Ei se nyt kaikissa nouse. En ainakaan itse pidä korkeana tuota oman Model 3:n toteutunutta kulutusta isommissakaan nopeuksissa.
Sellainen kutina, että noissa luvuissa on tuntematon määrä kaunistelua mukana. Ei nimittäin tunnu uskottavalta, että 130:n nopeudella@+20 C akusta katoaa vain 16,7 kWh/100 km, jos autona on modaamaton uusin Model 3 RWD SR.
+20 C, 1,2041 kg/m3
A = 2,22 m2
Cd = 0,219
Cr = 0,0058 (ePrimacy 205 ja 255 puolivälistä)
m = 1 836 kg (sis. 75 kg kuljettajan)
v = 130 km/h
Naputtelin vaadittavan hyötysuhteen kännykän laskimella:
(((0,5 * 1,2041 * 2,22 * 0,219 * (130 / 3,6) ^ 2 + 9,81 * 0,0058 * 1 836) * 130 / 3,6 / (130 / 100)) / 16,7) * 100 % = 80,86 %
Hyötysuhteen pitäisi olla lähes 81 %, jotta 16,7 kWh/100 km voisi toteutua uusimmalla takavetoisella pikkuakkuisella Model 3:lla, jossa on erinomaisen rullaavat renkaat ja kuormana vain 75 kg kuljettaja. Häviöitä saisi olla vain reilut 19 %. Siihen on hieman vaikea kuvitella mahtuvan akun purkuhäviö, kaapelihäviöt, invertteri, sähkölaitteet, valot, ilmanvaihto, moottorihäviö, alennusvaihteen hammaskosketukset, vetoakselit ja laakerihäviöt.
Uskotaan kuitenkin hetki 80,86 % hyötysuhteeseen, ja lasketaan sillä uusi taulukko@+20 C ja oikealle puolelle autosi raportoima lukema:
Nopeus, kulutus@80,86 %, auton raportoima kulutus (hyötysuhde)
130 km/h, 16,70, 16,7 (80,86 %)
120 km/h, 14,76, 15,9 (75,1 %)
110 km/h, 12,98, 14,0 (74,9 %)
100 km/h, 11,35, 13,2 (69,5 %)
90 km/h, 9,87, 11,5 (69,4 %)
80 km/h, 8,55, 10,9 (63,5 %)
70 km/h, 7,39, 10,6 (56,4 %)
60 km/h, 6,38, 10,0 (51,6 %)
Poikkeama 100 ja 130 välillä on niin suuri, että se vie uskottavuuden 80,86 % hyötysuhteelta. Uskottavampi olisi 75 %@130, jolloin kulutus@130 km/h olisi 18,0 kWh/100 km.
Toki myötätuulella/alamäessä/peesissä kiveniskua ottaen alempikin on mahdollista, mutta sellainen ei ole pidemmän päälle mahdollista/kestävää.
Edit. Jeps, EVDatabasen vakionopeus 110 km/h@+23 C no A/C on 14,2 kWh/100 km. Se tarkoittaa 73,4 % hyötysuhdetta (tuon verran menee vierin- ja ilmanvastustöihin), eli selvästi lähempänä heittämääni 75 %:a kuin auton raportoimien lukujen vaatimaa vähintään (jos ei olekaan uusin RWD SR) 80,86 %:a.
All details and specs of the Tesla Model 3 (2023). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org
Edit 2. Tehdään vielä yksi taulukko, jossa korkeampiin 110 - 130 nopeuksiin@+20 C sovelletaan EVDatabasen 110 km/h, +23 C perusteella laskemaani 73,4 % hyötysuhdetta:
nopeus, auton raportoima kulutus@+20 C, kulutus@73,4 %
130 km/h, 16,7, 18,3
120 km/h, 15,9, 16,1
110 km/h, 14,0, 14,2
Nähdään, että 110 ja 120 ovat aika vastaavat, mutta 130 km/h on reippaasti kaunisteltu. Pääsee paukuttelemaan henkseleitä: "Täl voi katsos paahtaa ihan huoletta menemään, ku on niin virtaviivainen peli.".