Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuon Kiinassa asuvan saksalaisen mukaan käytännössä kaikissa yli 30k dollarin kiinalaisautoissa on lidarit, joten se siitä niiden kalleudesta.
Lidareita on olemassa alkaen euron/parin osista joiden range mitataan kymmenissä senteissä. Se, että autossa on lidari tai useampia ei vielä kerro juuri mitään, jos ei kerrota tarkemmin minkälaisista lidareista on puhe.
 
Harmi, kun olen jo tästä hauskasta mittaristo vs. keskinäyttö jupakasta hieman myöhässä.

Joka tapauksessa panokseni asiaan:
Oman kokemukseni mukaan Teslan nopeusmittari on parempi, kuin normaali ratin keskellä oleva mittaristo. Sen sijaan ne muut "klusterin" muut osat ovat hieman kyseenalaisia, ja eritoten talvella ajoa häiritsee jatkuvat huomauttelut kameroiden näkökyvystä. Tai oikeastaan enemmän ne aiheuttavat sen, että sitten todellisiin hälyihin ei ehkä tule reagoitua, kun jatkuvasti tulee huuhaata tuutista. Ja ajoa on häiritsemässä täysin joutavanpäiväinen ympäristön visualisointi - tämän voisi käyttää vaikka isompaan naviin tai melkein mihin tahansa muuhun. Kaikki relevantti olisi helppo näyttää isoin ikonein, nyt se on tuossa käytännössä varmaankin vain siksi, että se markkinoisi FSD:tä ja loisi mielikuvaa kehittyneestä seurantateknologiasta. Ja sanovat vielä, että Tesla ei markkinoi.

Itse nopeusmittarin osalta mittari tuntuu olevan aina silmien saatavilla hyvin ja siihen tottui todella nopeasti. Ratin takana mittaristossa on ongelmana, että itselleni mieluisassa ajoasennossa en voi säätää rattia haluamaani asentoon, koska sitten se ratti on edessä. Peugeotilla näyttäisi tähän olevan erinomaisen oloinen ratkaisu, missä mittaristo on ratin yläpuolella - erittäin positiivista kehitystä.

HUDiin tietenkään ei voi oikein edes verrata, sehän on sijaintina aivan ylivoimainen. Joskus toki ratkaisut ovat olleet jotenkin huonosti tehtyjä, että niitä on vaikea katsella kontrastin tahi jonkun muun syyn puolesta.

Pikaisella silmäyksellä tulkitsen myös tuosta aiemmasta tutkimuksesta, että omat havaintoni ovat totta: https://www.researchgate.net/figure/The-Five-Display-Locations_fig1_328432564 Teslan nopeusmittari on ainakin omasta ajoasennosta kohdassa 2, eli "dash left". Ja siinä näyttäisi olevan parhaat reagointiajat ja vähiten hajontaa. Eli sijainti ei ole kyllä Teslalla ongelmana ja nopeudenseurantaan tuo on erinomainen kompromissi, mutta visuaalisessa puolessa ollaan vielä aika amatööritasolla tai ainakin menty ulkonäkö edellä.
 
Joo, ei kyllä todellakaan ole ongelma tuo Teslan nopeusmittarin sijainti. Itse olen kokenut, että siihen silmä tarkentaa oikeastaan nopeammin kuin ratin takana olevaan mittaristoon. Jos tuota haluaisi parantaa, niin ei missään nimessä tavanomaista mittaristoa ratin taakse, vaan hyvä HUD tuulilasille.

Ja keskinäyttöä toki voisi parantaa informaation suhteen, tuo nykyinen sivualisointi on ihan turha. Varsinkin kun se visualisointi on liian lähelle zoomattu. Jos olisi kauemmaksi zoomattu, niin siitä näkisi edes kuolleessa kulmassa olevat autot.
 
Oma ensimmäinen kokemus hudista oli juuri muutama viikko sitten Kia EV6:n kanssa. Ihan fiksu ja siisti systeemi. Ei tosta toki ihan hirveesti vois ajatella lisävarusteena maksavan, mutta kohtuuhinnalla ehdottomasti fiksu varuste. Huomasin vanhasta tottumuksesta johtuen silmäileväni erillisnäyttöä navigointi ohjeiden ja nopeuden tarkastamiseksi, kunnes aivot kertoivat että se sama näkymä on nyt siinä lasissa suoraan. Vaatii siis hieman harjaantunutta silmää ja tottumista, mutta toistan, fiksu systeemi.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
 
Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Vahva puolto starttiboostereille. Yhdessä autossa oli aikanaan 12v akun kanssa hämäriä ongelmia. Auto ja akku molemmat uusia ja takuunalaisia, mutta pari kertaa ei riittänyt akussa virtaa käynnistämiseen. Akkukin meni vaihtoon ja joku vuotohan siellä jossain oli, mutta eivät huollossa saaneet sitä selville ennenkuin koko auto sitten vaihtui. Mutta tuollainen kun oli mukana matkassa, ei koskaan tullut pelkoa etteikö pääsisi liikkeelle.
 
Juu tuota pienempikin Telwin kuten minulla riittää kun ei sähköautossa tarvitse saada kuin sen verran jännitettä kohdilleen että kaikki tietokoneet ja elektroniikat käynnistyvät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 795
Viestejä
4 621 839
Jäsenet
75 905
Uusin jäsen
Akselon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom