Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko Kiassa minkälainen yhden polkimen ajo? Näyttäisi tuo uudistunut EV6 aika mielenkiintoiselta paketilta myös.
Onhan tuossa -22 mallisessakin. Pari kertaa sitä olen kokeillut. Mutta itse en pidä tuosta moodista. Mielummin käytän auto-moodia, missä regeni säätyy etäisyyden mukaan edellä ajavaan. Oikein miellyttävä varsinkin kesäkelillä. Talvella RWD versiossa saattaa hetkellisesti käyttää liian voimakkaasti, joten käytän vain tasoa 1.
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot 2025-01-12 at 18-51-49 50 - 07_2020 näköislehti - Näköislehti.png


Tuossa joku Capturi vm. 2020.
OT: nyt kun tänne on noita TM:n valokaavioita postailtu, niin huomasinpa vasta ensimmäistä kertaa että tuo auto on 10 m pitkä ja jotain 4 m leveä eli vastaavasti auton pinta-ala on n. 4 x liian iso.
 
Itse tekisi mieli sanoa että auto on kaksinkertaisen kokoinen.
Tarkasteltavien dimensioiden määrästä riippuen 2-, 4- tai 8-kertainen. Kun auto on piirretty 2-ulotteisena niin valtaosa ihmisistä varmaan hahmottaa sen nelinkertaisena eikä kaksinkertaisena. Asiahan oli omassa viestissäni määritelty, lainaa kokonaisia ajatuksia äläkä yksittäisiä sanoja.
 
Vanhassa mallissa ainakin pitää joka startin jälkeen pistää viiksestä päälle. Nelivedossa käyttää nelivetoa enemmän kun normi moodissa. Muuten en osaa sanoa kun en käytä.

Kuka sitä nyt käyttäskään? Voihan sitä käyttää vaikka regeniä Auto-asennossa jos tulee kaupunkiajoa paljon. Itte kyl landella ajelen regen manuaalilla 0 ja lärpyttelen välillä 1:een ettei mee alamäessä ylikovaa tms. ja sit Auto 0,25 tarvittaessa jos ajot muuttuu maanteiltä pidempiin kaupunkiajoihin esim. jos käyn jossain isommassa kaupungissa turnausreissulla.
 

Pitää käydä kyllä koeajamassa. Mulla on ollut ajatuksena, että kartan Teslaa viimeiseen asti. En tosin kyllä hauku autoa tai mallia, ennen kuin olen koeajanut. Mä en ole yhtäkään Teslaa ikinä ajanut, joten sinällään mulla ei ole argumentteja Teslan hyvyyteen tai huonouteen. Y taitaa olla isompi auto kuin EV6 ja jos oikein olen ymmärtänyt, Tesla kyllä osaa rangea kuljettajalle tarjota.
 
Pitää käydä kyllä koeajamassa. Mulla on ollut ajatuksena, että kartan Teslaa viimeiseen asti. En tosin kyllä hauku autoa tai mallia, ennen kuin olen koeajanut. Mä en ole yhtäkään Teslaa ikinä ajanut, joten sinällään mulla ei ole argumentteja Teslan hyvyyteen tai huonouteen. Y taitaa olla isompi auto kuin EV6 ja jos oikein olen ymmärtänyt, Tesla kyllä osaa rangea kuljettajalle tarjota.

Ovat jokseenkin saman kokoisia autoja. Y on ihan vähän korkeampi ja siinä on reilusti isompi kontti, mutta vastaavasti EV6 takapenkki on todella tuntuvasti tilavampi.

Molempia äskettäin ajaneena sanoisin, että EV6 on lähes kaikilla tavoin laadukkaamman tuntuinen auto, jossa on paljon parempi ajettavuus, se on hiljaisempi ja kyydiltään paljon mukavampi. Kuten täysin speksattuna melkein kymppitonnin kalliimmalta autolta voikin odottaa.

Vastaavasti sitten Kian infotainment tuntuu aika kasarilta Teslan rinnalla ja ainakin faceliftiä edeltävissä korealaisissa on ollut helvetisti ongelmia 12 V akun kanssa. Lisäksi Kiassa on myös auton muotoon ja akun kokoon nähden ihmeellisen heikko range, joskaan en ole perehtynyt tekeekö FL asialle jotai. Hyvä latauskäyrä kompensoi joka tapauksessa.

Itse tuota EV6:sta pitkään mietin ja autona pidän sitä paljon model Y:tä parempana, mutta haluamallani varustelutasolla (GT-line Comfort) se oli vaan aivan liian kallis, vaikka muka yrittivät faceliftin alta vanhoja "halvalla" myydä.
 
Viimeksi muokattu:
Y on vaan julkaistu vasta Kiinassa. Länsijulkaisusta ei ole mitään käsitystä tai tietoa vielä tässä vaiheessa.
Tuskin ennen loppuvuotta, elokuussahan ne autoteollisuuden lomat on kun linjat seisahtuu huoltoja, päivityksiä ja faceliftejä varten.
 
Kyllähän Teslan suomisivutkin sanoo että saatavilla takaveto Y:tä seuraavaksi toukokuussa. Eli eiköhän se uusi malli suomeen silloin tule.
 
EV6:n ja varsinkin käytetyn osalta kannattaa ottaa huomioon se, että akkutakuu kestää vain sen 150 000 km tai 7 vuotta. Itse en ainakaan haluaisi olla maksajan paikalla, kun akku joskus menee vaihtoon.
 
EV6:n ja varsinkin käytetyn osalta kannattaa ottaa huomioon se, että akkutakuu kestää vain sen 150 000 km tai 7 vuotta. Itse en ainakaan haluaisi olla maksajan paikalla, kun akku joskus menee vaihtoon.

Toisaalta sekin kannattaa huomioida, että auton täysi tehdastakuu kattaa saman ajan, siinä missä suurimmalla osalla muista valmistajista tehdastakuu on pari-kolme vuotta ja sen jälkeen kaikki mahdolliset muut kuin akkukorjaukset menee omasta pussista.
 
EV6:n ja varsinkin käytetyn osalta kannattaa ottaa huomioon se, että akkutakuu kestää vain sen 150 000 km tai 7 vuotta. Itse en ainakaan haluaisi olla maksajan paikalla, kun akku joskus menee vaihtoon.
Miksi kun? Sanoisin, että jos. En jaksa uskoa akkuvaihdon olevan mikään kovin yleinen skenaario. Ja 7 vuoden päässä olevaa akkuremppahintaa ei tiedä kukaan. Toki 150tkm voi tulla paljon nopeammin vastaan. Mutta jos ajelee tollaista 20tkm vuoteen ajoa, niin ostaisin ainakin uutena ihan huoletta.

Ei siinä, en mä mitään kallista remppaa itsekään haluaisi maksaa ja akkuremppa nyt tuskin koskaan ihan halpa on. Omassa takuu 8v / 160tkm ja tuskin mä tällä yli 100tkm ajan, niin lienee helpompi päästä eroon.
 
Ovat jokseenkin saman kokoisia autoja. Y on ihan vähän korkeampi ja siinä on reilusti isompi kontti, mutta vastaavasti EV6 takapenkki on todella tuntuvasti tilavampi.

Molempia äskettäin ajaneena sanoisin, että EV6 on lähes kaikilla tavoin laadukkaamman tuntuinen auto, jossa on paljon parempi ajettavuus, se on hiljaisempi ja kyydiltään paljon mukavampi. Kuten täysin speksattuna melkein kymppitonnin kalliimmalta autolta voikin odottaa.

Vastaavasti sitten Kian infotainment tuntuu aika kasarilta Teslan rinnalla ja ainakin faceliftiä edeltävissä korealaisissa on ollut helvetisti ongelmia 12 V akun kanssa. Ainakin ennen faceliftiä Kiassa oli myös auton muotoon ja akun kokoon nähden ihmeellisen heikko range, jota hyvä latauskäyrä kyllä kompensoi.

Itse tuota EV6:sta pitkään mietin ja autona pidän sitä paljon model Y:tä parempana, mutta haluamallani varustelutasolla (GT-line Comfort) se oli vaan aivan liian kallis, vaikka muka yrittivät faceliftin alta vanhoja "halvalla" myydä.

EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.

EDIT: Katsoin konfiguraattorista uuden EV6:n hinnan ja se on näemmä alle 60k€. Toki perusväri, yhden renkaat ja ei vetokoukkua. Miksei muuten EV6 konfiguraattorista saa vetokoukkua varusteeksi?

1736750961575.png

E
 
Viimeksi muokattu:
EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.
Noissa hinnoissa kannattaa ottaa huomioon että Tesla taitaa olla ainoa jolla on ns. Apteekin hinnat. Esim. itse kun olin autoa ostamassa niin EV6 ja Y hintaero kapeni noin 10k€.
 
Noissa hinnoissa kannattaa ottaa huomioon että Tesla taitaa olla ainoa jolla on ns. Apteekin hinnat. Esim. itse kun olin autoa ostamassa niin EV6 ja Y hintaero kapeni noin 10k€.
Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?
 
EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.

Mistä tämä oletus? Eihän Highland nostanut kolmosen hintoja suomessa tuhansilla, niin miksi Y:n facelift näin tekisi?
 
ID4:n nelivetona saa tosiaan nyt karvan yli 50 tonnin vetokoukulla varustettuna (noita awd juhlamalleja)ja ihan hyvillä varusteilla. Lähtötasoltaan jo ihan mielenkiintoinen, kun tuo vetokoukku oli Volkkariin aika kallis (jotain 1300-1500e). Oli kilpailukykyinen hinta jo muutenkin, mutta nyt vielä enemmän.
 
Noissa Launch edition malleissa on mm. isommat vanteet ja erikoismaalit mukana ja acceleration boost ym. lisävarusteita, ei niitä voi verrata suoraa kai normihintoihin?
 
Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?

En tiedä missäpäin asut mutta suurimmassa osassa Suomea löytyy kattava 4G/5G verkko jonka avulla voi ihan soittaa liikkeeseen ja kysyä tarjouksia.

Ei se tarjousten pyytäminen ole mitään rakettitiedettä jossa pitäisi fyysisesti kierrellä kauppoja.
 
En tiedä missäpäin asut mutta suurimmassa osassa Suomea löytyy kattava 4G/5G verkko jonka avulla voi ihan soittaa liikkeeseen ja kysyä tarjouksia.

Ei se tarjousten pyytäminen ole mitään rakettitiedettä jossa pitäisi fyysisesti kierrellä kauppoja.
Ja sähköposti toimii myös. Näin tinkasin oman edellisen autoni hinnan kohdalleen.
 
En tiedä missäpäin asut mutta suurimmassa osassa Suomea löytyy kattava 4G/5G verkko jonka avulla voi ihan soittaa liikkeeseen ja kysyä tarjouksia.

Ei se tarjousten pyytäminen ole mitään rakettitiedettä jossa pitäisi fyysisesti kierrellä kauppoja.
Mikä vuosisatojen juttu. Nerokasta. :D

Kyllähän tuo eri autoliikkeitten soittelu läpi erilaisten tarjousten perässä samasta autosta on ihan täysin naurettavaa.
 
Itse preferoin sähköpostia aina. Monta autoa ostanut jo astumatta liikkeeseen tai tapaamatta myyjää. Sähköpostia käyttämällä ei tarvii kuunnella myyntipuheita ja ostoprosessia voi venyttää ja tauottaa haluamallaan tavalla.

Taitaa vaan liikeetkin olla tietoisia tästä, koska tuossa kun taannoin itse yritin tarjouksia pyydellä, huomasin että monet liikkeet tuntui suorastaan salailevan myynnin sähköpostiosoitteita ja selvästi puhelin oli preferoitu yhteydenottotapa.
 
Sähköposti oli varsin toimiva keino kun loppuvuodesta hieroin kauppaa Enyaqista. Muutama liike olisi halunnut soitella heti lähettämänsä tarjouksen jälkeen, mutta useimmiten jätin puheluihin vastaamatta kun ei niihin oikein kesken työpäivää ollut aikaa, ja asiat saatiin selvitettyä kyllä sähköisestikin.
Mielestäni saa kaupan jättää tekemättä jos liikkeellä ei osata tehdä tarjousta/vastata pariin kysymykseen muuten kuin puhelimella epämääräisiin aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole mikään pakko kysellä tarjouksia tai neuvotella hinnasta, sinä varmaan ostat asuntosikin pyyntihinnalla ja se on ihan ok.
Ei tässä maailmassa kuluttajan tarvitse enää montaa tuotetta tingata. Auto, asunto ja pillu. Se on ihan hyvä että Tesla toi tähän apteekin hinnoittelua koska itseäni ainakin vituttaa haaskata aikaa tinkaamiseen. Samasta syystä ostan huonekaluni Ikeasta. Asuntojen hinnasta tingataan mutta harvoin olen kuullut että vuokrasta tingataan.
 
Itse preferoin sähköpostia aina. Monta autoa ostanut jo astumatta liikkeeseen tai tapaamatta myyjää. Sähköpostia käyttämällä ei tarvii kuunnella myyntipuheita ja ostoprosessia voi venyttää ja tauottaa haluamallaan tavalla.

Täysin sama - ehkä viimeisen kymmenen vuoden aikana autodiilejä välillä tullut tehtyä liiankin tiheään ja 90% hoitunut juuri sähköpostitse. Nyt käynnissä viimeistely uuden sähkiksen tilauksen kanssa ja tätäkin pyöritellään mailitse. En muistaakseni ole edes ikinä käynyt ko. liikkeessä astetta pidemmällä, Lohjalla ja kun homma toimii hyvin niin aika sama.

Nykypäivänä noita ketjuja alkaa olemaan vain astetta vähemmän, joten kun alkaa yhden liikkeen kanssa hieromaan kauppoja niin mahdollisen vaihturin hinta ei sitten enää muuksi muutu vaikka ketjun sisällä yrittäisi jotain toista liikettä erikseen.
 
Se on ihan hyvä että Tesla toi tähän apteekin hinnoittelua koska itseäni ainakin vituttaa haaskata aikaa tinkaamiseen.
Kyllä tinkaamisella voi päästä sellaisille tuntipalkoille joista voi vaan unelmoida työelämässä. Tyhmä on maksaa liikaa...aina on hinnoissa ilmaa. Ja sitten loppusuoralla vielä ns "kaupanpääliäisten" neuvottelu.
 
Eipä tuo loppujen lopuksi teslankaan kohdalla kovin näppärä ole. Vaihtarista et saa kunnon hintaa, niin sen kanssa joutuu puljaamaan kuitenkin ja Teslan kohdalla pitää kytätä varastotarjousautoja, mahdollisia ilmaisia supereita ja korkotarjouksia siinä missä autokauppojenkin.
 
Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?
Miksi pitäisi vihastua?

Tietysti jos on noin tuulen vietävä että suuttuu kuin 2 vuotias kun myyjä sanookin jotain muuta mitä haluaisi, tuollainen apteekkiasiointi on ihan perusteltua oman ja muiden hyvinvoinnin kannalta.
Mikä vuosisatojen juttu. Nerokasta. :D

Kyllähän tuo eri autoliikkeitten soittelu läpi erilaisten tarjousten perässä samasta autosta on ihan täysin naurettavaa.
Mä en ole ostellut viimeaikoina kuin pakettiautoja uutena, ja kyllä niissä nyt sellaisia luokkaa 3k€ hintaeroja on hieman kyselemällä. Kyllä ainakin meikäläisen tulotasolla tuossa pääsee ihan tuntipalkoille.

Joskus aikanaan olin kiinnostunut Legacystä, kävin koeajamassa ja pyysin tarjouksen. Kun tutustuin siihen sitten himassa, niin huomasin että tarjouksessa auton hinta oli jotain tonnin kovempi, kuin nettisivulla olevat normaalihinnat, eli sinänsä kyllä noihin kannattaa kiinnittää huomiota noissa perinteiseen tapaan ostettavissa autoissa.
 
Eipä tuo loppujen lopuksi teslankaan kohdalla kovin näppärä ole. Vaihtarista et saa kunnon hintaa, niin sen kanssa joutuu puljaamaan kuitenkin ja Teslan kohdalla pitää kytätä varastotarjousautoja, mahdollisia ilmaisia supereita ja korkotarjouksia siinä missä autokauppojenkin.
Totta. Ne varastoautot kun voi olla vaikka 20k€ alessa kvartaalin lopussa, kun Teslalla painetta saada autot myytyä.

Eli enemmän alea kuin perinne valmistajilla :)
 
Totta. Ne varastoautot kun voi olla vaikka 20k€ alessa kvartaalin lopussa, kun Teslalla painetta saada autot myytyä.

Eli enemmän alea kuin perinne valmistajilla :)
Mutta nuo ovat nykyään julkisesti tiedossa.

Voihan siitä saada kovat kicksit että sai tonneja hinnasta pois henkilökohtaisesti tinkaamalla, mutta niin saa naapurin perttikin, eli todellinen lisäarvo on nolla.

Autofirman mittakaavassa apteekin hinnoittelu tuo valtavat säästöt kun "myyjiä" eli alennusten laskijoita, hyväksyjä, hintalistoja, järjestelmiä jne. on huomattavasti vähemmän. Joku sen tinkausprosessinkin maksaa, ja se olet sinä, auton ostaja.

Myös keskustelu myyjän kanssa joka yrittää vetää hintaa ylöspäin on jokseenkin puuduttavaa.
 
Voihan siitä saada kovat kicksit että sai tonneja hinnasta pois henkilökohtaisesti tinkaamalla, mutta niin saa naapurin perttikin, eli todellinen lisäarvo on nolla.

No ei se nyt ihan näin mene ellei Pertti ole tarjoamassa identtistä vaihdokkia samaan liikkeeseen samanaikaisesti jne.

Teslan ostaminen on helppoa jos ei ole vaihdokkia annettavana mutta suurimmalla osalla ostajista sellainen yleensä on todennäköisesti ja siinä kohtaa Teslan "helppous" muuttuukin vaikeudeksi kun ne antavat niin paskoja vaihtotarjouksia että pitää alkaa myymään itse omaa autoaan.
 
Tesla toistaiseksi antanut parhaat hinnat/tarjoukset aina kvartaalin lopussa niin siinä saa jännittää mitä saa.
 
Voihan siitä saada kovat kicksit että sai tonneja hinnasta pois henkilökohtaisesti tinkaamalla, mutta niin saa naapurin perttikin, eli todellinen lisäarvo on nolla.
Ei se kauppahinta todellaakan ole kaikille sama tinkaamisen jälkeen.

Pena voi aktiivisena tinkaajana saada ihan yhtä hyvän hinnan kuin sinäkin, mutta naapurin Jormalla ei riitä into kunnon tinkaamiseen, vaan hän joutuu "laiskana" maksamaan kovemman hinnan. Kyllä se tinkaaminen tuo ihan taloudellista hyötyä. Perus kaupantekoa tuo on. Myyjä yrittää saada maksimaalisen hinnan ja ostaja minimaaalisen. Sieltä se kauppahinta sitten jostain välistä löytyy. Autot ovat kuitenkin sen verran arvokkaita kapistuksia, että hieman aikaa tuohon kannattaa käyttää.
 
Ei tässä maailmassa kuluttajan tarvitse enää montaa tuotetta tingata. Auto, asunto ja pillu. Se on ihan hyvä että Tesla toi tähän apteekin hinnoittelua koska itseäni ainakin vituttaa haaskata aikaa tinkaamiseen. Samasta syystä ostan huonekaluni Ikeasta. Asuntojen hinnasta tingataan mutta harvoin olen kuullut että vuokrasta tingataan.
Ei tartte, mutta voi. Itse kysyn liki joka liikkeessä (pl. Ruokakaupat ) tingattua hintaa. Vaikkapa Intersportissa saa helposti. 10-20% hinnasta pois ihan kysymällä. Kyllä noissakin tuntipalkoille pääsee…
 
Toisaalta sekin kannattaa huomioida, että auton täysi tehdastakuu kattaa saman ajan, siinä missä suurimmalla osalla muista valmistajista tehdastakuu on pari-kolme vuotta ja sen jälkeen kaikki mahdolliset muut kuin akkukorjaukset menee omasta pussista.

Toisaalta kannattaa sekin huomioida, että Kian pitkä tehdastakuu pysyy voimassa vain huolto-ohjelman mukaiset huollot marmoritiskillä teetettynä.

Mutta onhan tuo Kian takuu kyllä mukavan pitkä (nimim. 4v vanha auto ja vielä vuosia takuuta jäljellä). Takuun toimivuudesta ei kuitenkaan ole mitään kokemusta.
 
No ei se nyt ihan näin mene ellei Pertti ole tarjoamassa identtistä vaihdokkia samaan liikkeeseen samanaikaisesti jne.

Teslan ostaminen on helppoa jos ei ole vaihdokkia annettavana mutta suurimmalla osalla ostajista sellainen yleensä on todennäköisesti ja siinä kohtaa Teslan "helppous" muuttuukin vaikeudeksi kun ne antavat niin paskoja vaihtotarjouksia että pitää alkaa myymään itse omaa autoaan.
Ei tuo muuta millään tavalla sitä että sinä ja Pertti maksatte sen myyjän palkan (ja paljon muutakin), joten se on niissä tarjouksissa, myös niiltä päiviltä kun kauppa ei käy.

Jos on etevä tinkaaja, niin luulisi auton myymisen itse olevan helppoa. Tai sitten voi ottaa samanlaisen persraiskauksen autovexistä kuin vaihtotarjouksessakin on piilotettuna.
 
Kyllä tinkaamisella voi päästä sellaisille tuntipalkoille joista voi vaan unelmoida työelämässä. Tyhmä on maksaa liikaa...aina on hinnoissa ilmaa. Ja sitten loppusuoralla vielä ns "kaupanpääliäisten" neuvottelu.
Se etta kaytti jonkin rahaa ja sanoo tienanneensa satumaisesti kertoo vain siita kuinka kapitalistinen kasvatus on onnistunut. Ei, sina et tienannut vaan havisit hatkessa sellaista minka eteen olet tehnyt toita. Tinkaaminen mahdollisuus harvemmin on kuluttajan etu vaan se on myyjan tyokalu. Mutta tama on jo offtopikkia ja jos jatkan niin jatkan toisessa ketjussa.
 
Toisaalta kannattaa sekin huomioida, että Kian pitkä tehdastakuu pysyy voimassa vain huolto-ohjelman mukaiset huollot marmoritiskillä teetettynä.

Mutta onhan tuo Kian takuu kyllä mukavan pitkä (nimim. 4v vanha auto ja vielä vuosia takuuta jäljellä). Takuun toimivuudesta ei kuitenkaan ole mitään kokemusta.

"Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km"

Mielenkiintoinen sanavalinta, sitten kun aletaan vänkäämään takuusta niin kaikki rikkinäiset vehkeet onkin tehdasvarusteita.
 
Se etta kaytti jonkin rahaa ja sanoo tienanneensa satumaisesti kertoo vain siita kuinka kapitalistinen kasvatus on onnistunut. Ei, sina et tienannut vaan havisit hatkessa sellaista minka eteen olet tehnyt toita. Tinkaaminen mahdollisuus harvemmin on kuluttajan etu vaan se on myyjan tyokalu. Mutta tama on jo offtopikkia ja jos jatkan niin jatkan toisessa ketjussa.
No siis siinä kohdalla ihan oikeastikin tienaa, kun autoliike on ostamassa autoasi pois.

Itse myin Peugeot e-2008 autoa pois. Yksityiset ostajat ei olleet kiinnostuneita. Autoliike olisi maksanut 18000€, mutta sen verran sain tingattua, että sain 18400€.

Eli molemmin päin onnistuu kyllä (paitsi ei teslan kohdalla kumminkaan päin). Jos siis suoraan teslan kanssa asio.

Model S 90D 2016 FL, nyt 225tkm oli autoliikkeellä 24500€. Kysymällä sen sai 23000€. Mutta tuosta ei millään enää laskenut. Mutta joku auto oli saatava, niin kaupat tehtiin.
 
Ei tuo muuta millään tavalla sitä että sinä ja Pertti maksatte sen myyjän palkan (ja paljon muutakin), joten se on niissä tarjouksissa, myös niiltä päiviltä kun kauppa ei käy.

Jos on etevä tinkaaja, niin luulisi auton myymisen itse olevan helppoa. Tai sitten voi ottaa samanlaisen persraiskauksen autovexistä kuin vaihtotarjouksessakin on piilotettuna.

Myyjän palkan voi maksaa suoraan autotehtaalle kuten Tesla tai sitten välittäjäliikkeelle kuten legacyissä. Jossain ne toimipisteiden vuokrat, myyjien palkat yms kuitenkin on leivottuna sisään.

Teslan tarjoamat vaihtohinnat ovat ihan suora kustannus auton ostajalle samalla tavalla kuin välittäjän provikka.
 
Toisaalta kannattaa sekin huomioida, että Kian pitkä tehdastakuu pysyy voimassa vain huolto-ohjelman mukaiset huollot marmoritiskillä teetettynä.

Mutta onhan tuo Kian takuu kyllä mukavan pitkä (nimim. 4v vanha auto ja vielä vuosia takuuta jäljellä). Takuun toimivuudesta ei kuitenkaan ole mitään kokemusta.
Huolto-ohjelman mukaiset huollot pitää toki olla, mutta marmoritiskillä niitä ei tarvitse millään merkillä tehdä kun moinen vaatimus on laiton. Toki se voi pienentää todennäköisyyttä sille että asiasta joutuu vääntämään tai että myyjä syyttää viasta huollon virhettä.
 
Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?
Mä taisin käydä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla koeajoauto oli ajossa.

Edit: neljästi, kolmannella kerralla nimet paperiin ja neljännellä autojen vaihto
 
Viimeksi muokattu:
EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.

EDIT: Katsoin konfiguraattorista uuden EV6:n hinnan ja se on näemmä alle 60k€. Toki perusväri, yhden renkaat ja ei vetokoukkua. Miksei muuten EV6 konfiguraattorista saa vetokoukkua varusteeksi?
Punainen GT-line, AWD, 84 kWh, premium packilla, kattoluukulla ja vegan-nahkaverhoilulla 63 945,50 € + toimituskulut + talvirengaspaketti + koukku. Yhteensä hinta voisi olla jo 68 tonnia, varsinkin jos talvirenkaissa on Kian omat vanteet mukana. Siitä toki voisi saada alennusta about 5000 €, eli hinnaksi jäisi 63 000 € tai vastaavasti ylihyvitystä tuon viiden tonnin verran vaihtoautolle.

Vuoden kuluttua vaihtohyvitys samanlaiseen saattaisi liikkua 40-50 tonnin välillä. Muihin merkkeihin vaihdettassa hyvitys voisi jäädä lähemmäksi neljää kymppiä, mutta toki johonkin sadan tonnin autoon vaihdettaessa se saattaisi olla suurempi. Muutaman vuoden kuluttua, kun km-määrä lähestyy sataa tuhatta luku saattaa alkaa kakkosella. Itse miettisin kyllä tarkkaan ostaisinko uuden, tai jos ostaisin mitkä varusteet tulevat todella tarpeeseen. Miettisin myös sitä, tuoko facelift niin merkittäviä parannuksia, jotta sellainen kannattaa ostaa käytetyn, alle 40 tonnia maksavan EV6:n sijaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 524
Viestejä
4 578 966
Jäsenet
75 463
Uusin jäsen
Jimip

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom