Yleistä keskustelua sähköautoista

Huolimatta omista tai naapureiden kokemuksista tai omista teoreettisista pohdinnoista ja viiltävistä analyyseistä, Suomessa myytävien 10 suosituimman automallin keskimääräinen maavara on 170mm. Tää meinaa sitä, että tämä myös riittää vallan mainiosti suurimmalle osalle uuden auton ostajista threadin yksittäisspeksionanoijista huolimatta. On olemassa autoja joissa on korkeampi maavara ja niitä voi ihan vapaasti ostaa, mutta hämmentävän huvittavaa kuvitella etteikö lähtökohtaisesti matalammallakin pärjäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa autoista myydään/ostetaan olosuhteisiin joissa noita routavaurioisilla teillä esiintyviä aurausvalleja ja jääkokkareita ei löydy koskaan. Tämä varmaan ohjaa myös sitä autojen suunnittelua…

Suomalainen mökkitie on aika poikkeuksellinen paikka ajaa autolla kun verrataan niitä paikkoja missä valtaosa ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kakkosautona tuo ensimmäinen RAV4 Plugari Ja se on kyllä edelleen tosi hieno itsestä ainakin, vielä Toyotaksi :D Liikkuukin aika helkkarin pirteästi...

IMG_7531.jpeg
RAV4 on kyllä hieno kaikkialta muualta kuin perästä. Se perä on mielestäni karsea ja ei sovi auton lookkiin yhtään.
 
Tuli eilen ensimmäinen mitä helvettiä -hetki Kian kanssa. Olin lähdössä ajatuksissani pihasta ja mitä ilmeisimmin tökkäsin vaihteen päälle ennen kun olin vöissä/autossa virrat päällä. Vaihde ei mennyt päälle, eikä reagoinut sen jälkeen mitenkään mihinkään tekemääni muutoin kuin ilmoittamalla näytössä, että vaihde on jo päällä. Sain lopulta virrat pois tajuttuani nostaa jalat jarrulta, mutta bugi jatkui senkin jälkeen kunnes olin ottanut virrat uudelleen päältä ja poistuin autosta ja lukitsin ovet siksi aikaa, että näyttö meni kokonaan pimeäksi.

Ilmeisesti on tunnettu bugi, joka voi triggeröityä yleensä juurikin tuolla kuvailemallani tavalla, mutta jäi mietityttämään onko mitään nopeampaa tapaa buutata auto kun tuo jolla sen sain tehtyä. Aina kun Tesla alkoi elämään omaa elämäänsä, niin ratin napeista sai romun pimeäksi ja kohta takaisin tulille. Tuo autosta poistuminen yms. vähän nihkeämpi tapa esim. vesisateessa, laturilta/täydeltä parkkialueelta poistuttaessa, jossa joku saattaa venailla vieressä että lähdet ja vapautat paikan.

Noin muuten yhteiselo on kyllä ollut pelkkää rakkautta tähän asti ja ihan erityisesti nyt kesärengaskauden alettua. Ehkä vähän ironisesti tässäkin autossa ainoa hellasärö on automaattiset pyyhkijät. Tesla nyt oli ihan oma lukunsa kuivan lasin pyyhkimisen kanssa, mutta vaikka se automaatti on tässäkin vielä mallia säädettävä, niin usein se rytmi on jotain ihan muuta mitä itse preferoisin. Alleviivaa vaan sitä, että niin pitkään kun se sadetunnistin ei ole suoraan kuskin näkökentässä keskellä lasia, niin nämä ovat kaikki aika paskoja.
 
Kerran Ioniq 5 meni johonkin tiloihin jossa ei ilmeisesti tunnistsnut avainta ja ei saanut vaihdetta päälle vaikka virrat sai. Elpyi kun 10min veti virtoja pois ja päälle. Tuon jälkeen on ollut 10mm lenkkiavain autossa akun johdon irroittamista varten.
 
1745768065472.png

Pitäisi viedä vaimon sähkis katsastukseen. Oletteko löytäneet mitään järkevää katsastushintaa, mielestäni tökeröä että sähkiksen katsastus on erillishintainen, ja vähemmän yllättäen täysin yhtä kallis kun bensis päästömittauksineen? Löytämäni hintahaarukka on 68..88€, mutta aina pitää valita erikseen sähköauto (jolloin hinta tosiaan pompsahtaa). Tuohan on silkkaa rahastusta, miten eroaa esim. lataushybridin katsastuksesta? Katsovat pohjasta akun kunnon sen sijaan että tuijottavat pakoputkia ja öljypohjaa...
 
1745768065472.png

Pitäisi viedä vaimon sähkis katsastukseen. Oletteko löytäneet mitään järkevää katsastushintaa, mielestäni tökeröä että sähkiksen katsastus on erillishintainen, ja vähemmän yllättäen täysin yhtä kallis kun bensis päästömittauksineen? Löytämäni hintahaarukka on 68..88€, mutta aina pitää valita erikseen sähköauto (jolloin hinta tosiaan pompsahtaa). Tuohan on silkkaa rahastusta, miten eroaa esim. lataushybridin katsastuksesta? Katsovat pohjasta akun kunnon sen sijaan että tuijottavat pakoputkia ja öljypohjaa...
Kyllä mun katsastus oli 35€ viimesyksynä, turussa. Huomasin kyllä sillon kans et jotkut asemat velotti jonkun ihme sähkölisän tms
 
1745768065472.png

Pitäisi viedä vaimon sähkis katsastukseen. Oletteko löytäneet mitään järkevää katsastushintaa, mielestäni tökeröä että sähkiksen katsastus on erillishintainen, ja vähemmän yllättäen täysin yhtä kallis kun bensis päästömittauksineen? Löytämäni hintahaarukka on 68..88€, mutta aina pitää valita erikseen sähköauto (jolloin hinta tosiaan pompsahtaa). Tuohan on silkkaa rahastusta, miten eroaa esim. lataushybridin katsastuksesta? Katsovat pohjasta akun kunnon sen sijaan että tuijottavat pakoputkia ja öljypohjaa...
Miin ensimmäinen katsastus oli viime huhtikuussa. Espoon Niittykummussa maksoi yhteensä 32 €, kun varasi netistä katsastuksen etukäteen. Ei ollut mitään sähköautolisää.


Edit. Näkyy inflaatio laukanneen vuodessa. Varmaan liittyy siihen, että joutuvat tarkistamaan, onko akussa lommoa. Halvin, minkä helposti löysin, oli 65 € (Go-katsastus Konala).

Screenshot_2025-04-27-19-22-16-45_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg


Screenshot_2025-04-27-19-41-24-41_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
1745768065472.png

Pitäisi viedä vaimon sähkis katsastukseen. Oletteko löytäneet mitään järkevää katsastushintaa, mielestäni tökeröä että sähkiksen katsastus on erillishintainen, ja vähemmän yllättäen täysin yhtä kallis kun bensis päästömittauksineen? Löytämäni hintahaarukka on 68..88€, mutta aina pitää valita erikseen sähköauto (jolloin hinta tosiaan pompsahtaa). Tuohan on silkkaa rahastusta, miten eroaa esim. lataushybridin katsastuksesta? Katsovat pohjasta akun kunnon sen sijaan että tuijottavat pakoputkia ja öljypohjaa...

Yleensä sähköautoja ostavat varakkaammat ihmiset joten heillä on rahaa maksaa katsastuksestakin hieman enemmän..

Ei vaan, mutta tuo päästömittaus on OBD-mittaus, varmaan sama tehdään sähköautollekin. Ei nykyaikaisissa bensa/dieselautoissakaan enää pakoputkesta
mitata mitään perinteisesti.

Ja pitäähän jonkun maksaa sähköauto-lisenssit yms laitteet ja koulutukset mitä katsastusasema tarvitsee, ei ne
ilmasia ole.
 


Jotain tälläistä henkilöauto ja vaikka nyt sitten SUV muodossa, kiitos. Lähimpänä taitaa olla tällä hetkellä sitikan e-C3 ja pykälää kevyempään käyttöön tuleva dacia spring?


Olis kyllä hieno jos joku firma tulis joka tekis jonkin normaalin tai käytännöllisen auton, mutta samalla ajatuksella.

Tuossahan on paljon toiminnallisuutta menetetty varmaan sillä, että se koittaa olla samalla retron näkönen lava-auto ja ihan helvetin typerä kerrostalon kokoinen konetila eli nokkapelti on 25% auton pituudesta. Tosin onhan monissa muissakin sähköautoissa osittain samaa tyhmäilyä, Tesloissa on aivan liian suuri moottoritila / konepelti ja sitten kun sitä polttomoottoria ei ole niin sitten sinne on tehty säilytystilaa. Sitä frunkkiahan ei olisi jos auto olisi suunniteltu alusta asti niin kompaktisti, ettei edessä olisi tyhjää tilaa.

Voi myös olla, että tuollaista muovipaneelista autoa olisi vaikeampi tehdä EU:ta varten ellei runko sitten tosiaan ota iskuja vastaan kun muovit pettää.
 
.Voi myös olla, että tuollaista muovipaneelista autoa olisi vaikeampi tehdä EU:ta varten ellei runko sitten tosiaan ota iskuja vastaan kun muovit pettää.
Miksi olisi? Onhan nytkin vaikka millä mitalla ja ollut kymmeniä vuosia autoja missä paneelit on muovia ja vaikka mitä muuta materiaalia. Ei ne ulkopellit ole ollut mikään kolareissa suojaava juttu todella pitkään aikaan.
 
Miksi olisi? Onhan nytkin vaikka millä mitalla ja ollut kymmeniä vuosia autoja missä paneelit on muovia ja vaikka mitä muuta materiaalia. Ei ne ulkopellit ole ollut mikään kolareissa suojaava juttu todella pitkään aikaan.

No luulis peltien jotain lisää tuovan törmäyskestävyyteen kun niitä edelleen harrastetaan, vaikkeivat kantavaa rakennetta olisikaan?

Kai siinä jokin syy on, miksi autot edelleen on katteiltaan pääosin peltisiä ja muovia on vain siellä täällä. Muovinhan kun luulisi olevan halvempaa eikä ruostuisikaan läpivienneistä ja muista herkistä kohdista niinkuin pellit edelleen.

Vai onko täysin muovikatteisia autoja jo siis olemassa?
 
Ei ulkopelti tee paskaakaan, se on se syvempi korirakenne, joka tekee passiivisen kolariturvallisuuden.

Eikös Corvette ole ollu pitkän aikaa muovia ja kusilaitua C4 sukupolvesta...?
 
Veikkaan, että jos kori tehtäisiin muovista, niin muuhun rakenteeseen pitäisi panostaa paljon enemmän. Hyvä muovikaan ei ole mitään halpaa.
 
No luulis peltien jotain lisää tuovan törmäyskestävyyteen kun niitä edelleen harrastetaan, vaikkeivat kantavaa rakennetta olisikaan?

Kai siinä jokin syy on, miksi autot edelleen on katteiltaan pääosin peltisiä ja muovia on vain siellä täällä. Muovinhan kun luulisi olevan halvempaa eikä ruostuisikaan läpivienneistä ja muista herkistä kohdista niinkuin pellit edelleen.

Vai onko täysin muovikatteisia autoja jo siis olemassa?
BMW:n i3:n ulkokuori ainakin oli pääosin muovipaneeleja, tuossa oli myös auton muu rakenne hiilikuidusta, joten olisiko näillä asioilla sitten joku yhteys. Toinen mitä arvaan on ihan sitten vain hinta, auton ulkopuolella materiaalit joutuvat aika kovalle koetukselle ja olisiko pelti vain helpompi saada kestämään nuo rasitukset.
 
Suurin osa autoista myydään/ostetaan olosuhteisiin joissa noita routavaurioisilla esiintyviä aurausvalleja ja jääkokkareita ei esinny koskaan. Tämä varmaan ohjaa myös sitä autojen suunnittelua…

Suomalainen mökkitie on aika poikkeuksellinen paikka ajaa autolla kun verrataan niitä paikkoja missä valtaosa ajelee.
..selvyyden vuoksi sanottakoon että Suomessa myytävien top 10 autojen keskimääräinen maavara on se ~170mm.
 
No luulis peltien jotain lisää tuovan törmäyskestävyyteen kun niitä edelleen harrastetaan, vaikkeivat kantavaa rakennetta olisikaan?

Kai siinä jokin syy on, miksi autot edelleen on katteiltaan pääosin peltisiä ja muovia on vain siellä täällä. Muovinhan kun luulisi olevan halvempaa eikä ruostuisikaan läpivienneistä ja muista herkistä kohdista niinkuin pellit edelleen.

Vai onko täysin muovikatteisia autoja jo siis olemassa?
Itsekantava kori tehdään käsittääkseni teräksestä, koska se on edullista (hitsaus ja prässäys on nopeaa), kestävää (ei haurastu, Suomi suolauksineen on pieni markkina) ja parantaa törmäysturvallisuutta. Teräs kestää vääntöä ja iskuja. Se muotoutuu hallitusti imien samalla törmäysenergiaa, toisin kuin useimmat muovit.

Jos korin tekisi lasikuidusta, hinta nousisi arviolta jokusen tonnin. Sopii urheiluautoon, kuten Corvetteen. Lasikuitu ei kestä useampaa osumaa. Se räsähtää kerrasta kuin pyöräilykypärä. Teräs on turvallisempi vaihtoehto, jos kieritään kunnolla katon kautta. Lisäksi lasikuitu voi kestää sen yhden iskun ihan hyvin tietystä suunnasta, mutta vähän eri törmäyskulmalla olla selvästi heikompi.

Jos tekisi hiilikuitukomposiitista, hinta nousisi jokusen kymppitonnin, eli sopii superautoon. Yksittäisessä törmäyksessä voi olla turvallisempi kuin teräs, mutta tämäkin ottaa hyvin vain yhden iskun.

Kuiturunkoja tehdään, kun hinta ei ole tärkeää, vaan halutaan keveyttä (suorituskykyiset autot) tai keveyttä ja äärimmäistä yhden iskun törmäysturvallisuutta (F1).

Lämpömuovattava polypropeeni olisi edullista, mutta ei sovi kantavaan koriin ilman erillisiä vahvikkeita. Kelpaa puskureihin tai paneeleihin.


 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 636
Viestejä
4 745 162
Jäsenet
77 376
Uusin jäsen
3dayoperation

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom