Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse aloin kiinnostumaan Kia EV6:sta ihan tosissaan kun ymmärsin, että esim Polestar 4:n hinta on premium-luokkaa. Kia nelivetona ja sopivalla paketilla on heittämällä halvempi kuin Polestar 4 ja P4 oli se mitä aiemmin suunnittelin tilaavani. Oliko sieltä tulossa markkinoille jotain sellaista kulkinetta, joka olisi ominaisuuksiltaan, varusteiltaan ja hinnaltaan Kia EV6:n luokkaa?
Uusi Y?
 
Onko Kiassa minkälainen yhden polkimen ajo? Näyttäisi tuo uudistunut EV6 aika mielenkiintoiselta paketilta myös.
Onhan tuossa -22 mallisessakin. Pari kertaa sitä olen kokeillut. Mutta itse en pidä tuosta moodista. Mielummin käytän auto-moodia, missä regeni säätyy etäisyyden mukaan edellä ajavaan. Oikein miellyttävä varsinkin kesäkelillä. Talvella RWD versiossa saattaa hetkellisesti käyttää liian voimakkaasti, joten käytän vain tasoa 1.
 
Viimeksi muokattu:
Screenshot 2025-01-12 at 18-51-49 50 - 07_2020 näköislehti - Näköislehti.png


Tuossa joku Capturi vm. 2020.
OT: nyt kun tänne on noita TM:n valokaavioita postailtu, niin huomasinpa vasta ensimmäistä kertaa että tuo auto on 10 m pitkä ja jotain 4 m leveä eli vastaavasti auton pinta-ala on n. 4 x liian iso.
 
Itse tekisi mieli sanoa että auto on kaksinkertaisen kokoinen.
Tarkasteltavien dimensioiden määrästä riippuen 2-, 4- tai 8-kertainen. Kun auto on piirretty 2-ulotteisena niin valtaosa ihmisistä varmaan hahmottaa sen nelinkertaisena eikä kaksinkertaisena. Asiahan oli omassa viestissäni määritelty, lainaa kokonaisia ajatuksia äläkä yksittäisiä sanoja.
 
Vanhassa mallissa ainakin pitää joka startin jälkeen pistää viiksestä päälle. Nelivedossa käyttää nelivetoa enemmän kun normi moodissa. Muuten en osaa sanoa kun en käytä.

Kuka sitä nyt käyttäskään? Voihan sitä käyttää vaikka regeniä Auto-asennossa jos tulee kaupunkiajoa paljon. Itte kyl landella ajelen regen manuaalilla 0 ja lärpyttelen välillä 1:een ettei mee alamäessä ylikovaa tms. ja sit Auto 0,25 tarvittaessa jos ajot muuttuu maanteiltä pidempiin kaupunkiajoihin esim. jos käyn jossain isommassa kaupungissa turnausreissulla.
 

Pitää käydä kyllä koeajamassa. Mulla on ollut ajatuksena, että kartan Teslaa viimeiseen asti. En tosin kyllä hauku autoa tai mallia, ennen kuin olen koeajanut. Mä en ole yhtäkään Teslaa ikinä ajanut, joten sinällään mulla ei ole argumentteja Teslan hyvyyteen tai huonouteen. Y taitaa olla isompi auto kuin EV6 ja jos oikein olen ymmärtänyt, Tesla kyllä osaa rangea kuljettajalle tarjota.
 
Pitää käydä kyllä koeajamassa. Mulla on ollut ajatuksena, että kartan Teslaa viimeiseen asti. En tosin kyllä hauku autoa tai mallia, ennen kuin olen koeajanut. Mä en ole yhtäkään Teslaa ikinä ajanut, joten sinällään mulla ei ole argumentteja Teslan hyvyyteen tai huonouteen. Y taitaa olla isompi auto kuin EV6 ja jos oikein olen ymmärtänyt, Tesla kyllä osaa rangea kuljettajalle tarjota.

Ovat jokseenkin saman kokoisia autoja. Y on ihan vähän korkeampi ja siinä on reilusti isompi kontti, mutta vastaavasti EV6 takapenkki on todella tuntuvasti tilavampi.

Molempia äskettäin ajaneena sanoisin, että EV6 on lähes kaikilla tavoin laadukkaamman tuntuinen auto, jossa on paljon parempi ajettavuus, se on hiljaisempi ja kyydiltään paljon mukavampi. Kuten täysin speksattuna melkein kymppitonnin kalliimmalta autolta voikin odottaa.

Vastaavasti sitten Kian infotainment tuntuu aika kasarilta Teslan rinnalla ja ainakin faceliftiä edeltävissä korealaisissa on ollut helvetisti ongelmia 12 V akun kanssa. Ainakin ennen faceliftiä Kiassa oli myös auton muotoon ja akun kokoon nähden ihmeellisen heikko range, jota hyvä latauskäyrä kyllä kompensoi.

Itse tuota EV6:sta pitkään mietin ja autona pidän sitä paljon model Y:tä parempana, mutta haluamallani varustelutasolla (GT-line Comfort) se oli vaan aivan liian kallis, vaikka muka yrittivät faceliftin alta vanhoja "halvalla" myydä.
 
Viimeksi muokattu:
Y on vaan julkaistu vasta Kiinassa. Länsijulkaisusta ei ole mitään käsitystä tai tietoa vielä tässä vaiheessa.
Tuskin ennen loppuvuotta, elokuussahan ne autoteollisuuden lomat on kun linjat seisahtuu huoltoja, päivityksiä ja faceliftejä varten.
 
Kyllähän Teslan suomisivutkin sanoo että saatavilla takaveto Y:tä seuraavaksi toukokuussa. Eli eiköhän se uusi malli suomeen silloin tule.
 
EV6:n ja varsinkin käytetyn osalta kannattaa ottaa huomioon se, että akkutakuu kestää vain sen 150 000 km tai 7 vuotta. Itse en ainakaan haluaisi olla maksajan paikalla, kun akku joskus menee vaihtoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 435
Viestejä
4 576 801
Jäsenet
75 455
Uusin jäsen
MinecraftUkko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom