- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 13 130
No siis jos tulet akulle 5%:lla, niin vikat ~30km mennään ilman akun esilämmitystä, koska se katkeaa 20%:ssa tjsp.Mikä juttu tämä oikein on? Oman kokemuksen mukaan tuollaisessa +5 - -5 kelissä kun lataa 5 kertaa putkeen 15-90% niin aina se lämmittää kunhan se navigointi onnistuu. Laturissa ollessa en istu autossa jos tämä liittyi siihen että joissain tilanteissa ei hyttiä ja akkua kyetä yhtäaikaa pitämään tavoitelämmössä.
Väärin on kyllä todellakin tehty se ettei ole nappia mistä lämmityksen saa päälle tai valikkoa mistä lämmön näkisi.
Ero tuollaisella 1000km matkalla vanhaan ei lämmittävän MEB ei silti kovin iso noissa keleissä, ehkä tunnin luokkaa omalla ajotyylillä. Ehkä sitten kun mennään sinne -20C niin ero alkaa kasvamaan.
Ja vaikka olisi pakkasta, niin jos tulet kovin tyhjällä akulla akulle, niin akku ylikuumenee ja alkaa rajoittaa latausnopeutta jossain 60-70% kieppeillä kun akun lämmöt nousevat yli jonkun raja-arvon.
Noiden ”ongelmien” vaikutus on oikeasti varsin mitätön, luokkaa 1-2min per lataustauko. Mutta ne ovat juuri sellainen kauneusvirhe joka särähtää omaan insinööriajatteluuni pahasti. Kun on kerran panostettu latausnopeuteen, niin silti tehty keskinkertainen lämmitysalgoritmi ja riittämätön akun jäähdytyskierto.