Eihän tuossa ole alkuunkaan sama kokonaishalkaisija ja ajettavuus varmasti aika erilainen kuin iX:n vakiorengaistuksella.
Saksan iX configuraattoria kun katsoin, niin pienin tarjolla oleva rengaskoko on tällä hetkellä (kesärenkaalle) 255/50 R21. Jos haluat saman vierintäkehän, niin profiilista tulee joku 70-80 17-tuumaisella vanteella vähän leveydestä riippuen? Alkaa olla vähän väkisin lerpumman puoleinen kuormineen 3000kg autolle?
Enkä nyt jaksa uskoa että 255/50R21 olisi mikään kivireki, onhan tuossa sentään sidewallia kohtuudella.
Talvirenkaaksi sai ruksittua 235/60 R20:sen. Tuosta kun pudottelee vielä 3 tuumaa vannekokoa, niin tulee profiilia ihan kohtuudella jo. Joku 225/80 R17 ?
Alkuun käsitin ongelman olevan, että 17" ei muka tarjoaisi riittävästi ajettavuutta ja kantavuutta raskaimmille sähköautoille. Sellaisten 17"-renkaiden löytyessä selvisi, että ongelma ei suoraan liittynytkään ajettavuuden ja kantavuuden puutteeseen, vaan sopivien 17"-renkaiden liian pieneen vierintäkehään vs. iX50:een suunniteltu.
Jos pidetään härkäpäisesti kiinni juuri iX50:n 79 cm halkaisijasta, niin silloin sopivin 17" voisi olla 265/65R17, mikä maksaa esim. Bridgestonelta jo suolaiset 188 €:
Kesärenkaat Bridgestone Turanza 6, 265/65 R17 112H Enliten / EV, Renkaiden kantavuusluku: 112, Nopeusindeksi: H: maks. 210 km/h.
www.rengas-online.com
Ei ihan heti lopu henkilöautokäytössä kantavuus noista 17":sta, kun sitä on pyöreästi 4,5 tn! Ongelma on 30 mm suurempi leveys kuin Suomessa myytävien iX45/60 xDriven vakiokoossa (235/60R20).
Sitten tullaan siihen, että miksi ihmeessä sen halkaisijan pitää olla tolkuton 79 cm iX:ssä? Renkaat maksaa, vanteet maksaa, kulutus kasvaa, pyörät raskaita käsitellä, vievät tilaa jne. Maavara tuskin kelpaa selitykseksi, koska sitä on ihan samat 202 mm Mini Countryman SE ALL4:ssa, jossa vakiorenkaat Suomessa ovat 205/65R17, eli halk. 69,8 cm. Moni mieltää Minin ajettavuudeltaan sporttisemmaksi autoksi kuin iX:n. Kun 205/65R17 on katsottu sopivaksi vakiorenkaaksi 5,6 s 0-100 kiihtyvään "pikkusporttiin" (2 570 kg kok.massa Minissä...), niin melkein voisi laittaa nuo Minin ensiasennusrenkaat iX:ään, sillä niissä on yht. 3 200 kg kantavuutta ja nopeusluokka 300 km/h. Vain melkein, koska esim. iX40 xDrive vaatii taka-akselille 1 690 kg, mutta läheltä piti, ettei Minin 205 mm 17" sopineet iX:ään.
Tuosta iX@205/17-mielikuvasta tulikin mieleen, että ulkonäkö/pullisteluhan se on oikea syy suurelle pyörä-/vannekoolle. Ei se, etteikö ajettavia, kantavia tai riittävän maavaran mahdollistavia löytyisi pienempienkin rengaskokojen joukosta. Sähköauto on pohjassa lepäävän akun takia tyypillisesti SUV, ja vielä suhteellisen korkealla vyötärölinjalla (koska akku ja koska ihmisten haluttomuus istua "näyteikkunassa"), minkä takia normaalit pyörä- ja vannekoot näyttäisivät hiukan hassulta, kunnes silmä tottuisi. Toimintamatkassa ja latauspaussissa otetaan jo takkiin polttomoottorisilta, joten pienet energiakulut ja kova kiihtyvyys eivät ehkä riittäisi, jos ulkonäkö olisi hassu.
Sähköauton massa/ajettavuus/maavara eivät vaadi suuria pyöriä. Ulkonäkö sen sijaan voi vaatia niin suuret pyörät, että ajettavuutta ei saataisi pienillä vanteilla, mutta nehän eivät muutenkaan olisi mikään vaihtoehto, jos ulkonäkö kerran olisi kärkisijoilla.
Tarkistin sen 5-sarjan rengasmuistikuvan. Toden totta, vuoden 2020-2023 BMW 545e:ssä on yllättävän maltillinen 225/55R17, vaikka kok.massa 2 605 kg ja 0-100 4,6 s.