Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?

Tietysti se mahdollistaisi sen että auton energiavarstoa pystyisi tarvittaessa kasvattamaan, mutta miksi sitä pitäisi kasvattaa? Suurin syyhän sille isolle energiavarastolle on se että autoa ei tarvitse seisottaa latauksessa, mutta eihän tuollaisen vaiktoakun kanssa mitään latausta tarvitse tehdä, jos ei halua.

Jos siihen autoon haluttiin kokonais akkukapasiteettia niin ne kiinteä voi sijoittaa tilankäytön, ajattavuuden kannalta optimisti, niin että lisäakkupaketille jäisi tilaa ja se olisi siis näppärästi laitettavissa, poistettavissa.

Jos siis miettii perinteista ajoakkusijoittelua niin ei sitä takapuskurinkautta pois oteta.

Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.


Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.


Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.

Vaikka en ihan yhtäjyrkkää mieltä ole niin kustannuksia siitä tulee ja akkujen hintakehityksen myötä kilpailisi ihan kiinteän paketin kanssa. ja pikalataus mahdollisuuksien lisääntyessä jäisi sitten se energian säästö arkiajossa. Mutta jos arkiajo on sitä nurkkapyörittelyä niin no. ja iso kiinteä akku tarjoaa sitä elinikäistä kestoa kun latausyklitä jää vähäisemmäksi.

Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
No ajatus ei varmaan ollut paristojen vaihtamiseen verrattava. Itse standarti modulit voisi ja pitäisi olla omalla laatu seurannalla, jos ne liitetään kelkkaan yhteen "tyhmänä" pakettina. jolloin ei liitettäisi alisuorittajia.

Mutta liitetään miten liitetään autoon, niin se sähköinen liitäntä on kustannus, oli sitten tarkoitus ladata "lennossa" ajoakkuja, tai sitten vuorotella, tai rinnan. Protona onnistuu, mutta jos tuotteistaa niin johonkin verottomana 15 000€ kustantava auto ei kestä paljoa lisäkuluja, mihin isoinakaan sarjoijana pääsisi, vs se että olisi ihan kiinteästi se tuplakokoinen akku.

Peräkärry versioitakin jotkut pohtineet, siinä ei tarvisi miettiä paikkoja jne. ja kärryyn voi tuupata elektroniikan, mutta se virtaaottava auto tarvisi kuitenkin sen kyvyn että ajossa voisi sieltä kärrystä imeä virtaa, edes sen verran että kulutuksen ylittää. Siis olen ymmärtänyt ajonaikana lataus kyvyn lisääminen vaatii suunnittelua.

Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.

Tuolla liikenteessä on autoja joissa on paskoja kennoja enemmän tai vähemmän.

Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.
Satojen eurojen latauslaitetta en pidä idean kaatajana, melkein päinvaston.

Modulien maakaaninen kestävyys lisää kokoa ja painoa. mutta jos kyse lisäakuista niin se ollaan valmiita hyväksyyn. Lisäksi tarvii sen kunnon seurannan. Mutta silti hyvä nosta käsittele kestävyys, ja varastointi. Jos siis ajatus että noita sitten hillottaisiin jossa autotallissa, siis siellä mihin ei auto ole mahtunut vuosiin. Joku sen akun kuitenkin jyrää jollain Avantilla, Valmetilla , painavia kuitenkin ovat niin siirellään miten siirellään. ja aikaa myöten niitä korjailaan itse tai rane tinaa.

Mutta, silti Suomalaisessa maisemassa olisi hyötyä tuon tapaisesta. ja poistaisi omalta osaltaan sähköistymisen esteitä. Tosin, varmaan se kiinnostus voi loppua jos mennään kovasti yli kymmpitonnin lisäkustannuksiin sis akkukin. Sitten kun mennään muutamaan kymmpitonniin niin kysyntä vähenee ja lopuille sitä tukeva autokin ihan väärä muuten...
 
NMC:llä lähennellään 300 Wh/kg, eli pelkät kennot painaisi 15 kWh akulla 50 kg. Siihen päälle kotelo ja elektroniikka. Turha verrata johonkin 1 kWh 10 kg virta-asemaan.
LFP:llä sitten huonompi energiatiheys mutta plussana ei olisi niin herkkä syttymään palamaan mekaanisesta vaurioitumisesta.
 
Nyt se on virallista. Kiinalaiset ovat (taas) täällä:


Äkkiä katsottuna ei mitään Temu-hinnoittelua..
 
BMW i4 on tullut facelift joka on tilattavissa mutta Youtubesta löytyy vain yksi review joka taitaa olla jenkki. Mikäköhän tuossa on?



Näköjää ei paljoa muuttunu aiemmasta ehkäpä siksi ei ole tosta juttua.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se on virallista. Kiinalaiset ovat (taas) täällä:


Äkkiä katsottuna ei mitään Temu-hinnoittelua..
Täytyy kyllä sanoa, että jos nyt hetkeksi unohdetaan se seikka, että Kiina on totalitäärinen paskavaltio, joka mielivaltaisesti pidättää, kiduttaa ja murhaa omia kansalaisiaan, niin kaikki muu mitä itse tiedän kiinalaisesta tuotannosta ja kiinalaisista tuotteista aiheuttaa kyllä niin vahvoja epäilyksiä sieltä tulevia kokonaan uusia automerkkejä kohtaan, että on kyllä vaikea keksiä miksi kukaan lähtisi noita ostamaan ilman Temu-hinnoittelua. Kuka maksaa 55 tonnia Xpeng Ping Pong 6, jonka luotettavuus autona, turvallisuus, tietoturvallisuus, huolto ja varaosat ovat täydellisiä kysymysmerkkejä, ja jonka maahantuonti saattaa vaan yksi kaunis päivä kadota Suomen markkinoilta kuin pieru Saharaan, kun samalla rahalla saa ihan vastaavia autoja perinteisemmiltä valmistajilta, joihin ei liity lähellekään niin paljon epävarmuuksia?

Toki tässä tuontitullit varmasti pumppaavat hintaa Euroopassa ylöspäin, mutta melko rohkea/hullu/rikas saa olla, että lyö yli 70 kiloeuroa kiinni johonkin random ping pong - kaaraan.

Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..

Silläkin uhalla, että kuulostan tekopyhältä (FD: ajan itse Volvoa), niin Volvo on toki kiinalaisten enemmistöomistuksessa, mutta toimii kyllä edelleen hyvin pitkälti itsenäisenä yrityksenä Ruotsista käsin ja sillä on omia tehtaitaan Kiinan ulkopuolellakin. Eli jos Volvo on nyt kiinalainen, niin sitä ennen se oli sitten samalla logiikalla amerikkalainen firma. Polestar on sitten vielä napsun enemmän kiinalainen, vaikka sekin Ruotsista kuitenkin operoi.

Niin tai näin, Kiinaan valuu rahaa jos Volvon tai Pollen ostaa, mutta toisaalta aika helkkarin vaikea on nykyään mitään ostaa ihan mitä tahansa, ilman että vähintään osa rahasta valuu Kiinan kommunistiselle puolueelle, joten kaikki tässä enemmän tai vähemmän tekopyhiä ollaan. Taitaa esim. Tencent kohta omistaa vähintään siivun about kaikista videopelifirmoistakin...
 
Viimeksi muokattu:

Kiinaan pätee toki kaikki mitä sanoit, mutta tartun nyt esimerkkinä tähän että euroopan markkinoille tulevat kiinalaiset autot on turvallisuudessa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta tasoissa muiden kanssa.

Vilkaise vaikka Euro NCAP tulokset, siellä on Xpengiä, Leap, Deepal, MG, jne ja tulokset 5 tähteä.
 
Silläkin uhalla, että kuulostan tekopyhältä (FD: ajan itse Volvoa), niin Volvo on toki kiinalaisten enemmistöomistuksessa, mutta toimii kyllä edelleen hyvin pitkälti itsenäisenä yrityksenä Ruotsista käsin ja sillä on omia tehtaitaan Kiinan ulkopuolellakin. Eli jos Volvo on nyt kiinalainen, niin sitä ennen se oli sitten samalla logiikalla amerikkalainen firma. Polestar on sitten vielä napsun enemmän kiinalainen, vaikka sekin Ruotsista kuitenkin operoi.
Volvon kyllä mielletään kiinalaisten omistamaksi, siis päätösvalta. Mutta on aito kiinalaisiin verrattuna toki paljon länsimaisempi, mutta asiakkailla vähän sellainen hämärä, osa malleista on enemmän tai vähemmän brändättyjä Volvoksi, onko ns ongelma kohdata sitten kuinka ei kiinalaista.

Polester sitten pykälää kiinalaisempi. vaikka ei mikään BYD sentäs
 
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.

Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.
 
Teknisesti nämä XC autot ovat edelleen enemmän länsimaisia kuin kiinalaisia. EX autot (30 lähtien) taas jo enemmän kiinalaisia.

Firman bröndäyshän toimii hienosti. Jos kerran Ikeakin on ruotsalainen (Lichtensteinin säätiöissä pyöritetään) niin mikseipä sitten Volvokin ruotsalainen.

Mini taitaa olla puoliksi kiinalainen ja Lotus kokonaan.
 
Kiinaan pätee toki kaikki mitä sanoit, mutta tartun nyt esimerkkinä tähän että euroopan markkinoille tulevat kiinalaiset autot on turvallisuudessa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta tasoissa muiden kanssa.

Vilkaise vaikka Euro NCAP tulokset, siellä on Xpengiä, Leap, Deepal, MG, jne ja tulokset 5 tähteä.

En epäile, etteikö siellä kyettäisi tekemään turvallisia autoja, jotka saavat hyvät pisteet turvallisuustesteissä. Lähinnä ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun joku kiinalainen firma harrastaa sitä, että ensin tungetaan persnetolla selvästi laadukkaampia tuotteita markkinoille, lähetetään valikoituja yksilöitä arvostelijoille ym. Sitten kun on saatu hyvän tuotteen maine rakennettua, siirrytäänkin käyttämään halvempia komponentteja ja valmistus muutenkin paljon heikkolaatuisempaa. Toki tämä ei ole aina mitään tarkoituksellista bait & switchiä, vaan saattaa johtua myös siitä, että suosion kasvaessa joudutaan alihankkimaan tuotantoa muualta ja laadunvalvontaa ei oikein pystytä skaalaamaan samassa tahdissa / sitä ei ole. Sitten vielä tuoteväärennökset tähän päälle niin soppa onkin valmis. Lisäksi ehkä vielä kriittisemmin kiinalaista tuotantoa ja kulttuuria ylipäätään halkova pelko kasvojen menettämisestä, johtaa usein todella absurdeihin ja täysin vältettäviin tapahtumaketjuihin, kun pienistä asioista kroonistuu valtavia ongelmavyyhtejä kun eri tasoilla tuotantoa, suunnittelua ym. olevia ongelmia ei uskalleta tuoda esille oikein missään vaiheessa kasvojen menetyksen pelossa.

Enkä nyt väitä, etteikö länkkärifirmat olisi ihan yhtä häikälemättömiä ja rahanahneita, lähinnä niillä on paljon enemmän edes jollakin tasolla neutraalia valtiollista sääntelyä ja valvontaa (tosin esim. Case Boeing näyttää että ei sekään ihan virheettömästi aina toimi.) ja ongelmiin pystytään keskimäärin puuttumaan vähän aikaisemmin.

Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.

Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.

Vähintäänkin hupaisaa, että Tesla-kuski kehtaa tulla tänne hurskastelemaan yhtään mistään. :D
 
Kantsii tsekata vaikka pari Out of specksin arviota kiinalaismerkeistä: Maxus oli niistä se surkein. Xpeng, BYD, NiO, ZeekR, Xiaomi ehkä kovimpia. Kiinasta tulee paras akkuteknologia: mm. Catl. Paras = todistetusti isoimmat latausnopeudet tuotantoautoissa / isoin markkinaosuus taitaa olla kiinan akuilla. Pingpong-hommat huono vitsi…

Myös Autogefulgen kanava esitteli kai juuri uuden ison Xpengin. Mainostavat jousituksen reagoivan 10x nopeammin kuin Porschen. Kertoo laadusta jne.

Kiinalainen sähköautofirma vetää uutta mallia pihalle paljon nopeammin kuin eurooppalaiset. Hyvä vai huono: ainakin prosessit nopeita.

Ei ole Temu-hinnat, koska ei ole Temu-tavaraa. Kiinalaiset autot saaneet briteissä jo olikos 10% markkinaosuuden ja veikkaan tekevän saman Suomessa: autot alkavat olla parempia kuin Eurooppalaiset vastineet.

Keskitymme siihen eroon mikä Kiinan valtiolla on suhteessa meihin, mutta emme huomaa samanlaisuutta. Siellä firmat elää kovassa sisämarkkinakilpailussa, pääosa euromerkeistä tekee siellä autot ko. markkinaan, ihmiset (pääosa) elää mielestäänsä hyvää elämää ja talous on melko vapaa. Ja olen liberaali ja en halua totalitarismia taikka diktatuuria, koska heidän terrorismi saattaa osua just minuun milloin vähiten odotan.
 
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?
 
Niille, jotka vertaa USA:ta (maailman vanhin demokratia) Kiinaan, niin saaneen kysyä: laittaisitko kumpaan maahan perheesi asumaan loppuelämäksi?

Jos identiteettipeliä pelaa, niin Tesla yhä edustaa vapaan maailman huippuinsinöörityötä: firma on kanavoinut miljardettain pääomaa liikenteen sähköistymiseen. Se on hienoa.

Nämä moraalipoliisit voisi asettaa ne ehdot jolla hyvä moraalinen valinta tehdään kulutusvalinnoissa: vr: Miten esim SAIC Volkswagen jolla Volkswagenia todellisuudessa omistaa kiinalainek firma? Miten BMW josta 50% omistaa perhe joka rikastui natsismin aikaisella pakkotyöllä?
 
Viimeksi muokattu:
Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?
Vaikkapa siinä 50% kohdalla, kun päätösvalta siirtyy Kiinaan.
 
Itse en kanssa uskaltaisi jotain tollaista Xpengiä tms. ostaa, tai ainakaan omaksi, ehkä leasing jos olisin sellaista hankkimassa. Tai siis oli tuo auto teknisesti kuinka hyvä tahansa ja turvallinen ja ties mitä, niin lähinnä pelottaisi että maahantuonti vaan loppuu (Kuten vaikka Maxxus juuri). Siinä sitten olet jonkun 60k€ auton kanssa, ilman mitään tietoa saako siihen mitään varaosia/huoltoa ja lopettaako kaikki softatkin toimimisen. Ymmärrän tältä kantilta jos tilaa jostain Temusta jotain halpaa niin tappio on pieni jos/kun tuote on ihan surkea jne. mutta noissa kiinan autoissa hinnat eivät ole mitään Temu tasoa vaan ihan saman hintaisia kun länsiautotkin. Tarkoitus ajella kuitenkin se 10 vuotta autolla niin tuon ajan sen pitäisi kaikilta osin toimia ja pitäisi saada varaosia jne.

Vaikka volvo on kiinalainen niin siihen olisi itselläni enemmän luottoa kuitenkin kun noihin uusiin kiinalaisiin. Tai luottaisin siihen, että volvo ei vaan yhtäkkiä lopeta ja että siihen saisi osia jatkossakin. Toki mistä sitä tietää mikä firma lopettaa ja koska, mutta uskoisin kuitenkin että ne jotka ovat jos vuosi kymmeniä olleet euroopan markkinoilla pysyvät siellä helpommin kuin ne jotka tulevat nyt.

Eri juttu sitten se että haluaako tukea kiinalaisia ylipäätään enkä ota siihen kantaa.
 
Ajan myötä selviää mikä kiinalainen lyö Euroopassa läpi niin se sitten jatkuu. Maxus on esimerkki että monta uutta valmistajaa tulee mutta osa vain katoaa.

Suomalaiselle kelpaa halpa ja se valmistaja pysyy kyllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 945
Viestejä
4 619 361
Jäsenet
75 941
Uusin jäsen
Raippamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom