Yleistä keskustelua sähköautoista

Nähdäkseni kiinassa on tapahtunut tai jo ollut erilainen autokulttuuri, siellä kerrotaan olevan käyttöjärjestelmä tärkeässä roolissa, mutta en tiedä oikein kuin nyt tärkeä. Mielenkiintoista miten relativisia saattavat voida olla ne asiat, jotka synnyttävät idean hyvästä autosta. Uusista autoista 45 % sähköisiä. Pitäisi varmaan katsoa joku kiinalainen autoesittelyvideo ja verrata Tekniikan Maailman esittelyyn.

Tesla toi ison ruudun 2013. Nyt nähdään BMW:n Neue Klasessa iso ruutu 2025 ja Volkswagenin Id-konsernin autoissa. Polestar 3 ja 4 isonäyttöisiä. Kiinalaiset pääosa.

Osa tätä isoruutuisuutta on kyllä varmasti ajatus, että autot alkavat ajamaan pääosin valvotusti autonomisesti ihan lähiaikoina. Tämä taso 2 ajaminen on saavutettu jo monella, regulaatio EU:ssa ollut esteenä.

Kokonaisuudessaan itselle nuo mainitut asiat yksi osa varmaan kokonaisuudessaan puolenkymmenen muun osan joukossa.
 
Koskien auton kykyä ottaa energiaa akusta ja auton moottoreista auton sisätilojen lämmitykseen, sekä kyky lämmittää akkua sähkömoottoreilla. Muilla valmistajilla?

Onko tietoa onko muilla valmistajilla Teslan kaltainen järjestelmä, jossa on vain yksi nestekiertopiiri (en ole aivan varma). Sama neste kiertää akun - lämmityslaitteen häkkyrän - moottorien välillä, vai onko kuten vaikkapa Macanissa jossa on kaksi erillistä jäähdytyspiiriä: korkea ja matalalämpöinen. Korkea lämpöinen moottoreille ja matala akulle ja lämmityslaitteelle. Macanissa oli myös oma lämmitin akulle. Teslassa akkua lämmitetään auton omilla sähkömoottoreilla (viitta et vain yksi nestekierto). Äkkiseltään pääteltynä Teslan tekniikka poistaa kokonaan toisen jäähdytyspiirin ja myös erillisen vastuksen akun lämmitykselle, fiksua suunnittelua, jos näin. Samoin se osaa hyödyntää moottorien lämpöä sisätilojen lämmitykseen.

Halvemmat käyttökulut + pienempi kulutus lopputuloksena, sekä halvempi ostohinta.
 
Hyvä huomio, uskon monen käyttävän omaa softaa. En ihmettelisi myöskään, jos Geely johdannaiset Volvo ja Polestar alkaisivat käyttää ZeekR:n luomaa softaa. ZeekR on ainakin tehnyt oman softansa kokonaan autoon ja videoiden perusteella erittäin toimiva ja hyvä.
ZeekR Geelyn merkkejä, en usko että Polestar ja Volvo ottaa lisää käyttöön kiinalaista softa, vaan pyrkivät niistä irti.

Geely sitten miettii millä tuotemerkeillä missäkin toimii, jos ZeekR laajasti länsimarkkinoille niin joutuu miettiin kannattaako kehittää ja ylläpitää useita. Ehkä, mitä Xi määrää.

Kaikki ei tartte tällaista, mut tottuessa kiva. Periaatekin voi olla, et jos maksaa 40.000 euroa autosta, niin miksi sen tekninen järjestelmä toimii hitaammin kuin 200€ Huawein tai näyttää dorolta? - onneksi kaikille löytyy sopiva valinta
Ei oikeastaan hinnasta kiinni, uuden kehitys maksaa miljardeja, siis se että saadaan koko järjestelmä ohjeemisto pohja ja systeemi tehtyä.
Joku käyttöliittymäkomponentti, jos se sössitää muutaman kympin takia niin se on moka. Selitys voi olla se että ei ole aikoinaan osattu arvioida kehitystä ja lähdetty tekeen aikansa raudalla. Ja tietenkin autoteollisuus on vuosikymmenet viilannut niitä senttejä, ei ne autot muuten olisi niin halpoja.

Jos siinä budjetissa on rajat, niin miettiä laittaako 50€johonkin tablettiin ja jättää pois tärkeämmät käyttöliittymä koponentit. vei ethdä siitä täppäristä riittävä ja laittaa se 50€ muihin tärkeämpiin komponentteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Koskien auton kykyä ottaa energiaa akusta ja auton moottoreista auton sisätilojen lämmitykseen, sekä kyky lämmittää akkua sähkömoottoreilla. Muilla valmistajilla?

Onko tietoa onko muilla valmistajilla Teslan kaltainen järjestelmä, jossa on vain yksi nestekiertopiiri (en ole aivan varma). Sama neste kiertää akun - lämmityslaitteen häkkyrän - moottorien välillä, vai onko kuten vaikkapa Macanissa jossa on kaksi erillistä jäähdytyspiiriä: korkea ja matalalämpöinen. Korkea lämpöinen moottoreille ja matala akulle ja lämmityslaitteelle. Macanissa oli myös oma lämmitin akulle. Teslassa akkua lämmitetään auton omilla sähkömoottoreilla (viitta et vain yksi nestekierto). Äkkiseltään pääteltynä Teslan tekniikka poistaa kokonaan toisen jäähdytyspiirin ja myös erillisen vastuksen akun lämmitykselle, fiksua suunnittelua, jos näin. Samoin se osaa hyödyntää moottorien lämpöä sisätilojen lämmitykseen.

Halvemmat käyttökulut + pienempi kulutus lopputuloksena, sekä halvempi ostohinta.
Ja kun siihen yhteen piiriin tulee vika, vaikuttaa se sitten kaikkeen. Tuosta voi olla montaa mieltä onko se fiksua suunnittelua.
 
Koskien auton kykyä ottaa energiaa akusta ja auton moottoreista auton sisätilojen lämmitykseen, sekä kyky lämmittää akkua sähkömoottoreilla. Muilla valmistajilla?

Onko tietoa onko muilla valmistajilla Teslan kaltainen järjestelmä, jossa on vain yksi nestekiertopiiri (en ole aivan varma). Sama neste kiertää akun - lämmityslaitteen häkkyrän - moottorien välillä, vai onko kuten vaikkapa Macanissa jossa on kaksi erillistä jäähdytyspiiriä: korkea ja matalalämpöinen. Korkea lämpöinen moottoreille ja matala akulle ja lämmityslaitteelle. Macanissa oli myös oma lämmitin akulle. Teslassa akkua lämmitetään auton omilla sähkömoottoreilla (viitta et vain yksi nestekierto). Äkkiseltään pääteltynä Teslan tekniikka poistaa kokonaan toisen jäähdytyspiirin ja myös erillisen vastuksen akun lämmitykselle, fiksua suunnittelua, jos näin. Samoin se osaa hyödyntää moottorien lämpöä sisätilojen lämmitykseen.

Halvemmat käyttökulut + pienempi kulutus lopputuloksena, sekä halvempi ostohinta.
Teslassa ilmeisesti kiertää kylmäaine? Akussa sitten taas kiertää jäähdytysneste? Eli lämmönvaihdin on välissä.

Teslan järjestelmä ainakin on heikkoa tekoa. Voi rikkoontua jopa takuuajan sisälläkin (80tkm/4 vuotta).

Toki jotain päivityksiä on tullut, että lämpöpumpun kompressori pyörii pienemmällä teholla. Kompressoriin on siis tullut enemmän käyttötunteja, kuin mitä alussa oli.
 
Teslassa ilmeisesti kiertää kylmäaine? Akussa sitten taas kiertää jäähdytysneste? Eli lämmönvaihdin on välissä.

Teslan järjestelmä ainakin on heikkoa tekoa. Voi rikkoontua jopa takuuajan sisälläkin (80tkm/4 vuotta).

Toki jotain päivityksiä on tullut, että lämpöpumpun kompressori pyörii pienemmällä teholla. Kompressoriin on siis tullut enemmän käyttötunteja, kuin mitä alussa oli.
Eri kyselyjen perusteella rikkoja 5-10 % myydyistä autoista. Minulla meni kaksi turboa diesel BMW:stä talvessa a-hinta 3000 €. Meni takuuseen, mutta oli vain maininta, et kullakin merkillä omat heikkoutensa.
 
Teslassa ilmeisesti kiertää kylmäaine? Akussa sitten taas kiertää jäähdytysneste? Eli lämmönvaihdin on välissä.

Teslan järjestelmä ainakin on heikkoa tekoa. Voi rikkoontua jopa takuuajan sisälläkin (80tkm/4 vuotta).

Toki jotain päivityksiä on tullut, että lämpöpumpun kompressori pyörii pienemmällä teholla. Kompressoriin on siis tullut enemmän käyttötunteja, kuin mitä alussa oli.

Teslassa kiertää jäähdytysneste akussa, moottoreissa, syylarissa, BMS:ssä, ja kompressorissa. Jäähdytysnesteen ja kylmäaineen välillä chilleri ja LCC siirtävät lämpöä haluttuun suuntaan.

Eri moodit kuvattu oheisessa vidissä.


Koska tuolla kylmäaineen puolella ei ole kovinkaan paljon komponentteja (kompressori ja ohjaamon lauhdutin & höyrystin) ei siellä ole kovin paljon rikki meneviä komponentteja mutta mitä olen itse huomannut niin yleensä kompressori ja supermanifold itsessään menevät vaihtoon.
 
Käytin Ford Mustang Mach-e:n katsastuksessa. Autolla ajettu 115tkm.

Meni ilman mitään huomautuksia läpi, vaikka ihan alkuperäiskuntoinen on. Toki tuo oli vasta ensimmäinen katsastus, että ei varmaan saisikaan olla mitään vikoja.
 
Ei satu kellään olemaan kokemusta EQV:stä ? Näyttää hinnaltaan edulliselta polttomoottorilaitteisiin, siis saman mallisarjan V-sarjaan (Mercedes) nähden.
Ilmeisesti matkaa tuolla ei ajeta, mutta olisihan tuo sinänsä ihan ok? Tosin kulutus talvella 35wh/100km eli jopa yllättävän vähän eroa dieselin hintoihin.
Tai sanotaanko näin, että jos luotettavuus tuollaisella olisi kohdallaan, niin tuohan menisi "kakkos ykkösautona", kun hinnatkin "jokseenkin tippuneet".
 
Ei satu kellään olemaan kokemusta EQV:stä ? Näyttää hinnaltaan edulliselta polttomoottorilaitteisiin, siis saman mallisarjan V-sarjaan (Mercedes) nähden.
Ilmeisesti matkaa tuolla ei ajeta, mutta olisihan tuo sinänsä ihan ok? Tosin kulutus talvella 35wh/100km eli jopa yllättävän vähän eroa dieselin hintoihin.
Tai sanotaanko näin, että jos luotettavuus tuollaisella olisi kohdallaan, niin tuohan menisi "kakkos ykkösautona", kun hinnatkin "jokseenkin tippuneet".
Jos aiot pitää pitkään, niin selvitä mikä toi 100kwh akku, ettei ole joku vain EQV koottu, joita ei purkuautoissa kovin montaa.

Sähköautolla ajo julkisilla CCS-latauksilla ei ole juuri pihiä polttista halvenpaa, koska hinnat pääsääntöisesti 0,4€/kwh. Toki vaikkapa Ionityn kk-sopparilla paljon lataava pääsee 0,35€/kwh tuntumaan.
 
Tesla Model S 90D fl 2016 auton katsastin tänään. Ei kumminkaan mennyt ekalla läpi. Edellisen katsastuksen jälkeen ajettu 45tkm. Ulompi raidetangon pää toisella puolella oli välyksellinen.

Saattaa olla tuollainen 40€ osa.
 
Älä nyt ainakaan tuota mätänetin peruslaatuista mene ostamaan. Toki harrastus se niitä on joka vuosi vaihtaa...

e: Tesla-ketju olis varmaan hyödyllisempi keskusteluympäristö suoraan ko. autoon liittyen. Esim. mikä osa tilalle.
 
Meylellä alkaa olla HD osaa Tesloihin, kysyisin autovaraosa myymälästä vaihtoehtoja. Tuo Atoy autohuolto (jos lähellä) tuntuis olevan myös asialtainen paikka, oli TM sivuilla just video kun vaihtaa puslaa tukivarteen ettei heti myydä vaan uutta tukivartta tilalle.
 
Tesla Model S 90D fl 2016 auton katsastin tänään. Ei kumminkaan mennyt ekalla läpi. Edellisen katsastuksen jälkeen ajettu 45tkm. Ulompi raidetangon pää toisella puolella oli välyksellinen.

Saattaa olla tuollainen 40€ osa.
 
Älä nyt ainakaan tuota mätänetin peruslaatuista mene ostamaan. Toki harrastus se niitä on joka vuosi vaihtaa...

e: Tesla-ketju olis varmaan hyödyllisempi keskusteluympäristö suoraan ko. autoon liittyen. Esim. mikä osa tilalle.
Meylellä alkaa olla HD osaa Tesloihin, kysyisin autovaraosa myymälästä vaihtoehtoja. Tuo Atoy autohuolto (jos lähellä) tuntuis olevan myös asialtainen paikka, oli TM sivuilla just video kun vaihtaa puslaa tukivarteen ettei heti myydä vaan uutta tukivartta tilalle.
Jos tuo vaan on sopiva osa, niin täytyy laittaa tilaukseen. Toki tuon yhden lähikaupan hinnat/valikoiman käyn kysymässä, kun ehdin.

45€.
Brändi: LEMFÖRDER

Täytyy jatkaa tuolla (jos tulee kysyttävää). Itse en mitään vikaa huomannut autossa, mutta olihan se selvästi "ihan holo".
 
Ei satu kellään olemaan kokemusta EQV:stä ? Näyttää hinnaltaan edulliselta polttomoottorilaitteisiin, siis saman mallisarjan V-sarjaan (Mercedes) nähden.
Ilmeisesti matkaa tuolla ei ajeta, mutta olisihan tuo sinänsä ihan ok? Tosin kulutus talvella 35wh/100km eli jopa yllättävän vähän eroa dieselin hintoihin.
Tai sanotaanko näin, että jos luotettavuus tuollaisella olisi kohdallaan, niin tuohan menisi "kakkos ykkösautona", kun hinnatkin "jokseenkin tippuneet".
Noissa on kai vanhoista tesloista suunnitteluvikoineen kopsittu moottori joka porsii vissiin ennemmin tai myöhemmin varmasti.
 
Ei satu kellään olemaan kokemusta EQV:stä ? Näyttää hinnaltaan edulliselta polttomoottorilaitteisiin, siis saman mallisarjan V-sarjaan (Mercedes) nähden.
Ilmeisesti matkaa tuolla ei ajeta, mutta olisihan tuo sinänsä ihan ok? Tosin kulutus talvella 35wh/100km eli jopa yllättävän vähän eroa dieselin hintoihin.
Tai sanotaanko näin, että jos luotettavuus tuollaisella olisi kohdallaan, niin tuohan menisi "kakkos ykkösautona", kun hinnatkin "jokseenkin tippuneet".
Noissa on kai vanhoista tesloista suunnitteluvikoineen kopsittu moottori joka porsii vissiin ennemmin tai myöhemmin varmasti.
Noissa on tosiaan se Teslan iso takamoottori. Se ei kestä. Eli vuotaa jäähdytysnestettä moottorin sisälle ja siitä seuraa se, että moottori hajoaa.


Jos nyt muistan yhtään oikein Kokkolan autohuollon videolta. Esim mulla Model S 90D ja siinä on pieni takamoottori. Siinä ei ole vikaa, koska moottori ei taida olla ollenkaan jäähdytetty. Takavetojen ja esim P85D, P90D ja P100D ongelma tuo jäähdytysnestevuoto moottorin sisälle.
 
Noissa on tosiaan se Teslan iso takamoottori. Se ei kestä. Eli vuotaa jäähdytysnestettä moottorin sisälle ja siitä seuraa se, että moottori hajoaa.


Jos nyt muistan yhtään oikein Kokkolan autohuollon videolta. Esim mulla Model S 90D ja siinä on pieni takamoottori. Siinä ei ole vikaa, koska moottori ei taida olla ollenkaan jäähdytetty. Takavetojen ja esim P85D, P90D ja P100D ongelma tuo jäähdytysnestevuoto moottorin sisälle.
Eikö noi moottoriviat ole alkupään ässän vikoja? Mersun EQV tehty 2022- eteenpäin, mutta en ole kuullutkaan et Mersu käyttäisi Teslan sähkökomponentteja, sen tiedän ässät tehtiin alkuun jostain mersun osista. Onko varmempi tieto?
 
Eikö noi moottoriviat ole alkupään ässän vikoja? Mersun EQV tehty 2022- eteenpäin, mutta en ole kuullutkaan et Mersu käyttäisi Teslan sähkökomponentteja, sen tiedän ässät tehtiin alkuun jostain mersun osista. Onko varmempi tieto?
Kaikissa Teslan LDU takamoottoreissa on se jäähdytysnestevuotovika. Toki alkupään ässästä moottorit on jo hajonneet. Uudet hajoaa varmaan pian, kun sama vika niissäkin. Esim P100D.

Olikohan että Teslan Raven takamoottori on jo uudempaa suunnittelua, eikä niissä ole vikaa. On luotettava jo.

Noissa on kai vanhoista tesloista suunnitteluvikoineen kopsittu moottori joka porsii vissiin ennemmin tai myöhemmin varmasti.
Mersu käyttää ainakin tuota Teslan LDU moottoria.

Siitä en kyllä yhtään tiedä, että mikä moottori on Mersun EQV autossa? Se pitäisi jostain Googlata? Voisi kuvitella, että noinkin uusi Mersu käyttäisi jo Mersun omaa moottoria?


Tuo siis on itselle täysin vieras, että mitä tekniikkaa käyttää:
 
Huh, ite katellu tuota samaa 100 kWh akulla. Hyvä että tuli puheeksi, niin osaa tingata sen viis tonnia mitä maksaa kun Kokkolassa pistetään moottori korjaten.
 
Huh, ite katellu tuota samaa 100 kWh akulla. Hyvä että tuli puheeksi, niin osaa tingata sen viis tonnia mitä maksaa kun Kokkolassa pistetään moottori korjaten.
Voi tuossa olla joku Mersun oma moottorikin? Tosin en kyllä löytänyt mistään varmistusta asialle.
 
Teslallahan tuli tuosta LDU moottorista pari vuotta sitten päivitetty U malli, missä ohitettu tuo roottorin jäähdytys. Kokkolan autohuolto taitaa n1000€ laittaa oman versionsa ohituksesta vanhempiin moottoreihin. Moni muukin myy päivitys sarjaa vanhempiin moottoreihin
 
Teslallahan tuli tuosta LDU moottorista pari vuotta sitten päivitetty U malli, missä ohitettu tuo roottorin jäähdytys. Kokkolan autohuolto taitaa n1000€ laittaa oman versionsa ohituksesta vanhempiin moottoreihin. Moni muukin myy päivitys sarjaa vanhempiin moottoreihin
Jep. Tuossa näkyy se uusi teetetty osa Kokkolan autohuollon videolla.

 
Tuo Atoy autohuolto (jos lähellä) tuntuis olevan myös asialtainen paikka, oli TM sivuilla just video kun vaihtaa puslaa tukivarteen ettei heti myydä vaan uutta tukivartta tilalle.
Oho. Saako ne oikeasti siellä joskus jotain tehtyäkin. Mersua käytin pari kertaa. Mielellään ottivat sisään aina, mutta parin tunnin päästä soi puhelin, jossa kertoivat etteivät osaa eikä ole oikeanlaista testeriä. Vie Veholle. Osasivat kyllä laskuttaa sen satasen/pari niistäkin kerroista.
 
Eiköhän se ole oma itsenäinen yrityksensä jolla on useita toimipisteitä. :hmm:
 
Oho. Saako ne oikeasti siellä joskus jotain tehtyäkin. Mersua käytin pari kertaa. Mielellään ottivat sisään aina, mutta parin tunnin päästä soi puhelin, jossa kertoivat etteivät osaa eikä ole oikeanlaista testeriä. Vie Veholle. Osasivat kyllä laskuttaa sen satasen/pari niistäkin kerroista.
Tuossa taannoin käytin myös siellä ( Atoy Kaivoksela ) yhtä autoa. Sama virsi, etteivät pysty lukemaan vikakoodeja, kehoittivat menemään merkkihuoltoon. Laskuttivat kuitenkin satasen tehdystä työstä, vaikka oli määräaikaishuollon yhteydessä.

Enään en mene tuonne.
 
Tuossa taannoin käytin myös siellä ( Atoy Kaivoksela ) yhtä autoa. Sama virsi, etteivät pysty lukemaan vikakoodeja, kehoittivat menemään merkkihuoltoon. Laskuttivat kuitenkin satasen tehdystä työstä, vaikka oli määräaikaishuollon yhteydessä.
Suottaisin tehdä kuluttaja-asiamiehelle valituksen että yrittäjän virhe ottaa vastaan työtä jota ei voi tehdä joten ei siitä voi laskuttaakaan. Ja aluksi olisin kyllä hiukan haastanut yrittäjääkin siitä että laskutetaan työstä jonka olisi voinut etukäteen sanoa epäonnistuvan.
 
Ja aluksi olisin kyllä hiukan haastanut yrittäjääkin siitä että laskutetaan työstä jonka olisi voinut etukäteen sanoa epäonnistuvan.
Olivat kuulemma kovasti yrittäneet mutta , eivät sitten lopulta päässeetkään vikakoodeihin käsiksi. Aikaa kuulema kului tuohonkin yrittämiseen. No, ei tarvii heidän enään edes yrittää mun kanssa.
 
Olivat kuulemma kovasti yrittäneet mutta , eivät sitten lopulta päässeetkään vikakoodeihin käsiksi. Aikaa kuulema kului tuohonkin yrittämiseen. No, ei tarvii heidän enään edes yrittää mun kanssa.
Aika jännä että sinun täytyi maksaa koulutus. Kun ei nyt varmaan sulla etukäteen ollut hajuakaan siitä ettei heillä ollut hajuakaan siitä mitä ovat tekemässä. Asia olisi eri jos olisi kerrottu ettei niitä koodeja voida todennäköisesti lukea mutta voivat yrittää tiettyyn hintaan.
 
Olen samaa mieltä, että 300km toimintamatka riittää, jos on koti- tai työlataus monelle. Keskimääräinen matkan pituus on 40 km Suomessakin.

Mitä enemmän ajaa sähköautolla, sitä vähemmän miettii isoa akkua, vaan yhä enempi latausnopeutta, sekä myös kotilatausta.

Harmikseen monet taloyhtiöt ovat hemmetin jähmeitä yhtään mihinkään mikä koskettaa s-autoilua.

JUTUN YDIN SUOMEKSI:
"Sitten voimme valmistaa akkupaketin noin 2 500 dollarilla, ehkä jopa 2 000 dollarilla – sen sijaan, että se maksaisi nykyään 20 000 tai 25 000 dollaria," Rawlinson kertoi yleisölle BloombergNEF Summit -tapahtumassa San Franciscossa, jossa InsideEVs tapasi hänet. "Ja juuri tämä mahdollistaa sähköautojen massamarkkinoille tulon ja auttaa pelastamaan ihmiskunnan tulevaisuudessa."

Tämä lyhyemmän toimintasäteen tulevaisuus vaatii lisää investointeja paitsi DC-pikalatausasemiin myös hitaampiin tasavirtaa käyttäviin Level 2 -latauspisteisiin, joita Rawlinsonin mukaan on laiminlyöty. Level 2 -laturit eivät ole yhtä näyttäviä kuin tehokkaat pikalaturit, jotka voivat täyttää akun 20–30 minuutissa. Ne ovat kuitenkin halvempia asentaa ja sopivat erinomaisesti asuinkerrostaloihin, jalkakäytäville ja toimistoihin – paikkoihin, joissa ihmiset jättävät autonsa pidemmäksi aikaa.

"Minun mielestäni DC-pikalataukseen on suhtauduttu liian yksipuolisesti ja lyhytnäköisesti," Rawlinson sanoi. "Keskustelun tulisi keskittyä AC-lataukseen ja yön yli tapahtuvaan lataamiseen."

Älä kuitenkaan odota, että Lucid luopuu pitkän matkan autoistaan, joista se tunnetaan. Rawlinsonin mukaan tulee aina olemaan ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan mukavuudesta, jotta latauspysähdyksiä tarvitaan mahdollisimman harvoin.

"Se on elämäntapakysymys," hän sanoi. "Kyse on siitä, että ostetaan kokemus, jossa lataamisesta ei tarvitse huolehtia ollenkaan."


 
Olivat kuulemma kovasti yrittäneet mutta , eivät sitten lopulta päässeetkään vikakoodeihin käsiksi. Aikaa kuulema kului tuohonkin yrittämiseen. No, ei tarvii heidän enään edes yrittää mun kanssa.
jes. Mersujen kanssa tätä tapahtui vähän joka pajalla. Aika nopeasti tuli opittua, että sen kanssa on ihan turha vaivautua mihinkään muualle kuin Veholle, tai merkkivihkiytyneelle korjaamolle, jolla on STAR-lukija. Tietenkin alustajutut yms. sellaisia, joita voivat tehdä missä vaan, mutta peruskorjaamoilla ei onnistunut esim. ilmastointivian (kompura) paikannus, paskana olevan imusarjan huomaaminen, ABS-anturivikojen selvitys, hajonnut vaihdelaatikko, jumiutuneet imusarjan läpät yms. Eli ts. ei mikään, jossa vikaa piti selvittää kytkemällä auton johdon päähän. Veholle usein pitkät jonot, joten onnea tuli kokeiltua useamman kerran, jos oli kiire, mutta aina turhaan. Luulisi, että kun noitakin myydään kuitenkin aika paljon, että tommosia isompia ketjuja kiinnostelisi ainakin hankkia vehkeet, jotta pääsisivät osille niiden korjaamisesta - varsinkin kun sitä korjattavaa tunnetusti aina riittää.
 
Harmikseen monet taloyhtiöt ovat hemmetin jähmeitä yhtään mihinkään mikä koskettaa s-autoilua.
Ei kai tuossa mikään ihme ole. Sähköautoilu on kuitenkin pienen piirin pipertelyä ja tuskin yhtiön muut osakkaat haluaa maksaa maltaita siitä, että yksi haluaa ladata autoaan. Tuon infran pystyttäminen koko taloyhtiöön on kallista + keskiverto yhtiössä on yhtiölainaa jo omasta takaa muutenkin.

Toki Suomessa asia on kuitenkin huomattavasti helpompaa toteuttaa taloyhtiöissä, kuin jenkeissä, jossa sähköverkko on mikä on. Tuon Rawlison puhuu tietysti jenkkilän tilanteesta.
 
Samaa mieltä arkirangesta, toki se 300km pitäis päästä talvellakin, vaikka osa matkasta on motaria. Käytännössä siis käytettävän kapan täytyy olla joissain 80 kWh:n hujakoilla kutenkin, lumesta ja lämmityksestä johtuen.
 
Ei kai tuossa mikään ihme ole. Sähköautoilu on kuitenkin pienen piirin pipertelyä ja tuskin yhtiön muut osakkaat haluaa maksaa maltaita siitä, että yksi haluaa ladata autoaan. Tuon infran pystyttäminen koko taloyhtiöön on kallista + keskiverto yhtiössä on yhtiölainaa jo omasta takaa muutenkin.

Toki Suomessa asia on kuitenkin huomattavasti helpompaa toteuttaa taloyhtiöissä, kuin jenkeissä, jossa sähköverkko on mikä on. Tuon Rawlison puhuu tietysti jenkkilän tilanteesta.
Ei tuo sähköautoilu nyt varsinaisesti pienenpiirin näpertelyä ole, mutta se siinä tietysti on että se alkaa vasta vähitellen tulla persaukistenkin saataville, kun käytettyjä sähkäreitä alkaa tulla markkinoille. Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu, ellei olla sitten jossain arvoalueella, joissa nuo sähkäreiden latauspisteet taas ei ole ongelma, koska yleensä ohmiset joilla on rahaa ymmärtävät sen käytönkin paremmin.
 
Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu

No ei se nyt näin ole, herranjestas sentään. Taloyhtiöitä on laidasta laitaan ja esim. pk-seudulla ylivoimaisesti suurin osa asunnoista on osa taloyhtiöitä riippumatta asunnon hinnasta.

Vai tarkoititko tällä nyt kerrostaloja ja valitsit väärän termin?
 
Koko pk-seutu taitaa olla jonkun sortin arvoaluetta. Toki osa ongelmaa, että niissä asuu persaukisia kulutason äärirajoilla, jolloin kiva laturiremppa voi tuntua mahdottomalta ajatukselta. Tai ollaan julkisten varassa jolloin autoa ei tarvita.
 
Ei tuo sähköautoilu nyt varsinaisesti pienenpiirin näpertelyä ole, mutta se siinä tietysti on että se alkaa vasta vähitellen tulla persaukistenkin saataville, kun käytettyjä sähkäreitä alkaa tulla markkinoille. Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu, ellei olla sitten jossain arvoalueella, joissa nuo sähkäreiden latauspisteet taas ei ole ongelma, koska yleensä ohmiset joilla on rahaa ymmärtävät sen käytönkin paremmin.
Puhutaan kuitenkin reilun 4 prosentin osuudesta, joten en nyt erityisen suurena tuota pitäisi.
 
Taloyhtiöasuminenhan on yleensä juuri persaukisten juttu, ellei olla sitten jossain arvoalueella, joissa nuo sähkäreiden latauspisteet taas ei ole ongelma, koska yleensä ohmiset joilla on rahaa ymmärtävät sen käytönkin paremmin.

Koominen heitto. Onkohan tämä jonkun omakotiasujan copiumia kun ei ole ollut rahaa kunnon kämppään ja on joutunut jostain kaukaa palveluiden ulkopuolelta jonkun hometorpan ostamaan :D

Omakotitalo on keskimäärin se neliöiltään halvin vaihtoehto joka ostetaan silloin kun ollaan nuoria mutta silti jo perheellisiä ja ei yksinkertaisesti ole varaa/mahdollisuutta ostaa vastaavankokoista asuntoa palveluiden läheltä kunnollisesta taloyhtiöstä. Poislukien arvoalueet joissa omakotitalotkin on hinnoissaan (eli yleensä jotain pienempiä omakotialueita huippusijainnilla).

Mitä lähemmäs hyviä sijainteja mennään niin sitä kalliimpaa se asuminen pääosin on ja kyllä ne yleensä on niitä taloyhtiömuotoisia kerrostaloja, rivitaloja ja erillistalo kokonaisuuksia. Omakotitalot (uudetkin) on sitten taas halpoja juuri sen takia, että ne on siellä korvessa.
 
Puhutaan kuitenkin reilun 4 prosentin osuudesta, joten en nyt erityisen suurena tuota pitäisi.
Vuoden vaihtuessa Suomen koko henkilöautokannassa oli noin 285 000 ladattavaa henkilöautoa, eli noin 10,3 % henkilöautokannasta. Ihmeesti on kanta kasvanut. Muistan Auriksen tullessa 2016 kannan olleen noin 0,1 % ja Miin tullessa 2020 noin 1 %.

"Yhteensä noin 10,3 % henkilöautokannasta oli ladattavia autoja."

Syy huimaan kasvuun löytyy ensirekisteröidyistä, joista yli 50 % on ladattavia, jos katsotaan 1.1.2023 - nykyhetken keskiarvoa. Voi siis sanoa, että noin joka toisella uuden auton ostaneella alkaa olla tarvetta kotilataukselle. Mutulla yllättävän usein muuton yhteydessä vaihtuu myös auto, ja ainakin Espoon taloyhtiössä usein uuteen autoon. Meilläkin toiseksi uusin muuttaja pari vuotta sitten vaihtoi heti muutettuaan uuteen ladattavaan autoon. Hänen naapuri vaihtoi pian tuon jälkeen uuteen ladattavaan. Kolmantena vaihtui puheenjohtajan auto käytettyyn ladattavaan. Nyt kaikkein uusin muuttaja muutti tuon toiseksi uusimman tilalle. Hänellä oli ladattava auto jo valmiiksi.

 
Vuoden vaihtuessa Suomen koko henkilöautokannassa oli noin 285 000 ladattavaa henkilöautoa, eli noin 10,3 % henkilöautokannasta. Ihmeesti on kanta kasvanut. Muistan Auriksen tullessa 2016 kannan olleen noin 0,1 % ja Miin tullessa 2020 noin 1 %.

"Yhteensä noin 10,3 % henkilöautokannasta oli ladattavia autoja."

Syy huimaan kasvuun löytyy ensirekisteröidyistä, joista yli 50 % on ladattavia, jos katsotaan 1.1.2023 - nykyhetken keskiarvoa. Voi siis sanoa, että noin joka toisella uuden auton ostaneella alkaa olla tarvetta kotilataukselle. Mutulla yllättävän usein muuton yhteydessä vaihtuu myös auto, ja ainakin Espoon taloyhtiössä usein uuteen autoon. Meilläkin toiseksi uusin muuttaja pari vuotta sitten vaihtoi heti muutettuaan uuteen ladattavaan autoon. Hänen naapuri vaihtoi pian tuon jälkeen uuteen ladattavaan. Kolmantena vaihtui puheenjohtajan auto käytettyyn ladattavaan. Nyt kaikkein uusin muuttaja muutti tuon toiseksi uusimman tilalle. Hänellä oli ladattava auto jo valmiiksi.

Joo jos laajennetaan keskustelu plugareihin niin sitten 10 pinnaa. Puhtaasi sähköautoja on se reilu 4 prosenttia. Tässä triidissä puhuttiinkin kai sähköautoista ja kuten siinä viestissäkin, mihin vastasin.
 
No ei se nyt näin ole, herranjestas sentään. Taloyhtiöitä on laidasta laitaan ja esim. pk-seudulla ylivoimaisesti suurin osa asunnoista on osa taloyhtiöitä riippumatta asunnon hinnasta.

Vai tarkoititko tällä nyt kerrostaloja ja valitsit väärän termin?

Heh, arvasin että sohaisen älähdyksen aiheuttavaan kohtaan (vaikka olenkin sitä mieltä että taloyhtiöön muutetaan vain rahan puutteen takia, kuten minäkin).

Ne latausasemaongelmat koskevat kuitenkin näitä persaukisten taloyhtiöitä. Arvotaloyhtiöissä sen arvon säilytys tai mielellään kasvattaminen on ihan wri tavalla omistajien huomion kohteena kuin perus nukkumalähiössä kärvistelevillä.

Ne perhanan Ullanlinnan persaukiset kerrostaloasujat. Ilmankos siellä ei näy latausasemia.
Ullanlinnassa ei taida kovin montaa parkkipaikkaosaketta olla jossa ei olisi jo latausta, tai sitten sen saa ihan kädenkäänteessa.
 
Joo jos laajennetaan keskustelu plugareihin niin sitten 10 pinnaa. Puhtaasi sähköautoja on se reilu 4 prosenttia. Tässä triidissä puhuttiinkin kai sähköautoista ja kuten siinä viestissäkin, mihin vastasin.
Olit itse käytännössä laajentanut keskustelun plugareihin jo ennen tuota Pakanalle vastaamista.

Kirjoitit:
"Sähköautoilu on kuitenkin pienen piirin pipertelyä ja tuskin yhtiön muut osakkaat haluaa maksaa maltaita siitä, että yksi haluaa ladata autoaan. Tuon infran pystyttäminen koko taloyhtiöön on kallista + keskiverto yhtiössä on yhtiölainaa jo omasta takaa muutenkin.".

Täyssähköosakkaiden lisäksi myös plugariosakkaat haluavat ladata autoaan, eli ovat taloyhtiöissä innokkaita äänestämään latausinfran pystyttämisen puolesta. Siksi heidät kannattaa laskea mukaan, jolloin "pipertelyn" osuus henkilöautokannasta on 10,3 %. Nämä "pienen piirin pipertelijät" ostavat noin 50 % kaikista uusista henkilöautoista.

Eipä tästä enempää kannata tässä ketjussa jatkaa, mutta tulipahan päivitettyä omatkin tiedot ladattavien määrästä. Yllätyin suuresta määrästä. Miitä tilatessa jotain 20k, sivusilmällä hiljattain 100k ja nyt yhtäkkiä 285k.
 
Ladattavien määrän kasvu on myös älyttömän nopeata. Kun uusista täyssähköjä ja plugareita on paljon suurempi prosentti autokannasta, niin korvaustahti on todella nopea. Lisäksi Suomeen uitetaan ulkomailta vähän käytettyjä reipasta tahtia.

Tätä menoa ei mene montaa vuotta kun on miljoona töpseliautoa liikenteessä.
 
Kaverille haettiin viime viikolla Hannoverin kupeesta vm24, noin 15tkm ajettu BMW ixM60.

Melkoinen möhkö, mutta kyllä oli nautinto ajella autobahneja.
Hiljaista sisämelua ihmeteltiin, kunnes härmään päästiin ja todettiin että teiden laatu... teiden laatu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 949
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom