Yleistä keskustelua sähköautoista

Itselleni optimaalinen MEB olisi ollut varmaankin 19” vanteilla oleva Enyaq Coupe, mutta eihän sellaisia myydä ja en todellakaan jaksanut lähteä kauppaamaan 20” rengassettiä ostaakseni itse 19” tilalle.
Juu ärsyttävää puljaamista noiden kanssa tulee. Ensiasennus(kesä)renkaiden kanssa tulee MEBeissä usein pakotettuna liian isot vanteet. Itseä ei niin haittaisi jos talvirenkaissa on isompi vannekoko, koska kitkarenkaat vähentävät melua ja talvella muutenkin tulee ajettua vähemmän. Mutta kesärenkaisiin haluan astetta pienemmät vanteet jolloin vaihteluoperaation tuloksena jää käteen ne liian isot kesärenkaat. Rattoisaa niitä kaupitella jossain netissä sitten :cigarbeye:
 
Onhan tuo totta, että Suomessa kamerat ja muut sensorit voivat olla ns. käyttökatkossa mutta siihen myös vaikuttaa pitkälti ilmasto. Nytkin ollut sellainen talvi, että ei juuri ole tullut ongelmia.
Kuitenkin osa valmistajista on tähän myös herännyt. BMW esim. piilottaa nuo sensorit tuonne omien "munuaisten" taakse, jolloin niihen ei suoraan kohdistu iskuja jne. mutta myös tuo pinta on itsestään korjaantuvaa kun sitä kuumentaa.
 
Juu ärsyttävää puljaamista noiden kanssa tulee. Ensiasennus(kesä)renkaiden kanssa tulee MEBeissä usein pakotettuna liian isot vanteet. Itseä ei niin haittaisi jos talvirenkaissa on isompi vannekoko, koska kitkarenkaat vähentävät melua ja talvella muutenkin tulee ajettua vähemmän. Mutta kesärenkaisiin haluan astetta pienemmät vanteet jolloin vaihteluoperaation tuloksena jää käteen ne liian isot kesärenkaat. Rattoisaa niitä kaupitella jossain netissä sitten :cigarbeye:
Eikä ole pelkkä MEB-ongelma - näkee palkon jobbareiden ja autokauppojen sivuilla että on vähän käytettyjä joissa on jostain syystä valittu halvimman sijaan kalliimpi ja huonompi isompi vannekoko ja menee ainakin itseltäni suoraan hylkyyn.

Luulen että suurin osa sähköauton tavisostajista ei lainkaan ymmärrä, että vanteet 19->21” + pari sataa milliä leveämmät naiit vaihtamalla menettää helposti 10% rangea ja matkustusmukavuuskin kärsii (ellei sitten oma ajotyyli oli aina ajaa täysiä motarin rampissa pidon rajamailla, jolloin se leveä nakki voi oikeasti olla mukavampi kun rengas ei sorra alla).
 
Onko täällä porukalla miten paljon kokemuksia siitä miten vertailla sähkisten toimintamatkaa lämpöpumpulla ja ilman?

Tuntuu siltä että löytyy niin ristiriitaista tietoa kun yrittää ottaa asiasta enemmän selvää, missä osa sanoo sen olevan täysin pakollinen varuste vähänkään kylmempiin oloihin, kun taas osa sanoo että se hyöty on aika pientä?
 
Onko täällä porukalla miten paljon kokemuksia siitä miten vertailla sähkisten toimintamatkaa lämpöpumpulla ja ilman?

Tuntuu siltä että löytyy niin ristiriitaista tietoa kun yrittää ottaa asiasta enemmän selvää, missä osa sanoo sen olevan täysin pakollinen varuste vähänkään kylmempiin oloihin, kun taas osa sanoo että se hyöty on aika pientä?
Jos se ilppi on mukana valmiina niin toki se on hyvä. Jos taas siitä pitäisi maksaa esim. tonni extraa niin ei taida itseään ikinä maksaa takaisin omistusaikana. Ja taas riippuu ihan millaiseen ajoon autoon tulee. Lyhyessä pätkäajossa ilpillä ei juuri hyötyjä tule, mutta pitkillä siirtymillä lämmöntuottoa saadaan optimoitua.
 
Mites muuten sille EX30 suorituskyvyn halvaantumiselle pakkassäässä kävi? Täällähän joku käyttäjä vuosi sitten (?) sellaisen osti, mutta kylmästä lähdettäessä suorituskyky oli luokkaa corolla. Volvohan taisi tässä tapauksessa ostaa auton takaisin, mutta oliko joku yksilövika vai bugi ohjelmistossa?
 
Onko täällä porukalla miten paljon kokemuksia siitä miten vertailla sähkisten toimintamatkaa lämpöpumpulla ja ilman?

Tuntuu siltä että löytyy niin ristiriitaista tietoa kun yrittää ottaa asiasta enemmän selvää, missä osa sanoo sen olevan täysin pakollinen varuste vähänkään kylmempiin oloihin, kun taas osa sanoo että se hyöty on aika pientä?
Tätä voi peilata siihen miten paljon auto vie lämmitykseen energiaa. Kelistä ja ajovauhdista riippuu, mutta pitkillä pätkillä Ioniq5 ei ole 5% suurempaa lukemaa näyttänyt 20 asteen pyynnillä. Julmetut sisätilat vielä lämmitettävänä. En tiedä mikä pumpun hyötysuhde on, mutta 3-4x on jo hyvin, heikkenee pakkasen kasvaessa. 20% lämpöön on jo reilusti, mutta silti katastrofi on kaukana.

Toinen auto meillä on Mii, jossa ei ole pumppua. Käyttöprofiili kaupungissa 10-25 km pätkää. Kesällä 10 kWh satasella, talvella 20 kWh. Pidemmällä pätkällä kulutus laskee eli suurin kulutus tulee kabiinin ekasta lämmityksestä. Auto on paikallaan raportoinut 6,5 kW vastuksilla maksimissaan lämmitykseksi. Tuota ei tietysti kauaa käytetä, koska pieni auto on ”sauna” 10 minuutissa. Epäilen, että lämpöpumppu ei auttaisi kovin paljoa, koska lämmityspyynti on järjestäen maksimit ja sit ollaankin jo melkein perillä.

Ts. isoon pitkän matkan autoon ihan hyvä olla, pienemmässä kauppakassissa en murehtisi. Näinhän ne autotehtaat myös tarjoaa autoja, halvimmassa pieniskkuisessa päässä pumppuja ei ole, muissa on.
 
Vaikka vähän koomista onkin niin taitaa lämpöpumpun hyöty rajoittua niihin keleihin kun on ollaan plussan puolella.
 
Vaikka vähän koomista onkin niin taitaa lämpöpumpun hyöty rajoittua niihin keleihin kun on ollaan plussan puolella.
Miksi ihmeessä rajoittuisi? Vaikka hyötysuhde huononee kylmemmässä, niin absoluuttinen hyöty kasvaa suuremmaksi mitä kylmemmässä ollaan, niin kauan kunnes COP oikeasti romahtaa alle kakkosen.
 
Fanipojille nämä puolivalmiit ratkaisut uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Ei se haittaa, että pyyhkimet vispaa rutikuivaa lasia tai että auto vähän haamujarruttelee motarilla tai toimivat UÄ-sensorit on korvattu kamera-arvaus tekniikalla. Toimiihan ne kuitenkin joskus oikein.
Kyllä se Teslan High Fidelity Park Assist on yllättävän hyvä. Toki olisi ollut hienoa jos siihen olisi ympätty ne USS:it mukaan mutta yllättävän hyvin se toimii. Varsinkin jossain tilanteissa se on jopa parempi kuin vanha avustin joka mittaili vain niitä etäisyyksiä eikä näyttänyt sitä 3d kuvaa siinä ruudulla. Itsellä siis Model 3:ssa saan valikosta joko perinteisen USS tekniikkaa käyttävän avustimen tai tämän vain kameroita käyttävän avustimen.
 
Mutta onko se luotettava? Sensoreilla en ole kokenut ongelmia koska näen lukeman ja voin myös luottaa sen antamaan tulokseen.

Sitten sen mitä kokeillut taas tuota toista niin en voi luottaa siihen. Esimerkkinä jos ajan tilaan missä tolpat niin se on aika sinne päin antava missä se tolpan reuna on. Tai jos edessä on ovi joka avataan niin järjestelmä luulee sen olevan yhä kiinni. Ja ilmoittaa että stop.
 
Kyllä se Teslan High Fidelity Park Assist on yllättävän hyvä. Toki olisi ollut hienoa jos siihen olisi ympätty ne USS:it mukaan mutta yllättävän hyvin se toimii. Varsinkin jossain tilanteissa se on jopa parempi kuin vanha avustin joka mittaili vain niitä etäisyyksiä eikä näyttänyt sitä 3d kuvaa siinä ruudulla. Itsellä siis Model 3:ssa saan valikosta joko perinteisen USS tekniikkaa käyttävän avustimen tai tämän vain kameroita käyttävän avustimen.
Muilla merkeillä alkaa olla hyvin 360 kamera ja sensorit tarjolla viimeistään varustepaketilla. Ts. muuttunee vakio-ominaisuudeksi jossain kohtaa. Useilla lisäkameroilla varmasti Teslan ratkaisua saa vielä parannettua, mutta ehkä hieman itse kehitetty ongelma tämäkin, kun sensorit ei kovin kummoisesti maksa.
 
Mutta onko se luotettava? Sensoreilla en ole kokenut ongelmia koska näen lukeman ja voin myös luottaa sen antamaan tulokseen.

Sitten sen mitä kokeillut taas tuota toista niin en voi luottaa siihen. Esimerkkinä jos ajan tilaan missä tolpat niin se on aika sinne päin antava missä se tolpan reuna on. Tai jos edessä on ovi joka avataan niin järjestelmä luulee sen olevan yhä kiinni. Ja ilmoittaa että stop.
Peruuttaessahan se on yhtä luotettava kuin on näkökykysi, näet elävästä kuvasta kamerasta kuinka lähellä se kohde on. Keula edellä joo se on itellekkin hiukan epämiellyttävä ajaa lähelle seinää. Uudessa Model Y:ssä tämä on korjattu kiitos etupuskurikameran.

Itse katson tätä HiFi parkin visualisointia vain kun pitää parkkeerata parkkiruutuihin. Parhaimmillaan se onkin juuri silloin kun on vastakkain ruutuja ja parkkeeraa keula edellä, niin siitä visualisoinnista näkee miten pitkälle pitää ajaa jotta ollaan ruudun sisällä eikä mennä yli.
Muilla merkeillä alkaa olla hyvin 360 kamera ja sensorit tarjolla viimeistään varustepaketilla. Ts. muuttunee vakio-ominaisuudeksi jossain kohtaa. Useilla lisäkameroilla varmasti Teslan ratkaisua saa vielä parannettua, mutta ehkä hieman itse kehitetty ongelma tämäkin, kun sensorit ei kovin kummoisesti maksa.
Ei ne parkkitutkat autuaaksi tee. Nekin huutaa lumesta ja jäästä ja silloin niistä ei ole hyötyä. Etu ja takapuskurikameroille kun laittaisi pesurit ja lämmittimet niin oli keli mikä tahansa niistä olisi hyötyä pysäköinnissä.
 
Ei ne parkkitutkat autuaaksi tee. Nekin huutaa lumesta ja jäästä ja silloin niistä ei ole hyötyä. Etu ja takapuskurikameroille kun laittaisi pesurit ja lämmittimet niin oli keli mikä tahansa niistä olisi hyötyä pysäköinnissä.
No jos sensorit ovat ajamaan lähtiessä lumessa/jäässä niin puhdas user errorhan se on. En muista, että kertaakaan yhdessäkään autossa sensorit olisivat menneet tukkoon ajon aikana. Kamerat sen sijaan ovat jatkuvasti paskaiset huomattavasti laajemmassa kelivalikoimassa ja siihen ei auta vaikka ne putsaisi lähtiessä. Pesurit tietysti auttaa, mutta siinä kohtaa aletaan olemaan aika heikoilla jäillä kustannusten kanssa. Sensorien poistoahan kustannussäästöllä perusteltiin. 360 pestävin kameroin ja sensorit päälle on se mihin homman on mentävä, jos optimiratkaisun haluaa.
 
Miksi ihmeessä rajoittuisi? Vaikka hyötysuhde huononee kylmemmässä, niin absoluuttinen hyöty kasvaa suuremmaksi mitä kylmemmässä ollaan, niin kauan kunnes COP oikeasti romahtaa alle kakkosen.

Ajatustasolla varmasti mukava leikitellä COP-arvoilla, mutta kun lämpöpumpun antama parannus auton kantamaan ~10 asteen pakkasessa on luokkaa 1-3% lähteestä riippuen niin suuremman vaikutuksen saanee hölläämällä kaasujalkaa jos matkaa on taittamassa tms?
 
Ajatustasolla varmasti mukava leikitellä COP-arvoilla, mutta kun lämpöpumpun antama parannus auton kantamaan ~10 asteen pakkasessa on luokkaa 1-3% lähteestä riippuen niin suuremman vaikutuksen saanee hölläämällä kaasujalkaa jos matkaa on taittamassa tms?
Vauhtia laskemalla saa aina suuremman vaikutuksen, mutta en nyt keksi miten se liittyy mihinkään.

Suurin hyöty ilp:stä saadaan varmaan taksikäytössä talvella kun keskinopeus on super matala tolpilla istumisen takia ja lämmitykseen menee paljon energiaa suhteessa liikkumiseen.
 
Peruuttaessahan se on yhtä luotettava kuin on näkökykysi, näet elävästä kuvasta kamerasta kuinka lähellä se kohde on. Keula edellä joo se on itellekkin hiukan epämiellyttävä ajaa lähelle seinää. Uudessa Model Y:ssä tämä on korjattu kiitos etupuskurikameran.

Itse katson tätä HiFi parkin visualisointia vain kun pitää parkkeerata parkkiruutuihin. Parhaimmillaan se onkin juuri silloin kun on vastakkain ruutuja ja parkkeeraa keula edellä, niin siitä visualisoinnista näkee miten pitkälle pitää ajaa jotta ollaan ruudun sisällä eikä mennä yli.

Ei ne parkkitutkat autuaaksi tee. Nekin huutaa lumesta ja jäästä ja silloin niistä ei ole hyötyä. Etu ja takapuskurikameroille kun laittaisi pesurit ja lämmittimet niin oli keli mikä tahansa niistä olisi hyötyä pysäköinnissä.
Avustimen tulisi auttaa hahmottamaan tilanne. Nythän kameran sijaan on sama kuin katsoisi peileistä jolloin tämä visualisointi oikeasti on turha. Voiko siihen siis luottaa että varoittaa kun on kolahtamassa?

Tänä talvena taisi olla kerran sensorit jumissa ja viime vuonna kerran tai kaksi. Autoni säilyy vain ulkona joten, en nyt omalla kohdallani näe että sensorit menisi tukkoon.
 
No jos sensorit ovat ajamaan lähtiessä lumessa/jäässä niin puhdas user errorhan se on. En muista, että kertaakaan yhdessäkään autossa sensorit olisivat menneet tukkoon ajon aikana. Kamerat sen sijaan ovat jatkuvasti paskaiset huomattavasti laajemmassa kelivalikoimassa ja siihen ei auta vaikka ne putsaisi lähtiessä. Pesurit tietysti auttaa, mutta siinä kohtaa aletaan olemaan aika heikoilla jäillä kustannusten kanssa. Sensorien poistoahan kustannussäästöllä perusteltiin. 360 pestävin kameroin ja sensorit päälle on se mihin homman on mentävä, jos optimiratkaisun haluaa.
images.jpg
Kyllä se lumi voi pöllytä ajon aikana niin että sensorit sen kun vain huutaa.
 
Avustimen tulisi auttaa hahmottamaan tilanne. Nythän kameran sijaan on sama kuin katsoisi peileistä jolloin tämä visualisointi oikeasti on turha. Voiko siihen siis luottaa että varoittaa kun on kolahtamassa?

Tänä talvena taisi olla kerran sensorit jumissa ja viime vuonna kerran tai kaksi. Autoni säilyy vain ulkona joten, en nyt omalla kohdallani näe että sensorit menisi tukkoon.
Siis peileistä näet saman mitä takapuskurikamera?
 
Vauhtia laskemalla saa aina suuremman vaikutuksen, mutta en nyt keksi miten se liittyy mihinkään.

Suurin hyöty ilp:stä saadaan varmaan taksikäytössä talvella kun keskinopeus on super matala tolpilla istumisen takia ja lämmitykseen menee paljon energiaa suhteessa liikkumiseen.
Youtubesta löytyy ainakin id.7 osalta video kun autoilla ajettiin peräkanaa ehkäpä +5-10c lämpötilassa. Ilpillinen meni joku 10-15 mailia pidemmälle. Tarkoittaa siis tuota luokkaa ja lyhentää myös latausaikaa, koska energiatehokkaampi.

Kelle paljon, kelle vähän. Ratkaiskaa itsenne kanssa.
 
Ajatustasolla varmasti mukava leikitellä COP-arvoilla, mutta kun lämpöpumpun antama parannus auton kantamaan ~10 asteen pakkasessa on luokkaa 1-3% lähteestä riippuen niin suuremman vaikutuksen saanee hölläämällä kaasujalkaa jos matkaa on taittamassa tms?
Tuo kantaman parannus 1-3 %@-10 C soittaa kelloja, ja tieto lienee alunperin peräisin Daniel Leightonin 2015 Combined Fluid Loop Thermal Management for Electric Drive Vehicle Range Improvement -julkaisusta (liitteenä kyseinen kuvaaja).

Jos näin on, liittyy tuohon 1-3 %:iin pari seikkaa, joita on syytä avata tarkemmin.

1. Kantamasta kun on puhe, niin testin pituus on aivan olematon 22,9 minuuttia. Vastahan siinä on puhkuttu kovalla teholla nopeat alkulämmöt. Lämpöpumpun teho on alkanut juuri asettua ja hyöty näkyä, kun mokoma testi jo loppuu. Silloin kun kantamasta ollaan kiinnostuneita, pitäisi ajaa tunteja, jolloin pumppu on ehtinyt jauhaa vakiintuneella teholla suurimman osan ajasta.

2. Prosenttilaskujen kanssa pitää olla tarkkana mihin verrataan ja onko kyse prosenteista vai %-yksiköistä. Leighton 2015 sai kantaman parannuksiksi +3,0 %@-7 C ja +1,1 %@-12 C, mutta tarkemmin katsoen kyseessä ovatkin %-yksiköt! Parhaiten tämän huomaa katsomalla +13 C ja +18 C, joissa luvut ovat suurempia.

Prosentteina laskien, +13 C: 66,6 % * 1,136 * 1,019 = 77,1 % (ei täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 82 %, kun katsoo PTC + HP + PEEM)

Prosenttiyksikköinä laskien, +13 C: 66,6 % + 13,6 + 1,9 = 82,1 % (tadaa, täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 82 %)


Prosentteina laskien, +18 C: 71,7 % * 1,128 * 1,014 = 82,0 % (ei täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 86 %)

Prosenttiyksikköinä laskien, +18 C: 71,7 % + 12,8 + 1,4 = 85,9 % (tadaa, täsmää, sillä kuvaajan palkki on noin 86 %)


Nyt ollaan varmistuneita, että luvut ovatkin %-yksiköitä. Lasketaan oikealla tavalla lämpöpumpun tuoma lisäkantama vs. vastukset.

@-7 C:
3,0 / 48,0 * 100 % = 6,25 %

@-12 C:
1,1 / 46,2 * 100 % = 2,4 %

Oikein laskettuna kantamanparannukset ovatkin yli kaksinkertaiset vs. se kuvaajasta liian nopeasti vilkaistu 1-3 %. Sitten jää vielä ykköskohdan vaikutus, eli liian lyhyt testi. Tuollaisilla lämpötiloilla lämpöpumpun kantamaparannus matka-ajossa jää kuitenkin väkisinkin alle 10 %:n (taajama-ammattiajossa voi olla reippaasti yli, koska pienellä moottoriteholla lämpöpumpun säästö korostuu).

Screenshot_2025-02-09-17-49-29-37_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Siis peileistä näet saman mitä takapuskurikamera?
Eihän peilit näe sinne taakse mutta kyljet ja maata näkee. Myös se seinä siellä takana näkyy.

Se mitä haen takaa on että onko se visualisoitu näkymä luotettava vai ei? Tutkiin voi luottaa kun saa mittauksen että myös äänimerkin missä kohtaa jotain on. Vaikka ei sillä hetkellä siihen katso.
 
Eihän peilit näe sinne taakse mutta kyljet ja maata näkee. Myös se seinä siellä takana näkyy.

Se mitä haen takaa on että onko se visualisoitu näkymä luotettava vai ei? Tutkiin voi luottaa kun saa mittauksen että myös äänimerkin missä kohtaa jotain on. Vaikka ei sillä hetkellä siihen katso.
En siihen sen etäisyyden mittaamiseen eli kun tulee stop luottaisi, vaikka jokanen kerta se on kyllä sanonut STOP kun arviolta 30-50cm ollut vielä tilaa. Ainut mihin käytän sitä visualisointia parkkeerauksessa on kun olen sorvaamassa ruutuun. Siinä siitä on apua.
 
images.jpg
Kyllä se lumi voi pöllytä ajon aikana niin että sensorit sen kun vain huutaa.
No oman elämän käytännön kokemuksella ei ole näin käynyt. Tuollainen huntu näkyy vielä läpi ja pistämässäsi kuvassa ne sensorit olisi tuolla alaosan puhtaalla alueella. Kuva kyllä herättää kysymyksen, että miten mahtaa kameran käydä…
 
Olenkohan ajanut talvella vain paskoilla doro-autoilla, kun takapuolen USS ole koskaan alkaneet huutamaan haamuja, vaikka olisi ollut perä kuinka lumessa. Kuvan kaltainen peite ainakaan koskaan aiheuttanut mitään häröilyä.
Keulasta on mennyt sopivan tuuheassa ja kylmässä loskapaskassa tukkoon joillain malleilla, joissa sensoreita on sijoitettu muotoilun nimissä paskaan paikkaan. Aika tiheän peiton joka tapauksessa vaatii ennen kuin toiminta häiriintyy.
 
Tuskin tuosta teslan ilman tutkia toimivasta kamerapohjaisesta hommasta kannattaa kovin väitellä. Se on huonompi kuin tutkat, fakta: koska ei näytä cm-etäisyyttä tai muuta tarkkaa porrastettua näkymää paljon etäisyys on viereisiin autoihin. Myyntiin vetää, joten ehkä onnistunut muutos, vetäskö myynti paremmin tutkilla, ehkäpä, me ei sitä ainakaan tiedetä paremmin kuin Tesla.

Ehkä tulevaisuudessa se ajatus on, että auto parkkeeraa itse, jolloin kamerat riittää. Toistaiseksi se ainakin koeajoautossa toimi kerran kokeiltuna tosi hyvin, parkkeeras siististi itse ja eipä siinä silloin tutkia tartte ja etäisyyksiä mittailla.

Minusta tuntuu et BMW siirtyy Neue Klasessa infoteimentin osalta pois isoista kuvakkeista, jotain videota siitä taisi jo olla. Nyky i-drive taitaa olla vielä isoilla kuvakkeilla, koska se näyttö on siellä ylhäällä.
 
Tuskin tuosta teslan ilman tutkia toimivasta kamerapohjaisesta hommasta kannattaa kovin väitellä. Se on huonompi kuin tutkat, fakta: koska ei näytä cm-etäisyyttä tai muuta tarkkaa porrastettua näkymää paljon etäisyys on viereisiin autoihin. Myyntiin vetää, joten ehkä onnistunut muutos, vetäskö myynti paremmin tutkilla, ehkäpä, me ei sitä ainakaan tiedetä paremmin kuin Tesla.

Ehkä tulevaisuudessa se ajatus on, että auto parkkeeraa itse, jolloin kamerat riittää. Toistaiseksi se ainakin koeajoautossa toimi kerran kokeiltuna tosi hyvin, parkkeeras siististi itse ja eipä siinä silloin tutkia tartte ja etäisyyksiä mittailla.

Minusta tuntuu et BMW siirtyy Neue Klasessa infoteimentin osalta pois isoista kuvakkeista, jotain videota siitä taisi jo olla. Nyky i-drive taitaa olla vielä isoilla kuvakkeilla, koska se näyttö on siellä ylhäällä.
Näyttää se väreillä sen ollaanko lähellä vai kaukana.
 
Minusta tuntuu et BMW siirtyy Neue Klasessa infoteimentin osalta pois isoista kuvakkeista, jotain videota siitä taisi jo olla. Nyky i-drive taitaa olla vielä isoilla kuvakkeilla, koska se näyttö on siellä ylhäällä.
Promokuvissa ja videoissa on keskinäytössä samantyyppiset kuvakkeet ku nykyisessäkin idrivessa. Isoin muutos tuntuu olevan se koko kojelauden levyinen panoramic view, mikä kieltämättä näyttää aika upealta idealta.
 
Promokuvissa ja videoissa on keskinäytössä samantyyppiset kuvakkeet ku nykyisessäkin idrivessa. Isoin muutos tuntuu olevan se koko kojelauden levyinen panoramic view, mikä kieltämättä näyttää aika upealta idealta.
Värimaailma ehkä aika sama: tumma/sininen. Customoitavissa ainakin osin. Iso näyttö mahdollistaa enemmän tietoa ruudulle.

Hyvältä näyttää softa.

IMG_4471.png


IMG_4470.png
 
Mielenkiintoista softakehityksessä on, että käytännössä:
- VAG: Porsche ja Audi siirtyi Google automotiveen 2024-. Volkswagen aikoo siirtyä myöhemmin, uskon Skodan/muut VAG seuraavan.
- Rellu/Nissan: Siirtynyt 2024
- Ford osin siirtynyt
- BMW ilmeisesti myös. Neue Klasse on android, ei suoraanGoogle pohjainen. En ole aivan varma mitkä kaikista on Android ja mitkä Google. Googlea ainakin Volvo, Renault ja Porsche+Audi.
+ monia muita.

Näyttää et
- Kia ja Hyundai suunnittelee siirtyvän Androidiin 2026-

Ei Google tai Android?
- Tesla
- Toyota
- ?

Käytännössä valmistajat todenneet pääosin, ettei oman softan kehitys ola kannattavaa pois lukien ainakin Tesla ja Toyota. Toki merkeillä on omat ulkoasut softilla.

Täälläpä kattava lista:
 
Käytännössä valmistajat todenneet pääosin, ettei oman softan kehitys ola kannattavaa pois lukien ainakin Tesla ja Toyota. Toki merkeillä on omat ulkoasut softilla.
*legacy valmistajat todenneet. Kiinalaiset eivät varmasti käytä AA, ja BYD ja kumppanit tulee olemaan ne jotka pyyhkii lattiaa vaikka VAGilla muutaman vuoden sisään.
 
Hep, oon lukemassa ketjua sivulla 706 enkä kahlannut läpi tänne asti. Jos aiheesta on jo keskustelu niin pahoittelut. Skod Enyaqin äppiin on tullut mahdollisuus estää auton aktivoituminen automaattisesti avatessa sovellusta. Ilmeisesti aktivoi auton sitten vasta komennuksesta/ pyynnön lähetyksestä suojellakseen pikkuakkua. En ole huomannut mitään poikkeavaa vaikka täppäsin aktivoituminen heti pois. Auto näyttää edellisen onlinetiedon akkuprosentit ja ylläpitolämmitysen statuksen yms. kuten ennenkin .
Myöskään auto ei heilahda heti onlineen vaikka täppäisi aktivoitumistäpin päälle ja sovelluksen auki.
Mikäs tämän funktio on siis , koska täppi pois päältä kaikki komennot herättää auton ja aktivoi halutun toiminnon kuten ennenkin?

Screenshot_2025-02-10-13-10-55-53_444dc4eb74c51ce3b2252e98bbce8321.jpg
 
Seatin softan perusteella arvaan, että tuolla valitaan päivittääkö softa tiedot autosta automaattisesti vai ei, kun avaat softan. Seatti ainakin näyttää tietoja, mutta ne eivät ole täysin ajantasalla, ladatessa huomaa päivitysviiveen parhaiten.
 
Seatin softan perusteella arvaan, että tuolla valitaan päivittääkö softa tiedot autosta automaattisesti vai ei, kun avaat softan. Seatti ainakin näyttää tietoja, mutta ne eivät ole täysin ajantasalla, ladatessa huomaa päivitysviiveen parhaiten.
Ok , kyllä tuo on aikaisemminkin päivittänyt appiin tiedot kellonajan kanssa aina kun vain on onlinessa ollut. Oli täppä päällä tai ei niin tulee sovellukseen " Päivitetty autosta tänään klo xx.xx"
 
*legacy valmistajat todenneet. Kiinalaiset eivät varmasti käytä AA, ja BYD ja kumppanit tulee olemaan ne jotka pyyhkii lattiaa vaikka VAGilla muutaman vuoden sisään.
Hyvä huomio, uskon monen käyttävän omaa softaa. En ihmettelisi myöskään, jos Geely johdannaiset Volvo ja Polestar alkaisivat käyttää ZeekR:n luomaa softaa. ZeekR on ainakin tehnyt oman softansa kokonaan autoon ja videoiden perusteella erittäin toimiva ja hyvä.

Tulipa käytyä istumassa eri ikäisten BMW:n i-mallien sisällä ja kyllä tuo uusi android-pohjainen infoteimentti onkos nyt vuodesta 2024- eteenpäin on vaan paljonkin parempi kuin vanha. Uuteen tullut alavalikot, lieneekö saavan pikana jotain näppäimia. Vanha tökkii ja hieman odottelee, tottuuhan siihenkin ja monet ei kiinnitä huomioita, mutta hieman nihkeyttä maksaa 40-50k€ autosta, jossa käyttis lagaa. Tietyistä asioista tulee valitettavasti sellaisia odotusarvoja ja mielikuvat menee johonkin vanhaan nokialaiseen, jos käyttis ei toimi jouhevasti. Sama vaiva vanhassa Porschen Taycanissa.

Huikee on 92.000 euron BMW i5, jossa kaikki muut asiat säätyvät sähköllä paitsi penkki eteen- ja taaksepäin. Samaan aikaan kiinalaiset [ja amerikkalaiset osa] laittaa kaikki varusteet siihen hinnat alkaen malliin, lähtien soft close / itsestään avautuvista ovista [joskin vain ZeekR 7X ja onkos NiO on soft close+itsestään avautuvat ovet].
 
En ihmettelisi myöskään, jos Geely johdannaiset Volvo ja Polestar alkaisivat käyttää ZeekR:n luomaa softaa.
Pollesta en tiedä mutta olen aika varma että Vollella on aika suuri kynnys ottaa autoihin mitään kiina-softaa - ainakaan näkyvää sellaista - koska tietävät että moni länsimaissa on varsin skeptisiä kiinalaisten vakoilua kohtaan.
 
Android automotive on sitten vain sen infotainment-näytön (näyttöjen) käyttöjärjestelmä. Suurin osa auton softasta on muualla kuin infotainment-järjestelmässä.

Sellaista (uutta) autoa jossa ei ole Kiinalaista koodia ei taida ollakkaan. Euroautoissa ja teslassakin on sen verran paljon kiinalaisia osia joissa pyörii varmasti kiinalaista koodia.
 
Ennen autoissa oli tärkeintä (ja ainakin itselleni edelleen on) ajo-ominaisuudet, turvallisuus, valot, yms.

Nyt väännetään jostain infotainmentista aivan viimeiseen asti. Ettekö aja niillä autoilla? Kun ei kai kukaan räplää infotainmenttia ajaessa?

Siksi viimeisin valinta oli Stuttgartin tuotos.
Tämä. Tässäkin ketjussa ihastellaan videoita joissa hivellään auton sisäpintoja muttei ajeta metriäkään. Aivan sama onko sisusta genuiinin nahkaa ja kojelaudassa 21" näyttö jos auto on meluisa ja huono ajaa.
 
ja tuntuu että softan ylivertaisuus ja päivitettävyys lienee jopa neljää pyörää tärkeämpää.....
 
Samoilla linjoilla. Itselle riittää että keskinäytössä näkee kartan, silloin jos pitää johonkin navigoida. Navigointinuolet HUDissa korvaa pitkälti senkin. Hyvä automatka on sellainen jonka aikana ei joudu keskinäyttöä vilkaisemaan tai koskemaan kertaakaan.
 
Tärkein ominaisuus autossa on se, että sillä pääsee liikkumaan kun sitä tarvitsee.
En silti väheksy mukavuutta, ajettavuutta ja varusteita, mutta niistä on vähän apua jos auto piiputtaa ja pitäisi olla matkalla johonkin ihmettelyn sijaan.
 
Aiemmin autoissa oli kytkimet kaikelle mahdolliselle ja vielä 12 pikavalintanäppäintä radiokanaville.

Nyt autojen käyttöliittymänä toimii kojelautaan isketty tabletti, niin kyllä vaan itseäni kiinnostaa sen jouhevuus, käytettävyys ja mahdolliset hyvät lisäominaisuudet.

Kiinnostus infotainmentiin ei poissulje kiinnostusta ajo-ominaisuuksiin, hiljaisuuteen, valoihin, vilkkuviikseen, ovenkahvoihin, matriisivaloihin, alustan pintakovuuteen ja niin edelleen.
 
Aiemmin autoissa oli kytkimet kaikelle mahdolliselle ja vielä 12 pikavalintanäppäintä radiokanaville.

Nyt autojen käyttöliittymänä toimii kojelautaan isketty tabletti, niin kyllä vaan itseäni kiinnostaa sen jouhevuus, käytettävyys ja mahdolliset hyvät lisäominaisuudet.

Kiinnostus infotainmentiin ei poissulje kiinnostusta ajo-ominaisuuksiin, hiljaisuuteen, valoihin, vilkkuviikseen, ovenkahvoihin, matriisivaloihin, alustan pintakovuuteen ja niin edelleen.
Mutta juuri ne siinä "tabletissa" pitäis olla selkeitä ja nopeasti käytettävissä ilman isompaa tihrailua. Toki se on kivaa ja hienoa ko kaikkea hi-techiä... Mutta niiden pitäis olla lähes niiden entisten kytkimienluokkaa.
Selkeä näyttö valittavissa ajon aikana jossa kaikki auton hallintaan/lämmitys yms kerralla selkeästi esillö, mahdollisimman isoilla iconeilla, ettei tälläsen ikänäkösen tarvee välillä laittaa lukulaseja et näkee, ja taas ottaa ne pois silmiltä et näkee tien
Edit esim omassa ID3:ssa ei tarveis olla kartaa juurikaan koskaan, osaan ajaa mihin oon menossa.. enkä kaipaa muuta ko yhen radiokanavan.. mutta joudun selaa eri valikkoa ko haluan ratista lämmitystä tai penkistä. Tai kun puhelin yhdistyy ja tulee viestejä esim whatsuppiin äänellä tarvii alkaa vaihtelee mediaa et kuulen ne, tai poistaa bt kännystä..
Ei mitään logikkaa vaan haetaan vaan hienouksia et jos känny kii ni kuuntelee sieltä sptifytä tms.. no ku ei!
Tehkööt hienoja mutta antais si modata mitä ite haluaa!
 
Mutta juuri ne siinä "tabletissa" pitäis olla selkeitä ja nopeasti käytettävissä ilman isompaa tihrailua. Toki se on kivaa ja hienoa ko kaikkea hi-techiä...

Kirjoitin aiemmin tänne oman näkemykseni:
Ei hyvä. Mikä sitten on hyvä:
1. Kaikki vipuset ja napit kuskin puolella pl. matkustajan säädöt
2. Auton liikkuessa valikkorakenne muuttuu yksinkertaistetuksi ja kosketusnäyttövalinnat isoiksi.
3. Pysähdyksissä leiska voi muuttua tiiviimmäksi ja sisältää valintoja, joita ajaessa ei tarvitse.
4. Valikkorakennetta ja ikkunoiden kokoa olisi mahdollista muokata + tuoda omia pikanäppäimiä.
5. Nopea ja ei töki.
 
Käyttistä käyttää yleensä aina ajaessa: musiikki, navi, verkkoselain - joku toiminto tulee käytettäväksi. Aamulla laitetaan lämmitys sisältä ja penkkeihin äpistä tai ajoitetaan lämpimäksi. Samoin aina avataan ovi, katsotaan sisustusta, tunnetaan alustan kautta tien iskut, ajomelu ja niin edelleen. Sanoisin et TM:n arvostama ajotuntuma on merkityksenä heikentynyt, harva ikinä tuntee mitään ajotuntumaa, koska ohjaukset on sähköistyneet tai ei osaa erottaa mikä on ”tuntumaa”.

Sisäpuolen ”näyttö” järjestelmällä on merkitystä monellekin. Mutkatonta kun auto tietää kalenterin mukaan minne mennä tai aamulla aina töihin nopeinta reittiä. Kaikki mahdollisimman automaattisesti.

Kaikki ei tartte tällaista, mut tottuessa kiva. Periaatekin voi olla, et jos maksaa 40.000 euroa autosta, niin miksi sen tekninen järjestelmä toimii hitaammin kuin 200€ Huawein tai näyttää dorolta? - onneksi kaikille löytyy sopiva valinta
 
Tämä. Tässäkin ketjussa ihastellaan videoita joissa hivellään auton sisäpintoja muttei ajeta metriäkään. Aivan sama onko sisusta genuiinin nahkaa ja kojelaudassa 21" näyttö jos auto on meluisa ja huono ajaa.
Toisaalta tuokin johtuu paljon käyttötarkoituksesta. Jos 90% on jossain ruuhkissa kärvistelyä, nuo viihtyvyys seikat menee sen ajon edelle.

Toisaalta, jos konetiellä tarvii peltoreita ja hornetpilotin taitoja, käy sekin kyllä hermon päälle.
 
Käyttistä käyttää yleensä aina ajaessa: musiikki, navi, verkkoselain - joku toiminto tulee käytettäväksi. Aamulla laitetaan lämmitys sisältä ja penkkeihin äpistä tai ajoitetaan lämpimäksi. Samoin aina avataan ovi, katsotaan sisustusta, tunnetaan alustan kautta tien iskut, ajomelu ja niin edelleen. Sanoisin et TM:n arvostama ajotuntuma on merkityksenä heikentynyt, harva ikinä tuntee mitään ajotuntumaa, koska ohjaukset on sähköistyneet tai ei osaa erottaa mikä on ”tuntumaa”.

Sisäpuolen ”näyttö” järjestelmällä on merkitystä monellekin. Mutkatonta kun auto tietää kalenterin mukaan minne mennä tai aamulla aina töihin nopeinta reittiä. Kaikki mahdollisimman automaattisesti.

Kaikki ei tartte tällaista, mut tottuessa kiva. Periaatekin voi olla, et jos maksaa 40.000 euroa autosta, niin miksi sen tekninen järjestelmä toimii hitaammin kuin 200€ Huawein tai näyttää dorolta? - onneksi kaikille löytyy sopiva valinta
Minäkin sitä koulukuntaa joka aika vähän käyttää infotainmenttia 90% ajasta siinä paistuu joku default ruutu mikä startatessa siihen ilmestyy, välillä näkyy navi tai CP josta valitaan mitä kuunnella. Hyviä stereoita kyllä arvostan ja niistä viimeksikin jopa maksoin.

Tuota olen kyllä monessa muussakin vehkeessä kuin autossa ihmetellyt. Mutta etenkin autossa joka maksaa kymmeniä tuhansia, miksei siihen tietokoneeseen saada sen verran potkua että käyttökokemus ole ihan luokkaa kiina android. Joku 15v vanha työpöytä CPU varmasti pyörittäisi noin simppeliä liittymää rivakammin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 350
Viestejä
4 866 032
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom