Yleistä keskustelua sähköautoista

Yleensä sähköautoja ostavat varakkaammat ihmiset joten heillä on rahaa maksaa katsastuksestakin hieman enemmän..

Ei vaan, mutta tuo päästömittaus on OBD-mittaus, varmaan sama tehdään sähköautollekin. Ei nykyaikaisissa bensa/dieselautoissakaan enää pakoputkesta
mitata mitään perinteisesti.

Ja pitäähän jonkun maksaa sähköauto-lisenssit yms laitteet ja koulutukset mitä katsastusasema tarvitsee, ei ne
ilmasia ole.
Ai päästöt mitataan nykyään OBD portin kautta? Kuulostaa epäilyttävälle, viimeksi kun katsastuksessa kävin niin ihan perinteisesti putkesta mitattiin päästöt ja sitten bensalla vielä vikakoodit ODB:n kautta. Dieseleissä ei ainakaan aikaisemmin ODB porttiin koskettu.
 
Yleensä sähköautoja ostavat varakkaammat ihmiset joten heillä on rahaa maksaa katsastuksestakin hieman enemmän..

Ei vaan, mutta tuo päästömittaus on OBD-mittaus, varmaan sama tehdään sähköautollekin. Ei nykyaikaisissa bensa/dieselautoissakaan enää pakoputkesta
mitata mitään perinteisesti.

Ja pitäähän jonkun maksaa sähköauto-lisenssit yms laitteet ja koulutukset mitä katsastusasema tarvitsee, ei ne
ilmasia ole.

Ei sähköautossa tarvitse katsastuksessa mitata mitään obd-portin kautta, Teslassahan ei edes sellaista ole.
 
Ja muutkin kuin "mökkitiet". Kolmasosa valtionteistä on sorapintaisia. Ei tarvitse mennä kuin parisataa kilometriä Helsingistä pohjoiseen niin suuri osa seutu-ja yhdysteistä on soralla (savella). Oikein hyviä MM-ralliteitä. Tuollaista 80km/h yleisrajoituksella olevaa soraliejubaanaa on paljon. Kelirikkoaika (kevät ja syksy) monena vuotena lasketaan kuukausissa eikä viikoissa. Sen ajan voi tiet olla paikoin yllättäen todella karussa kunnossa. Näitä nyt kunnostetaan vaihtelevasti siedettävässä ajassa. Tosin talvella pätkillä minne mm. maitoautot ei kulje lumen auraus on sitten seuraavana arkipäivänä joskus iltapäivällä. Eli perjantaina kun alkaa puottaa lunta niin jossain vaiheessa kulku tyssää muulla kuin Hiluxilla tms. Koettu on. Yksityistiet on sitten ihan oma lukunsa. ne on sellaisessa kunnossa kuin omistajat/mahdollisen osakaskunnan osakkaat kokevat tarvitsevansa. Ja kun niitä sorateitä tahkoaa joka arkipäivä niin ei jengi rupea mitään kahtakymppiä ajamaan rospuutollakaan.
Tässä tulee myös toinen asia mikä ainakin EV6 on toteutettu aika huonosti nimittäin suojaus kiveniskemiltä lokasuojan kaarissa. Omalla ei ollut edes 1000km ajettu kun maali alkoi lähtemään lastuina irti etukaarista. Eikä ollut edes 80kmh tietä vaan 30kmh pihatietä jota tuli ajeltua edestakasin yhteensä mutama kilometri.
 
Ei sähköautossa tarvitse katsastuksessa mitata mitään obd-portin kautta, Teslassahan ei edes sellaista ole.
Siis onhan Teslassa sellainen, ainakin Teslan mukaan( under the dashboard on the driver's side of the vehicle. Lähde:tesla.com). Se on ollut pakollinen kaikissa US-autoissa vuodesta 1996 ja Euroopassakin vuodesta 2001. En ole nähnyt tätä kumoavaa päätöstä
 
Siis onhan Teslassa sellainen, ainakin Teslan mukaan( under the dashboard on the driver's side of the vehicle. Lähde:tesla.com). Se on ollut pakollinen kaikissa US-autoissa vuodesta 1996 ja Euroopassakin vuodesta 2001. En ole nähnyt tätä kumoavaa päätöstä
Teslassa on mutta data ei ole standardin mukainen.
 
Täälläkin paikallisella asemalla näemmä looginen hinnoittelu:
Polttis katsastus: 45€
Polttis katsastus + päästömittaus: 59€
Sähkön katsastus: 59€
 
Teslassa on mutta data ei ole standardin mukainen.
Se on varmaan totta mutta portti on joka tapauksessa oltava. Ei Volvostakaan mitään ulos saa geneerisellä lukijalla mutta katsastuksessa toki varmaan saavat( pitää katsoa mitä raportissa lukee, jos nyt edes sellaista sain kun en itse katsastattanut autoa).
 
Ei sähköautossa tarvitse katsastuksessa mitata mitään obd-portin kautta, Teslassahan ei edes sellaista ole.

Mites hitossa sähköautoissa sitten mitataan/testataan turvalaitteet (airbagit yms) jos OBD-porttia ei ole/se ei ole yhteensopiva?
 
Täälläkin paikallisella asemalla näemmä looginen hinnoittelu:
Polttis katsastus: 45€
Polttis katsastus + päästömittaus: 59€
Sähkön katsastus: 59€
En ole käynyt koskaan paikallisella A-Katsastuksella, mutta sielläkin on nyt hinnat muuttuneet.

Polttis 30€ (plus päästötesti 22€)
Täyssähkö 52€

Mutta ainakin siellä jossa viimeksi olen käynyt katsastamassa autoa, niin hinnat näyttää olevan 56€ ja 46€.


Olisiko sitten syynä se, että aikaa menee sähköauton katsastamiseenkin ihan saman verran?
 
Mites hitossa sähköautoissa sitten mitataan/testataan turvalaitteet (airbagit yms) jos OBD-porttia ei ole/se ei ole yhteensopiva?
Katsotaan palaako varoitusvalo, ihan samalla tavalla kuin polttisautostakin.

Ei polttomoottoriautostakaan lueta katsastuksessa OBD-portin kautta mitään muuta kuin moottorin vikakoodit ja järjestelmätestien tilat jotka voivat jollakin tavalla vaikuttaa auton päästöihin.
 
Mikähän tuolle lienee peruste. Se että ennen tuli aina päästömittaus päälle ja hinta on nyt vain pidettävä samalla tasolla ?
 
Ai päästöt mitataan nykyään OBD portin kautta? Kuulostaa epäilyttävälle, viimeksi kun katsastuksessa kävin niin ihan perinteisesti putkesta mitattiin päästöt ja sitten bensalla vielä vikakoodit ODB:n kautta. Dieseleissä ei ainakaan aikaisemmin ODB porttiin koskettu.

Joo..

Ajan bensiinikäyttöisellä autolla

Jos bensiinikäyttöinen autosi on käyttöönotettu vuoden 1978 jälkeen, on päästö- eli pakokaasumittaus sille pakollinen. Mikäli käyttöönotosta on yli 10 vuotta mutta ajoneuvo on otettu käyttöön 1.1.2001 jälkeen, suoritetaan OBD-testin lisäksi pakokaasupäästöjen mittaus korotetulla pyörintänopeudella. Alle 10 vuotiaille autoille riittää nykyisin pelkkä OBD-mittaus.

Ajan dieselkäyttöisellä autolla

Jos dieselkäyttöinen autosi on käyttöönotettu 1980 jälkeen, on päästö- eli savutusmittaus sille pakollinen. Ajoneuvoista, jotka on otettu käyttöön 1.9.2016 tai sen jälkeen, mitataan dieselsavutusmittauksen sijaan pelkkä OBD-mittaus.

Ajan sähköautolla

Sähköauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta juuri päästömittauksissa. Koska sähköautolla ei ole päästöjä eikä öljyvuotoja, päätösmittauksia ei tarvita.


