Kuten on jo usein todettu, on ilmeisesti marmorikuulien menekillä tai muilla hyvin pienillä kappaleilla tai laskennallisesti ilmoitetut litrat erittäin huono mittatapa tavaratilalle, koska kuljetettavat asiat harvoin ovat nestettä, hiekkaa, yksittäisiä marmorikuulia tai muita jokaisen hassunmallisen sopen täydellisesti täyttäviä asioita.
Ongelmaa korostaa vielä se, että mittaustavat eivät ole standardisoituja ja farmarimallisista autoista tavaratilan koko ilmoitetaan takapenkkien selkänojan yläreunaan asti, vaikka aika monessa väliverkko tai ns. koirakalteri on vakiona tai lisävarusteena, ja tila kuormattavissa kattoon asti. Jokaiselle on selvää, että farmariin mahtuu enemmän kuin saman auton sedaniin, vaikka litrat ovat yleensä hyvin samat. Esimerkkinä vaikka BMW 3-sarja, sedan 480 litraa ja touring 500.
En tarkoita, että banaanilaatikkojen menekki olisi ainoa oikea tapa mitata autojen kuljetustilaa, mutta koviä kuutioita, kuten vesikanisteria, kylmälaukkua, jotain kodinkonetta tai koiraa ei kuljeteta litroilla, vaan tavaratilan mitoilla eli senteillä. Tässä vielä korostuu se outous, että farmareissa ilmoitetaan tavaratilaksi välipohjan alaiset lokerot ja muut, mutta ei näkösuojan yläpuolista osaa.
Jotenkin olen mieltänyt, että Tesla ilmoittaisi keskimäärin litrat vielä keskivertoa enemmän yläkanttiin, selvästi eri tavalla kuin muut. Yksi hyvä esimerkki (ainakin omiin kuljetustarpeisiini nähden) litrojen toimimattomuudesta on Model Y:n ja Volvo XC90:n tavaratilat. Model Y:n tavaratilaksi ilmoitetaan 854 litraa, Volvon konttiin mahtuu vain 668 litraa. On kuitenkin aika selvää kumpaan mahtuu enemmän matkalaukkuja, pyykinpesukone, jääkaappipakastin, 200cm pitkä 105cm leveä runkopatja, jne
kuvat netistä: