Nyt kyllä täysin eri mieltä.
Maavara tuo turvaa huonokuntoisilla teillä sekä talvella, mitä isompi maavara niin sitä vähemmän on riskiä satuttaa auton pohjaa vaikkapa tielle tippuneista romuista, jääpaakuista yms. Ei ole yksi eikä kaksi autoa jotka ovat rikkoneet öljypohjansa jääpaakuista ja akkuautoissa riskit ovat vielä suurempia.
Ja etenemiskyvystä sen verran että auto pysähtyy hankeen yleensä sen takia että pohja ottaa kiinni, etuvetoinen korkean maavaran auto menee monesti pidemmälle hangessa kuin matala nelari ihan vain sen takia että pohjan ja hangen välissä on enemmän tilaa.
Kumma juttu, mutta aika moni Suomalainen ei talvella mökkeile. Ja ne jotka mökkeilevät luultavasti eivät sinne millään matalalla maavaralla olevalla autolla mene. Tai jos menevät, niin se on sitten omaa tyhmyyttä. Ei sitä pakoputkeakaan kukaan järkevä ehdoin tahdoin mene rikkomaan. Ja on polttiksissakin kaikkea muutakin pohjassa, joka ei hyvää kunnon maakosketuksesta tykkää.
Ja niistä jotka menevät, niin sitten on joku naapurin isäntä tjms. Aurannut traktorilla tien. Tai umpihankeen sopiva auto, käyttövoimasta riippumatta.
Maavaaraa ja maavaraa, taajamissa, kivetysten, hidasteiden, tallien aukkojen ym ylittämiseen tarvittava senttimäärä riippuu mm akselivälistäkin. etelän teinreuna pysäköinti, auraamattomat ajourat, matala täysveoitenkin voi vaatia apuja enen kuin korkeampi vajaavetoinen. parisenttiä voi olla iso ero.
Tavis yksityistiet ei välttämättä ole sen kummpisempi haaste kun kasvukeskusten taajamat. Ehkä jopa helmpia.
Polttikseen verrattuna, niin niiden pohjat on tasaisempia kuin aikoinaan, mutta jos siellä joku pönttö vähän raapii, niin ei meno välttämättä siihen pysähdy.
Maastoajo sitten oma lukunsa, mökkitiellä voi ajolinjoja vähän valita ja sähkiksen kanssa ei välttämättä halua niitä "naarmuja" ja kuten edellä oleva sanoneet, niin jos valittavissa niin parisenttiä lisää on vakuutus josta vähän voi joku maksaakkin.
Mutta kuten ketjussa postattu, niin ostotilanteessa se vertailu ilmeisen vaikeaa jos ja kun ei ole tarjolla selkeästi tietoa, na pahat hitaat paikat, missä sentit, ja kulmat kiinnostaa, jos joutuu ajamaan päivittäin haja-astusalueella jotain "metsätietä" vauhdilla, niin sitten kiinnostaa ne joustovarat ja niiden maavarat. No varmaan myös sen pohjan iskukestävyys.