Sori pieni offtopic, satuin huomaamaan vain että kyseinen auto löytyy myynnistä tällä hetkellä nettiautosta
https://www.nettiauto.com/bmw/ix-m60/14846751 . Itsekin olen haaveillut kovin tällaisesta isosta sähköautosta, mutta kun jokaisessa merkissä on hyviä ja huonoja puolia ja käytännössä kaikki on jollain asteella kompromisseja. Ehkä se pitää vielä jokunen vuosi katsoa ja toivoa että ohjelmistot ja tekniikka menee sen verran eteenpäin että ei tarvitse näitä kompromisseja enää miettiä.
Seuraavan polven sähköautot häämöttää oven takana, jonka jälkeen on vaikeampi keksiä miten teknologia paranee sähköauto-ominaisuuksien johdosta. Näkisin tämän
vaihe 3.
Vaihe 1: Leafit, i3, Miit: pikkuautot jotka just taittoi kauppaan ja takas matkan, ei CCS:ää edes välttämättä. 2010 -
Vaihe 2: vaihe 1 aikaan tuli jo ensimmäinen vaihe 2 sähköauto, jolla saattoi ajaa kauemman, lähelle 100kw lataustehoja. Esimmäiset Model ässät 2013- ja myöhemmin tämä luokka on täyttynyt. Vaihe 2013 - 2025...2028. Tänne jää paljon 30-60k€ autoja.
Vaihe 3: lataustehot >300kw, kantama 600-700 km, akkukoko 100kwh. Tällaisia on nyt 100k€ hintapisteessa: Macan, Taycan, osin Model S/Y.
Mutta siirtymä tulee alhaisempiin hintapisteisiin: BMW:n neue Klasse 2025, ZeekR 7X (60-70k€) ja uskoisin perässä tulevan seuraavia. Voisin sanoa tässä olevan myös KIA EV9 ja muitakin korealaisia. Ainoa vaan, et he ova softansa puolesta ilmoittaneet siirtyvän androidiin ja tätä ei ole tapahtunut vielä. Vaihe 3 liittyy myös mielestäni, että softissa automerkit ovat luopuneet omista järjestelmistä, joka näkyy omien järjestelmien päivitysten loppumisena jossain vaiheessa, jäljelle jää Android-pohjaiset, kiinalaiset softat ja Tesla.
Miksi Vaihe 3 on kiinnostava? Koska tällöin infra asettuu ensikertaa kunnolla rajoittamaan lataustehoja
, vaikkakin Teslan V4 ollaan päivittämässä 500kw lataukseen pystyväksi, kestää yleistyminen vielä pidempään kuin 300kw lataustehon yleistyminen, saati mitä Vaihe 2 autot tarvitsevat eli 100-150kw tehot. Latauskenttien kokonaisteho voi alkaa jo jarruttaa. Akkukokojen kasvun näkee premium segmentissä, sieltä ne hiipivät halvempiin hintapisteisiin, joka on nähtävissä ZeekR 7X 70k€ 100kwh ja myös Macan 80k€ 100kwh (Macan ilman varusteita).
Vaihe 2-3 välillä on monia kyllä hyviä vaihtoehtoja, mutta nyt niin BWM kuin Korealaiset siirtyvät omasta käyttiksestä androidiin. BMW jo siirtynyt osin. Vaihe 3 liittyy myös infoteimentin merkityksen kasvu, se näkyy BMW:n neue klassessa: näytökoko kasvaa huomattavasti.
Mutta kukin voi jäsennellä itse vapaasti vaiheet, tässä omaa pohdintaa, joka saattaisi rajoittaa nyt tiettyjen autojen ostoa 100k€, toi IX saattaa monen mielestä näyttää vanhalta kun neue klasse tulee, toki sanottakoon et tätä firma pyrkii tekee kokoajan, eli johonkin pitää kullakin omassa mielessä tehdä raja...