Yleistä keskustelua sähköautoista

Vaikka tässä ilmeisesti virheitä onkin niin mielenkiintoiset ovat ihmisten mielikuvat omistakin autoista. Juuri viikolla tuli kahvipöydässä juttua montako kertaa piti ladata (ev6) että pääsin perille. Sanoin että noin 200 km välein kun ajaa tikkari+10, johon päivystävä Y kuljettaja nauraen vastasi että 450 km menee hänen auto moottoritietä, Niromieskin oli sitä mieltä että hänen autossa parempi range motarilla. No tiedä häntä 🤔
Onko sulla joku miniakkuversio? Liki 300 pitäis vähintään päästä isompikin naula päässä.
 
Kia EV6 GT (77 kWh akkusen) range motarilla kylmässä säässä (110km/h ja -10°C ) on EV-databsen mukaan 255km. Mutta 80% jälkeen latausnopeus alkaa tippua radikaalisti, joten siihen nähden 200km vaikuttaisi aika järkevältä latausväliltä.

Edit: Näköjään suomessa pääsee 350km motarilla Turusta Vaalimaalle
 
Viimeksi muokattu:
Kia EV6 GT (77 kWh akkusen) range motarilla kylmässä säässä (110km/h ja -10°C ) on EV-databsen mukaan 255km. Mutta 80% jälkeen latausnopeus alkaa tippua radikaalisti, joten siihen nähden 200km vaikuttaisi aika järkevältä latausväliltä.

Toisaalta missä suomessa pääsee ajamaan 200+ kilsaa motarilla?
Tarkennan eli omat kokemukset lähinnä Ruotsi Tanska läpi Saksaan köröttelystä. Siinä saa ajella noin 1000 km motaria ennen kuin alkaa autobahn ja kulutukset menee uusii sfääreihin. Osan matkaa rajoitus talvisinkin Ruotsissa 120 ja Tanskassa 130.
 
Niin siis tuossa taulukossasi on kulutus kWh / 100km kun taas GGoljatti puhui kW kulutuksesta.
Mitä ihmettä tarkoittaa kW kulutus? kW on tehon yksikkö kun taas kWh on energian yksikkö. Ja kWh / 100km tarkoittaa minkä verran energiaa kuluu 100km matkalla.
 
Kia EV6 GT (77 kWh akkusen) range motarilla kylmässä säässä (110km/h ja -10°C ) on EV-databsen mukaan 255km. Mutta 80% jälkeen latausnopeus alkaa tippua radikaalisti, joten siihen nähden 200km vaikuttaisi aika järkevältä latausväliltä.

Edit: Näköjään suomessa pääsee 350km motarilla Turusta Vaalimaalle
Tuollakin siis fifty-sixty pääseekö hesasta tampereelle vai joutuuko lataan pirkkalassa :) jos vetelee päivisakkorajoilla (mitä muuta motarilla edes viitsii ajaa).

Uskomaton määrä on kyllä markkinoilla katiskoja, joilla ei tampereen pohjoispuolelle pääse vaikka olisi 100% lähdössä.
 
Mitä ihmettä tarkoittaa kW kulutus? kW on tehon yksikkö kun taas kWh on energian yksikkö. Ja kWh / 100km tarkoittaa minkä verran energiaa kuluu 100km matkalla.
En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se epäselvä asia. Eli jos moottori kuluttaa tehoa n kW niin silloin kulutus on n kW. Jos haluaa tietää että paljonko energiaa kuluu tietylle matkalla (esim. Wh/km) niin sitten täytyy tietenkin tietää myös nopeus. Eli jos kulutus on 27kW ja nopeus on 137km/h niin silloin kWh/100km muodossa ilmoitettu kulutus on 27kW / (137 km/h) = 197 Wh/km = 19,7 kWh / 100km.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Näköjään suomessa pääsee 350km motarilla Turusta Vaalimaalle
Viisastellaan sen verran että ei pääse, välissä on Kehä3 jossa on 100kmh rajoitus Espoon puolella ja 80kmh Vantaan puolella.

Mutta luulisi nyt tosiaan ett EV6 menisi ainakin 300km motarinopeuksilla kesällä
 
En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se epäselvä asia. Eli jos moottori kuluttaa tehoa n kW niin silloin kulutus on n kW. Jos haluaa tietää että paljonko energiaa kuluu tietylle matkalla (esim. Wh/km) niin sitten täytyy tietenkin tietää myös nopeus. Eli jos kulutus on 27kW ja nopeus on 137km/h niin silloin kWh/100km muodossa ilmoitettu kulutus on 27kW / (137 km/h) = 370 Wh/km = 37 kWh / 100km.
Se että mikä auto ilmoittaa kulutuksen keskitehona. Kulutus kun ei edelleenkään voi olla jotain kilowattia.
 
Tuollakin siis fifty-sixty pääseekö hesasta tampereelle vai joutuuko lataan pirkkalassa :) jos vetelee päivisakkorajoilla (mitä muuta motarilla edes viitsii ajaa).

Uskomaton määrä on kyllä markkinoilla katiskoja, joilla ei tampereen pohjoispuolelle pääse vaikka olisi 100% lähdössä.
Blastermasterin EV6 AWD:llä mukava latausväli on 200 km kovemmilla nopeuksilla. Tarkoittaa sitä, että matka jatkuu vielä. Pelkkä Hki-Tre sujuu leikiten. EVDatabasen 110 km/h@-10 C on vanhalle nelivedolle 285 km ja faceliftille 320 km (akkua kasvatettiin 09/2024).

Jos vanhalla nelivedolla tekee mukavasti pitkää matkaa em. olosuhteissa kahdella latauspysähdyksellä mennen laturille 10 %:lla ja ladaten nopeasti (jopa 16 - 20 min) 80:een, on keskimmäinen latausväli 0,7 * 285 km = 200 km. Ensimmäinen siivu voi olla enintään 285 km (=selvästi yli Tampereen), ja viimeinen enintään 0,8 * 285 km = 228 km.


Edit. Olikin puhe EV6 GT:stä. Kyseinen katiska on erittäin suorituskykyinen automalli 430 kW tehollaan (0-100 3,5 s), minkä myötä kulutus on normaalia nelivetoa suurempi. Ohessa tuon tehomallin kulutukset ABRP:lla, Hki-Tre.

Kesäksi (+20 C) laitoin nopeutta 109 % vs. rajoitus, mutta enintään 129 km/h. Perillä on 45 % akkua, jos täydellä lähti.

Talvella (-20 C) nopeus oli 110 %/109 km/h. Perillä 32 %, jos sadalla lähti.


@Grez taisit tarkoittaa, että 37 kW teholla (ajaen 137 km/h) olisi kulutus 37 / (137 / 100) = 27 kWh/100 km.

Screenshot_2025-01-25-21-40-11-26_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg


Screenshot_2025-01-25-21-41-08-38_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Se että mikä auto ilmoittaa kulutuksen keskitehona. Kulutus kun ei edelleenkään voi olla jotain kilowattia.
Väitän että lähes kaikki sähköautot saa näyttämään näytössä "energiankulutuksen ajosuoroitetta kohden" sekä keskimääräisenä että hetkellisenä.

Sitä en tiedä missä autoissa, jos missään, hetkellisen kulutuksen voi valita näytettäväksi kilowatteina. Miksi minun pitäisi tietää kaikkien autojen ajotietokoneiden valikot - jos GGoljatti sanoi että hänen autonsa näytti kulutuksen olevan 27 kW niin oletin että hänen autonsa valikoista sellainen vaihtoehto löytyisi.

Sen tiedän myös että monissa sähköautoissa on energiankulutusnopeutta osoittava viisari, joka näyttää akkuun ladataan tai sieltä puretaan. Niissä missä olen sen nähnyt on ollut joku muu asteikko kuin kW, mutta aivan hyvin se asteikko voisi olla kW.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, miksi minun pitäisi tietää kaikkien autojen ajotietokoneiden valikot. Jos GGoljatti sanoi että hänen autonsa näytti kulutuksen olevan 27 kW niin oletin että hänen autonsa valikoista sellainen vaihtoehto löytyisi. Ja totta helvetissä minkä tahansa auton tehonkulutus voi olla kilowatteja, kyllähän niissä kaikissa maksimiteho on useita kymmeniä tai satoja kilowatteja. Tiedän sen että useimmiten, kun puhutaan "kulutuksesta", tarkoitetaan "energiankulutusta ajosuoritetta kohden" mutta aivan hyvin voidaan puhua myös tehonkulutuksesta.
No ei kyllä voida puhua tehonkulutuksesta, kun se teho ei kulu mihinkään. Vai voidaanko alkaa puhua myös nopeudenkulutuksesta?

Mutta joo tämä saa riittää minun osalta.
 
Joo olet oikeassa. Tehonkulutus on virheellinen sana. Hetkellinen energiankulutus on sama asia kuin teho ja kummassakin yksikkönä voi olla kW. Hetkelliseen energiankulutukseen voi ympätä mukaan myös muuta informaatiota, jolloin yksikkö voi olla muutakin.
 
No ei kyllä voida puhua tehonkulutuksesta, kun se teho ei kulu mihinkään. Vai voidaanko alkaa puhua myös nopeudenkulutuksesta?

Mutta joo tämä saa riittää minun osalta.
Watti = J/s, joule on energian yksikkö. Eli omasta mielestäni myös watti (tai kW) on ihan pätevä kulutuksen yksikkö, se kertoo kuinka monta joulea sekunnissa energiaa kuluu.

@Grez siis puhuu energiavirran (flux) suuruudesta, sinä puhut energiavaraston kulumisesta. Molemmat kyllä ilmaisevat pätevästi kulutusta tässä tapauksessa.
 
Blastermasterin EV6 AWD:llä mukava latausväli on 200 km kovemmilla nopeuksilla. Tarkoittaa sitä, että matka jatkuu vielä. Pelkkä Hki-Tre sujuu leikiten. EVDatabasen 110 km/h@-10 C on vanhalle nelivedolle 285 km ja faceliftille 320 km (akkua kasvatettiin 09/2024).

Jos vanhalla nelivedolla tekee mukavasti pitkää matkaa em. olosuhteissa kahdella latauspysähdyksellä mennen laturille 10 %:lla ja ladaten nopeasti (jopa 16 - 20 min) 80:een, on keskimmäinen latausväli 0,7 * 285 km = 200 km. Ensimmäinen siivu voi olla enintään 285 km (=selvästi yli Tampereen), ja viimeinen enintään 0,8 * 285 km = 228 km.


Edit. Olikin puhe EV6 GT:stä. Kyseinen katiska on erittäin suorituskykyinen automalli 430 kW tehollaan (0-100 3,5 s), minkä myötä kulutus on normaalia nelivetoa suurempi. Ohessa tuon tehomallin kulutukset ABRP:lla, Hki-Tre.

Kesäksi (+20 C) laitoin nopeutta 109 % vs. rajoitus, mutta enintään 129 km/h. Perillä on 45 % akkua, jos täydellä lähti.

Talvella (-20 C) nopeus oli 110 %/109 km/h. Perillä 32 %, jos sadalla lähti.


@Grez taisit tarkoittaa, että 37 kW teholla (ajaen 137 km/h) olisi kulutus 37 / (137 / 100) = 27 kWh/100 km.

Screenshot_2025-01-25-21-40-11-26_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg


Screenshot_2025-01-25-21-41-08-38_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg
Mulla ihan perusmalli, ei GT. Eli talvella pienet 19” 235 leveät ja kesällä 20” 255. Osaltaan vähän tasoittaa ettei kesällä range älyttömiä muutu.

Tässä muuten kuva yhdeltä reilu 200 km väliltä. Auton mielipide mihin sähköä kulunut sitten viime latauksen. Lämpö noin -5 ja Ruotsalaista moottoritietä 130-120 kmh. Akun ja kabiinin lämmitys vienyt suurinpiirtein saman verran energiaa.
IMG_2914.jpeg
 
Jos nyt kulutuksesta puhessa voitaisiin kuitenkin käyttää kWh/100km tai Wh/km niin pysyy joku tolkku keskustelussa. kW tai hevosvoima ovat vähän väkinäisiä "kulutuksen" yksiköinä. Vai miten olisi hevosvoimatuntia per kilometri? :rofl:
 
Mulla ihan perusmalli, ei GT. Eli talvella pienet 19” 235 leveät ja kesällä 20” 255. Osaltaan vähän tasoittaa ettei kesällä range älyttömiä muutu.

Tässä muuten kuva yhdeltä reilu 200 km väliltä. Auton mielipide mihin sähköä kulunut sitten viime latauksen. Lämpö noin -5 ja Ruotsalaista moottoritietä 130-120 kmh. Akun ja kabiinin lämmitys vienyt suurinpiirtein saman verran energiaa.
IMG_2914.jpeg
Aika juhlavat 530 W valoihin? Vai mitähän ihmettä tuo pitää sisällään. Auton ajovalot vie tyypillisesti muutamia kymmeniä watteja.

Ja mitähän tuo patteri-plussa on, aika paljon sekin kun 4,3 kW?
 
Watti = J/s, joule on energian yksikkö. Eli omasta mielestäni myös watti (tai kW) on ihan pätevä kulutuksen yksikkö, se kertoo kuinka monta joulea sekunnissa energiaa kuluu.

@Grez siis puhuu energiavirran (flux) suuruudesta, sinä puhut energiavaraston kulumisesta. Molemmat kyllä ilmaisevat pätevästi kulutusta tässä tapauksessa.
Kuulostaako tämä oikealta:
"Kilometriä tunnissa = km/h, km on matkan yksikkö. Eli omasta mielestäni myös km/h on ihan pätevä matkan yksikkö, se kertoo kuinka monta kilometriä tunnissa matkaa kuluu."?

Kyllähän km/h tosiaan kertoo montako kilometriä tunnissa matkaa kuluisi. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään matkasta, ellei tiedetä lisäksi aikaa -> km/h on surkea matkan yksikkö. Aivan samoin kW on surkea energian/kulutuksen yksikkö, koska se yksinään ei kerro mitään energiasta ilman, että tiedetään myös aika.

Esim. Kumpi kuluttaa vaatteiden pesuun enemmän energiaa, pesukone A, 0,5 kW, vai pesukone B, 0,7 kW? Minä en sitä näe tuollaisen mukamas energian/kulutuksen yksikön perusteella. Jos saadaan lisäksi tietää pesuohjelmien kestot, A 3 h ja B 2 h, voi nähdä, että A:n energiankulutus on suurempi, vaikka sen teho oli selvästi pienempi. Teho ei siis yksinään kerro mitään kulutuksesta. Energian yksikkönä kWh on paljon paljon pätevämpi. Jos pesuohjelmien kulutukset ovat A 1,5 kWh ja B 1,4 kWh, nähdään suoraan, että A:n kulutus on suurempi.

Eiköhän jo riitä tästä aiheesta. Sähköautoissa tehon yksikkö on kW ja energian kWh/100 km. Kaikki muu venkoilu vain hämmentää ihmisiä.
 
Aika juhlavat 530 W valoihin? Vai mitähän ihmettä tuo pitää sisällään. Auton ajovalot vie tyypillisesti muutamia kymmeniä watteja.

Ja mitähän tuo patteri-plussa on, aika paljon sekin kun 4,3 kW?
Tuo lamppu tarkoittaa kaikkea elektroniikkaa, valot, radio, näytöt jne.

Patteri näyttää akun lämmitystä ennen pikalatausta. Kaikissa alla sen hetken teho.
 
Kuulostaako tämä oikealta:
"Kilometriä tunnissa = km/h, km on matkan yksikkö. Eli omasta mielestäni myös km/h on ihan pätevä matkan yksikkö, se kertoo kuinka monta kilometriä tunnissa matkaa kuluu."?

Kyllähän km/h tosiaan kertoo montako kilometriä tunnissa matkaa kuluisi. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään matkasta, ellei tiedetä lisäksi aikaa -> km/h on surkea matkan yksikkö. Aivan samoin kW on surkea energian/kulutuksen yksikkö, koska se yksinään ei kerro mitään energiasta ilman, että tiedetään myös aika.

Esim. Kumpi kuluttaa vaatteiden pesuun enemmän energiaa, pesukone A, 0,5 kW, vai pesukone B, 0,7 kW? Minä en sitä näe tuollaisen mukamas energian/kulutuksen yksikön perusteella. Jos saadaan lisäksi tietää pesuohjelmien kestot, A 3 h ja B 2 h, voi nähdä, että A:n energiankulutus on suurempi, vaikka sen teho oli selvästi pienempi. Teho ei siis yksinään kerro mitään kulutuksesta. Energian yksikkönä kWh on paljon paljon pätevämpi. Jos pesuohjelmien kulutukset ovat A 1,5 kWh ja B 1,4 kWh, nähdään suoraan, että A:n kulutus on suurempi.

Eiköhän jo riitä tästä aiheesta. Sähköautoissa tehon yksikkö on kW ja energian kWh/100 km. Kaikki muu venkoilu vain hämmentää ihmisiä.
Aika huono rinnastus tuo km/h esimerkki. Ei kukaan ole väittänyt että km/h:ta voisi käyttää matkan yksikkönä.

Eiköhän se ole useimmille tässä ketjussa selvää, että kW:llä ilmaistaan hetkellistä energiankulutusta ja kWh/100 km taas kertoo kokonaiskulutuksen matkayksikköä kohden.

Pointti oli lähinnä, että yleiskielen sanaa "kulutus" ei ole varsinaisesti missään rajattu niin, että se kertoisi vain varaston muutoksesta (storage) eikä virrasta (flux). (Edit: vrt. esim. useissa yhteyksissä puhutaan rahan kulutuksesta aikayksikköä kohden, "minulla kuluu rahaa 2000 e/kk" eikä "minulla kuluu rahaa 2000 e").

Olen kyllä samaa mieltä että autojen kulutuksesta puhuttaessa yleensä pitäisi käyttää kWh/100 km yksikköä, mutta jos ollaan kiinnostuneita hetkellisestä (tai keskiarvo) kulutuksesta, niin kW on toisinaan ihan validi yksikkö siihen käyttöön.

Tämän enempää en aio itsekään jatkaa aidasta ja aidanseipäistä...
 
Tuo lamppu tarkoittaa kaikkea elektroniikkaa, valot, radio, näytöt jne.

Patteri näyttää akun lämmitystä ennen pikalatausta. Kaikissa alla sen hetken teho.
EV6:ssa tuolla näytöllä tosiaan % lukema kokonaiskulutus käynnistyshetkestä ja kW sen hetkinen teho. Uudemmassa softassa tuo hupielektroniikan symboli on joku järkevämpi kuin hehkulamppu. Hupielektroniikka näyttää vievän aina vähintään 400w
 
Kuulostaako tämä oikealta:
"Kilometriä tunnissa = km/h, km on matkan yksikkö. Eli omasta mielestäni myös km/h on ihan pätevä matkan yksikkö, se kertoo kuinka monta kilometriä tunnissa matkaa kuluu."?

Kyllähän km/h tosiaan kertoo montako kilometriä tunnissa matkaa kuluisi. Se ei kuitenkaan kerro yhtään mitään matkasta, ellei tiedetä lisäksi aikaa -> km/h on surkea matkan yksikkö. Aivan samoin kW on surkea energian/kulutuksen yksikkö, koska se yksinään ei kerro mitään energiasta ilman, että tiedetään myös aika.

Esim. Kumpi kuluttaa vaatteiden pesuun enemmän energiaa, pesukone A, 0,5 kW, vai pesukone B, 0,7 kW? Minä en sitä näe tuollaisen mukamas energian/kulutuksen yksikön perusteella. Jos saadaan lisäksi tietää pesuohjelmien kestot, A 3 h ja B 2 h, voi nähdä, että A:n energiankulutus on suurempi, vaikka sen teho oli selvästi pienempi. Teho ei siis yksinään kerro mitään kulutuksesta. Energian yksikkönä kWh on paljon paljon pätevämpi. Jos pesuohjelmien kulutukset ovat A 1,5 kWh ja B 1,4 kWh, nähdään suoraan, että A:n kulutus on suurempi.

Eiköhän jo riitä tästä aiheesta. Sähköautoissa tehon yksikkö on kW ja energian kWh/100 km. Kaikki muu venkoilu vain hämmentää ihmisiä.
On taas jauhettu aika pitkään aiheen ohi yksiköistä jne. Voitaisko palata takaisin aiheeseen eli autoihin. Saa jatkaa jossain fysiikkaketjussa.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kiinalainen "Maybach" sadalla tuhannella. Kun katsoo EQS, i7 jne hintoja niin kova haaste.
 
Kiinalainen "Maybach" sadalla tuhannella. Kun katsoo EQS, i7 jne hintoja niin kova haaste.

Kun ostetaan satkun mersu tai bemari niin siinä ei osteta pelkkää speksiä vaan myös brändiä ja imagoa, kiinalaiset voi laittaa mitä tahansa kilkutinta, moottoria yms ja se on silti ihan eri asia koska sillä badgellä on niin suuri merkitys.
 
Sanoisin, että jos kaupataan huonompaa tuotetta yli satku kalliimmalla niin ei paljon merkkiuskollisuus paina valinnassa.
 
Sanoisin, että jos kaupataan huonompaa tuotetta yli satku kalliimmalla niin ei paljon merkkiuskollisuus paina valinnassa.
Eiköhän se ole niin, että Maybachin asiakaskunta ole pääasiassa vanhan liiton miehiä, eli merkki merkkaa. Joko sulla on Maybach tai Mersu tai sitten ei ole.
Asiat kuitenkin muuttuvat, kun vanhan liiton miesten rivit harvenevat.
 
Eiköhän se ole niin, että Maybachin asiakaskunta ole pääasiassa vanhan liiton miehiä, eli merkki merkkaa. Joko sulla on Maybach tai Mersu tai sitten ei ole.
Asiat kuitenkin muuttuvat, kun vanhan liiton miesten rivit harvenevat.
Toisaalta nuo luxusjahdit ovat noin yleisesti vanhojen miesten juttu, ovat aina oleet ja tulevat olemaan.. Vanhoja miehiä tulee kokoajan lisää.
 
Toisaalta nuo luxusjahdit ovat noin yleisesti vanhojen miesten juttu, ovat aina oleet ja tulevat olemaan.. Vanhoja miehiä tulee kokoajan lisää.

Mutta ei se vanhuus ihmistä niin merkittävästi muuta. Se vanha mies elää sitä sen nuoruutta ja sen tavoitteita ja arvoja ja sitten tän hetken nuori mies on ihan erilainen ollessaan itse vanha mies.
 
Sanoisin, että jos kaupataan huonompaa tuotetta yli satku kalliimmalla niin ei paljon merkkiuskollisuus paina valinnassa.

Niinno tässä tulee sitten se kysymys miten "huonompi" määritellään. Tuossa hintaluokassa ei osteta autoja enään speksien perusteella vaan se "hyvyys" tulee jostain muualta.
 
Suomessa Maxus lopettaa henkilöautojen myynnit ja keskittyy tavarapuoleen

Lisätään vielä lähde mihin törmäsin Facebookin puolella: Heidi Nieminen on LinkedIn: Autoala ja käyttövoima. Se ihana keskustelunaihe Esson baarissa. Onko se…
Tuosta laitoinkin viestiä joku aika sitten, kun huomasin, että mifa 9 sivu oli kadonnut. Nyt mallistossa vain sähköpakuja. Harmi, kun tuo mifa 9 oli lähes ainoa Suomessa myynnissä oleva luxus sähköhenkilönkuljetuspaku.

Vanha linkki mifa 9:
 
Nyt on kyllä vahva pesemättömän pyllyn maku tuossa lausunnossa. :wtf:

Ei Lexuskaan pelkästään halvalla hinnalla lyönyt kiilaa saksalaisten ja amerikkalaisen luksuksen väliin, kyllä se oli ominaisuudet ja hinta/laatu millä hiljalleen voitettiin väki puolelleen.

Samaa veikkaan käyvän nyt; iso raha ei käytä rahaa vaan käyttämisen ilosta, sillä pitää olla arvoisensa hyöty saavutettavissa. Varsinkin nuoret miljonäärit ei ole enää niin Rolls Royce, Mersu ja Maybach perään, he vaativat muutakin sen ison hinnan vastineeksi kuin perinteistä.
 
Mutta ei se vanhuus ihmistä niin merkittävästi muuta. Se vanha mies elää sitä sen nuoruutta ja sen tavoitteita ja arvoja ja sitten tän hetken nuori mies on ihan erilainen ollessaan itse vanha mies.
Kyllä mukavuudenhalu kasvaa iän myötä.
 
Nettiautoa selaillessa alkaa 20-25k saada itselle mahdollisesti mielenkiintoisia vempeleitä. Ainakin Cupra Born, VW ID3, Nissan Leaf, Kia Niro, Kia EV6, Tesla Model 3.

Teslassa olisi kai parhaat ja luotettavimmat etäkäytön mahikset, liittyen koiran ja lasten takia auton lämpötilan hallintaan. Onko täällä porukalla hirveästi kokemusta noiden käytöstä ja uskaltaako vaikka koiran jättää autoon 15-30min ajaksi? Tuntuu että on aika eriäviä mielipiteitä jengillä ulkomaalaisfoorumeilla näihin autojen "utility modeihin" liittyen ja erilaisia kokemuksia, varmaan vaikuttaa softaversiot ja autojen vuosimallit niiden toimintoihin ja luotettavuuteen.

Teslalla saa vahdattua sisäkamerallakin tilanteen, muuten vierastan ajatusta Teslasta. Ehkä vanhaa ässäläistä voisi pohtia, tämän ketjun aktiivinen kirjoittaja joka vaihtoi pösöstä v2016 ässään ollut melkoisen tyytyväinen. Ja niissä olisi ihan mittaristokin!
 
Nettiautoa selaillessa alkaa 20-25k saada itselle mahdollisesti mielenkiintoisia vempeleitä. Ainakin Cupra Born, VW ID3, Nissan Leaf, Kia Niro, Kia EV6, Tesla Model 3.

Teslassa olisi kai parhaat ja luotettavimmat etäkäytön mahikset, liittyen koiran ja lasten takia auton lämpötilan hallintaan. Onko täällä porukalla hirveästi kokemusta noiden käytöstä ja uskaltaako vaikka koiran jättää autoon 15-30min ajaksi? Tuntuu että on aika eriäviä mielipiteitä jengillä ulkomaalaisfoorumeilla näihin autojen "utility modeihin" liittyen ja erilaisia kokemuksia, varmaan vaikuttaa softaversiot ja autojen vuosimallit niiden toimintoihin ja luotettavuuteen.

Teslalla saa vahdattua sisäkamerallakin tilanteen, muuten vierastan ajatusta Teslasta. Ehkä vanhaa ässäläistä voisi pohtia, tämän ketjun aktiivinen kirjoittaja joka vaihtoi pösöstä v2016 ässään ollut melkoisen tyytyväinen. Ja niissä olisi ihan mittaristokin!
MEB autoissa, Born, ID3, Enyaq, ID4, jne. ilmastoinnin saa pysymään päällä 30min sen jälkeen kun auton on sammuttanut. Mitään dog/utility/camp modea ei näissä ole. Kikkailemalla, eli huijaamalla auto luulemaan että kuskin paikalla istuu joku esim laittamalla riittävän raskaan rinkan penkille, saa auton pysymään käynnissä ja ilmastoinnin päällä pidempäänkin. Mutta on aika kikkailua.
 
On muuten ihme juttu miksei muut valmistajat ole ottaneet koppia tuosta, pelkkää koodia etäpäivityksellä ja ominaisuus olisi luotu mihin tahansa sähköautoon.
 
MEB autoissa, Born, ID3, Enyaq, ID4, jne. ilmastoinnin saa pysymään päällä 30min sen jälkeen kun auton on sammuttanut. Mitään dog/utility/camp modea ei näissä ole. Kikkailemalla, eli huijaamalla auto luulemaan että kuskin paikalla istuu joku esim laittamalla riittävän raskaan rinkan penkille, saa auton pysymään käynnissä ja ilmastoinnin päällä pidempäänkin. Mutta on aika kikkailua.
nissan leafin saa 15min kerrallaan sovelluksella lämmittämään/viilentämään ilman piuhaa, piuhan päässä 2 tuntia. auton kun jättää käyntiin niin pysyy kyllä käynnissä mutta ovia ei saa lukkoon avaimesta.
kikkailemalla saa ovet lukkoon kun avaa ikkunan, painaa lukitusnappia ja ikkuna kiinni, sitten sisään pääsee vain ottamalla fyysinen avain esiin, se lukkopesä näkyy leafin ovessa ilman minkään muovin kuorintaa
jos tuollaiselle on paljon tarvetta niin voi toki pitää toisen avaimen fyysistä avainta mukana
 
Eiköhän se ole niin, että Maybachin asiakaskunta ole pääasiassa vanhan liiton miehiä, eli merkki merkkaa. Joko sulla on Maybach tai Mersu tai sitten ei ole.
Asiat kuitenkin muuttuvat, kun vanhan liiton miesten rivit harvenevat.
Tunnen erään vanhemman rouvan, joka osti A-sarjan mersun koska ei ollut varaa isompaan muttei kehtaa ajaa muun merkkisellä autolla. Eli ei toi nyt puhtaasti vanhojen miesten juttu ole.
 
Nyt on kyllä vahva pesemättömän pyllyn maku tuossa lausunnossa. :wtf:
Hä?

Ei Lexuskaan pelkästään halvalla hinnalla lyönyt kiilaa saksalaisten ja amerikkalaisen luksuksen väliin, kyllä se oli ominaisuudet ja hinta/laatu millä hiljalleen voitettiin väki puolelleen.
Sähköautopuolella ei, hybridipuolella ihan konsernin hybridiosaamisella.
Aikaan Lexus loi brändia ja markkinaosuutta massiivisella markkinoinnilla ja siinä onnistu. (mitä moni yrittänyt, harvat onnistuneet). toki tuolloin oli jo Toyotankin brändi kasvanut.


Samaa veikkaan käyvän nyt; iso raha ei käytä rahaa vaan käyttämisen ilosta, sillä pitää olla arvoisensa hyöty saavutettavissa. Varsinkin nuoret miljonäärit ei ole enää niin Rolls Royce, Mersu ja Maybach perään, he vaativat muutakin sen ison hinnan vastineeksi kuin perinteistä.

Tesla kai tuoreempi brändi onnistumisia, mutta Rolls Royce nyt eri luokassa ja sillä vahva historia ja takonut myynti ennätyksiä tällävuosituhannella, eli ei ole ollut viimevuosisadan vanhusten varassa. Mersu on ratsastanut satavuotta ja ilman muuta sähköistyminen aiheuttaa uusjakoa, mutta Mersu ei sillä puolella ole erityistä heikkoutta ottanut, vaan ihan hyvää mielikuvaa saanut siinäkin rakennettua. Rolls Roycella taasen sähköistymistä helpottaa BMW.

Jos Tesla jossain vaiheessa kiinnosti ison rahan käyttäjiä, niin onko enään jos siis vertailuohtana on Rolls Royce tyyppiset.
 
Teslassa olisi kai parhaat ja luotettavimmat etäkäytön mahikset, liittyen koiran ja lasten takia auton lämpötilan hallintaan.
Toisaalta se ei varmaan katso merkkiä jos sivullinen huomaa koiran autossa kuumalla säällä ja "pelastaa" sen rikkomalla ikkunan :hmm:

No vakavasti ottaen toivottavasti tuollaisessa tilanteessa huomattaisiin että koiralla ei oikeasti ole hätää ennen hätiköintiä.
 
On muuten ihme juttu miksei muut valmistajat ole ottaneet koppia tuosta, pelkkää koodia etäpäivityksellä ja ominaisuus olisi luotu mihin tahansa sähköautoon.
Mutu käsitykseni autojen etäpäivitysmahdollisuuksista on heikko, perustuu erilaisiin artikkeleihin ja niistä jäänyt mielikuva että se mitä voidaan tehdä etänä vaihtelee kovasti, ja vielä enemmän miten helppo mikäkin juttu tuoda ohjelmistoihin niin että sen voi tuoda päivityspaketteihin. Jolloin ne kilpailee sitten tärkeyden kanssa. (eli joskus joku ominaisuus voi vaati useisiin eri osiin sille tuen rakentamisen)

Ilmeisesti nyt mietit ilmastontia, lämmitystä/jäähdytystä parkissa, eli ns leiriytymis toimintoa. jota vähän rajoittaa myös energiatehokkuus. Ja tietenkin tuotteistus. IPR suojaien rajoituksista ei hajua
 
Nettiautoa selaillessa alkaa 20-25k saada itselle mahdollisesti mielenkiintoisia vempeleitä. Ainakin Cupra Born, VW ID3, Nissan Leaf, Kia Niro, Kia EV6, Tesla Model 3.

Teslassa olisi kai parhaat ja luotettavimmat etäkäytön mahikset, liittyen koiran ja lasten takia auton lämpötilan hallintaan. Onko täällä porukalla hirveästi kokemusta noiden käytöstä ja uskaltaako vaikka koiran jättää autoon 15-30min ajaksi? Tuntuu että on aika eriäviä mielipiteitä jengillä ulkomaalaisfoorumeilla näihin autojen "utility modeihin" liittyen ja erilaisia kokemuksia, varmaan vaikuttaa softaversiot ja autojen vuosimallit niiden toimintoihin ja luotettavuuteen.

Teslalla saa vahdattua sisäkamerallakin tilanteen, muuten vierastan ajatusta Teslasta. Ehkä vanhaa ässäläistä voisi pohtia, tämän ketjun aktiivinen kirjoittaja joka vaihtoi pösöstä v2016 ässään ollut melkoisen tyytyväinen. Ja niissä olisi ihan mittaristokin!
Kesällä avaat ikkunat ja jätät koiran sisään. Talvella et avaa ikkunoita.
 
MEB autoissa, Born, ID3, Enyaq, ID4, jne. ilmastoinnin saa pysymään päällä 30min sen jälkeen kun auton on sammuttanut. Mitään dog/utility/camp modea ei näissä ole. Kikkailemalla, eli huijaamalla auto luulemaan että kuskin paikalla istuu joku esim laittamalla riittävän raskaan rinkan penkille, saa auton pysymään käynnissä ja ilmastoinnin päällä pidempäänkin. Mutta on aika kikkailua.
Jos kikkailla haluaa, niin max 5,5 h pituisen camping moden (ilman tiiliskivien asettelua etupenkille) saa obd11:n avulla modaamalla: https://www.vwidtalk.com/threads/camping-mode-unlocked.16634/
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 231
Viestejä
4 926 125
Jäsenet
79 334
Uusin jäsen
Allu2002

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom