Yleistä keskustelua sähköautoista

Thomas jutteli mukavia, mutta ei kulutuksia noin saa selville.

Pohjalla oli hidasta ajelua 40,0 km ennen motariajoa, eikä kulutusta nollattu.

0-40,0 km@22,7 kWh/100 km (hidasta ajoa, 35 km/h)

40,0-40,3 km, 0-40,3 km@23,1 kWh/100 km (kiihdytys 67 -> 121 km/h)

40,3-43,6 km, 0-43,6 km@23,7 kWh/100 km (antoi hiipua 121:stä 115:een, sitten pudotti 40:een ja kiihdytti 125:een, jonka jälkeen himmasi 91:een, jolloin "motaria" oli ajettu 3,3 km)

0-40,3 km:
23,1 * 0,403 = 9,31 kWh

0-43,6 km:
23,7 * 0,436 = 10,33 kWh

40,3-43,6 km (eli kun saavutettu 121 km/h ja lopussa 91 km/h):
Erotus 1,0239 kWh
/ 0,033 = 31,03 kWh/100 km

Eipä olekaan 23-24, mitä Thomas huolettomasti puheli motarikulutukseksi@120 km/h. Ei se kuitenkaan ole tuo 31:kään. Takana oli juuri kiihdytys 67-121 ja keskikulutusmittarissa on viivettä. Siksi oikea lukema oli luultavasti jo yli 23,1, mikä kutistaa erotusta -> 3,3 km:n kulutus oli luultavasti alle 31 kWh/100 km.


Ajotietokoneesta pitää ensin nollata se 40,0 km hissuttelua pois, ja sitten lennosta ajaa tyyntä tasamaamotaria tasaisemmin kuin toimittajan pumppailu tietullien läpi, jos haluaa selvittää edes ajotietokoneen tarkkuudella kulutuksen.



Näköjään kuvat vähän pehmeitä, mutta liikkuvasta kuvasta näki numeroiden vaihtuessa missä mennään. Kuvat kohdista 29:41, 29:54 ja 31:53.

Edit. TLDR Ei se 40,3 kilometrin hissuttelun 22,7 kWh/100 km kerkeä nousta motarilla kuin 23,7:ään, jos ajetaan vaivaiset 3,3 km uudella kulutuksella. Ajotietokone pitäisi nollata välissä.

Eipä silti, tuskin kulutus noin hyvissä olosuhteissa (+19 C) paljon tuota korkeampi olisi, jos ajaisi tasanopeutta 120, eikä olisi tuulista, mutta testaustapa oli totaalisen amatöörimäinen (tai tarkoitushakuinen).

Screenshot_2025-04-14-21-52-27-84_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-14-21-54-02-30_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-14-22-09-04-43_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

En tätä nimenomaista videota ole katsonut, mutta hän testaa kyllä kulutuksen yleensä erikseen.
 
Kävin koeistumassa Xpengin G9 sähköauton ja fiilis oli kyllä erittäin laadukas. Toisessa oli sisätilanpaketti joka tuo takapenkille hieronnan ja ilmastoidut penkit. Fiilis oli kuin S Mersussa. Tykkäsin sisustasta ja etupenkkiläisten näytöistä, joilla pelkääjän paikalla voi kattoa vaikka Netflixiä. Koeajamani muutaman vuodet vanhat Range Rover Sport ja Porsche Cayenne tuntuivat kivikautisilta tuon jälkeen.

Eipä tuosta oikein paremmaksi voi laittaa kun range, latausnopeus ja tehokin ovat kärkipäässä. Harmi etten suostu ottamaan kiinalaista alle ainakaan vielä.
 
Ainoa vika näissä puhejuituissa on se, että sillä aikaa kun puhut , olisit jo käsin säätänyt asiat kuntoon. Itse en tykkää puhua autolle vaikka se puhetta ymmärtääkin. Spotify ja navi on ainoa jolle puhun.

Katsotaanko tuota pösön mittaristoa oikeasti ratin yläpuolelta ? Perinteisestihän mittaristoa kukistellaan sieltä ratin kehän alta. Pakosti tulee ajatus että ratin on pakko olla tosi alhaalla tuossa jotta tuo järjestely toimii. Vai onko kuvakulma jotenkin vääristänyt asiat ?

Kuvaa kun ekan kerran katsoi, ajattelin että ompas pösön ratti paksu ja MUHKEA, vasemmalta puolelta se näyttisi olevan käsivarenpaksuinen. Optiikkavirhe oletan :)
Joo iPhone tekee taikojaan ratin kans, livenähän se ratti on tosi pieni verrattuna muihin autoihin ja kulmikas että joillekkin saattaa vaatia totuttelua, mut juu ei ole käsivarren paksuinen:lol: Tuossakuvassa oikeaa kokoa...Ja kun se on pieni niin ei tarvi olla alhaalla.
Puhuessa voi keskittyä ajamiseen kuin katsoa näyttöä ja painella sitä katse muualle kuin tiehen kohdistettuna, niin itse tulee aika paljon käytettyä puheohjausta. Musiikki, viestit (iMessagea käytän tosi paljon) ja puhelut Carplayn kautta yms, eli painaa pitkään ratin ääninappia ja sitten kaikki auton toiminnot painamalla samaa nappia lyhyesti. Sillon pitää valitettavasti puhua englanniksi kun suomea ei tue, mutta ralli englanti toimii hyvin. Esim, sanoo I'm hot, niin se pienentää lämpöä asteella yms.

Näyttökuva 2025-4-15 kello 18.59.09.png
 
Viimeksi muokattu:
Kävin koeistumassa Xpengin G9 sähköauton ja fiilis oli kyllä erittäin laadukas. Toisessa oli sisätilanpaketti joka tuo takapenkille hieronnan ja ilmastoidut penkit. Fiilis oli kuin S Mersussa.
Vaihtui työsuhdeauto Audi etronista Byd Haniin ja onhan tossa sisustan laatu huomattavasti laadukkaampi kuin 3 vuotta vanhassa audissa. Aikaisemmin ollut audi a5, mb c, volvo s60, vw passattia yms. ja hakkaa kyllä kaikki edeltäjät. Hanissa kaikki härpäkkeet oletuksena, kattoikkunasta ilmastoituihin penkkeihin edessä ja takana, rattilämmitykseen yms.

Ainoa ehkä totuttelua vaati asia on auton hyvin erilainen ajotuntuma versus saksalaiset, muutenhan toi on kiva peli. Range hyvin eri tasoa kuin audissa jossa kesällä 150km teki tiukkaa. Tehoa ja laatua tuossa kyllä on, hinta ehkä kiinalaiseksi vähän kovahko, +70k€, mutta toisaalta samalla rahalla ei kovin kummoista saksalaista olisi saanut. Pari viikkoa takana ja 1000km sekä 3 latausta. Ainoa ikävä puoli ettei softa suostu päivittymään ja varattu aika jo huoltoon...😑
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 729
Viestejä
4 734 192
Jäsenet
77 220
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom