- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 8 687
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Olisikohan alkuperäinen koreaksi? Pitääkin jossain välissä yrittää tulkita mitä siinä sanotaan.Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?
Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.
![]()
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n kondiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi
Tästä oli Sähköautomiehissä ihan yksi jakso aikoinaan ja siinä punnittiin juuri tätä asiaa monelta eri kantilta. Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.Päivän Hesarissa Loviisan ”Esson baarin” miehistä yksi kommentoi että ei voi hankkia sähköautoa kun jakaa mainoksia ja joutuu usein pysähtymään. WTF? Tätäkö tasoa se ihmisten tieto sähköautoista on. Eikö sähköauto olisi juuri tuollaiseen ajoon optimi..
Etkö sä kertonut tämän jo aiemminkin ja jo silloinkin totesin, että kuulostaa täysin paskapuheelta? Näyttämä on ollut täysin looginen ja lineaarinen, ei pienintäkään viitettä mistään hyppimisestä.Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
Tässä oli eläkeläinen joka jakoi mainoksia joten eiköhän kantama olisi enemmän kuin riittävä.Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
Mulla hajosi joskus 25v sitten lämppärin hana, oli melko vilakkaa kyytiä ikkunat avoinna ja puhallus tuulilasille täysillä.Täällä pakkasta -20 astetta. Tuolla ison tien varressa missä tulee käytyä lenkillä kääntymässä oli Tesla odottelemassa apuja kun oli lämmöt kadonneet. Voi olla aika hyytävää kyytiä näillä keleillä ja saattaa olla myös haasteena saada tuulilasi ja ikkunat pysymään auki jos ei saa lämpöä hyttiin ollenkaan. Tuuletus varmaan pelaa mutta puhallutappa sitten kokoajan -20 asteista ilmaa sisään.
Tesloissahan taisi olla niiden lämmityselementtien kanssa jonkun verran ongelmaa?
Osaa ne lämmöt tosin hävitä polttiksestakin, ja sillon usein vika on sellainen ettei moottorikaan oikein tykkää jos koettaa ajaa kun voi syynä olla jäähdytysnesteen poistuminen autosta.
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.
Oho, onko se joskus aikaisemmissa softaversioissa näyttänyt tuolta?Tässä esimerkki eli pieni ote tuosta ohjekirjasta. Ja huomauttaisin, että sun autossa ja mun autossa on suurinpiirtein sama keskikonsolin käyttöliittymäMinun autoni manuaalissa se kuitenkin näyttää tältä:
![]()
Oho, onko se joskus aikaisemmissa softaversioissa näyttänyt tuolta?
Kävin istumassa, ajamaan en vielä ehtinyt. Löytyy aika rajallisesti koeajokappaleita. EV6 on tällä hetkellä oman autopäivityksen shortlistin no. 1. Mietinnässä on vielä, olisiko riittävästi syytä mennä uuteen Enyaqiin ('26 vuosimallia saisi jo keväälle toimitukseen) tai pysyä ID.4:ssä, jonka AWD 75-juhlatarjous on varsin houkutteleva.Onko vielä kukaan käynyt istumassa tai koeajamassa Kia ev6 faceliftia?
Täysin tapauskohtaista. Halogeenivalojakin oli hyviä ja hyvin huonoja.silti parempia kuin vanhat halogeenituikut.
Jep, tiedossa oli ja toivon itsekin että valoja on faceliftiin parannettu. Täytyy ajoittaa oma koeajo hämärään aikaan.@Derzu Ainakin aiemman EV6:n valot on testien mukaan umpisurkeat. Toivottavasti faceliftissä on parannettu niitä.
TM:n sähköperheautotestissä arvosana valoille 5.
Eli jos on tiedossa paljon ajoa "tiettömillä taipaleilla" niin skippaisin Kian ihan tuosta syystä. Hyvät valot on mukavuus- ja turvallisuustekijä.
Björnin testissä olivat ainakin selkeästi parantuneet, joten kyllä niille on jotain tehty.Jep, tiedossa oli ja toivon itsekin että valoja on faceliftiin parannettu. Täytyy ajoittaa oma koeajo hämärään aikaan.
Mutta on näissäkin ledivermeissäkin näköjään eroa reilusti. Itseäni ainakin yllättää että noinkin kalliissa autoissa kuin Kia EV6:ssa ja Tesla Model Y:ssä on huonommat valot kuin omassa halpisrassissa (Renault Captur 2). TM:n keväällä 2020 mittaamana lyhyiden kantama 101 metriä ja pitkien 185 m.Ja huonot valot ovat aika suhteellinen käsite… Ei ehkä loista tuhannen auringon voimalla, mutta silti parempia kuin vanhat halogeenituikut.
Joo ei se polttiksessakaan paljoa vaadi niin kylmä tulee sisällä. Mulla jumittui termostaatti auki kovalla pakkasella ja kylmä tuli. Hyvin pienen osan vikaantuminen riittää.Mulla hajosi joskus 25v sitten lämppärin hana, oli melko vilakkaa kyytiä ikkunat avoinna ja puhallus tuulilasille täysillä.
Renaultissa on matriisit ja tien kaarteiden mukaan mukautuvat valot? Onko valo mitattuna mennyt vain kauemmas, mites pientareisen valaisu? Pelkkä pitkän matkan minimivalaisumittaus valoalueen terävimmästä kärjestä ei paljoa vielä kerro valojen valaisukyvystä.Mutta on näissäkin ledivermeissäkin näköjään eroa reilusti. Itseäni ainakin yllättää että noinkin kalliissa autoissa kuin Kia EV6:ssa ja Tesla Model Y:ssä on huonommat valot kuin omassa halpisrassissa (Renault Captur 2). TM:n keväällä 2020 mittaamana lyhyiden kantama 101 metriä ja pitkien 185 m.
Joo leveyttä pitää keilalla olla myös. Tuossa vertailussa oli verrokkina muut pikkuluokan citymaasturit ja mainintana oli että kantaman ohella myös keilan leveys oli Capturissa suurin. Itsellä ei ole TM:n tilausta, niin ei voi tarkastaa, mutta tuo oli joku huhti-toukokuun 2020 TM, jossa nuo olivat.Renaultissa on matriisit ja tien kaarteiden mukaan mukautuvat valot? Onko valo mitattuna mennyt vain kauemmas, mites pientareisen valaisu? Pelkkä pitkän matkan minimivalaisumittaus valoalueen terävimmästä kärjestä ei paljoa vielä kerro valojen valaisukyvystä.
No, se teidän ns. "kireä viritys" on teidän näkemys asiaa, kun puhutaan pikalatauksista. En tiedä Toyotan lupaamia lataustehoja (10v/ 1milj.km takuulla). Myös todennäiköisesti (ei ole varmaa tietoa, onko uusi) korealainen valmistaja lupaa mallilleen KGM Toreres EVX saman takuun kun Tojokin. Max 145kW huippulatausteholla.No kun se just EI vaikuta mitenkään tuohon akuston ”kireälle vetoon”.
800V auttaa tasan yhteen asiaan: pienemmät häviöt liittimissä / kaapeleissa. CCS-standardissa maksimivirta on speksattu 500A:han ja jos halutaan yli 200kW tehoja, on jännite pakko nostaa yli 400V:n.
Korkeampi lämpötila ei mahdollista suurempaa kestävyyttä/ tehoa, koska mainittu ~50C on selvästi liian korkea. Ainakin korealaisissa ajoakun optimi lämpötila on noin +22-+25C, jota lämpötilan hallinta ylläpitää nestejäädytyksellä- ja lämmityksellä. Jos ajoakku on tuon alle tai yli latausnopeus on pienempi, voi olla selvästikin. Aikaisemmin käytetty ilmajäähdytys aiheutti peräkkäisissä pikalatuksissa ongelmia liian korkean akun lämpötilan takia.Latausrasitukseen tuolla ei ole juuri merkitystä - käytännössä ehkä päinvastoin -> 400V akusto lämpenee yleensä nopeammin suuremmista häviöistä johtuen (mutta ei välttämättä jos johdot ja liittimet ovat riittävän tuhdit) ja korkeampi lämpö parantaa pikalatauskestävyyttä. (Kunhan ei mennä sitten yli ~50C:n).
Nopeampi pikalausnopeus on se tärkein asia ostajille.Edit: yksi asia mihin 800V jännite vaikuttaa on se, että autoa ylipäätään on mahdollista ladata yli 200kW teholla -> autovalmistajalla on kannustin valita kennotyyppi joka sietää korkeita pikalataustehokertoimia. Muutenhan siitä 800V:stä ei juuri saa markkinointiapua kun ketään ei kiinnostaa ”vähemmän häviötä CCS2-liittimessä” mainosterminä.
Ei minusta mitään ylimääräistä "jumppaa" vaadi. Kun antaa auton latautua yön yli niinkuin tavallisesti, ehtii sitten täyteen tai ei. esim. 11kw laturilla (AC) on täynnä jo muutamassa tunnissa.Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.
Tojolla kallis huolto-ohjelma, joka on vaatimuksena, näin olen kuullut. Kuka mistäkin haluaa maksaa....Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.
Kyllä juuri näin.Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Paras kennojen balanssointi saadaan, kun <20%-100% AC latauksella.Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.
Jos akun lataa aina viimeistään 21%, ei ole koskaan tarve ladata täyteen?
Vai jos akku yhtäkkiä itsekseen purkaantuu alle 20%, niin pitää ladata täyteen?
Näin tapahtuu kerran kuussa?
Jep, tiedossa oli ja toivon itsekin että valoja on faceliftiin parannettu. Täytyy ajoittaa oma koeajo hämärään aikaan.
Itse en kyllä aio lähteä niinkin loistavaa autoa kuin EV6 hyllyttämään vain sen takia, että sen ajovalot ovat tämän päivän huimasti kohonneilla standardeilla subpar-tasoa. Vähän kuten tuossa @Kvarkki :kin, on itsellä vielä tuoreessa muistissa kuinka monta vuotta ajelin sellaisilla 2000-luvun perustasoa olevilla kusisilla halogeeneilla. Jos ne valot ja tuon Kian valot laittaisi nyt rinnakkain, niin luulenpa että mieleen tuleva adjektiivi Kiasta olisi lähinnä "tosi hyvä". Jokaisella tietysti omanlaisensa preferenssit ja ajo-olosuhteet.
Lisävaloa saa myös suht hyvin autoon asennettua, mutta ohjaamon käyttökelpoisuutta, ajettavuutta jne. ominaisuuksia ei juurikaan voi jälkikäteen parantaa.
EV6:n jos ostaisi, niin pakko olisi tinkiä lisäpitkät kaupan päälle, jos meinaa taajaman ulkopuolella ajella.
Kannattaa vilkaista Björnin video faceliftin valotestistä. Aika paljon paremmat valot uudessa EV6:ssa.Itsellä on EV6 GT-line -22, eli siinä on ne "paremmat" valot ja kyllähän ne pitkät valot ovat aika huonot. Ei ne aivan surkeat ole, mutta eivät oikein mitenkään vastaa auton muuta tasoa. Muutenhan auto on ihan loistovekotin. Lisäpitkät tuli itse laitettua autoon. Onneksi nykyään löytyy kaikenmaailman obd-lisäpalikoita joiden avulla lisäpitkien kytkentä oli helppoa. Tosin tulihan siitä se 350€ lisäkuluja
Pitkien ongelma on todella kapea putkimainen valo jossa ei kumminkaan riitä oikein valoteho pitkille matkoille. Kaarteissa tulee ärsyttäviä pimeitä kohtia kun valoissa ei ole kaarre ominaisuutta ja suorilla tuntuu, että ei oikein meinaa nähdä tarpeeksi kauaksi. Itselläkin on päivittäin noin 10km suuntaansa valaisematonta tietä ajettavana.
Mitä tuttavien joilla on Kia-merkkisiä autoja ollut / on, niin ilmeisesti nuo pitkät valot aina olleet huonot kyseisellä merkillä.
Tehdyssä 5000 sähköauton suuressa tutkimuksessa juurikin todettiin, ettei ole niin merkitystä mihin % akkua ladataan, kunhan vain pitkässä säilytyksessä ajoakkua pidetään 20-80% varauksessa.
Kiinan markkinoille tuli siis ensin Mazda 6 EZ, josta tämä 6e on iteraatio. Autojen pohjana on Deepal SL03. Ei nämä mitään salaisuuksia ole, takana on siis Mazdan yhteistyökumppani Changan. Tästä voi lukea aavistuksen lisää:YouTuben autogefuhl esittelyn kommenteissa oli, että auto olisi about 1:1 joku kiinalainen sähkis, mutta en tiedä kuinka totuudenmukainen tuo "tieto" oli. Kun en voi varmentaa pitääkö paikkansa, niin turha lähteä jakamaan. Sinänsä yhteistyö kiinalaisen brändin kanssa auton tuotannossa ei kovin uutta ja erityistä olisi.
Testeissä tuosta varmaan aika pian näkee paljonko Mazda siihen on panostaan tuonut (jos nyt ensinkään on joku yhteistyöprojektin tulos).
Voihan myös olla että Mazda on myynyt kiinamarkkinoilla tuotetta eri nimellä, mistä näitä tietää
Vanhaan omat toiveet oikeastaan on aika vähäiset:Uusi infotainment on tietysti huimasti freshimpi kuin vanha, joka toi mieleen paluun jonnekin 2010-luvulle.
Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?Itsellä on EV6 GT-line -22, eli siinä on ne "paremmat" valot ja kyllähän ne pitkät valot ovat aika huonot. Ei ne aivan surkeat ole, mutta eivät oikein mitenkään vastaa auton muuta tasoa. Muutenhan auto on ihan loistovekotin. Lisäpitkät tuli itse laitettua autoon. Onneksi nykyään löytyy kaikenmaailman obd-lisäpalikoita joiden avulla lisäpitkien kytkentä oli helppoa. Tosin tulihan siitä se 350€ lisäkuluja
Pitkien ongelma on todella kapea putkimainen valo jossa ei kumminkaan riitä oikein valoteho pitkille matkoille. Kaarteissa tulee ärsyttäviä pimeitä kohtia kun valoissa ei ole kaarre ominaisuutta ja suorilla tuntuu, että ei oikein meinaa nähdä tarpeeksi kauaksi. Itselläkin on päivittäin noin 10km suuntaansa valaisematonta tietä ajettavana.
Mitä tuttavien joilla on Kia-merkkisiä autoja ollut / on, niin ilmeisesti nuo pitkät valot aina olleet huonot kyseisellä merkillä.
Höpö höpö, et sä mitään lisäpitkiö pakolla tarvitse taajaman ulkopuolelle. Se, että valot ovt huonommat kuin verrokki x ei tarkoita sitä että ne ovat huonot. Peräkanaa kun autoja ajaa, niin toki huomaa eroja, mutta normaalitilanteessa ei noita voi niin huonoksi sanoa, että tarvis voivotella.Matriiseista on hyötyä vain silloin, jos valoissa on riittävä kantama, tyhjästä kun on paha nyhjäistä. EV6:n jos ostaisi, niin pakko olisi tinkiä lisäpitkät kaupan päälle, jos meinaa taajaman ulkopuolella ajella.
Täällä, siellä puhutaan 10000 autosta, kun tutkimus on tehty edellisen kerran 2019 ja viime vuonna uudestaan: How Long Do Electric Car Batteries Last? | GeotabOliko tähän tutkimukseen linkkiä? sorry jos oli jo aikaisemmin linkitetty, kiinnostaisi lukea
maaseudulla itsekin asun eli talvella päivittäin pitkiä käytetään. Onhan ne huonommat kuin vaikka Enyaqin valot etenkin valon tasaisuuden suhteen mutta on ne Enyaqinkin valot aivan hanurista kun kunnon lisäpitkiin vertaa.Höpö höpö, et sä mitään lisäpitkiö pakolla tarvitse taajaman ulkopuolelle. Se, että valot ovt huonommat kuin verrokki x ei tarkoita sitä että ne ovat huonot. Peräkanaa kun autoja ajaa, niin toki huomaa eroja, mutta normaalitilanteessa ei noita voi niin huonoksi sanoa, että tarvis voivotella.
e: Jos jotain oikaesti tarvisisi, niin se olisi pesurit valoihin.
Joo leveyttä pitää keilalla olla myös. Tuossa vertailussa oli verrokkina muut pikkuluokan citymaasturit ja mainintana oli että kantaman ohella myös keilan leveys oli Capturissa suurin. Itsellä ei ole TM:n tilausta, niin ei voi tarkastaa, mutta tuo oli joku huhti-toukokuun 2020 TM, jossa nuo olivat.
Matriiseista on hyötyä vain silloin, jos valoissa on riittävä kantama, tyhjästä kun on paha nyhjäistä. EV6:n jos ostaisi, niin pakko olisi tinkiä lisäpitkät kaupan päälle, jos meinaa taajaman ulkopuolella ajella.
No ei tietysti lisäpitkiin ole millään perusautolla jakoa. Motaria kun ajaa, niin joskus luulee sivutieltä junan tulevan, kun kilsan-parin suorankin päästä häikii ikävästi sivusilmään. Halusin vain todeta, että nuokin ”heikot” valot kyllä näyttävät niin pitkälle, että mitään riskiä törmäämisestä ei ole. Se on ihan eri keskustelu sitten, jos haluaa ajaa kuin päivänvalossa.maaseudulla itsekin asun eli talvella päivittäin pitkiä käytetään. Onhan ne huonommat kuin vaikka Enyaqin valot etenkin valon tasaisuuden suhteen mutta on ne Enyaqinkin valot aivan hanurista kun kunnon lisäpitkiin vertaa.
Pärjää mutta paremmankin voisi olla. Huonompia valoja millä olen selvinnyt hengissä on ollut ainakin Pösö 5008, Fiat stilo ja Audi A6.
Vanhassa mallissa ainakin pitää joka startin jälkeen pistää viiksestä päälle. Nelivedossa käyttää nelivetoa enemmän kun normi moodissa. Muuten en osaa sanoa kun en käytä.Onko Kiassa minkälainen yhden polkimen ajo? Näyttäisi tuo uudistunut EV6 aika mielenkiintoiselta paketilta myös.
Uusi Y?Itse aloin kiinnostumaan Kia EV6:sta ihan tosissaan kun ymmärsin, että esim Polestar 4:n hinta on premium-luokkaa. Kia nelivetona ja sopivalla paketilla on heittämällä halvempi kuin Polestar 4 ja P4 oli se mitä aiemmin suunnittelin tilaavani. Oliko sieltä tulossa markkinoille jotain sellaista kulkinetta, joka olisi ominaisuuksiltaan, varusteiltaan ja hinnaltaan Kia EV6:n luokkaa?
Onhan tuossa -22 mallisessakin. Pari kertaa sitä olen kokeillut. Mutta itse en pidä tuosta moodista. Mielummin käytän auto-moodia, missä regeni säätyy etäisyyden mukaan edellä ajavaan. Oikein miellyttävä varsinkin kesäkelillä. Talvella RWD versiossa saattaa hetkellisesti käyttää liian voimakkaasti, joten käytän vain tasoa 1.Onko Kiassa minkälainen yhden polkimen ajo? Näyttäisi tuo uudistunut EV6 aika mielenkiintoiselta paketilta myös.
OT: nyt kun tänne on noita TM:n valokaavioita postailtu, niin huomasinpa vasta ensimmäistä kertaa että tuo auto on 10 m pitkä ja jotain 4 m leveä eli vastaavasti auton pinta-ala on n. 4 x liian iso.![]()
Tuossa joku Capturi vm. 2020.
Itse tekisi mieli sanoa että auto on kaksinkertaisen kokoinen.on n. 4 x liian iso.
Tarkasteltavien dimensioiden määrästä riippuen 2-, 4- tai 8-kertainen. Kun auto on piirretty 2-ulotteisena niin valtaosa ihmisistä varmaan hahmottaa sen nelinkertaisena eikä kaksinkertaisena. Asiahan oli omassa viestissäni määritelty, lainaa kokonaisia ajatuksia äläkä yksittäisiä sanoja.Itse tekisi mieli sanoa että auto on kaksinkertaisen kokoinen.