Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja montako tuhatta kilsaa sulla on Teslalla takana? :) Mulla on normi mittariautoilla paljon ja Teslalla nyt 20tkm.
Kai sää nyt ymmärrät että vaikka minä itse en kokisi keskinäyttöä minkäänlaiseksi ongelmaksi, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko se yleisesti millään tavalla yhtä hyvä tai parempi kuin perinteinen ratkaisu?
 
Kai sää nyt ymmärrät että vaikka minä itse en kokisi keskinäyttöä minkäänlaiseksi ongelmaksi, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa onko se yleisesti millään tavalla yhtä hyvä tai parempi kuin perinteinen ratkaisu?
Ei mua tuo kiinnosta, kysyin sulta kysymyksen. Vastaatko vai kiertelet?
 
Kaikki muut hudissa olevat asiat saa äänellä tietoon.
Et taida olla kokeillut nykyisiä HUD:ja? Vaikea niitä asioita on äänellä kertoa. Tai on, mutta aika Kalevala niistä tulee. Voi sitten Storytellistä kuunnella kotona että mitä tapahtui :)
 
Ei mua tuo kiinnosta, kysyin sulta kysymyksen. Vastaatko vai kiertelet?
Sun kysymys ei liittynyt mitenkään mun vastaukseen, joten miksi mua kiinnostaisi vastata siihen? Mitä merkitystä sillä on, että just sulle ei keskinäyttö ole ongelma? Miksi sen pitäisi kiinnostaa ketään muita kuin sua?

PS. Sillai sparrailuhenkisesti ja retorisesti vois itekseen miettiä sitäkin, onko todennäköisempää että se keskinäyttö on tehty vain kustannussäästöjen takia vai sen takia että se olisi kuljettajan kannalta oikeasti parempi ratkaisu.

Nää näyttökeskustelut on nyt muutenkin vähän offtopikkia.
 
Jos on HUD ei joudu. Ja vaikka olisi vain mittaristo, niin sillä on tutkitusti merkitystä missä se on.
Ei joudu. Kuten sanottu, tästä on tutkittua tietoa. Pään kääntely sivuttain on huono asia.
Linkit tutkimuksiin? Itse ei tule kauheasti mittaristoa ajon aikana katseltua, niin aika sama onko nopeus ratin takana vai keskinäytössä. Väitän kyllä, että molemmissa joudut katseen irroittamaan tiestä.

HUD olisi tottakai paras ja toivotaan, että semmoinen joskus löytyisi kaikista autoista.
 
Varmaan noita on aika paljon UI elementeistä ja käytettävyydestä.

Mutta tuossa nyt vaikka yksi esimerkki kosketusnäytön käyträminen vs. fyysiset näppäimet:

"The results of the comparative study are summarized as follows:
Visual distraction times and eyes-off-road distances clearly demonstrate the difference between the two types of interface design and high traffic safety risk of using IVIS in moving vehicle.
In all three driving speeds (50, 80, 130 km/h), the touch screen-based interface caused higher visual distraction (4.68–22.12%), resulting in a maximum of 20.34 m eyes-off-road distance difference.
Manual distraction times and single-hand drive distances showed a small degree of difference, but in some cases physical buttons could be used without visual attention. This is safer when performing a NDRT.
Clear differences between the examined different UI designs showed a higher distraction level when using the touchscreen.
Pupil diameter and saccades presented comparable values for showing higher cognitive load in controlled test circumstances and in the comparative study.
NASA-TLX and SUS tests coincided with the results measured by the eye-tracking system.
These results can explain the advantage of physical buttons and turning knobs. Physical buttons can be operated by the driver’s arm, hand, and fingers using “muscle memory” and complex haptic and tactile feedback without the need to focus the gaze."

Mitä keskinäyttö vs. edessä oleva näyttö, niin pään kääntö on eri kuin silmien kääntö. Myöskin väittäisin, että tilastollinen ero on varmasti löydettävissä edessä olevan näytön eduksi vaikka "molemmissa katse käännetään".
 
Mitä keskinäyttö vs. edessä oleva näyttö, niin pään kääntö on eri kuin silmien kääntö. Myöskin väittäisin, että tilastollinen ero on varmasti löydettävissä edessä olevan näytön eduksi vaikka "molemmissa katse käännetään".
Ei tarvitse päätä kääntää kun katsoo nopeuden M3/MYssä
 
Onhan se nyt ihan eri vaikka bemu iX:n HUDin kanssa. Oikeastaan kaikki tarvittava on koko ajan näkökentässä tai käytettävissä ratista ja HUD näyttö näyttää tarvittavat. Nopeus, vakkari, ajoavut, radio, spotify, navigointi nyt ainakin.

Ei tartte keskinäyttöä vilkuilla, eikä juuri kosketusnäyttöä hiplata. Ja loput hoituu rullalla + painikkeilla. Noilla saa tehtyä sen minkä kosketunsäytöltäkin.
 
HUDejakin on erilaisia, joissain autoissa kuten omassa sähkövehkeessä en edes nää sitä kunnolla ja vaimo valittaa että yöllä liian kirkas. Parissa vuokra Toyotassa ollut sama ongelma ettei HUD näy mulle kuin ehkä osittain. Vanhemmassa Pösössä, Bemarissa ja Volvossa olleet HUDit oli aika simppeleitä, näkyi lähinnä nopeus ja vähän jotain muuta.

Pitäis päästä ajamaan enemmän sellaisella missä moderni hud joka näkyy niin osaisi ehkä kaivata enemmän.
 
Ja jos tuo Juniper olisi tuonnut tuon mittariston mukanaan, täällä vaahdottaisin että tosi hieno juttu ja hyvä parannus. Mutta kun ei tullut, niin puutetta vähätellään. Sad but True.
Näinhän se valitettavasti just on ja täälläkin tuon huomaa tiettyjen kirjoittajien viesteistä. Vain ne ominaisuudet ja lisävarusteet ovat välttämättömiä ja hyviä, mitkä sattuu sillä hetkellä Teslassa olemaan. UÄ-sensorit muuttui hetkessä kasaksi paskaa, kun Tesla niistä luopui. Joke-ratti ja vilkkunapit olivat paras innovaatio sitten pyörän keksimisen, kunnes niistä yhtäkkiä hissukseen luovuttiin ja samalla pitää mielipidelaivan keulan suuntaa muuttaa yhtenevästi tätä päätöstä tukemaan. Jos Tesla päättäisi laittaa ajonopeuden näkymään vain takapenkkiläisten näytöstä niin senkin sieltä näkisi kätevästi päätä kääntämättä 👍🏼
 
HUDejakin on erilaisia, joissain autoissa kuten omassa sähkövehkeessä en edes nää sitä kunnolla ja vaimo valittaa että yöllä liian kirkas. Parissa vuokra Toyotassa ollut sama ongelma ettei HUD näy mulle kuin ehkä osittain. Vanhemmassa Pösössä, Bemarissa ja Volvossa olleet HUDit oli aika simppeleitä, näkyi lähinnä nopeus ja vähän jotain muuta.

Pitäis päästä ajamaan enemmän sellaisella missä moderni hud joka näkyy niin osaisi ehkä kaivata enemmän.
Bemarissa on mainitsemieni ominaisuuksien lisäksi HUDille säädöt kirkkaudelle, sijainnille ja kallistukselle. Niin ja eri tiloja (pelkistetty/enemmän dataa jne.)
 
Ei tarvitse päätä kääntää kun katsoo nopeuden M3/MYssä

Sehän riippuu kuskin mitoista. Ja edelleen ruudun sijainti jo yksinään vaikuttaa. Tätähän on jo vuosikymmeniä sitten tutkittu, että keskilinjan vertikaalinen suunta on informatiivisempi, vähemmän häiriötä sisältävä ja muutenkin vähemmän virheitä aiheuttava suunta kuin horisontaalinen suunta, tarvitsee päätä kääntää tai ei.

Suoran vertailun löysin vilkaisuajoista käytännön testinä kuskeiltakin (onko tieto ratin takana tai keskinäytössä), mutta siihen en viitsi linkata kun n=12 ja itse pidän tilastollisesti järkevänä että olisi ainakin se 20.

Mutta siis noi modernit Hudit ovat kyllä sellaisia, että semmoiseen kun tottuu niin varmasti haluaa sellaisen käyttöön.
 
Varmaan noita on aika paljon UI elementeistä ja käytettävyydestä.

Mutta tuossa nyt vaikka yksi esimerkki kosketusnäytön käyträminen vs. fyysiset näppäimet:

"The results of the comparative study are summarized as follows:
Visual distraction times and eyes-off-road distances clearly demonstrate the difference between the two types of interface design and high traffic safety risk of using IVIS in moving vehicle.
In all three driving speeds (50, 80, 130 km/h), the touch screen-based interface caused higher visual distraction (4.68–22.12%), resulting in a maximum of 20.34 m eyes-off-road distance difference.
Manual distraction times and single-hand drive distances showed a small degree of difference, but in some cases physical buttons could be used without visual attention. This is safer when performing a NDRT.
Clear differences between the examined different UI designs showed a higher distraction level when using the touchscreen.
Pupil diameter and saccades presented comparable values for showing higher cognitive load in controlled test circumstances and in the comparative study.
NASA-TLX and SUS tests coincided with the results measured by the eye-tracking system.
These results can explain the advantage of physical buttons and turning knobs. Physical buttons can be operated by the driver’s arm, hand, and fingers using “muscle memory” and complex haptic and tactile feedback without the need to focus the gaze."

Mitä keskinäyttö vs. edessä oleva näyttö, niin pään kääntö on eri kuin silmien kääntö. Myöskin väittäisin, että tilastollinen ero on varmasti löydettävissä edessä olevan näytön eduksi vaikka "molemmissa katse käännetään".
Näistä ihan samaa mieltä ja siksi on ratin taakse S3XY-nappeja laitettuna, että usein tarvitut toiminnot löytyy fyysisistä napeista. Keskustelu kuitenkin liittyi mittariston sijaintiin ja siihen fyysinen nappi vs kosketusnäyttö ei liity millään tavalla. Ja päätä nyt ei nopeuden näkemiseksi tarvitse onneksi kääntää, toki jollain voi olla tämäkin ongelma, jos tykkää istua nenä kiinni ratissa.
 
Tässä Huawein FSD toteutuksesta video, aika hienosti näyttää menevän. Onhan tuossa mm. kolme lidaria, eli rautaa piisaa:
 


On ne kiinalaiset vaan hurjia tekniikaltaan. Ilmeisesti tuokin 10-80% <10min lataava 75kWh LFP akku tulee elinikäisellä takuulla. Eiköhän tämä kehitys tänne peräpohjolaankin saavu parin vuoden sisällä :kahvi:
 
Ja toki virtual cockpit ton lisäksi


En oikein ymmärrä pointtia. Miksi haluaisi katsoa pientä ja huonolaatuista kamerakuvaa, kun voisi katsoa silmillä ikkunasta ulos? Toki joihinkin varoituksiin piipityksineen (hirvi/jalankulkija pimeällä tms.) tuo voisi toimia, vaikkakin parempi olisi hudiin toteuttetuna.

Tuollaisenaan tuo vaikuttaa siltä, että häiritsisi kovasti ajamista ja liikenteeseen keskittymistä.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä pointtia. Miksi haluaisi katsoa pientä ja huonolaatuista kamerakuvaa, kun voisi katsoa silmillä ikkunasta ulos? Toki joihinkin varoituksiin piipityksineen tuo voisi toimia, vaikkakin parempi olisi hudiin toteuttetuna.

Tuollaisenaan tuo vaikuttaa siltä, että häiritsisi kovasti ajamista ja liikenteeseen keskittymistä.
Siis toi AR on vain yksi moodi. En itsekään tota yleensä käytä. Onpahan vain yksi valittavissa oleva juttu näyttöön. Mulla yleensä jotain muuta valittuna tohon. HUD kuitenkin se pääasiallinen näyttö.
 
Tesla Model S 2021 oli sitten ensimmäisenä perillä. Käytännössä voi sanoa, että identtinen aika Polestarin ja Ioniq 6 kesken. Tuon vuoden ässä ei taida yli 150kw ottaa laturilla. Pihein kulutus oli Model Y LR:ssä, sitten tuli uus Model 3.

 
Ainakin ennen (viime vuonna?) ollut se pihistelijä S kuski ensimmäisenä. Täysin tasaisilla vanteilla ja käyttämättä esilämmitystä ja lataamalla vain muutaman kerran. En tiedä millä tavalla tänä vuonna ajoivat, kun idea kait ajaa kuten normaalisti on tapana ja viime vuonna ajotyylit poikkesivat täysin toisistaan eri autokunnilla.

Eri tyylien ihmettelyyn oikein hyvä testi ja tietty siihen että sähkiksellä pääsee aika mukavasti jo nykyään. Nopeuskisana sitten vähän kyseenalaisempi.
 
Linkit tutkimuksiin?
Ei.

On tullut sen verran paljon keskustelufoorumeilla roikuttua ja tutkimusaiheisista asioista väännettyä, että olen oppinut tämän:
1) jos henkilö on aidosti kiinnostunut lähestymään aihetta avoimesti (eli ei kysele linkkien perään vain voidakseen nopeasti kyseenalaistaa juuri sen tutkimuksen joka hänelle linkattiin, voittaakseen internetkeskustelun) ja
2) jos henkilöllä on kyky lukea ja ymmärtää tutkimuskirjallisuutta, ja
3) jos aihe on runsaasti tutkittu,
henkilö kyllä itse löytää tutkimukset Internet-tietoverkosta.

Lisäksi tiedän, että
4) on parempi että kiinnostunut henkilö käy rauhassa läpi useita tutkimuksia - ei pelkästään sitä ensimmäistä ja ainoaa, jonka joku hänelle linkkaa.

Laitan nykyään linkkiä vain, jos otan puheeksi uuden tutkimuksen, joka on ristiriidassa aiempaan tietoon nähden, tai jos kyse on muuten jostain yksittäisestä tutkimuksesta jota ei ole helppo löytää. En yleisesti tutkituista ja helposti löydettävistä aiheista.

Testasin kuitenkin äsken, ja ihan jo google scholarilla löytyi kyllä hyvin.

Se täsmennettäköön, että ratin keskeltä näkyvän HDD:n ja riittävän ylös sijoitetun infotainmentin vasemman yläkulman välillä ei näyttäisi olevan kovin suurta eroa. Tutkimuksissa HUD on näihin molempiin nähden ylivertainen.
 
Ei.

On tullut sen verran paljon keskustelufoorumeilla roikuttua ja tutkimusaiheisista asioista väännettyä, että olen oppinut tämän:
1) jos henkilö on aidosti kiinnostunut lähestymään aihetta avoimesti (eli ei kysele linkkien perään vain voidakseen nopeasti kyseenalaistaa juuri sen tutkimuksen joka hänelle linkattiin, voittaakseen internetkeskustelun) ja
2) jos henkilöllä on kyky lukea ja ymmärtää tutkimuskirjallisuutta, ja
3) jos aihe on runsaasti tutkittu,
henkilö kyllä itse löytää tutkimukset Internet-tietoverkosta.

Lisäksi tiedän, että
4) on parempi että kiinnostunut henkilö käy rauhassa läpi useita tutkimuksia - ei pelkästään sitä ensimmäistä ja ainoaa, jonka joku hänelle linkkaa.

Laitan nykyään linkkiä vain, jos otan puheeksi uuden tutkimuksen, joka on ristiriidassa aiempaan tietoon nähden, tai jos kyse on muuten jostain yksittäisestä tutkimuksesta jota ei ole helppo löytää. En yleisesti tutkituista ja helposti löydettävistä aiheista.

Testasin kuitenkin äsken, ja ihan jo google scholarilla löytyi kyllä hyvin.

Se täsmennettäköön, että ratin keskeltä näkyvän HDD:n ja riittävän ylös sijoitetun infotainmentin vasemman yläkulman välillä ei näyttäisi olevan kovin suurta eroa. Tutkimuksissa HUD on näihin molempiin nähden ylivertainen.
Pyysinkin useita tutkimuksia aiheesta. Meinaan silmien liikuttaminen vie yhtään paljon aikaa katsoi sitten nopeuden keskinäytön yläkulmasta tai ratin takaa, jos istuu normaalisti pää niskatuen kohdalla, eikä ole otsa tuulilasissa kiinni.

Olen huomannut tällä foorumilla eri aiheista usein kommentteja miten asia on tutkitusti niin ja näin, mutta harvoin sitten löytyy edes sitä yhtä tutkimusta aiheesta.

Mutta minun puolesta voidaan lopettaa tähän, koska sekä mittaristossa, että keskinäytössä kun katse käy, niin se on pois tiestä. Eli HUD parempi kuin kumpikaan näistä.

EDIT: Ja lisätään nyt vielä tuohon kohtaan 3 viitaten, että ihan heti ei löytynyt Googlella tutkimuksia, niin tätä varmastikaan ole runsaasti tutkittu. ChatGPT ja vastaavat kertoivat myös, että tätä ei ole juuri tutkittu. (Yleisesti keskikonsolin käyttöä ajonaikana kyllä tutkittu, mutta se eroaa oleellisesti näytön kulmassa olevan nopeuden vilkaisusta.)
 
Viimeksi muokattu:
Olen huomannut tällä foorumilla eri aiheista usein kommentteja miten asia on tutkitusti niin ja näin, mutta harvoin sitten löytyy edes sitä yhtä tutkimusta aiheesta.
Ymmärrän toki tämänkin näkökulman. Tässä puheena olleessa tapauksessa kuitenkin tietoa löytyy helposti.

Eli ehkä sitä voi ensin edes yrittää, ja sitten jos ei mitään näytä löytyvän, niin voi lähteä kyselemään.

EDIT: Okei no jos tosiaan et löytänyt, niin aloitapa vaikka jo v. 2008 julkaistusta Luleån tekn. yliopistolle tehdystä P. Trettenin lisensiaattityöstä. Sitten voit esim. etsiä artikkeleita, jotka ovat siihen viitanneet. Perus-google on huono työkalu tutkimustiedon hakuun, suosittelen tieteelliseen tiedonhakuun tarkoitettuja.

Ja ChatGPT nyt ei tiedä yhtään mitään, vaan laittaa sanoja jonoon sen perusteella, mikä sen mielestä voisi olla keskimäärin todennäköisin. Älkää hyvät ihmiset hakeko mitään tietoa ChatGPT:n avulla!
 
Viimeksi muokattu:
Meinaan silmien liikuttaminen vie yhtään paljon aikaa katsoi sitten nopeuden keskinäytön yläkulmasta tai ratin takaa, jos istuu normaalisti pää niskatuen kohdalla, eikä ole otsa tuulilasissa kiinni.
Jos noihin tutkimuksiin vielä pääset käsiksi, niin huomaat että jonkin verran eroa (joskin pienehkö) on kuitenkin löytynyt. Pelkkä vertikaalinen liike on vähemmän liikettä kuin vertikaalinen+horisontaalinen=diagonaalinen liike.

Lisäksi ota huomioon, että lyhyet kuljettajat saattavat istua normaalissa ajoasennossakin paljon lähempänä tuulilasia kuin uljas 190-senttinen perus-iotekkiläinen.
 
Tässä Huawein FSD toteutuksesta video, aika hienosti näyttää menevän. Onhan tuossa mm. kolme lidaria, eli rautaa piisaa:

Tuon Kiinassa asuvan saksalaisen mukaan käytännössä kaikissa yli 30k dollarin kiinalaisautoissa on lidarit, joten se siitä niiden kalleudesta.
 
Tuon Kiinassa asuvan saksalaisen mukaan käytännössä kaikissa yli 30k dollarin kiinalaisautoissa on lidarit, joten se siitä niiden kalleudesta.
Lidareita on olemassa alkaen euron/parin osista joiden range mitataan kymmenissä senteissä. Se, että autossa on lidari tai useampia ei vielä kerro juuri mitään, jos ei kerrota tarkemmin minkälaisista lidareista on puhe.
 
Harmi, kun olen jo tästä hauskasta mittaristo vs. keskinäyttö jupakasta hieman myöhässä.

Joka tapauksessa panokseni asiaan:
Oman kokemukseni mukaan Teslan nopeusmittari on parempi, kuin normaali ratin keskellä oleva mittaristo. Sen sijaan ne muut "klusterin" muut osat ovat hieman kyseenalaisia, ja eritoten talvella ajoa häiritsee jatkuvat huomauttelut kameroiden näkökyvystä. Tai oikeastaan enemmän ne aiheuttavat sen, että sitten todellisiin hälyihin ei ehkä tule reagoitua, kun jatkuvasti tulee huuhaata tuutista. Ja ajoa on häiritsemässä täysin joutavanpäiväinen ympäristön visualisointi - tämän voisi käyttää vaikka isompaan naviin tai melkein mihin tahansa muuhun. Kaikki relevantti olisi helppo näyttää isoin ikonein, nyt se on tuossa käytännössä varmaankin vain siksi, että se markkinoisi FSD:tä ja loisi mielikuvaa kehittyneestä seurantateknologiasta. Ja sanovat vielä, että Tesla ei markkinoi.

Itse nopeusmittarin osalta mittari tuntuu olevan aina silmien saatavilla hyvin ja siihen tottui todella nopeasti. Ratin takana mittaristossa on ongelmana, että itselleni mieluisassa ajoasennossa en voi säätää rattia haluamaani asentoon, koska sitten se ratti on edessä. Peugeotilla näyttäisi tähän olevan erinomaisen oloinen ratkaisu, missä mittaristo on ratin yläpuolella - erittäin positiivista kehitystä.

HUDiin tietenkään ei voi oikein edes verrata, sehän on sijaintina aivan ylivoimainen. Joskus toki ratkaisut ovat olleet jotenkin huonosti tehtyjä, että niitä on vaikea katsella kontrastin tahi jonkun muun syyn puolesta.

Pikaisella silmäyksellä tulkitsen myös tuosta aiemmasta tutkimuksesta, että omat havaintoni ovat totta: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564 Teslan nopeusmittari on ainakin omasta ajoasennosta kohdassa 2, eli "dash left". Ja siinä näyttäisi olevan parhaat reagointiajat ja vähiten hajontaa. Eli sijainti ei ole kyllä Teslalla ongelmana ja nopeudenseurantaan tuo on erinomainen kompromissi, mutta visuaalisessa puolessa ollaan vielä aika amatööritasolla tai ainakin menty ulkonäkö edellä.
 
Joo, ei kyllä todellakaan ole ongelma tuo Teslan nopeusmittarin sijainti. Itse olen kokenut, että siihen silmä tarkentaa oikeastaan nopeammin kuin ratin takana olevaan mittaristoon. Jos tuota haluaisi parantaa, niin ei missään nimessä tavanomaista mittaristoa ratin taakse, vaan hyvä HUD tuulilasille.

Ja keskinäyttöä toki voisi parantaa informaation suhteen, tuo nykyinen sivualisointi on ihan turha. Varsinkin kun se visualisointi on liian lähelle zoomattu. Jos olisi kauemmaksi zoomattu, niin siitä näkisi edes kuolleessa kulmassa olevat autot.
 
Oma ensimmäinen kokemus hudista oli juuri muutama viikko sitten Kia EV6:n kanssa. Ihan fiksu ja siisti systeemi. Ei tosta toki ihan hirveesti vois ajatella lisävarusteena maksavan, mutta kohtuuhinnalla ehdottomasti fiksu varuste. Huomasin vanhasta tottumuksesta johtuen silmäileväni erillisnäyttöä navigointi ohjeiden ja nopeuden tarkastamiseksi, kunnes aivot kertoivat että se sama näkymä on nyt siinä lasissa suoraan. Vaatii siis hieman harjaantunutta silmää ja tottumista, mutta toistan, fiksu systeemi.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Vahva puolto starttiboostereille. Yhdessä autossa oli aikanaan 12v akun kanssa hämäriä ongelmia. Auto ja akku molemmat uusia ja takuunalaisia, mutta pari kertaa ei riittänyt akussa virtaa käynnistämiseen. Akkukin meni vaihtoon ja joku vuotohan siellä jossain oli, mutta eivät huollossa saaneet sitä selville ennenkuin koko auto sitten vaihtui. Mutta tuollainen kun oli mukana matkassa, ei koskaan tullut pelkoa etteikö pääsisi liikkeelle.
 
Juu tuota pienempikin Telwin kuten minulla riittää kun ei sähköautossa tarvitse saada kuin sen verran jännitettä kohdilleen että kaikki tietokoneet ja elektroniikat käynnistyvät.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Oliko sun auto käynyt akkukappiksessa, jossa katottiin tuon 12V kunto? Oon saanut pari akkua takuusta, että siinä mielessä melkoista paskaa nuo originaalit.
 
Emt onko käynyt. Ei kai, normaalit huollot on tehty ja ICCU vaihtui kun auto katkoi VVS ladatessa.
 

Hyvä kasa autoja tossa 740-770-min välissä jossa erot ihan merkityksettömiä. Testi on toki täysin epätieteellinen mutta antaa suuntaa. Sääkin taisi olla lauha.
 
Tuo mittarikinastelu lähti hieman sivuraiteille. Molemmissa tapauksissa on ihan toimiva systeemi. Se miksi se on (mittarinäytön puute ) dealbreikkeri, on se yksinkertainen syy, että sitä mittarinäyttöä ei ole. Jotkut kuten minä, haluan sen. On loppujen lopuksi ihan sama mitkä ovat argumentit pelkkää keskinäyttöä vastaan tai sen puolesta tai tottuuko sitä käyttämään vai ei.

Tälläisiä perinnekuskeja, kuten minä, on liikenteessä ihan pirusti. Jotkut ovat valmiita kokeilemaan uutta ja jotkut eivät. Edelleen väitän, että kolmosen ja Y:n myynti saisi paljon uusia asiakkaiata jos siinä olisi se mittarinäyttö.

Ja kyllä se sinnekin tulee, kun kolmonen seuraavan kerran päivittyy isommin.
 
Tuo mittarikinastelu lähti hieman sivuraiteille. Molemmissa tapauksissa on ihan toimiva systeemi. Se miksi se on (mittarinäytön puute ) dealbreikkeri, on se yksinkertainen syy, että sitä mittarinäyttöä ei ole. Jotkut kuten minä, haluan sen. On loppujen lopuksi ihan sama mitkä ovat argumentit pelkkää keskinäyttöä vastaan tai sen puolesta tai tottuuko sitä käyttämään vai ei.

Tälläisiä perinnekuskeja, kuten minä, on liikenteessä ihan pirusti. Jotkut ovat valmiita kokeilemaan uutta ja jotkut eivät. Edelleen väitän, että kolmosen ja Y:n myynti saisi paljon uusia asiakkaiata jos siinä olisi se mittarinäyttö.

Ja kyllä se sinnekin tulee, kun kolmonen seuraavan kerran päivittyy isommin.
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
 
Emt onko käynyt. Ei kai, normaalit huollot on tehty ja ICCU vaihtui kun auto katkoi VVS ladatessa.
Kamppis oli muistaakseni joskus viime syyskuussa ainakin voimissaan. Saattoi tulla aikaisemminkin. Jos autos on käynyt merkkihuollossa lähiaikoina, niin olishan tuo pitänyt tehdä. Niillä tais kyllä loppua 12V vaihtoakutkin jossain vaiheessa, jos oikein muistan.
 
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
 
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
Joillekkin se näytön puuttuminen siitä keskeltä pilaa estetiikan. Henkilökohtaisesti Teslan sisusta on ihan liian pelkistetty, mutta nämä on niitä makuasioita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 675
Viestejä
4 875 538
Jäsenet
78 685
Uusin jäsen
Niksujee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom