Yleistä keskustelua sähköautoista

Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Ihan yhtä hyvin olen omasta kokemuksesta sen nopeuden siitä teslan näytöltä nähnyt. Ennen teslaa ajoin ihan perinteisellä mittaristolla varustettuja autoja. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa M3/MYtä niin ei tartte täällä kirjotella jonninjoutavia että pitää päätä käännellä sivuun kun katsoo nopeutta keskinäytöltä...
 
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.

Tällä og-perinnepapalla oli tosi vaikea olla Enyaqin tai id.4n pikkumittaristonkin kanssa ja siihen zen-fiiliksen vielä pilasi lätkäisty pädimäinen keskinäyttö. Hyvin pitkälle noiden sekä penkin/ergonomian takia tuli klassisella vaikkakin jo vähän ämpärimuovitetulla sisustalla Q4. Ilman hudia olen pärjäillyt vaikka muutamissa biileissä sellainen on ollut.

Nytkin kovasti yritin hakea juniperifiilistä, mutta ei jotenkin sytyttänyt ei itselle. Tuo Y, enyn facelift sekä id.7 oli loppumetreillä arvonnassa, joista viimeinen on nyt tilauksessa. Eli seuraavan kanssa joutui tekemään kompromisseja keskipädinöytön kanssa.
 
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Vaikka tartunkin nyt rapalaan, niin totean seuraavaa.

Kun mittaristoa ei ole nenän edessä, niin sitä ei tule myöskään vilkuilua eikä "häiritse ajamista" vaan keskityttyä tiehen. Tämä toimii silloin, kun ei tarvitse navia, ilmastointia tai musiikkisoitinta käyttää. Sitten kun noita tarvitsee, keskinäyttö on ilman muuta huonompi kuin mittaristo. Kumpikin on toki huonompi kuin hud.

Jos saisin valita, niin valitsisin hudin + keskinäyttö -yhdistelmän. Hudissa pitää sitten olla oikeastaan kaikki keskeinen informaatio, mitä ajon aikana tarvitsee. Erityisesti tuntemattomilla teillä tai kaupungissa ajaessa hudissa oleva navi on todella hyvä asia. Mittaristolle en keksi tuon kombon myötä lisäarvoa. Tämä kommentti siis perustuu omiin kokemuksiini analogimittaristosta, digimittaristosta, hudista kummassakin edellä mainitussa mittaristossa ja pelkästään keskinäytöstä.
 
Varoitusvalon syttyminen kesken ajon ainakin kiinnittää huomion siinä kuljettajan edessä olevassa perinteisessä näytössä, vaikkei erikseen katsoisi. Toisaalta nykyään taitaa tulla äänimerkki jokaisesta varoituksesta...

lisäksi ainakin itselleni tuottaa vaikeuksia lukea keskellä olevaa tekstiä, esim. radion näyttöä. Jotenkin pitää keskittyä enemmän, mutta ehkä se on vain tottumiskysymys.
 
Ihan yhtä hyvin olen omasta kokemuksesta sen nopeuden siitä teslan näytöltä nähnyt. Ennen teslaa ajoin ihan perinteisellä mittaristolla varustettuja autoja. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa M3/MYtä niin ei tartte täällä kirjotella jonninjoutavia että pitää päätä käännellä sivuun kun katsoo nopeutta keskinäytöltä...
Kyllä minä olen ajanut ja tiedän missä kohtaa se on. Ei se silti muuta sitä faktaa, että tutkistusti se on optimipaikasta sivussa. Ihan samanlainen tilanne kuin mittaristo on hudiin nähden heikommassa paikassa. Faktaa ei sinun tai minun mielipide muuta.
Vaikka tartunkin nyt rapalaan, niin totean seuraavaa.

Kun mittaristoa ei ole nenän edessä, niin sitä ei tule myöskään vilkuilua eikä "häiritse ajamista" vaan keskityttyä tiehen. Tämä toimii silloin, kun ei tarvitse navia, ilmastointia tai musiikkisoitinta käyttää. Sitten kun noita tarvitsee, keskinäyttö on ilman muuta huonompi kuin mittaristo. Kumpikin on toki huonompi kuin hud.

Jos saisin valita, niin valitsisin hudin + keskinäyttö -yhdistelmän. Hudissa pitää sitten olla oikeastaan kaikki keskeinen informaatio, mitä ajon aikana tarvitsee. Erityisesti tuntemattomilla teillä tai kaupungissa ajaessa hudissa oleva navi on todella hyvä asia. Mittaristolle en keksi tuon kombon myötä lisäarvoa. Tämä kommentti siis perustuu omiin kokemuksiini analogimittaristosta, digimittaristosta, hudista kummassakin edellä mainitussa mittaristossa ja pelkästään keskinäytöstä.
Eihän tässä nyt sanottu joko tai. Mittariston häiritsevyys nyt on ihan hakemalla haettu juttu, ei siellä mitään teslan harrastamaa jatkuvaa näkymän animointia ole menossa. Nykyaikaisessa autossa noita saa myös hyvin säädettyä. Lähtökohtaisesti kommentoin vain ja ainoastaan päätöntä väitettä, että sivussa oleva tieto olisi yhtä hyvin nähtävissä kuin suoraan edessä oleva. Hud, iso mittaristo ja keskinäyttö on nykyisessä ja paluuta muuhun ei ole.
 
Pari viikkoa teslalla tovi sitten ajelleena en kyllä näe tuota pelkkää keskinäyttöä ainakaan omalle ajoasennolle mitenkään ongelmana. Onko se parempi kuin perinteinen? En sanoisi, mutta minun silmissä aika se ja sama lopulta, jos muuten auto miellyttää (en ihastunut).
Mitä ja miten niissä näytöissä on, paljon relevantimpaa. Näyttö on kuitenkin näkökentän reunalla enemmän kuin keskellä, niin kaikki (turha) liike pyytää huomiota, esim. sen "hienon" liikennevisualisoinnin järjetön humppa häiritsi kyllä tarjoamatta oikeastaan mitään hyötyä. Olisi näyttänyt kunnolla taakse, mitä sieltä tulee, mutta ehkä sitten ens versiossa tai sitä seuraavassa sitten. Tai sitä seuraavassa.
 
liikennevisualisoinnin järjetön humppa häiritsi kyllä tarjoamatta oikeastaan mitään hyötyä.
Ja mullahan on se "mittarinäyttö" kuten oli puhetta. Mutta tämä liikenteen visualisointi on tungettu sinnekin. Miksi ihmeessä ? Kuski katsoo ikkunasta ulos noin päätöikseen, niin miksi se sama pitää esittää mittaristossa ? Mitä lisäarvoa se tuo että näkee mitaristosta saman mitä ikkunastakin. Tyhmää ja turhaa ! Ja täytyy kyllä todeta, että se kiinnittää turhaan huomiota sinne mittaristoon. ( tulee vertailtua sitä mitä itse näkae ja mitä auto näkee siinä sivusilmällä ) Eikä tuota omassani saa edes pois näkyvistä. ( tai ainakaan en tiedä miten se tehdään )
 
Ja mullahan on se "mittarinäyttö" kuten oli puhetta. Mutta tämä liikenteen visualisointi on tungettu sinnekin. Miksi ihmeessä ? Kuski katsoo ikkunasta ulos noin päätöikseen, niin miksi se sama pitää esittää mittaristossa ? Mitä lisäarvoa se tuo että näkee mitaristosta saman mitä ikkunastakin. Tyhmää ja turhaa ! Ja täytyy kyllä todeta, että se kiinnittää turhaan huomiota sinne mittaristoon. Eikä tuota omassani saa edes pois näkyvistä. ( tai ainakaan en tiedä miten se tehdään )
Ennen sen sai pois mutta tuli vuosi tjsp. pakotettuna koska "näyttävää" miten auto/tekniikka tunnistaa ympäristöä. Ottaisin heti pois jos saisi, jolloin siellä olisi vain ns. se oleellinen, Pelkkä demo mikä näyttää hienolta mutta ei oikeasti anna juuri mitään hyötyä.
 
Ennen sen sai pois mutta tuli vuosi tjsp. pakotettuna koska "näyttävää" miten auto/tekniikka tunnistaa ympäristöä. Ottaisin heti pois jos saisi, jolloin siellä olisi vain ns. se oleellinen, Pelkkä demo mikä näyttää hienolta mutta ei oikeasti anna juuri mitään hyötyä.
Ai sen on vai joku EU tason määräys. Enemmän se haittaa kun on hyötyä.

Siinä mielessä Teslan ratkaisu on parempi , kun se on poissa silmistä sillä sivulla alhaalla.
Ehkä ne on sittenkin fiksumpia kuin eurooppalaiset veljensä :) My Bad .
 
Ai sen on vai joku EU tason määräys. Enemmän se haittaa kun on hyötyä.

Siinä mielessä Teslan ratkaisu on parempi , kun se on poissa silmistä sillä sivulla alhaalla.
Ehkä ne on sittenkin fiksumpia kuin eurooppalaiset veljensä :) My Bad .
Ihan Teslan oma pakotus tuo on, että on coolimpi kun näkee mitä auto näkee.
 
Ainakin ennen (viime vuonna?) ollut se pihistelijä S kuski ensimmäisenä. Täysin tasaisilla vanteilla ja käyttämättä esilämmitystä ja lataamalla vain muutaman kerran. En tiedä millä tavalla tänä vuonna ajoivat, kun idea kait ajaa kuten normaalisti on tapana ja viime vuonna ajotyylit poikkesivat täysin toisistaan eri autokunnilla.

Eri tyylien ihmettelyyn oikein hyvä testi ja tietty siihen että sähkiksellä pääsee aika mukavasti jo nykyään. Nopeuskisana sitten vähän kyseenalaisempi.
Eikö pari vuotta sitten Maxus tai joku vastaava palkannut pari taloudellisuusajon mestaria tuohon WLTP ajoon. Ilman lämmitystä, liikennesääntöjä tulkiten tms. ajoivat jonkun haamulukeman, pienin kulutus tms?
 
Luin tätä mittarikeskustelua ja tuli äsken ajettua vähän ja samalla tutkailtua asiaa. Minulla siis Model Y. Ei kyllä tarvitse päätä kääntää yhtään että näkee nopeuden, silmiä hieman. Ja jos tässä autossa olisi mittaristo siinä ratin edessä niin silmiä pitäisi kääntää alaspäin huomattavasti enemmän kuin nyt sivulle, muuten osuisi siis ratin kehän kohdalle se näyttö. Tuo keskinäytön vasen yläkulma on huomattavasti ylempänä mitä ratin takana oleva näyttö voisi olla, joten tuo nykyinen kohta on parempi. Toki sitten hud voisi olla tässä suhteessa parempi, mutta toisaalta ajan käytännössä aina autopilotti päällä joten aika harvoin tarvitsee nopeutta katsoa. Ei siis toisi oikein mitään lisäarvo itselleni hudi.
 
Luin tätä mittarikeskustelua ja tuli äsken ajettua vähän ja samalla tutkailtua asiaa. Minulla siis Model Y. Ei kyllä tarvitse päätä kääntää yhtään että näkee nopeuden, silmiä hieman. Ja jos tässä autossa olisi mittaristo siinä ratin edessä niin silmiä pitäisi kääntää alaspäin huomattavasti enemmän kuin nyt sivulle, muuten osuisi siis ratin kehän kohdalle se näyttö. Tuo keskinäytön vasen yläkulma on huomattavasti ylempänä mitä ratin takana oleva näyttö voisi olla, joten tuo nykyinen kohta on parempi. Toki sitten hud voisi olla tässä suhteessa parempi, mutta toisaalta ajan käytännössä aina autopilotti päällä joten aika harvoin tarvitsee nopeutta katsoa. Ei siis toisi oikein mitään lisäarvo itselleni hudi.
Se oma auto on yleensä paras. Kalliskin.
 
Se oma auto on yleensä paras. Kalliskin.
En tiedä onko paras, mutta nuo vain huomioina. En tiedä miten muissa autoissa, mutta kävin model X:ää katsomassa ja siinä kun on ratin takana mittari niin en löytänyt itselleni sopivaa kombinaatiota ratin ja penkin suhteen niin että näkisin järkevästi sen mittarinäytön, eli aina osui ratin taakse nopeusnäyttö ja joutui kumartelemaan että sen näki. Edellisessä Volvossani kyllä näki ihan ok, mutta Model X:ssä varmaan jotenkin liian pieni ratti? (Kyseessä siis tämä uusi malli ei se vanha) Ehkä jollekkin eri pituiselle osuu tuo paremmin?
 
Kyllä minä olen ajanut ja tiedän missä kohtaa se on. Ei se silti muuta sitä faktaa, että tutkistusti se on optimipaikasta sivussa. Ihan samanlainen tilanne kuin mittaristo on hudiin nähden heikommassa paikassa. Faktaa ei sinun tai minun mielipide muuta.


Olikos tästä "faktasta" jotain painavampaa? Tuossa aiemmin postatussa tutkimuksessa ( joka ei toki tismalleen nopeusmittaridatasta puhu, vaan visualisoinnista ), kun tuo Teslan nopeusmittarin paikka on tutkimuksen mukaan parempi keskimääräisen reagointiajan osalta, kuin perinteinen mittariston paikka. Eli tässä: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564

Tulkitsen itse nopealla silmäilyllä, että hajontaa vähemmän, muutoin liki yhtä hyvä paikka myös tuo mittaristo visuaalisille näytöille, vaikka hieman huonompi onkin. Ja omat kokemukset tukevat tätä väitettä.

Sitten jos aletaan vertailemaan kaikenlaisia ikonien yms. yhdistelmiä tai datan esitystä yleensä eri autoissa, niin tutkimusta tuskin on kovin hyvin ja/tai se ei ainakaan ole vertailukelpoista?
 
Eihän tässä nyt sanottu joko tai. Mittariston häiritsevyys nyt on ihan hakemalla haettu juttu, ei siellä mitään teslan harrastamaa jatkuvaa näkymän animointia ole menossa. Nykyaikaisessa autossa noita saa myös hyvin säädettyä.
Ei minun tarvitse mitään hakemalla hakea tai jotain automerkkiä puolustella. Kun mittaristoa ei edessä ole, ei se myöskään häiritse ajoa. Yllättävää kuin se onkin, niin kaikki kilometrilukemat sun muut ovat turhaa informaatiota ajon aikana.

Kun pitää käyttää navia jne, on mittaristonäkymä über-parempi kuin keskinäyttö.

Paras on silti hud. Silloin ei pahemmin muuta tarvitse.
 
Mittaristo oli keskellä X-trailissa jo yli 20 vuotta sitten. Niin hieno keksintö, että siirsivät heti toisessa sukupolvessa sen ratin taakse.
Sattumalta perhepiirissä on yksi sellainen, uutena aikanaan ostettu. Ei se ole hyvä sijainti vieläkään, vaikka onkin selkeä perinteinen mittari. Mutta onhan sen pakko olla, kun omaan Teslaan on sellainen laitettu. On on.
 
Mittaristo oli keskellä X-trailissa jo yli 20 vuotta sitten. Niin hieno keksintö, että siirsivät heti toisessa sukupolvessa sen ratin taakse.
Sattumalta perhepiirissä on yksi sellainen, uutena aikanaan ostettu. Ei se ole hyvä sijainti vieläkään, vaikka onkin selkeä perinteinen mittari. Mutta onhan sen pakko olla, kun omaan Teslaan on sellainen laitettu. On on.
Olen muutaman kymppitonnin ajellut Primeralla, jossa oli se keskiosassa oleva mittaristo. Samoin muutaman kymppitonnin Teslalla, jossa pelkkä keskinäyttö. Näissä on vissi ero Teslan hyväksi.

Ottaisin ilman muuta Teslaan hudin (jos vain olisi saanut) ja toiseksi muuttaisin keskinäytön älyvapaan layoutin fiksummaksi.

Jos bemarin saisi kolmella vaihtoehdolla:
1) mittaristo + hud + keskinäyttö
2) mittaristo + keskinäyttö
3) hud + keskinäyttö
Kallistuisin ensisijaisesti vaihtoehtoon kolme, kunhan hud on hyvä. Ehkä aivan mininäyttö voisi kelvata.
 
Olikos tästä "faktasta" jotain painavampaa? Tuossa aiemmin postatussa tutkimuksessa ( joka ei toki tismalleen nopeusmittaridatasta puhu, vaan visualisoinnista ), kun tuo Teslan nopeusmittarin paikka on tutkimuksen mukaan parempi keskimääräisen reagointiajan osalta, kuin perinteinen mittariston paikka. Eli tässä: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564

Tulkitsen itse nopealla silmäilyllä, että hajontaa vähemmän, muutoin liki yhtä hyvä paikka myös tuo mittaristo visuaalisille näytöille, vaikka hieman huonompi onkin. Ja omat kokemukset tukevat tätä väitettä.

Sitten jos aletaan vertailemaan kaikenlaisia ikonien yms. yhdistelmiä tai datan esitystä yleensä eri autoissa, niin tutkimusta tuskin on kovin hyvin ja/tai se ei ainakaan ole vertailukelpoista?
Tuohan osoittaa erinomaisesti, että navi on täysin väärässä paikassa keskikonsolissa. Tämän voi todeta helposti toki itsekin, jos seuraa vaikka HUDin ohjeistusta tai mittaristossa olevaa karttaa.
 
Ei minun tarvitse mitään hakemalla hakea tai jotain automerkkiä puolustella. Kun mittaristoa ei edessä ole, ei se myöskään häiritse ajoa. Yllättävää kuin se onkin, niin kaikki kilometrilukemat sun muut ovat turhaa informaatiota ajon aikana.

Kun pitää käyttää navia jne, on mittaristonäkymä über-parempi kuin keskinäyttö.

Paras on silti hud. Silloin ei pahemmin muuta tarvitse.
En oikein hahmota mihin perustat argumenttisi, että mittaristo jotenkin häiritsisi. Sun logiikallahan hudi olisi huonoin, kun se on koko ajan naamalla häiritsemässä. Aika katastrofi se on, kun joutuu jotain vilkku tai valoinfoa keskikonsolin informaatioripulista vilkuilemaan, jos mittaristoa ei ole. En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
 
Tuo Teslan nopeusnäyttö keskellä on ihan yhtä kusinen ratkaisu kuin muinaisen Nissan Primeran.

edit. Ja kaikki muutkin merkit jotka pistelee ajamisen kannalta tärkeää infoa keskellä olevaan täppäriin.
 
En oikein hahmota mihin perustat argumenttisi, että mittaristo jotenkin häiritsisi. Sun logiikallahan hudi olisi huonoin, kun se on koko ajan naamalla häiritsemässä. Aika katastrofi se on, kun joutuu jotain vilkku tai valoinfoa keskikonsolin informaatioripulista vilkuilemaan, jos mittaristoa ei ole. En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
No niin. Näen mittariston lisäarvon äärimmäisen vähäisenä pelkässä ajamisessa. Nopeus on minusta ainoa tieto, jota tarvitsen näkyville. Esimerkiksi:
- Vilkun osalta piisaa ääni
- Pitkien osalta minulla on jo monta autoa ollut adaptiiviset pitkät, ei tarvitse huolehtia
- Kilsat ei kiinnosta

Turha kohina pois. Kieltämättä Teslalla ajon jälkeen ihmetyttää mittariston kaikki informaatio (vaikka saakin toisessa autosssmme säädettyä vähemmälle).

Sitten homma muuttuu, jos tarve on navin ja äänentoistojärjestelmän käytölle. Navin näyttäminen mittaristossa (tai vielä mieluummin hudissa) on keskinäyttöä paljon parempi juttu. F11 bemarissa en ikinä pitänyt navikarttaa näkyvillä keskinäytössä, vaan navigoin hudilla.

Teslan nopeusnäyttö yläkulmassa on minusta mainettaan parempi ajamisen kannalta, mutta navigointi ja soittimen käyttö saati puhelin aivan hanurista. Jos siis on tuttu tie ja tarvitsee vain ajaa, pidän Teslan ratkaisua yllättävän hyvänä. Näin ei tosin käytännön elämä ole, joten hud olisi kipeästi tarpeen.
 
En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
"Jotenkin kökkö" ei ihan avaudu, mutta mun mielestä toi on itse asiassa fiksu keksintö, joka poistaa sen ongelman että ratin säädöistä ja kuljettajan mittasuhteista riippuen osa mittaristosta voi peittyä ratin taakse.

(Asiaa tuntemattomille selvennyksenä että ID:ssä se pikkunäyttö on kiinni ohjauspylväässä eli liikkuu ratin mukana)
 
CATL on aloittanut alle pari minuuttia kestävän akunvaihtojärjestelmän, tyyliin Nio

 
"Jotenkin kökkö" ei ihan avaudu, mutta mun mielestä toi on itse asiassa fiksu keksintö, joka poistaa sen ongelman että ratin säädöistä ja kuljettajan mittasuhteista riippuen osa mittaristosta voi peittyä ratin taakse.

(Asiaa tuntemattomille selvennyksenä että ID:ssä se pikkunäyttö on kiinni ohjauspylväässä eli liikkuu ratin mukana)
Itse vihasin ID.3:n pikkunäyttöä koeajolla. Se oli todella häiritsevästi toteutettu. Sen sijaan Cupra Bornin versio toimi huomattavasti paremmin.
 
Tuohan osoittaa erinomaisesti, että navi on täysin väärässä paikassa keskikonsolissa. Tämän voi todeta helposti toki itsekin, jos seuraa vaikka HUDin ohjeistusta tai mittaristossa olevaa karttaa.
Missä se sun oma tutkittu fakta nyt on jota kysyttiin? Sanoit että on tutkittu fakta että Teslan mittarin sijainti on huonompi. Tuon linkatun tutkimuksen mukaan Teslan nopeusmittari on paremmassa paikassa kuin perinteinen. Joskin vain marginaalisesti.

Ja kerrotkos vielä että miten tulkitset tuota tutkimusta niin, että ne navi on parempi tuolla clusterissa? Koska ei tuosta nyt sitäkään ole johdettavissa. Tutkimuksesta esim. reaktioajan osalta:
There were no significant differences between the
Cluster, Dash left and Dash right positions. The baseline task was performed
significantly faster than all of the display tasks. No performance differences were
observed by gender, height, eye position and whether or not they wore glasses.

Kokonaan missattuja tai väärin painettuja reaktioita clusterilla oli enemmän mitä keskellä ja oikealla, vaikkakin olivat lähellä toisiaan. Mutta ei se ainakaan parempi ole.

Tutkimuksessa 13/18 piti Teslan nopeusmittarin sijaintia parhaana.
 
Viimeksi muokattu:
En pidä näistä nyky (sähkö)autojen muotoiluista kun näyttävät sämpylöiltä eikä tiedä edes kumpi on etupää.

Nyt näin livenä Hyundai Ioniq 6:sen ja siinä tämä trendi on pahimmillaan. Ovat vielä ympänneet taakse kaksi spoilerin tapaista nysää. Tähän vielä yhdistää pitkän takaylityksen (onkohan käytetty pykälää liian pientä pohjalevyä) niin saadaan perseen lisäksi sivuprofiili rumaksi.

Liekö sitten aerodynamiikka syynä. Tuosta näkee heti että tavaratila on matala ja takapenkillä matkustetaan pää katossa…
 
CATL on aloittanut alle pari minuuttia kestävän akunvaihtojärjestelmän, tyyliin Nio


Mitenhän tämmöinen systeemi kosteuden kanssa; viekö kosteutta liittimiin tms. kun kokoajan auotaan systeemiä? Toisaalta akku vaihtuu jatkuvasti ts. ei akku vikaannu, eli heikot kohdat järjestelmässä lähinnä se missä akku yhdistyy "virtajärjstelmään".

Omasta mielestä Teslan nopeusnäyttö tms. on ihan "siedettävä", ja oletin siitä pahempaa, mutta kyllä joku Volvon upotettu mittaristoon ratin taakse on todella paljon parempi käytettävyydeltään. Silti sietäisin Teslan toteutusta.

Kyllähän sitä on koeajettava tuota Y-mallia ja kokeiltava miten käy, että toimiiko autona (tiloiltaan). Vaikka odotan pettyväni, kuten tein "vanhan Y:n kansssa" - tilojen suhteen siis.
 
Ionic 6 on erikoinen ja puikula, mutta mielestäni tiloista valittaminen on vähän väärin kohdistettu kun vaihtoehtona on hankkia se Ionic 5. Tuote on siis tuollaiseksi erityisesti suunniteltu (Streamlinerista otettu vaikutteet) ja lopputulemana on tyyliltään vähän erikoisempi ja eneriatehokkaampi versio Ionic 5:sta ja täten tiloiltaan kompromissi.
 
CATL on aloittanut alle pari minuuttia kestävän akunvaihtojärjestelmän, tyyliin Nio
Ainoa hyva syy tehda noita vaihtoasemia on se etta CATL voi myyda lisaa akkuja. Autoa kohden tarvitaan enemman kuin yksi akku jos auto on akku vaihto systeemissa.

Kun xpengin 300 km 5 minuutissa lataustahdit yleistyvat 5 vuoden mittaan niin ei noista vaihtoasemista ole hyotya. Kun ei se vaihtoasemalla kaynti ole mikaan 1-2 minuutin juttu vaan senkin kanssa menee helposti 5 minuuttia kaikkineen ja pahimmillaan tarkoittaa etta siella autossa taytyy paivystaa sen 5 minuuttia.

Latauskentille sitten vain 2 GWh akut niin se varsinainen lataustapahtuma ei vaadi yhtaan sen isompaa sahkoliittymaa kuin nuo akkujen vaihtoasemat tarvitsisivat.
 
Ihan kuin yksittäinen nopeasti latautuva akku muka yleistyisi niin nopeasti. Ei se yleisty yhtään sen nopeammin kuin kate antaa myöten. Taycan tuli 2019 ja Ionic 5 tuli 800V arkkitehtuurilla 2021.

Mitä akun vaihtoon tulee, niin sinänsä voi olla ihan toimiva lisä tietyissä skenaarioissa. Eli esim. jossain fleet -käytössä jossa autot ovat ajossa koko ajan ja akusto voidaan päissä vaan vaihtaa. Muutenhan se sopisi vaikka motarin kylkeen, mutta kapasiteetin skaalaaminen ylöspäin on kallista.

Fiatillahan oli se akkukonsepti johon voi laittaa 1-3 akkua tms. kiinni. Lähiajoissa siis akkukapasiteetti oli pienempi ja sitten reissuun lähtiessä pystyi hakemaan muutaman moduulin lisää jolloin range kasvoi. Joku tuonkaltainen lisäakkukonsepti olisi erinomainen, mutta ongelma on varmaan ennemmin siinä saako sellaisen oikeasti kannattavaksi ja haluavatko kuluttajat sellaista ostaa (ilmeisesti tuolloin ainakaan eivät kun sellaista ei markkinoille tullut).
 
Viimeksi muokattu:
Aika näyttää miten tuollaiset 5min latautuvat akut kestää. Romahtaako niiden jälleenmyyntiarvo, jos niissä laskee sitten kapa nopeammin kuin vähän vaatimattomammin latautuvat.
 
En oikein hahmota mihin perustat argumenttisi, että mittaristo jotenkin häiritsisi. Sun logiikallahan hudi olisi huonoin, kun se on koko ajan naamalla häiritsemässä. Aika katastrofi se on, kun joutuu jotain vilkku tai valoinfoa keskikonsolin informaatioripulista vilkuilemaan, jos mittaristoa ei ole. En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
Mulle nyt on sinänsä yksi ja sama missä mittaristo on, mutta ulkonäkösyistä ainoa oikea vaihtoehto on kojelaudassa ratin takana ja navigaattori sitten max. 6" kokoisena keskikonsoliin upotettuna tai puhelimen näytöllä keskikonsoliin kiinnitetyssä telineessä. Mitä sitten tuollaisen autoon implementoidun tabletin käyttöön tulee, niin aika vieraalta tuntuu noi sun katastrofiskenaariot. Mä en kahden vuoden aikana muista yhtään tilannetta, joissa olisin jotenkin epätietoinen mistään valo-tai vilkkuinfoista, puhumattakaan että mun tarvitsisi niitä jostain näytöltä pällistellä. Olen todella hämmentynyt, mikäli jollain on, ihan riippumatta siitä missä tuollainen info mahtaa kenelläkin sijaita.
 
No niin. Näen mittariston lisäarvon äärimmäisen vähäisenä pelkässä ajamisessa. Nopeus on minusta ainoa tieto, jota tarvitsen näkyville. Esimerkiksi:
- Vilkun osalta piisaa ääni
- Pitkien osalta minulla on jo monta autoa ollut adaptiiviset pitkät, ei tarvitse huolehtia
- Kilsat ei kiinnosta
Tässäpä ne tarpeelliset listattu. Mielestäni kyseessä on täysin ulkonäköfeature. Tabletti on rumempi kuin kojelautaan ratin taakse pultattu mittaristo, mutta ehkä mä olen täysin poikkeuksellisen lahjakas yksilö kun en itse käytön suhteen ole yhdessäkään ajamassani autossa kokenut minkäälaista vaikeutta hahmottaa yhtään mitään ihan riippumatta siitä mihin valmistaja on nämä läntännyt. Ajaessa kiinnostaa se nopeus ja tankki/lataustaso. Sitten on vielä mankka ja lämmönsäätö, jotka perinteisesti olleet siellä keskellä.
 
Kaikista Teslan tyhmyyksistä ja ongelmista tuo nopeusmittarin sijoittelu on itselle kyllä sieltä pienimmästä päästä tai ei oikeastaan ole edes ongelma. HUD on toki yleisellä tasolla paras, mutta täytyy sanoa, että itse pidin kyllä aikanaan Citroen C4:ssä ollut nopeusmittaria paljon parempana kuin perinteistä ratin taakse jemmattua, varsinkin vielä viisarimallista. Selkeä digitaalinen numero sopivasti näkökentän kulmassa, joka ei missään tilanteessa jäänyt ratin katveeseen, eikä katsetta tarvinnut irrottaa ikinä tiestä. Teslan toteutus periaatteessa vähän sama, mutta Teslassa se on sen verran alempana, että kokonaisuus on huonompi.

1738574351943.png


Toki noin loppupeleissä koko nopeusmittari on kuitenkin aika yksi ja sama, kun joka tapauksessa ajan vakkari päällä suunnilleen 98% ajasta.
 
En pidä näistä nyky (sähkö)autojen muotoiluista kun näyttävät sämpylöiltä eikä tiedä edes kumpi on etupää.

Nyt näin livenä Hyundai Ioniq 6:sen ja siinä tämä trendi on pahimmillaan. Ovat vielä ympänneet taakse kaksi spoilerin tapaista nysää. Tähän vielä yhdistää pitkän takaylityksen (onkohan käytetty pykälää liian pientä pohjalevyä) niin saadaan perseen lisäksi sivuprofiili rumaksi.

Liekö sitten aerodynamiikka syynä. Tuosta näkee heti että tavaratila on matala ja takapenkillä matkustetaan pää katossa…
Sähköautoilu on tuonut kaksi uutta huomion kohdetta, jotka ennen eivät ole saaneet sijaa autojen muotoilussa ja ominaisuuksista.

Ne ovat 1) paino ja 2) muotoilu.

Kautta-aikojen on paino noussut autoilla. BMW:n e30 sarjalainen painoi reilut 1000 kilogrammaa, kun uusi BMW:n 3-sarjalainen ilman yhtäkään akkua painaa jotain 1600-1700 kg väliltä. Autojen mitat ovat myös kasvaneet, eikä tätä selitä vain vaatimukset turvallisuudesta, vaan kuluttajat haluavat isompia autoja [kts. Carwow:n video youtubesta aiheesta]. Mitään ongelmaa ei ole ollut asiaa koskien kuin puristeilla, jotka kauhustelivat aina uuden M3 BMW:n markkinoille tullessa kasvanutta painoa. Puristeista kovaäänisimmät ovat ne jotka ei tuo yhtään euroa BMW:n tiskiin pl. yksittäiset varaosat. Katumaasturien yleistyminen ei myöskään ole haitannut ketään, eikä tien kulumisesta uutisoitu. Nyt sähköauto ovat ongelma. Sanottakoon, että Model 3 perffi painaa vain 50 kg enemmän kuin BMW:n M3 CS.

Muotoilun osalta kautta-aikojen on tarkoitus ajanut muotoilussa sijaa: BMW:n keula on pitkä koska moottori, kaikki poikittais-etumoottoriset ovat sammakkoja isoine etuylityksineen joita on säälittävästi yritetty muotoilulla peittää, Volvo oli tilojen takia täyslaatikko [nykyisin se on Volvon brändin kiinteä osa] ja niin edelleen, urheiluautot virtaviivaisia. Toisin sanoen läpileikkaavia muotoiluun vaikuttavia seikkoja on ollut lukuisia autojen ulkomuodossa, jotka eivät ole tulleet muotoilijan ideasta, vaan tarpeesta. Kaikissa etuvetoisissa poikittaismoottorissa autoissa on pitkä keulan ylitys ja moni auto suunniteltu äärimmäisen rumasti pelkkiä sisätiloja ajatellen. Nyt sähköautot ovat ongelma, koska niissä otetaan huomioon tarkoitus.

Anna kaikki kestää.

Pääosalle ihmisiä ongelmia aiheuttaa ne asiat, joista he eivät pidä, ei että asia itsessään olisi loogisesti ongelma hänelle vr. historiaan ja muihin seikkoihin - vaan koska paino tai muotoiluasia esiintyy hänen vihaamansa käyttöenergian yhteydessä: sähkön.
 
Itse odotan Eurooppaan Rivianin RT2 [kerrottu olevan Model Y:n kilpailija, joten hintaluokka 40-65k€] ja toki myös Suomeen Lucidin Airia [alkaen jenkeissä 70t$, euroopassa 90k€]. Lucid saisi tuoda sen pienemmän segmentin auton markkinaan, jotta myyntivolyymit nousisi. Rivianista knoppitieto, että Volkswagen sijoitti isonkin summan rajaa Rivianin softapuolta saadakseen itselle. Jenkeissä Rivianiin kai perustuu Volkswagenin uusi amerikan valloitusbrändi Scout.

Toivotaan, että EU poistaa 10 % tullin, joka on USA:n tuontiautoille, niin nämäkin halvemmalla täältä ostettavissa. USA ei tullaa kuin 2,5 % suuruisesti EU:sta tulevia autoja.

1738578376276.png


1738578301919.png
 
Nyt sähköautot ovat ongelma, koska niissä otetaan huomioon tarkoitus.

Anna kaikki kestää.

Pääosalle ihmisiä ongelmia aiheuttaa ne asiat, joista he eivät pidä, ei että asia itsessään olisi loogisesti ongelma hänelle vr. historiaan ja muihin seikkoihin - vaan koska paino tai muotoiluasia esiintyy hänen vihaamansa käyttöenergian yhteydessä: sähkön.
Yksinkertaisen ja toimivan ei tarvitse olla rumaa, tämän todisti jo Bauhaus suuntaus 1920-luvulla.

On myös hyvännäköisiä sähköautoja, mutta Ioniq 6 ja aika moni muu ei mielestäni ole. Ei edes edestä:
IMG_1653.jpeg
Aikanaan maailman rumimmaksi autoksi valittu AMC Pacer näyttää nyt hyvältä niin ehkä Hynykin 50 vuoden päästä!

Enkä vihaa sähköautoja - ajan itse sellaisella.
 
Hynyn kutonen on kyllä suorastaan hätkähdyttävän ruma auto. Toisaalta samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista. Viistosta näyttää vielä ihan jotenkin järkevältä, mutta suoraan sivusta katsottuna tuo saippuakotelomuotoilu yhdistettynä isoon akseliväliin pienillä ylityksillä luovat vähintäänkin koomisen näköisen kokonaisuuden. Varsinkin tuo pieni takaylitys tekee kokonaisuudesta jotenkin tosi epätasapainoisen näköisen:

1738579543221.webp


Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
 
Viimeksi muokattu:
Ioniq 6 konsepti oli hieno, koska se oli leveämpi. Minusta Ioniq 6 on saippuapalan lisäksi otetettu huomioon suuresti mukavuutta, joka tuo taas kupolimaisen muodon. Btw. Elon Musk Walter Isacsonin kirjassa kertoo, että oli heittänyt roskiin ensimmäiset luonnokset Model ässän muotoilusta, koska auto muistutti kanamunaa. No Model Y sai luvan olla se kanamuna. Model S on todella linjakas auto, mutta se tulee etenkin takatilojen kustannuksella, takapenkki on aika matalalla suhteessa jalkatilaan. Mercedes tekee saman virheen, painottaa liikaa sisätiloja. Taycanissa asia ratkaistiin poistamalla akkumoduuli takajalkatilasta -> €€€.

Ioniq 6 on oikeasti melko korkea auto ja sillä ajaminen tuntuu melkein kuin ajaisi katumaasturilla. Mielestäni Model 3 on uudessa mallissa onnistunut yhdistämään virtaviivaisuuden ja urheilullisuuden, ilman että auto näyttää huonosti muotoillulta. Taas Ioniq 6 epäilen ajatelleen keskimääräistä autonostajaa, joka ei halua tippua auton penkeille edessä tai takana, ja jolla saadaan edullisesti sisätiloja isommiksi: on päätetty nostaa koko kattolinjaa ylöspäin ja myös auton istuimia. Model 3 pitää laskeutua, ei niinkään Ioniq 6 joka tuntuu ajoasennoltaan aikalailla minusta Ioniq 5.

Tesla sais vaan antaa Muskille CEO:n paikalta kenkää, laittaa hänet vaikka joksikin neuvonantajaksi. Parantaisi Teslan brändiä, kun 20 % omistava ei kiikkuisi kokoajan Politiikan piirissä, yleensä CEO ja politiikka sopii huonosti yhteen, etenkin jos olet CEO, joka tahallaan heittää retoriikkaa + random meemejä, sekä liioittelee ja osin valehtelee.

1738579460197.png
 
Hynyn kutonen on kyllä suorastaan hätkähdyttävän ruma auto. Toisaalta samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista. Viistosta näyttää vielä ihan jotenkin järkevältä, mutta suoraan sivusta katsottuna tuo saippuakotelomuotoilu yhdistettynä ison akseliväliin pienillä ylityksillä luovat vähintäänkin koomisen näköisen kokonaisuuden. Varsinkin tuo pieni takaylitys tekee kokonaisuudesta jotenkin tosi epätasapainoisen näköisen:

1738579543221.webp


Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
Toivon, että tuleva A-sarjan Mercedes on järkevän näköinen. Harmittaa, että tuo muotoilu on niin rumaa. Esim. tällainen konseptiauto kelpaisi minulle ja näyttää erittäin tyylikkäältä:
1738580066156.jpeg
 
Toivon, että tuleva A-sarjan Mercedes on järkevän näköinen. Harmittaa, että tuo muotoilu on niin rumaa. Esim. tällainen konseptiauto kelpaisi minulle ja näyttää erittäin tyylikkäältä:

Vähän niinkuin olisi joku volkkarin geneerinen keula laitettu johonkin AI:n generoimaan mittasuhteiltaan pielessä olevaan koriin. Mutta nämähän on makuasioita!
 
Jos tuon mersuproton perä olisi vaakasuora eikä jatkaisi alaspäin ”taipumista” niin siihen saisi pienen Aston Martin DB5 viban. Mutta varmaan joku aerodynaaminen realiteetti estäisi sen. Joskus voisi kyllä uhrata 50 km rangea muotoiluille.
 
Tesla sais vaan antaa Muskille CEO:n paikalta kenkää, laittaa hänet vaikka joksikin neuvonantajaksi. Parantaisi Teslan brändiä, kun 20 % omistava ei kiikkuisi kokoajan Politiikan piirissä, yleensä CEO ja politiikka sopii huonosti yhteen, etenkin jos olet CEO, joka tahallaan heittää retoriikkaa + random meemejä, sekä liioittelee ja osin valehtelee.
Väli OT: Elon Musk omistaa 12.8% Teslan osakkeista. 87,2% osakkeista omistaa siis joku muu.
 
Yksinkertaisen ja toimivan ei tarvitse olla rumaa, tämän todisti jo Bauhaus suuntaus 1920-luvulla.

On myös hyvännäköisiä sähköautoja, mutta Ioniq 6 ja aika moni muu ei mielestäni ole. Ei edes edestä:
IMG_1653.jpeg
Aikanaan maailman rumimmaksi autoksi valittu AMC Pacer näyttää nyt hyvältä niin ehkä Hynykin 50 vuoden päästä!

Enkä vihaa sähköautoja - ajan itse sellaisella.
Hyissaatana. Tuosta ei edes näy tuo auton hirvein ominaisuus tuo perä, josta on ensi vaikutelma, että siinä AI yrittänyt piirtää yhteen autoon 2-3 perää.

Mutta joo, ei ihme, että Ioniq 6 hinnat romahtaneet paikoin todella rajusti. Auto on vain saatanan ruma. Paperilla muuten asiallinen pakkaus.
 
samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista. Viistosta näyttää vielä ihan jotenkin järkevältä, mutta suoraan sivusta katsottuna tuo saippuakotelomuotoilu yhdistettynä isoon akseliväliin pienillä ylityksillä luovat vähintäänkin koomisen näköisen kokonaisuuden. Varsinkin tuo pieni takaylitys tekee kokonaisuudesta jotenkin tosi epätasapainoisen näköisen:

1738579543221.webp


Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
Mersuhan olisi varmaan hyvä peli, jota en ole edes koeajanut vielä. Mutta tosiaan muotoilu ei ole yhtään hyvä. On pieni ilmanvastus kyllä, mutta jotain saisi keksiä. En tiedä onko auton keula se kaikkein rumin osa omasta mielestä? Tuosta kuvasta keula ei toki näykään.

Tuossa yksi kuva esimerkkinä. Tulee mieleen ensimmäinen model s etäisesti keulasta?
Screenshot_2025-02-03-13-34-14-38_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 
Hyissaatana. Tuosta ei edes näy tuo auton hirvein ominaisuus tuo perä, josta on ensi vaikutelma, että siinä AI yrittänyt piirtää yhteen autoon 2-3 perää.

Mutta joo, ei ihme, että Ioniq 6 hinnat romahtaneet paikoin todella rajusti. Auto on vain saatanan ruma. Paperilla muuten asiallinen pakkaus.
On se tosiaan hassu. Ioniq 6 tuo ikkunalinja on perää kohti laskeva. Akseliväli näyttää olevan pitkä.

No joku tuossa häiritsee tosiaan pahasti :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 680
Viestejä
4 875 695
Jäsenet
78 687
Uusin jäsen
martin.piittisjarvi@gmail

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom