Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Autobildin 130km/h nopeudella ajetussa motaritestissä on joitain yllätyksiä
iX50 menee enemmän tonne SUV möhkökategoriaan. Tosin onhan tuossa kulutus wh/km tietty melkoinen, wltp-range on vaan ”realistisempi” syystä tai toisesta.
On kyllä yllättäviä lukemia, Cupra Born hyppää tuolla ainakin silmille karmealla yli 50% dropillaan.
Atto 3 taitaa olla tiloiltaan isompi kuin kolmonen. Sillä ei toki ole väliä, vaan kokonaispinta-alalla, joka on kiinalaisessa perunassa isompi. Voimalinja ei myöskään ole yhtä pätevä, joten vajaan vuoden perusteella keskikulutus noin 20. Tuosta toki moottoritietä ja myös moottoritienopeuksia huomattava osa, kun Klaukkalasta alkavat hitaammat nopeudet ovat pienemmässä roolissa.BYD taitaa olla pienemmän kokoluokan auto, että kulutuskaan ei olisi suurehko? Nykyisellä Teslalla se on kesällä 20-21kWh 20" vanteet ja talvella menee 18" vanteilla 18-19kWh. Kokonaiskulutus ollut 18kWh koko omistukselta.
Bornin verrokki on ID.3, ei 4/5.On, koska kyse on MEB-alustan autosta ja tuolla on id5 ja id4 liki identtisellä tekniikalla paljon paremmilla sijoilla ja liki sama % mikä katoaa wltp:stä. Sitten Born josta katoaa wltp:stä 15 %-yks enemmän maagisesti, vaikka arkijärjellä pitäisi olla päin vastoin pienemmän ilmanvastuksen takia.
Jotain mätää tuossa testissä on.
Veikkaan että ratkaiseva ero tulee jo siitä, että ID.3 ja Born ovat selvästi lyhyempiä autoja. Suurissa nopeuksissa jokainen 10 cm auton pituudessa parantaa kulutuseroa (korkea vs. matala nopeus) huomattavasti.
Joku tuossa testissä mättää ja pahasti. Eniten minulla otti silmään:Bornin verrokki on ID.3, ei 4/5.
ID.3:n tulos suhteessa wltp:hen -49,3% vs. Born -54,4% joten ihan linjassa nuo ovat.
Veikkaan että ratkaiseva ero tulee jo siitä, että ID.3 ja Born ovat selvästi lyhyempiä autoja. Suurissa nopeuksissa jokainen 10 cm auton pituudessa parantaa kulutuseroa (korkea vs. matala nopeus) huomattavasti.
Poijjaat oli sekoilleet Bornin WLTP:ssä ja akkukoossa. Oikeasti tuo 226 km syntyi pikkuakkuisella. Lisäksi unohtivat mainita sellaisen pikkujutun, että Born 58 kWh:n ajettiin +2,5 C:ssa, kun esim. ID.3:n 287 km syntyi mukavassa +20 C:ssa. Kekkonen sanois pari vahvaa sanaa.Hmmm, mielenkiintoista. Eikö tämä pitäisi näkyä ilmanvastuskertoimessakin jo eli auton pituus on jo "huomioitu" valmiiksi?
@TommiZeliard sulla varmaan tähän löytyy vastaus?
Vaikka tässä ilmeisesti virheitä onkin niin mielenkiintoiset ovat ihmisten mielikuvat omistakin autoista. Juuri viikolla tuli kahvipöydässä juttua montako kertaa piti ladata (ev6) että pääsin perille. Sanoin että noin 200 km välein kun ajaa tikkari+10, johon päivystävä Y kuljettaja nauraen vastasi että 450 km menee hänen auto moottoritietä, Niromieskin oli sitä mieltä että hänen autossa parempi range motarilla. No tiedä häntäAutobildin 130km/h nopeudella ajetussa motaritestissä on joitain yllätyksiä
iX50 menee enemmän tonne SUV möhkökategoriaan. Tosin onhan tuossa kulutus wh/km tietty melkoinen, wltp-range on vaan ”realistisempi” syystä tai toisesta.
Ja softaversio jos kylmällä ajettu. Vanhempi softa piti akun kokoajan aika lämpimänä. Päivityksen jälkeen antoi jäähtyä kylmemmäksi.MEB autoilla jotain eroa voi tulla siitä, että akkuja on eri valmistajan tekemänä, vaikka ilmoitetut kapasiteetit ovat samoja. Voivat siis käyttäytyä hieman eri tavoin esim. samassa lämpötilassa.
Onko sulla joku miniakkuversio? Liki 300 pitäis vähintään päästä isompikin naula päässä.Vaikka tässä ilmeisesti virheitä onkin niin mielenkiintoiset ovat ihmisten mielikuvat omistakin autoista. Juuri viikolla tuli kahvipöydässä juttua montako kertaa piti ladata (ev6) että pääsin perille. Sanoin että noin 200 km välein kun ajaa tikkari+10, johon päivystävä Y kuljettaja nauraen vastasi että 450 km menee hänen auto moottoritietä, Niromieskin oli sitä mieltä että hänen autossa parempi range motarilla. No tiedä häntä![]()
Ihan se normi isompi akku awd. Ehkä 100 - 0% voisi mennä 300km mutta sitten menee lataamisessa aikaa aika reilusi.Onko sulla joku miniakkuversio? Liki 300 pitäis vähintään päästä isompikin naula päässä.
Tarkennan eli omat kokemukset lähinnä Ruotsi Tanska läpi Saksaan köröttelystä. Siinä saa ajella noin 1000 km motaria ennen kuin alkaa autobahn ja kulutukset menee uusii sfääreihin. Osan matkaa rajoitus talvisinkin Ruotsissa 120 ja Tanskassa 130.Kia EV6 GT (77 kWh akkusen) range motarilla kylmässä säässä (110km/h ja -10°C ) on EV-databsen mukaan 255km. Mutta 80% jälkeen latausnopeus alkaa tippua radikaalisti, joten siihen nähden 200km vaikuttaisi aika järkevältä latausväliltä.
Toisaalta missä suomessa pääsee ajamaan 200+ kilsaa motarilla?
Aika moni laskee tuolla tavalla..Tuossa pitää tosiaan huomioida asia että tuo on laskenut jälleenmyynti arvon tilanteessa jossa ostaa uuden BZ4Xn. Oikea jälleenmyynti arvo taitaapi olla sit vähemmän kun oikeeseen rahaan vaihtaa.
Mitä ihmettä tarkoittaa kW kulutus? kW on tehon yksikkö kun taas kWh on energian yksikkö. Ja kWh / 100km tarkoittaa minkä verran energiaa kuluu 100km matkalla.Niin siis tuossa taulukossasi on kulutus kWh / 100km kun taas GGoljatti puhui kW kulutuksesta.
Femmalla pääsee täydellä akulla 1-tietä kesällä 340 km/130 km/h eli luulis ev6 pärjäävän 300km sopivalla latausvälillä.Ihan se normi isompi akku awd. Ehkä 100 - 0% voisi mennä 300km mutta sitten menee lataamisessa aikaa aika reilusi.
Tuollakin siis fifty-sixty pääseekö hesasta tampereelle vai joutuuko lataan pirkkalassaKia EV6 GT (77 kWh akkusen) range motarilla kylmässä säässä (110km/h ja -10°C ) on EV-databsen mukaan 255km. Mutta 80% jälkeen latausnopeus alkaa tippua radikaalisti, joten siihen nähden 200km vaikuttaisi aika järkevältä latausväliltä.
Edit: Näköjään suomessa pääsee 350km motarilla Turusta Vaalimaalle
En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se epäselvä asia. Eli jos moottori kuluttaa tehoa n kW niin silloin kulutus on n kW. Jos haluaa tietää että paljonko energiaa kuluu tietylle matkalla (esim. Wh/km) niin sitten täytyy tietenkin tietää myös nopeus. Eli jos kulutus on 27kW ja nopeus on 137km/h niin silloin kWh/100km muodossa ilmoitettu kulutus on 27kW / (137 km/h) = 197 Wh/km = 19,7 kWh / 100km.Mitä ihmettä tarkoittaa kW kulutus? kW on tehon yksikkö kun taas kWh on energian yksikkö. Ja kWh / 100km tarkoittaa minkä verran energiaa kuluu 100km matkalla.
Viisastellaan sen verran että ei pääse, välissä on Kehä3 jossa on 100kmh rajoitus Espoon puolella ja 80kmh Vantaan puolella.Edit: Näköjään suomessa pääsee 350km motarilla Turusta Vaalimaalle
Se että mikä auto ilmoittaa kulutuksen keskitehona. Kulutus kun ei edelleenkään voi olla jotain kilowattia.En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se epäselvä asia. Eli jos moottori kuluttaa tehoa n kW niin silloin kulutus on n kW. Jos haluaa tietää että paljonko energiaa kuluu tietylle matkalla (esim. Wh/km) niin sitten täytyy tietenkin tietää myös nopeus. Eli jos kulutus on 27kW ja nopeus on 137km/h niin silloin kWh/100km muodossa ilmoitettu kulutus on 27kW / (137 km/h) = 370 Wh/km = 37 kWh / 100km.
Blastermasterin EV6 AWD:llä mukava latausväli on 200 km kovemmilla nopeuksilla. Tarkoittaa sitä, että matka jatkuu vielä. Pelkkä Hki-Tre sujuu leikiten. EVDatabasen 110 km/h@-10 C on vanhalle nelivedolle 285 km ja faceliftille 320 km (akkua kasvatettiin 09/2024).Tuollakin siis fifty-sixty pääseekö hesasta tampereelle vai joutuuko lataan pirkkalassajos vetelee päivisakkorajoilla (mitä muuta motarilla edes viitsii ajaa).
Uskomaton määrä on kyllä markkinoilla katiskoja, joilla ei tampereen pohjoispuolelle pääse vaikka olisi 100% lähdössä.
Väitän että lähes kaikki sähköautot saa näyttämään näytössä "energiankulutuksen ajosuoroitetta kohden" sekä keskimääräisenä että hetkellisenä.Se että mikä auto ilmoittaa kulutuksen keskitehona. Kulutus kun ei edelleenkään voi olla jotain kilowattia.
No ei kyllä voida puhua tehonkulutuksesta, kun se teho ei kulu mihinkään. Vai voidaanko alkaa puhua myös nopeudenkulutuksesta?En tiedä, miksi minun pitäisi tietää kaikkien autojen ajotietokoneiden valikot. Jos GGoljatti sanoi että hänen autonsa näytti kulutuksen olevan 27 kW niin oletin että hänen autonsa valikoista sellainen vaihtoehto löytyisi. Ja totta helvetissä minkä tahansa auton tehonkulutus voi olla kilowatteja, kyllähän niissä kaikissa maksimiteho on useita kymmeniä tai satoja kilowatteja. Tiedän sen että useimmiten, kun puhutaan "kulutuksesta", tarkoitetaan "energiankulutusta ajosuoritetta kohden" mutta aivan hyvin voidaan puhua myös tehonkulutuksesta.
Watti = J/s, joule on energian yksikkö. Eli omasta mielestäni myös watti (tai kW) on ihan pätevä kulutuksen yksikkö, se kertoo kuinka monta joulea sekunnissa energiaa kuluu.No ei kyllä voida puhua tehonkulutuksesta, kun se teho ei kulu mihinkään. Vai voidaanko alkaa puhua myös nopeudenkulutuksesta?
Mutta joo tämä saa riittää minun osalta.
Mulla ihan perusmalli, ei GT. Eli talvella pienet 19” 235 leveät ja kesällä 20” 255. Osaltaan vähän tasoittaa ettei kesällä range älyttömiä muutu.Blastermasterin EV6 AWD:llä mukava latausväli on 200 km kovemmilla nopeuksilla. Tarkoittaa sitä, että matka jatkuu vielä. Pelkkä Hki-Tre sujuu leikiten. EVDatabasen 110 km/h@-10 C on vanhalle nelivedolle 285 km ja faceliftille 320 km (akkua kasvatettiin 09/2024).
Jos vanhalla nelivedolla tekee mukavasti pitkää matkaa em. olosuhteissa kahdella latauspysähdyksellä mennen laturille 10 %:lla ja ladaten nopeasti (jopa 16 - 20 min) 80:een, on keskimmäinen latausväli 0,7 * 285 km = 200 km. Ensimmäinen siivu voi olla enintään 285 km (=selvästi yli Tampereen), ja viimeinen enintään 0,8 * 285 km = 228 km.
Edit. Olikin puhe EV6 GT:stä. Kyseinen katiska on erittäin suorituskykyinen automalli 430 kW tehollaan (0-100 3,5 s), minkä myötä kulutus on normaalia nelivetoa suurempi. Ohessa tuon tehomallin kulutukset ABRP:lla, Hki-Tre.
Kesäksi (+20 C) laitoin nopeutta 109 % vs. rajoitus, mutta enintään 129 km/h. Perillä on 45 % akkua, jos täydellä lähti.
Talvella (-20 C) nopeus oli 110 %/109 km/h. Perillä 32 %, jos sadalla lähti.
@Grez taisit tarkoittaa, että 37 kW teholla (ajaen 137 km/h) olisi kulutus 37 / (137 / 100) = 27 kWh/100 km.
![]()
![]()
Aika juhlavat 530 W valoihin? Vai mitähän ihmettä tuo pitää sisällään. Auton ajovalot vie tyypillisesti muutamia kymmeniä watteja.Mulla ihan perusmalli, ei GT. Eli talvella pienet 19” 235 leveät ja kesällä 20” 255. Osaltaan vähän tasoittaa ettei kesällä range älyttömiä muutu.
Tässä muuten kuva yhdeltä reilu 200 km väliltä. Auton mielipide mihin sähköä kulunut sitten viime latauksen. Lämpö noin -5 ja Ruotsalaista moottoritietä 130-120 kmh. Akun ja kabiinin lämmitys vienyt suurinpiirtein saman verran energiaa.
![]()
Kuulostaako tämä oikealta:Watti = J/s, joule on energian yksikkö. Eli omasta mielestäni myös watti (tai kW) on ihan pätevä kulutuksen yksikkö, se kertoo kuinka monta joulea sekunnissa energiaa kuluu.
@Grez siis puhuu energiavirran (flux) suuruudesta, sinä puhut energiavaraston kulumisesta. Molemmat kyllä ilmaisevat pätevästi kulutusta tässä tapauksessa.
Tuo lamppu tarkoittaa kaikkea elektroniikkaa, valot, radio, näytöt jne.Aika juhlavat 530 W valoihin? Vai mitähän ihmettä tuo pitää sisällään. Auton ajovalot vie tyypillisesti muutamia kymmeniä watteja.
Ja mitähän tuo patteri-plussa on, aika paljon sekin kun 4,3 kW?
Aika huono rinnastus tuo km/h esimerkki. Ei kukaan ole väittänyt että km/h:ta voisi käyttää matkan yksikkönä.Kuulostaako tämä oikealta:
"Kilometriä tunnissa = km/h, km on matkan yksikkö. Eli omasta mielestäni myös km/h on ihan pätevä matkan yksikkö, se kertoo kuinka monta kilometriä tunnissa matkaa kuluu."?
Kyllähän km/h tosiaan kertoo montako kilometriä tunnissa matkaa kuluisi. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään matkasta, ellei tiedetä lisäksi aikaa -> km/h on surkea matkan yksikkö. Aivan samoin kW on surkea energian/kulutuksen yksikkö, koska se yksinään ei kerro mitään energiasta ilman, että tiedetään myös aika.
Esim. Kumpi kuluttaa vaatteiden pesuun enemmän energiaa, pesukone A, 0,5 kW, vai pesukone B, 0,7 kW? Minä en sitä näe tuollaisen mukamas energian/kulutuksen yksikön perusteella. Jos saadaan lisäksi tietää pesuohjelmien kestot, A 3 h ja B 2 h, voi nähdä, että A:n energiankulutus on suurempi, vaikka sen teho oli selvästi pienempi. Teho ei siis yksinään kerro mitään kulutuksesta. Energian yksikkönä kWh on paljon paljon pätevämpi. Jos pesuohjelmien kulutukset ovat A 1,5 kWh ja B 1,4 kWh, nähdään suoraan, että A:n kulutus on suurempi.
Eiköhän jo riitä tästä aiheesta. Sähköautoissa tehon yksikkö on kW ja energian kWh/100 km. Kaikki muu venkoilu vain hämmentää ihmisiä.
EV6:ssa tuolla näytöllä tosiaan % lukema kokonaiskulutus käynnistyshetkestä ja kW sen hetkinen teho. Uudemmassa softassa tuo hupielektroniikan symboli on joku järkevämpi kuin hehkulamppu. Hupielektroniikka näyttää vievän aina vähintään 400wTuo lamppu tarkoittaa kaikkea elektroniikkaa, valot, radio, näytöt jne.
Patteri näyttää akun lämmitystä ennen pikalatausta. Kaikissa alla sen hetken teho.
Onko kokemuksia Smart #1 tai #3
On taas jauhettu aika pitkään aiheen ohi yksiköistä jne. Voitaisko palata takaisin aiheeseen eli autoihin. Saa jatkaa jossain fysiikkaketjussa.Kuulostaako tämä oikealta:
"Kilometriä tunnissa = km/h, km on matkan yksikkö. Eli omasta mielestäni myös km/h on ihan pätevä matkan yksikkö, se kertoo kuinka monta kilometriä tunnissa matkaa kuluu."?
Kyllähän km/h tosiaan kertoo montako kilometriä tunnissa matkaa kuluisi. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään matkasta, ellei tiedetä lisäksi aikaa -> km/h on surkea matkan yksikkö. Aivan samoin kW on surkea energian/kulutuksen yksikkö, koska se yksinään ei kerro mitään energiasta ilman, että tiedetään myös aika.
Esim. Kumpi kuluttaa vaatteiden pesuun enemmän energiaa, pesukone A, 0,5 kW, vai pesukone B, 0,7 kW? Minä en sitä näe tuollaisen mukamas energian/kulutuksen yksikön perusteella. Jos saadaan lisäksi tietää pesuohjelmien kestot, A 3 h ja B 2 h, voi nähdä, että A:n energiankulutus on suurempi, vaikka sen teho oli selvästi pienempi. Teho ei siis yksinään kerro mitään kulutuksesta. Energian yksikkönä kWh on paljon paljon pätevämpi. Jos pesuohjelmien kulutukset ovat A 1,5 kWh ja B 1,4 kWh, nähdään suoraan, että A:n kulutus on suurempi.
Eiköhän jo riitä tästä aiheesta. Sähköautoissa tehon yksikkö on kW ja energian kWh/100 km. Kaikki muu venkoilu vain hämmentää ihmisiä.
Kiinalainen "Maybach" sadalla tuhannella. Kun katsoo EQS, i7 jne hintoja niin kova haaste.
Eiköhän se ole niin, että Maybachin asiakaskunta ole pääasiassa vanhan liiton miehiä, eli merkki merkkaa. Joko sulla on Maybach tai Mersu tai sitten ei ole.Sanoisin, että jos kaupataan huonompaa tuotetta yli satku kalliimmalla niin ei paljon merkkiuskollisuus paina valinnassa.
Toisaalta nuo luxusjahdit ovat noin yleisesti vanhojen miesten juttu, ovat aina oleet ja tulevat olemaan.. Vanhoja miehiä tulee kokoajan lisää.Eiköhän se ole niin, että Maybachin asiakaskunta ole pääasiassa vanhan liiton miehiä, eli merkki merkkaa. Joko sulla on Maybach tai Mersu tai sitten ei ole.
Asiat kuitenkin muuttuvat, kun vanhan liiton miesten rivit harvenevat.
Toisaalta nuo luxusjahdit ovat noin yleisesti vanhojen miesten juttu, ovat aina oleet ja tulevat olemaan.. Vanhoja miehiä tulee kokoajan lisää.
Sanoisin, että jos kaupataan huonompaa tuotetta yli satku kalliimmalla niin ei paljon merkkiuskollisuus paina valinnassa.
Tuosta laitoinkin viestiä joku aika sitten, kun huomasin, että mifa 9 sivu oli kadonnut. Nyt mallistossa vain sähköpakuja. Harmi, kun tuo mifa 9 oli lähes ainoa Suomessa myynnissä oleva luxus sähköhenkilönkuljetuspaku.Suomessa Maxus lopettaa henkilöautojen myynnit ja keskittyy tavarapuoleen
Lisätään vielä lähde mihin törmäsin Facebookin puolella: Heidi Nieminen on LinkedIn: Autoala ja käyttövoima. Se ihana keskustelunaihe Esson baarissa. Onko se…