Yleistä keskustelua sähköautoista

NMC:llä lähennellään 300 Wh/kg, eli pelkät kennot painaisi 15 kWh akulla 50 kg. Siihen päälle kotelo ja elektroniikka. Turha verrata johonkin 1 kWh 10 kg virta-asemaan.
LFP:llä sitten huonompi energiatiheys mutta plussana ei olisi niin herkkä syttymään palamaan mekaanisesta vaurioitumisesta.
 
Nyt se on virallista. Kiinalaiset ovat (taas) täällä:


Äkkiä katsottuna ei mitään Temu-hinnoittelua..
 
Onhan täällä jo MG, Maxxus (joka lopettikin jo osittain) ja BYD. :comp:
 
BMW i4 on tullut facelift joka on tilattavissa mutta Youtubesta löytyy vain yksi review joka taitaa olla jenkki. Mikäköhän tuossa on?



Näköjää ei paljoa muuttunu aiemmasta ehkäpä siksi ei ole tosta juttua.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se on virallista. Kiinalaiset ovat (taas) täällä:


Äkkiä katsottuna ei mitään Temu-hinnoittelua..
Täytyy kyllä sanoa, että jos nyt hetkeksi unohdetaan se seikka, että Kiina on totalitäärinen paskavaltio, joka mielivaltaisesti pidättää, kiduttaa ja murhaa omia kansalaisiaan, niin kaikki muu mitä itse tiedän kiinalaisesta tuotannosta ja kiinalaisista tuotteista aiheuttaa kyllä niin vahvoja epäilyksiä sieltä tulevia kokonaan uusia automerkkejä kohtaan, että on kyllä vaikea keksiä miksi kukaan lähtisi noita ostamaan ilman Temu-hinnoittelua. Kuka maksaa 55 tonnia Xpeng Ping Pong 6, jonka luotettavuus autona, turvallisuus, tietoturvallisuus, huolto ja varaosat ovat täydellisiä kysymysmerkkejä, ja jonka maahantuonti saattaa vaan yksi kaunis päivä kadota Suomen markkinoilta kuin pieru Saharaan, kun samalla rahalla saa ihan vastaavia autoja perinteisemmiltä valmistajilta, joihin ei liity lähellekään niin paljon epävarmuuksia?

Toki tässä tuontitullit varmasti pumppaavat hintaa Euroopassa ylöspäin, mutta melko rohkea/hullu/rikas saa olla, että lyö yli 70 kiloeuroa kiinni johonkin random ping pong - kaaraan.

Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..

Silläkin uhalla, että kuulostan tekopyhältä (FD: ajan itse Volvoa), niin Volvo on toki kiinalaisten enemmistöomistuksessa, mutta toimii kyllä edelleen hyvin pitkälti itsenäisenä yrityksenä Ruotsista käsin ja sillä on omia tehtaitaan Kiinan ulkopuolellakin. Eli jos Volvo on nyt kiinalainen, niin sitä ennen se oli sitten samalla logiikalla amerikkalainen firma. Polestar on sitten vielä napsun enemmän kiinalainen, vaikka sekin Ruotsista kuitenkin operoi.

Niin tai näin, Kiinaan valuu rahaa jos Volvon tai Pollen ostaa, mutta toisaalta aika helkkarin vaikea on nykyään mitään ostaa ihan mitä tahansa, ilman että vähintään osa rahasta valuu Kiinan kommunistiselle puolueelle, joten kaikki tässä enemmän tai vähemmän tekopyhiä ollaan. Taitaa esim. Tencent kohta omistaa vähintään siivun about kaikista videopelifirmoistakin...
 
Viimeksi muokattu:

Kiinaan pätee toki kaikki mitä sanoit, mutta tartun nyt esimerkkinä tähän että euroopan markkinoille tulevat kiinalaiset autot on turvallisuudessa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta tasoissa muiden kanssa.

Vilkaise vaikka Euro NCAP tulokset, siellä on Xpengiä, Leap, Deepal, MG, jne ja tulokset 5 tähteä.
 
Silläkin uhalla, että kuulostan tekopyhältä (FD: ajan itse Volvoa), niin Volvo on toki kiinalaisten enemmistöomistuksessa, mutta toimii kyllä edelleen hyvin pitkälti itsenäisenä yrityksenä Ruotsista käsin ja sillä on omia tehtaitaan Kiinan ulkopuolellakin. Eli jos Volvo on nyt kiinalainen, niin sitä ennen se oli sitten samalla logiikalla amerikkalainen firma. Polestar on sitten vielä napsun enemmän kiinalainen, vaikka sekin Ruotsista kuitenkin operoi.
Volvon kyllä mielletään kiinalaisten omistamaksi, siis päätösvalta. Mutta on aito kiinalaisiin verrattuna toki paljon länsimaisempi, mutta asiakkailla vähän sellainen hämärä, osa malleista on enemmän tai vähemmän brändättyjä Volvoksi, onko ns ongelma kohdata sitten kuinka ei kiinalaista.

Polester sitten pykälää kiinalaisempi. vaikka ei mikään BYD sentäs
 
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.

Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.
 
Teknisesti nämä XC autot ovat edelleen enemmän länsimaisia kuin kiinalaisia. EX autot (30 lähtien) taas jo enemmän kiinalaisia.

Firman bröndäyshän toimii hienosti. Jos kerran Ikeakin on ruotsalainen (Lichtensteinin säätiöissä pyöritetään) niin mikseipä sitten Volvokin ruotsalainen.

Mini taitaa olla puoliksi kiinalainen ja Lotus kokonaan.
 
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä
Kiinaan pätee toki kaikki mitä sanoit, mutta tartun nyt esimerkkinä tähän että euroopan markkinoille tulevat kiinalaiset autot on turvallisuudessa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta tasoissa muiden kanssa.

Vilkaise vaikka Euro NCAP tulokset, siellä on Xpengiä, Leap, Deepal, MG, jne ja tulokset 5 tähteä.

En epäile, etteikö siellä kyettäisi tekemään turvallisia autoja, jotka saavat hyvät pisteet turvallisuustesteissä. Lähinnä ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa, kun joku kiinalainen firma harrastaa sitä, että ensin tungetaan persnetolla selvästi laadukkaampia tuotteita markkinoille, lähetetään valikoituja yksilöitä arvostelijoille ym. Sitten kun on saatu hyvän tuotteen maine rakennettua, siirrytäänkin käyttämään halvempia komponentteja ja valmistus muutenkin paljon heikkolaatuisempaa. Toki tämä ei ole aina mitään tarkoituksellista bait & switchiä, vaan saattaa johtua myös siitä, että suosion kasvaessa joudutaan alihankkimaan tuotantoa muualta ja laadunvalvontaa ei oikein pystytä skaalaamaan samassa tahdissa / sitä ei ole. Sitten vielä tuoteväärennökset tähän päälle niin soppa onkin valmis. Lisäksi ehkä vielä kriittisemmin kiinalaista tuotantoa ja kulttuuria ylipäätään halkova pelko kasvojen menettämisestä, johtaa usein todella absurdeihin ja täysin vältettäviin tapahtumaketjuihin, kun pienistä asioista kroonistuu valtavia ongelmavyyhtejä kun eri tasoilla tuotantoa, suunnittelua ym. olevia ongelmia ei uskalleta tuoda esille oikein missään vaiheessa kasvojen menetyksen pelossa.

Enkä nyt väitä, etteikö länkkärifirmat olisi ihan yhtä häikälemättömiä ja rahanahneita, lähinnä niillä on paljon enemmän edes jollakin tasolla neutraalia valtiollista sääntelyä ja valvontaa (tosin esim. Case Boeing näyttää että ei sekään ihan virheettömästi aina toimi.) ja ongelmiin pystytään keskimäärin puuttumaan vähän aikaisemmin.

Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.

Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.

Vähintäänkin hupaisaa, että Tesla-kuski kehtaa tulla tänne hurskastelemaan yhtään mistään. :D
 
Kantsii tsekata vaikka pari Out of specksin arviota kiinalaismerkeistä: Maxus oli niistä se surkein. Xpeng, BYD, NiO, ZeekR, Xiaomi ehkä kovimpia. Kiinasta tulee paras akkuteknologia: mm. Catl. Paras = todistetusti isoimmat latausnopeudet tuotantoautoissa / isoin markkinaosuus taitaa olla kiinan akuilla. Pingpong-hommat huono vitsi…

Myös Autogefulgen kanava esitteli kai juuri uuden ison Xpengin. Mainostavat jousituksen reagoivan 10x nopeammin kuin Porschen. Kertoo laadusta jne.

Kiinalainen sähköautofirma vetää uutta mallia pihalle paljon nopeammin kuin eurooppalaiset. Hyvä vai huono: ainakin prosessit nopeita.

Ei ole Temu-hinnat, koska ei ole Temu-tavaraa. Kiinalaiset autot saaneet briteissä jo olikos 10% markkinaosuuden ja veikkaan tekevän saman Suomessa: autot alkavat olla parempia kuin Eurooppalaiset vastineet.

Keskitymme siihen eroon mikä Kiinan valtiolla on suhteessa meihin, mutta emme huomaa samanlaisuutta. Siellä firmat elää kovassa sisämarkkinakilpailussa, pääosa euromerkeistä tekee siellä autot ko. markkinaan, ihmiset (pääosa) elää mielestäänsä hyvää elämää ja talous on melko vapaa. Ja olen liberaali ja en halua totalitarismia taikka diktatuuria, koska heidän terrorismi saattaa osua just minuun milloin vähiten odotan.
 
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?
 
Niille, jotka vertaa USA:ta (maailman vanhin demokratia) Kiinaan, niin saaneen kysyä: laittaisitko kumpaan maahan perheesi asumaan loppuelämäksi?

Jos identiteettipeliä pelaa, niin Tesla yhä edustaa vapaan maailman huippuinsinöörityötä: firma on kanavoinut miljardettain pääomaa liikenteen sähköistymiseen. Se on hienoa.

Nämä moraalipoliisit voisi asettaa ne ehdot jolla hyvä moraalinen valinta tehdään kulutusvalinnoissa: vr: Miten esim SAIC Volkswagen jolla Volkswagenia todellisuudessa omistaa kiinalainek firma? Miten BMW josta 50% omistaa perhe joka rikastui natsismin aikaisella pakkotyöllä?
 
Viimeksi muokattu:
Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?
Vaikkapa siinä 50% kohdalla, kun päätösvalta siirtyy Kiinaan.
 
Itse en kanssa uskaltaisi jotain tollaista Xpengiä tms. ostaa, tai ainakaan omaksi, ehkä leasing jos olisin sellaista hankkimassa. Tai siis oli tuo auto teknisesti kuinka hyvä tahansa ja turvallinen ja ties mitä, niin lähinnä pelottaisi että maahantuonti vaan loppuu (Kuten vaikka Maxxus juuri). Siinä sitten olet jonkun 60k€ auton kanssa, ilman mitään tietoa saako siihen mitään varaosia/huoltoa ja lopettaako kaikki softatkin toimimisen. Ymmärrän tältä kantilta jos tilaa jostain Temusta jotain halpaa niin tappio on pieni jos/kun tuote on ihan surkea jne. mutta noissa kiinan autoissa hinnat eivät ole mitään Temu tasoa vaan ihan saman hintaisia kun länsiautotkin. Tarkoitus ajella kuitenkin se 10 vuotta autolla niin tuon ajan sen pitäisi kaikilta osin toimia ja pitäisi saada varaosia jne.

Vaikka volvo on kiinalainen niin siihen olisi itselläni enemmän luottoa kuitenkin kun noihin uusiin kiinalaisiin. Tai luottaisin siihen, että volvo ei vaan yhtäkkiä lopeta ja että siihen saisi osia jatkossakin. Toki mistä sitä tietää mikä firma lopettaa ja koska, mutta uskoisin kuitenkin että ne jotka ovat jos vuosi kymmeniä olleet euroopan markkinoilla pysyvät siellä helpommin kuin ne jotka tulevat nyt.

Eri juttu sitten se että haluaako tukea kiinalaisia ylipäätään enkä ota siihen kantaa.
 
Ajan myötä selviää mikä kiinalainen lyö Euroopassa läpi niin se sitten jatkuu. Maxus on esimerkki että monta uutta valmistajaa tulee mutta osa vain katoaa.

Suomalaiselle kelpaa halpa ja se valmistaja pysyy kyllä.
 
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.

Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.
Niin kauan kun Volvo/Polestar myös suunnitellaan pääosin Ruotsissa, niin sellaisen ostaa huomattavasti ennemmin kuin kiinalaisen joka myös Kiinassa suunniteltu. Vai löytyykö jotain tietoa, että nuo Ruotsin suunnittelukonttorit on pelkkää imagoa?
 
Itse en kanssa uskaltaisi jotain tollaista Xpengiä tms. ostaa, tai ainakaan omaksi, ehkä leasing jos olisin sellaista hankkimassa. Tai siis oli tuo auto teknisesti kuinka hyvä tahansa ja turvallinen ja ties mitä, niin lähinnä pelottaisi että maahantuonti vaan loppuu (Kuten vaikka Maxxus juuri). Siinä sitten
Vaikka maahantuonti loppuu niin huolto voi jäädä ainakin tässä tapauksessa kun maahantuoja on iso jolla on muitakin merkkejä. En olisi huolissani. Veikkaan et Temu-hinnoilla monen mieli muuttuu, se nähdään parin vuoden sisällä..
 
Niin kauan kun Volvo/Polestar myös suunnitellaan pääosin Ruotsissa, niin sellaisen ostaa huomattavasti ennemmin kuin kiinalaisen joka myös Kiinassa suunniteltu. Vai löytyykö jotain tietoa, että nuo Ruotsin suunnittelukonttorit on pelkkää imagoa?

No siis MGn suunnittelu ja tekninen kehitys thedään iso-britanniassa. Ihan yhtä länsimaalainen auto se on noilla meriiteillä kuin Volvo ja Polestar.

Mutta noin yleisesti esimerkiksi Renaultilla on ollut materiaalissaankin korostamasssa eurooppalaista valmistus ja hankintaketjuja.

Toki siis autojen eurooppalaisasteessa on eroja ja mielestäni se soveltuu argumentiksi ostolle ihan siinä missä hintakin.
 
Niin kauan kun Volvo/Polestar myös suunnitellaan pääosin Ruotsissa, niin sellaisen ostaa huomattavasti ennemmin kuin kiinalaisen joka myös Kiinassa suunniteltu. Vai löytyykö jotain tietoa, että nuo Ruotsin suunnittelukonttorit on pelkkää imagoa?
Laskisin Ruotsin haaran etuudeksi, tuon potentiaalisen paremman suunnitelun lisäksi, ilmiantajien todennäköisyyden mahdollisen perseilyn seurauksena. Eli uskon, että kun puolet työntekijöistä ja merkittävä osa johtoryhmästä on Ruotsissa ja ruotsalaisia, on moninkertaisesti todennäköisempää että kuluttajan kannalta kiinnostava, mutta yritykselle haitallinen informaatio tulee julki. Kun taas täysin palomuurin toiselle puolelle keskittyneen yrityksen kohdalla en olisi yhtään niin luottavainen paikallisen Snowdenin julkitulosta.
 
No siis MGn suunnittelu ja tekninen kehitys thedään iso-britanniassa. Ihan yhtä länsimaalainen auto se on noilla meriiteillä kuin Volvo ja Polestar.

MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
 
Oliko tuo älypuhelinraketti pyörillä just se jossa oli hervottoman järeät jarrusatulat jonka sisällä olikin kauppakassin jarrupalat koska ei sitä kuitenkaan kukaan radalle vie tai muutenkaan polje?

 
MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
Tämähän riippuu ihan menekistä. XC alkuiset on tehty Euroopassa (eli niiden tuotantoa ei ole siirretty). EX30 taas on ihan puhtaasti kiinalainen. Belgiaan ollaan tekemässä tehdasta kun roudaaminen Kiinasta tuolle myyntibmäärille (jotka ovat olleet todella hyvät) tulee kalliimmaksi. Vähän kuin Tesla roudasi/roudaa tavaraa Kiinasta jos menekin takia ei kannata tehdasta tänne tehdä.
 
Oliko tuo älypuhelinraketti pyörillä just se jossa oli hervottoman järeät jarrusatulat jonka sisällä olikin kauppakassin jarrupalat koska ei sitä kuitenkaan kukaan radalle vie tai muutenkaan polje?

Pisti silmään tuossa sisäkameran videossa, että yhtään turvatyynyä ei lauennut. Eikö tuo laki vaadi että sellaiset pitää olla? Siis muuallakin kuin euroopassa? Jos ei tuosta tällistä laukea niin kuinka kovaa pitää vetää seinään että toimivat :D

edit: ekoissa videossa näyttivät toimivan, mutta tuossa incarvideossa minkä ensin katsoin ei lauennut. Auto liukui takaperin. Huomiona kuskin penkin selkänoja petti törmäyksessä myös.
 
Viimeksi muokattu:
Pisti silmään tuossa sisäkameran videossa, että yhtään turvatyynyä ei lauennut. Eikö tuo laki vaadi että sellaiset pitää olla? Siis muuallakin kuin euroopassa? Jos ei tuosta tällistä laukea niin kuinka kovaa pitää vetää seinään että toimivat :D

edit: ekoissa videossa näyttivät toimivan, mutta tuossa incarvideossa minkä ensin katsoin ei lauennut. Auto liukui takaperin. Huomiona kuskin penkin selkänoja petti törmäyksessä myös.
Eli siis rataonnettomuudessa on jarrupalojen kulutuspinnat kuluneet kokonaan loppuun ja jarrut lakanneet toimimasta?

Tulee mieleen ekana, että onko mitään anturia, joka mittaa jarrupalojen paksuutta? En tuota koko juttua lukenut itse. Toki jarrut on turhan isot ja palat aivan minimaaliset, niin äkkiähän ne jarrupalat on jo metallilla = ei toimi.

Sama linkki:
 
Kuluttajan ei taida olla ihan hirveän helppoa selvittää ajoneuvon valmistusketjua tai esimerkiksi sen eurooppalaisuusastetta.

Lisätään nyt Volvoihin vielä, että niissä taitaa olla myös ripaus suomalaista osaamista mukana, mutta sitä en tiedä, että jos nyt kaupasta käy uuden XC60 hakemassa niin onko se rullannut ulos Ruotsin vai Kiinan tehtaalta.

"Valmet Automotive valmistaa Salon akkutehtaalla ajoakut Volvon S60-, V60-, XC60-, S90-, V90- ja XC90-lataushybrideihin. Salossa valmistetaan ajoakut Volvon kaikkiin Göteborgissa ja Charlestonissa valmistettaviin 60-ja 90-sarjan lataushybrideihin."

 
Kuluttajan ei taida olla ihan hirveän helppoa selvittää ajoneuvon valmistusketjua tai esimerkiksi sen eurooppalaisuusastetta.

Lisätään nyt Volvoihin vielä, että niissä taitaa olla myös ripaus suomalaista osaamista mukana, mutta sitä en tiedä, että jos nyt kaupasta käy uuden XC60 hakemassa niin onko se rullannut ulos Ruotsin vai Kiinan tehtaalta.

"Valmet Automotive valmistaa Salon akkutehtaalla ajoakut Volvon S60-, V60-, XC60-, S90-, V90- ja XC90-lataushybrideihin. Salossa valmistetaan ajoakut Volvon kaikkiin Göteborgissa ja Charlestonissa valmistettaviin 60-ja 90-sarjan lataushybrideihin."

Käytännössä Saloon tulee varmaan kennot LG/CATL/Panasonic tms. valmistajalta ja laittavat tuolla kennot moduuleihin ja moduulit akkupakettiin, sekä kytkevät muut vipstaakelit jotka akkupaketissa - sitten se lähtee Belgiaan / Ruotsin tehtaalle odottamaan autoon kiinnitystä.

Minä yritin nopsaan katsoa, että mikä tämän Renault Scenicin "Eurooppalaisuusaste" on, mutta en nyt nopsaan löytänyt. Kovin mainostavat. Vähimmillään kun tuo on sitä, että osat rahdataan vain tehtaan pihaan ja kasataan tehtaassa = made in France. Mutta mutta, Suomessahan on ymmärtääkseni kaikki tai lähes kaikki mineraalit akkujen tekoon. Miettikääpä sitä.
 
Wetterillä näyttäisi olevan ainakin Dongfeng, Seres, Skywell, DFSK, Voyah plus melkein kaikki muut aiemmin mainitut kiinalaiset. Siinä on valinnan varaa jos haluaa kiinalaisen.
 
MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
Miten ne meni, Volvo EX 40 euroopassa, EX 30 kiinassa ja on eniten emo konsernin malli . EX90 valmistetaan jenkeissä. (menikö oikein).
Volvo kuitenkin ihan kiinalaisten näpeissä. (puhis luonollisesti pyöri puolue himmeleissä)
Jenkeissä tulossa kiinalaisille sähköautoille kovia rajoituksia, Polesteriin ilmeisesti iskee, mutta miten Volvoon, siis tuohon EX90een, siis jatkuuko se. Kielto muistikuvilla koske softaa ensi alkuun ja rautaa perään. Iskee toki jenkki merkkeihinkin/firmoihin.

Kiinalaiset eurooppaan rakentaa tuotanto kapasiteettia, se ei sinänsä muuta sitä ydinhaastetta, vaan valmistus, kokoonpano paikan.

Mutta kuten ketjussa kirjoitettu Volvolla on vielä vahvaa ruotsalaista brändiarvoa ja siellä on ruotsalaisia töissä, mikä tuo luottamusta (mielikuvaa).
 
Uusi pikku-EV, teräsvanteilla :tup:



Jos kommenteissa mainittu väite, että akussa ei ole lämmitysmahdollisuutta, on totta, niin ei jatkoon Suomessa. C'mon, on vuosi 2025.
 
Uusi pikku-EV, teräsvanteilla :tup:



Jos kommenteissa mainittu väite, että akussa ei ole lämmitysmahdollisuutta, on totta, niin ei jatkoon Suomessa. C'mon, on vuosi 2025.

Ei tommosella autollla ajeta 50km pidempiä matkoja, joten lämmitys aika turha. Jonkun Mazda 6:n kanssa tätä sitten sopiikin ihmetellä vähän enemmän..
 
Ei lämpöpumppua edes optiona, pieni akku, tosi hidas kiihtyvyys.. noiden Stellantis autojen kanssa tuntuu että tekniikka on ottanu takapakkia kun ei voi enään pyytää 40k€ autosta.
Spekseiltään vastaa aikasta lailla vagin triplettiä ja nuo ovat edelleen kauppakasseina loistavia käytettävyydeltään. Lämpöpumppukin täysin turha lisäkustannus. Tässä haetaan autoa halvalla.

e: Tämähän on loistava:
1738704639458.png
 
Spekseiltään vastaa aikasta lailla vagin triplettiä ja nuo ovat edelleen kauppakasseina loistavia käytettävyydeltään. Lämpöpumppukin täysin turha lisäkustannus. Tässä haetaan autoa halvalla.

e: Tämähän on loistava:
1738704639458.png
Ulos tulee, mutta meneekö nätisti sisälle? Oli niitä imureitakin ko muka kelas johtoo ees taas tarpeen mukaan.. ei toiminu. Ja eikös kaikki muut paitsi asemien ac laturit ole toisinpäin? Autoon laitetaan pistoke? Niin dc kuin koti ac latureissa.. ni en paljoa nää tälle taas käyttöä
 
Ulos tulee, mutta meneekö nätisti sisälle? Oli niitä imureitakin ko muka kelas johtoo ees taas tarpeen mukaan.. ei toiminu. Ja eikös kaikki muut paitsi asemien ac laturit ole toisinpäin? Autoon laitetaan pistoke? Niin dc kuin koti ac latureissa.. ni en paljoa nää tälle taas käyttöä
Joka ikinen marketin ac on ilman johtoa. Kotiinkin saa helposti ilman johtoa. Paremmin ja mukavammin tuo haitari omaan lokeroonsa menee vs. irtojohto ties missä.
 
Joka ikinen marketin ac on ilman johtoa. Kotiinkin saa helposti ilman johtoa. Paremmin ja mukavammin tuo haitari omaan lokeroonsa menee vs. irtojohto ties missä.
Niinhän laitoin et asemien ac:t.. ja kyllä sanoisin et johto seinästä kotona kivampi.. ja se et kuiskelautuu toi haitari takas?
Edit, ja en mä ainakaan asemalla si actä kaipaa jos sinne tarvee mennä, dc si otan..
 
Niinhän laitoin et asemien ac:t.. ja kyllä sanoisin et johto seinästä kotona kivampi.. ja se et kuiskelautuu toi haitari takas?
Edit, ja en mä ainakaan asemalla si actä kaipaa jos sinne tarvee mennä, dc si otan..
DC:lle tuossa on lisäksi tavallinen latausluukku.
 
Uusi pikku-EV, teräsvanteilla :tup:



Jos kommenteissa mainittu väite, että akussa ei ole lämmitysmahdollisuutta, on totta, niin ei jatkoon Suomessa. C'mon, on vuosi 2025.

Fiat Grande Panda, sähkis, ja nimenomaan siihen sektoriin minä Fiat Panda tullut tunnetuksi.
Fiat.fi sivulla mainosta
Tuore pikku artikkelli TMssä
Moottori.fi koeistuttu artikkelli, viime kesältä.ja tuoreempi tältävuodelta
Samaa pohjaa kuin Citroën ë-C3, (moottori.fi/uutinen/citroen-e-c3n-hinnat-vahvistettiin-viela-ei-paasta-alle-20-000-euron/)

Alkukesästä odotetaan Suomessa myyntiin,autosta myös hybridiversio. Hintoja ei ilmeisesti kerrottu, mutta Italien hintoihin pohjautua tuonti mallit jossain kolmenkympin nurkilla.

Keulalataus naru ei ilmeisesti tue kolmevaihe latausta.
kuva_2025-02-05_085955518.png

3,99 metriä , leveys 1,76 metriä ja korkeutta 1,57 metriä.
Sähikäisessä akun koko on 44 kWh, jolla luvataan toimintamatkaksi 320 kilometriä. yksi sähkömoottori tuottaa tehoa 83 kW (113 hv).

Ylläolevat Moottori.fi artikkelista.

 
Vaikuttaa et eka valmistajat koitti kalliimman pään malleilla, joissa katetta enempi päästä päästötavoitteisiin, nyt tämä uusien mallien syöksy alhaiseen hintaluokkaan on räjähtänyt, tuli hätä kun ei ne myynyt riittävästi. Varmaan halventuneet akkumateriaalit nostaneet virtauksen voimaa osaltaan, toki nyt esiteltävät autot on suunniteltu 2022->.

Mielestäni liikenteen sähköistymiselle nämä halvat autot on helpompi tapa siirtyä. Toivotaan et niissä on edes jonkunlainen järkevä navi ja muut sähköauto-ominaisuudet, etteivät lähinnä herätä hilpeyttä omistajissa.
 
Mielestäni liikenteen sähköistymiselle nämä halvat autot on helpompi tapa siirtyä. Toivotaan et niissä on edes jonkunlainen järkevä navi ja muut sähköauto-ominaisuudet, etteivät lähinnä herätä hilpeyttä omistajissa.
Suurelle osalle kaikki ylimääräiset ominaisuudet jää käyttämättä ja nostaa vain hintaa. Kestäviä perusautoja tarvitaan massoille.
 
Suurelle osalle kaikki ylimääräiset ominaisuudet jää käyttämättä ja nostaa vain hintaa. Kestäviä perusautoja tarvitaan massoille.
Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia, mutta katsokaapa uutta 75k$ Jeeppiä Out of Specsin kanavalta, ei osaa kunnolla reitittää ja softa lagaa kokoajan. Sähköautossa se leppoisan ajamisen juttu on heittää määränpää naviin ja ajella huoletta perille, navi kertoo missä pysähtyä jne.

Ei ihme, että Stellantis otti Googlen Rellun Scenikkiin, myös Audin uusi Q8 (?) e-tron maasturi on rakennettu Googlen systeemin päälle. Näyttää et yhä useampi ostaa softan ulkopuolelta. Ford rakensi oman layotin Volkswagenin softan päälle Exploreriin. Ei ole helppoa näköjään tuo softan teko: omansa et mobiiliavain + etäohjaustoiminnot penkit, ratti, sisätilan lämmönsäätö etc. toimii välittömästi. Harva kanava edes esittelee softaa: infoteiment ja puhelin / kello. Teslassa ainakin on jo tuki Applen kellolle avaimena.

Toki tuossa ei saata olla CCS-lataustakaan mukana, en tiedä, pääosa ajaa kaupunkirallia - mut uskoisin pikalataavankin. Itse ajoin 30-40kwh akkuisella autolla 30tkm vuoteen, joten sellainenkin ihan onnistuu, taot menee tehdessä jotain samaa kuin kotisohvalla - ihmettelen joskus miten se autossa istuminen eroaa kotisohvasta, ihan yhtä turhaa ja kumpaakin tekee.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia,
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 967
Viestejä
4 679 698
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom