Parempi ettei yleisty, jos luotettavuus on noin heikolla tasolla.Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Parempi ettei yleisty, jos luotettavuus on noin heikolla tasolla.Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
Pläräsin mielenkiinnosta suomen sähköautomyyntejä ja pisti silmään ID.5:n aivan surkeat myyntiluvut suhteessa ID.4:seen. Selvästikin suomalaisten mielestä lisähinnalla myytävä SUV Coupe aikalailla kuolleena syntynyt idea.
![]()
Autojen hankkimiseen on aika monia syitä. Id5:n ongelma on itseni näkökulmasta että siinä ei ole kattokantavuutta yhtään (toisin kuin ID4:ssa). Pienempi kontti olisi ihan ok, jos reissuun saisi kuitenkin romua katolle.
Ei tietenkään automaattisesti paranna, on selvää että tarvitaan ne "aivot" jotka yhdistävät ja tulkitsevat datan. Mutta kyllä edistyneen avustetun/autonomisen ajon kehitys nojaa pitkälti sensorifuusioon eli useiden eri sensoritekniikoiden datan yhdistämiseen, mikä auttaa erityisesti hankalissa sääolosuhteissa (ks. esim. Dreissig ym. 2023). Ei ole mitään epäselvyyttä etteikö fotogrammetria+lidar antaisi paremmat lähtökohdat kuin pelkkä fotogrammetria.Ei mulle ole yhtään epäselvää mitä lidar tekee. Mutta en suoraan kyllä näe miksi se mitenkään automaattisesti parantaisi niiden ajoavustimien toimintaa. Se on vain erilaista sensoridataa.
Jos nyt mietin vaikka mitä vaan tutkaperusteista adaptiivista vakkaria, niin miten sitä oikein voi lidarilla parantaa? Lisätä havainnoinnin resoluutiota sen verran, että on helpompi poissulkea false-positive törmäilyt naapurikaistoilta ja vähentää muutama ”haamujarru” per 1000km? Tämäkö nyt on se mullistava tekijä joka nostaa Polestarin suosiota? Miksi saman vakkarin teko esim. photogrammetriaan perustuen olisi fundamentaalilla tavalla heikompi toteutus? Photogrammetriallakin kun voidaan luoda ympäristöstä 3d-malli, aivan kuten lidarin pistepilvestäkin tehdään.
Pelkkä sensoridata ei tee vielä autoa autuaaksi - sen lisäksi tarvitaan ne ”aivot” + softa ja mulle ei ole lainkaan selvää se, että volvo olisi paketoinut aivoja saati softaa sinne autoon mukaan.
Uudempien Teslojen kamerapohjainen tutka tuntuu toimivan hyvin yhteen automaattiperuutuksen kanssa.
Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
Samoilla linjoilla kuin jrp.Parempi ettei yleisty, jos luotettavuus on noin heikolla tasolla.
Onko se luotettava?Uudempien Teslojen kamerapohjainen tutka tuntuu toimivan hyvin yhteen automaattiperuutuksen kanssa.
Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
No hyi helvetti! Tuohan on se paskin mahdollinen "automatisointi" eli on just sen verran paska, ettei siihen voi ikinä luottaa vaan vaatii aina varmistuksen käyttäjältä, että mitä se automaatti on tällä kertaa päättänyt ja sitten pitää kuitenkin olla itse valmiina säätämään valinta oikeaksi. Olisi niin paljon helpompi tehdä se valinta itse toimivasta käyttökytkimestä.Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
Myös automaattinen suunnanvalitsin toimii ehkä 80% käyttökerroista. Soisi yleistyvän muissakin.
Ja vielä kun automaatti arpoo ajosuunnan, joka pitää olla 100% oikein, niin tuolla millään alle 100% toimivuudella kuskin pitää itse tarkistaa, että automaatin valistunut veikkaus osui oikeaan. Varmasti tuota himmeliä saadaan varmemmaksi eli lähemmäs 100%, mutta edelleen jäädään kauas vaihteenvalitsimen käyttömukavuudesta ja toimintavarmuudesta. Koko homma kuulostaa automaattinen pyyhkijöiden toisinnolta.No hyi helvetti! Tuohan on se paskin mahdollinen "automatisointi" eli on just sen verran paska, ettei siihen voi ikinä luottaa vaan vaatii aina varmistuksen käyttäjältä, että mitä se automaatti on tällä kertaa päättänyt ja sitten pitää kuitenkin olla itse valmiina säätämään valinta oikeaksi. Olisi niin paljon helpompi tehdä se valinta itse toimivasta käyttökytkimestä.
Fanipojille nämä puolivalmiit ratkaisut uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Ei se haittaa, että pyyhkimet vispaa rutikuivaa lasia tai että auto vähän haamujarruttelee motarilla tai toimivat UÄ-sensorit on korvattu kamera-arvaus tekniikalla. Toimiihan ne kuitenkin joskus oikein.
Eli ei ehkä auta nykyisiä omistajia mitenkään - auto on jo paali-iässä tai vähintään seuraavilla omistajilla ennenkuin testidatoista on mitään hyötyä. Jos volvo maksaisi kilsamaksua siitä ilosta kun kerää dataa ajeluistani, niin voisin innostuakin…Niin se lidari on siinä varmaankin sitä varten että valmistaja voi kerätä testidataa oikeasta maailmasta ja joskus kehittää sitä Pilot Assistia parempaan suuntaan. Ei se ole minkään adaptiivisen vakkarin takia sinne lyöty.
Sitä en tiedä onko noissa sitten tavallinen tutka kaverina, jos ei ole niin sekin tietysti lienee järkevää jättää pois jos kerta lidari ajaa saman asian tässä kohtaa.
ID5 on tärvätty ID4:seen verrattuna parillakin eri tavalla: Siinä missä nelosesta saa 4motion mallin vain aavistuksen kalliimmalla kuin perusmallin, ID5:sesta pitää ostaa ylikallis GTX että saa nelikon. Käytännössä valinta tehdään takaveto ID5 vs 4motion ID4.Pläräsin mielenkiinnosta suomen sähköautomyyntejä ja pisti silmään ID.5:n aivan surkeat myyntiluvut suhteessa ID.4:seen. Selvästikin suomalaisten mielestä lisähinnalla myytävä SUV Coupe aikalailla kuolleena syntynyt idea.
![]()
Sensoreista puheen ollen. Kovasti mietityttää että monissa autoissa on yhä enemmän ja yhä kalliimpia sensoreita laitettu keulaan rekisterikilven alle ja sen viereen (esim. M3 etukamera, ID.7 lidar). Tuohan on se kohta autossa joka ottaa vastaan kaikkein eniten kiveniskemiä.
Kiinalaiset tuntuvat tässäkin olevan fiksumpia (tai vähemmän business-orientoituneita) sijoittaessaan etulidarin ja osan kameroistakin tyypillisesti tuulilasin yläreunan päälle. Ei ehkä näytä yhtä "nätiltä" jonkun mielestä, mutta kivien lentelytiheys sillä korkeudella on huomattavasti vähäisempää kuin alhaalla keulassa.
Asia konkretisoitui aikoinaan itselle, kun silloisen auton keulapuskurissa olevaan parkkitutkan sensoriin (n. 1 cm halkaisijaltaan oleva pyörylä) tuli kiveniskemä ja sen seurauksena ko. parkkitutka tilttasi ja auto herjasi jatkuvasti "puhdista pysäköintitutkat edestä". Osan vaihto olisi ollut jotain 400+ euroa marmorilla. Veikkaan että lidarin tapauksessa saisi laittaa ainakin pari tonnia tuohon lisää.
Juu ärsyttävää puljaamista noiden kanssa tulee. Ensiasennus(kesä)renkaiden kanssa tulee MEBeissä usein pakotettuna liian isot vanteet. Itseä ei niin haittaisi jos talvirenkaissa on isompi vannekoko, koska kitkarenkaat vähentävät melua ja talvella muutenkin tulee ajettua vähemmän. Mutta kesärenkaisiin haluan astetta pienemmät vanteet jolloin vaihteluoperaation tuloksena jää käteen ne liian isot kesärenkaat. Rattoisaa niitä kaupitella jossain netissä sittenItselleni optimaalinen MEB olisi ollut varmaankin 19” vanteilla oleva Enyaq Coupe, mutta eihän sellaisia myydä ja en todellakaan jaksanut lähteä kauppaamaan 20” rengassettiä ostaakseni itse 19” tilalle.
Eikä ole pelkkä MEB-ongelma - näkee palkon jobbareiden ja autokauppojen sivuilla että on vähän käytettyjä joissa on jostain syystä valittu halvimman sijaan kalliimpi ja huonompi isompi vannekoko ja menee ainakin itseltäni suoraan hylkyyn.Juu ärsyttävää puljaamista noiden kanssa tulee. Ensiasennus(kesä)renkaiden kanssa tulee MEBeissä usein pakotettuna liian isot vanteet. Itseä ei niin haittaisi jos talvirenkaissa on isompi vannekoko, koska kitkarenkaat vähentävät melua ja talvella muutenkin tulee ajettua vähemmän. Mutta kesärenkaisiin haluan astetta pienemmät vanteet jolloin vaihteluoperaation tuloksena jää käteen ne liian isot kesärenkaat. Rattoisaa niitä kaupitella jossain netissä sitten![]()
Jos se ilppi on mukana valmiina niin toki se on hyvä. Jos taas siitä pitäisi maksaa esim. tonni extraa niin ei taida itseään ikinä maksaa takaisin omistusaikana. Ja taas riippuu ihan millaiseen ajoon autoon tulee. Lyhyessä pätkäajossa ilpillä ei juuri hyötyjä tule, mutta pitkillä siirtymillä lämmöntuottoa saadaan optimoitua.Onko täällä porukalla miten paljon kokemuksia siitä miten vertailla sähkisten toimintamatkaa lämpöpumpulla ja ilman?
Tuntuu siltä että löytyy niin ristiriitaista tietoa kun yrittää ottaa asiasta enemmän selvää, missä osa sanoo sen olevan täysin pakollinen varuste vähänkään kylmempiin oloihin, kun taas osa sanoo että se hyöty on aika pientä?
Tätä voi peilata siihen miten paljon auto vie lämmitykseen energiaa. Kelistä ja ajovauhdista riippuu, mutta pitkillä pätkillä Ioniq5 ei ole 5% suurempaa lukemaa näyttänyt 20 asteen pyynnillä. Julmetut sisätilat vielä lämmitettävänä. En tiedä mikä pumpun hyötysuhde on, mutta 3-4x on jo hyvin, heikkenee pakkasen kasvaessa. 20% lämpöön on jo reilusti, mutta silti katastrofi on kaukana.Onko täällä porukalla miten paljon kokemuksia siitä miten vertailla sähkisten toimintamatkaa lämpöpumpulla ja ilman?
Tuntuu siltä että löytyy niin ristiriitaista tietoa kun yrittää ottaa asiasta enemmän selvää, missä osa sanoo sen olevan täysin pakollinen varuste vähänkään kylmempiin oloihin, kun taas osa sanoo että se hyöty on aika pientä?
Miksi ihmeessä rajoittuisi? Vaikka hyötysuhde huononee kylmemmässä, niin absoluuttinen hyöty kasvaa suuremmaksi mitä kylmemmässä ollaan, niin kauan kunnes COP oikeasti romahtaa alle kakkosen.Vaikka vähän koomista onkin niin taitaa lämpöpumpun hyöty rajoittua niihin keleihin kun on ollaan plussan puolella.
Kyllä se Teslan High Fidelity Park Assist on yllättävän hyvä. Toki olisi ollut hienoa jos siihen olisi ympätty ne USS:it mukaan mutta yllättävän hyvin se toimii. Varsinkin jossain tilanteissa se on jopa parempi kuin vanha avustin joka mittaili vain niitä etäisyyksiä eikä näyttänyt sitä 3d kuvaa siinä ruudulla. Itsellä siis Model 3:ssa saan valikosta joko perinteisen USS tekniikkaa käyttävän avustimen tai tämän vain kameroita käyttävän avustimen.Fanipojille nämä puolivalmiit ratkaisut uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Ei se haittaa, että pyyhkimet vispaa rutikuivaa lasia tai että auto vähän haamujarruttelee motarilla tai toimivat UÄ-sensorit on korvattu kamera-arvaus tekniikalla. Toimiihan ne kuitenkin joskus oikein.
Muilla merkeillä alkaa olla hyvin 360 kamera ja sensorit tarjolla viimeistään varustepaketilla. Ts. muuttunee vakio-ominaisuudeksi jossain kohtaa. Useilla lisäkameroilla varmasti Teslan ratkaisua saa vielä parannettua, mutta ehkä hieman itse kehitetty ongelma tämäkin, kun sensorit ei kovin kummoisesti maksa.Kyllä se Teslan High Fidelity Park Assist on yllättävän hyvä. Toki olisi ollut hienoa jos siihen olisi ympätty ne USS:it mukaan mutta yllättävän hyvin se toimii. Varsinkin jossain tilanteissa se on jopa parempi kuin vanha avustin joka mittaili vain niitä etäisyyksiä eikä näyttänyt sitä 3d kuvaa siinä ruudulla. Itsellä siis Model 3:ssa saan valikosta joko perinteisen USS tekniikkaa käyttävän avustimen tai tämän vain kameroita käyttävän avustimen.
Peruuttaessahan se on yhtä luotettava kuin on näkökykysi, näet elävästä kuvasta kamerasta kuinka lähellä se kohde on. Keula edellä joo se on itellekkin hiukan epämiellyttävä ajaa lähelle seinää. Uudessa Model Y:ssä tämä on korjattu kiitos etupuskurikameran.Mutta onko se luotettava? Sensoreilla en ole kokenut ongelmia koska näen lukeman ja voin myös luottaa sen antamaan tulokseen.
Sitten sen mitä kokeillut taas tuota toista niin en voi luottaa siihen. Esimerkkinä jos ajan tilaan missä tolpat niin se on aika sinne päin antava missä se tolpan reuna on. Tai jos edessä on ovi joka avataan niin järjestelmä luulee sen olevan yhä kiinni. Ja ilmoittaa että stop.
Ei ne parkkitutkat autuaaksi tee. Nekin huutaa lumesta ja jäästä ja silloin niistä ei ole hyötyä. Etu ja takapuskurikameroille kun laittaisi pesurit ja lämmittimet niin oli keli mikä tahansa niistä olisi hyötyä pysäköinnissä.Muilla merkeillä alkaa olla hyvin 360 kamera ja sensorit tarjolla viimeistään varustepaketilla. Ts. muuttunee vakio-ominaisuudeksi jossain kohtaa. Useilla lisäkameroilla varmasti Teslan ratkaisua saa vielä parannettua, mutta ehkä hieman itse kehitetty ongelma tämäkin, kun sensorit ei kovin kummoisesti maksa.
No jos sensorit ovat ajamaan lähtiessä lumessa/jäässä niin puhdas user errorhan se on. En muista, että kertaakaan yhdessäkään autossa sensorit olisivat menneet tukkoon ajon aikana. Kamerat sen sijaan ovat jatkuvasti paskaiset huomattavasti laajemmassa kelivalikoimassa ja siihen ei auta vaikka ne putsaisi lähtiessä. Pesurit tietysti auttaa, mutta siinä kohtaa aletaan olemaan aika heikoilla jäillä kustannusten kanssa. Sensorien poistoahan kustannussäästöllä perusteltiin. 360 pestävin kameroin ja sensorit päälle on se mihin homman on mentävä, jos optimiratkaisun haluaa.Ei ne parkkitutkat autuaaksi tee. Nekin huutaa lumesta ja jäästä ja silloin niistä ei ole hyötyä. Etu ja takapuskurikameroille kun laittaisi pesurit ja lämmittimet niin oli keli mikä tahansa niistä olisi hyötyä pysäköinnissä.
Miksi ihmeessä rajoittuisi? Vaikka hyötysuhde huononee kylmemmässä, niin absoluuttinen hyöty kasvaa suuremmaksi mitä kylmemmässä ollaan, niin kauan kunnes COP oikeasti romahtaa alle kakkosen.
Vauhtia laskemalla saa aina suuremman vaikutuksen, mutta en nyt keksi miten se liittyy mihinkään.Ajatustasolla varmasti mukava leikitellä COP-arvoilla, mutta kun lämpöpumpun antama parannus auton kantamaan ~10 asteen pakkasessa on luokkaa 1-3% lähteestä riippuen niin suuremman vaikutuksen saanee hölläämällä kaasujalkaa jos matkaa on taittamassa tms?
Avustimen tulisi auttaa hahmottamaan tilanne. Nythän kameran sijaan on sama kuin katsoisi peileistä jolloin tämä visualisointi oikeasti on turha. Voiko siihen siis luottaa että varoittaa kun on kolahtamassa?Peruuttaessahan se on yhtä luotettava kuin on näkökykysi, näet elävästä kuvasta kamerasta kuinka lähellä se kohde on. Keula edellä joo se on itellekkin hiukan epämiellyttävä ajaa lähelle seinää. Uudessa Model Y:ssä tämä on korjattu kiitos etupuskurikameran.
Itse katson tätä HiFi parkin visualisointia vain kun pitää parkkeerata parkkiruutuihin. Parhaimmillaan se onkin juuri silloin kun on vastakkain ruutuja ja parkkeeraa keula edellä, niin siitä visualisoinnista näkee miten pitkälle pitää ajaa jotta ollaan ruudun sisällä eikä mennä yli.
Ei ne parkkitutkat autuaaksi tee. Nekin huutaa lumesta ja jäästä ja silloin niistä ei ole hyötyä. Etu ja takapuskurikameroille kun laittaisi pesurit ja lämmittimet niin oli keli mikä tahansa niistä olisi hyötyä pysäköinnissä.
No jos sensorit ovat ajamaan lähtiessä lumessa/jäässä niin puhdas user errorhan se on. En muista, että kertaakaan yhdessäkään autossa sensorit olisivat menneet tukkoon ajon aikana. Kamerat sen sijaan ovat jatkuvasti paskaiset huomattavasti laajemmassa kelivalikoimassa ja siihen ei auta vaikka ne putsaisi lähtiessä. Pesurit tietysti auttaa, mutta siinä kohtaa aletaan olemaan aika heikoilla jäillä kustannusten kanssa. Sensorien poistoahan kustannussäästöllä perusteltiin. 360 pestävin kameroin ja sensorit päälle on se mihin homman on mentävä, jos optimiratkaisun haluaa.
Siis peileistä näet saman mitä takapuskurikamera?Avustimen tulisi auttaa hahmottamaan tilanne. Nythän kameran sijaan on sama kuin katsoisi peileistä jolloin tämä visualisointi oikeasti on turha. Voiko siihen siis luottaa että varoittaa kun on kolahtamassa?
Tänä talvena taisi olla kerran sensorit jumissa ja viime vuonna kerran tai kaksi. Autoni säilyy vain ulkona joten, en nyt omalla kohdallani näe että sensorit menisi tukkoon.
Youtubesta löytyy ainakin id.7 osalta video kun autoilla ajettiin peräkanaa ehkäpä +5-10c lämpötilassa. Ilpillinen meni joku 10-15 mailia pidemmälle. Tarkoittaa siis tuota luokkaa ja lyhentää myös latausaikaa, koska energiatehokkaampi.Vauhtia laskemalla saa aina suuremman vaikutuksen, mutta en nyt keksi miten se liittyy mihinkään.
Suurin hyöty ilp:stä saadaan varmaan taksikäytössä talvella kun keskinopeus on super matala tolpilla istumisen takia ja lämmitykseen menee paljon energiaa suhteessa liikkumiseen.
Tuo kantaman parannus 1-3 %@-10 C soittaa kelloja, ja tieto lienee alunperin peräisin Daniel Leightonin 2015 Combined Fluid Loop Thermal Management for Electric Drive Vehicle Range Improvement -julkaisusta (liitteenä kyseinen kuvaaja).Ajatustasolla varmasti mukava leikitellä COP-arvoilla, mutta kun lämpöpumpun antama parannus auton kantamaan ~10 asteen pakkasessa on luokkaa 1-3% lähteestä riippuen niin suuremman vaikutuksen saanee hölläämällä kaasujalkaa jos matkaa on taittamassa tms?
Eihän peilit näe sinne taakse mutta kyljet ja maata näkee. Myös se seinä siellä takana näkyy.Siis peileistä näet saman mitä takapuskurikamera?
En siihen sen etäisyyden mittaamiseen eli kun tulee stop luottaisi, vaikka jokanen kerta se on kyllä sanonut STOP kun arviolta 30-50cm ollut vielä tilaa. Ainut mihin käytän sitä visualisointia parkkeerauksessa on kun olen sorvaamassa ruutuun. Siinä siitä on apua.Eihän peilit näe sinne taakse mutta kyljet ja maata näkee. Myös se seinä siellä takana näkyy.
Se mitä haen takaa on että onko se visualisoitu näkymä luotettava vai ei? Tutkiin voi luottaa kun saa mittauksen että myös äänimerkin missä kohtaa jotain on. Vaikka ei sillä hetkellä siihen katso.
No oman elämän käytännön kokemuksella ei ole näin käynyt. Tuollainen huntu näkyy vielä läpi ja pistämässäsi kuvassa ne sensorit olisi tuolla alaosan puhtaalla alueella. Kuva kyllä herättää kysymyksen, että miten mahtaa kameran käydä…
Näyttää se väreillä sen ollaanko lähellä vai kaukana.Tuskin tuosta teslan ilman tutkia toimivasta kamerapohjaisesta hommasta kannattaa kovin väitellä. Se on huonompi kuin tutkat, fakta: koska ei näytä cm-etäisyyttä tai muuta tarkkaa porrastettua näkymää paljon etäisyys on viereisiin autoihin. Myyntiin vetää, joten ehkä onnistunut muutos, vetäskö myynti paremmin tutkilla, ehkäpä, me ei sitä ainakaan tiedetä paremmin kuin Tesla.
Ehkä tulevaisuudessa se ajatus on, että auto parkkeeraa itse, jolloin kamerat riittää. Toistaiseksi se ainakin koeajoautossa toimi kerran kokeiltuna tosi hyvin, parkkeeras siististi itse ja eipä siinä silloin tutkia tartte ja etäisyyksiä mittailla.
Minusta tuntuu et BMW siirtyy Neue Klasessa infoteimentin osalta pois isoista kuvakkeista, jotain videota siitä taisi jo olla. Nyky i-drive taitaa olla vielä isoilla kuvakkeilla, koska se näyttö on siellä ylhäällä.
Okei, täytyy ihmetellä sitä tarkemmin. Minulla on auto jossa voin vaihdella visio / tutkat.Näyttää se väreillä sen ollaanko lähellä vai kaukana.
Minulla myös.Okei, täytyy ihmetellä sitä tarkemmin. Minulla on auto jossa voin vaihdella visio / tutkat.
Promokuvissa ja videoissa on keskinäytössä samantyyppiset kuvakkeet ku nykyisessäkin idrivessa. Isoin muutos tuntuu olevan se koko kojelauden levyinen panoramic view, mikä kieltämättä näyttää aika upealta idealta.Minusta tuntuu et BMW siirtyy Neue Klasessa infoteimentin osalta pois isoista kuvakkeista, jotain videota siitä taisi jo olla. Nyky i-drive taitaa olla vielä isoilla kuvakkeilla, koska se näyttö on siellä ylhäällä.
Värimaailma ehkä aika sama: tumma/sininen. Customoitavissa ainakin osin. Iso näyttö mahdollistaa enemmän tietoa ruudulle.Promokuvissa ja videoissa on keskinäytössä samantyyppiset kuvakkeet ku nykyisessäkin idrivessa. Isoin muutos tuntuu olevan se koko kojelauden levyinen panoramic view, mikä kieltämättä näyttää aika upealta idealta.
*legacy valmistajat todenneet. Kiinalaiset eivät varmasti käytä AA, ja BYD ja kumppanit tulee olemaan ne jotka pyyhkii lattiaa vaikka VAGilla muutaman vuoden sisään.Käytännössä valmistajat todenneet pääosin, ettei oman softan kehitys ola kannattavaa pois lukien ainakin Tesla ja Toyota. Toki merkeillä on omat ulkoasut softilla.