Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan ratista napeilla. Vaatii kai idrive 8.5.Miten tuon saa aktivoitua?
Ja toki virtual cockpit ton lisäksi
Joo. En ole vielä päässyt ajamaan 8.5 kanssa niin AR ei paljoa vanhemmissa antanut ulos.Ihan ratista napeilla. Vaatii kai idrive 8.5.
Siis toi AR on vain yksi moodi. En itsekään tota yleensä käytä. Onpahan vain yksi valittavissa oleva juttu näyttöön. Mulla yleensä jotain muuta valittuna tohon. HUD kuitenkin se pääasiallinen näyttö.En oikein ymmärrä pointtia. Miksi haluaisi katsoa pientä ja huonolaatuista kamerakuvaa, kun voisi katsoa silmillä ikkunasta ulos? Toki joihinkin varoituksiin piipityksineen tuo voisi toimia, vaikkakin parempi olisi hudiin toteuttetuna.
Tuollaisenaan tuo vaikuttaa siltä, että häiritsisi kovasti ajamista ja liikenteeseen keskittymistä.
Ei.Linkit tutkimuksiin?
Pyysinkin useita tutkimuksia aiheesta. Meinaan silmien liikuttaminen vie yhtään paljon aikaa katsoi sitten nopeuden keskinäytön yläkulmasta tai ratin takaa, jos istuu normaalisti pää niskatuen kohdalla, eikä ole otsa tuulilasissa kiinni.Ei.
On tullut sen verran paljon keskustelufoorumeilla roikuttua ja tutkimusaiheisista asioista väännettyä, että olen oppinut tämän:
1) jos henkilö on aidosti kiinnostunut lähestymään aihetta avoimesti (eli ei kysele linkkien perään vain voidakseen nopeasti kyseenalaistaa juuri sen tutkimuksen joka hänelle linkattiin, voittaakseen internetkeskustelun) ja
2) jos henkilöllä on kyky lukea ja ymmärtää tutkimuskirjallisuutta, ja
3) jos aihe on runsaasti tutkittu,
henkilö kyllä itse löytää tutkimukset Internet-tietoverkosta.
Lisäksi tiedän, että
4) on parempi että kiinnostunut henkilö käy rauhassa läpi useita tutkimuksia - ei pelkästään sitä ensimmäistä ja ainoaa, jonka joku hänelle linkkaa.
Laitan nykyään linkkiä vain, jos otan puheeksi uuden tutkimuksen, joka on ristiriidassa aiempaan tietoon nähden, tai jos kyse on muuten jostain yksittäisestä tutkimuksesta jota ei ole helppo löytää. En yleisesti tutkituista ja helposti löydettävistä aiheista.
Testasin kuitenkin äsken, ja ihan jo google scholarilla löytyi kyllä hyvin.
Se täsmennettäköön, että ratin keskeltä näkyvän HDD:n ja riittävän ylös sijoitetun infotainmentin vasemman yläkulman välillä ei näyttäisi olevan kovin suurta eroa. Tutkimuksissa HUD on näihin molempiin nähden ylivertainen.
Ymmärrän toki tämänkin näkökulman. Tässä puheena olleessa tapauksessa kuitenkin tietoa löytyy helposti.Olen huomannut tällä foorumilla eri aiheista usein kommentteja miten asia on tutkitusti niin ja näin, mutta harvoin sitten löytyy edes sitä yhtä tutkimusta aiheesta.
Jos noihin tutkimuksiin vielä pääset käsiksi, niin huomaat että jonkin verran eroa (joskin pienehkö) on kuitenkin löytynyt. Pelkkä vertikaalinen liike on vähemmän liikettä kuin vertikaalinen+horisontaalinen=diagonaalinen liike.Meinaan silmien liikuttaminen vie yhtään paljon aikaa katsoi sitten nopeuden keskinäytön yläkulmasta tai ratin takaa, jos istuu normaalisti pää niskatuen kohdalla, eikä ole otsa tuulilasissa kiinni.
Tässä Huawein FSD toteutuksesta video, aika hienosti näyttää menevän. Onhan tuossa mm. kolme lidaria, eli rautaa piisaa:
Lidareita on olemassa alkaen euron/parin osista joiden range mitataan kymmenissä senteissä. Se, että autossa on lidari tai useampia ei vielä kerro juuri mitään, jos ei kerrota tarkemmin minkälaisista lidareista on puhe.Tuon Kiinassa asuvan saksalaisen mukaan käytännössä kaikissa yli 30k dollarin kiinalaisautoissa on lidarit, joten se siitä niiden kalleudesta.
Sähköinen Panda ajossa, ihan persoonallinen lisä hinnaston alapäähän, vaikka kakkosautoksi:
Tulossa Suomeenkin:
![]()
Uusi täyssähköinen Fiat Grande Panda | Fiat FI
Pandat palaavat Suomeen! Uusi Fiat Grande Panda on moderni tulkinta klassikosta.www.fiat.fi
Vahva puolto starttiboostereille. Yhdessä autossa oli aikanaan 12v akun kanssa hämäriä ongelmia. Auto ja akku molemmat uusia ja takuunalaisia, mutta pari kertaa ei riittänyt akussa virtaa käynnistämiseen. Akkukin meni vaihtoon ja joku vuotohan siellä jossain oli, mutta eivät huollossa saaneet sitä selville ennenkuin koko auto sitten vaihtui. Mutta tuollainen kun oli mukana matkassa, ei koskaan tullut pelkoa etteikö pääsisi liikkeelle.Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Oliko sun auto käynyt akkukappiksessa, jossa katottiin tuon 12V kunto? Oon saanut pari akkua takuusta, että siinä mielessä melkoista paskaa nuo originaalit.Ioniq 5 12V akku kesti aika hyvin foorumikommenttien ennustaman vajaa 2,5v. Nyt sitten simahti eikä auto olisi ilman starttiboosteria lähtenyt kunnolla käyntiin. Sen verran sentään lähti että osasi sanoa että 12V varaus matala. Kävin tarvikeakun heittämässä vanhan tilalle.
Tottuuhan sitä vaikka pepun pyyhkimiseen hiekkapaperilla mutta ei se siitä hyvää ratkaisua tee.Itellä meni about 5s tottua Teslan mittaristoon. Kaikenlaisia sitä on.
Ei tuohon kyllä totu.Tottuuhan sitä vaikka pepun pyyhkimiseen hiekkapaperilla mutta ei se siitä hyvää ratkaisua tee.
En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.Tuo mittarikinastelu lähti hieman sivuraiteille. Molemmissa tapauksissa on ihan toimiva systeemi. Se miksi se on (mittarinäytön puute ) dealbreikkeri, on se yksinkertainen syy, että sitä mittarinäyttöä ei ole. Jotkut kuten minä, haluan sen. On loppujen lopuksi ihan sama mitkä ovat argumentit pelkkää keskinäyttöä vastaan tai sen puolesta tai tottuuko sitä käyttämään vai ei.
Tälläisiä perinnekuskeja, kuten minä, on liikenteessä ihan pirusti. Jotkut ovat valmiita kokeilemaan uutta ja jotkut eivät. Edelleen väitän, että kolmosen ja Y:n myynti saisi paljon uusia asiakkaiata jos siinä olisi se mittarinäyttö.
Ja kyllä se sinnekin tulee, kun kolmonen seuraavan kerran päivittyy isommin.
Kamppis oli muistaakseni joskus viime syyskuussa ainakin voimissaan. Saattoi tulla aikaisemminkin. Jos autos on käynyt merkkihuollossa lähiaikoina, niin olishan tuo pitänyt tehdä. Niillä tais kyllä loppua 12V vaihtoakutkin jossain vaiheessa, jos oikein muistan.Emt onko käynyt. Ei kai, normaalit huollot on tehty ja ICCU vaihtui kun auto katkoi VVS ladatessa.
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
Joillekkin se näytön puuttuminen siitä keskeltä pilaa estetiikan. Henkilökohtaisesti Teslan sisusta on ihan liian pelkistetty, mutta nämä on niitä makuasioita.En usko että tulee. Jos lähdetään perinnepappoja kosiskelemaan, niin pitäisi myös tuoda polttomoottori, perinteinen avain ja virtalukko tarjolle. Siitä keskinäytöstä näkee sen ajonopeuden yhtä hyvin, niin turha tuoda mittaristoa pilaamaan estetiikkaa.
Ihan yhtä hyvin olen omasta kokemuksesta sen nopeuden siitä teslan näytöltä nähnyt. Ennen teslaa ajoin ihan perinteisellä mittaristolla varustettuja autoja. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa M3/MYtä niin ei tartte täällä kirjotella jonninjoutavia että pitää päätä käännellä sivuun kun katsoo nopeutta keskinäytöltä...Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Vaikka tartunkin nyt rapalaan, niin totean seuraavaa.Perinnepapan mielestä todennäköisesti estetiikan pilaa mittariston puuttuminen ja jäätävän iso taulu keskustassa. Turha jankuttaa ”yhtä hyvin”, kun tuosta on niin paljon tutkittua käyttöliittymä-tietoa tarjolla. Oleellinen info pitää olla edessä keskellä eikä missään sivulla. Jos se Tesla saa hudin joskus aikaiseksi, niin eiköhön sinunkin mielesi muutu.
Kyllä minä olen ajanut ja tiedän missä kohtaa se on. Ei se silti muuta sitä faktaa, että tutkistusti se on optimipaikasta sivussa. Ihan samanlainen tilanne kuin mittaristo on hudiin nähden heikommassa paikassa. Faktaa ei sinun tai minun mielipide muuta.Ihan yhtä hyvin olen omasta kokemuksesta sen nopeuden siitä teslan näytöltä nähnyt. Ennen teslaa ajoin ihan perinteisellä mittaristolla varustettuja autoja. Käy nyt ihmeessä kokeilemassa M3/MYtä niin ei tartte täällä kirjotella jonninjoutavia että pitää päätä käännellä sivuun kun katsoo nopeutta keskinäytöltä...
Eihän tässä nyt sanottu joko tai. Mittariston häiritsevyys nyt on ihan hakemalla haettu juttu, ei siellä mitään teslan harrastamaa jatkuvaa näkymän animointia ole menossa. Nykyaikaisessa autossa noita saa myös hyvin säädettyä. Lähtökohtaisesti kommentoin vain ja ainoastaan päätöntä väitettä, että sivussa oleva tieto olisi yhtä hyvin nähtävissä kuin suoraan edessä oleva. Hud, iso mittaristo ja keskinäyttö on nykyisessä ja paluuta muuhun ei ole.Vaikka tartunkin nyt rapalaan, niin totean seuraavaa.
Kun mittaristoa ei ole nenän edessä, niin sitä ei tule myöskään vilkuilua eikä "häiritse ajamista" vaan keskityttyä tiehen. Tämä toimii silloin, kun ei tarvitse navia, ilmastointia tai musiikkisoitinta käyttää. Sitten kun noita tarvitsee, keskinäyttö on ilman muuta huonompi kuin mittaristo. Kumpikin on toki huonompi kuin hud.
Jos saisin valita, niin valitsisin hudin + keskinäyttö -yhdistelmän. Hudissa pitää sitten olla oikeastaan kaikki keskeinen informaatio, mitä ajon aikana tarvitsee. Erityisesti tuntemattomilla teillä tai kaupungissa ajaessa hudissa oleva navi on todella hyvä asia. Mittaristolle en keksi tuon kombon myötä lisäarvoa. Tämä kommentti siis perustuu omiin kokemuksiini analogimittaristosta, digimittaristosta, hudista kummassakin edellä mainitussa mittaristossa ja pelkästään keskinäytöstä.
Ja mullahan on se "mittarinäyttö" kuten oli puhetta. Mutta tämä liikenteen visualisointi on tungettu sinnekin. Miksi ihmeessä ? Kuski katsoo ikkunasta ulos noin päätöikseen, niin miksi se sama pitää esittää mittaristossa ? Mitä lisäarvoa se tuo että näkee mitaristosta saman mitä ikkunastakin. Tyhmää ja turhaa ! Ja täytyy kyllä todeta, että se kiinnittää turhaan huomiota sinne mittaristoon. ( tulee vertailtua sitä mitä itse näkae ja mitä auto näkee siinä sivusilmällä ) Eikä tuota omassani saa edes pois näkyvistä. ( tai ainakaan en tiedä miten se tehdään )liikennevisualisoinnin järjetön humppa häiritsi kyllä tarjoamatta oikeastaan mitään hyötyä.
Ennen sen sai pois mutta tuli vuosi tjsp. pakotettuna koska "näyttävää" miten auto/tekniikka tunnistaa ympäristöä. Ottaisin heti pois jos saisi, jolloin siellä olisi vain ns. se oleellinen, Pelkkä demo mikä näyttää hienolta mutta ei oikeasti anna juuri mitään hyötyä.Ja mullahan on se "mittarinäyttö" kuten oli puhetta. Mutta tämä liikenteen visualisointi on tungettu sinnekin. Miksi ihmeessä ? Kuski katsoo ikkunasta ulos noin päätöikseen, niin miksi se sama pitää esittää mittaristossa ? Mitä lisäarvoa se tuo että näkee mitaristosta saman mitä ikkunastakin. Tyhmää ja turhaa ! Ja täytyy kyllä todeta, että se kiinnittää turhaan huomiota sinne mittaristoon. Eikä tuota omassani saa edes pois näkyvistä. ( tai ainakaan en tiedä miten se tehdään )
Ai sen on vai joku EU tason määräys. Enemmän se haittaa kun on hyötyä.Ennen sen sai pois mutta tuli vuosi tjsp. pakotettuna koska "näyttävää" miten auto/tekniikka tunnistaa ympäristöä. Ottaisin heti pois jos saisi, jolloin siellä olisi vain ns. se oleellinen, Pelkkä demo mikä näyttää hienolta mutta ei oikeasti anna juuri mitään hyötyä.
Ihan Teslan oma pakotus tuo on, että on coolimpi kun näkee mitä auto näkee.Ai sen on vai joku EU tason määräys. Enemmän se haittaa kun on hyötyä.
Siinä mielessä Teslan ratkaisu on parempi , kun se on poissa silmistä sillä sivulla alhaalla.
Ehkä ne on sittenkin fiksumpia kuin eurooppalaiset veljensäMy Bad .
Mutta tekeehän sitä muutkin. ( = mun auto joka ei ole Tesla )han Teslan oma pakotus tuo on, että on coolimpi kun näkee mitä auto näkee.
Eikö pari vuotta sitten Maxus tai joku vastaava palkannut pari taloudellisuusajon mestaria tuohon WLTP ajoon. Ilman lämmitystä, liikennesääntöjä tulkiten tms. ajoivat jonkun haamulukeman, pienin kulutus tms?Ainakin ennen (viime vuonna?) ollut se pihistelijä S kuski ensimmäisenä. Täysin tasaisilla vanteilla ja käyttämättä esilämmitystä ja lataamalla vain muutaman kerran. En tiedä millä tavalla tänä vuonna ajoivat, kun idea kait ajaa kuten normaalisti on tapana ja viime vuonna ajotyylit poikkesivat täysin toisistaan eri autokunnilla.
Eri tyylien ihmettelyyn oikein hyvä testi ja tietty siihen että sähkiksellä pääsee aika mukavasti jo nykyään. Nopeuskisana sitten vähän kyseenalaisempi.
Se oma auto on yleensä paras. Kalliskin.Luin tätä mittarikeskustelua ja tuli äsken ajettua vähän ja samalla tutkailtua asiaa. Minulla siis Model Y. Ei kyllä tarvitse päätä kääntää yhtään että näkee nopeuden, silmiä hieman. Ja jos tässä autossa olisi mittaristo siinä ratin edessä niin silmiä pitäisi kääntää alaspäin huomattavasti enemmän kuin nyt sivulle, muuten osuisi siis ratin kehän kohdalle se näyttö. Tuo keskinäytön vasen yläkulma on huomattavasti ylempänä mitä ratin takana oleva näyttö voisi olla, joten tuo nykyinen kohta on parempi. Toki sitten hud voisi olla tässä suhteessa parempi, mutta toisaalta ajan käytännössä aina autopilotti päällä joten aika harvoin tarvitsee nopeutta katsoa. Ei siis toisi oikein mitään lisäarvo itselleni hudi.
Harvemmin samanlaiseen infoähkyyn olen muissa törmännyt.Mutta tekeehän sitä muutkin. ( = mun auto joka ei ole Tesla )
En tiedä onko paras, mutta nuo vain huomioina. En tiedä miten muissa autoissa, mutta kävin model X:ää katsomassa ja siinä kun on ratin takana mittari niin en löytänyt itselleni sopivaa kombinaatiota ratin ja penkin suhteen niin että näkisin järkevästi sen mittarinäytön, eli aina osui ratin taakse nopeusnäyttö ja joutui kumartelemaan että sen näki. Edellisessä Volvossani kyllä näki ihan ok, mutta Model X:ssä varmaan jotenkin liian pieni ratti? (Kyseessä siis tämä uusi malli ei se vanha) Ehkä jollekkin eri pituiselle osuu tuo paremmin?Se oma auto on yleensä paras. Kalliskin.
Kyllä minä olen ajanut ja tiedän missä kohtaa se on. Ei se silti muuta sitä faktaa, että tutkistusti se on optimipaikasta sivussa. Ihan samanlainen tilanne kuin mittaristo on hudiin nähden heikommassa paikassa. Faktaa ei sinun tai minun mielipide muuta.
Ei minun tarvitse mitään hakemalla hakea tai jotain automerkkiä puolustella. Kun mittaristoa ei edessä ole, ei se myöskään häiritse ajoa. Yllättävää kuin se onkin, niin kaikki kilometrilukemat sun muut ovat turhaa informaatiota ajon aikana.Eihän tässä nyt sanottu joko tai. Mittariston häiritsevyys nyt on ihan hakemalla haettu juttu, ei siellä mitään teslan harrastamaa jatkuvaa näkymän animointia ole menossa. Nykyaikaisessa autossa noita saa myös hyvin säädettyä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.