---
Tuo oli Päästömittaukset määräaikaiskatsastuksen yhteydessä Avainasemilta!
 
Ainakin paikallisella SF-Katsastuksella, joka nyt onkin Dexra-katsastus hinta sähköiselle edelleen 35e. Täytyykin käydä ens kuussa Tesla näyttämässä siellä, ennenkuin keksivät nostaa.

Näyttökuva 2025-4-28 kello 12.03.20.png
 
Ainakin Jyväskylässä ja lähialueella on vielä useita katsastusasemia, joissa ei ryöstetä sähköautoilijoita. Silkkaa kusetusta ottaa sama hinta kuin polttikselta päästömittauksineen. Onneksi on kilpailua (vielä..)
 
Euroopassa talous paremmalla tolalla, vähemmän yllättäen sähköautot menevät taas kaupaksi:


Kotomaassa sähköautot kelpaa hienosti myös käytettynä. Tuoduista autoista täyssähköjä 48%, lataushybridejä 31%, bensoja 13% ja niitä ihan joka ikisen tarvitsemiä pitkän matkan diiseleitä jopa 8 %.
 
Nyt kyllä täysin eri mieltä.

Maavara tuo turvaa huonokuntoisilla teillä sekä talvella, mitä isompi maavara niin sitä vähemmän on riskiä satuttaa auton pohjaa vaikkapa tielle tippuneista romuista, jääpaakuista yms. Ei ole yksi eikä kaksi autoa jotka ovat rikkoneet öljypohjansa jääpaakuista ja akkuautoissa riskit ovat vielä suurempia.

Ja etenemiskyvystä sen verran että auto pysähtyy hankeen yleensä sen takia että pohja ottaa kiinni, etuvetoinen korkean maavaran auto menee monesti pidemmälle hangessa kuin matala nelari ihan vain sen takia että pohjan ja hangen välissä on enemmän tilaa.

Kumma juttu, mutta aika moni Suomalainen ei talvella mökkeile. Ja ne jotka mökkeilevät luultavasti eivät sinne millään matalalla maavaralla olevalla autolla mene. Tai jos menevät, niin se on sitten omaa tyhmyyttä. Ei sitä pakoputkeakaan kukaan järkevä ehdoin tahdoin mene rikkomaan. Ja on polttiksissakin kaikkea muutakin pohjassa, joka ei hyvää kunnon maakosketuksesta tykkää.

Ja niistä jotka menevät, niin sitten on joku naapurin isäntä tjms. Aurannut traktorilla tien. Tai umpihankeen sopiva auto, käyttövoimasta riippumatta.
Maavaaraa ja maavaraa, taajamissa, kivetysten, hidasteiden, tallien aukkojen ym ylittämiseen tarvittava senttimäärä riippuu mm akselivälistäkin. etelän teinreuna pysäköinti, auraamattomat ajourat, matala täysveoitenkin voi vaatia apuja enen kuin korkeampi vajaavetoinen. parisenttiä voi olla iso ero.

Tavis yksityistiet ei välttämättä ole sen kummpisempi haaste kun kasvukeskusten taajamat. Ehkä jopa helmpia.

Polttikseen verrattuna, niin niiden pohjat on tasaisempia kuin aikoinaan, mutta jos siellä joku pönttö vähän raapii, niin ei meno välttämättä siihen pysähdy.

Maastoajo sitten oma lukunsa, mökkitiellä voi ajolinjoja vähän valita ja sähkiksen kanssa ei välttämättä halua niitä "naarmuja" ja kuten edellä oleva sanoneet, niin jos valittavissa niin parisenttiä lisää on vakuutus josta vähän voi joku maksaakkin.

Mutta kuten ketjussa postattu, niin ostotilanteessa se vertailu ilmeisen vaikeaa jos ja kun ei ole tarjolla selkeästi tietoa, na pahat hitaat paikat, missä sentit, ja kulmat kiinnostaa, jos joutuu ajamaan päivittäin haja-astusalueella jotain "metsätietä" vauhdilla, niin sitten kiinnostaa ne joustovarat ja niiden maavarat. No varmaan myös sen pohjan iskukestävyys.
 
Maavaaraa ja maavaraa, taajamissa, kivetysten, hidasteiden, tallien aukkojen ym ylittämiseen tarvittava senttimäärä riippuu mm akselivälistäkin. etelän teinreuna pysäköinti, auraamattomat ajourat, matala täysveoitenkin voi vaatia apuja enen kuin korkeampi vajaavetoinen. parisenttiä voi olla iso ero.

Tavis yksityistiet ei välttämättä ole sen kummpisempi haaste kun kasvukeskusten taajamat. Ehkä jopa helmpia.

Polttikseen verrattuna, niin niiden pohjat on tasaisempia kuin aikoinaan, mutta jos siellä joku pönttö vähän raapii, niin ei meno välttämättä siihen pysähdy.

Maastoajo sitten oma lukunsa, mökkitiellä voi ajolinjoja vähän valita ja sähkiksen kanssa ei välttämättä halua niitä "naarmuja" ja kuten edellä oleva sanoneet, niin jos valittavissa niin parisenttiä lisää on vakuutus josta vähän voi joku maksaakkin.

Mutta kuten ketjussa postattu, niin ostotilanteessa se vertailu ilmeisen vaikeaa jos ja kun ei ole tarjolla selkeästi tietoa, na pahat hitaat paikat, missä sentit, ja kulmat kiinnostaa, jos joutuu ajamaan päivittäin haja-astusalueella jotain "metsätietä" vauhdilla, niin sitten kiinnostaa ne joustovarat ja niiden maavarat. No varmaan myös sen pohjan iskukestävyys.
Totta. Itellä pohja kolissut pääasiassa vain kaupungissa. Yleensä toki lähinnä jäätä ja lunta korkeintaan, mutta silti.
 
135 tkm 16-senttisellä Ioniq 5:lla ilman pohjakosketuksia, vaikka routavaurioisilla mökkiteilläkin on ajeltu... *kop kop*
 
Näistä monista onkin jo autolehdistössä, mutta tässä CATLin mainosmatskua Shanghaista. Aika kovia lupauksia kyllä eri akkutekniikoissa, joista omalla tavallaan kiinnostavin heti alussa esiteltävän suola-akun kylmäkesto ja 175 Wh/kg:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
joista omalla tavallaan kiinnostavin heti alussa esiteltävän suola-akun kylmäkesto ja 175 Wh/kg:
Oliko -40c asteessa 90% energiasta, meni vähän ohi miten prosentti taittuu noissa lämmöissä lataamis ja purkamis tehoihin. ja se miten toinen laita, miten lämpöä sietää.
 
Oliko -40c asteessa 90% energiasta, meni vähän ohi miten prosentti taittuu noissa lämmöissä lataamis ja purkamis tehoihin. ja se miten toinen laita, miten lämpöä sietää.
Ilmeisesti viittaavat siihen ettei autossa hyydy tehot pakkasella, eli pitäisikö jännitteenkin hyvin. Muualta vilkaistuna ilmoitettu lämpötila-alue on -40 C - +70 C. Nämä olis kovia täkäläisinä energiavarastoina, kun ei tarvinne kovin kallista lämmönhallintaa.
 
Siinä teille maavaraa kaipaaville: Isuzu's first electric pickup is here and it's a beast: Meet the new D-MAX EV
Ei kyllä kovin kummoinen range tosin, mutta ainakin monikäyttöinen! Eikä maksa maltaita 5-paikkaisena tosin kun dinoveljensä.
Maavara on yksi ominaisuus muiden speksien joukossa. Itselle esimerkiksi auton infortainmentilla ei ole mitään merkitystä, kunhan löytyy AA, tai yli 11kW latausteholla, koska omat sulakkeet eivät ilman muutoksia korkeampaa sallisi. Silti täällä jaksetaan lataustehoista ja infortainmenteista rinkirunkata sivusta toiseen.

Maaseudulla asuvana ja metsästystä harrastavana arvostaa kummasti maavaraa, kun vuosittain ajelee autolla auraamattomia teitä pitkin ja välillä poikkeaa teiden ulkopuolellekin. Tällä hetkellä käytössä Mitsun lava-auto, mutta entistä enemmän olisi tarvetta viidelle istumapaikalle sekä lämpimälle säilytystilalle. Ja koska samalla autolla ajetaan työmatkat ja muut arkiajot, sähkö käyttövoimana lieneisi se fiksuin valinta. Edelleen autosta tulisi löytyä maavaraa, etenemiskykyä ja vetokykyäkin, mutta ei sen toki tarvitsisi olla hyötyajoneuvo.

Sähkö-D-MAX on kiinnostava uutinen, mutta olisi tuon kokoiseen autoon luullut hieman suuremmankin akun sopineen. Myös Hiluxista, Rangerista ja Mitsusta/Nissanista on uutisoitu sähköisen (BEV tai PHEV) voimalinjan kanssa. Näiden lava-autojen maasturimalleja (Isuzu MU-X, Tojota Fortuner, Mitsubishi Pajero Sport, Ford Everest) ei ole Euroopassa paljon näkynyt, mutta sähköisellä voimalinjalla voisi tämäkin asia muuttua. Lisäksi ainakin sähköisen Range Roverin ja Land Cruiserin kehityksestä on uutisoitu (sähkö-Pajerostakin löytyy huhuja), mutta vielä ei tiedä milloin ja mihin hintaan näitä tulee saataville.

Jos tämän vuoden aikana pitäisi autoa vaihtaa, olisi uusi Solterra todennäköisin ehdokas. Toivottavasti pystyy kuitenkin sen verran hillitsemään kuumetta, että myös Trailseeker ehtii koeajettavaksi. Eikä vaihtoehdot ainakaan tunnu olevan vähenemään päin sähköautorintamalla
 
Viimeksi muokattu:
Olikos täällä muita akkuvolvoilijoita? Piti ostaa tuo lisätakuu (EWI) volvocars äppin kaupasta mutta koko tuote on hävinnyt. Auton kilsat ja ikä on alle tehdastakuun päättymisen kuitenkin. Onko muillakin hävinnyt?
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Pistetään nyt tänne ettei hukkuisi Teslan omaan lankaan, asia kun koskettaa kaikkia.
 
Maavaraan palatakseni niin eikö autoihin saa korotussarjoja alustaan? Madallussarjoja näyttäisi olevan joka paikassa.
 
Kyllä muistaakseni teslaan löytyi ainakin valmiita. Ja tuollainen koroke jousen alle ei vaadi edes muutoskatsastusta…
 
Siinä teille maavaraa kaipaaville: Isuzu's first electric pickup is here and it's a beast: Meet the new D-MAX EV
Ei kyllä kovin kummoinen range tosin, mutta ainakin monikäyttöinen! Eikä maksa maltaita 5-paikkaisena tosin kun dinoveljensä.
Tyyliin kun kuuluu niin vähän pitää aina valittaa. Maavaraahan tuossa on saman verran kuin jossain vanhassa Volvon XC70. Parempi tietysti sekin kuin vähemmän.
Maavaraan palatakseni niin eikö autoihin saa korotussarjoja alustaan? Madallussarjoja näyttäisi olevan joka paikassa.
Onhan noita joitain tarjolla mutta ei ihan joka malliin. Jotkut noi ilma-alustojakin uudelleen ohjemoi eri korkeuksille tai sitten muuttavat anturin varsia.

M1 autoa saisi 100mm lain mukaan korottaa muutoskatsastamalla. M1G taas ilmeisesti 150mm, en tiedä onko tuossa luokassa yhtään sähköautoa vielä
 
Kaikki jousitukseen kohdistuvat muutokset vaativat muutoskatsastuksen 1.1.1998 käyttöönottoa uudemmissa autoissa.

My bad. "Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet.", nämä siis ilman että tarvitsee esittää valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistusta (mutta kuitenkin muutoskatsastuksen tarvitsee).


M1 autoa saisi 100mm lain mukaan korottaa muutoskatsastamalla. M1G taas ilmeisesti 150mm, en tiedä onko tuossa luokassa yhtään sähköautoa vielä

G-mese?
 
En siellä kyllä tuollaista alumiinista suojaa nähnyt mitä joskus katoin. Onko tuo Sarahin versio joku US/Australia spec?

Oliks täällä joku Solterran omistaja joka voisi käydä kyykkimässä?
Vastataanpa nyt kun viimein tuli renkaat vaihdettua ja viitsi kyykähtää auton vieressä, samanlainen alumiinisuoja siellä on. Samalla voisi omia käyttökokemuksia raportoida: 11tkm takana, auto oli pajalla 2kk ilpin kompuraa odottaen, mutta muuten pelannut hyvin. Osien saatavuus siis varsin hidasta, noita kompuroita mennyt aika paljon foorumien perusteella, toivotaan että uusi revisio on kestävämpi. Kohta saa viedä ensimmäiseen huoltoon siis, vaimo sopivasti valittikin raskaista ovista niin niiden rasvaus siellä ainakin tehdään konkreettisena toimena🙃
 
Pitäisi i4 viedä ensimmäiseen huoltoon niin aika edullista on bemariksi huolto kun reilu 150€ 2-vuoden välein vaikka sähkikselle tuskin paljon mitään tehdään paitsi jotain kattellaan että onko ok vai ei ja jarrunesteet vaihtuu. Ihan jees kun ainakin edellisissä polttiksissa sieltä tulee video mitä ovat kattoneet ja missä kunnossa alapuolelta/ripustuksissa jne mikäkin on.

Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
 
Osta suodatin moponetistä ja käske vaihtaa kun viet auton.
 
Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
No orkkis on varmasti parempi kuin motonetin hinnat alkaen suodatin.

Parempi vertailukohta on esim. Mann filtersin suodattimet, jotka näkyy olevan versiosta riippuen motonetissä tuohon i4:een 50-70e.
 
No orkkis on varmasti parempi kuin motonetin hinnat alkaen suodatin.
ei edes valttamatta ole. harva se kerta TM tai muissa vastaavissa testeissa eroja ei ole tai erot ovat jota halvemman eduksi. Suomessa raitisilman suodattimet ovat lahinna allergikoille.
 
Pitäisi i4 viedä ensimmäiseen huoltoon niin aika edullista on bemariksi huolto kun reilu 150€ 2-vuoden välein vaikka sähkikselle tuskin paljon mitään tehdään paitsi jotain kattellaan että onko ok vai ei ja jarrunesteet vaihtuu. Ihan jees kun ainakin edellisissä polttiksissa sieltä tulee video mitä ovat kattoneet ja missä kunnossa alapuolelta/ripustuksissa jne mikäkin on.

Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
Millainen homma tuo suodattimen vaihto on? Joissain se on 2 min homma kun toisissa pitää purkaa hanskalokerot ym. ja ähistä pari tuntia sokkona kädet verillä.
 
Millainen homma tuo suodattimen vaihto on? Joissain se on 2 min homma kun toisissa pitää purkaa hanskalokerot ym. ja ähistä pari tuntia sokkona kädet verillä.
I4:ssa juuri tuo jälkimmäinen. Jotain piuhojen irroitusta jne. hanskalokeron alla.
Näyttäisi olevan lähinnä tuo ilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet vissiin sähköbemareissa 2v kohdalla.
 
I4:ssa juuri tuo jälkimmäinen. Jotain piuhojen irroitusta jne. hanskalokeron alla.
Näyttäisi olevan lähinnä tuo ilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet vissiin sähköbemareissa 2v kohdalla.
BMW i4:ssä on juuri tuollainen parin minuutin vaihto, eikä tarvitse purkaa hanskalokeroa. Toki Miissä on vielä nopeampi vaihto, mutta se ja sama kestääkö vaihto minuutin vai kaksi, kun suodattimen hommaaminen kestää eniten.

1. Kaksi klipsiä kierretään 90 astetta auki jalkatilan suojapaneelista. Yht. 10 s.

2. Nyppästään sormin jalkatilan lampun liitin irti. 5 s.

3. Sormella putki pois tieltä. 5 s.

4. Raikkarin luukun kaksi lyhyehköä ruuvia auki. Yht. 20 s.

5. Luukku auki. 5 s.

6. Filsun vaihto (lovi vasempaan ylänurkkaan). 10 s.

7. Kohdat 1-5 käänteisessä järjestyksessä. Alle minuutti.

Sisäkierto on hyvä olla päällä minimipuhalluksella, jottei ole riskiä vaurioittaa sisäkierron läppää.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
BMW i4:ssä on juuri tuollainen parin minuutin vaihto, eikä tarvitse purkaa hanskalokeroa. Toki Miissä on vielä nopeampi vaihto, mutta se ja sama kestääkö vaihto minuutin vai kaksi, kun suodattimen hommaaminen kestää eniten.

1. Kaksi klipsiä kierretään 90 astetta auki jalkatilan suojapaneelista. Yht. 10 s.

2. Nyppästään sormin jalkatilan lampun liitin irti. 5 s.

3. Sormella putki pois tieltä. 5 s.

4. Raikkarin luukun kaksi lyhyehköä ruuvia auki. Yht. 20 s.

5. Luukku auki. 5 s.

6. Filsun vaihto (lovi vasempaan ylänurkkaan). 10 s.

7. Kohdat 1-5 käänteisessä järjestyksessä. Alle minuutti.

Sisäkierto on hyvä olla päällä minimipuhalluksella, jottei ole riskiä vaurioittaa sisäkierron läppää.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
 
Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
Ix:n sulat tosiaan satkun, mutta Saksasta saa n.60-70€. Raitisilmasuodattimen vaihto on myös iX:ssä hankala. Vaan videon avulla onnistunee.
 
ei edes valttamatta ole. harva se kerta TM tai muissa vastaavissa testeissa eroja ei ole tai erot ovat jota halvemman eduksi. Suomessa raitisilman suodattimet ovat lahinna allergikoille.
Yleistäen, Tarvikkeenakin on monenlaatuista, ja Suomessa jonkinlainen raitisilmasuodatin on ihan paikallaan (*, hyvä suodattavuus tarve voi riippua missä ja koska ajelee, ja matkustajien herkkyyttäkään kannata ohittaa.

Sitä en tiedä kuinkapaljon eri suodattimilla on eroa miten ne kestää meidän oloissa (pakkanen, kosteus jne), silläkin varmaan merkitystä mikä automalli (miten sijoitus ja mitoitus toteutettu). Mutuilen kuitenkin että eroja tuossakin. Pienellä otannalla merkittäviä eroa mallikohtaisten tarvikkeiden välillä suodatuksessa.

Kyseistä automallista en tiedä,

(*
Siellä on sen suodattimen jälkeen ihan tekniikkaakkin, vaikka matkustajia ei haittaisi mitä suuttimista tulee.


Edit vielä kerran.

Jos jotain satunnaista itse tilattua suodatinta tunkee, niin yrittää hahmottaa mitensijoittuu mahdolliseen sähkölämmityksen vastuksiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
Toisaalta itse tykkään siitä että huollot on helpot kun mieluummin teen itse kun vien johonkin. Kun tuntuu siltä että helpompi vaan tehdä itse kun varailla jotain aikoja jne. Varsinkin kun minun on usein täysin mahdotonta sanoa paria päivää aikaisemmin että joku arkipäivän aika sopii, koska työreissuja tulee parhaimmillaan tunnin varoitusajalla.

Kaikki huollot saa tehtyä aina keväällä ja syksyllä samalla kun vaihtaa renkaat. Tosin omassa autossani nämä huollot ovat siis lähinnä jarrujen putsaus ja raitisilmasuodatinten vaihto tarvittaessa. Pyyhkijänsulat olen vaihtanut ihan vaan puuilon pihalla josta ne saa hintaan 25€ ja vaihto noin minuutin homma.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 270
Viestejä
4 913 541
Jäsenet
79 172
Uusin jäsen
Jiim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom