Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuon Kiinassa asuvan saksalaisen mukaan käytännössä kaikissa yli 30k dollarin kiinalaisautoissa on lidarit, joten se siitä niiden kalleudesta.
Lidareita on olemassa alkaen euron/parin osista joiden range mitataan kymmenissä senteissä. Se, että autossa on lidari tai useampia ei vielä kerro juuri mitään, jos ei kerrota tarkemmin minkälaisista lidareista on puhe.
 
Harmi, kun olen jo tästä hauskasta mittaristo vs. keskinäyttö jupakasta hieman myöhässä.

Joka tapauksessa panokseni asiaan:
Oman kokemukseni mukaan Teslan nopeusmittari on parempi, kuin normaali ratin keskellä oleva mittaristo. Sen sijaan ne muut "klusterin" muut osat ovat hieman kyseenalaisia, ja eritoten talvella ajoa häiritsee jatkuvat huomauttelut kameroiden näkökyvystä. Tai oikeastaan enemmän ne aiheuttavat sen, että sitten todellisiin hälyihin ei ehkä tule reagoitua, kun jatkuvasti tulee huuhaata tuutista. Ja ajoa on häiritsemässä täysin joutavanpäiväinen ympäristön visualisointi - tämän voisi käyttää vaikka isompaan naviin tai melkein mihin tahansa muuhun. Kaikki relevantti olisi helppo näyttää isoin ikonein, nyt se on tuossa käytännössä varmaankin vain siksi, että se markkinoisi FSD:tä ja loisi mielikuvaa kehittyneestä seurantateknologiasta. Ja sanovat vielä, että Tesla ei markkinoi.

Itse nopeusmittarin osalta mittari tuntuu olevan aina silmien saatavilla hyvin ja siihen tottui todella nopeasti. Ratin takana mittaristossa on ongelmana, että itselleni mieluisassa ajoasennossa en voi säätää rattia haluamaani asentoon, koska sitten se ratti on edessä. Peugeotilla näyttäisi tähän olevan erinomaisen oloinen ratkaisu, missä mittaristo on ratin yläpuolella - erittäin positiivista kehitystä.

HUDiin tietenkään ei voi oikein edes verrata, sehän on sijaintina aivan ylivoimainen. Joskus toki ratkaisut ovat olleet jotenkin huonosti tehtyjä, että niitä on vaikea katsella kontrastin tahi jonkun muun syyn puolesta.

Pikaisella silmäyksellä tulkitsen myös tuosta aiemmasta tutkimuksesta, että omat havaintoni ovat totta: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564 Teslan nopeusmittari on ainakin omasta ajoasennosta kohdassa 2, eli "dash left". Ja siinä näyttäisi olevan parhaat reagointiajat ja vähiten hajontaa. Eli sijainti ei ole kyllä Teslalla ongelmana ja nopeudenseurantaan tuo on erinomainen kompromissi, mutta visuaalisessa puolessa ollaan vielä aika amatööritasolla tai ainakin menty ulkonäkö edellä.
 
Joo, ei kyllä todellakaan ole ongelma tuo Teslan nopeusmittarin sijainti. Itse olen kokenut, että siihen silmä tarkentaa oikeastaan nopeammin kuin ratin takana olevaan mittaristoon. Jos tuota haluaisi parantaa, niin ei missään nimessä tavanomaista mittaristoa ratin taakse, vaan hyvä HUD tuulilasille.

Ja keskinäyttöä toki voisi parantaa informaation suhteen, tuo nykyinen sivualisointi on ihan turha. Varsinkin kun se visualisointi on liian lähelle zoomattu. Jos olisi kauemmaksi zoomattu, niin siitä näkisi edes kuolleessa kulmassa olevat autot.
 
Oma ensimmäinen kokemus hudista oli juuri muutama viikko sitten Kia EV6:n kanssa. Ihan fiksu ja siisti systeemi. Ei tosta toki ihan hirveesti vois ajatella lisävarusteena maksavan, mutta kohtuuhinnalla ehdottomasti fiksu varuste. Huomasin vanhasta tottumuksesta johtuen silmäileväni erillisnäyttöä navigointi ohjeiden ja nopeuden tarkastamiseksi, kunnes aivot kertoivat että se sama näkymä on nyt siinä lasissa suoraan. Vaatii siis hieman harjaantunutta silmää ja tottumista, mutta toistan, fiksu systeemi.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Vahva puolto starttiboostereille. Yhdessä autossa oli aikanaan 12v akun kanssa hämäriä ongelmia. Auto ja akku molemmat uusia ja takuunalaisia, mutta pari kertaa ei riittänyt akussa virtaa käynnistämiseen. Akkukin meni vaihtoon ja joku vuotohan siellä jossain oli, mutta eivät huollossa saaneet sitä selville ennenkuin koko auto sitten vaihtui. Mutta tuollainen kun oli mukana matkassa, ei koskaan tullut pelkoa etteikö pääsisi liikkeelle.
 
Juu tuota pienempikin Telwin kuten minulla riittää kun ei sähköautossa tarvitse saada kuin sen verran jännitettä kohdilleen että kaikki tietokoneet ja elektroniikat käynnistyvät.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Oliko sun auto käynyt akkukappiksessa, jossa katottiin tuon 12V kunto? Oon saanut pari akkua takuusta, että siinä mielessä melkoista paskaa nuo originaalit.
 

Hyvä kasa autoja tossa 740-770-min välissä jossa erot ihan merkityksettömiä. Testi on toki täysin epätieteellinen mutta antaa suuntaa. Sääkin taisi olla lauha.
 
Tuo mittarikinastelu lähti hieman sivuraiteille. Molemmissa tapauksissa on ihan toimiva systeemi. Se miksi se on (mittarinäytön puute ) dealbreikkeri, on se yksinkertainen syy, että sitä mittarinäyttöä ei ole. Jotkut kuten minä, haluan sen. On loppujen lopuksi ihan sama mitkä ovat argumentit pelkkää keskinäyttöä vastaan tai sen puolesta tai tottuuko sitä käyttämään vai ei.

Tälläisiä perinnekuskeja, kuten minä, on liikenteessä ihan pirusti. Jotkut ovat valmiita kokeilemaan uutta ja jotkut eivät. Edelleen väitän, että kolmosen ja Y:n myynti saisi paljon uusia asiakkaiata jos siinä olisi se mittarinäyttö.

Ja kyllä se sinnekin tulee, kun kolmonen seuraavan kerran päivittyy isommin.
 
Tuo mittarikinastelu lähti hieman sivuraiteille. Molemmissa tapauksissa on ihan toimiva systeemi. Se miksi se on (mittarinäytön puute ) dealbreikkeri, on se yksinkertainen syy, että sitä mittarinäyttöä ei ole. Jotkut kuten minä, haluan sen. On loppujen lopuksi ihan sama mitkä ovat argumentit pelkkää keskinäyttöä vastaan tai sen puolesta tai tottuuko sitä käyttämään vai ei.

Tälläisiä perinnekuskeja, kuten minä, on liikenteessä ihan pirusti. Jotkut ovat valmiita kokeilemaan uutta ja jotkut eivät. Edelleen väitän, että kolmosen ja Y:n myynti saisi paljon uusia asiakkaiata jos siinä olisi se mittarinäyttö.

Ja kyllä se sinnekin tulee, kun kolmonen seuraavan kerran päivittyy isommin.
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
 
Emt onko käynyt. Ei kai, normaalit huollot on tehty ja ICCU vaihtui kun auto katkoi VVS ladatessa.
Kamppis oli muistaakseni joskus viime syyskuussa ainakin voimissaan. Saattoi tulla aikaisemminkin. Jos autos on käynyt merkkihuollossa lähiaikoina, niin olishan tuo pitänyt tehdä. Niillä tais kyllä loppua 12V vaihtoakutkin jossain vaiheessa, jos oikein muistan.
 
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
 
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
Joillekkin se näytön puuttuminen siitä keskeltä pilaa estetiikan. Henkilökohtaisesti Teslan sisusta on ihan liian pelkistetty, mutta nämä on niitä makuasioita.
 
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Ihan yhtä hyvin olen omasta kokemuksesta sen nopeuden siitä teslan näytöltä nähnyt. Ennen teslaa ajoin ihan perinteisellä mittaristolla varustettuja autoja. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa M3/MYtä niin ei tartte täällä kirjotella jonninjoutavia että pitää päätä käännellä sivuun kun katsoo nopeutta keskinäytöltä...
 
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.

Tällä og-perinnepapalla oli tosi vaikea olla Enyaqin tai id.4n pikkumittaristonkin kanssa ja siihen zen-fiiliksen vielä pilasi lätkäisty pädimäinen keskinäyttö. Hyvin pitkälle noiden sekä penkin/ergonomian takia tuli klassisella vaikkakin jo vähän ämpärimuovitetulla sisustalla Q4. Ilman hudia olen pärjäillyt vaikka muutamissa biileissä sellainen on ollut.

Nytkin kovasti yritin hakea juniperifiilistä, mutta ei jotenkin sytyttänyt ei itselle. Tuo Y, enyn facelift sekä id.7 oli loppumetreillä arvonnassa, joista viimeinen on nyt tilauksessa. Eli seuraavan kanssa joutui tekemään kompromisseja keskipädinöytön kanssa.
 
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Vaikka tartunkin nyt rapalaan, niin totean seuraavaa.

Kun mittaristoa ei ole nenän edessä, niin sitä ei tule myöskään vilkuilua eikä "häiritse ajamista" vaan keskityttyä tiehen. Tämä toimii silloin, kun ei tarvitse navia, ilmastointia tai musiikkisoitinta käyttää. Sitten kun noita tarvitsee, keskinäyttö on ilman muuta huonompi kuin mittaristo. Kumpikin on toki huonompi kuin hud.

Jos saisin valita, niin valitsisin hudin + keskinäyttö -yhdistelmän. Hudissa pitää sitten olla oikeastaan kaikki keskeinen informaatio, mitä ajon aikana tarvitsee. Erityisesti tuntemattomilla teillä tai kaupungissa ajaessa hudissa oleva navi on todella hyvä asia. Mittaristolle en keksi tuon kombon myötä lisäarvoa. Tämä kommentti siis perustuu omiin kokemuksiini analogimittaristosta, digimittaristosta, hudista kummassakin edellä mainitussa mittaristossa ja pelkästään keskinäytöstä.
 
Varoitusvalon syttyminen kesken ajon ainakin kiinnittää huomion siinä kuljettajan edessä olevassa perinteisessä näytössä, vaikkei erikseen katsoisi. Toisaalta nykyään taitaa tulla äänimerkki jokaisesta varoituksesta...

lisäksi ainakin itselleni tuottaa vaikeuksia lukea keskellä olevaa tekstiä, esim. radion näyttöä. Jotenkin pitää keskittyä enemmän, mutta ehkä se on vain tottumiskysymys.
 
Ihan yhtä hyvin olen omasta kokemuksesta sen nopeuden siitä teslan näytöltä nähnyt. Ennen teslaa ajoin ihan perinteisellä mittaristolla varustettuja autoja. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa M3/MYtä niin ei tartte täällä kirjotella jonninjoutavia että pitää päätä käännellä sivuun kun katsoo nopeutta keskinäytöltä...
Kyllä minä olen ajanut ja tiedän missä kohtaa se on. Ei se silti muuta sitä faktaa, että tutkistusti se on optimipaikasta sivussa. Ihan samanlainen tilanne kuin mittaristo on hudiin nähden heikommassa paikassa. Faktaa ei sinun tai minun mielipide muuta.
Vaikka tartunkin nyt rapalaan, niin totean seuraavaa.

Kun mittaristoa ei ole nenän edessä, niin sitä ei tule myöskään vilkuilua eikä "häiritse ajamista" vaan keskityttyä tiehen. Tämä toimii silloin, kun ei tarvitse navia, ilmastointia tai musiikkisoitinta käyttää. Sitten kun noita tarvitsee, keskinäyttö on ilman muuta huonompi kuin mittaristo. Kumpikin on toki huonompi kuin hud.

Jos saisin valita, niin valitsisin hudin + keskinäyttö -yhdistelmän. Hudissa pitää sitten olla oikeastaan kaikki keskeinen informaatio, mitä ajon aikana tarvitsee. Erityisesti tuntemattomilla teillä tai kaupungissa ajaessa hudissa oleva navi on todella hyvä asia. Mittaristolle en keksi tuon kombon myötä lisäarvoa. Tämä kommentti siis perustuu omiin kokemuksiini analogimittaristosta, digimittaristosta, hudista kummassakin edellä mainitussa mittaristossa ja pelkästään keskinäytöstä.
Eihän tässä nyt sanottu joko tai. Mittariston häiritsevyys nyt on ihan hakemalla haettu juttu, ei siellä mitään teslan harrastamaa jatkuvaa näkymän animointia ole menossa. Nykyaikaisessa autossa noita saa myös hyvin säädettyä. Lähtökohtaisesti kommentoin vain ja ainoastaan päätöntä väitettä, että sivussa oleva tieto olisi yhtä hyvin nähtävissä kuin suoraan edessä oleva. Hud, iso mittaristo ja keskinäyttö on nykyisessä ja paluuta muuhun ei ole.
 
Pari viikkoa teslalla tovi sitten ajelleena en kyllä näe tuota pelkkää keskinäyttöä ainakaan omalle ajoasennolle mitenkään ongelmana. Onko se parempi kuin perinteinen? En sanoisi, mutta minun silmissä aika se ja sama lopulta, jos muuten auto miellyttää (en ihastunut).
Mitä ja miten niissä näytöissä on, paljon relevantimpaa. Näyttö on kuitenkin näkökentän reunalla enemmän kuin keskellä, niin kaikki (turha) liike pyytää huomiota, esim. sen "hienon" liikennevisualisoinnin järjetön humppa häiritsi kyllä tarjoamatta oikeastaan mitään hyötyä. Olisi näyttänyt kunnolla taakse, mitä sieltä tulee, mutta ehkä sitten ens versiossa tai sitä seuraavassa sitten. Tai sitä seuraavassa.
 
liikennevisualisoinnin järjetön humppa häiritsi kyllä tarjoamatta oikeastaan mitään hyötyä.
Ja mullahan on se "mittarinäyttö" kuten oli puhetta. Mutta tämä liikenteen visualisointi on tungettu sinnekin. Miksi ihmeessä ? Kuski katsoo ikkunasta ulos noin päätöikseen, niin miksi se sama pitää esittää mittaristossa ? Mitä lisäarvoa se tuo että näkee mitaristosta saman mitä ikkunastakin. Tyhmää ja turhaa ! Ja täytyy kyllä todeta, että se kiinnittää turhaan huomiota sinne mittaristoon. ( tulee vertailtua sitä mitä itse näkae ja mitä auto näkee siinä sivusilmällä ) Eikä tuota omassani saa edes pois näkyvistä. ( tai ainakaan en tiedä miten se tehdään )
 
Ja mullahan on se "mittarinäyttö" kuten oli puhetta. Mutta tämä liikenteen visualisointi on tungettu sinnekin. Miksi ihmeessä ? Kuski katsoo ikkunasta ulos noin päätöikseen, niin miksi se sama pitää esittää mittaristossa ? Mitä lisäarvoa se tuo että näkee mitaristosta saman mitä ikkunastakin. Tyhmää ja turhaa ! Ja täytyy kyllä todeta, että se kiinnittää turhaan huomiota sinne mittaristoon. Eikä tuota omassani saa edes pois näkyvistä. ( tai ainakaan en tiedä miten se tehdään )
Ennen sen sai pois mutta tuli vuosi tjsp. pakotettuna koska "näyttävää" miten auto/tekniikka tunnistaa ympäristöä. Ottaisin heti pois jos saisi, jolloin siellä olisi vain ns. se oleellinen, Pelkkä demo mikä näyttää hienolta mutta ei oikeasti anna juuri mitään hyötyä.
 
Ennen sen sai pois mutta tuli vuosi tjsp. pakotettuna koska "näyttävää" miten auto/tekniikka tunnistaa ympäristöä. Ottaisin heti pois jos saisi, jolloin siellä olisi vain ns. se oleellinen, Pelkkä demo mikä näyttää hienolta mutta ei oikeasti anna juuri mitään hyötyä.
Ai sen on vai joku EU tason määräys. Enemmän se haittaa kun on hyötyä.

Siinä mielessä Teslan ratkaisu on parempi , kun se on poissa silmistä sillä sivulla alhaalla.
Ehkä ne on sittenkin fiksumpia kuin eurooppalaiset veljensä :) My Bad .
 
Ai sen on vai joku EU tason määräys. Enemmän se haittaa kun on hyötyä.

Siinä mielessä Teslan ratkaisu on parempi , kun se on poissa silmistä sillä sivulla alhaalla.
Ehkä ne on sittenkin fiksumpia kuin eurooppalaiset veljensä :) My Bad .
Ihan Teslan oma pakotus tuo on, että on coolimpi kun näkee mitä auto näkee.
 
Ainakin ennen (viime vuonna?) ollut se pihistelijä S kuski ensimmäisenä. Täysin tasaisilla vanteilla ja käyttämättä esilämmitystä ja lataamalla vain muutaman kerran. En tiedä millä tavalla tänä vuonna ajoivat, kun idea kait ajaa kuten normaalisti on tapana ja viime vuonna ajotyylit poikkesivat täysin toisistaan eri autokunnilla.

Eri tyylien ihmettelyyn oikein hyvä testi ja tietty siihen että sähkiksellä pääsee aika mukavasti jo nykyään. Nopeuskisana sitten vähän kyseenalaisempi.
Eikö pari vuotta sitten Maxus tai joku vastaava palkannut pari taloudellisuusajon mestaria tuohon WLTP ajoon. Ilman lämmitystä, liikennesääntöjä tulkiten tms. ajoivat jonkun haamulukeman, pienin kulutus tms?
 
Luin tätä mittarikeskustelua ja tuli äsken ajettua vähän ja samalla tutkailtua asiaa. Minulla siis Model Y. Ei kyllä tarvitse päätä kääntää yhtään että näkee nopeuden, silmiä hieman. Ja jos tässä autossa olisi mittaristo siinä ratin edessä niin silmiä pitäisi kääntää alaspäin huomattavasti enemmän kuin nyt sivulle, muuten osuisi siis ratin kehän kohdalle se näyttö. Tuo keskinäytön vasen yläkulma on huomattavasti ylempänä mitä ratin takana oleva näyttö voisi olla, joten tuo nykyinen kohta on parempi. Toki sitten hud voisi olla tässä suhteessa parempi, mutta toisaalta ajan käytännössä aina autopilotti päällä joten aika harvoin tarvitsee nopeutta katsoa. Ei siis toisi oikein mitään lisäarvo itselleni hudi.
 
Luin tätä mittarikeskustelua ja tuli äsken ajettua vähän ja samalla tutkailtua asiaa. Minulla siis Model Y. Ei kyllä tarvitse päätä kääntää yhtään että näkee nopeuden, silmiä hieman. Ja jos tässä autossa olisi mittaristo siinä ratin edessä niin silmiä pitäisi kääntää alaspäin huomattavasti enemmän kuin nyt sivulle, muuten osuisi siis ratin kehän kohdalle se näyttö. Tuo keskinäytön vasen yläkulma on huomattavasti ylempänä mitä ratin takana oleva näyttö voisi olla, joten tuo nykyinen kohta on parempi. Toki sitten hud voisi olla tässä suhteessa parempi, mutta toisaalta ajan käytännössä aina autopilotti päällä joten aika harvoin tarvitsee nopeutta katsoa. Ei siis toisi oikein mitään lisäarvo itselleni hudi.
Se oma auto on yleensä paras. Kalliskin.
 
Se oma auto on yleensä paras. Kalliskin.
En tiedä onko paras, mutta nuo vain huomioina. En tiedä miten muissa autoissa, mutta kävin model X:ää katsomassa ja siinä kun on ratin takana mittari niin en löytänyt itselleni sopivaa kombinaatiota ratin ja penkin suhteen niin että näkisin järkevästi sen mittarinäytön, eli aina osui ratin taakse nopeusnäyttö ja joutui kumartelemaan että sen näki. Edellisessä Volvossani kyllä näki ihan ok, mutta Model X:ssä varmaan jotenkin liian pieni ratti? (Kyseessä siis tämä uusi malli ei se vanha) Ehkä jollekkin eri pituiselle osuu tuo paremmin?
 
Kyllä minä olen ajanut ja tiedän missä kohtaa se on. Ei se silti muuta sitä faktaa, että tutkistusti se on optimipaikasta sivussa. Ihan samanlainen tilanne kuin mittaristo on hudiin nähden heikommassa paikassa. Faktaa ei sinun tai minun mielipide muuta.


Olikos tästä "faktasta" jotain painavampaa? Tuossa aiemmin postatussa tutkimuksessa ( joka ei toki tismalleen nopeusmittaridatasta puhu, vaan visualisoinnista ), kun tuo Teslan nopeusmittarin paikka on tutkimuksen mukaan parempi keskimääräisen reagointiajan osalta, kuin perinteinen mittariston paikka. Eli tässä: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564

Tulkitsen itse nopealla silmäilyllä, että hajontaa vähemmän, muutoin liki yhtä hyvä paikka myös tuo mittaristo visuaalisille näytöille, vaikka hieman huonompi onkin. Ja omat kokemukset tukevat tätä väitettä.

Sitten jos aletaan vertailemaan kaikenlaisia ikonien yms. yhdistelmiä tai datan esitystä yleensä eri autoissa, niin tutkimusta tuskin on kovin hyvin ja/tai se ei ainakaan ole vertailukelpoista?
 
Eihän tässä nyt sanottu joko tai. Mittariston häiritsevyys nyt on ihan hakemalla haettu juttu, ei siellä mitään teslan harrastamaa jatkuvaa näkymän animointia ole menossa. Nykyaikaisessa autossa noita saa myös hyvin säädettyä.
Ei minun tarvitse mitään hakemalla hakea tai jotain automerkkiä puolustella. Kun mittaristoa ei edessä ole, ei se myöskään häiritse ajoa. Yllättävää kuin se onkin, niin kaikki kilometrilukemat sun muut ovat turhaa informaatiota ajon aikana.

Kun pitää käyttää navia jne, on mittaristonäkymä über-parempi kuin keskinäyttö.

Paras on silti hud. Silloin ei pahemmin muuta tarvitse.
 
Mittaristo oli keskellä X-trailissa jo yli 20 vuotta sitten. Niin hieno keksintö, että siirsivät heti toisessa sukupolvessa sen ratin taakse.
Sattumalta perhepiirissä on yksi sellainen, uutena aikanaan ostettu. Ei se ole hyvä sijainti vieläkään, vaikka onkin selkeä perinteinen mittari. Mutta onhan sen pakko olla, kun omaan Teslaan on sellainen laitettu. On on.
 
Mittaristo oli keskellä X-trailissa jo yli 20 vuotta sitten. Niin hieno keksintö, että siirsivät heti toisessa sukupolvessa sen ratin taakse.
Sattumalta perhepiirissä on yksi sellainen, uutena aikanaan ostettu. Ei se ole hyvä sijainti vieläkään, vaikka onkin selkeä perinteinen mittari. Mutta onhan sen pakko olla, kun omaan Teslaan on sellainen laitettu. On on.
Olen muutaman kymppitonnin ajellut Primeralla, jossa oli se keskiosassa oleva mittaristo. Samoin muutaman kymppitonnin Teslalla, jossa pelkkä keskinäyttö. Näissä on vissi ero Teslan hyväksi.

Ottaisin ilman muuta Teslaan hudin (jos vain olisi saanut) ja toiseksi muuttaisin keskinäytön älyvapaan layoutin fiksummaksi.

Jos bemarin saisi kolmella vaihtoehdolla:
1) mittaristo + hud + keskinäyttö
2) mittaristo + keskinäyttö
3) hud + keskinäyttö
Kallistuisin ensisijaisesti vaihtoehtoon kolme, kunhan hud on hyvä. Ehkä aivan mininäyttö voisi kelvata.
 
Olikos tästä "faktasta" jotain painavampaa? Tuossa aiemmin postatussa tutkimuksessa ( joka ei toki tismalleen nopeusmittaridatasta puhu, vaan visualisoinnista ), kun tuo Teslan nopeusmittarin paikka on tutkimuksen mukaan parempi keskimääräisen reagointiajan osalta, kuin perinteinen mittariston paikka. Eli tässä: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564

Tulkitsen itse nopealla silmäilyllä, että hajontaa vähemmän, muutoin liki yhtä hyvä paikka myös tuo mittaristo visuaalisille näytöille, vaikka hieman huonompi onkin. Ja omat kokemukset tukevat tätä väitettä.

Sitten jos aletaan vertailemaan kaikenlaisia ikonien yms. yhdistelmiä tai datan esitystä yleensä eri autoissa, niin tutkimusta tuskin on kovin hyvin ja/tai se ei ainakaan ole vertailukelpoista?
Tuohan osoittaa erinomaisesti, että navi on täysin väärässä paikassa keskikonsolissa. Tämän voi todeta helposti toki itsekin, jos seuraa vaikka HUDin ohjeistusta tai mittaristossa olevaa karttaa.
 
Ei minun tarvitse mitään hakemalla hakea tai jotain automerkkiä puolustella. Kun mittaristoa ei edessä ole, ei se myöskään häiritse ajoa. Yllättävää kuin se onkin, niin kaikki kilometrilukemat sun muut ovat turhaa informaatiota ajon aikana.

Kun pitää käyttää navia jne, on mittaristonäkymä über-parempi kuin keskinäyttö.

Paras on silti hud. Silloin ei pahemmin muuta tarvitse.
En oikein hahmota mihin perustat argumenttisi, että mittaristo jotenkin häiritsisi. Sun logiikallahan hudi olisi huonoin, kun se on koko ajan naamalla häiritsemässä. Aika katastrofi se on, kun joutuu jotain vilkku tai valoinfoa keskikonsolin informaatioripulista vilkuilemaan, jos mittaristoa ei ole. En silti ole suuri ID-sarjan ystävä, se pikkunäyttö on jotenkin kökkö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 873
Viestejä
4 624 923
Jäsenet
75 915
Uusin jäsen
Raaputtelija

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom