Hyvät ja huonot varaosamerkit (lista viestissä #1)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeknoR
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 068
Tiedättekö tunteen kun tarvikevaraosa on tehty vähän sinnepäin, ja hommat ei siksi mene niinkuin pitäisi?

Mitkä varaosamerkit ovat paskaa ja mitkä huonoja?

Näistähän voisi tehdä listan tähän, jotta suurinpiirtein osaisi poimia oikeita, maksamatta kuitenkaan liikaa osaostoksilla pelkästä merkistä.

Haastan jokaisen raportoimaan tähän ketjuun aina, kun on tehnyt remonttia tarvikeosia käyttäen. Minkälainen oli osan laatu verrattuna alkuperäisosaan?

Tähän ketjuun siis kokemuksia merkistä X

Aloitan tämän päivän saldolla, ja päivittelen myöhemmin lisää.

(tippi saitureille: varaosaverkkokaupassa järjestä hinnan mukaan, ja poimi tästä halvin sopivan laadukas merkki :) )

(viestissä nr 4 lista myös aakkosjärjestyksessä!!!!)


:syes: Ei eroa/OK/Hyvä/alkuperäislaatua:
NGK (sytytystulpat, alkuperäislaatua)
Aisin (kaikki, alkuperäislaatua)
Pierburg (kaikki, alkuperäislaatua)
Lucas/Girling (kaikki, alkuperäislaatua)
Continental/Contitech (hihnat, alkuperäislaatua | jakopään (laakeroidut) osat kts. INA | sähköosat, alkuperäislaatua )
ATE/Teves (kaikki, alkuperäislaatua)
Monroe (useimmiten, alkuperäislaatua | raidetangonpäät, huono | alatukivarret, huono)
BorgWarner (kaikki, alkuperäislaatua)
Motorcraft (kaikki, alkuperäislaatua (Ford) | lämpötilakytkin kts. Behr)
Hella (kaikki, alkuperäislaatua)
Behr (kts. Mahle )
Mann-filter (suodattimet, alkuperäislaatua)
Siemens (kaikki, alkuperäislaatua)
Mahle/Behr (mahle-ilmansuodattimet, huono | termostaatti, hyvä | ilmastoinnin lauhdutin, OK/varauksella | muut, alkuperäisvalmistaja)
GE (polttimot, alkuperäislaatua)
Elring (tiivisteet, alkuperäislaatua | kiinnitystarvikkeet, hyvä | vaihteiston kuminen päätytiiviste, sopimaton )
Gates (jakohihnan kiristin, huono/vaihtelee(alkup.) | hihnat, alkuperäislaatua | Roadmax-hihnat, huono | termostaatit, hyvä, kts. Motorad)
Textar (jarruosat, alkuperäislaatua | kiinnitystarvikkeet, hyvä)
Wahler (termostaatit, alkuperäislaatua | kts. BorgWarner )
Bremi (tulpanjohdot, alkuperäislaatua)
Rymec (kytkinosat, alkuperäislaatua kts. Sachs)
Jurid (jarrupalat, alkuperäislaatua)
Hidria (hehkutulpat, alkuperäislaatua)
FAG/LuK/Ruville (tukivarret, huono | koiranluut, OK | iskarin yläpäät, varauksella | laakerit, hyvä | raidetangonpää, huono |yleisesti ottaen, alkuperäislaatua | alapallonivel, OK/sopimaton, varauksella)
Valeo (kaikki, alkuperäislaatua | raitisilmasuodatin, sopimaton | pyyhkijänsulat, hyvä | öljynsuodatin, OK | polttoainesuodatin, sopimaton (tiiviste) | alapallonivelet | OK/sopimaton, varauksella )
Ajusa (tiivisteet, alkuperäislaatua)
Dayco (hihnat, ei eroa :))
Graf (vesipumppu, ei eroa:))
CTR (koiranluut, pallonivelet, ei eroa:) )
Lizarte (ohjausvaihde, ei eroa:))
SWAG (muovinippelit, hyvä | alustanosat, ei eroa:) | jakopäänosat, alkuperäislaatua | venttiiliohjurit, sopimaton | iskarin yläpään tuki + laakeri, hyvä)
Ferodo (jarruosat, ei eroa:))
Sasic (alustanosat, ei eroa:) | vetonivelen suojakumisarja, huono)
Zimmermann (jarrulevyt, ei eroa :) | jarrurummut, ei eroa :) | jarrupalat, hyvä)
Glyco (laakerit, ei eroa)
ATP (apurunko/laitekiinnitys, ei eroa)
Philips (polttimot, alkuperäislaatua [LongLife/Ecovision])
Bosch (kaikki, alkuperäislaatua | pyyhkijät, huono | sytytystulpat, varauksella/sopimaton | öljynsuodatin, sopimaton | jarrupalat, hyvä | moniurahihna, varauksella/sopimaton)
ACDelco (puslat, hyvä)
DPA (sisälokasuojat, hyvä)
Champion (sytytystulpat, OK | pyyhkijänsulat, hyvä)
Lesjöfors (kierrejouset, hyvä)
SWF (pyyhkijät, hyvä)
M&D (polttoainepaineen säädin, hyvä)
Kolbenschmidt (suodattimet, hyvä)
ERT (tiivisteet, hyvä)
Yildiz Hortum (kumitiivisteet, hyvä)
Van Wezel (lokasuoja, hyvä)
Knecht (suodattimet, hyvä)
Akebono (jarruosat, hyvä)
Freccia (venttiiliohjurit, hyvä)
Denso (raitisilmasuodattimet, hyvä | happitunnistimet, alkuperäislaatua | muut osat, alkuperäislaatua)
Denckermann (raitisilmasuodattimet, hyvä | jarrukengät, sopimaton)
Icer (jarrupalat, hyvä)
Dolz (vesipumput, hyvä)
Löbro/Spidan (suojakumit, hyvä)
Brembo (jarruosat, hyvä)
FrigAir (jäähdyttimet, hyvä)
WIX (suodattimet, hyvä)
SNR (pyöränlaakerit, hyvä)
Klarius (katalysaattorit, hyvä)
Filtron (suodattimet, hyvä)
Remsa (jarruosat, hyvä)
Budweg (jarrusatula, hyvä)
BTA (tiivisteet, hyvä | laakerit/navat, hyvä)
Automega (vilkkuviiksi, hyvä)
Autofren seinsa (liukutappitarvikesarja, OK)
FAE (anturit, OK)
Jufi (jarrupalat, hyvä)
Mintex (jarrupalat, hyvä)
NTY (sähköosat, hyvä | käsijarrumoottori, huono)
KYB (iskunvaimentimet hyvä | jouset, huono | suojakumit, huono | alustanosat, huono)
Mammooth (pyyhkijänvarret, hyvä)
EGT (jarrusatulat, OK / sopivuus "hienosäädöllä" / jarrupalat, OK | laturinhihnan ohjurirulla/laakeri, OK)
Bosal (äänenvaimentimet, hyvä)
INA (kytkimen painelaakeri, huono | jousijalan tukilaakerit kts. Sachs | jakopään ketju, HUONO!!! | jakopään rullat, ei eroa :)| vesipumppu, OK | moniurahihnan kiristin kts. Litens)
Motorad (termostaatit, hyvä)
HippoRed (suojakumit, hyvä)
BOGE/Sachs/Lemförder (alustanosat, yleensä alkuperäislaatua. ZF -vaihteistovalmistajan omistuksessa (kts. myös TRW) | Lemförder alapallonivel, sopimaton | Lemförder koiranluut, alkuperäislaatua)
Abakus / Loro (vilkut, OK | jarrusatulat, OK | pyyhkijänvarsi, OK | takaluukun lukko, huono)
Janmor (sytytyskaapelit, OK)
ABE (jarrupalat, OK | jarruletkut, OK | jarrurummut, OK | asennustarvikkeet, sopimaton | jarrulevyt, huono | jarrupääsylinteri, OK)
Blueprint (jarrulevyt, hyvä | suodattimet, hyvä | vesipumput, huono | laakerit/navat, hyvä)
GSP (laakerit/napapaketti, huono | vetonivelet, ei eroa :) | koiranluut, OK)
Craft Bearings (laakerit, OK)
Samko (jarrupääsylinteri, OK kts. LPR)
Quaro (koiranluut, OK)
GMB (vesipumput, OK)
Hastings (männänrenkaat, OK)
Fram (Öljynsuodattimet, huono, muut suodattimet, OK)
Victor Reinz (tiivisteet, OK)
NK (kaikki, OK | käsijarruvaijeri, OK/puuttellinen)
Al-ko (iskarit, OK)
Kamoka (kaasujouset, hyvä | anturit, hyvä | iskarit, OK | pyyhkijänsulat, hyvä | suodattimet, hyvä | jarrusatulat, osittain sopimaton | pyöränlaakerisarja, varauksella, osittain sopimaton | vesipumppu, huono | happitunnistin, huono | alatukivarret, OK)
Ashika (kts. JapanParts)
M-filter (ilmansuodatin, sopimaton | öljynsuodatin, hyvä | muut suodattimet, hyvä )
FAI AutoParts (tiivisteet, OK | jakoketju, huono)
SCT Germany (suodattimet, jarruosat, OK)
Diederichs (peltiosat, OK | peilinlasit, hyvä)
Metzger (jarrukilvet, OK | kuminen letkuhaara, OK | liittimen korjaussarja, hyvä)
EPS (anturit, OK)
Rezaw-Plast (sisälokasuoja, OK)
Messmer (polttoainepumppu, OK)
QAP (sähköosat/anturit, OK)
Quick Brake (jarrujen pienosat, OK | jarruputki metritavarana, hyvä)
Triscan (koiranluut, huono | käsijarru- ja muut vaijerit ehkä OK/varauksella/sopimaton | muut, OK/varauksella | hihnat, voi olla Gates | alatukivarret OK/varauksella/voi olla puutteita | laakerit, huono)
Tedgum (uretaanipuslat, OK)
JP Group (ilmamassamittari, hyvä | ABS-anturi, OK | muut, huono)
Hengst (suodattimet, varauksella, ennen alkuperäislaatua, nykyään Huono/kiinalaatu(?) | raitisilmasuodatin, hyvä)
NF Parts (jouset, OK | jarrulevyt, huono)
TMI, (turboahdin, OK/puutteellinen)
ODM (vetoakseli, OK)
Remy (kaikki, OK)
Vector (jarrusatulat, varauksella, voi olla huono | jarrupalat, OK | jarrulevyt, OK)
Teknorot (nivelet, OK)
Professional Parts Sweden (raitisilmasuodatin OK, ei ilmatiiviissä paketissa)
iwis (jakoketju, OK)
RB (jarrupalat, sopimaton/varauksella)


:sno: Huono/Sopimaton:
Mfilter.pl (polttoaineensuodatin, sopimaton)
NRF (ilmastoinninkompressorin kytkin, varauksella, OK / voi olla puutteellinen | termostaattikotelo, huono | puhallin, huono)
Gebe (ilmamassamittari, huono)
AMC-filter kavo parts (kts. Kavo parts | suodattimet, huono/sopimaton)
Kavo Parts (kaikki, huono)
Powermax (lataussäädin, huono)
Febest (kaikki, huono | Huohottimen o-rengas, sopimaton | vetonivel, hyvä | pyöränlaakeri, huono)
Stark (jarrusatula, OK / voi olla sopimaton | hihnat, huono | takaiskuventtiili, huono | polttoainesuodatin, OK | ilmansuodatin, OK)
Litens (moniurahihnan kiristin, huono)
SKF (jakohihnan kiristinrulla, huono | jakopääsarja, sopimaton (yksi väärä rulla...) | laakerit ja voimansiirto, huono | pyörännapa, OK | vesipumput varauksella (tiivisteet ym laatu?), pumppu kts. GMB | koiranluut / raidetangon päät hyvä | suojakumisarja, huono | alatukivarret, huono )
Unipoint (puhallinmoottori, huono)
Vika (alipaineventtiili, huono)
Nissens (jäähdyttimet, OK | ilm.kompressori, osittain sopimaton | ilmastoinnin kuivain, osittain sopimaton/puutteellinen | EGR-venttiili, OK)
Elstock (jarrusatula, huono | sähköosat, OK)
Blic (muoviset sisälokarit, varauksella/sopimaton | pohjamuovi, huono | lokasuoja, OK / sopivuus "hienosäädöllä" | polttoainetankki kts. Klokkerholm)
Japanparts (iskunvaimentimet, huono | muut, OK)
Fenno (pakoputken joustot, huono | pakoputken osat, sopivuus varauksella)
Hans Pries (kts. Topran)
LLC (rumpujarrujen osat, huono)
FK (iskunvaimentimet, sopimaton)
Walker (äänenvaimentimet, kts. Fonos)
Fonos (äänenvaimentimet, sopimaton)
FA1 (pakoputkitiivisteet, sopimaton)
Intermotor (termostaatit, sopimaton | anturit, huono)
Moog (puslat ja alustanosat, "varauksella" huono/OK, voi vaihdella | vakaajan koripuslat, OK)
AS-PL (laturit ja startit, huono)
Turbo Works (polttoainepumppu, puutteellinen)
Facet (lämpötilakytkin, huono | map-anturi, huono)
Cofle (käsijarruvaijeri, huono)
Roadmax (hihnat, huono)
Fortune Line (pallonivelet, huono)
Esen SKV (jarrusatulat, huono | bensapumppu, huono | ohjaustehostimen paineletku, hyvä | EGR-venttiili, huono | diverter valve, huono | parkkitutkat, hyvä | keskuslukon moottori, OK | kaasujousi, OK | ovilukko, sopimaton / huono)
FTE (kytkimen työsylinteri, huono)
ALCO (öljynsuodatin OK/puutteellinen)
Alkar (vilkut, sopimaton, kts Depo)
Loro (vilkut/umpiot, kts Depo | termostaatit, hyvä)
Depo (umpiot, usein huono/sopimaton (tai voi vaatia pientä viilausta) )
Trucktec (venttiilikannen tiiviste, sopimaton | hihnankiristin/tarvikkeet, huono | jäähdyttimenletku, sopimaton)
Delphi (jarruosat, OK | alustanosat/nivelet, huono | lambda-anturi, sopimaton)
Vaico/Vemo (muut, OK | bensapumput, huono | ilmamassamittari, sopimaton | suodattimet, OK | termostaatti, huono | N75-venttiili, hyvä | huohotinventtiili, hyvä | nakutusnaturi, kts FAE | pissapojan pumpppu, OK | raidetanko, OK | öljypohja, hyvä | jarruvalokytkin, huono)
Polmo (pakoputket, sopimaton)
Febi Bilstein (jakopään laakeroidut osat, hyvä kts. INA | N75-ilmaventtiili, huono | tukivarret, ei eroa | nivelet, huono | Kumilaipat/tiivisteet, huono | Iskarin tukikumi, huono | kumipuslat, huono | raidetangot, OK | puhallin, hyvä | hihnat, OK | jakohihna, muita ohuempi | öljynpaineanturi, sopimaton | jäähdytinnesteanturi, huono)
Magneti Marelli (sähköosat, huono | Lämppärinkenno, sopimaton | termostaatti, huono | kaasujouset, hyvä)
Thermotec (kennot ja sähköosat, huono | rautaputki, hyvä | ilmastoinnin kuivain, huono + osittain sopimaton, puutteellinen)
Optimal (alustanosat, OK | Kumilaipat/tiivisteet, huono)
Quinton Hazell (termostaatit, huono)
Vernet
(termostaatit, huono)
All Brake Systems / ABS / A.B.S. (jarruosat, huono | jarruputket, sopimaton | käsijarruvaijerit, huono | jarrusatulat, OK | alapallonivelet, OK / asennustarvikkeet vaihtelevat)
Topran (kaikki, varsinkin muoviset osat, huono, vältä kuin ruttoa! | lasinpesurin pumppu, sopimaton | vetoakselin kiinnityspultit, ei eroa :) | termostaatti, huono | jarruletkut, OK | ilmastoinnin kuivain, OK/puutteita | nivelet, huono | öljynpaineanturi, OK | paperitiivisteet, OK, voi olla hyvä, kts. Elring | vesipumppu, OK | kardaanin tukilaakeri, huono | öljypohja, huono)
Mapco (alustanosat, huono | termostaatit ja termostaattikotelot, hyvä | abs-anturi, OK | kampiakselin pultti, osittain sopimaton/puutteellinen)
Meyle (hihnat, OK | jarruosat, hyvä | iskarin yläpäänlaakeri, huono | polttoainepumppu, huono | lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat OK, KESTÄVIÄ!
OCAP (alustanosat, sopimaton)
OSSCA (kaikki, huono, | virranjakaja, OK | lämpötilakytkin, huono | anturi, OK/varauksella)
K27 (jarruosat, huono | vetoakseli, huono | nivelet, kts. GSP)
JC Premium (suodattimet, sopimaton | raitisilmasuodatin huono/puutteellinen )
Bölk (kaikki, huono)
herth+buss (kaikki, huono)
Metelli (vesipumput, huono)
TYC (muoviumpiot, OK/usein sopimaton | lasiosat, OK | peililasit, OK)
Maxgear (tiivisteet, huono | moottorin tuki, sopimaton | hehkut, OK | impulssianturi, OK | virtalukon pohja, ei eroa :) | tyhjäkäyntisäädin, ei eroa :) | kierrejouset, Huono | raitisilmasuodatin, huono | bypass-venttiili, huono | jarruosat, OK | jakopään osat, OK | vetonivel, sopimaton)
Klokkerholm (muoviset sisälokarit, sopimaton | jarrukilvet, OK/puutteita | OK/puutteita)
Tong Yang (peltiosat, huono)
Pascal (vetonivelet, huono)
LPR (suojakumit, huono | käsijarruvaijerit, sopimaton | kytkinsylinterit, OK | jarrukengät, sopimaton)
Hepu (vesipumput, huono)
Donit (tiivisteet, huono)
BGA (vesipumput, huono | venttiilikannen tiiviste, huono | öljypohjan tiiviste, huono | sylinterikannentiiviste, sopimaton)
Stellox (jarrulevyt, sopimaton | kierrejouset, sopimaton | jarrusylinteri, OK | iskari, OK)
Corteco (akselitiivisteet, huono | muut tiivisteet, hyvä | kampiakselin tiivistelaippa, hyvä)
Ridex (abs-anturit, sopimaton | laturin vapaapyörä, sopimaton | sähköosat, sopimaton | ilmansuodatin, OK | jarruosat, OK | kaasujouset, huono | kytkinpaketti, OK [levynä Sachs])
ETF (jarrupalat, huono)
Roadhouse (jarrupalat, huono)
Brink (vetokoukku/sähkösarja, OK, puutteellinen)
Oyodo (tukivarsi, sopimaton)
Bovez (startti, huono)
Original Imperium (huohotinletku, huono)
AIC (oven saranapultti, huono)
JPN (pyöränlaakeri/napa, huono)
TRW (jarruletkut/putket, eroaa alkuperäisistä | Käsijarruvaijeri, huono | jouset, OK | koiranluut, huono | raidetangonpää, huono | tukivarsi/puslat, huono)

Alkuperäislaatua = On parasta laatua ja käytetään alkuperäisosina
Ei eroa = Käytännössä (ainakin lähes) yhtä hyvä kuin alkuperäislaatuiset osat
Hyvä = Hyvää laatua, mutta ei välttämättä niin hyvä kuin alkuperäisosat.
OK = Saattaa olla eroja tai puutteita mutta toimii ja kestää.
Huono = Viimeistely on huonoa tai osa ei kestä
Sopimaton = Valmistettu niin huonosti ettei esim sovi paikalleen hyvin, tai sopivuudet merkattu tietoihin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään merkkiä tiiä, mutta Motonetin tukivarsi pomppasi heti ekassa katsastuksessa :rage:
Kilsoja ehti tulla varmaan vain muutama tonni ja heti nivel väljä.

PS. Alkuperäinen kesti yli 200 tkm
 
Puslat ja muut alustan nivelet: Moog, Meyle, febi/bilstein. Ok/hyvä/ei eroa.

Tiivisteissä Victor Reinz. Ok/hyvä/ei eroa.

Iskareissa nyt kaikki tietää ne ns. the merkit, mutta pari halpaa mitkä nyt ainakin 1-2 katsastusta on pelittäny eikä ole vuotanut(ajomäärä molemmissa kun on eri autoissa n.15tkm):
Al-ko (tekee paljon peräkärryn osia) ja Kamoka.

Topran tuotemerkin tavaroita koitan välttää niin paljon kuin vaan on mahdollista. Myöskin Italiassa valmistetut osat (esim. vetonivelet) on vältettävien joukossa.
 


Abakus / Loro (vilkut, OK | pyyhkijänvarsi, OK | takaluukun lukko, huono)
ABE (jarrupalat, OK | jarruletkut, OK | jarrurummut, OK | asennustarvikkeet, sopimaton | jarrulevyt, huono | jarrupääsylinteri, OK)
ACDelco (puslat, hyvä)
AIC (oven saranapultti, huono | paisuntasäiliön korkki, huono)
Aisin (kaikki, alkuperäislaatua)
Ajusa (tiivisteet, alkuperäislaatua)
Akebono (jarruosat, hyvä)
Al-ko (iskarit, OK)
ALCO (öljynsuodatin OK/puutteellinen)
Alkar (vilkut, sopimaton, kts Depo)
All Brake Systems / ABS / A.B.S. (jarruosat, huono | jarruputket, sopimaton | käsijarruvaijerit, huono | jarrusatulat, OK | alapallonivelet, OK / asennustarvikkeet vaihtelevat)
AMC-filter kavo parts (kts. Kavo parts | suodattimet, huono/sopimaton)
AS-PL (laturit ja startit, huono)
Ashika (kts. JapanParts)
ATE/Teves (kaikki, alkuperäislaatua)
ATP (apurunko/laitekiinnitys, ei eroa)
Autofren seinsa (liukutappitarvike- ja jarrusatulakorjaussarjat, OK)
Automega (vilkkuviiksi, hyvä | jakopään tiiviste, huono)
Behr (kts Mahle )
BGA (vesipumput, huono | venttiilikannen tiiviste, huono | öljypohjan tiiviste, huono | sylinterikannentiiviste, sopimaton)
Blic (muoviset sisälokarit, varauksella/sopimaton | pohjamuovi, huono | lokasuoja, OK / sopivuus "hienosäädöllä" | polttoainetankki kts. Klokkerholm)
Blueprint (jarrulevyt, hyvä | suodattimet, hyvä | vesipumput, huono | laakerit/navat, hyvä)
BOGE/Sachs/Lemförder (alustanosat, yleensä alkuperäislaatua. ZF -vaihteistovalmistajan omistuksessa. kts. myös TRW | Lemförder alapallonivel, sopimaton | Lemförder koiranluut, alkuperäislaatua
BorgWarner (kaikki, alkuperäislaatua)
Bosal (äänenvaimentimet, hyvä)
Bosch (kaikki, alkuperäislaatua | pyyhkijät, huono | sytytystulpat, varauksella/sopimaton | öljynsuodatin, sopimaton | jarrupalat, hyvä | moniurahihna, varauksella/sopimaton)
Bovez (startti, huono)
Brembo (jarruosat, huono )
Bremi (tulpanjohdot, alkuperäislaatua)
Brink (vetokoukku/sähkösarja, OK, puutteellinen)
BTA (tiivisteet, hyvä | laakerit/navat, hyvä)
Budweg (jarrusatula, hyvä)
Bölk (kaikki, huono)
Champion (sytytystulpat, OK | pyyhkijänsulat, hyvä)
Cofle (käsijarruvaijeri, huono)
Continental/Contitech (hihnat, alkuperäislaatua | jakopään (laakeroidut) osat kts. INA | sähköosat, alkuperäislaatua )
Corteco (akselitiivisteet, huono | muut tiivisteet, hyvä | kampiakselin tiivistelaippa, hyvä)
Craft Bearings (laakerit, OK)
CTR (koiranluut, pallonivelet, ei eroa )
Dayco (hihnat, ei eroa )
Delphi (jarruosat, OK | alustanosat/nivelet, huono | lambda-anturi, sopimaton)
Denckermann (raitisilmasuodattimet, hyvä | jarrukengät, sopimaton)
Denso (raitisilmasuodattimet, hyvä | happitunnistimet, alkuperäislaatua | muut osat, alkuperäislaatua)
Depo (umpiot, usein huono/sopimaton)
Diederichs (peltiosat, OK | peilinlasit, hyvä)
Dolz (vesipumput, hyvä)
Donit (tiivisteet, huono)
DPA (sisälokasuojat, hyvä)
EGT (jarrusatulat, OK / sopivuus "hienosäädöllä" / jarrupalat, OK | laturinhihnan ohjurirulla/laakeri, OK | jarrupalat, hyvä)
Elring (tiivisteet, alkuperäislaatua | kiinnitystarvikkeet, hyvä | vaihteiston kuminen päätytiiviste, sopimaton )
Elstock (jarrusatula, huono | sähköosat, OK)
EPS (anturit, OK)
ERT (tiivisteet, hyvä)
Esen SKV (jarrusatulat, huono | bensapumppu, huono | lukkolaite, ei eroa | ohjaustehostimen paineletku, hyvä | EGR-venttiili, huono | diverter valve, huono | parkkitutkat, hyvä | keskuslukon moottori, OK | kaasujousi, OK | pyyhkimen moottori, sopimaton, takaluukun lukko, huono)
ETF (jarrupalat, huono)
FA1 (pakoputkitiivisteet, sopimaton)
Facet (lämpötilakytkin, huono | map-anturi, huono)
FAE (anturit, OK)
FAG/LuK/Ruville (tukivarret, huono | koiranluut, OK | iskarin yläpäät, varauksella | laakerit, hyvä | raidetangonpää, huono | yleisesti ottaen, alkuperäislaatua )
FAI AutoParts (tiivisteet, OK | jakoketju, huono)
Febest (kaikki, huono | Huohottimen o-rengas, sopimaton | vetonivel, hyvä | pyöränlaakeri, huono)
Febi Bilstein (jakopään laakeroidut osat, hyvä kts. INA | N75-ilmaventtiili, huono | tukivarret, ei eroa | nivelet, huono | Kumilaipat/tiivisteet, huono | Iskarin tukikumi, huono | kumipuslat, huono | raidetangot, OK | puhallin, hyvä | hihnat, OK | jakohihna, muita ohuempi | öljynpaineanturi, sopimaton | jäähdytinnesteanturi, huono)
Fenno (pakoputken joustot, huono | pakoputken osat, sopivuus varauksella)
Ferodo (jarruosat, ei eroa)
Filtron (suodattimet, hyvä)
FK (iskunvaimentimet, sopimaton)
Fonos (äänenvaimentimet, sopimaton)
Fortune Line (pallonivelet, huono)
Fram (Öljynsuodattimet, huono, muut suodattimet, OK)
Freccia (venttiiliohjurit, hyvä)
FrigAir (jäähdyttimet, hyvä)
FTE (kytkimen työsylinteri, huono)
Gates (jakohihnan kiristin, huono/vaihtelee(alkup.) | hihnat, alkuperäislaatua | Roadmax-hihnat, huono | termostaatit, hyvä, kts. Motorad)
GE (polttimot, alkuperäislaatua)
Gebe (ilmamassamittari, huono)
Glyco (laakerit, ei eroa)
GMB (vesipumput, OK)
Graf (vesipumppu, ei eroa)
GSP (laakerit/napapaketti, huono | vetonivelet, ei eroa | koiranluut, OK )
Hans Pries (kts. Topran)
Hastings (männänrenkaat, OK)
Hella (kaikki, alkuperäislaatua)
Hengst (suodattimet, varauksella, ennen alkuperäislaatua, nykyään Huono/kiinalaatu(?) | raitisilmasuodatin, hyvä)
Hepu (vesipumput, huono)
herth+buss (kaikki, huono)
Hidria (hehkutulpat, alkuperäislaatua)
HippoRed (suojakumit, hyvä)
Icer (jarrupalat, hyvä)
iwis (jakoketju, OK)
INA (kytkimen painelaakeri, huono | jousijalan tukilaakerit kts. Sachs | jakopään ketju, HUONO!!! | jakopään rullat, ei eroa | vesipumppu, OK | moniurahihnan kiristin kts. Litens)
Intermotor (termostaatit, sopimaton | anturit, huono)
Janmor (sytytyskaapelit, OK)
Japanparts (iskunvaimentimet, huono | muut, OK)
JC Premium (suodattimet, sopimaton | raitisilmasuodatin huono/puutteellinen )
JP Group (ilmamassamittari, hyvä | ABS-anturi, OK | muut, huono)
JPN (pyöränlaakeri/napa, huono)
Jufi (jarrupalat, hyvä)
Jurid (jarrupalat, alkuperäislaatua)
K27 (jarruosat, huono | vetoakseli, huono | nivelet, kts. GSP)
Kamoka (kaasujouset, hyvä | anturit, hyvä | iskarit, OK | pyyhkijänsulat, hyvä | suodattimet, hyvä | jarrusatulat, osittain sopimaton | pyöränlaakerisarja, varauksella, osittain sopimaton | vesipumppu, huono | happitunnistin, huono | jousijalan tukilaakeri, huono | alatukivarret, OK)
Kavo Parts (kaikki, huono)
Klarius (katalysaattorit, hyvä)
Klokkerholm (muoviset sisälokarit, sopimaton | jarrukilvet, OK/puutteita | OK/puutteita)
Knecht (suodattimet, hyvä)
Kolbenschmidt (suodattimet, hyvä)
KYB (iskunvaimentimet hyvä | jouset, huono | suojakumit, huono | alustanosat, huono)
Lesjöfors (kierrejouset, hyvä)
Litens (moniurahihnan kiristin, huono)
Lizarte (ohjausvaihde, ei eroa)
LLC (rumpujarrujen osat, huono | imusarjan käyttövivuston korjaussarja, hyvä)
Loro (vilkut/umpiot, kts Depo | termostaatit, hyvä | jarrusatulat, OK)
LPR (suojakumit, huono | käsijarruvaijerit, sopimaton | kytkinsylinterit, OK | jarrukengät, sopimaton)
Lucas/Girling (kaikki, alkuperäislaatua)
Löbro/Spidan (suojakumit, hyvä)
M-filter (ilmansuodatin, sopimaton | öljynsuodatin, hyvä | muut suodattimet, hyvä )
M&D (polttoainepaineen säädin, hyvä)
Magneti Marelli (sähköosat, huono | Lämppärinkenno, sopimaton | termostaatti, huono | kaasujouset, hyvä)
Mahle/Behr (mahle-ilmansuodattimet, huono | termostaatti, hyvä | ilmastoinnin lauhdutin, OK/varauksella | muut, alkuperäisvalmistaja)
Mammooth (pyyhkijänvarret, hyvä)
Mann-filter (suodattimet, alkuperäislaatua)
Mapco (alustanosat, huono | termostaatit ja termostaattikotelot, hyvä | abs-anturi, OK | kampiakselin pultti, osittain sopimaton/puutteellinen)
Maxgear (tiivisteet, huono | moottorin tuki, sopimaton | hehkut, OK | impulssianturi, OK | virtalukon pohja, ei eroa | tyhjäkäyntisäädin, ei eroa | kierrejouset, Huono | raitisilmasuodatin, huono | bypass-venttiili, huono | jarruosat, OK | jakopään osat, OK | vetonivel, sopimaton)
Messmer (polttoainepumppu, OK)
Metelli (vesipumput, huono)
Metzger (jarrukilvet, OK | kuminen letkuhaara, OK | liittimen korjaussarja, hyvä)
Meyle (hihnat, OK | jarruosat, hyvä | iskarin yläpäänlaakeri, huono | polttoainepumppu, huono | lukkopesä, sopimaton | avaimet, OK | alustan nivelosat, OK | puslat, sopimaton) HD-sarjan osat OK, KESTÄVIÄ!
Mfilter (polttoaineensuodatin, sopimaton)
Mintex (jarrupalat, hyvä)
Monroe (yleensä. alkuperäislaatua, raidetangonpäät, huono | alatukivarret, huono)
Moog (puslat ja alustanosat, "varauksella" huono/OK, voi vaihdella | vakaajan koripuslat, OK)
Motorad (termostaatit, hyvä)
Motorcraft (kaikki, alkuperäislaatua (Ford) | lämpötilakytkin kts. Behr)
NF Parts (jouset, OK | jarrulevyt, huono)
NGK (sytytystulpat, alkuperäislaatua)
Nissens (jäähdyttimet, OK | ilm.kompressori, osittain sopimaton | ilmastoinnin kuivain, osittain sopimaton/puutteellinen)
NK (kaikki, OK | käsijarruvaijeri, OK/puuttellinen)
NRF (ilmastoinninkompressorin kytkin, varauksella, OK / voi olla puutteellinen | termostaattikotelo, huono | puhallin, huono)
NTY (sähköosat, hyvä | käsijarrumoottori, huono)
OCAP (alustanosat, sopimaton)
ODM (vetoakseli, OK)
Optimal (alustanosat, OK | Kumilaipat/tiivisteet, huono)
Original Imperium (huohotinletku, huono)
OSSCA (kaikki, huono, | virranjakaja, OK | lämpötilakytkin, huono | anturi, OK/varauksella)
Oyodo (tukivarsi, sopimaton)
Pascal (vetonivelet, huono)
Philips (polttimot, alkuperäislaatua [LongLife/Ecovision])
Purflux (suodattimet, hyvä)
Pierburg (kaikki, alkuperäislaatua)
Professional Parts Sweden (raitisilmasuodatin, OK)
Polmo (pakoputket, sopimaton)
Powermax (lataussäädin, huono)
QAP (sähköosat/anturit, OK)
Quaro (koiranluut, OK)
Quick Brake (jarrujen pienosat, OK | jarruputki metritavarana, hyvä)
Quinton Hazell (termostaatit, huono)
RB (jarrupalat, sopimaton/varauksella)
Remsa (jarruosat, hyvä)
Rezaw-Plast (sisälokasuoja, OK)
Remy (kaikki, OK)
Ridex (abs-anturit, sopimaton | laturin vapaapyörä, sopimaton | sähköosat, sopimaton | ilmansuodatin, OK | jarruosat, OK | kaasujouset, huono | kytkinpaketti, OK [levynä Sachs])
Roadhouse (jarrupalat, huono)
Roadmax (hihnat, huono)
Rymec (kytkinosat, alkuperäislaatua kts. Sachs)
Samko (jarrupääsylinteri, OK kts. LPR)
Sasic (alustanosat, ei eroa | vetonivelen suojakumisarja, huono)
SCT Germany (suodattimet, jarruosat, OK)
Siemens (kaikki, alkuperäislaatua)
SKF (jakohihnan kiristinrulla, huono | laakerit ja voimansiirto, huono | pyörännapa, OK | vesipumput varauksella, kts. GMB | koiranluut / raidetangon päät hyvä | suojakumisarja, huono | alatukivarret, huono)
SNR (pyöränlaakerit, hyvä)
Stark (jarrusatula, OK / voi olla sopimaton | hihnat, huono | takaiskuventtiili, huono | polttoainesuodatin, OK | ilmansuodatin, OK)
Stellox (jarrulevyt, sopimaton | kierrejouset, sopimaton | iskari, OK | alatukivarsi, OK)
SWAG (muovinippelit, hyvä | alustanosat, ei eroa | jakopäänosat, alkuperäislaatua | venttiiliohjurit, sopimaton | iskarin yläpään tuki + laakeri, hyvä)
SWF (pyyhkijät, hyvä)
Tedgum (uretaanipuslat, OK)
Teknorot (nivelet, OK)
Textar (jarruosat, alkuperäislaatua | kiinnitystarvikkeet, hyvä)
Thermotec (kennot ja sähköosat, huono | rautaputki, hyvä | ilmastoinnin kuivain, huono + osittain sopimaton, puutteellinen)
TMI, (turboahdin, OK/puutteellinen)
Tong Yang (peltiosat, huono)
Topran (kaikki, varsinkin muoviset osat, huono, vältä kuin ruttoa! | lasinpesurin pumppu, sopimaton | vetoakselin kiinnityspultit, ei eroa | termostaatti, huono | jarruletkut, OK | ilmastoinnin kuivain, OK/puutteita | nivelet, huono | öljynpaineanturi, OK | paperitiivisteet, OK, voi olla hyvä, kts. Elring | vesipumppu, OK | kardaanin tukilaakeri, huono | öljypohja, huono)
Triscan (koiranluut, huono | käsijarruvaijeri varauksella/sopimaton | muut, OK/varauksella | hihnat, voi olla Gates | alatukivarret, OK/varauksella/voi olla puutteita | laakerit, huono)
Trucktec (venttiilikannen tiiviste, sopimaton | hihnankiristin/tarvikkeet, huono | jäähdyttimenletku, sopimaton)
TRW (jarruletkut/putket, eroaa alkuperäisistä | Käsijarruvaijeri, huono | jouset, OK | koiranluut, huono | raidetangonpää, huono | tukivarsi, huono
Turbo Works (polttoainepumppu, puutteellinen)
TYC (muoviumpiot, OK/usein sopimaton | lasiosat, OK | peililasit, OK)
Unipoint (puhallinmoottori, huono)
Vaico/Vemo (muut, OK | bensapumput, huono | ilmamassamittari, sopimaton | suodattimet, OK | termostaatti, huono | N75-venttiili, hyvä | huohotinventtiili, hyvä | nakutusnaturi, kts FAE | pissapojan pumppu, OK | raidetanko, OK | öljypohja, hyvä | jarruvalokytkin, huono)
Valeo (kaikki, alkuperäislaatua | raitisilmasuodatin, sopimaton | pyyhkijänsulat, hyvä | öljynsuodatin, OK | polttoainesuodatin, sopimaton (tiiviste))
Van Wezel (lokasuoja, hyvä)
Vector (jarrusatulat, varauksella, voi olla huono | jarrupalat, OK (voi olla kitisevät, mutta todennäköisesti ei ole) | jarrulevyt, OK)
Vernet (termostaatit, huono)
Victor Reinz (tiivisteet, OK)
Vika (alipaineventtiili, huono)
Wahler (termostaatit, alkuperäislaatua | kts. BorgWarner )
Walker (äänenvaimentimet, kts. Fonos)
WIX (suodattimet, hyvä)
Yildiz Hortum (kumitiivisteet, hyvä)
Zimmermann (jarrulevyt, ei eroa | jarrurummut, ei eroa | jarrupalat, hyvä)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän ne tuolla ekassa postauksessa onkin jo melkeen listattuna mitä kannattaa, mitä ei. Jotain, ei niin kriittisiä/helposti vaihdettavia osia ostan joskus jotain mitäsattuu merkkiä, mutta käyttötarkoitus ratkaisee niissä, kun turhaa ostaa johonkin karhottimeen tms aivan helvetin kallista laakeria kun koneessa on jo valmiiksi suunnittelu virhe, niin sekin hyvä laakeri palaa paskaksi jokatapauksessa yhden kesän jälkeen. (kyseiseen koneeseen menee laakeria 12kpl ja maksoi SKF n.70€kpl ja jostain tilattiin kiinanlaakeria 8€/kpl ja kestävyys sama) Yhtään alustanosaa en enää osta motonetistä mitään toprania tms, koska ovat ihan täyttä paskaa. Loppujenlopuksi halvin on ostaa vaikka marmorilta se osa, kun vaihtaa motonetin osia joka toinenkuukausi. Ja tosiaan, ihan yleisesti menen sillä linjalla, että mitä vittumaisempi työ vaihtaa osa on niin sen laadukkaampi osa sinne menee, tai mikä todennäköisyys sille, että tietyn halppis osan hajoessa, särkeekö sitten 7k€:eestä muuta mukanaan. Jakopaan osat on juuri tälläisiä, johon en laita mitään muuta kun contitech/gatesia.
 
Bosch ja Siemens näyttää listasta vielä puuttuvan (alkuperäislaatua), tässä kun vähän vanhemmalla opelilla ajelee niin jostain syystä noi tarvike noname anturit ei toimi ollenkaan/tuurilla vuoden. Kun suosiolla maksaa sen tupla/tripla hinnan verrattuna halvimpaan tarvike malliin niin ei tartte pelätä hajooko kaupan pihaan ekassa ajossa jos nyt yleensäkään pääsee edes liikenteeseen
 
QH:n paketista voi löytää mitä tahansa maan ja taivaan väliltä. Esimerkiksi jakohihnat valmistaa yleensä joko contitech tai gates, mutta huonojakin saattaa olla seassa. Suhtautuisin varauksella kaikkiin missä lukee QH, topran jne. etenkin jos osan vaihtaminen on työlästä tai kyseessä on joku kriittinen paikka.
 
En tiedä kuka on valmistaja, mutta 98 Corollaan tuli Motonetistä vaihdettua metalliset koiranluut eteen ja taakse (Ei OE eikä Meyle laatua, mutta metalliset kuitenkin) kun alkuperäiset alkoi kolisemaan. Alle vuosi ajoa, ja kolina alkoi pahempana kuin aiemmin.

Iskunvaimentimina ollut Sachsia, ja ihan saman ovat kestäneet kuin alkuperäisosat. Tuon ikäisessä Corollassa tosin alkuperäiset vuotaa, joten huono verrokki.

Sachsin kytkinpaketti on ollut käytössä jo 200 000 km, eikä ongelmia ole ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Muihin merkkeihin en osaa kantaa ottaa, mutta tässä ois muutamat vinkit VAGgilaisiin

INA valmistaa orkkikset hihnat, kiristimet sekä vesipumput
Mahle/Behr valmistaa orkkis termostaatit
Mann-filter öljynsuodatin ainakin muutamien testien perusteella paras (sekä esim. Audi B6 koriseen ainut alkuperäisen lisäksi, jossa kasvatettu öljytilavuutta öljyn likaantumisen vähentämiseksi)
Puolat, lämpötila-anturit yms. kriittiset osat vain merkkiliikkeestä, tarvikkeissa tuntuu merkistä riippumatta olevan ongelmia
Castrol ensiasenteiset öljyt taitaa olla monessa, mutta paremmin ainakin omassa lähipiirissä toiminut esim. Teboil (Pienempi öljyn kulutus sekä nätimpi käyntiääni)

Polttimoissa kestotestin voittanut GE Lightning on toiminut pisimpään, valotehoa verrattuna muihin ei ole tullut vertailtua.
 
En tiedä kuka on valmistaja, mutta 98 Corollaan tuli Motonetistä vaihdettua metalliset koiranluut eteen ja taakse (Ei OE eikä Meyle laatua, mutta metalliset kuitenkin) kun alkuperäiset alkoi kolisemaan. Alle vuosi ajoa, ja kolina alkoi pahempana kuin aiemmin.

Samanlaisia kokemuksia Motonetin koiranluista, piti olla vielä HD-laatua, olisikohan ollut Mapco. Täytyy ajatella positiivisesti - vaihto on helppoa, kun mutterit on vielä uudenveroisessa kunnossa ja kierteetkään eivät ole ehtineet ruostua. :kahvi:
 
Yle selvitti autoalan ”urbaania legendaa”: Logo höylätään pois, varaosan hinta putoaa puoleen

A-studio näki korjaamolla auton tukivarren, josta oli hiottu logo pois. Jäljitimme mysteeriä varaosatehtaalle Saksaan

Täytyy vähän ihmetellä mikä oli Ylen motiivi ko. jutussa, VTT:llä teetettyine analyyseineen kaikkineen. VTT-raportti lujuusmittauksineen ja alkuaineanalyyseineen ei liene ollut ihan halpa.

Vaikutti vähän siltä, että toimittaja halusi osoittaa kuinka merkkiliikkeet huijaavat myymällä "alkuperäisosia" sikahintaan vaikka identtistä tavaraa saa puolta halvemmalla tarvikeliikkeestä. Nyt kävikin niin, että että tarvikeliikkeen ja merkkiliikkeen pakkauksista löytyi selvästi erilaiset osat.
 
Valurauta taitaa olla puolestaan Laakkosella töissä :D Jutussahan todistettiin yksi varaosa täysin samaksi, hintaero 100 euroa alkuperäiseen. Automyyjät tosin jutussakin vielä sitkeästi väitti tätä urbaaniksi legendaksi. Ja huoltopäällikkö teki vertausta valelääkäriin :D

Niinkö A-studion jutussa todistettiin? VTT:n raportissa taas todettiin kaikki osat erilaisiksi.

Melkoista kädetystä kyllä Yleltä koko vertailu: Focuksen jarrulaikat olivat eri kokoa ja eri malliin (ylläri että myös VTT totesi eroja niiden välillä...) ja Audin alkuperäistä tukivartta verrattiin Lemförderin tukivarteen, kun Audin tukivarressa luki selvästi TRW... Lähimpänä toisiaan olivat Audin jarrulevyt mutta niissäkin oli pientä eroa materiaalissa ja koneistusjäljessä eikä tarvikeosasta löytynyt olympiarenkaita.

Täysin selvittämättä jäi, onko todetuilla eroilla jotain käytännön merkitystä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Samanlaisia kokemuksia Motonetin koiranluista, piti olla vielä HD-laatua, olisikohan ollut Mapco. Täytyy ajatella positiivisesti - vaihto on helppoa, kun mutterit on vielä uudenveroisessa kunnossa ja kierteetkään eivät ole ehtineet ruostua. :kahvi:
Tuttu vertasi mondeoon motonetissa hd ja tavallista koiranluuta. HD:ssa oli varsi paksumpi, itse nivel oli samankokoinen.
 
Tuttu vertasi mondeoon motonetissa hd ja tavallista koiranluuta. HD:ssa oli varsi paksumpi, itse nivel oli samankokoinen.
Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Itselläni jostain edullisesta koiranluusta hajosi suojakumi vuodessa -> nivel menee nopeasti väljäksi. Lisäksi pienempikin pallonivel voi olla isoa kestävämpi, jos pieni on tehty paremmasta tai kovemmaksi karkaisusta materiaalista. Sama homma kuin halppis-pyöränlaakeri vs. länsilaakeri: koko sama, mutta kestoikä eri.
 
Listaan voisi lisätä OSSCA:n tuotteet, eivät tahdo oikein missään luokassa kestää(huonoa kaikki).
Ovat siis melkoista halpatuotantoa ja huonoa sellaista, monesti uusi OSSCA on esimerkiksi väljempi kuin katsastuksessa väljäksi todettu osa. Toisena esimerkkinä lämmityslaitteen kennoissa ongelmia myös, näin ollen kabiini ei olekaan yhtä lämmin kuin alkuperäisellä(/Hella/BEHR).
Tämä todettu omakohtaisella kokemuksella, että myös huollon/varaosamyynnin tehtävissä.

K27 -jarruosat ovat myös todettu heikoksi esitykseksi. Korjaamolla nämä vaihdettiin takuutyönä boschiin/Bremboon, kun 9/10:stä asiakkaasta tulivat valittamaan vinkunaa, narinaa yms. Korjaamolla sitten kiellettiinkin jatkossa asentamasta näitä.
 
JC Premium ei kyllä ollut preeemiumia... Getz -06 vaihdoin vuosi sitten tuon merkkisen polttoainesuodattimen ja sai kunnolla viilata/muokata kiinnityksiä että sai sopimaan = sopimaton
 
Mister-auton myymän Bölk-merkin voisi lisätä huonojen listalle. Sytytyspuola ei toiminut edes uutena kunnolla. OSSCA:lle myös haukut täältä, vesipumpun akseli murtui kesken ajon ja tuli kansiremontti :mad:
 
:)
Yleensähän koiranluut menevätkin vaihtoon siksi, että liian ohut varsi on mennyt banaaniksi...

Tuossakin auttaa jos kiertää isommat kuopat ja varoo ajamasta vauhdilla rotvallin reunojen yli. Minulla on aina kuluneet ne nivelet väljäksi. Meyle HD:tä on ollut kierroksessa ja kyllä ne sen 100tkm vähintään ovat kestäneet, siinä missä alkuperäiset vain 60tkm. Sitten on ollut kumipuslalla varustettuja vakaajan päätytankoja, jotka pultataan suoraan alatukivarteen. Se pultti on sitten ajan myötä katkennut väsymisestä/ruostumisesta. Käy se niinkin.
 
Olkaapa tarkkoja valmistajien ym. suhteen kun vaihdatte moottorin tukikumeja. Edellinen omistaja vissiin "säästänyt", mutta moottori silti kumien vaihdon jälkeen heiluu kovasti ja on kiihdyttäessä vähän oudon tuntunen (veto "nyökkii" kun moottori kiertyy monta astetta vedon kytkeytyessä).

No otin tänään härkää sarvista ja pistin kaverin starttaamaan kun itse katsoin vähän tarkemmin paikkoja.

Juuh, ne tukikumit antaa liikaa periksi, eli menee ainakin isoimmat kumit uusiksi.

Muutaman euron säästö -> paska ajettava. Jes.
 
Jep.

Vähän offtopicia, mutta tässä huono ja hyvä moottorin tukikumi:

2009511164673.jpg

imp30750-engine-suspension-sandwich-mounting.jpg


Tosin tottakai myös kumiseoksen jäykkyys vaikuttaa, mutta tosta ylemmästä näkee jo että ei ole tehty kestämään...
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaampa omakin kokemus tänne: herth+buss merkkinen vetonivel ei kestänyt kuin öljynvaihtovälin kun rupesi jo raksuttamaan.
En voi suositella kyseistä merkkiä kenellekkään.
 
Blue Printin vesipumppu oli ihan hyvä laatunen ja sopi paikalleen, kestävyydestä ei tietoa kun sen toissa päivänä laitoin kiinni.
 
Mikäs vika Vernetin termarissa? Olihan nuo ainakin Febi Bilsteinille kelvanneet kun olivat sellaisen pakanneet omaan laatikkoonsa.

Itsellä samanlaisia kokemuksia kuin näissä:
vernet vai valeo merkkinen termostaatti c20let koneeseen - Opel Club Finland (OCF)
Termostaatti - Sivu 3 - Foorumi – Saabclub.fi

Jos joku on ostamassa termostaattia, niin uskallan sanoa että Wahleriin voi 100% varmuudella luottaa... Ne on viimisen päälle kunnollisia. Joskus vertasin johonkin (en muista merkkiä), niin jo ulkonäöstä näki että on laadukkaasti tehty.
 
Janmor sytytyskaapelit.

Ulkonäkö vastaa täysin auton alkuperäisiä Beru kaapeleita, mutta ihan pieniä eroja on kuitenkin. Istuvat toki tiukasti paikoilleen. En aluksi edes uskaltanut painaa niin lujasti. Mitathan noissa heittää alkuperäisiin verrattuna, kun alkuperäisessä VAG sytytysjohtosarjassa kaikki ovat eri mittaisia, on tuossa Janmorissa kolme johtoa viidestä aavistuksen ylipitkiä. Pieni haitta kuitenkin. Mutta joutui vähän niputtamaan että sai kulkemaan siististi. Ei voi siis sanoa että olisi alkuperäistä vastaavat, mutta hyvät kuitenkin. Ja nämä oli Ecolinet, vähän halvemmat kuin Profilinet. Erona eristysmateriaali EPDM vs Silikoni jne. Hatut näissä halvemmissa on kuitenkin silikonia, ja kaapelit eristeeltään ilmeisesti samanlaista epdm:ää kuin auton orkkikset.

Lyhyempi auton alkuperäinen, pidempi Janmor. Tuollainen pituusero esimerkkinä lyhyimmän johdon kohdalla. Yli semmosen ylimääräsen kiepin joutuu tekemään tuo..

Mittasin vastukset jokaisen kohdalta, jokainen 6 kilo-ohmia niinkuin pitääkin. Ei yhtään heittoa! (Oleellinen seikka koska vastusarvo vaikuttaa kipinän pituuteen, joten sen on oltava sopiva. Isompi vastusarvo = pidempi kipinä = parempi palotapahtuma. Kuitenkin liian iso vastusarvo heikentää kipinän tehoa.).

 
Viimeksi muokattu:
K27 -jarruosat ovat myös todettu heikoksi esitykseksi. Korjaamolla nämä vaihdettiin takuutyönä boschiin/Bremboon, kun 9/10:stä asiakkaasta tulivat valittamaan vinkunaa, narinaa yms. Korjaamolla sitten kiellettiinkin jatkossa asentamasta näitä.
Noissa (paloissa) oli kuulemma joku paska erä. Viime keväänä vaihdoin tuollaiset pikkukippoon ja olivat ihan ok. Paljon paremmat kuin mätänetin halppikset, jotka tuntui kuin olis ollut soraa välissä.
 
"Japanparts (kaikki, hyvä)"

Autodocista olen katellut, että eivät ole pahan hintaisia Japanpartsin osat. Oikeasti hyvä?

K27 (jarruosat, huono)..mätänetti myy tuota ja tuli laitettua taakse sen merkkiset jarrulevyt..
Mapco (alustanosat, huono), herth+buss (kaikki, huono)..hintaluokassaan ei yllätä..
 
Halvalla harvemmin hyvää saa.. Hommasin itselle Golffiin (V6 2.8 4Motion)mister-autosta Brembon valmistamat takajarrulevyt ja palat. Odottavat vielä asennusta, mutta hinta ainakin oli huomattavasti halvempi mitä ois ollu tarvike-osat suomenmaasta... Toivottavasti olisivat edes niin hyvät ku alkuperäiset :D
 
Tähän voisi kyllä kommentoida

Meylelläkin useampaa eri sarjaa, meyle-hd on oikeasti hyvä. 4 vuoden takuullakin. Useassa tapauksessa väittäisin alkuperäisosaa paremmaksi.

Moogi ei välttämättä ansaitse noin korkeaa statusta. Vaikka alustaan liittyvissä tarvikeosissa onkin meylen rinnalla parhaimpia, usein täysin verrattavissa alkuperäiseen.

Elring ja Gates alkuperäislaatuisiksi.

ps. Mapco ja Ossca suurilta osin poistunut motonetiltäkin. Vielä löytyy jotain.

lisää nyt ZF myös siihen alkuperäislistaan

Muista myöhemmin lisää ;P
 
Samaa kattelin, että Gates paremmille sijoille, kun näyttää ainakin brändin puolesta olevan melkoisen suuri jakohihna valmistaja ja löytyy huikean hyvät nettisivut mielestäni niillä jakohihna spekseineen ja se pelkästään vakuutti..
 
^ Paketissa lukee made in extra-EU = kiinalaisia osia mutta paikoilleen on kaikki käynyt.
 
Klemmareista eli letkukiristimistä:

Hyvät valmistajat
Mikalor
Zebra
Norma
Aba

Nuo em. kestävät yleensä kovaa kiristystä alkamatta luistaa. Tosin rajansa kaikella eli ehdottomasti kannattaa silti käyttää klemmarimeisseliä joka rajoittaa momentin oikeaksi.

IKH:n pusseissa olevat klemmarit ovat jotain noista, en nyt muista mitä, eli ovat ok kamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jenkkiautoharrastajat saattavat Timkenin tietää.
En ole satavarma, että käytetäänkö alkuperäisosina, mutta ovat alkuperäisosien tasoisia.
Valmistavat laakereita ja napoja.
Usalainen firma joka usassa tekee laakerinsa, ja laatu on priimaa.
 
Onko FAE:n sähköosista kokemuksia? Tuli sellaiset lambda ja nakutustunnistin laitettua autoon, ja ihan asiallisilta vaikuttivat. Valmistettu ilmeisesti Espanjassa.
 
Ostin Tokmannista auton sulat ja ei ikinä uudestaan. Asennus oli aivan surkean hankalaa ja kesti ehkä 10 pyyhkäisyä ennenkuin molemmat sulat irtosi kiinnikkeistään. Kävin sitten ostamassa Champion sulat ja hyvät ovat sekä helpot asentaa. Ihan turhaan säästin siis alunperin, vaikka hintaeroa oli 8e vs 35e niin silti.
 
Juu, mulla sentään Biltemankin rungottomat toimi ihan ok, tosin kohtalaisen lyhytikäiset oli ennenkuin alkoivat kovettua/pitää ääntä, mutta muuten kesti ihan asiallisesti.
 
Mintex jarrupaloja käytin Hondassa. Ovat OEM vastaavat mutta ehkä vielä hieman paremmat kun pölyttävät vähemmän.
 
Mä oon noista Mintexeistä lukenu / saanu käsityksen että nykyään ne olis perus kiinaroinaa Ratsastavat vaan vanhan (britti-?)brändin maineella. Tiedä sitten. Tais itellä joskus moiset jossain autossa käydä mutta ei mitään sen kummempaa muistikuvaa, että minkälaiset oli.

Pitäisi varmaan seuraavaksi ostaa sellaiset ja tuumailla minkälaiset ovat.

Tohon vähemmän pölyävyyteen mä en usko pätkän vertaa, sillä se tarkoittaisi että jarrupala ei kulu, ts. kitkaa on vähemmän, eli jarrupala on pidoltaan huonompi. Jonnekkin sen kuluneen osan siitä jarrupalasta täytyy mennä?! Vai höyrystyykö se suoraan? Mistä se jarrupala oikein on valmistettu? Aika kaukaa haettua. Tai toinen selitys se että jarrupaloista lähtisi vain vaaleampaa jarrupölyä, joka ei näy niin selkeästi. Mielestäni EBC:n(?) jarrupalojen pöly on erikoisen vaaleaa, joten se on "vähemmän pölyävä pala". No oli miten oli, sanoisin että vähemmän pölyävät jarrupalat on placeboa, höpöjuttuja ja myyntimiesten luomia mielikuvia.

Laitetaan nyt kuitenki listalle että se on OK merkki, eiköhän se vähintään siis OK kuitenkin ole. Ite suosittelen enemmän kuitenkin Ferodoa, EBC, TRW jne.. Laatumerkkejä kun käyttää niin jarrutuntuma pysyy varmasti alkuperäisen veroisena sekä palat istuu satulaan jämptisti ilman viilailuja.
 
Viimeksi muokattu:
Meylen tukivarret Audiin olivat aivan samanlaiset kuin alkuperäiset. Varret voivat olla jopa samalta valmistajalta peräisin. Mutta varmasti viiteen kertaan oikeaksi tarkistetut Meylen puslat noihin tukivarsiin eivät olleet sopivat. Mittaerot olivat 3-4 millimetrin kymmenesosaa, ja se on jo aika paljon hiottavaksi metallikuorisesta puslasta pois. Pyöritin puslia porakoneella ja sorvasin niitä alkuun rälläkällä ja lopuksi viilalla. Mielestäni melko asiatonta puoskarointia piti tehdä noille osille. Osat olivat vieläpä tuoteryhmiensä kalleimmasta päästä olevia varaosia. En suosittele ainakaan noita puslia.

Erityisesti asia harmittaa, kun "ovelana" päättelin, että ottamalla keskenään samanmerkkiset osat välttyisi juurikin noilta ärsyttäviltä hienoisilta yhteensopivuus ongelmilta. No, eipä sitten välttynyt. - Se tuntuu olevan koiran osa, että luu on kova ja koppi vuotaa.

Taksikuski kertoi, että "Slamit" ja "Autoracing" nimisistä firmoista saa uretaanipuslia, jotka ovat ihan hyviä, ja kuulemma violetin väriset vastaavat aika lähelle originaaleja. Seuraavalla kierroksella sitten noita. Mainittakoon, että SKF:n laakerit ja vetonivelet sopivat paikoilleen täysin moitteettomasti.
Tukivarret ovat muuten prässätty paksusta pellistä, joten pyyhin osat puhtaiksi liuottimella, suihkin tukivarsien sisäosat motonetin motox sinkkimaalilla useampaankin kertaan, ja maalasin osat lopuksi päältä Teknoksen Teknodur 0190 maalilla. Kyseinen kaksikomponenttinen uretaanimaali kuivuu käytännössä vasaralla hakkaamisen kestäväksi pinnaksi. Haittapuolena on aivan järkyttävä ja jopa oksettava katku, maalata voi ehdottomasti vain ulkona, ja myös kovetin alkaa vääjäämättömästi tuhoutumaan sen jälkeen kun se on aukaistu. Ei varmasti kestä edes puolta vuotta avaamisen jälkeen kyseinen kovete. Käyttö tulee siis kalliiksi. Lopputuloksen voi kuitenkin mieltää iskunkestäväksi uretaanimuovi pinnoitteeksi.

Edullisimman mutta oikean 72 millisen volkkarin laakerinvaihto työkalun löysi VidaXL nimisestä firmasta. Tuolta:
Käsityökalut
Tulivat asiallisesti ja moitteettomasti, ja muutenkin tuli aina täsmälleen juuri sitä mitä olen kolmeen eri kertaan noilta tilannut. Työkalujen laatu on ollut hyvä. Noita aivan samoja sarjoja myydään täällä eri "korjaamo merkeillä" moninkertaisiin hintoihin. Ihan vain vinkiksi tämäkin erikoistyökalujen hankintapaikka. Laakerinvaihtotyökalun mukana ei tullut minkäänlaista käyttöohjetta, mutta kun lähtee järkeilemään hommaa siten, että voimaa ei koskaan eikä missään tilanteessa kohdisteta laakeripintojen lävitse, vaan aina vain siihen laakeriyksikön ulkokehän reunaan, niin sarjan toiminnan pystyi päättelemään. Ko. työkalu vaatii sitten vielä noin 60-80 senttisen vääntövarren toimiakseen. Tunnustan, että ensimmäinen reaktioni tuohon sarjaan oli se nähdessäni, että "häh?"... (=silmät tapillaan ja sormi kyynärpäätä myöden suussa.)
 
Viimeksi muokattu:
KYBin iskarit tuntuvat olevan ihan ok, mutta samaa ei voi sanoa KYBin merkillä myytävistä iskarin suojakumeista. 2-3 vuotta ja alle 10 tkm kestivät ja ovat aivan riekaleina.
Tosin aika turhia ovat muutenkin.
Halvinta kiinakumipaskaa, joka ei ainakaan Suomen oloissa kestä. Suola ja pakkanen pitävät siitä huolen.
Tosin kiinalaisilla on tapana sekoittaa kumin sekaan milloin mitäkin. Ehkä joku toinen tuotantoerä saattaa kestää vuoden pidempään.

AD varaosan tiskiltä ostettu (tarvike) takavaimennin on myös erittäin suositeltava ostos. Muistaakseni neljä vuotta ja alle 20000 kilometriä ajettuna yläpuoleen oli ruostunut (sisältä päin) kahden kämmenen kokoinen alue aivan läpimädäksi ja sisukalut olivat aivan näkkäriä. (Ja mutkaputki oli mennyt myös näkkäriksi, mutta minun romuni hiekkapuhaltaa siitä kohdasta sinkit pois heti ensimmäisellä hiekkapätkällä, joten ei siinä kestä laadukkaampikaan tekele, jossei sitä suojaa uutena jollain pakoputkiteipillä.)
Saman merkin keskiputki on toki kestänyt, koska ei altistu jatkuvalle kosteusrasitukselle/hiekkasuihkulle.
Merkkiä en muista, mutta made in Finlandia kovasti mainostivat. Siinä syy äänenvaimentimen pikaiselle mätänemiselle. Normaalia Suomi-paskaa.
Olisihan pönttökin toki kestänyt, jos olisi uutena älynnyt porata alaosaan reiän, jotta siellä pöntön sisällä ei ole jatkuvasti vettä, mutta ei kunnolla sinkitty pönttö tuohon tyyliin mätäne vaikkei reikää tekisikään.
 
Merkkiä en muista, mutta made in Finlandia kovasti mainostivat. Siinä syy äänenvaimentimen pikaiselle mätänemiselle. Normaalia Suomi-paskaa.

Varmaan FennoSteel ...

Ei sillä että sanoisin paskaksi, mutta taitavat olla kotimaista tuotantoa. Itellä ei ole ollut valittamista niiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista luettavaa varaosamyyjälle. Mun kokemukseni mukaan huonoja eriä sattuu ihan joka merkin kohdalle. Halvemmille ehkä vähän useammin, mutta ero ei ole ihan niin selvä kuin voisi luulla.
Bosch voi olla nykyään Venäjältä ja Lemförderiä tulee jopa Kiinasta.
Fennosteelinä myytävät pakoputketkaan eivät käsittääkseni kaikki ole kotimaista tuotantoa.
Sachsin kytkinpaketissa voi olla Lukin osia yms. jne.

Mulla ei ole kai osunut kuin yksi huono osa omalle kohdalle. M-Filterin öljynsuodatin päätti kerran vetää itsensä jotenkin solmuun ja tukkoon. Näitä olen vältellyt siitä lähtien, vaikka kyseessä voi hyvinkin olla ihan yksittäistapaus...

OT: antakaa kenkää välillä niille autoillenne, niin ei pääse putkistoon kertymään vettä.
 
Ostin sitikkaan motonetistä meylen hd koiranluut eteen, kun ostaa ja vaihtaa molemmat tulee 4-vuoden takuu. En tiedä koskeeko kaikkia meylen hd tuotteita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 123
Viestejä
4 435 938
Jäsenet
73 486
Uusin jäsen
keijooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom