Yleistä keskustelua sähköautoista

camp ja dog modet meillä ollut ahkerassa käytössä siitä asti ku eka ässä laitettiin, 2020 tammikuussa. Dog mode pelannu tähän asti hyvin. Camp mode tosin se käytetympi ku lapset monesti venaa autossa ku kaupassa käydään jne..

Meille ainakin ollu jeppis nuo. Plus ns.pidä lämpötila asetus myös aina talvella käytössä ku kaupassa tai syömäs tulee käytyä. Pysyy auto lämpimänä sen aikaa. Tämä siis jos autoon ei jää ketään, muutoin sit camp tila et radiot sun muut pelaa.
 
Viimeksi muokattu:
camp ja dog modet meillä ollut ahkerassa käytössä siitä asti ku eka ässä laitettiin, 2020 tammikuussa. Dog mode pelannu tähän asti hyvin. Camp mode tosin se käytetympi ku lapset monesti venaa autossa ku kaupassa käydään jne..

Meille ainakin ollu jeppis nuo. Plus ns.pidä lämpötila asetus myös aina talvella käytössä ku kaupassa tai syömäs tulee käytyä. Pysyy auto lämpimänä sen aikaa.
Juuri tällaisia tapauksia varten voisi seuraava ollakin sähköauto. Itseä ohjaa lähinnä hinta ja edellämainitut ominaisuudet. Ajoa tulee niin vähän ja lähtökohtaisesti lyhyitä stinttejä että ajelen vaikka minkälaisella mankelilla, kunhan muu turha säätäminen jäisi minimiin.
 
Itsekin oikein ymmärrän tuon ilmastoinnin kaupassa käynnin ajan jos autossa muita. Mutta ei tähän muut valmistajat mitään camp modea käytä. Sinänsä Camp -moden hyöty noin muuten on aika pieni kun tosiaan auton kuin auton saa kyllä pysymään ilmastoinnin päällä. Lähinnä noissa saattaa häiritä näkyvät mittaristonvalot yms. kun auto ei ole "pois päältä", mutta käyttö olisi niin itsellä niin satunnaista että vaikea nähdä kovin isona ongelmana (ominaisuus jees, mutta ilmankin pärjää).
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran olen istunut ilmastoimattomassa paikallaan olevassa autossa ikkunat täysin auki kesäkeleillä, että sääliksi käy koiraa jos omistaja kohtelee noin.
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei sinänsä camp mode ollut mitenkään valintakriteerinä Teslaa ostaessa. Mutta oli se tiedossa. Suunnitelmana on käyttää sitä kesäisin, jos ollaan isolla sukulaisporukalla mökillä, jossa ei ole ihan kaikille nukkumapaikkaa. Siellä on usein myös kuuma nukkua, joten ilmastoitu nukkumispaikka olisi hyvä. Toistaiseksi lapset ovat niin pieniä, etteivät voi nukkua yksin, mutta pari kesää niin voidaan alkaa käyttämään aikuisten osalta autoa lisämajoituspaikkana. Ainakin harmittaisi, jos autossa ei olisi sitä, kun se nyt on mahdollista.
 
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Itse en uskaltaisi jättää oikeastaan mitään elävää varsinkaan kesähelteillä autoon yli 5 minuutiksi, vaikka olisi ikkunat ja ovet auki. Ei se huonosti liikkuva pyörtyvä mummo tai turvavöissä/häkissä oleva koira siitä itse pääse pois, jos edes tajuaisi. Mutta meitä on moneen junaan, itse nössöilen tuon kanssa. :)

Tällä viikolla koemaistamaan Model 3:sta ja Cupra Bornia. Ei ehkä ostohousut ole ekana jalassa mutta pitää käydä fiilistelemässä, vaikka nykypäivänä pitäiskin ostaa suoraan Teslalta etänä ilman kuuluisia välikäsiä.
 
Teslassa toi camp-moodin käyttäminen on pakollistakin jos autoon jää lapsia ja kuski poistuu esim. kauppaan. Muuten pärähtää hälyttimet huutamaan hetken päästä kun auto toteaa että sisään on tunkeuduttu.

Mielestäni noi camp- ja dog-moodit on mainioita ominaisuuksia, vaikkei autossa ikinä nukkusikaan. Hieman ehkä väärinymmärrettyjäkin noi siinä mielessä, että ei autossa nukkua tarvi että noita voi hyödyntää.
Tämä osaltaan selvensi asiaa. Feature tuntuu varmasti tesloissa tärkeältä, jos sitä on pakko käyttää tuollaiseen piipahdusasiointiinkin. Oletin tässä puhuttavan erityisesti pitkäaikaisesta käytöstä, kun esim. volkkarin 30 min koettiin lyhyeksi. Ts. piipahduksissa autot käyttäytyvät suurinpiirtein samalla tavalla.
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:

Kun nouset niin valitset tökkäämällä että pidä ilmastointi päällä (vakiona 30 minuuttia). Ei tartte mitään turvavöitä. VAG:n ilmastoinnin kikkailua vaatii lähinnä juuri tapauksissa missä haluaa viettää tuonteja siellä autossa (tai yöpyä).
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:
toi on kyllä ärsyttävä. ja kuinka helppo olisi auton päätellä että jätetään climate ja radio ees päälle koska muilla penkeillä viellä istutaan... mutta ei, auto virrattomaksi vaan heti, eihän se oo mahollista et autossa joku muukin kuin kuski.
edit, samoin ko jollei jaksa kuskina laittaa turvavyötä, ni keventää takamusta penkista ni loppuu piipaillu, siinä osattu kyllä katsella et ny ei oo penkissä ketään, vaikka kyseessä kuskinpenkki ja auto ajossa :D
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Sitä sopiikin miettiä mitä eroa on ihmisellä joka voi nousta autosta pois kun tulee liian kuuma (ja niin olen noussutkin) kun koiralla joka on häkissä tai valjaissa kiinni.

Ja joo ei ole dog mode teslaa vaan ihan tavallinen sähköauto jossa vaan pitää ajastaa ne ilmastoinnit jotta voi jäljitellä sitä dog modea.

Pärjäänhän mä ilmankin, pitää vaan suunnitella eläminen silloin niin että koira ei koskaan olisi mukana kun on tarkoitus käydä jossain niin että sitä ei saa autosta mukaan. Voisin myös kulkea bussilla. Muita nokkelia heittoja?
 
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?
Nouset autosta ja painat sen jälkeen napista virrat takaisin päälle niin kyllä ne päälle myös jää, ei tarvi mitään sen enempää kikkailua. Nosteleekohan jotkut ihan oikeasti jotain kahvakuulia siihen penkille saadakseen autoon virrat päälle?

Pelkän ilmastoinnin tietty saa muutenkin pysymään päälle kuten jo tuossa todettiin mutta jos haluaa myös infotainmentin pysyvän päällä niin sitten pitää painaa sitä fyysistä virtanappulaa.
 
Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Hyvin pärjäsi itsekin ennen dog modea koiran kanssa, mutta kyllähän tuo on hyödyllinen ja helpottaa silloin kun koira on mukana reissussa. Veikkaan kanssa, että yli prosentti koiran omistajista tuon dog moden omaan autoonsa ottaisi, jos saisi.
 
Yöpymisessä (mm. nukkumiset kotipihassa), niin sen lämmityksen, ilmanvaihdon lisäksi osa arvostaa sitä miten näppärästi sen takapenkin saa sängyksi, ja jos ei kovin privaattiparkki niin ehkä takalasin ja kattolasin kaihtimen lisäksi sivulaisessakin voisi olla jotain.

Tukevia 230v, 400v ulostuloja moni pitää yöpymistä tärkeämpänä, siis ihan muut käyttötarkoitukset mielessä kuin yöpymiset. Ja jos jossain kotipihan kaltaisessa ympäristössä yöpyy, missä valtakunnan sähköverkkoa tarjolla niin autossa riittää tarpeeksi tukeva USB-C pitkälle....

Mutta aivan ilmeisesti sähköretkeilyautoille on kysyntää, Saksalaisilla valmistajilla olisi kyllä runkoa sellaiselle, siis koria missä voisi vähän sisustaa uudistamalla saada jonkinlaiset makuupaikat. ja ehkä Saksasta löytyisi polttoainelämmittimen valmistajiakin, vähän sillain epävirallisesti tuki sellaiselle.
En kyllä käsitä mitä noilla polttoainelämmittimillä tekisi Keski-Euroopassa. Pääsääntöisesti "puskaparkitus" on kielletty ja jengi leireilee leirintäalueilla missä on 16A siniset sähkötöpselit tarjolla.

230V ulostulon saa muuten uudessa Teslassa hoidettua kohtalaisesti tuollaisella powerstationilla jota voi ladata USB-C:n kautta. Onhan se vähän surkeaa kun lataus tapahtuu 60W teholla, mutta joku 1kWh akullinen kuitenkin puskuroi ihan hyvin ja kahvinkeitin pörisee vain hetken ja sen jälkeen akku voi lirutella itseään täyteen sieltä autosta pari tuntia.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Onhan tuo dog mode näppärä. Ei tarvitse polttista jättää esim kaupan pihaan käyntiin, kun pelkona, että joku varastaa auton. Jos siis on kylmä tai kuuma ja autossa on ihmisiä tai eläimiä. Esim kissakaan ei kestä liian kuumaa.
 
toi on kyllä ärsyttävä. ja kuinka helppo olisi auton päätellä että jätetään climate ja radio ees päälle koska muilla penkeillä viellä istutaan... mutta ei, auto virrattomaksi vaan heti, eihän se oo mahollista et autossa joku muukin kuin kuski.
edit, samoin ko jollei jaksa kuskina laittaa turvavyötä, ni keventää takamusta penkista ni loppuu piipaillu, siinä osattu kyllä katsella et ny ei oo penkissä ketään, vaikka kyseessä kuskinpenkki ja auto ajossa :D
Miten tämä eroaa siitä, että teslassa pitää (yllä kerrotusti) laittaa moodi päälle, että häläri ei ala huutamaan? Sinällään tämä osoittaa vain, että pyörä uudelleen keksimällä on saatu kasa uusia ongelmia aikaan. Polttispohjalle rakennetussa Miissä virrat pysyy päällä viimeiseen elektroniin asti vaikka kuski olisi missä. Haittapuolena tietysti polttispuolelta tuttu auton voi pölliä. Korealaisissa avaimien poisvienti aiheuttaa varoitusäänen, mutta ei sammuta autoa. En tiedä onko jotain aikakatkaisua, ei ole koskaan sammunut omassa käytössä odotellessa. Utility-moodissa joutuu kikkailemaan, että saa ovet lukkoon jos kukaan ei ole sisällä (kuskin ovi avaimella kiinni). Rellu (megane) oli mielenkiintoinen kokemus, auto jäi käyntiin kuskin noustua, mutta piti ärsyttävää (Jarren suunnittelemaa) älämölöä. Volvosta ei ole muistikuvia eli todennäköisesti XC40 on käyttänyt loogisesti ja jäänyt käyntiin - hyötyjä polttisserkuista?
 
Miten tämä eroaa siitä, että teslassa pitää (yllä kerrotusti) laittaa moodi päälle, että häläri ei ala huutamaan? Sinällään tämä osoittaa vain, että pyörä uudelleen keksimällä on saatu kasa uusia ongelmia aikaan. Polttispohjalle rakennetussa Miissä virrat pysyy päällä viimeiseen elektroniin asti vaikka kuski olisi missä. Haittapuolena tietysti polttispuolelta tuttu auton voi pölliä. Korealaisissa avaimien poisvienti aiheuttaa varoitusäänen, mutta ei sammuta autoa. En tiedä onko jotain aikakatkaisua, ei ole koskaan sammunut omassa käytössä odotellessa. Utility-moodissa joutuu kikkailemaan, että saa ovet lukkoon jos kukaan ei ole sisällä (kuskin ovi avaimella kiinni). Rellu (megane) oli mielenkiintoinen kokemus, auto jäi käyntiin kuskin noustua, mutta piti ärsyttävää (Jarren suunnittelemaa) älämölöä. Volvosta ei ole muistikuvia eli todennäköisesti XC40 on käyttänyt loogisesti ja jäänyt käyntiin - hyötyjä polttisserkuista?
En mä sanonukkaan et eroaa, en ottanu ees kantaa teslaan.. ja vastaavasti se teslakin voisi sen itse päätellä et perhe jäi autoon...
 
Sama homma. Jatkuvasti käytössä ympäri vuoden. Joutuu vaan kikkailemaan ajastamalla sen esi-ilmastoinnin 30 min välein, kun ei ole varsinaista camping modea. Kaikki koiria omistavat tuttuni tekevät samaa, tai sitten on autossa valmiina se ominaisuus. Koiranomistajiahan onkin niin helkkarin vähän, että ihan turha moista ominaisuutta tuoda autoon, eikun…
Käytän itsekin tuota dog-modea ympäri vuoden. On tietty ihan erityisen hyvä juttu kesällä mustassa autossa, mutta myös talvipakkasilla jos koira on mukana. Camp-modea tulee käytettyä myös paljon. En ole autossa nukkunut kun muutaman yön, mutta pidemmillä road-tripeillä siellä kulkee jääkaappi mukana ja jatkuva virta on iloinen asia silloin kun auto seisoo tuntitolkulla parkissa jossain hiking-trailin lähtöpisteellä tai jonkun sellaisen majoituksen parkkipaikalla, jossa ei omaa jääkaappia ole ja matkaversiota ei saa verkkovirtaan/verkkovirtaa ei ole. Ei varmaan olisi auton hankkimista estävä puute, mutta ihan ehdottomasti hyödyllisempi ominaisuus kun ne lämmitettävät ratit, navigoinnit yms. hilavitkuttimet, joita ei joko tarvitse, tai jotka saat helposti hoidettua taskussa kulkevalla puhelimella.
 
Onhan tuo dog mode näppärä. Ei tarvitse polttista jättää esim kaupan pihaan käyntiin, kun pelkona, että joku varastaa auton. Jos siis on kylmä tai kuuma ja autossa on ihmisiä tai eläimiä. Esim kissakaan ei kestä liian kuumaa.
Mä olen laittanut ovet lukkoon, jos pitää jättää auto käyntiin.
 
230V ulostulon saa muuten uudessa Teslassa hoidettua kohtalaisesti tuollaisella powerstationilla jota voi ladata USB-C:n kautta. Onhan se vähän surkeaa kun lataus tapahtuu 60W teholla, mutta joku 1kWh akullinen kuitenkin puskuroi ihan hyvin ja kahvinkeitin pörisee vain hetken ja sen jälkeen akku voi lirutella itseään täyteen sieltä autosta pari tuntia.
Jep, mihinkään muuhun autoon tuollaista tonnin maksavaa asemaa ei saakaan otettua konttiin, kuin Teslaan. Kahvia saa kyllä keitettyä matkakeittimellä muutamalla kympillä.

Valintojahan nämä on. Itse olen käyttänyt muun muassa V2L:ää kesämökin pitämiseen lämpimänä sähköpatterilla, kun ei hotsittanut lähteä kaasupulloa vaihtamaan. Kotona taas pitänyt suorasähköllä lämpiävän tallin muutamana kalliimpana päivänä auton perässä.
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
Jos sitä paljon käyttää, niin senhän saa tökättyä johonkin niistä vapaista pikavalinnoista (veikkaisin ainakin, että samantyyliset optiot kuin hynyssä). Oon itse pistänyt sen siten, että kojelaudan tähti vie Carplayhin ja ratin tähti auton EV-valikkoon, josta pääsee autoa tökkäämällä säätämään lataus-% rajoja ja samassa näkymässä on minusta V2L ja utilitykin lyhyehkön valikon päässä (ellei peräti suoraan).
 
En kyllä käsitä mitä noilla polttoainelämmittimillä tekisi Keski-Euroopassa. Pääsääntöisesti "puskaparkitus" on kielletty ja jengi leireilee leirintäalueilla missä on 16A siniset sähkötöpselit tarjolla.
Kylmissä oloissa idea on se että sillä säästetään sähköä, jos ollaan akkujen varassa, ei kotipihassa, eikä kiinteäsähkön leirillä. Jälkimmäisessä se voi joillain markkinoilla olla kuitenkin kilpailuykyinen.

