Yleistä keskustelua sähköautoista

Mutu käsitykseni autojen etäpäivitysmahdollisuuksista on heikko, perustuu erilaisiin artikkeleihin ja niistä jäänyt mielikuva että se mitä voidaan tehdä etänä vaihtelee kovasti, ja vielä enemmän miten helppo mikäkin juttu tuoda ohjelmistoihin niin että sen voi tuoda päivityspaketteihin. Jolloin ne kilpailee sitten tärkeyden kanssa. (eli joskus joku ominaisuus voi vaati useisiin eri osiin sille tuen rakentamisen)

Ilmeisesti nyt mietit ilmastontia, lämmitystä/jäähdytystä parkissa, eli ns leiriytymis toimintoa. jota vähän rajoittaa myös energiatehokkuus. Ja tietenkin tuotteistus. IPR suojaien rajoituksista ei hajua
Jos kyse oli miksi camping modea tai dog modea ei oikein löydy Teslan lisäksi kuin joissain yksittäisissä merkeissä, niin johtuu käsitykseni mukaan, että pääosa merkeistä yhä luottaa vanhaan "väylätekniikkaan" jossa kaikille eri laitteille on oma ohjainboksinsa. Nämä boksit taas tulee alihankkijoilta keltä milloinkin ja niiden muuttaminen on sopimusten uudelleen neuvottelemista, sekä vaatii paljon työtä saada ne juttelemaan taas - jotain tällaista olen asiaan liittyen kuullut.

Siksi jotkin hyvin yksinkertaiset asiat eivät vaan tule päivitettynä, vaan vasta faceliftien yhteydessä, jos silloinkaan.

Monessakaan merkissä ei taida saada etänä penkin- ja ratinlämppäreitä päälle?
 
Jos kyse oli miksi camping modea tai dog modea ei oikein löydy Teslan lisäksi kuin joissain yksittäisissä merkeissä, niin johtuu käsitykseni mukaan, että pääosa merkeistä yhä luottaa vanhaan "väylätekniikkaan" jossa kaikille eri laitteille on oma ohjainboksinsa. Nämä boksit taas tulee alihankkijoilta keltä milloinkin ja niiden muuttaminen on sopimusten uudelleen neuvottelemista, sekä vaatii paljon työtä saada ne juttelemaan taas - jotain tällaista olen asiaan liittyen kuullut.

Siksi jotkin hyvin yksinkertaiset asiat eivät vaan tule päivitettynä, vaan vasta faceliftien yhteydessä, jos silloinkaan.

Monessakaan merkissä ei taida saada etänä penkin- ja ratinlämppäreitä päälle?
Vai olisko kyse siitä, että moinen camp mode & dog mode koetaan järjesteäen turhaksi kikkailuksi? Markkinatutkimus sanoo, että tuota ei käytä kun prosentin osa ja ei tuo lisää asiakkaita. Ei maksa kehityskustannuksia takaisin.

Penkin- ja ratinlämmittimet etänä ovat minusta kyllä yleistyneet vauhdilla sähköistymisen myötä. En ehkä käyttäisi "monessakaan" määrettä. Toisaalta niiden merkitys on vähäisempi, kun se kabinin on muutenkin etänä lämmitetty. Lähinnä nahkapenkeillä on kiva, että vastukset lämmittävät.
 
Vai olisko kyse siitä, että moinen camp mode & dog mode koetaan järjesteäen turhaksi kikkailuksi? Markkinatutkimus sanoo, että tuota ei käytä kun prosentin osa ja ei tuo lisää asiakkaita. Ei maksa kehityskustannuksia takaisin.
Varmaan näinkin, mutta jos kehityskustannukset on 500e niin ne on aika helppo saada takaisin. Jos kehityskustannukset on 500 000e, niin sit on vaikeampaa.

Eli itsekin näkisin @Tekno1881 tapaan että kehityksen helppous/vaikeus on se keskeisin juttu ja sitten jos kehitys on vaikeaa niin päästään tähän kysyntäpuoleen.
 
Nyt on kyllä vahva pesemättömän pyllyn maku tuossa lausunnossa. :wtf:
En tiedä miltä se maistuu mutta ilmeisesti sinä tiedät.
Ei Lexuskaan pelkästään halvalla hinnalla lyönyt kiilaa saksalaisten ja amerikkalaisen luksuksen väliin, kyllä se oli ominaisuudet ja hinta/laatu millä hiljalleen voitettiin väki puolelleen.

Lexus ei todellakaan iskenyt pelkällä hinnalla vaikka se oli selvästi halvempi kuin saksalaiset, sieltä tuli linjalta ulos helvetin laadukas auto juuri niillä kriteereillä mitä ko. luokassa haluttiinkin. Hiljainen, millintarkat toleranssit ja erittäin laadukas sisusta. Mutta Lexus tuli Japanista, sillä oli todella kova markkinointiosasto ja se erottautui selvästi emomerkistään nimeään myöten. Eli koko Lexus brändi oli rakennettu luxury-markkinaa ajatellen.

NIO on sitten jotain ihan muuta jo brändiltään ja taustaltaan.

Samaa veikkaan käyvän nyt; iso raha ei käytä rahaa vaan käyttämisen ilosta, sillä pitää olla arvoisensa hyöty saavutettavissa. Varsinkin nuoret miljonäärit ei ole enää niin Rolls Royce, Mersu ja Maybach perään, he vaativat muutakin sen ison hinnan vastineeksi kuin perinteistä.

Minä veikkaan että olet väärässä. Ostamalla Mersun tai Bemun he ostavat hyvän auton lisäksi brändiä, se on ihan sama jos jostain NIOsta löytyy jotain nippeleitä enemmän.
 
Varmaan näinkin, mutta jos kehityskustannukset on 500e niin ne on aika helppo saada takaisin. Jos kehityskustannukset on 500 000e, niin sit on vaikeampaa.

Eli itsekin näkisin @Tekno1881 tapaan että kehityksen helppous/vaikeus on se keskeisin juttu ja sitten jos kehitys on vaikeaa niin päästään tähän kysyntäpuoleen.
Eiköhän 100 k€ ole se perusyksikkö, jolla tuollaisia ihan minimissään aletaan ratkomaan. Juuri tässä featuressa kun on vielä potentiaalia kaikenmoiseen lakipäänsärkyyn, niin voi tulla nollia helposti lisääkin. Vagin "perse ylös - auto off" ominaisuudessakin voi olla kyse siitä, että kuluttajan näkökulmasta mukava sammumisviive on ollut lakiosaston mielestä hyväksymättömän suuri riski. Ei näistä tiedä muuta kuin, että 500 € se kehityskulu ei taatusti ole lähellekään ikinä.
 
Monessakaan merkissä ei taida saada etänä penkin- ja ratinlämppäreitä päälle?
Kyllähän niitä on muissakin, mutta jos itse kabiini on lämmin jo, niin miksi noita enään hehkuttaa?

Jos auto on jääkalikka ja sinne hyppää extempore, niin silloin niistä voi olla jollekin hyötyä että hohkaavat lämpöä.
 
Kyllähän niitä on muissakin, mutta jos itse kabiini on lämmin jo, niin miksi noita enään hehkuttaa?
On siinä ihan vissi ero. Kummankin lämmitystavan auto löytyy. Vaikka ilma on autossa 20c, niin penkit ja ratti eivät ole. Toki jos tunnin lämmittää...
 
Ei se Teslan dog mode ole ihan bugiton vaan ollut myös rikki. Aktivoi ja kertoo olevan toiminnassa mutta ei ole.

Vaikka tähän on laitettu x määrä kehitystä, niin sitä ei varmaan ole Tesla tutkinut onko se syy minkä takia ostan nyt Teslan. Ehkä joillekin on ja toisille ei.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän niitä on muissakin, mutta jos itse kabiini on lämmin jo, niin miksi noita enään hehkuttaa?

Jos auto on jääkalikka ja sinne hyppää extempore, niin silloin niistä voi olla jollekin hyötyä että hohkaavat lämpöä.

Vaikka se ilma siellä autolla lämpenee nopeasti (varsinkin sähköautoissa joissa on todella tehokkaat lämmittimet vs polttisten sisätilalämppärit), niin kaikki kiinteä massa on vielä kylmää.

Meillä kun laitetaan Kia lämpenemään samalla kun puetaan vaatteita on se kymmenessä minuutissa lämmin, mutta ratti ei välttämättä ole niin pistetään myös ratinlämmitys päälle. Penkkejä ei Kia E-Nirossa saa etänä lämpimäksi, mutta peilit, takalasi ja ratti on lisävalintana auton etäohjauksessa ja ne on mulla appissa vakiona päällä.

Jos penkit saisi etänä lämpöiseksi niin sitten tulis nekin varmaan laitettua ainakin kovimmilla pakkasilla (kunhan saisi valita mitkä penkit, koska apparia ja takapenkkejä ei tietenkään sillon kannata lämmittää kun niihin ei kukaan istu).
 
Kyllähän niitä on muissakin, mutta jos itse kabiini on lämmin jo, niin miksi noita enään hehkuttaa?

Jos auto on jääkalikka ja sinne hyppää extempore, niin silloin niistä voi olla jollekin hyötyä että hohkaavat lämpöä.
Sähkiksessä oleellista energiatehokkuus(*, ja käyttäjälle mukavuus. Jos ratti, lasi, penkki on vastus lämmitteisiä, ja koppi lämpöpumpulla, niin ajatuksellasi potenttiaali, mutta kai sen voi nopeasti hukata jos lähtö viivästyy, ja nuukalle riittäisi pienempi ohjaamon lämpötila jos penkki ja ratti miellyttävät, joten en väitä että lämpöpumppu lämmitys olisi energiataloudellisempi.
Tilanne muuttuu jos mennään ei niin säännölliseen arkeen, eli auto lämpiää kun päätös lähteä, ei mitään kalenteriajastuksia, vaan etänä päälle, kamat kasaan ja autolle. Riippuen paikasta ja säästä, niin se lasi(t) myös lämpöiseksi.

Eli kyllä noilla olisi lisäarvoa.

Vai olisko kyse siitä, että moinen camp mode & dog mode koetaan järjesteäen turhaksi kikkailuksi? Markkinatutkimus sanoo, että tuota ei käytä kun prosentin osa ja ei tuo lisää asiakkaita. Ei maksa kehityskustannuksia takaisin.
"retkeily" ominaisuutta yllättävän moni arvostanut autossaan, sitä en tiedä kuinka moni sitten käyttänyt (siis pidempään sessiota, esim kunnon torkkuja ottanut.) mutta kokeneet se kuitenkin esille otettavaksi lisäarvoksi.

Mutta ei se tietenkään sanomisen kanssa välttämättä ristiriidassa, vähän mitä kysytään, ja tosiaan mitä se maksaa. Sen sijaan voidaan panosta johonkin muuhun. Ja ei ole sattumaan että auto konsernin takoo miljardeja ohjelmisto (ohjaus), alusta kehitykseen. Mikä sitten toisi mahdollisuuden hinnoittelu ominaisuuksia kysynnän mukaan, eikä sen mukaan mitä sen väkästäminen maksaa, kananttaako.


(*
Akku täynnä ja 10kW narun päästä jos lämmittää niin akun riittävyyttä ei tarvi miettiä, ja monella kotilataajalla normipäivänä ne ajot ja lämmitykset jää muutenkin reilusti allu akun riittävyyden, mutta ei siltä halua huonostieristettyä koppia kovin kalliilla sähköllä turhaan lämmitellä
 
Viimeksi muokattu:
Itse laitan etänä lämmityksen päälle samalla kun alan pukemaan ulkovaatteita. Jos on kova pakkanen niin autossa ei välttämättä ilma ole vielä 20 kun sinne ehdin, mutta ainakin penkki ja ratti ovat lämpimät. Aika ankeaa olisi jos noita ei etänä saisi laitettua lämpenemään. Varsinkin kun tuollaisen ominaisuuden teko olisi varsin helppoa jos on jo auton lämmitys etänä. Vähän kun tekisi hienon soutuveneen, mutta ei viitsisi käyttää euroa siihen että siinä olisi pohjatulppa. Tällaiset asiat noin ylipäänsä ärsyttävät aina kaikissa asioissa, kun jotain voisi tehdä/korjata muutamalla hassulla koodirivillä niin sitä ei sitten vaan viitsitä tehdä.
 
"retkeily" ominaisuutta yllättävän moni arvostanut autossaan, sitä en tiedä kuinka moni sitten käyttänyt (siis pidempään sessiota, esim kunnon torkkuja ottanut.) mutta kokeneet se kuitenkin esille otettavaksi lisäarvoksi.
Oikeampi kysymys on, että moniko olisi jättänyt ottamatta auton, jos ominaisuutta ei olisi? Se on turhan helppo sanoa, että arvostaa jotain, kun puhutaan "kiva olla" tason jutuista. Toinen juttu on se, että jos ominaisuus on, niin toimiiko se. Mainos lupaa yhtä, käytännön tasolla pelkkää höyryävää itseään. Enkä nyt tarkoita dog modea vaan ominaisuuksia yleisemmin.
 
Vai olisko kyse siitä, että moinen camp mode & dog mode koetaan järjesteäen turhaksi kikkailuksi? Markkinatutkimus sanoo, että tuota ei käytä kun prosentin osa ja ei tuo lisää asiakkaita. Ei maksa kehityskustannuksia takaisin.
Kyllä kai retkeily modea käytetään paljonkin? Ainakin Teslaan on tarjolla ties kuinka monelta valmistajalta patjoja/takatelttoja ym. ym.

En minäkään ennen Teslan ostamista osannut edes ajatella koko asiaa, mutta nyt kun tuo camp mode on niin tuskin enää ostan autoa ilman. Monta yötä tullut nukuttua Teslassa, ihan mahtavaa retkeilyä nukkua ilmastoidussa kuivassa ja mukavassa paikassa, verrattuna vuotavaan telttaan.
 
Aika monesti tullun Korean koodareita kirottua kun EV6 ei myöskään osaa penkkejä lämmittää. Ratti on kyllä sata-asteinen liikkeelle lähdössä mutta penkit ovat epämiellyttävän kylmät lyhyemmällä varotusajalla.
 
Kyllä kai retkeily modea käytetään paljonkin? Ainakin Teslaan on tarjolla ties kuinka monelta valmistajalta patjoja/takatelttoja ym. ym.

En minäkään ennen Teslan ostamista osannut edes ajatella koko asiaa, mutta nyt kun tuo camp mode on niin tuskin enää ostan autoa ilman. Monta yötä tullut nukuttua Teslassa, ihan mahtavaa retkeilyä nukkua ilmastoidussa kuivassa ja mukavassa paikassa, verrattuna vuotavaan telttaan.
Höpö höpö, pienten porukoiden puuhastelua tuo on. Valtava enemmistö ei varmasti käytä autoaan majoittumiseen ihan samasta syystä, kun eivät käytä telttaakaan.
 
Ei se Teslan dog mode ole ihan bugiton vaan ollut myös rikki. Aktivoi ja kertoo olevan toiminnassa mutta ei ole.

Vaikka tähän on laitettu x määrä kehitystä, niin sitä ei varmaan ole Tesla tutkinut onko se syy minkä takia ostan nyt Teslan. Ehkä joillekin on ja toisille ei.
Tällaisten bugien yms. takia se Teslan kamera olis itelle kiva lisäturva, voi siitä sit tarkistaa omin silmin miten autossa oleminen sujuu.

Hyviä kikkakolmosia esitetty tässä ketjussa, jos siihen säätöön lähtee niin sitten pitäisi vielä sählätä kamera ja siihen nettiyhteys. Menee turhan vaikeaksi omaan makuun, melkein pidättäydyn nykyisessä golfinraakileessa kunnes se lahoaa alta. Tuo dog/utility mode olisi se isoin syy nyt vaihtaa sähköautoon.

Meillä ainakin dog mode joka viikko käytössä kun koiralla treenejä.
30-60min joutunee odotella koira omaa vuoroa niin nukkuu kontissa tyytyväisenä aina
Onko ollut kauan käytössä ja onko aina toiminut moitteetta?
 
Meillä ainakin dog mode joka viikko käytössä kun koiralla treenejä.
30-60min joutunee odotella koira omaa vuoroa niin nukkuu kontissa tyytyväisenä aina
Sama homma. Jatkuvasti käytössä ympäri vuoden. Joutuu vaan kikkailemaan ajastamalla sen esi-ilmastoinnin 30 min välein, kun ei ole varsinaista camping modea. Kaikki koiria omistavat tuttuni tekevät samaa, tai sitten on autossa valmiina se ominaisuus. Koiranomistajiahan onkin niin helkkarin vähän, että ihan turha moista ominaisuutta tuoda autoon, eikun…
 
Höpö höpö, pienten porukoiden puuhastelua tuo on. Valtava enemmistö ei varmasti käytä autoaan majoittumiseen ihan samasta syystä, kun eivät käytä telttaakaan.
Toisaalta autossa on aivan kaikki valmiina, tarvitaan vain jokunen koodirivi ja sillä saattaa saada tuhansia autoja myytyä niin miksi ei?
 
No niin aikalailla vuosi takana sähköautoilun ihanuutta. Rehellisesti yllättävän kivuttomasti mennyt siirtyminen Dieselautoilusta sähköautoiluun. Toki muutama pieni verenpaineen nostatus on tässä vuoden aikana sattunut, kun akun varaus lähestynyt nollaa ja laturille on vielä matkaa. Kelit vaihdelleet 37 asteen pakkasesta 30+ asteen helteisiin. Käytännön toimintamatka on 250-500km, kelistä ja ajonopeudesta riippuen. Pääosa ajoista tulee tehtyä lapissa ja viime talven pakkasjaksoilla tuli kyllä testattua sähköauton pakkaskestävyyttä oikein urakalla. Auton mittarissa nyt 40tkm ja ainuttakaan vikaa ei toistaiseksi ole ollut ja laturitkin toimineet tähän mennessä aina ilman säätöä, niin AC laturit kuin DC laturitkin.
Muutama ärsyttävä ominaisuus Ariyassa on, mutta kokonaisuutena reilusti plussalla. Isoimmat plussat itselle on ajamisen helppous ja vaivattomuus, on nautinto ajaa.
Vuoden aikana vahvistunut mielipide on, että polttomoottoriautoon verrattuna sähköautot vie nykyisellään voiton kaikissa muissa ominaisuuksissa paitsi toimintamatkassa ja osittain vetokyvyssä.

1000006456.jpg
 
Toisaalta autossa on aivan kaikki valmiina, tarvitaan vain jokunen koodirivi ja sillä saattaa saada tuhansia autoja myytyä niin miksi ei?
Ketterästi vaan suoraan tuotantoon ”featurea” pukkaa.
Koiranomistajiahan onkin niin helkkarin vähän, että ihan turha moista ominaisuutta tuoda autoon, eikun…
… aika harva koiranomistaja sitä koiraansa autossa säilyttelee. Hyödyllinen ominaisuus niche porukalle ei tee siitä kaikille hyödyllistä. Ihan turhaa olkiukkoilua jälleen kerran.
 
Naurattaa lähinnä kun täällä on useampi sanonut tärkeäksi ominaisuudeksi ja perustellutkin miksi näin on, niin sitten sinä tulet tänne kertomaan että näin ei voi missään nimessä olla. Tämähän tarkoittaa sitä että olet täysin oikeassa jälleen kerran, ja asiasta on ihan turha edes keskustella.
 
Ihan noin yleisesti, että käytettekö paljon tuota dog modea? Siis niin, että olette vaikka sen yli 30 minuuttia poissa, joka on kait se yleisin "ilmastointi pysyy päällä" aika.
Kuulostaa aika hasardilta olla noin kauan poissa autolta.

Ilmastointi päällä on varmasti hyödyllinen, sitä en epäile. Retkeilymoodi olisi varmaan ihan jees, toki itselleni suhteessa aika hyödytön kun autossa kyllä pystyy hyvin nukkumaan (ja pystynyt nukkumaan aina myös polttiksilla). Asia ehkä olisi eri jos retkeilyä tulisi tehtyä talvella (näin ei tule kyllä tehtyä).
 
Ihan noin yleisesti, että käytettekö paljon tuota dog modea? Siis niin, että olette vaikka sen yli 30 minuuttia poissa, joka on kait se yleisin "ilmastointi pysyy päällä" aika.
Kuulostaa aika hasardilta olla noin kauan poissa autolta.

Ilmastointi päällä on varmasti hyödyllinen, sitä en epäile. Retkeilymoodi olisi varmaan ihan jees, toki itselleni suhteessa aika hyödytön kun autossa kyllä pystyy hyvin nukkumaan (ja pystynyt nukkumaan aina myös polttiksilla). Asia ehkä olisi eri jos retkeilyä tulisi tehtyä talvella (näin ei tule kyllä tehtyä).
Jos käydään syömässä niin siinä ja siinä riittääkö toi 30 minuuttia, silloin on hyödyllinen. Laivan autokansi on toinen paikka, missä on kiva että pysyy autossa lämpötila sopivana. Samoin jos tulee käytyä kauppakeskuksessa ostoksilla samalla kun on koira mukana muista syistä.

En tiedä mitä hasardia tuossa on, siellä se doggo tyytyväisenä nukkuu oli auto liikkeessä tai paikallaan, ihan samalla tavalla kuin kotisohvallakin.
 
Ketterästi vaan suoraan tuotantoon ”featurea” pukkaa.

… aika harva koiranomistaja sitä koiraansa autossa säilyttelee. Hyödyllinen ominaisuus niche porukalle ei tee siitä kaikille hyödyllistä. Ihan turhaa olkiukkoilua jälleen kerran.
Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.

En omista koiraa mutta käsittääkseni näitä rikottuja ikkunoita koirien takia on aika paljon? Tai ainakin kaikki tietävät ilmiön. Ja toki vielä paljon enemmän ihan vaan sitä että koiraa pidetään autossa jonkun aikaa.
 
Ei oo dogee tai muutakaan, käytän sitä 'pidä' tilaa tai kämppäys jos odottelen yli puol tuntia autossa. Kesäisin aina kaupassa käydessä ettei auto kuumene ja talvella päinvastoin kun käy jossain äkkiä.
 
Höpö höpö, pienten porukoiden puuhastelua tuo on. Valtava enemmistö ei varmasti käytä autoaan majoittumiseen ihan samasta syystä, kun eivät käytä telttaakaan.

En osaa sanoa kuinka moni ominaisuudesta positiiviesti maininneista on sitä käyttänyt, kun monella on se villinuoruus jo takana, ja jos ulkoruokintaa joutuu, niin ehkä suuntaavaa muihin majoitus palveluihin, tai sitten totuus toinen.

Jos ihan aidosti harrastukseen/työhön kuuluu pakollisia ikäviä telttamajoituksia paikoissa joihin autolla saavuttu, niin sitten varmaan ollut aiemminkin ajoneuvo missä yöpyä, ja siihen varmaan ilmastointi iso plussa.

Mutta siinä samaa mieltä että ominaisuus plussa, lisäarvo, mutta puute ei ole kaupan este., pitää muiden tärkeimpien asioiden natsata

Tällaisten bugien yms. takia se Teslan kamera olis itelle kiva lisäturva, voi siitä sit tarkistaa omin silmin miten autossa oleminen sujuu.
Jos haluaa valvoa sitä ilmastoa, olosuhteita, niin anturi sitä varten ja hälyt jos raja-arvot ylittyy. Kameralla voi olla jotain muuta lisäarvoa, mutta se vaatii sitten sitä että seuraa sitä kuvaa. Jos siellä pitää jotain arvokasta eläintä niin anturoi sen eläimen. tai jos jotain muuta rahtia mikä hyvin kriittinen lämpötilasta, niin sitten sinne anturi. Teki se miten teki, niin sitten pitää olla mietittynä mitä sitten tehdään.
 
Kyllä itselle kelpaisi telttailumode autoon. Viime kesänä festareilla satoi vettä ku aisaa ja teltta luonnollisesti vuoti niin autoon nukkumaan. Bemarissa vaatii kikkailua, että pysyy ilmastointi "loputtomasti" päällä mutta onnistuu kun laittaa kuskin turvavyön päälle niin auto pysyy ajotilassa niin pitkään ku ajoakussa riittää sähköä. Toki i4 kontti on aavistuksen perseestä nukkumisen kannalta mutta verrattuna läpi satavaan telttaan ni ihan jees.
 
Naurattaa lähinnä kun täällä on useampi sanonut tärkeäksi ominaisuudeksi ja perustellutkin miksi näin on, niin sitten sinä tulet tänne kertomaan että näin ei voi missään nimessä olla. Tämähän tarkoittaa sitä että olet täysin oikeassa jälleen kerran, ja asiasta on ihan turha edes keskustella.
Sille en voi mitään, jos et ymmärrä ketjussa lukemaasi. Ominaisuus on varmasti tärkeä ja hyvä niille jotka sitä käyttävät, sehän on täysin selvää. Olen ollut ihan samaa mieltä siitä. Keskustelu ei koskenut tätä vaan sitä monelleko se ominaisuus on tärkeä. Minä sanon, että täysin puhdas niche feature ja instragram yms. tärppi. Jos se oikeasti lisäisi myyntiä, niin joka ikinen pulju olisi sen jo kopsannut omaan kiuluunsa.

Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.
Toteutus on ihan eri asia kuin ominaisuuden vienti tuotantoautoihin saakka. Toki onhan tässä tietysti yksi esimerkki, jossa featuret hajoilee, kun vähän testaillaan ja kehitellään.
 
Sille en voi mitään, jos et ymmärrä ketjussa lukemaasi. Ominaisuus on varmasti tärkeä ja hyvä niille jotka sitä käyttävät, sehän on täysin selvää. Olen ollut ihan samaa mieltä siitä. Keskustelu ei koskenut tätä vaan sitä monelleko se ominaisuus on tärkeä. Minä sanon, että täysin puhdas niche feature ja instragram yms. tärppi. Jos se oikeasti lisäisi myyntiä, niin joka ikinen pulju olisi sen jo kopsannut omaan kiuluunsa.


Toteutus on ihan eri asia kuin ominaisuuden vienti tuotantoautoihin saakka. Toki onhan tässä tietysti yksi esimerkki, jossa featuret hajoilee, kun vähän testaillaan ja kehitellään.
Juujuu, tuli kyllä jo selväksi että me muut ollaan tässä oltu väärässä. Homma on minun puolestani käsitelty. Koitan myös jatkossa panostaa luetun ymmärtämiseen, niin ymmärrän sitten paremmin sinunkin viestisi.
 
Jos ihan aidosti harrastukseen/työhön kuuluu pakollisia ikäviä telttamajoituksia paikoissa joihin autolla saavuttu, niin sitten varmaan ollut aiemminkin ajoneuvo missä yöpyä, ja siihen varmaan ilmastointi iso plussa.
Miksi telttamajoituksen pitäisi olla pakollinen ja ikävä? Itse olen nukkunut Teslassa ihan vain siksi että se on mahdollista, en siksi että olisi pakko.

Autolla pääsee todella upeisiin paikkoihin ja maisemiin retkeilemään ja yön hinta 0€. (No ilmastointi vie vähän sähköä toki) Lisäksi ilmastoidussa autossa on todella hyvä nukkua, itseasiassa aion nukkua autossa ensi kesänä ihan kotipihallanikin jos tulee kovat helteet, koska asunnossani ei ole vielä ilmalämpöpumppua.
 
Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.

Toisaalta autossa on aivan kaikki valmiina, tarvitaan vain jokunen koodirivi ja sillä saattaa saada tuhansia autoja myytyä niin miksi ei?
Jos se on valmiina, niin "muutamalla koodirivillä".

Jos auton ohjaus alusta on alunperin suunniteltu siihen että vastuksia voi kytkeä etänä päälle, niin siellä on mietitty ne kuviot. Ei auto teollisuus ole kuitenkaan sähköistynyt niin että tehdään uusi auto, ja suunnitellaan ja toteutetaan se kokonaan puhtaalta pöydältä uusiksi. Auto yhtiöt takoo miljardeja siihen uuteen "ohjauspuoleen". Penkinlämittimet, ratin lämmittimet, lämitettävät lasit jne ovat vanhaa tavaraa, paikallisväylät, ja käyttöliittymät. (ei välttämättä ensimmäisenä vedetty uusiksi) Teknisesti voi toki sinne mennä viestiin sekaan, mutta sitä ei varmaan kovin helpolla haluta, vaan vähintään joku testattu rajapinta. Sitten vähän se että mitä komponentteja sen takia pitää pitää käynnissä. Energiatehokkuuden kannalta ilmastointi vie toki paljon energiaa, ja tarvii ajoakkuja, joten sinä aikana ei tarvi niin nuuka olla.
Toinen ääripää on sitten "keskustietokone" joka ohjaa kaikkea, no siinä sitten toisenlaiset riskit ja ei sitä lähentelevissäkään aina se energia tehokkuus ole ihan nappiin mennyt.

Pilvipalveluissa pilven voi ajatella toimivan jonkinlaisena molarina, mutta ja pitää se sinnekkin koodata, ja auton pitäisi kuitenkin toimia itsenäisesti, ei voi liika nojata pilveen.

Yritän sanoa että se että jos toteutus ei vastaa tämänpäivän toiveita ja vaatimuksia, niin aikanaan ei välttämättä täysin väärin, vaan ehkä jopa edistynyt.

Ja siinä samaa mieltä että pidemmässä juoksussa ne autovalmistajat jotka eivät saa systeemeitään ketteriksi ovat vaikeuksissa. En usko, enkä toivo, että autot kuitenkaan menevät yhden keskitetyn järjestelmän taakse.
 
Tässä on varmaan joku näkemysero, kun ei mielestäni Teslan camp mode ole kyllä mikään leiri. Joo, saa sillä nukuttua mutta ruuanlaitto/lämmitys on kyllä se tärkeämpi itselleni. Mielestäni hienoa että innovoivat moodilla, mutta aika pahasti vajaaksi se on jäänyt kun virran ulosotto on olematonta.

Preferoisin ennemmin noita virran ulosottoja ainakin henkilökohtaisesti, varsinkin kun ilmastointia voi kuitenkin käyttää autossa kuin autossa. Tämä toki johtuu siitä ettei talvella tule nukuttua pidempään leirintäalueella, teltassa eikä täten autossakaan. Tilanne voisi olla eri jos pitäisi pakkasessa autossa nukkua yön yli
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on varmaan joku näkemysero, kun ei mielestäni Teslan camp mode ole kyllä mikään leiri. Joo, saa sillä nukuttua mutta ruuanlaitto/lämmitys on kyllä se tärkeämpi itselleni. Mielestäni hienoa että innovoivat moodilla, mutta aika pahasti vajaaksi se on jäänyt kun virran ulosotto on olematonta.

Preferoisin ennemmin noita virran ulosottoja ainakin henkilökohtaisesti, varsinkin kun ilmastointia voi kuitenkin käyttää autossa kuin autossa.
Yöpymisessä (mm. nukkumiset kotipihassa), niin sen lämmityksen, ilmanvaihdon lisäksi osa arvostaa sitä miten näppärästi sen takapenkin saa sängyksi, ja jos ei kovin privaattiparkki niin ehkä takalasin ja kattolasin kaihtimen lisäksi sivulaisessakin voisi olla jotain.

Tukevia 230v, 400v ulostuloja moni pitää yöpymistä tärkeämpänä, siis ihan muut käyttötarkoitukset mielessä kuin yöpymiset. Ja jos jossain kotipihan kaltaisessa ympäristössä yöpyy, missä valtakunnan sähköverkkoa tarjolla niin autossa riittää tarpeeksi tukeva USB-C pitkälle....

Mutta aivan ilmeisesti sähköretkeilyautoille on kysyntää, Saksalaisilla valmistajilla olisi kyllä runkoa sellaiselle, siis koria missä voisi vähän sisustaa uudistamalla saada jonkinlaiset makuupaikat. ja ehkä Saksasta löytyisi polttoainelämmittimen valmistajiakin, vähän sillain epävirallisesti tuki sellaiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Auto ja sen ohjelmisto on tehty alusta alkaen täysin väärin jos tuollaista featurea ei saa ketterästi tehtyä.

En omista koiraa mutta käsittääkseni näitä rikottuja ikkunoita koirien takia on aika paljon? Tai ainakin kaikki tietävät ilmiön. Ja toki vielä paljon enemmän ihan vaan sitä että koiraa pidetään autossa jonkun aikaa.
Ja kun miettii Teslaa ja telttailua niin sehän vasta väärin onkin tehty, kun ei ole edelleenkään kunnollista virran ulosottoa. Jos "telttailisin autossa" niin kyllä kunnollinen virran ulosottoa olisi minimivaatimus. Tesla ei jatkoon siis.
 
Tuo 300km latausten välillä on aika hyvä suoritus. Omalla autolla autobahn kulutus ollut siellä 40kwh/100km tienoilla joten vähän tiuhempaa joutuu pysähtelemään.
Miten paljon sähköauton kulutus nousee käytännössä tuollaisessa ripeämmässä siirtymäajossa? Siis ei vain repäistä hetkellisesti vaan ajetaan pitkää matkaa liikennetilanteen salliessa esim. 140 km/h tai 160 km/h.
 
Juujuu, tuli kyllä jo selväksi että me muut ollaan tässä oltu väärässä. Homma on minun puolestani käsitelty. Koitan myös jatkossa panostaa luetun ymmärtämiseen, niin ymmärrän sitten paremmin sinunkin viestisi.
Jos jonkun kanssa keskustelu ei napostele niin yleensä parhaiten siitä selviää olemalla vastaamatta henkilölle. Olette nyt vain eri mieltä ja sillä selvä. Tämäkin keskustelu pyörii sellaisen asian ympärillä, josta ei oikein mitään kovaa faktaa ole olemassa niin ei auta kuin jakaa oma mutunsa ja antaa muiden päättää mitä mieltä ovat asiasta.
 
Toki i4 kontti on aavistuksen perseestä nukkumisen kannalta mutta verrattuna läpi satavaan telttaan ni ihan jees.
Miten olis kunnon teltta :)

Koiranomistajana ymmärrään dog moodin tarpeellisuuden. Mutta rahellisesti sanottuna aika marginaaliporukan touhua kuitenkin. Ei niitä koiria suurimmalla osalla ole mukana kauppareissulla tai harrasta jotain aktivisesti koirien kanssa. Hyvä fiitsöri kuitenkin. Jos meillä koirat autossa, niin taitaapi olla aina niin, että toinen puolisko ulkoiluttaa niitä sillä välillä kun toinen on kaupassa. Jos taas yksin likeenteessä, niin koirat ei ole mukana.

Retkeilymoodia on vaikeampi ymmärtää, tai ei, jos asiaa ajettalee hieman amerikkalaisittain. En saatana menisi autoon nukkumaan jos mahdollisuus on ulkona nukkua. Olkoot sitten leirintäalue tai saati sitten oikeasti metsässä jossain. Mutta onhan tämänkin kiva lisä jos välttämättä nyt haluaa nukkua "sisätiloissa" ja teltta on ehdoton nogo.

Onko muuten Teslassa eroa dogimoodin ja cämppismoodin välillä vai ovatko samoja asioita ? Ja paljonkos tälläinen moodi haukkaa energiaa / tunti ? Ja miten nämä eroavat siitä normaalista moodista jossa auto on vain "käynnissä" ? ( ajovalot nyt ainakin on pois, olettaisin )

Joskun kun on tullut odoteltua autossa hieman pidempään, olen kaivannut sellaista kulutusmittaria josta näkisi paljonko energiaa kuluu tai mikä tehontarve on juuri sillä hetkellä. Tyhmä autoni vääntää kulutuksen parkissa ollessa muotoon kWh/100km, mikä on aikasen idioottimaista. Ota siitä nyt tolkkua paljonko auto kuluttaa parkissa. Olettasin että Teslalla on asia mietitty hieman paremmin ? Tämä asia olisi varmaan sellainen 500 EUR koodaus juttu. Auto liikkeellä kulutus näytetään kWh/100km , auto parkissa kulutus kW / h.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman huono yksikkö tuo % kun akkukokoja on erinlaisia, mutta tuosta nyt saa kalkuloitua 2,3 kW/h tälläisessä ääritilanteessa.
 
Miten olis kunnon teltta :)

Koiranomistajana ymmärrään dog moodin tarpeellisuuden. Mutta rahellisesti sanottuna aika marginaaliporukan touhua kuitenkin.

Onko muuten Teslassa eroa dogimoodin ja cämppismoodin välillä vai ovatko samoja asioita ? Ja paljonkos tälläinen moodi haukkaa energiaa / tunti ? Ja miten nämä eroavat siitä normaalista moodista jossa auto on vain "käynnissä" ? ( ajovalot nyt ainakin on pois, olettaisin )
Muuta koiranomistajan tilalle perheellinen niin käyttäjäkunta laajeni juuri rajusti. Saa jättää pienet nukkumaan autoon kun käy äkkiä kaupassa ilman häslinkiä.

Kämpissä ei ole ovet lukossa ja audio ym pysyy päällä.
 
Saa jättää pienet nukkumaan autoon kun käy äkkiä kaupassa ilman häslinkiä.
No eihän noin saa tehdä, jos nyt hieman jeesustellaan.

Miten ihmiskunta on sevinnyt tähän asti ilman dog/camp moodia :)
Mutta hyvä juttu tuo on, ei siinä mitään. Sietäisi olla kaikissa autoissa.

Vielä yksi kysmys, kun teslamies kököttää parkissa ( lataus) , onko sillä camp moodi päällä vai onko olemssa vielä joku muu moodi jota käytetään parkkikökötykseen ?
 
No eihän noin saa tehdä, jos nyt hieman jeesustellaan.

Miten ihmiskunta on sevinnyt tähän asti ilman dog/camp moodia :)
Mutta hyvä juttu tuo on, ei siinä mitään. Sietäisi olla kaikissa autoissa.

Vielä yksi kysmys, kun teslamies kököttää parkissa ( lataus) , onko sillä camp moodi päällä vai onko olemssa vielä joku muu moodi jota käytetään parkkikökötykseen ?
Jos kuskin penkillä ei ole ketään niin auto "sammuu". Jos siis joku muu kuin kuski jää autoon odottamaan niin camp modella saa pidettyä lämmityksen/ilmastoinnin jne päällä niin kauan kun haluaa.

Kai sitä hengissä selviää, mutta jos on vaikka kova helle niin tukalaa voisi olla autossa odottaa ilman ilmastointia? Taikka 30 asteen pakkasessa voisi tulla äkkiä vilu jos lämmitys ei ole päällä.

Jos istuu kuskinpenkillä odottamassa niin tällöin ei tarvitse laittaa camp modea koska auto pysyy käynnissä muutenkin.
 
Miten olis kunnon teltta :)

Koiranomistajana ymmärrään dog moodin tarpeellisuuden. Mutta rahellisesti sanottuna aika marginaaliporukan touhua kuitenkin. Ei niitä koiria suurimmalla osalla ole mukana kauppareissulla tai harrasta jotain aktivisesti koirien kanssa. Hyvä fiitsöri kuitenkin. Jos meillä koirat autossa, niin taitaapi olla aina niin, että toinen puolisko ulkoiluttaa niitä sillä välillä kun toinen on kaupassa. Jos taas yksin likeenteessä, niin koirat ei ole mukana.

Retkeilymoodia on vaikeampi ymmärtää, tai ei, jos asiaa ajettalee hieman amerikkalaisittain. En saatana menisi autoon nukkumaan jos mahdollisuus on ulkona nukkua. Olkoot sitten leirintäalue tai saati sitten oikeasti metsässä jossain. Mutta onhan tämänkin kiva lisä jos välttämättä nyt haluaa nukkua "sisätiloissa" ja teltta on ehdoton nogo.

Onko muuten Teslassa eroa dogimoodin ja cämppismoodin välillä vai ovatko samoja asioita ? Ja paljonkos tälläinen moodi haukkaa energiaa / tunti ? Ja miten nämä eroavat siitä normaalista moodista jossa auto on vain "käynnissä" ? ( ajovalot nyt ainakin on pois, olettaisin )

Joskun kun on tullut odoteltua autossa hieman pidempään, olen kaivannut sellaista kulutusmittaria josta näkisi paljonko energiaa kuluu tai mikä tehontarve on juuri sillä hetkellä. Tyhmä autoni vääntää kulutuksen parkissa ollessa muotoon kWh/100km, mikä on aikasen idioottimaista. Ota siitä nyt tolkkua paljonko auto kuluttaa parkissa. Olettasin että Teslalla on asia mietitty hieman paremmin ? Tämä asia olisi varmaan sellainen 500 EUR koodaus juttu. Auto liikkeellä kulutus näytetään kWh/100km , auto parkissa kulutus kW / h.
Joo kunnon teltta olisi ollut kiva mutta kyllä hätävarana autokin meni.
Kulutus näytti olevan noin 0,5kw/tunti kun ilmastointi pelkästään päällä. Aamulla oli hieman ylempänä kun aurinko alkoi porottaa. Jokatapauksessa varsin olematonta kulutus vaikka ei varmasti olekaan niin optimoitu tilanne ku teslassa, koska bemmissä ajovalmius päällä joka oletettavasti jotain kuluttaa jostain siihen pelkän ilmanvaihdon lisäksi.
 
Teslassa toi camp-moodin käyttäminen on pakollistakin jos autoon jää lapsia ja kuski poistuu esim. kauppaan. Muuten pärähtää hälyttimet huutamaan hetken päästä kun auto toteaa että sisään on tunkeuduttu.

Mielestäni noi camp- ja dog-moodit on mainioita ominaisuuksia, vaikkei autossa ikinä nukkusikaan. Hieman ehkä väärinymmärrettyjäkin noi siinä mielessä, että ei autossa nukkua tarvi että noita voi hyödyntää.
 
Teslassa toi camp-moodin käyttäminen on pakollistakin jos autoon jää lapsia ja kuski poistuu esim. kauppaan. Muuten pärähtää hälyttimet huutamaan hetken päästä kun auto toteaa että sisään on tunkeuduttu.

Mielestäni noi camp- ja dog-moodit on mainioita ominaisuuksia, vaikkei autossa ikinä nukkusikaan. Hieman ehkä väärinymmärrettyjäkin noi siinä mielessä, että ei autossa nukkua tarvi että noita voi hyödyntää.
Tuossa käytössä moodin pitäisi olla 100% luotettava ja Teslan tapauksessa se on näyttänyt toimivan ulkoisesti, vaikka ei ole toiminut oikeasti...

Siinä vaiheessa kun joku jättää helteellä tuon varassa jotain elävää autoon niin on itse vastuussa tuloksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 293
Viestejä
4 867 462
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom