- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 20 439
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?
Tietysti se mahdollistaisi sen että auton energiavarstoa pystyisi tarvittaessa kasvattamaan, mutta miksi sitä pitäisi kasvattaa? Suurin syyhän sille isolle energiavarastolle on se että autoa ei tarvitse seisottaa latauksessa, mutta eihän tuollaisen vaiktoakun kanssa mitään latausta tarvitse tehdä, jos ei halua.
Jos siihen autoon haluttiin kokonais akkukapasiteettia niin ne kiinteä voi sijoittaa tilankäytön, ajattavuuden kannalta optimisti, niin että lisäakkupaketille jäisi tilaa ja se olisi siis näppärästi laitettavissa, poistettavissa.
Jos siis miettii perinteista ajoakkusijoittelua niin ei sitä takapuskurinkautta pois oteta.
Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.
Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.
Vaikka en ihan yhtäjyrkkää mieltä ole niin kustannuksia siitä tulee ja akkujen hintakehityksen myötä kilpailisi ihan kiinteän paketin kanssa. ja pikalataus mahdollisuuksien lisääntyessä jäisi sitten se energian säästö arkiajossa. Mutta jos arkiajo on sitä nurkkapyörittelyä niin no. ja iso kiinteä akku tarjoaa sitä elinikäistä kestoa kun latausyklitä jää vähäisemmäksi.
No ajatus ei varmaan ollut paristojen vaihtamiseen verrattava. Itse standarti modulit voisi ja pitäisi olla omalla laatu seurannalla, jos ne liitetään kelkkaan yhteen "tyhmänä" pakettina. jolloin ei liitettäisi alisuorittajia.Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Mutta liitetään miten liitetään autoon, niin se sähköinen liitäntä on kustannus, oli sitten tarkoitus ladata "lennossa" ajoakkuja, tai sitten vuorotella, tai rinnan. Protona onnistuu, mutta jos tuotteistaa niin johonkin verottomana 15 000€ kustantava auto ei kestä paljoa lisäkuluja, mihin isoinakaan sarjoijana pääsisi, vs se että olisi ihan kiinteästi se tuplakokoinen akku.
Peräkärry versioitakin jotkut pohtineet, siinä ei tarvisi miettiä paikkoja jne. ja kärryyn voi tuupata elektroniikan, mutta se virtaaottava auto tarvisi kuitenkin sen kyvyn että ajossa voisi sieltä kärrystä imeä virtaa, edes sen verran että kulutuksen ylittää. Siis olen ymmärtänyt ajonaikana lataus kyvyn lisääminen vaatii suunnittelua.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.
Tuolla liikenteessä on autoja joissa on paskoja kennoja enemmän tai vähemmän.
Satojen eurojen latauslaitetta en pidä idean kaatajana, melkein päinvaston.Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.
Modulien maakaaninen kestävyys lisää kokoa ja painoa. mutta jos kyse lisäakuista niin se ollaan valmiita hyväksyyn. Lisäksi tarvii sen kunnon seurannan. Mutta silti hyvä nosta käsittele kestävyys, ja varastointi. Jos siis ajatus että noita sitten hillottaisiin jossa autotallissa, siis siellä mihin ei auto ole mahtunut vuosiin. Joku sen akun kuitenkin jyrää jollain Avantilla, Valmetilla , painavia kuitenkin ovat niin siirellään miten siirellään. ja aikaa myöten niitä korjailaan itse tai rane tinaa.
Mutta, silti Suomalaisessa maisemassa olisi hyötyä tuon tapaisesta. ja poistaisi omalta osaltaan sähköistymisen esteitä. Tosin, varmaan se kiinnostus voi loppua jos mennään kovasti yli kymmpitonnin lisäkustannuksiin sis akkukin. Sitten kun mennään muutamaan kymmpitonniin niin kysyntä vähenee ja lopuille sitä tukeva autokin ihan väärä muuten...