Saksalla en nyt viitannut keski-euroopan markkinoihin, vaan siihen että siellä on valmistajia joilla on koppimaisempaa sähköajoneuvoa, ja siellä on polttoaine lämmitin valmistajia. Heitto ei ollut erityisen vakava. vaan enemmän heikko toive. Polttoaine lämmittimet sopisi suomalaiseen ajoon, vaikka ei olisi mitään leiriytymis haaveita.
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
Eikös siellä ole takapenkillä suoraan se Suko-pistoke, ettei koko adapteria välttämättä edes tarvitse? Tosin pitää vetää roikka sitten ikkunasta, mutta ainakin talliin parkittajalle tuo on ihan ok?
 
Eikös siellä ole takapenkillä suoraan se Suko-pistoke, ettei koko adapteria välttämättä edes tarvitse? Tosin pitää vetää roikka sitten ikkunasta, mutta ainakin talliin parkittajalle tuo on ihan ok?
Juu, siellä on töpseli, josta muistaakseni saa samat tehot ulos kuin adapterilla. Jää kaadettujen penkkien alle. Hynyn mukana tuli suoraan tuo originaali adapteri, mutta eipä ole koskaan tullut käytettyä.
 
Eikös siellä ole takapenkillä suoraan se Suko-pistoke, ettei koko adapteria välttämättä edes tarvitse? Tosin pitää vetää roikka sitten ikkunasta, mutta ainakin talliin parkittajalle tuo on ihan ok?
Muistaakseni Kiassa vain jossain premium mallissa tulee tuo sisäpistoke ja alkuperäinen adapteri.
 
Muistaakseni Kiassa vain jossain premium mallissa tulee tuo sisäpistoke ja alkuperäinen adapteri.
Onko ne Kiassa oikeasti jättänyt tuo sisätöpselinkin pois? Hynyssä se ero oli minusta vain tuossa adapterissa. Nykyään tosin tulee kaikissa versioissa myös adapteri. Ei satu just nyt olemaan vanhaa hinnastoa, että miten se oli aiemmin.

e: Näyttää olevan Kiassa uudessakin optio kalliimpaan :facepalm:
 
Kuka sinua sääli kun siellä istuit? Jos sinäkin siellä pystyit istumaan niin miksei koirakin. Nythän puhuttiin tilanteesta jossa kaikki ikkunat on auki ja lyhyt kauppareissu. Mutta ikkunat pitää todellakin muistaa avata. Veikkaan kanssa, että alle prosentilla koiran omistajista on dog mode tesla ja hyvin pärjätään.
Aikuinen ihminen pärjää lyhyen kauppareissun ajan helteellä auton etu- tai takapenkillä, kunhan ikkunat ovat auki. Se voi olla hieman tukalaa, jos ilma ulkona seisoo.

Ei mennä vielä koiraan, mutta siirretään se ihminen sinne, missä koira yleensä matkustaa, eli tavaratilaan. Ilma tavaratilassa vaihtuu huomattavasti huonommin, vaikka tuulisikin. Jos vielä aurinko sattuu paistamaan perän puolelta, niin kyllä alkaa olla hikikarpalot otsalla. Aikuinen hyväkuntoinen ihminen kyllä selviää.

Koira on aivan eri juttu. Koira ei kykene hikoilemaan liikalämpöä pois, vaan sen ainoa keino on hengityksen (=läähätyksen tässä tapauksessa) avulla poistaa lämpöä. Koiran lämmönsäätely ei ole lähellekään yhtä tehokas kuin hikoilevan ihmisen. Lämmönsäätelyyn osallistuvat pinta-alat ovat eri kertaluokassa. Heikomman lämmönsäätelyn lisäksi koiran on paljon vaikeampaa poistua autosta, jos olo käy liian tukalaksi.

Vastuullinen koiranomistaja tietää tuon koiran kyvyttömyyden hikoiluun, eikä siksi jätä koiraa autoon kuumenemaan. Osa on valitettavasti piittaamattomia/tietämättömiä. Kuvassa 2023 kesältä Prisman parkkipaikan tapaus. Koira oli jätetty takatilaan yksinään. Kiinnitin huomiota koiraan jo kauppaan mennessäni, mutta en vielä silloin puuttunut asiaan, koska pilvipeite oli paksuhko ja koira vaikutti hyvävointiselta. Puoli tuntia myöhemmin palasin kaupasta, ja koira oli edelleen autossa yksinään. Siinä vaiheessa pilvipeite oli ohentunut ja rakoili. Koira oli uupunut ja läähättävä, joten kipaisin Prisman infoon. He kuuluttivat auton rekkarilla, jonka jälkeen omistajapariskunta kipitti autolleen parissa minuutissa. Ei noin.

Screenshot_2025-01-27-16-19-55-01_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Kiassa tuo utility mode ("cämp mode") on muutaman valikon takana niin ei ole koskaan tullut käytettyä. Aina vaan jättänyt autoon virrat päälle. Siinä vaan se harmi että penkki ei peruuta kun oven avaa eli vähän haastavampi nousta pois tai mennä takaisin jollei sitten itse pakita penkkiä. V2L adapterikin olisi mallia halvin Amazonista mutta en ole sitäkään vielä kokeillut. Pitäisi varmaan harjoitella sekin ennen kun se parin päivän sähkökatko oikeasti iskee.
Itte pistän kännykästä ovet lukkoon ja takaisin kävellessä avaan ne. Ainakin 2020 mallisessa onnistuu.
 
Aikuinen ihminen pärjää lyhyen kauppareissun ajan helteellä auton etu- tai takapenkillä, kunhan ikkunat ovat auki. Se voi olla hieman tukalaa, jos ilma ulkona seisoo.

Ei mennä vielä koiraan, mutta siirretään se ihminen sinne, missä koira yleensä matkustaa, eli tavaratilaan. Ilma tavaratilassa vaihtuu huomattavasti huonommin, vaikka tuulisikin. Jos vielä aurinko sattuu paistamaan perän puolelta, niin kyllä alkaa olla hikikarpalot otsalla. Aikuinen hyväkuntoinen ihminen kyllä selviää.

Koira on aivan eri juttu. Koira ei kykene hikoilemaan liikalämpöä pois, vaan sen ainoa keino on hengityksen (=läähätyksen tässä tapauksessa) avulla poistaa lämpöä. Koiran lämmönsäätely ei ole lähellekään yhtä tehokas kuin hikoilevan ihmisen. Lämmönsäätelyyn osallistuvat pinta-alat ovat eri kertaluokassa. Heikomman lämmönsäätelyn lisäksi koiran on paljon vaikeampaa poistua autosta, jos olo käy liian tukalaksi.

Vastuullinen koiranomistaja tietää tuon koiran kyvyttömyyden hikoiluun, eikä siksi jätä koiraa autoon kuumenemaan. Osa on valitettavasti piittaamattomia/tietämättömiä. Kuvassa 2023 kesältä Prisman parkkipaikan tapaus. Koira oli jätetty takatilaan yksinään. Kiinnitin huomiota koiraan jo kauppaan mennessäni, mutta en vielä silloin puuttunut asiaan, koska pilvipeite oli paksuhko ja koira vaikutti hyvävointiselta. Puoli tuntia myöhemmin palasin kaupasta, ja koira oli edelleen autossa yksinään. Siinä vaiheessa pilvipeite oli ohentunut ja rakoili. Koira oli uupunut ja läähättävä, joten kipaisin Prisman infoon. He kuuluttivat auton rekkarilla, jonka jälkeen omistajapariskunta kipitti autolleen parissa minuutissa. Ei noin.

Screenshot_2025-01-27-16-19-55-01_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Oliko kaikki ikkunat kunnolla auki? Tuo pitää aina muistaa tehdä. Joskus ehkä parempi vain ottaa koira ulos ja kiinnittää kaupan viereen odottamaan, mieluiten varjoon. Ikkunat kunnolla auki ja dog mode voisi ehkä kanssa toimia hyvin mutta pelkkään dog modeen en luottaisi, voi tulla error ja mitäs sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Milläs "piipahdat" kuskina VAG konsernilaisissa niin että matkustajat jää miellyttävästi kesällä autoon odottamaan virrat päällä?

Nostamalla sen mökille mennessä vesitonkan kuljettajan penkille ja köyttämällä turvavyön kiinni kun isi käy kaupassa? :kahvi:
Näin:

Nouset autosta, auto "sammuu". Auton ulkopuolella seisoen laitat virrat uudestaan virtanapista päälle. Ajovalot voit laittaa sivupaneelista pois päältä, jos haluat. Käyt kaupassa. Auto ilmastointeineen pysyy päällä.

En ole testannut kuinka kauan, mutta ihan riittävän kauan.

Yksi avain pitänee toki jättää autoon. Joten jos haluat myös ovet lukkoon, niin pitää kantaa toista avainta mukana ja lukita sillä ulkoapäin (onnistuu) tai lukita auto apin kautta (onnistuu). Edit: Ulkomuistista laitoin vähän väärin. Tai siis lukitseminen sinänsä onnistuu mutta se sammuttaa virrat, eli lukot pitää jättää auki. Kävin äsken tarkistamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin:

Nouset autosta, auto "sammuu". Auton ulkopuolella seisoen laitat virrat uudestaan virtanapista päälle. Ajovalot voit laittaa sivupaneelista pois päältä, jos haluat. Käyt kaupassa. Auto ilmastointeineen pysyy päällä.

En ole testannut kuinka kauan, mutta ihan riittävän kauan.

Yksi avain pitänee toki jättää autoon. Joten jos haluat myös ovet lukkoon, niin pitää kantaa toista avainta mukana ja lukita sillä ulkoapäin (onnistuu) tai lukita auto apin kautta (onnistuu).
Teslassa kun olet ajanut auton parkkiin ja laittanut P vaihteen pesään, näytöltä vaatii 2 klikkausta että saat pidä/camp/dog modet päälle.
 
Ok, harmi kuulla että Teslassa on noin monimutkainen. ID:ssä tosiaan menee yhdellä painalluksella.
Vain 30 minuuttia. Joskus riittää, joskus ei. Menee kikkailuksi pidemmät ajat kun pitää naputella ajastuksia. Toki sekin parempi kun ei mitään.
 
Se mikä on näissä muissa tullut vastaan, että voi määritellä asetuksiin toimintoja liittyen lataukseen jne.
Esim. jos tulet kotiin voi määritellä, että nyt ladataan heti 50% ja illalla/yöllä loput, että aamulla on 80%. Lisäksi voi sanoa, että nyt huomenna lataatkin 100% jne. Ei tarvitse kuin yhden painalluksen näytöltä.
Jos ei valitse mitään noudattaa aikaisempaa aikataulua/perus aikataulua.
 
Se mikä on näissä muissa tullut vastaan, että voi määritellä asetuksiin toimintoja liittyen lataukseen jne.
Esim. jos tulet kotiin voi määritellä, että nyt ladataan heti 50% ja illalla/yöllä loput, että aamulla on 80%. Lisäksi voi sanoa, että nyt huomenna lataatkin 100% jne. Ei tarvitse kuin yhden painalluksen näytöltä.
Jos ei valitse mitään noudattaa aikaisempaa aikataulua/perus aikataulua.
En näitä muita ole käyttänyt, mutta onko siis näytöllä koko ajan napit erilaisille latauksille? Eli omat napit lataa huomenna 100%, lataa tänään 50% & huomenna loput ja toki muut mahdolliset kombinaatiot mitä voisi haluta?
 
En näitä muita ole käyttänyt, mutta onko siis näytöllä koko ajan napit erilaisille latauksille? Eli omat napit lataa huomenna 100%, lataa tänään 50% & huomenna loput ja toki muut mahdolliset kombinaatiot mitä voisi haluta?
Vasta kun parkkeerat, niin tarjoaa optiot. VAGissa näyttäisi olevan nimellä poistumisvalikko.

Sivulla 37 on kuva. https://www.cupraofficial.fi/datamanual-manual/manuals/cupra/fi-fi/CUPRA_TAVASCAN_08_24_FI.pdf jos ei suoraan aukea, niin tätä kautta sitten Käyttöohjeet malleittain | Omistaminen ja huolto | CUPRA.
BMW taisin nähdä, että saa valita esim. lataa heti nyt 50% ja myöhemmin sitten loput tai joku oma aikataulu.
 
  • Tykkää
Reactions: jpp
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
 
Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
Kannattaa vilkaista rellun tarjonta. Megane ja Scenic. Nyt hinnantiputuksen jälkeen alkaa olla ominaisuudet kohdillaan. Megane esim. on heittämällä hiljaisempi kuin ev3 tai Cupra Born. Googlen järjestelmä vs. korealainen viritys, 22 kW sisäinen laturi . 4 v takuu, jonka saa halvalla 6 v.
 
Rellussa on myös se miellyttävä, että tuo ylinopeuskilkutin tuntui testissä niin miellyttävältä että sitähän voi jopa pitää päällä.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.
Polestarilla (tai no, kumppani Drivalialla) ollut ihan hyviä liisejä. Toki niissäkin hinnat hiipineet ylöspäin.
 
Rellussa on myös se miellyttävä, että tuo ylinopeuskilkutin tuntui testissä niin miellyttävältä että sitähän voi jopa pitää päällä.
Tuo on totta, oli kyllä vaimea. Siinä on myös se oma safety asetus, jolla saa kaikki apustimet siihen asentoon kuin haluaa yhdellä napilla. Ja rattiviiksiä löytyy vaikka pari antais naapurin teslalle. Lisäkiitosta pissapojista, jotka ruikkii suoraan pyyhkimeen + pesun viivästetty jälkipyyhkäisy. Hinnan takia jättänyt nuo aiemmin rauhaan, mutta nyt pääsivät yllättämään. Sisustan laatuvaikutelmakin ihan ok.
 
Juu, Rellun hinnanpudotukset bongasinkin.

Täytyy käydä noidenkin renkaita potkimassa, ihan kiinnostavia ovat. Relluun vain ei saa muutamaa kiinnostavaa juttua (HUD, virran ulosotto, EV6:n tapauksessa neliveto) edes rahalla, mutta kompromissejahan sitä täytyy joka tapauksessa tehdä kun maksukykyä ei ole rajattomasti.

Ei mulla sen puoleen ole niin kiirekään, joten luultavasti vielä kerkiää jokusen kierroksen hinnanpudotuksia odotella kilpailijoiltakin.
 
Jotenkin siinänsä jännä että Scenicissä ei ole virran ulosottoa, mutta Renault 5:ssa sitten on. Vaikea nöhdä että rakenne juuri eroaisi noilta osin joten josko pieniä mahdollisuuksia olisi että tuollaisen jollain päivityksellä joskus olisi mahdollista saada.

Sinänsä kaksisuuntaisella laturilla varmasti saisi Scenicistäkin virtaa ulos, mutta vaatii sitten ulkoista rautaa.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin?

Sellainen muistikuva, että tähän liittyi jotain veroteknisiä asioita miksi liisarit on täällä pohjolassa paljon kalliimpia kuin muualla.

Tyyliin alvit pitää täällä maksaa kahdesti tms. yhtä järjetöntä.
 
Mikäköhän lienee syynä siihen, että Suomessa leasing näyttää olevan aivan tolkuttoman hintaista kun vertaa esimerkiksi Englantiin? Lädeille näytetään liisattavan esimerkiksi jotain farkku-ID.7:aa alkaen suunnilleen 450 euron kuukausihintaan ilman käsirahoja, kun taas K-Auto tarjoaa samaa autoa meikäläiseen markkinaan kilpailukykyiseen 910 euron kuukausihintaan.

Eihän näitä tähän hintaan kukaan omalla rahalla liisaa, mutta miksi näin huonoa diiliä edes tarjotaan?

Eipä sillä, taidan itse katsella joka tapauksessa EV3:n ja EV6:n suuntaan, mutta meidän markkinoilla ei taida olla tarpeen mitään leasingtarjouksiakaan selailla.

Nopeasti vilkaistuna näyttää löytyvän id7 farkkua halvemmalla täältäkin, mutta brittihinta tuntuu uskomattoman halvalta, onko siinä mikä kilometriraja, onko täysihoitopaketti, renkaat jne?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 250
Viestejä
4 863 245
Jäsenet
78 632
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom