Yleistä keskustelua sähköautoista

Pari räpsyä Naton tukikohdan vieressä kun paukuttelua kuunneltiin :D

IMG-20250205-WA0028~2.jpg


IMG-20250205-WA0029~2.jpg
 
Ikä, kilsat ja köyhtymisen määrä euroina kiinnostaa? Tuollainen saattaisi olla itselläkin mahdollinen seuraava kulkine faceliftinä kuitenkin.
Sori pieni offtopic, satuin huomaamaan vain että kyseinen auto löytyy myynnistä tällä hetkellä nettiautosta https://www.nettiauto.com/bmw/ix-m60/14846751 . Itsekin olen haaveillut kovin tällaisesta isosta sähköautosta, mutta kun jokaisessa merkissä on hyviä ja huonoja puolia ja käytännössä kaikki on jollain asteella kompromisseja. Ehkä se pitää vielä jokunen vuosi katsoa ja toivoa että ohjelmistot ja tekniikka menee sen verran eteenpäin että ei tarvitse näitä kompromisseja enää miettiä.
 
Sori pieni offtopic, satuin huomaamaan vain että kyseinen auto löytyy myynnistä tällä hetkellä nettiautosta https://www.nettiauto.com/bmw/ix-m60/14846751 . Itsekin olen haaveillut kovin tällaisesta isosta sähköautosta, mutta kun jokaisessa merkissä on hyviä ja huonoja puolia ja käytännössä kaikki on jollain asteella kompromisseja. Ehkä se pitää vielä jokunen vuosi katsoa ja toivoa että ohjelmistot ja tekniikka menee sen verran eteenpäin että ei tarvitse näitä kompromisseja enää miettiä.
Hyvin on kynnyksen ylitys vaikuttanut hintaan: "Alkuperäinen hinta 154.838€" nyt pyyntihinta 104.000 €. Elikkäs -50.000 €/v ja 19tkm. Melkein pahimpi kuin uhkapelaaminen uuden 100t€ BMW:n osto, toki näinhän se on osin ollut aina, toki ei noin rajuja ole totuttu näkemään.

Seuraavaa omistajaa odottaneen 2 v./40tkm jolloin hinta taas puolittuu, eli 25.000€/v., sitten joku voi ostaa 4 vuotta vanhana ja 60-70tkm ajettuna 55.000 €.
 
IX M60 hinnat alkaa 75t€ ja tinkiminen onnistuu sielläkin. Ihan hyville liksoille päässee jos kauppa käy.
 
https://www.nettiauto.com/bmw/ix-m60/14846751 . Itsekin olen haaveillut kovin tällaisesta isosta sähköautosta, mutta kun jokaisessa merkissä on hyviä ja huonoja puolia ja käytännössä kaikki on jollain asteella kompromisseja. Ehkä se pitää vielä jokunen vuosi katsoa ja toivoa että ohjelmistot ja tekniikka menee sen verran eteenpäin että ei tarvitse näitä kompromisseja enää miettiä.
Jaa se laitto sen myyntiin :facepalm:
Tuossa ei kyllä katetta oikein tule :D
104k€. Onhan se aina hyvä, jos saa omansa pois :) Tai pienellä tappiolla eteenpäin.

Itse varmaan valitsisin jonkun perus BMW iX:n. Omaan silmään sama ulkonäkö, mutta ei köyhtyisi niin paljoa.
 
"Alkuperäinen hinta 154.838€" nyt pyyntihinta 104.000 €. Elikkäs -50.000 €/v ja 19tkm.
Eiks ton hinta saksassa oo ollut 136ke. Eli onko siihen ostettu 20 tonnilla lisävarausteita, vai mistä toi 154k€ tulee? No sinäsä toki 30 tonnin tappio on aika paha sekin 19 Mm:lle.
 
Eiks ton hinta saksassa oo ollut 136ke. Eli onko siihen ostettu 20 tonnilla lisävarausteita, vai mistä toi 154k€ tulee? No sinäsä toki 30 tonnin tappio on aika paha sekin 19 Mm:lle.
Tulee siinä kilometreille jo hieman hintaa, kun ajettu niin vähän. Toki jo 13kk vanha auto. Jos siis sattuu menemään kaupaksi. Voi olla että joutuu pudottamaan hintaa.

Noin 3850€/kk.
 
Sori pieni offtopic, satuin huomaamaan vain että kyseinen auto löytyy myynnistä tällä hetkellä nettiautosta https://www.nettiauto.com/bmw/ix-m60/14846751 . Itsekin olen haaveillut kovin tällaisesta isosta sähköautosta, mutta kun jokaisessa merkissä on hyviä ja huonoja puolia ja käytännössä kaikki on jollain asteella kompromisseja. Ehkä se pitää vielä jokunen vuosi katsoa ja toivoa että ohjelmistot ja tekniikka menee sen verran eteenpäin että ei tarvitse näitä kompromisseja enää miettiä.
Seuraavan polven sähköautot häämöttää oven takana, jonka jälkeen on vaikeampi keksiä miten teknologia paranee sähköauto-ominaisuuksien johdosta. Näkisin tämän vaihe 3.

Vaihe 1: Leafit, i3, Miit: pikkuautot jotka just taittoi kauppaan ja takas matkan, ei CCS:ää edes välttämättä. 2010 -
Vaihe 2: vaihe 1 aikaan tuli jo ensimmäinen vaihe 2 sähköauto, jolla saattoi ajaa kauemman, lähelle 100kw lataustehoja. Esimmäiset Model ässät 2013- ja myöhemmin tämä luokka on täyttynyt. Vaihe 2013 - 2025...2028. Tänne jää paljon 30-60k€ autoja.
Vaihe 3: lataustehot >300kw, kantama 600-700 km, akkukoko 100kwh. Tällaisia on nyt 100k€ hintapisteessa: Macan, Taycan, osin Model S/Y. Mutta siirtymä tulee alhaisempiin hintapisteisiin: BMW:n neue Klasse 2025, ZeekR 7X (60-70k€) ja uskoisin perässä tulevan seuraavia. Voisin sanoa tässä olevan myös KIA EV9 ja muitakin korealaisia. Ainoa vaan, et he ova softansa puolesta ilmoittaneet siirtyvän androidiin ja tätä ei ole tapahtunut vielä. Vaihe 3 liittyy myös mielestäni, että softissa automerkit ovat luopuneet omista järjestelmistä, joka näkyy omien järjestelmien päivitysten loppumisena jossain vaiheessa, jäljelle jää Android-pohjaiset, kiinalaiset softat ja Tesla.

Miksi Vaihe 3 on kiinnostava? Koska tällöin infra asettuu ensikertaa kunnolla rajoittamaan lataustehoja, vaikkakin Teslan V4 ollaan päivittämässä 500kw lataukseen pystyväksi, kestää yleistyminen vielä pidempään kuin 300kw lataustehon yleistyminen, saati mitä Vaihe 2 autot tarvitsevat eli 100-150kw tehot. Latauskenttien kokonaisteho voi alkaa jo jarruttaa. Akkukokojen kasvun näkee premium segmentissä, sieltä ne hiipivät halvempiin hintapisteisiin, joka on nähtävissä ZeekR 7X 70k€ 100kwh ja myös Macan 80k€ 100kwh (Macan ilman varusteita).

Vaihe 2-3 välillä on monia kyllä hyviä vaihtoehtoja, mutta nyt niin BWM kuin Korealaiset siirtyvät omasta käyttiksestä androidiin. BMW jo siirtynyt osin. Vaihe 3 liittyy myös infoteimentin merkityksen kasvu, se näkyy BMW:n neue klassessa: näytökoko kasvaa huomattavasti.

Mutta kukin voi jäsennellä itse vapaasti vaiheet, tässä omaa pohdintaa, joka saattaisi rajoittaa nyt tiettyjen autojen ostoa 100k€, toi IX saattaa monen mielestä näyttää vanhalta kun neue klasse tulee, toki sanottakoon et tätä firma pyrkii tekee kokoajan, eli johonkin pitää kullakin omassa mielessä tehdä raja...
 
Hyvin on kynnyksen ylitys vaikuttanut hintaan: "Alkuperäinen hinta 154.838€" nyt pyyntihinta 104.000 €. Elikkäs -50.000 €/v ja 19tkm. Melkein pahimpi kuin uhkapelaaminen uuden 100t€ BMW:n osto, toki näinhän se on osin ollut aina, toki ei noin rajuja ole totuttu näkemään.
Nää on kyllä huvittavia mainintoja noissa ilmotuksissa, ketä kiinnostaa vaikka joku olis maksanu tuosta puol miljoonaa, kun uuden saa nyt kaupasta alle 130 tuhannella. :rofl2:

Ei sillä, kyllä noissa sulaa arvo aika vauhtia. i5 M60 uusi vs. ~20tkm ajettu noin -30000€. Tosin huhujen mukaan uudesta saisi aika tuntuvat alennukset.
 
Eiks ton hinta saksassa oo ollut 136ke. Eli onko siihen ostettu 20 tonnilla lisävarausteita, vai mistä toi 154k€ tulee? No sinäsä toki 30 tonnin tappio on aika paha sekin 19 Mm:lle.
Ei mitään tietoa mistä tulee. Mutta näyttää ilmossa olevan, helposti tulee varusteista BMW:llä 20k€. Eipä ollut melkein 100k€ BMW i5 edes sähkösäätöä ees-taas penkkiin, muuten sähköllä oli.
 
ottaen huomioon, että uusi ix m70 kaikilla varusteilla on 119ke Suomen konfiguraattorissa niin aika tietämätön saa olla että tuon verran maksaa vanhasta.
 
On siellä esim 12/23 rekisteröity 76880€.
12/2023 olisi kyllä fiksumpi ostos tosiaan. Uudempi samaan hintaan.


Juu. Selasin myös vähän. Tuo on valkoinen ja minusta värinä erittäin ruma. Ei ehkä sellaista kannattaisi mennä hakemaan ainakaan tuohon hintaan? Saisihan sen toki vaikka teipattua, mutta maksaisi sitten vähän, eli teipin hinnan pitäisi tavallaan saada tingittyä? :)

76890€ olisi mustakin saatavilla. En toki varusteita ehtinyt yhtään vertailla, että onko vertailukelpoiset autot keskenään.

Edit:
Katsoin tarkemmin, niin ei tuo taidakaan olla musta? Ehkä tumman harmaa?
 
Sehän se olisikin että laittaisi yhden markkinoiden hiljaisimmista autoista vaihtoon huonon äänieristyksen takia.
Markkinoista viis, siinähän raportoija itse kertoi, että ääntä piisasi, kun tuli Suomen teille ajelemaan. Jotainhan on pakko olla vikana, jos heti myyntiin meni.
 
Markkinoista viis, siinähän raportoija itse kertoi, että ääntä piisasi, kun tuli Suomen teille ajelemaan. Jotainhan on pakko olla vikana, jos heti myyntiin meni.
Mikä hyvänsä auto, vaikka uusi rolls-royce on meluisa suomen teillä jos keskieurooppaan vertaa.
 
Ja tosiaan myy saa uutta faceliftattua iX60, joka tosin vanha iX50 piristettynä, mutta hyvin lähellä tota vanhaa iX60:ä. iX60 Fully Charged Msport 98t€ ja Supercharged, eli kaikilla varusteilla 107t€. Ja uuteen saa nyt 2,99% rahoitustakin.
 
Toki tuossa vertaat vuotta vanhempaan missä kaiken lisäksi vanhempi idrive.
Taisi uusien hinnat juuri pudota sen ~30ke faceliftissä ja vielä M60->M70.
Kaikkihan nuo käytetyt ovat hinnantarkistusta vailla.
No muuta eroa noissa ei kyllä ole kuin idrive8 —> 8.5. Uudempi on kyllä jo melkein yksinään hankinnan syy. Mulla just oli harkinnassa 2022 iX50 vs. Uusi iX40 ja päädyin uuteen. Tietty pari vuotta enemmän takuuta painoi vaakakupissa. Akkutakuu nimenomaan, normitakuu ei niin tärkeää. Mutta nyt on 8v/160tkm. Saa rauhassa 4-5v ajella ja sitten ihmetellä miten arvo on sulanut🙂. 2022 malli ois ollut jo ostaessa 2.5v akkutakuusta syöty. Ja tosiaan molempia idriveja käyttänyt ja 8.5 on vaan niin paljon parempi ja nopeampi.

Ja tosiaan iXM60 (nyt 70) hinta tippui aikalailla. Muissa malleissa ei niinkään.
 
Hulluhan ei ole se joka pyytää...
Aina ihmetellyt tuota pyyntihintojen kummastelua, harvoin se on myyntihinta. Ja jos tuntuu kalliilta, niin sitten vaan seuraavan ehdokkaan kimppuun.
Simple as that.
 
Hulluhan ei ole se joka pyytää...
Aina ihmetellyt tuota pyyntihintojen kummastelua, harvoin se on myyntihinta. Ja jos tuntuu kalliilta, niin sitten vaan seuraavan ehdokkaan kimppuun.
Simple as that.
Kuinkahan monta >100t€ autoa Suomessa myydään yksityiseltä… Kun ei noita liikkeistäkään solkenaan mene. Väitän, että hintapyynnön ja hinnan tulee olla selkeästi liikkeen vastaavaa alhaisempi, jotta saisi edes yhteydenottoja.

Ja ei kyllä ole käytetyissä ollut juuri yhtään tinkivaraa, kun itsekin näitä katselin muutama kuukausi sitten.

Esim.

Oli jo viime lokakuussa myynnissä ja kävin kahdesti katsomassa ja koeajolla. Pyynti oli silloin 83800€. Silloin ”tiukkaakin tiukempi” hinta oli 81200€. Nyt näköjään alle 80t€, mutta ei vaan mene. Talvirenkaathan tosta puuttuu. Oli kyllä täysin virheetön yksilö ja 4 vuoden takuulla.

Aikalailla tuolla samat autot näyttää roikkuvan myynnissä kuukausia. Hedinillä oli korkokamppis joku aika sitten ja se tyhjensi vähän myytäviä.
 
Tuossa ei kyllä katetta oikein tule :D

Kommentoitko samaa autoa ?

Hulluhan ei ole se joka pyytää...
Aina ihmetellyt tuota pyyntihintojen kummastelua, harvoin se on myyntihinta. Ja jos tuntuu kalliilta, niin sitten vaan seuraavan ehdokkaan kimppuun.
Simple as that.

Se on totta että pyynnit on pyyntejä, mutta kauppiaat sanoo että oikea hinnoittelu on tärkää, jos vetää överiksi, niin siinä menettää potenttiaalisia kyseliöitä, Yksityisen myyjän pitäisi jo pyynnissä pärjätä liikkeelle.

Mutta eihän tuo nyt peruuttamaton moka, hinta vain kohdilleen, tai ilmoitus pois ja uutta ilmoitusta tilalle, jos se todellinen kauppahinta on kuitenkin alempi.


Kuinkahan monta >100t€ autoa Suomessa myydään yksityiseltä… Kun ei noita liikkeistäkään solkenaan mene. Väitän, että hintapyynnön ja hinnan tulee olla selkeästi liikkeen vastaavaa alhaisempi, jotta saisi edes yhteydenottoja.

Samaa mieltä, jos verokit pyynit liikkeissä on edullisempia, joissa nyt aina rahaa katolla, ja paremmat edut.

En tiedä miten maahantuoja suhtautuu tuontiautoihin, vaikka ottaisi saman vastuun, niin silti oma tuonnin alentaa osatajan halukkuutta yksityiseltä.


Edit:
Ei tämä ollutkaan nettiauton helmet vaan sähköautoketju.

No lopusta aiheeseen, miten BMW maahantuonti ottaa koppia EUsta maahantuoduista autoista. Onko niissä takuueroja, ja ennenkaikkea ottaako virheistä koppia ?
 
Viimeksi muokattu:
Bemareiden osalta ei kannata tosiaan liikaa lähtöhinta tuijotella, koska varusteisiin saa uppoamaan pitkän pennin.

Aikanaan hommasin käytetyn 530xd, jonka lähtöhinta oli ollut 74990€, mutta varusteiden kanssa auto oli uutena 132 000€ eli joku oli käyttänyt kynää lisävarusteluettelon kohdalla yli 50 000 euron edestä eli aika "voll" bmw oli kyseessä. Toki tuollaisen auton hinta myös sulaa sairasta vauhtia. 4v vanhasta autosta oli sulanut vajaa 75% eli melkein satatonnia ostaessa.

Bemarin tapauksessa varusteista ei käytettynä myydessä mitään saa pl. msport-korisarja ja siksi arvonalemana näyttää karsealta. Myyntiä varusteet kyllä nopeuttavat.
 
Bemareiden osalta ei kannata tosiaan liikaa lähtöhinta tuijotella, koska varusteisiin saa uppoamaan pitkän pennin.

Aikanaan hommasin käytetyn 530xd, jonka lähtöhinta oli ollut 74990€, mutta varusteiden kanssa auto oli uutena 132 000€ eli joku oli käyttänyt kynää lisävarusteluettelon kohdalla yli 50 000 euron edestä eli aika "voll" bmw oli kyseessä. Toki tuollaisen auton hinta myös sulaa sairasta vauhtia. 4v vanhasta autosta oli sulanut vajaa 75% eli melkein satatonnia ostaessa.

Bemarin tapauksessa varusteista ei käytettynä myydessä mitään saa pl. msport-korisarja ja siksi arvonalemana näyttää karsealta. Myyntiä varusteet kyllä nopeuttavat.

Voisi kuvitella et jonkun työsuhdeauto ollut kyseessä? Mukavasti kerryttää eläkettä palkan päälle tommonen.
 
Voisi kuvitella et jonkun työsuhdeauto ollut kyseessä? Mukavasti kerryttää eläkettä palkan päälle tommonen.
Saksan tuonti ja yhden ministeriön entinen auto oli tässä tapauksessa.

Nythän alkaa olemaan tilanne, että bemarilta käytetyt i4:set alkaa olemaan lähellä keskivertokeskiluokkaisen taskujen kokoa ja tilanne paranee lähivuosina. Itse olen pohtinut sähköautojen osalta siirtymistä käytettyihin uuden hankinnan sijaan.
 
Aikanaan hommasin käytetyn 530xd, jonka lähtöhinta oli ollut 74990€, mutta varusteiden kanssa auto oli uutena 132 000€ eli joku oli käyttänyt kynää lisävarusteluettelon kohdalla yli 50 000 euron edestä eli aika "voll" bmw oli kyseessä.
Varmistan että ymmärrän oikein, eli tuo 132 000€ oli se laskun/kuitin todellinen hinta, alennuksineen ? eikä vaihdokkia ?
No joku ollut karkkikaupassa mummun kanssa.
 
Ainoa syy uuden ostoon nykymarkkinassa ois itselle käyttis, jotka loikanneet. Otetaan vaikka BMW esimerkiksi, niin tuo uusi iDrive huomattavasti parempi kuin vanha, koska toimii Androidin päällä. Vanhat ennen onkos 2023 tehdyissä se lagaa eikä ui-sijoittelussa huomioida kosketusnäyttö kuten voitaisiin, joka aika nihkeä kalliiseen autoon, vaikka ois kuinka hyvä autona. Omansa joku 20k€ kaara, vaatimukset laskevat.

Muutoin 1 v. vanhoja saa todella hyvällä hinnalla.
 
Varmistan että ymmärrän oikein, eli tuo 132 000€ oli se laskun/kuitin todellinen hinta, alennuksineen ? eikä vaihdokkia ?
No joku ollut karkkikaupassa mummun kanssa.
Niin. Saksalainen ministeriö oli tilannut bemarin marmoriliikkeestä tuon auton, käyttänyt viivoitinta lisävarustelistan kyllä-valintasarakkeen kohdalla ja veronmaksajat kuitanneet laskun. 4v päästä auto oli dumpattu pois ja ostin sen saksalaisesta liikkeestä vajaalla 40 tonnilla. En tiedä, onko ollut liisari vai mitä. Loppusumma auton originaalissa tilaussopimuksessa kiinnitti huomion. Aika kivat varusteet siinä kyllä oli.

Itseänikin sähkäreissä houkuttaisi 1-2v vanhat autot max 40tkm ajettuina.
 
Nythän alkaa olemaan tilanne, että bemarilta käytetyt i4:set alkaa olemaan lähellä keskivertokeskiluokkaisen taskujen kokoa ja tilanne paranee lähivuosina. Itse olen pohtinut sähköautojen osalta siirtymistä käytettyihin uuden hankinnan sijaan.
40 000 euron auto on sovelias hankinta 2 500 euron nettotuloilla? Keskipalkka Suomessa on noin 3 300 euroa, josta jää siis verojen jälkeen käteen noin tuo 2 500 euroa. Jos ostaa tuollaisen vanhan BMW:n 40 000 euron hintaan 30 000 euron lainalla ja 6% todellisella vuosikorolla niin kuukausimaksu kuuden vuoden laina-ajalla olisi luokkaa 500 euroa. Tähän päälle vielä muut autoilun kulut, kuten renkaat ja vakuutukset. Huomioimatta merkittävää arvonalenemaa. Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon :cigarbeye:
 
40 000 euron auto on sovelias hankinta 2 500 euron nettotuloilla? Keskipalkka Suomessa on noin 3 300 euroa, josta jää siis verojen jälkeen käteen noin tuo 2 500 euroa. Jos ostaa tuollaisen vanhan BMW:n 40 000 euron hintaan 30 000 euron lainalla ja 6% todellisella vuosikorolla niin kuukausimaksu kuuden vuoden laina-ajalla olisi luokkaa 500 euroa. Tähän päälle vielä muut autoilun kulut, kuten renkaat ja vakuutukset. Huomioimatta merkittävää arvonalenemaa. Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon :cigarbeye:
Tarkennetaas. Itse hahmotin asiaa perheen näkökulmasta eli kaksi palkkatyöläistä. Lisäksi i4:a saa jo alle 40 tonnia ja hetken päästä lähempänä 30k. Mainitsinkin siksi viittaamassasi tekstissä, että "alkaa olemaan lähellä... ja tilanne paranee lähivuosina".

Vain yhden henkilön 2500€ nettotulolla 40k bemarin laittaminen isolla velkavivulla huutaa ikävyyksiä.
 
Bemareiden osalta ei kannata tosiaan liikaa lähtöhinta tuijotella, koska varusteisiin saa uppoamaan pitkän pennin.
Ei päde enää kovinkaan hyvin tämä.
Nykyään on näitä charged/fully charged/supercharged -paketteja aika paljon. Nämä aika hyvin hinnoiteltu ja sisältävät kattavasti varusteita.

Jostain syystä vaan esim. i5 ei noita paketteja ole ollut.

Kuitenkin vaikka i4, iX1, iX2 ja iX saa noita paketteja.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne on olleet alusta asti kaikissa noissa muissa malleissa.
Ai on, sitten perun sanani. Enkä sitten i5 ostajakunta on se verran hyvin lypsettävissä (massimiehiä ja -naisia ) varusteiden irtomyynnillä että ei kannata myydä kaikkea paketissa antaa ilmaiseksi ? No, ei ne muidenkaan ostajat ole persaukisia.
 
Ai on, sitten perun sanani. Enkä sitten i5 ostajakunta on se verran hyvin lypsettävissä (massimiehiä ja -naisia ) varusteiden irtomyynnillä että ei kannata myydä kaikkea paketissa antaa ilmaiseksi ? No, ei ne muidenkaan ostajat ole persaukisia.
Mä luulen, että koetettiin lypsää työsuhdeautoilijoita. 5-sarja kuitenkin ollut yksi työsuhdeautoilijoiden suosima aina. Nyt vain hinnat pomppasivat niin, että useammankin bemarimyyjän kanssa juteltuna ei i5 mennyt monellakaan enää hankintarajoihin. Vissiin aika nihkeästi kauppa käynyt…
 
Nyt vain hinnat pomppasivat niin, että useammankin bemarimyyjän kanssa juteltuna ei i5 mennyt monellakaan enää hankintarajoihin. Vissiin aika nihkeästi kauppa käynyt…
Tämä on yleinen ilmiö nykyään. Mallisukupolven uudistuksen yhteydessä hinnat pomppaavat. Myös polttispuollella. Esim uusi A5.
 
40 000 euron auto on sovelias hankinta 2 500 euron nettotuloilla? Keskipalkka Suomessa on noin 3 300 euroa, josta jää siis verojen jälkeen käteen noin tuo 2 500 euroa. Jos ostaa tuollaisen vanhan BMW:n 40 000 euron hintaan 30 000 euron lainalla ja 6% todellisella vuosikorolla niin kuukausimaksu kuuden vuoden laina-ajalla olisi luokkaa 500 euroa. Tähän päälle vielä muut autoilun kulut, kuten renkaat ja vakuutukset. Huomioimatta merkittävää arvonalenemaa. Näin ollen reilusti yli 20% nettotuloista menisi peltilehmän ylläpitoon :cigarbeye:
Ei mitenkään erikoista, jos joutuu ajamaan paljon. Tarpeeksi paljon kun joutuu ajamaan, niin alkaa kiinnostaa laittaako 15-20 tonnia johonkin dieseliin vai 40 tonnia sähköbemariin. Esimerkiksi 40 tkm vuoteen ajamalla karkeasti ottaen säästää 4000 € vuodessa, joka tekee 333 € kuukaudessa.

Toki 6 % todellinen korko on jo aika paha. Uutta autoa hankittaessa laskin sen hetkisillä korkotasoilla (0,99), että noin 10 tonnia jos laittaa diesel-autoon, niin säästäisi peräti 20-30 € kuukaudessa. Ei tarttenut kauaa miettiä että ottaisko sit kuitenkin 40 tonnin sähköauton.

Mutta yhtä kaikki, ei se ole enää niin että voi suoraan jeesustella miten joku pistää liian ison summan auton hankintahintaan kiinni (suoraan tai velalla), kun käyttökulut näyttelee aika isoa roolia jo.
 
Ei mitenkään erikoista, jos joutuu ajamaan paljon. Tarpeeksi paljon kun joutuu ajamaan, niin alkaa kiinnostaa laittaako 15-20 tonnia johonkin dieseliin vai 40 tonnia sähköbemariin. Esimerkiksi 40 tkm vuoteen ajamalla karkeasti ottaen säästää 4000 € vuodessa, joka tekee 333 € kuukaudessa.

Kummalla säästää ?
Toki 6 % todellinen korko on jo aika paha. Uutta autoa hankittaessa laskin sen hetkisillä korkotasoilla (0,99), että noin 10 tonnia jos laittaa diesel-autoon, niin säästäisi peräti 20-30 € kuukaudessa. Ei tarttenut kauaa miettiä että ottaisko sit kuitenkin 40 tonnin sähköauton.
Tässä ilmeisesti laskit dieselillä säästävän.


Onhan se polttoaine välillä niin halpaa että joidenkin kaavoissa jos on 30 sentin kiinteällä sähkösopparilla , oma verstas, esson nakit jne jne. :-)
 
Kummalla säästää ?

Tässä ilmeisesti laskit dieselillä säästävän.


Onhan se polttoaine välillä niin halpaa että joidenkin kaavoissa jos on 30 sentin kiinteällä sähkösopparilla , oma verstas, esson nakit jne jne. :-)
Sähköllä säästää, tai oikeastaan voi ajaa uudemmalla ja paremmalla autolla samaan hintaan.

Oma keskihinta viime vuodelle on 3,6 senttiä verolla ja 2025 osalta ollaan 4,64 sentissä verolla. Siirto 2-3 snt vuorokauden ajasta riippuen.

Omat laskelmat on tehty 10 snt keskihinnalla johon omanikin asettuu kun ynnätään pikalataukset auton vuosikulutukseen.
 
Aika hyvällä hinnalla lataat kun pelkkä siirto+vero on itsellä 5,95c (halvin siirtohinta jonka saa aikaliittymällä) vaikka sähkö olisi ilmaista (ja tuohon päälle tietty vielä pörssistä ostaessa välittäjän marginaali).

Aurinkopaneeleilla tai itse tuottamalla voi tietty päästä halvemmalla, mutta ostaen ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 917
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom