Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kovaa pudotuspeliä tosiaan. Hiphi meni nurin viime vuonna, nyt meni nurin Neta Auto.Lähinnä ne kai tappelua keskenään, siellä on niitä valmistajia vielä niin paljon.
Täytyy myös muistaa, että tuossa 80% kohdalla akku rajoittaa lataustehoa. 300kW alkuun on yli 2C Neveran 120kWh akulla. Akun tehokäyrä on karkeasti latauskäyrän peilikuva, joten luultavasti tuo 10C kiihdytysteho vaatii että akku on noin täynnäNormaalissa ajossa olisi tullut paljon enemmän takaisin. Tuossa tuli noin vähän, koska ilmanvastuksen jarrutusteho on noissa nopeuksissa niin suuri, ja lisäksi tuossa käytettiin ennätysajon takia pyöräjarruja täydellä teholla hukkaamaan liike-energiaa.
0-400, 17,35 s (keskiteho yli 1,4 MW mittarin mukaan, mutta ilmanvastus syö ison osan)
400-0, 8,44 s (regen-teho noin 0,3 MW mittarin mukaan)
Moni valmistaja tarjoa reilusti kovempia regen-tehoja kuin lataustehoja.Täytyy myös muistaa, että tuossa 80% kohdalla akku rajoittaa lataustehoa. 300kW alkuun on yli 2C Neveran 120kWh akulla. Akun tehokäyrä on karkeasti latauskäyrän peilikuva, joten luultavasti tuo 10C kiihdytysteho vaatii että akku on noin täynnä
Onko tuo huonosti vai hyvin? Oletettavasti 2000hv polttiksellakin 0-400kmh saattaa muutaman litran imaista?Videolla 0-400kmh vie akusta 8% ja jarrutus tuo takaisin prosentin.
Varaudu siihen että myös Polessa on mielenkiintoisia softa ongelmia. T. 120000km Pole 2:lla ajaneena. Mielenkiintoisin se, että autosta ei saa mitään ääntä ulos radiosta, puhelimesta tms. ennen kuin käytät vilkkuja (vilkun ääni ratkaiseva) tai parkkitutka piipittää. Hyvä auto ajaa kyllä.Kävin alkuviikosta koeajamassa model 3, model s ja polestar 2. Näyttää pahasti siltä että pole olisi tulossa kotiin. Todella miellyttävä ajaa, loistavat penkit. Takapenkit oli kyllä ahtaat, mutta eipä sitä omassa autossa tule takana matkustettua. Etupenkillä sai hyvän asennon ainakin itseni mittainen mies (186cm). Teslassa oli enemmän tilaa, mutta etenkin kolmosen softaongelmat ja pelkän näytön kautta tapahtuva hallinta hirvittää. Toivottavasti en iske näppejä kovin pahasti paskaan, mutta kerran kai sitä vaan eletäänRivakasti tippunut arvo näissä, toivottavasti tahti vähän rauhoittuu
Regeniäkin rajoitetaan kun akku alkaa täyttyä.Moni valmistaja tarjoa reilusti kovempia regen-tehoja kuin lataustehoja.
En tiedä onko se hyvin vai huonosti, pidin sitä lähinnä mielenkiintoisena.Onko tuo huonosti vai hyvin? Oletettavasti 2000hv polttiksellakin 0-400kmh saattaa muutaman litran imaista?
Joo ei ole softaongelmaton kakkonenkaan. Paljon on päästy eteenpäin verrattuna ekoihin versioihin, mutta hämmästyttäviä pieniä juttuja edelleen välillä on mihin itsellä auttaa kuitenkin aina järjestelmän bootti. Hidashan tuo itse kompuutteri on ja sitä ei voi updeittaa nopeammaksi mitenkään. Sillä kuitenkin tulee toimeen. Otetaan esimerkki vaikkapa navigoinnista. Lähtö kotipihasta ja autohan on liikkeellä heti kun vaihteen pistää sisään. Kaikki ajoon tarvittavat ominaisuudet on käytössä, mutta jos haluat laittaa mapsiin kohteen, niin tähän menee takuuvarmasti vähintään 1,5min ennen kuin navigointi on käyttövalmis. Varmasti on paljon softaoptimointia mitä valmistaja voisi tehdä, mutta eiköhän kehitystyön panos mene polestar 3 ja 4 softaan kun ei leikitä enää vanhan atom prosessorin kanssa. Niin ja uudessa kakkosessa toki on uusi ja nopeampi snapdragon prossu joten sehän on voinut tilannetta paljonkin korjata.Varaudu siihen että myös Polessa on mielenkiintoisia softa ongelmia. T. 120000km Pole 2:lla ajaneena. Mielenkiintoisin se, että autosta ei saa mitään ääntä ulos radiosta, puhelimesta tms. ennen kuin käytät vilkkuja (vilkun ääni ratkaiseva) tai parkkitutka piipittää. Hyvä auto ajaa kyllä.
Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?
Lidl tarjoaa 22 kW asiointilatauksen hintaan 0,21 snt/kWh. Lidlin laturit ovat vaan toimintavarmuudeltaan niitä kaikkein huonoimpia IMO. Ehkä puolet latauskerroista onnistuu. TympeääOnko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?
En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
Motonettien asiointi- ja pikalataus maksaa 0,18 €/kWh, kunhan lataa etukäteen 10 € saldoa Motomaatilla kanta-asiakastililleen. Kanta-asiakkuus ei maksa mitään ja liittymisetuna saa 10 % alennuksen vaikkapa ruohonleikkurista. Kun tilillä on saldoa, niin ajokortin viivakoodia vilautetaan latauspisteellä, jonka jälkeen lataus alkaa ja saldo alkaa huveta.Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?
En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
0,15€ on kyllä jo aika mukava hinta!Edit. Noihin päivitetään ensi vuoden loppuun mennessä Faastin asemat, jonka jälkeen pikalataus 0,30 (350 kW, lataustakuu väh. 150 kW) ja asiointilataus 0,15 (22 kW).
Lähelle pääsee Ionity kk-tilauksena 0,24 €/kwh, mutta asemia ei pk-seudulla juuri. Ionityn plussa 800 V ja lataustehoa aina letkua kohden muistaakseni min. 350kw. Asemien kokonaisteho >1MW.Onko ABC halvin paikka auton lataukselle päiväsaikaan pk seudulla (0,23€/kwh)? Vai saako jollain subscriptioneilla tms. vielä huokeampaan?
En siis vertaa kotilataukseen ja nopeus ei merkitse mitään (oikeasti merkitsee, mutta jottei mene liian monimutkaiseksi).
Xpengin omistajuus on mielenkiintoinen, syy miksi voisi vaikkapa liisata olisi, että onhan Volkswagen myös investoinut firmaan 700 miljoonaa, omistaa 7 %, lisäksi se on kai aika KV-firma omistajuuden osalta. Omistajuutta puhtaasti kiinassa ei saata olla edes enemmistöosuutta > 50 %. Mutta silti myös itseä kovin vastustaa...X-Peng G9 tietyssä mielessä kutkuttelis, mutta siinä on itsensä kanssa ylitettävänä kaks henkistä lukkoa;
- Myynti ja huolto liian kaukana Satakunnasta
- Kiina
Alkaen 62000€ kiinalaisesta autosta. Hiljaista tulee olemaan myynnin kanssa.
EIköhän tuo nyt päde mihin tahansa volkkariin.. Mutta kivoja autoja ajella.Tuon hintaisten Audien myynti varmaan aika hiljaista Suomessa. Lisäksi noi Audithan on aina sellaisia pommeja, että ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
Vaikka tuo viimeinen lause onkin aika puutaheinää niin hälläväliä kun uuden auton hommaat ja takuut pelittää. Ja kyllä firmoilla rahaa on, ketkä noita osteleekin.Tuon hintaisten Audien myynti varmaan aika hiljaista Suomessa. Lisäksi noi Audithan on aina sellaisia pommeja, että ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
Ihan samanlaista puutaheinää se on tuo sunkin viimeinen lause.Vaikka tuo viimeinen lause onkin aika puutaheinää niin hälläväliä kun uuden auton hommaat ja takuut pelittää. Ja kyllä firmoilla rahaa on, ketkä noita osteleekin.
Jaa millä tavalla? Voin lyödä pääni pantiks, että vähintään 80% noista 80-100k audeista tulee autoetuna eikä yksityisellä rahalla.Ihan samanlaista puutaheinää se on tuo sunkin viimeinen lause.
Keskusteluahan noilla provosoivilla lauseilla starttaillaan.
Autoetu on palkkaa. Ei se ole firman auto, vaikka se firman työntekijän käytössä onkin. Eikä niillä firmoilla erityisesti rahaa ole, ihan yhtälailla voidaan alkaa laittaa ruumiinosia pantiksi että vähintään 80% on liisareita.Jaa millä tavalla? Voin lyödä pääni pantiks, että vähintään 80% noista 80-100k audeista tulee autoetuna eikä yksityisellä rahalla.
Kotilataus kuntoon ja K-lataukselle tili ja sieltä tägi tilaukseen. Ehkä Autoliiton jäsenyys.hyviä tärppejä
tämä!!!! itsellä monta kertaa ollu alle 5% jälellä no problem, kauvaa ei tarvee ees id3:lla olla satasen laturissa (100kw max lataus) ja harvassa on kerrat ko sinne joutunu, kahessa vuodessa viel riittää sormet keposen laskeen, kotona lataillaan hitaaste normisti, ko kennoista tulee, joskus yöllä joku tunti täydellä yhellä vaiheella, harvoin kaikilla kolmella täysiä.Ja unohdetaan heti alkuun se latausahdistus.
Tiputtivat myös Q4 e-tronin hintoja 5000 tuossa oliko noin kuukaus takaperinAudi oli näköjään perjantaina pudottanut A6 e-tronin ja Q6 e-tronin hintoja 5000 eurolla. Ja S-malleissa näyttäisi hinta tippuneen enemmänkin. Mistähän moinen? Eikö kauppa ole käynyt? Mekin harkittiin tuollaista, mutta päädyttiin sitten käytettyyn. Olisi kyllä harmittanut jos olisi tuollaisen ostanut ja heti perään hinta laskee noin paljon.
tämä!!!! itsellä monta kertaa ollu alle 5% jälellä no problem, kauvaa ei tarvee ees id3:lla olla satasen laturissa (100kw max lataus) ja harvassa on kerrat ko sinne joutunu, kahessa vuodessa viel riittää sormet keposen laskeen, kotona lataillaan hitaaste normisti, ko kennoista tulee, joskus yöllä joku tunti täydellä yhellä vaiheella, harvoin kaikilla kolmella täysiä.
enite ottaa panuun ko 20% ni alkaa jo herjaa et mee lataukseen vaikka tien et pääsen kotio ihan keposeen ja saan siellä tarpeeks seuraavaan päivään
Vieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...
kyllä mun vm 21 mallin id3 lämmittää silti vielläVieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...
Tripletti kyllä minusta leikkas km-määrän mukaan sitä lämmitystä ja tehoa, ei % perusteella. Mutta kuten muut jo totesivat, samaa ei tapahdu meb-alustalla. Varmaan jotain saattaa tulla, jos ihan viimeisille prosenteille vetää.Vieläkö id-sarjassa on samat vaivat kuin tripletissä ja e-golffissa. Eli alta 20% ei tee mielikään ajella esim. talvella kun pudottaa lämmityksen minimille, ja myöhemmin kokonaan pois ja alkaa leikkaamaan tehoja rajulla kädellä. Vie tuollanen sekoilu hieman sitä käytännön rangeakin ...
Kaupat tehty polestarista, loppuviikosta käyn kotiuttamassa. Uutena sähköautoilun maailmaan astun, onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?
Pari viikkoa sitten sain omani (2023 PS2). Ollu helppoa. Autovakuutus/kasko yllätti; lähes 900e. Muuten pelkkää hyvää.Kaupat tehty polestarista, loppuviikosta käyn kotiuttamassa. Uutena sähköautoilun maailmaan astun, onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?
ABC-sovellus, K-lataus, Recharge ja Virta. Noilla rokkaa riittävästi. Jos pikalataus ei ole jatkuvaa, on yksi hailee latauksen hinnalla. Vapaat paikat ja latausteho ratkaisee.onko kokeneemmilla konkareilla heittää hyviä tärppejä (kuten sovelluksia millä lataukset reissun päällä kannattaa suorittaa) tai ihan mitä tahansa muuta?
Jos käytät hidaslatausta (11 kW) kodin ulkopuolella usein, niin kierrekaapelilla varustettu latausjohto tarpeen, jotta ei tarvitse kuraista kaapelia käsitellä.
Ei ole ollut moista ongelmaa MEB alustaisissa autoissa ikinä.
Kukin tavallaan. Itse käytän 2 krt viikossa latauskaapelia sateelle alttiissa paikassa ja kierrekaapelin jälkeen en palaa suoran kaapelin käyttöön, jollainen minulla aluksi oli. Kierrekaapeli pysyy ilmassa ja siten puhtaana loska- ja sadekelillä.Itse ostin 3 m suoran latauskaapelin. Kierrekaapelit ovat saat anasta IMO. Frunkissa on jemmassa yksi 7 m matkakaapeli, joka on pelastanut 2-3 kertaa isommilta naamanliikkeiltä. Harvoin sitä tarvitsee esiin kaivaa, mutta sitä tarvitsee silloin kun sitä tarvitsee.
Paljonkohan sq6 hinta on tippunut?Audi oli näköjään perjantaina pudottanut A6 e-tronin ja Q6 e-tronin hintoja 5000 eurolla. Ja S-malleissa näyttäisi hinta tippuneen enemmänkin. Mistähän moinen? Eikö kauppa ole käynyt? Mekin harkittiin tuollaista, mutta päädyttiin sitten käytettyyn. Olisi kyllä harmittanut jos olisi tuollaisen ostanut ja heti perään hinta laskee noin paljon.
Näihän se yleensä on. Jollakin on ollut auto jossa on ollut vikoja niin sitten kaikki on pommeja. Ja kaiken lisäksi se viallinen auto oli toisen mallinen tai joku vanha paska.Haiskahtaa vähän aika essonbaarihommilta ja ehkä seuraavaksi joku voisi käyttää kortin, että Audi ja VW on sama vaikka A6/Q6 verrokkia ei konsernin sisältä muilta löydy.
Sq6 lienee saanut jo ainakin yhden hinnantiputuksen jo aikaisemminkin. Karvalakki sq6 taisi olla 100KEUR alunperin.Paljonkohan sq6 hinta on tippunut?
Paljonkohan sq6 hinta on tippunut?