pelin. Muistaakseni tänne jonkun avautumisen kirjoitin.Koeajoin auton heti kun se tuli koeajettavaksi enkä löytänyt tuota katsehälytyksen poistoa mistään. Cruise päällä ja ei saa mittaristoa edes katsoa, pikkaisen yliampuvaa vaikka saisikin asetuksista pois( no, ei se ollut lähellekään ainoa syy valita Elroq sen sijaan)
Koeajoin auton heti kun se tuli koeajettavaksi enkä löytänyt tuota katsehälytyksen poistoa mistään. Cruise päällä ja ei saa mittaristoa edes katsoa, pikkaisen yliampuvaa vaikka saisikin asetuksista pois( no, ei se ollut lähellekään ainoa syy valita Elroq sen sijaan)
Ei tehnyt, en aja cruisella kuin pakosta mutta kokeilen sitä/ ACC:ta aina koeajolla. Olisikohan korjattu myöhemmissä softaversioissa( samaan tapaan kuin sen ylinopeusvalituksen poissaannin yhdellä painikkeella. Saattoi olla jokin muukin merkki kuin Kia, joka sen lisäsi rattiin jälkikäteen, en muista.).Tekikö se tuota pelkästään cruisen kanssa? Meinaan en kyllä omalla koeajolla moista ongelmaa huomannut vaikka katse ihan varmasti harhaili sinne tänne. Cruisea käytin vain lyhyesti, kunhan totesin sen toimiman suurinpiirtein sisarmerkkiä vastaavasti. Mut joo, aika pieni ongelma tuo on kaikkeen muuhun nähden. Esim. Rellulta saat halvemmalla helvetisti paremman pelin. Muistaakseni tänne jonkun avautumisen kirjoitin.
Se riippuu millaiset edelliset sopimukset ovat olleet. Itse kuvittelisin sopimusten koskeneen tehtaan nimeämän yrityksen Suomeen maahantuomien BYDien myyntiä ja huoltoa, eikä RSA:n maahan tuomien BYDien myyntiä ja huoltoa. Ainakin kaikki aiemmat edustajat ovat koko kevään jatkaneet toimintaansa normaalisti. Ainoa haitta taisi olla varaosien tilauksen ketjun muuttuminen ja siitä tullut viivästys.Siis eikö BYDin pidä nyt kaikkialla tehdä uudet huolto- ja jälleenmyyntisopparit? Ei tuo Veho mitenkään kovin yllättävä valinta mielestäni ole.
Kameran eteen teippiä tai BYDiin ainakin saa 3d-printattua luukun, jonka voi vaan napsauttaa kameran eteen.Kävin viime viikolla koeajamassa sen Smart #5 Brabus -mallin. Tokihan se on vähän sohva ajettavuudeltaan, mutta ei varmaan yllätä eli vastaa muita saman tyylin katumaastureita. Vilkun äänimerkki oli hieman inha, mutta onneksi sille löytyi eri ääniasetuksia ja sai hiljaisemmaksi.
En huomannut myöskään miten saisi muutamalla liikkeellä ylinopeusvaroituksen ja tarkkaavaisuushälyt pois päältä. Auto pimputtaa nimittäin ajossa paljon, ja jos katsot edes 1-2 ajan muuta liikennettä tai katsot näyttöä ratin takaa, niin välittömästi tulee tarkkaavaisuushälyäänet. Muuten itse tykkäsin autosta paljon.
Normaalissa ajossa olisi tullut paljon enemmän takaisin. Tuossa tuli noin vähän, koska ilmanvastuksen jarrutusteho on noissa nopeuksissa niin suuri, ja lisäksi tuossa käytettiin ennätysajon takia pyöräjarruja täydellä teholla hukkaamaan liike-energiaa.Videolla 0-400kmh vie akusta 8% ja jarrutus tuo takaisin prosentin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.