Yleistä keskustelua sähköautoista

Juuri kuten Dorot on suunniteltu, helposti isoa nappia painen. Siksi sitä sanaa käytän. Ei se ole lapsellista. Jätäppäs itse kiukuttelu ja määräily pois keskustelusta.

Varmasti monet jotka noita doroautoja ajavat voivat omistaa myös doro-puhelimen, jos tykkäävät isoista ja painotetun selkeistä käyttöliittymistä.

Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen.
Dorot on teknisesti ja ominaisuuksiltaan keskinkertaisia, ja markkinoinnissa kohderyhmänä iäkkäät ihmiset , siis ei eläkelläiset yleisesti, vaan ne joille nyt joku sukulainen haluaa tuupata jotain perusluurin kaltaista.

Jos taasen katselet yleisesti millaisia asetuksia tavikset työikäiset tekee laitteidensa käyttöliittymää, niin siellä on sitten laajalla hajonolla tekstin ja kuvakkeiden koko, osaamattomat ehkä menee jollain oletuksella, vaikka säätömahdollisuus olisi.

Auton käyttöliittymä on pahasti pielessä jos työikäinen ajokortillinen joutuu auton näyttöä tihrustaan jo perus valikko käytössä. Jotain fiilista saa siitä että lainaa jonkun toisen lukulaseja, tai jos haluaa mallintaa ikänäkö niin lainaa jonkun nuorena hyvän näkökyvyn onnellisena omistaneen nyt yli nelikymmpisen lukulaiseja.

Jos tekstiä mistä ei tarvi saada kaikkien selvää niin kuullostaa tarpeettomalta tekstiltä. Jos taasen se on tarpeellista niin sen pitää olla helposti luettavissa. Toki se että tarvii lukea ei ole tavoiteltavaa. Mutta hirveitä on nekin missä jotain kuvakkeita mitä ei yksiselitteisesti tiedä mitä ne tarkoittaa. Vielä surkeampi jos on jotain puhelin/tabeltti tietikonee kokoa.
 
Jaah tuota ole huomannut, mutta sammuuko ne molemmat myös siitä si?
Tottakai, ihan normaali sykli OFF-3-2-1-OFF.

Niin ja uudemmissa malleissahan penkinlämmitys toimii suoraan omasta napista infotainmentissa ja ratin lämmitykselle on myös ratissa oma nappi.
 
Tottakai, ihan normaali sykli OFF-3-2-1-OFF.

Niin ja uudemmissa malleissahan penkinlämmitys toimii suoraan omasta napista infotainmentissa ja ratin lämmitykselle on myös ratissa oma nappi.
Pitää koklaa tota yhdistelmää seuraavaksi..

Ja juuh on ne omat nappulat siellä ko eka menny climate valikkoon, joko penkinlämmitys iconista tai cli namiskasta.. mutta si saakin hakata molempia sen x määrän et menee pois, ja kuikuilla mihin painelee
Edit ja mun pointti ei oo haukkua p*skaa suunittelua. Vaan, vaan todeta että selkeät isot namiskat ois paremmat, saati sen 80luvun corollan fyysinen nappula joka aina samassa paikassa eikä vaadi mitään kuikuilua vaan voi katsella liikennettä. Simpeli on/off ilman et katselet montako kertaa painoit ja rekistöröitykö kaikkipainallukset, vai oliko jopa viivettä ja menikin jo taas täysille
 
Kyllähän ne kiinalaiset on aina ollu hyviä kopioimaan, nyt ovat siis oppineet että päivitykset on jees. Katotaa sitteku siihen autoos tulee vaikka 8v päästä päivityksiä ja ominaisuuksia ni vertaile sitten Teslaan. Jos tuo autosi merkki on sillon vielä olemassa. Jopa Volkkari saa ulos jonkinlaisia softan numeromuutoksia uuteen autoon
Ai softapäivitykset on jumalaisen Myskin keksintö :DDDD Aika heikoksi menee argumentointi muita autoja vastaan pikku hiljaa.


Asiasta toiseen, kävin liikkeessä hetken katsomassa ja istumassa EX90:ssä. Oli toki sisältä laadukkaan oloinen nältään ja materiaaleiltaan, vaikka softabugit riivasivatkin kyseistä yksilöä. Ulkoa oli vahvasti samaa tyyliä, kuin EX30, eikä omasta mielestä ole hintansa (ja Volvon ylähyllyn) näköinen. Jännä nähdä mitä markkinat tykkää.
 
Ai softapäivitykset on jumalaisen Myskin keksintö :DDDD Aika heikoksi menee argumentointi muita autoja vastaan pikku hiljaa.


Asiasta toiseen, kävin liikkeessä hetken katsomassa ja istumassa EX90:ssä. Oli toki sisältä laadukkaan oloinen nältään ja materiaaleiltaan, vaikka softabugit riivasivatkin kyseistä yksilöä. Ulkoa oli vahvasti samaa tyyliä, kuin EX30, eikä omasta mielestä ole hintansa (ja Volvon ylähyllyn) näköinen. Jännä nähdä mitä markkinat tykkää.
Sano mihin muuhun vaikka 2018 vuosimallin autoon kuin Teslaan tulee tällä hetkellä OTA:na isoja päivityksiä? Elon on tj ei insinööri, eli ei ole varmaan hänen keksintö.

Mutta se että resursseja käytetään vanhojen autojen päivitettynä pitämiseen varmasti on hänen päätös ja siitä voimme kaikki olla iloisia.
 
Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka kiinalaista Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen. Kyllähän ne autoa kehittäessä näitä miettii.
Tajuathan sä että ne on juuri ne keski-ikäiset jonka tuon teknologian ovat kehittäneet ja siihen oppineet sitämukaa kun se on kehittynyt?

Nuoret ja vanhukset ovat yleensä ne jotka eivät ymmärrä tekniikkaa. Nuoret tosin yleensä osaavat kyllä käyttää sitä, vaikkeivät sitä ymmärräkään.

Tesla on hyvä esimerkki tuotteesta joka on suunnattu nimenomaan keski-ikäiselle teknologian kehityksessä mukana olleen ihmisen unelmiin. Meinasin sanoa miehen, mutta tesla on oikeastaan aika unisex tuote. Yleensä autonvalmistajat tietysti suuntaavat tuotteensa keski-ikäisille ja sitä vanhemmille, nuorille aikuisille ei juuri autoja suunnitella, koska ne eivät autoja osta.
 
Joko Teslassa toimii Apple carplay tai Android auto? Googlaamalla oli hivenen ristiriitaista tietoa, osassa hiteistä sanottiin ei ole, ei tule ja osassa sanottiin että saa mutta jollain 3rd party raspiviritelmällä. Joku uutinen povasi että tulee ihan just päivityksessä.
 
Joko Teslassa toimii Apple carplay tai Android auto? Googlaamalla oli hivenen ristiriitaista tietoa, osassa hiteistä sanottiin ei ole, ei tule ja osassa sanottiin että saa mutta jollain 3rd party raspiviritelmällä. Joku uutinen povasi että tulee ihan just päivityksessä.
Ei ole eikä ole mitään hintsejä että olisi tulossa. Ei ole tarkoitus olla tarvetta sille Teslassa. Eikä ole muuten Carplayta ollenkaan ikävä. Golfissa se oli käytännössä pakollinen, koska Volkkarin oma käyttis oli huonohko.
 
Tajuathan sä että ne on juuri ne keski-ikäiset jonka tuon teknologian ovat kehittäneet ja siihen oppineet sitämukaa kun se on kehittynyt?

Nuoret ja vanhukset ovat yleensä ne jotka eivät ymmärrä tekniikkaa. Nuoret tosin yleensä osaavat kyllä käyttää sitä, vaikkeivät sitä ymmärräkään.

Tesla on hyvä esimerkki tuotteesta joka on suunnattu nimenomaan keski-ikäiselle teknologian kehityksessä mukana olleen ihmisen unelmiin. Meinasin sanoa miehen, mutta tesla on oikeastaan aika unisex tuote. Yleensä autonvalmistajat tietysti suuntaavat tuotteensa keski-ikäisille ja sitä vanhemmille, nuorille aikuisille ei juuri autoja suunnitella, koska ne eivät autoja osta.
Ei tuossa mitään uutta ollut. Volvo on taas suunnattu sellaiselle jolle se perinteisempi doro-näyttö on mielekäs.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - flamettaminen, foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Hieman raskaita nämä Teslan fanipojat. No mutta, tuosta ex90 Volvosta on kyllä hauska nähdä testi kunhan saavat ohjelmiston ja lidarin toimintaan. Käsittämättömän vaikeata ollut kyllä, eikö tuokin AAutomotivea käytä? Vissiin tuottaa noiden tutkien ja lidareiden ohjelmointi tuskaa. Teslassahan ei moista ongelmaa ole, löytyy vaan jotkut kusiset kamerat ja Ryzen niin voi pelata jotain?
 
Meinasin sanoa miehen, mutta tesla on oikeastaan aika unisex tuote.
Tässä kohtaa menee metsään - Tesla on kaikista automerkeistä eniten ”miesten” auto.

Tagezanzeiger:
”Der Tesla ist ein Männerauto. Bei keinem anderen Hersteller ist der Anteil der Käuferinnen geringer als bei der Musk-Marke. Eine Studie ergab, dass in Deutschland beim Model 3 gerade mal 15 Prozent der Versicherungsnehmer Frauen sind. Ein rekordtiefer Wert. Übrigens: Das Lieblingsauto der europäischen Frauen ist der Fiat 500, der Topolino.”

Chatgpt käännös:
Tesla on miesten auto. Yksikään muu autovalmistaja ei voi ylpeillä yhtä pienellä naiskäyttäjien osuudella kuin Musk'in brändi. Tutkimus osoitti, että Saksassa Model 3:sta vakuuttaneista asiakkaille vain 15 prosenttia on naisia. Tämä on ennätyksellisen alhainen luku. Muuten, eurooppalaisten naisten suosikkiauto on Fiat 500, tuttavallisemmin Topolino.
 
Hieman raskaita nämä Teslan fanipojat. No mutta, tuosta ex90 Volvosta on kyllä hauska nähdä testi kunhan saavat ohjelmiston ja lidarin toimintaan. Käsittämättömän vaikeata ollut kyllä, eikö tuokin AAutomotivea käytä? Vissiin tuottaa noiden tutkien ja lidareiden ohjelmointi tuskaa. Teslassahan ei moista ongelmaa ole, löytyy vaan jotkut kusiset kamerat ja Ryzen niin voi pelata jotain?
Mitä se lidar nyt sitten oikein auttaa? Parantaa hieman level2 ajoavustimia? Ovatko ne nyt sitten tällä hetkellä jotenkin huonot tai onko oletus että sieltä tulee jotain niin mullistavaa, että se jotenkin vaikuttaisi myynteihin ja haluttavuuteen? Itse en ainakaan pidättäisi hengitystä moista odotellessa.
 
Sano mihin muuhun vaikka 2018 vuosimallin autoon kuin Teslaan tulee tällä hetkellä OTA:na isoja päivityksiä? Elon on tj ei insinööri, eli ei ole varmaan hänen keksintö.

Mutta se että resursseja käytetään vanhojen autojen päivitettynä pitämiseen varmasti on hänen päätös ja siitä voimme kaikki olla iloisia.
No esim just syksyllä tuli id sarjaan isot vaikkei ois enää pitäny tulla
 
Sano mihin muuhun vaikka 2018 vuosimallin autoon kuin Teslaan tulee tällä hetkellä OTA:na isoja päivityksiä? Elon on tj ei insinööri, eli ei ole varmaan hänen keksintö.

Mutta se että resursseja käytetään vanhojen autojen päivitettynä pitämiseen varmasti on hänen päätös ja siitä voimme kaikki olla iloisia.
Siis mistä tuo 2018 nyt tuli, sinnekö ne maalitolpat on kannettu? Ja tämä ei sitten olekaan Myskin idea, vaan tavallisen insinöörin, kun ei sitten ollutkaan ensimmäinen :D
 
Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka kiinalaista Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen. Kyllähän ne autoa kehittäessä näitä miettii.
Nyt olen vähän vertaillut Teslan (model s) käyttistä Fordin Mustang Mach-e käyttikseen. En oikein tarkalleen tiedä mikä käyttis Fordissa on. Mutta on tuo Ford selkeämpi käyttää kuin Tesla. Melko nopeaa oppii käyttämään Fordia ja järkevämmässä järjestyksessä ne "nappulat". Rullakin on oikeastaan ihan hyvä siinä Fordissa.
 
No esim just syksyllä tuli id sarjaan isot vaikkei ois enää pitäny tulla
Id3 tuli 2021 ja sen softahan on jo hylätty kun ei saa 4.0 päivitystä eikä akunlämmitystä lupausten vastausesti päivityksenä. Tuleeko niihin viimein jotain otapäivityksiä vuosien odotuksen jälkeen?
 
Teslan on päättänyt tehdä simppelin paketin ja suljetun. Sinne ei saa mitään ylimääräistä ja muokattavuus on hyvin rajattua. Palautekanavaa ei ole. En nyt näe Teslan OTAa mitenkään mullistavana. Hieno juttu mutta he voivat tuoda ja myös poistaa asioita lennosta.

Onhan Tesla hylännyt ne vanhemmat tietokoneet ja näihin ei hirveästi mitään uutta tai parannuksia ole tuotu. Nythän FSD on myös taputeltu HW3:n osalta.
 
Mitä se lidar nyt sitten oikein auttaa? Parantaa hieman level2 ajoavustimia? Ovatko ne nyt sitten tällä hetkellä jotenkin huonot tai onko oletus että sieltä tulee jotain niin mullistavaa, että se jotenkin vaikuttaisi myynteihin ja haluttavuuteen? Itse en ainakaan pidättäisi hengitystä moista odotellessa.
Kannattaa katsoa ketjussa aiemmin ollut video, jossa esiteltiin Huawein autopilottia. Siinä sivuttiin myös miksi olisi hyvä olla kaikki eri tavat havainnoida ympäristöä. Suurin piirtein niin, että tarvitaan kaikki eri tyyppiset sensorit, ettei softalla tarvitse yrittää keksiä sitä informaatiota.
 
Id3 tuli 2021 ja sen softahan on jo hylätty kun ei saa 4.0 päivitystä eikä akunlämmitystä lupausten vastausesti päivityksenä. Tuleeko niihin viimein jotain otapäivityksiä vuosien odotuksen jälkeen?
Tuli, 3.5 piti olla vika,mut tuli 3.7 ja sen jälkeen aika usea pienmpikin tullut.. ja btw tais olla kyl 20 ko id3 tuli..
Ja 3.7 oli kaikkiin id sarjaan, joka toi v2l tuen kans jos akku riittävän iso
 
Siis mistä tuo 2018 nyt tuli, sinnekö ne maalitolpat on kannettu? Ja tämä ei sitten olekaan Myskin idea, vaan tavallisen insinöörin, kun ei sitten ollutkaan ensimmäinen :D
Mihin vuoteen laitetaan raja? Ei tule montaa merkkiä kisaan, ellei nosteta sitä vähintään vuodelle tyyliin 2020 kun muut merkit alko tätä harjottelemaan. Niitten merkkien osalta taas ei ole vielä hajua että kuinka kauan aikovat tukea autoja. Volkkari näyttää tukevan pari vuotta ominaisuuksien osalta.

Teslan raja taitaa mennä täl hetkel jonnekki 2017 tjs. jotka saa täysin uusinta softaa, vanhemmat pienempiä päivityksiä.
 
Ovatko ne nyt sitten tällä hetkellä jotenkin huonot tai onko oletus että sieltä tulee jotain niin mullistavaa, että se jotenkin vaikuttaisi myynteihin ja haluttavuuteen?
Volvossa on Luminar Iris joka parhaimpia mitä saa jos puhutaan vaan siviilipuolen lidareista. Näkee helposti 200-250 metrin päähän.
 
Mihin vuoteen laitetaan raja? Ei mahda oikein tulla muita merkkejä kisaan, ellei nosteta sitä vähinttän vuodelle 2020 kun muut merkit alko tätä harjottelemaan. Niitten merkkien osalta taas ei ole vielä hajua että kuinka kauan aikovat tukea autoja. Volkkari näyttää tukevan pari vuotta ominaisuuksien osalta.

Teslan raja taitaa mennä täl hetkel jonnekki 2017 tjs. jotka saa täysin uusinta softaa, vanhemmat pienempiä päivityksiä.
Eli kun se softapäivittely ei ollutkaan Myskin keksintö, muiden täytyy mennä ajassa taaksepäin aloittamaan sähköautojen valmistus? Ikuisesti eka ja lukko päälle.

Katotaan vaikka kymmenen vuoden päästä vieläkö Tesla päivittelee ja onko muut saaneet kiinni. Ehkä se HW2 FSDkin sieltä on ehtinyt tulla.
 
Volvossa on Luminar Iris joka parhaimpia mitä saa jos puhutaan vaan siviilipuolen lidareista. Näkee helposti 200-250 metrin päähän.
Mutta edelleen, miten tämä tulee parantamaan ajoavustimia kuskin näkökulmasta? Onko autossa myös joku nvidian AI-murskauspiiri vai miten se sensoridata muutetaan järkeviksi ohjausliikkeiksi?

Vai käykö kuten teslalla, että ihan varmasti riittävää FSD-tietokonetta saadaan päivittää versioon 4 tai 5 ennenkuin FSD alkaa oikeasti ajaa itse ilman haamujarrutteluja?
 
Eli kun se softapäivittely ei ollutkaan Myskin keksintö, muiden täytyy mennä ajassa taaksepäin aloittamaan sähköautojen valmistus? Ikuisesti eka ja lukko päälle.

Katotaan vaikka kymmenen vuoden päästä vieläkö Tesla päivittelee ja onko muut saaneet kiinni. Ehkä se HW2 FSDkin sieltä on ehtinyt tulla.
Nyt on siulla myskin keksinnöt ihan omassa päässä. En tiedä mitä höpötät.

Teslan osalta voidaan jo katsoa että 2015 autot saa tälläkin hetkellä OTA-päivityksiä. Muita merkkejä joudutaan oottelemaan aika kauan että päästään samaan varmuuteen. Volkkari toki on jo feilannu.
 
Mutta edelleen, miten tämä tulee parantamaan ajoavustimia kuskin näkökulmasta? Onko autossa myös joku nvidian AI-murskauspiiri vai miten se sensoridata muutetaan järkeviksi ohjausliikkeiksi?

Vai käykö kuten teslalla, että ihan varmasti riittävää FSD-tietokonetta saadaan päivittää versioon 4 tai 5 ennenkuin FSD alkaa oikeasti ajaa itse ilman haamujarrutteluja?
Ymmärsin että Tesla käyttää vaan kameroita? Lidar näkee ihan yhtä hyvin myös pimeässä ja osaa mitata etäisyyksiä objekteihin helpommin. Parempi tilannekuva.

Vaikea sanoa kumpi teknologia on voittaja jatkossa vai joku hybrid. Monet veikkaavat kameroita.
 
Tässä kohtaa menee metsään - Tesla on kaikista automerkeistä eniten ”miesten” auto.

Tagezanzeiger:
”Der Tesla ist ein Männerauto. Bei keinem anderen Hersteller ist der Anteil der Käuferinnen geringer als bei der Musk-Marke. Eine Studie ergab, dass in Deutschland beim Model 3 gerade mal 15 Prozent der Versicherungsnehmer Frauen sind. Ein rekordtiefer Wert. Übrigens: Das Lieblingsauto der europäischen Frauen ist der Fiat 500, der Topolino.”

Chatgpt käännös:
Tesla on miesten auto. Yksikään muu autovalmistaja ei voi ylpeillä yhtä pienellä naiskäyttäjien osuudella kuin Musk'in brändi. Tutkimus osoitti, että Saksassa Model 3:sta vakuuttaneista asiakkaille vain 15 prosenttia on naisia. Tämä on ennätyksellisen alhainen luku. Muuten, eurooppalaisten naisten suosikkiauto on Fiat 500, tuttavallisemmin Topolino.
Tuo oli kyllä yllätys, teslan muotokieli on sellaista että ajattelin sen olevan naisten mieleen, toisaalta tuskin olen ensimmäinen mies joka ei ymmärrä naisia oikein.
 
Ymmärsin että Tesla käyttää vaan kameroita? Lidar näkee ihan yhtä hyvin myös pimeässä ja osaa mitata etäisyyksiä objekteihin helpommin. Parempi tilannekuva.

Vaikea sanoa kumpi teknologia on voittaja jatkossa vai joku hybrid. Monet veikkaavat kameroita.
Ei mulle ole yhtään epäselvää mitä lidar tekee. Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.

Jos nyt mietin vaikka mitä vaan tutkaperusteista adaptiivista vakkaria, niin miten sitä oikein voi lidarilla parantaa? Lisätä havainnoinnin resoluutiota sen verran, että on helpompi poissulkea false-positive törmäilyt naapurikaistoilta ja vähentää muutama ”haamujarru” per 1000km? Tämäkö nyt on se mullistava tekijä joka nostaa Polestarin suosiota? Miksi saman vakkarin teko esim. photogrammetriaan perustuen olisi fundamentaalilla tavalla heikompi toteutus? Photogrammetriallakin kun voidaan luoda ympäristöstä 3d-malli, aivan kuten lidarin pistepilvestäkin tehdään.

Pelkkä sensoridata ei tee vielä autoa autuaaksi - sen lisäksi tarvitaan ne ”aivot” + softa ja mulle ei ole lainkaan selvää se, että volvo olisi paketoinut aivoja saati softaa sinne autoon mukaan.
 
Nyt on siulla myskin keksinnöt ihan omassa päässä. En tiedä mitä höpötät.

Teslan osalta voidaan jo katsoa että 2015 autot saa tälläkin hetkellä OTA-päivityksiä. Muita merkkejä joudutaan oottelemaan aika kauan että päästään samaan varmuuteen. Volkkari toki on jo feilannu.
Eli Teslakaan ei tue ensimmäisiä versioita? Ihan samaa näyttäisi käyvän id.sarjan kanssa, jos siis aloittavat pitkän tuen tuosta 4.0-versiosta.
Totta puhuen en kyllä pidättäisi hengitystä, ovat sen verran takamatkalla VAGilla ymmärryksessä softan merkityksestä. Ehkä osaavat kuitenkin olla poistamatta olemassa olevia ominaisuuksia.
 
Eli Teslakaan ei tue ensimmäisiä versioita? Ihan samaa näyttäisi käyvän id.sarjan kanssa, jos siis aloittavat pitkän tuen tuosta 4.0-versiosta.
Totta puhuen en kyllä pidättäisi hengitystä, ovat sen verran takamatkalla VAGilla ymmärryksessä softan merkityksestä. Ehkä osaavat kuitenkin olla poistamatta olemassa olevia ominaisuuksia.
Tesla tukee edelleen myös 2012 malleja, tuen määrän riippuen hw-versiosta. Volkkarin "pitkä" tuki alkaen 4.0 versiosta jää nähtäväksi. Niillä on ollu 13v ottaa oppia ja silti epäonnistuivat.

Volkkari osaa poistaa ainakin akunlämmityksen autoistaan, kun myivät niin, että akunlämmitys aktivoidaan päivityksellä, mutta ei sitten onnistunutkaan.
 
Tesla tukee edelleen myös 2012 malleja, tuen määrän riippuen hw-versiosta. Volkkarin "pitkä" tuki alkaen 4.0 versiosta jää nähtäväksi. Niillä on ollu 13v ottaa oppia ja silti epäonnistuivat.

Volkkari osaa poistaa ainakin akunlämmityksen autoistaan, kun myivät niin, että akunlämmitys aktivoidaan päivityksellä, mutta ei sitten onnistunutkaan.
Teslaan tuota ei edes saa tai eivät ole haluneet tehdä.

Tesla on myynyt vuodesta 2016 asti autoja joissa valmius itsestään ajavuuteen mutta toisin kävi.

Mitenkäs Teslan osalta ne autot joissa on tutka mutta se disabloitiin koska kamerat ovat parempia? Sitten on lisäksi muita ominaisuuksia mitä on päätetty pakottaa kuten FSD näkymä minkä sai ennen pois.

Näitä voidaan vääntää hamaan tappiin asti. Mutta kerrotko pointin mitä haet takaa?
 
Missä näin on tehty? Kyllä omaa tutkallista '22 kolmosta voi käyttää tutkilla tai kameroilla.
En tarkoita parkkitutkia vaan sitä nokassa olevaa tutkaa. HW3 autoista tämä poistettiin softapäivityksellä kun siirryttiin Visioniin. HW2.5 tutka on yhä käytössä. Koska sen tehot eivät riitä Visioniin.

Parkkitutkat ovat käytössä kaikissa missä ne ovat. HW3+Ryzen mahdollistaa valinnan missä voit käyttää parkkeeraukseen tutkia tai kameran luomaa näkymää.

Uudemmissa ei ole parkkitutkia vain kamerapohjainen ”tutka”.
 
Uudempien Teslojen kamerapohjainen tutka tuntuu toimivan hyvin yhteen automaattiperuutuksen kanssa.

Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
 
Ei mulle ole yhtään epäselvää mitä lidar tekee. Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.

Jos nyt mietin vaikka mitä vaan tutkaperusteista adaptiivista vakkaria, niin miten sitä oikein voi lidarilla parantaa? Lisätä havainnoinnin resoluutiota sen verran, että on helpompi poissulkea false-positive törmäilyt naapurikaistoilta ja vähentää muutama ”haamujarru” per 1000km? Tämäkö nyt on se mullistava tekijä joka nostaa Polestarin suosiota? Miksi saman vakkarin teko esim. photogrammetriaan perustuen olisi fundamentaalilla tavalla heikompi toteutus? Photogrammetriallakin kun voidaan luoda ympäristöstä 3d-malli, aivan kuten lidarin pistepilvestäkin tehdään.

Pelkkä sensoridata ei tee vielä autoa autuaaksi - sen lisäksi tarvitaan ne ”aivot” + softa ja mulle ei ole lainkaan selvää se, että volvo olisi paketoinut aivoja saati softaa sinne autoon mukaan.
Niin se lidari on siinä varmaankin sitä varten että valmistaja voi kerätä testidataa oikeasta maailmasta ja joskus kehittää sitä Pilot Assistia parempaan suuntaan. Ei se ole minkään adaptiivisen vakkarin takia sinne lyöty.

Sitä en tiedä onko noissa sitten tavallinen tutka kaverina, jos ei ole niin sekin tietysti lienee järkevää jättää pois jos kerta lidari ajaa saman asian tässä kohtaa.
 
Pläräsin mielenkiinnosta suomen sähköautomyyntejä ja pisti silmään ID.5:n aivan surkeat myyntiluvut suhteessa ID.4:seen. Selvästikin suomalaisten mielestä lisähinnalla myytävä SUV Coupe aikalailla kuolleena syntynyt idea.

Screenshot 2025-02-09 at 9.28.40.png
 
Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.
Niin, käytetyt algoritmit ja niiden toteutus enimmäkseen ratkaisevat. Mutta periaatteessa mitä parempaa sensoridataa sen parempi lopputulos. Lidarille haastavia ovat kova sade ja suoraan horisontista sensoriin paistava aurinko.
 
Pläräsin mielenkiinnosta suomen sähköautomyyntejä ja pisti silmään ID.5:n aivan surkeat myyntiluvut suhteessa ID.4:seen. Selvästikin suomalaisten mielestä lisähinnalla myytävä SUV Coupe aikalailla kuolleena syntynyt idea.

Screenshot 2025-02-09 at 9.28.40.png

Autojen hankkimiseen on aika monia syitä. Id5:n ongelma on itseni näkökulmasta että siinä ei ole kattokantavuutta yhtään (toisin kuin ID4:ssa). Pienempi kontti olisi ihan ok, jos reissuun saisi kuitenkin romua katolle.
 
Autojen hankkimiseen on aika monia syitä. Id5:n ongelma on itseni näkökulmasta että siinä ei ole kattokantavuutta yhtään (toisin kuin ID4:ssa). Pienempi kontti olisi ihan ok, jos reissuun saisi kuitenkin romua katolle.

ID5 on mielestäni myös ruma vs. ID4, takaosa ei ole ns. sopusuhtainen. Tuskin kovin paljoa myynteihin vaikuttaa mutta varmaan yksi syy tämäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Ei mulle ole yhtään epäselvää mitä lidar tekee. Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.

Jos nyt mietin vaikka mitä vaan tutkaperusteista adaptiivista vakkaria, niin miten sitä oikein voi lidarilla parantaa? Lisätä havainnoinnin resoluutiota sen verran, että on helpompi poissulkea false-positive törmäilyt naapurikaistoilta ja vähentää muutama ”haamujarru” per 1000km? Tämäkö nyt on se mullistava tekijä joka nostaa Polestarin suosiota? Miksi saman vakkarin teko esim. photogrammetriaan perustuen olisi fundamentaalilla tavalla heikompi toteutus? Photogrammetriallakin kun voidaan luoda ympäristöstä 3d-malli, aivan kuten lidarin pistepilvestäkin tehdään.

Pelkkä sensoridata ei tee vielä autoa autuaaksi - sen lisäksi tarvitaan ne ”aivot” + softa ja mulle ei ole lainkaan selvää se, että volvo olisi paketoinut aivoja saati softaa sinne autoon mukaan.
Ei tietenkään automaattisesti paranna, on selvää että tarvitaan ne "aivot" jotka yhdistävät ja tulkitsevat datan. Mutta kyllä edistyneen avustetun/autonomisen ajon kehitys nojaa pitkälti sensorifuusioon eli useiden eri sensoritekniikoiden datan yhdistämiseen, mikä auttaa erityisesti hankalissa sääolosuhteissa (ks. esim. Dreissig ym. 2023). Ei ole mitään epäselvyyttä etteikö fotogrammetria+lidar antaisi paremmat lähtökohdat kuin pelkkä fotogrammetria.

Sitä en tiedä miten hyvin puheena olleessa Volvossa on tässä onnistuttu, mutta yleisellä tasolla lidar tuo ilman muuta lisäarvoa. Ei se sattumaa ole, että kiinalaisissa autoissa - jotka ovat selvästi länsimaisia valmistajia edellä FSD kehityksessä - on useampikin lidar-sensori per auto.
 
Mielenkiintoista nähdä viekö autojen softissa tuollainen ”Doro-malli” jossa kaikki on isoiksi skaalattu vai puhelin-/tietokonesoftatyyppinen pienkuvakkeinen käyttistyyppi voiton. Jos katsoo kiinalaisia automerkkejä, ne menee enemmän puhelintyyppiseen softaan ja taas eurooppamerkit vähän vaihtelee, pääosin isoja kuvakkeita, vähän värejä tai jos on, niin musta/sininen-tyyppiä.

Itse tykkään isosta ruudusta, jossa enemmän tietoa samalla ruudulla. Autolla ajaessa avustusjärjestelmiä ei yleensä pitäisi olla tarve säätää tai niiden säätö äänikomennolla.
 
Uudempien Teslojen kamerapohjainen tutka tuntuu toimivan hyvin yhteen automaattiperuutuksen kanssa.

Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.

Parempi ettei yleisty, jos luotettavuus on noin heikolla tasolla.
Samoilla linjoilla kuin jrp.
Toimuvuus pitää olla täysi 100% käyttökerroista, muuten ei automatiikalla tee mitään.
Sama kuin kaikessa muussakin autojen automaatioissa. Jos toimivuus on vähemmän kuin 100% kerroista niin automatiikalla ei ole mitään virkaa. Kuten automaattiset kaukovalot ja automaattiset jarruttelut kun pelaa sen 90% kerroista niin ei niillä mitään tee.
Autossa on vaihdekeppi/suunnanvalitsin joka toimii 100% kerroista kun sitä käsin käyttää ja toimii juuri silloin kuin haluaa.
Samoin jarrupoljin ja kaukovalojen vaihtoviiksi toimii 100% kerroista kun niitä käsin käyttää.
 
Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
No hyi helvetti! Tuohan on se paskin mahdollinen "automatisointi" eli on just sen verran paska, ettei siihen voi ikinä luottaa vaan vaatii aina varmistuksen käyttäjältä, että mitä se automaatti on tällä kertaa päättänyt ja sitten pitää kuitenkin olla itse valmiina säätämään valinta oikeaksi. Olisi niin paljon helpompi tehdä se valinta itse toimivasta käyttökytkimestä.

Fanipojille nämä puolivalmiit ratkaisut uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Ei se haittaa, että pyyhkimet vispaa rutikuivaa lasia tai että auto vähän haamujarruttelee motarilla tai toimivat UÄ-sensorit on korvattu kamera-arvaus tekniikalla. Toimiihan ne kuitenkin joskus oikein.
 
Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.

Toimiiko se sulla siis 80% tasaisesti eli onnistuu sekä mokaa kaikissa tilanteissa (myös Seinän kanssa)?

Vai onko tuossa jotain sellaista mitä et kerro, eli esim. sulla on usein Seinä edessä joka luonnollisesti muuttaa noita lukemia selvästi jos siellä on usein se kaikista yksinkertaisin käyttötapaus jos esim. siinä aina onnistuu.

Ja kaiken kaikkiaan 80% kuulostaa siltä, ettei siinä ole mitään varsinaista älyä eli ettei se opi mitään käyttäjänsä ajotarpeista.
 
No hyi helvetti! Tuohan on se paskin mahdollinen "automatisointi" eli on just sen verran paska, ettei siihen voi ikinä luottaa vaan vaatii aina varmistuksen käyttäjältä, että mitä se automaatti on tällä kertaa päättänyt ja sitten pitää kuitenkin olla itse valmiina säätämään valinta oikeaksi. Olisi niin paljon helpompi tehdä se valinta itse toimivasta käyttökytkimestä.

Fanipojille nämä puolivalmiit ratkaisut uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Ei se haittaa, että pyyhkimet vispaa rutikuivaa lasia tai että auto vähän haamujarruttelee motarilla tai toimivat UÄ-sensorit on korvattu kamera-arvaus tekniikalla. Toimiihan ne kuitenkin joskus oikein.
Ja vielä kun automaatti arpoo ajosuunnan, joka pitää olla 100% oikein, niin tuolla millään alle 100% toimivuudella kuskin pitää itse tarkistaa, että automaatin valistunut veikkaus osui oikeaan. Varmasti tuota himmeliä saadaan varmemmaksi eli lähemmäs 100%, mutta edelleen jäädään kauas vaihteenvalitsimen käyttömukavuudesta ja toimintavarmuudesta. Koko homma kuulostaa automaattinen pyyhkijöiden toisinnolta.
 
Mä kävin kokeilemassa tuota koeajolla. Toimi kyllä yllättävän hyvin, mutta onhan tuo vaan ratkaisu itse aiheutettuun ongelmaan eli vaihdevivun poistoon.
 
Niin se lidari on siinä varmaankin sitä varten että valmistaja voi kerätä testidataa oikeasta maailmasta ja joskus kehittää sitä Pilot Assistia parempaan suuntaan. Ei se ole minkään adaptiivisen vakkarin takia sinne lyöty.

Sitä en tiedä onko noissa sitten tavallinen tutka kaverina, jos ei ole niin sekin tietysti lienee järkevää jättää pois jos kerta lidari ajaa saman asian tässä kohtaa.
Eli ei ehkä auta nykyisiä omistajia mitenkään - auto on jo paali-iässä tai vähintään seuraavilla omistajilla ennenkuin testidatoista on mitään hyötyä. Jos volvo maksaisi kilsamaksua siitä ilosta kun kerää dataa ajeluistani, niin voisin innostuakin…
Pläräsin mielenkiinnosta suomen sähköautomyyntejä ja pisti silmään ID.5:n aivan surkeat myyntiluvut suhteessa ID.4:seen. Selvästikin suomalaisten mielestä lisähinnalla myytävä SUV Coupe aikalailla kuolleena syntynyt idea.

Screenshot 2025-02-09 at 9.28.40.png
ID5 on tärvätty ID4:seen verrattuna parillakin eri tavalla: Siinä missä nelosesta saa 4motion mallin vain aavistuksen kalliimmalla kuin perusmallin, ID5:sesta pitää ostaa ylikallis GTX että saa nelikon. Käytännössä valinta tehdään takaveto ID5 vs 4motion ID4.

Sen lisäksi ID5 pakotetaan 20” vanteilla jotka paskovat sen pienen range-edun jota parempi aerodynamiikka auttaisi.

Isoakkuisten MEB:ien jousitus on muutenkin aika kova, joten vaikea perustella noita 20 tai jopa 21” vanteita noihin kun ne vain heikentävät ajomukavuutta ja rangea.

Itselleni optimaalinen MEB olisi ollut varmaankin 19” vanteilla oleva Enyaq Coupe, mutta eihän sellaisia myydä ja en todellakaan jaksanut lähteä kauppaamaan 20” rengassettiä ostaakseni itse 19” tilalle.
 
Sensoreista puheen ollen. Kovasti mietityttää että monissa autoissa on yhä enemmän ja yhä kalliimpia sensoreita laitettu keulaan rekisterikilven alle ja sen viereen (esim. M3 etukamera, ID.7 lidar). Tuohan on se kohta autossa joka ottaa vastaan kaikkein eniten kiveniskemiä.

Kiinalaiset tuntuvat tässäkin olevan fiksumpia (tai vähemmän business-orientoituneita) sijoittaessaan etulidarin ja osan kameroistakin tyypillisesti tuulilasin yläreunan päälle. Ei ehkä näytä yhtä "nätiltä" jonkun mielestä, mutta kivien lentelytiheys sillä korkeudella on huomattavasti vähäisempää kuin alhaalla keulassa.

Asia konkretisoitui aikoinaan itselle, kun silloisen auton keulapuskurissa olevaan parkkitutkan sensoriin (n. 1 cm halkaisijaltaan oleva pyörylä) tuli kiveniskemä ja sen seurauksena ko. parkkitutka tilttasi ja auto herjasi jatkuvasti "puhdista pysäköintitutkat edestä". Osan vaihto olisi ollut jotain 400+ euroa marmorilla. Veikkaan että lidarin tapauksessa saisi laittaa ainakin pari tonnia tuohon lisää.
 
Sensoreista puheen ollen. Kovasti mietityttää että monissa autoissa on yhä enemmän ja yhä kalliimpia sensoreita laitettu keulaan rekisterikilven alle ja sen viereen (esim. M3 etukamera, ID.7 lidar). Tuohan on se kohta autossa joka ottaa vastaan kaikkein eniten kiveniskemiä.

Kiinalaiset tuntuvat tässäkin olevan fiksumpia (tai vähemmän business-orientoituneita) sijoittaessaan etulidarin ja osan kameroistakin tyypillisesti tuulilasin yläreunan päälle. Ei ehkä näytä yhtä "nätiltä" jonkun mielestä, mutta kivien lentelytiheys sillä korkeudella on huomattavasti vähäisempää kuin alhaalla keulassa.

Asia konkretisoitui aikoinaan itselle, kun silloisen auton keulapuskurissa olevaan parkkitutkan sensoriin (n. 1 cm halkaisijaltaan oleva pyörylä) tuli kiveniskemä ja sen seurauksena ko. parkkitutka tilttasi ja auto herjasi jatkuvasti "puhdista pysäköintitutkat edestä". Osan vaihto olisi ollut jotain 400+ euroa marmorilla. Veikkaan että lidarin tapauksessa saisi laittaa ainakin pari tonnia tuohon lisää.

Lisäksi keulassa olevissa kameroissa ja muissa sensoreissa on se 6kk käyttökatko Suomessa jokatapauksessa, koska on lunta, jäätä, kuraa, paskaa, loskaa ja varmaan myös jotain kuolleiden ihmisten sieluja tjsp. Eli ne sensorit huutaa ja valittaa kokoajan jos niitä ei saa pois päältä.

Toisaalta sitten kesällä (varsinkin ne 3kk kun on ihmiselle suunnattua säätä) vituttaa jos ei edessä ole niitä sensoreita ja kameroita koska onhan ne kivoja silloin kun ne toimii ja voi larpata asuvansa jossain mukavemmassa ilmastossa :D

Tämä heijastuu toki myös tuohon Teslan automaattiseen suunnanvaihtoon. Sillä tietääkseen kanttarin ts. kivetyksen joka edessä on ja josta tietää että pitää pakittaa niin silloinhan se pitäisi niiden kameroiden / sensorien nähdä. Ja ainakaan vanhemmissa Tesloissa ei ole edessä mitään kameraa ja jos uusissakaan ei ole niin sitten automatiikka ei voi kamerasta päätellä, että pitää peruuttaa. Vaikea toteuttaa kun sensoreilla ja kameroilla on vaikeuksia toimia ja Tesla on vieläpä tunnettu paskoista ja puolivillaisista toteutuksistaan joita se ei osaa/pysty korjaamaan kun on niin paljon teknisesti jäjessä muita (esim. pyyhkijät joissa Tesla on jossain 90-luvulla tällä hetkellä teknisesti).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 347
Viestejä
4 866 020
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom