Korjaus tosiaan, että missään Nissan Leafissa ei ole akun jäähdytystä. Ei edes siinä isoimmassa noin 60kWh akulla olevassa.Ainakaan nykytiedoin Teslassa pikalataus ei juuri vaikuta kulumaan. Googlella löytyy monenmoista lähdettä. Enyaqista mielenkiintoisen teki, että kaikki moduulit olivat kuluneet = ei viittaa yksittäiseen kennovikaan,, vaan siellä on satoja kennoja kuluneena. Se et samaan autoon päätyy satoja viallisia kennoja on mahdollista, mutta nostaa todennäköisyyttä, et Volkswagen konserni ei ole saattanut osata hallita kemiallista reaktiota kun kiireessä ryntäsivät markkinaan.
Tämä Youtubessakin esiintynyt ”akkutohtori” taas spekuloi, että Taycanin kovat lataustehot ovat ehkä otettu suuremman riskin kustannuksella. Tiedähän tuota ei kuin Porsche. Porshella on akunsäästämoodi auton softassa: rajoittaa tehon alle 200kw. Porsche on vetänyt myös takaisin Taycaneita huoltoon ja asentaneet akkua seuraavia softia.
Mutta kyse on kemiallisen reaktion hallinnassa, miten kukin merkki onnistunut kun kiireellä sysätty autoja -21-22 kuumina vuosina, se jää nähtäväksi.
Vaikkapa ekoissa Leafeissa: ei ollut jäähdytystä kunnolla, ne akut kului kuumissa ilmastoissa nopsaan.Minä arvaan et joku isompi probleema selviää jossain vaiheessa joltain merkiltä, välttäsin alkupään VAG-konsernin tuotoksia tai budjetoidin 10k€ akun vaihtoon. Samoin välttäisim alkupään Model S tai budjetoisin 5k€ akun vaihtoon.
Alkupään model s 85 ja 85D on tosiaan huonolla akulla. Melko usein akku onkin vaihdettu takuuaikana. Mutta sitten ihan loppupään 85 akku voi toimia ja samoin siitä se jatkokehitelty 90kWh akku. Toki se 5k€ kannattaa silti varata akun korjaukseen jossain vaiheessa?