Yleistä keskustelua sähköautoista

Mielenkiintoista softakehityksessä on, että käytännössä:
- VAG: Porsche ja Audi siirtyi Google automotiveen 2024-. Volkswagen aikoo siirtyä myöhemmin, uskon Skodan/muut VAG seuraavan.
- Rellu/Nissan: Siirtynyt 2024
- Ford osin siirtynyt
- BMW ilmeisesti myös. Neue Klasse on android, ei suoraanGoogle pohjainen. En ole aivan varma mitkä kaikista on Android ja mitkä Google. Googlea ainakin Volvo, Renault ja Porsche+Audi.
+ monia muita.

Näyttää et
- Kia ja Hyundai suunnittelee siirtyvän Androidiin 2026-

Ei Google tai Android?
- Tesla
- Toyota
- ?

Käytännössä valmistajat todenneet pääosin, ettei oman softan kehitys ola kannattavaa pois lukien ainakin Tesla ja Toyota. Toki merkeillä on omat ulkoasut softilla.

Täälläpä kattava lista:
 
Käytännössä valmistajat todenneet pääosin, ettei oman softan kehitys ola kannattavaa pois lukien ainakin Tesla ja Toyota. Toki merkeillä on omat ulkoasut softilla.
*legacy valmistajat todenneet. Kiinalaiset eivät varmasti käytä AA, ja BYD ja kumppanit tulee olemaan ne jotka pyyhkii lattiaa vaikka VAGilla muutaman vuoden sisään.
 
Hep, oon lukemassa ketjua sivulla 706 enkä kahlannut läpi tänne asti. Jos aiheesta on jo keskustelu niin pahoittelut. Skod Enyaqin äppiin on tullut mahdollisuus estää auton aktivoituminen automaattisesti avatessa sovellusta. Ilmeisesti aktivoi auton sitten vasta komennuksesta/ pyynnön lähetyksestä suojellakseen pikkuakkua. En ole huomannut mitään poikkeavaa vaikka täppäsin aktivoituminen heti pois. Auto näyttää edellisen onlinetiedon akkuprosentit ja ylläpitolämmitysen statuksen yms. kuten ennenkin .
Myöskään auto ei heilahda heti onlineen vaikka täppäisi aktivoitumistäpin päälle ja sovelluksen auki.
Mikäs tämän funktio on siis , koska täppi pois päältä kaikki komennot herättää auton ja aktivoi halutun toiminnon kuten ennenkin?

Screenshot_2025-02-10-13-10-55-53_444dc4eb74c51ce3b2252e98bbce8321.jpg
 
Seatin softan perusteella arvaan, että tuolla valitaan päivittääkö softa tiedot autosta automaattisesti vai ei, kun avaat softan. Seatti ainakin näyttää tietoja, mutta ne eivät ole täysin ajantasalla, ladatessa huomaa päivitysviiveen parhaiten.
 
Seatin softan perusteella arvaan, että tuolla valitaan päivittääkö softa tiedot autosta automaattisesti vai ei, kun avaat softan. Seatti ainakin näyttää tietoja, mutta ne eivät ole täysin ajantasalla, ladatessa huomaa päivitysviiveen parhaiten.
Ok , kyllä tuo on aikaisemminkin päivittänyt appiin tiedot kellonajan kanssa aina kun vain on onlinessa ollut. Oli täppä päällä tai ei niin tulee sovellukseen " Päivitetty autosta tänään klo xx.xx"
 
*legacy valmistajat todenneet. Kiinalaiset eivät varmasti käytä AA, ja BYD ja kumppanit tulee olemaan ne jotka pyyhkii lattiaa vaikka VAGilla muutaman vuoden sisään.
Hyvä huomio, uskon monen käyttävän omaa softaa. En ihmettelisi myöskään, jos Geely johdannaiset Volvo ja Polestar alkaisivat käyttää ZeekR:n luomaa softaa. ZeekR on ainakin tehnyt oman softansa kokonaan autoon ja videoiden perusteella erittäin toimiva ja hyvä.

Tulipa käytyä istumassa eri ikäisten BMW:n i-mallien sisällä ja kyllä tuo uusi android-pohjainen infoteimentti onkos nyt vuodesta 2024- eteenpäin on vaan paljonkin parempi kuin vanha. Uuteen tullut alavalikot, lieneekö saavan pikana jotain näppäimia. Vanha tökkii ja hieman odottelee, tottuuhan siihenkin ja monet ei kiinnitä huomioita, mutta hieman nihkeyttä maksaa 40-50k€ autosta, jossa käyttis lagaa. Tietyistä asioista tulee valitettavasti sellaisia odotusarvoja ja mielikuvat menee johonkin vanhaan nokialaiseen, jos käyttis ei toimi jouhevasti. Sama vaiva vanhassa Porschen Taycanissa.

Huikee on 92.000 euron BMW i5, jossa kaikki muut asiat säätyvät sähköllä paitsi penkki eteen- ja taaksepäin. Samaan aikaan kiinalaiset [ja amerikkalaiset osa] laittaa kaikki varusteet siihen hinnat alkaen malliin, lähtien soft close / itsestään avautuvista ovista [joskin vain ZeekR 7X ja onkos NiO on soft close+itsestään avautuvat ovet].
 
En ihmettelisi myöskään, jos Geely johdannaiset Volvo ja Polestar alkaisivat käyttää ZeekR:n luomaa softaa.
Pollesta en tiedä mutta olen aika varma että Vollella on aika suuri kynnys ottaa autoihin mitään kiina-softaa - ainakaan näkyvää sellaista - koska tietävät että moni länsimaissa on varsin skeptisiä kiinalaisten vakoilua kohtaan.
 
Android automotive on sitten vain sen infotainment-näytön (näyttöjen) käyttöjärjestelmä. Suurin osa auton softasta on muualla kuin infotainment-järjestelmässä.

Sellaista (uutta) autoa jossa ei ole Kiinalaista koodia ei taida ollakkaan. Euroautoissa ja teslassakin on sen verran paljon kiinalaisia osia joissa pyörii varmasti kiinalaista koodia.
 
Ennen autoissa oli tärkeintä (ja ainakin itselleni edelleen on) ajo-ominaisuudet, turvallisuus, valot, yms.

Nyt väännetään jostain infotainmentista aivan viimeiseen asti. Ettekö aja niillä autoilla? Kun ei kai kukaan räplää infotainmenttia ajaessa?

Siksi viimeisin valinta oli Stuttgartin tuotos.
 
Ennen autoissa oli tärkeintä (ja ainakin itselleni edelleen on) ajo-ominaisuudet, turvallisuus, valot, yms.

Nyt väännetään jostain infotainmentista aivan viimeiseen asti. Ettekö aja niillä autoilla? Kun ei kai kukaan räplää infotainmenttia ajaessa?

Siksi viimeisin valinta oli Stuttgartin tuotos.
Tämä. Tässäkin ketjussa ihastellaan videoita joissa hivellään auton sisäpintoja muttei ajeta metriäkään. Aivan sama onko sisusta genuiinin nahkaa ja kojelaudassa 21" näyttö jos auto on meluisa ja huono ajaa.
 
ja tuntuu että softan ylivertaisuus ja päivitettävyys lienee jopa neljää pyörää tärkeämpää.....
 
Samoilla linjoilla. Itselle riittää että keskinäytössä näkee kartan, silloin jos pitää johonkin navigoida. Navigointinuolet HUDissa korvaa pitkälti senkin. Hyvä automatka on sellainen jonka aikana ei joudu keskinäyttöä vilkaisemaan tai koskemaan kertaakaan.
 
Tärkein ominaisuus autossa on se, että sillä pääsee liikkumaan kun sitä tarvitsee.
En silti väheksy mukavuutta, ajettavuutta ja varusteita, mutta niistä on vähän apua jos auto piiputtaa ja pitäisi olla matkalla johonkin ihmettelyn sijaan.
 
Aiemmin autoissa oli kytkimet kaikelle mahdolliselle ja vielä 12 pikavalintanäppäintä radiokanaville.

Nyt autojen käyttöliittymänä toimii kojelautaan isketty tabletti, niin kyllä vaan itseäni kiinnostaa sen jouhevuus, käytettävyys ja mahdolliset hyvät lisäominaisuudet.

Kiinnostus infotainmentiin ei poissulje kiinnostusta ajo-ominaisuuksiin, hiljaisuuteen, valoihin, vilkkuviikseen, ovenkahvoihin, matriisivaloihin, alustan pintakovuuteen ja niin edelleen.
 
Aiemmin autoissa oli kytkimet kaikelle mahdolliselle ja vielä 12 pikavalintanäppäintä radiokanaville.

Nyt autojen käyttöliittymänä toimii kojelautaan isketty tabletti, niin kyllä vaan itseäni kiinnostaa sen jouhevuus, käytettävyys ja mahdolliset hyvät lisäominaisuudet.

Kiinnostus infotainmentiin ei poissulje kiinnostusta ajo-ominaisuuksiin, hiljaisuuteen, valoihin, vilkkuviikseen, ovenkahvoihin, matriisivaloihin, alustan pintakovuuteen ja niin edelleen.
Mutta juuri ne siinä "tabletissa" pitäis olla selkeitä ja nopeasti käytettävissä ilman isompaa tihrailua. Toki se on kivaa ja hienoa ko kaikkea hi-techiä... Mutta niiden pitäis olla lähes niiden entisten kytkimienluokkaa.
Selkeä näyttö valittavissa ajon aikana jossa kaikki auton hallintaan/lämmitys yms kerralla selkeästi esillö, mahdollisimman isoilla iconeilla, ettei tälläsen ikänäkösen tarvee välillä laittaa lukulaseja et näkee, ja taas ottaa ne pois silmiltä et näkee tien
Edit esim omassa ID3:ssa ei tarveis olla kartaa juurikaan koskaan, osaan ajaa mihin oon menossa.. enkä kaipaa muuta ko yhen radiokanavan.. mutta joudun selaa eri valikkoa ko haluan ratista lämmitystä tai penkistä. Tai kun puhelin yhdistyy ja tulee viestejä esim whatsuppiin äänellä tarvii alkaa vaihtelee mediaa et kuulen ne, tai poistaa bt kännystä..
Ei mitään logikkaa vaan haetaan vaan hienouksia et jos känny kii ni kuuntelee sieltä sptifytä tms.. no ku ei!
Tehkööt hienoja mutta antais si modata mitä ite haluaa!
 
Mutta juuri ne siinä "tabletissa" pitäis olla selkeitä ja nopeasti käytettävissä ilman isompaa tihrailua. Toki se on kivaa ja hienoa ko kaikkea hi-techiä...

Kirjoitin aiemmin tänne oman näkemykseni:
Ei hyvä. Mikä sitten on hyvä:
1. Kaikki vipuset ja napit kuskin puolella pl. matkustajan säädöt
2. Auton liikkuessa valikkorakenne muuttuu yksinkertaistetuksi ja kosketusnäyttövalinnat isoiksi.
3. Pysähdyksissä leiska voi muuttua tiiviimmäksi ja sisältää valintoja, joita ajaessa ei tarvitse.
4. Valikkorakennetta ja ikkunoiden kokoa olisi mahdollista muokata + tuoda omia pikanäppäimiä.
5. Nopea ja ei töki.
 
Käyttistä käyttää yleensä aina ajaessa: musiikki, navi, verkkoselain - joku toiminto tulee käytettäväksi. Aamulla laitetaan lämmitys sisältä ja penkkeihin äpistä tai ajoitetaan lämpimäksi. Samoin aina avataan ovi, katsotaan sisustusta, tunnetaan alustan kautta tien iskut, ajomelu ja niin edelleen. Sanoisin et TM:n arvostama ajotuntuma on merkityksenä heikentynyt, harva ikinä tuntee mitään ajotuntumaa, koska ohjaukset on sähköistyneet tai ei osaa erottaa mikä on ”tuntumaa”.

Sisäpuolen ”näyttö” järjestelmällä on merkitystä monellekin. Mutkatonta kun auto tietää kalenterin mukaan minne mennä tai aamulla aina töihin nopeinta reittiä. Kaikki mahdollisimman automaattisesti.

Kaikki ei tartte tällaista, mut tottuessa kiva. Periaatekin voi olla, et jos maksaa 40.000 euroa autosta, niin miksi sen tekninen järjestelmä toimii hitaammin kuin 200€ Huawein tai näyttää dorolta? - onneksi kaikille löytyy sopiva valinta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 683
Viestejä
4 627 320
Jäsenet
76 085
Uusin jäsen
Djangoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom