Yleistä keskustelua sähköautoista

Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.

Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
 
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.

Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
Ei siis saa tuolta esiin?
 
Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.
 
1736553684594.png
Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
 
Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
 
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
 
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.

Jos akun lataa aina viimeistään 21%, ei ole koskaan tarve ladata täyteen?
Vai jos akku yhtäkkiä itsekseen purkaantuu alle 20%, niin pitää ladata täyteen?
Näin tapahtuu kerran kuussa?
 
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?

Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.


1736600204732.png
 
Cupra Tavascan kohdalla auton hinta siinä 60k mikä vastaa Yta ominaisuuksiltaan mutta extrana tulee automaattinenpysäköinti, HUDia ja muuta. Eli Y + EAP, joka on nykyisellään sen 58k.

Skodan hinnastosta niin tuo Sportline ja siihen pari paketti niin tekee sen päälle 62k. Toki tulee sitten enemmän mitä Teslaan ei taaskaan saa rahalla kuten se sähköinen koukku, HUDia, 360 kamerat jne.
 
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?

Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.


1736600204732.png

Stylessä avustimet vakiona pl. pysäköintiavustimiin tarvii max-paketin (2095€). Sähköinen koukku kaikkiin malleihin 765€.
 
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n konfiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi. Volkkarissa vaan on toi ominaisuuslistaus aika sekava kun ruksii optioita..
 
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n kondiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi

Skodan ei ole juurikaan tarvinnut pudottaa hintoja kun kysyntä Enyaqille on kai koko ajan ollut hyvää. Onhan tuo jostain syystä uutena aina ollut konsernisisartaan kalliimpi, ainoastaan Q4 taitaa vielä olla kalliimpi.
 
Päivän Hesarissa Loviisan ”Esson baarin” miehistä yksi kommentoi että ei voi hankkia sähköautoa kun jakaa mainoksia ja joutuu usein pysähtymään. WTF? Tätäkö tasoa se ihmisten tieto sähköautoista on. Eikö sähköauto olisi juuri tuollaiseen ajoon optimi..
Tästä oli Sähköautomiehissä ihan yksi jakso aikoinaan ja siinä punnittiin juuri tätä asiaa monelta eri kantilta. Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
 
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
Etkö sä kertonut tämän jo aiemminkin ja jo silloinkin totesin, että kuulostaa täysin paskapuheelta? Näyttämä on ollut täysin looginen ja lineaarinen, ei pienintäkään viitettä mistään hyppimisestä.
 
Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
Tässä oli eläkeläinen joka jakoi mainoksia joten eiköhän kantama olisi enemmän kuin riittävä.

Luulen että postinjako kaupungissa onnistuisi kun välimatkat ovat lyhyitä ja lounas- ja kahvitauoilla voi ottaa vähän lisävirtaa. Kai se on enemmän kustannuskysymys ja kateellisuutta ettei pienipalkkainen raataja pääse ajamaan uudehkolla sähköautolla.
 
Täällä pakkasta -20 astetta. Tuolla ison tien varressa missä tulee käytyä lenkillä kääntymässä oli Tesla odottelemassa apuja kun oli lämmöt kadonneet. Voi olla aika hyytävää kyytiä näillä keleillä ja saattaa olla myös haasteena saada tuulilasi ja ikkunat pysymään auki jos ei saa lämpöä hyttiin ollenkaan. Tuuletus varmaan pelaa mutta puhallutappa sitten kokoajan -20 asteista ilmaa sisään.
Tesloissahan taisi olla niiden lämmityselementtien kanssa jonkun verran ongelmaa?
Osaa ne lämmöt tosin hävitä polttiksestakin, ja sillon usein vika on sellainen ettei moottorikaan oikein tykkää jos koettaa ajaa kun voi syynä olla jäähdytysnesteen poistuminen autosta.
 
Täällä pakkasta -20 astetta. Tuolla ison tien varressa missä tulee käytyä lenkillä kääntymässä oli Tesla odottelemassa apuja kun oli lämmöt kadonneet. Voi olla aika hyytävää kyytiä näillä keleillä ja saattaa olla myös haasteena saada tuulilasi ja ikkunat pysymään auki jos ei saa lämpöä hyttiin ollenkaan. Tuuletus varmaan pelaa mutta puhallutappa sitten kokoajan -20 asteista ilmaa sisään.
Tesloissahan taisi olla niiden lämmityselementtien kanssa jonkun verran ongelmaa?
Osaa ne lämmöt tosin hävitä polttiksestakin, ja sillon usein vika on sellainen ettei moottorikaan oikein tykkää jos koettaa ajaa kun voi syynä olla jäähdytysnesteen poistuminen autosta.
Mulla hajosi joskus 25v sitten lämppärin hana, oli melko vilakkaa kyytiä ikkunat avoinna ja puhallus tuulilasille täysillä.
 
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.

Tässä esimerkki eli pieni ote tuosta ohjekirjasta. Ja huomauttaisin, että sun autossa ja mun autossa on suurinpiirtein sama keskikonsolin käyttöliittymä :) Minun autoni manuaalissa se kuitenkin näyttää tältä:
1736619264150.png
 
Viimeksi muokattu:
Tässä esimerkki eli pieni ote tuosta ohjekirjasta. Ja huomauttaisin, että sun autossa ja mun autossa on suurinpiirtein sama keskikonsolin käyttöliittymä :) Minun autoni manuaalissa se kuitenkin näyttää tältä:
1736619264150.png
Oho, onko se joskus aikaisemmissa softaversioissa näyttänyt tuolta?
 
Oho, onko se joskus aikaisemmissa softaversioissa näyttänyt tuolta?

Niin minä oletan. Itse en ole nähnyt sitä tuollaisena, koska en ole autoa ostanut uutena ja se on nyt 4v vanha, mutta ohjekirjassa se on tuon näköinen. Tosin kuvasuhdekaan ei ole sama kuin Niron keskikonsolissa, mutta tuo kuvaa koko ohjekirjan laatua.

Eli aika kaukana ollaan Teslan selkeästä nettimanuaalista.
 
Onko vielä kukaan käynyt istumassa tai koeajamassa Kia ev6 faceliftia?
Kävin istumassa, ajamaan en vielä ehtinyt. Löytyy aika rajallisesti koeajokappaleita. EV6 on tällä hetkellä oman autopäivityksen shortlistin no. 1. Mietinnässä on vielä, olisiko riittävästi syytä mennä uuteen Enyaqiin ('26 vuosimallia saisi jo keväälle toimitukseen) tai pysyä ID.4:ssä, jonka AWD 75-juhlatarjous on varsin houkutteleva.

EV6 faceliftin keulaa on jotkut pitäneet huononnuksena ja jotkut parannuksena. Auton nähtyäni alan ymmärtää myös jälkimmäisiä, itse asiassa livenä näyttää yllättävän hyvältä. Uusi keula matchaa paremmin perän ja keskiosan muotoilun kanssa. Liitteenä ottamani kuva jossa molemmat rinnan. En olisi uskonut että sanoisin näin, mutta en ole enää edes varma kumpi keula on parempi juuri tähän autoon. Vähän sellainen klassinen vs. moderni -mentaliteettikysymys.

En löytänyt istuessa mitään erityistä moitittavaa, parannukset menevät kaikilta osin hyvään suuntaan. Uusi infotainment on tietysti huimasti freshimpi kuin vanha, joka toi mieleen paluun jonnekin 2010-luvulle. Kia on luojan kiitos pitänyt EV6:ssa super kätevän valintanauhan näytön alapuolella (EV3 ja EV9:stä ikävä kyllä karsittu!), ilmastointia ja äänentoiston volyymiä jne. on huomattavasti kivempi säätää tästä kuin ratin takaa infonäytöltä. Takamatkustamo on edelleen isolle miehelle vähän ahdas, arvioisin että tilanpuute alkaa vaivata >187-senttisellä henkilöllä, vähän matkan pituudestakin tietysti riippuen. Mutta siis kaiken kaikkiaan todella hyvää kehitystyötä Kialta jo ennestään erinomaisen auton kanssa.

Faceliftin ajomukavuuden ja äänieristyksen parannuksia on myös kehuttu, olisi kiva kuulla kokemuksia jos joku on jo ehtinyt koeajolle.

ev6_2024_2025.jpg
 
@Derzu Ainakin aiemman EV6:n valot on testien mukaan umpisurkeat. Toivottavasti faceliftissä on parannettu niitä.

TM:n sähköperheautotestissä arvosana valoille 5.
1736634609575.png

Tuossa vaikka Tesla verrokiksi
1736634582485.png


Eli jos on tiedossa paljon ajoa "tiettömillä taipaleilla" niin skippaisin Kian ihan tuosta syystä. Hyvät valot on mukavuus- ja turvallisuustekijä.
 
silti parempia kuin vanhat halogeenituikut.
Täysin tapauskohtaista. Halogeenivalojakin oli hyviä ja hyvin huonoja.

Ja tuossa ksenon-aikakaudellahan oltiin tasolla jolle on tekemistä nykyvalmistajilla:
graafi_saab-valot.jpg


Ledien kylmä sävy voi tuoda illuusion hyvästä valotehosta, mutta jos lukseja ei tule niin niitä ei tule vaikka se sävy olisi mitä.
 
@Derzu Ainakin aiemman EV6:n valot on testien mukaan umpisurkeat. Toivottavasti faceliftissä on parannettu niitä.

TM:n sähköperheautotestissä arvosana valoille 5.

Eli jos on tiedossa paljon ajoa "tiettömillä taipaleilla" niin skippaisin Kian ihan tuosta syystä. Hyvät valot on mukavuus- ja turvallisuustekijä.
Jep, tiedossa oli ja toivon itsekin että valoja on faceliftiin parannettu. Täytyy ajoittaa oma koeajo hämärään aikaan.

Itse en kyllä aio lähteä niinkin loistavaa autoa kuin EV6 hyllyttämään vain sen takia, että sen ajovalot ovat tämän päivän huimasti kohonneilla standardeilla subpar-tasoa. Vähän kuten tuossa @Kvarkki :kin, on itsellä vielä tuoreessa muistissa kuinka monta vuotta ajelin sellaisilla 2000-luvun perustasoa olevilla kusisilla halogeeneilla. Jos ne valot ja tuon Kian valot laittaisi nyt rinnakkain, niin luulenpa että mieleen tuleva adjektiivi Kiasta olisi lähinnä "tosi hyvä". Jokaisella tietysti omanlaisensa preferenssit ja ajo-olosuhteet.

Lisävaloa saa myös suht hyvin autoon asennettua, mutta ohjaamon käyttökelpoisuutta, ajettavuutta jne. ominaisuuksia ei juurikaan voi jälkikäteen parantaa.
 
Ja huonot valot ovat aika suhteellinen käsite… Ei ehkä loista tuhannen auringon voimalla, mutta silti parempia kuin vanhat halogeenituikut.
Mutta on näissäkin ledivermeissäkin näköjään eroa reilusti. Itseäni ainakin yllättää että noinkin kalliissa autoissa kuin Kia EV6:ssa ja Tesla Model Y:ssä on huonommat valot kuin omassa halpisrassissa (Renault Captur 2). TM:n keväällä 2020 mittaamana lyhyiden kantama 101 metriä ja pitkien 185 m.
 
Mulla hajosi joskus 25v sitten lämppärin hana, oli melko vilakkaa kyytiä ikkunat avoinna ja puhallus tuulilasille täysillä.
Joo ei se polttiksessakaan paljoa vaadi niin kylmä tulee sisällä. Mulla jumittui termostaatti auki kovalla pakkasella ja kylmä tuli. Hyvin pienen osan vikaantuminen riittää.
 
Mutta on näissäkin ledivermeissäkin näköjään eroa reilusti. Itseäni ainakin yllättää että noinkin kalliissa autoissa kuin Kia EV6:ssa ja Tesla Model Y:ssä on huonommat valot kuin omassa halpisrassissa (Renault Captur 2). TM:n keväällä 2020 mittaamana lyhyiden kantama 101 metriä ja pitkien 185 m.
Renaultissa on matriisit ja tien kaarteiden mukaan mukautuvat valot? Onko valo mitattuna mennyt vain kauemmas, mites pientareisen valaisu? Pelkkä pitkän matkan minimivalaisumittaus valoalueen terävimmästä kärjestä ei paljoa vielä kerro valojen valaisukyvystä.
 
Renaultissa on matriisit ja tien kaarteiden mukaan mukautuvat valot? Onko valo mitattuna mennyt vain kauemmas, mites pientareisen valaisu? Pelkkä pitkän matkan minimivalaisumittaus valoalueen terävimmästä kärjestä ei paljoa vielä kerro valojen valaisukyvystä.
Joo leveyttä pitää keilalla olla myös. Tuossa vertailussa oli verrokkina muut pikkuluokan citymaasturit ja mainintana oli että kantaman ohella myös keilan leveys oli Capturissa suurin. Itsellä ei ole TM:n tilausta, niin ei voi tarkastaa, mutta tuo oli joku huhti-toukokuun 2020 TM, jossa nuo olivat.

Matriiseista on hyötyä vain silloin, jos valoissa on riittävä kantama, tyhjästä kun on paha nyhjäistä. EV6:n jos ostaisi, niin pakko olisi tinkiä lisäpitkät kaupan päälle, jos meinaa taajaman ulkopuolella ajella.
 
No kun se just EI vaikuta mitenkään tuohon akuston ”kireälle vetoon”.

800V auttaa tasan yhteen asiaan: pienemmät häviöt liittimissä / kaapeleissa. CCS-standardissa maksimivirta on speksattu 500A:han ja jos halutaan yli 200kW tehoja, on jännite pakko nostaa yli 400V:n.
No, se teidän ns. "kireä viritys" on teidän näkemys asiaa, kun puhutaan pikalatauksista. En tiedä Toyotan lupaamia lataustehoja (10v/ 1milj.km takuulla). Myös todennäiköisesti (ei ole varmaa tietoa, onko uusi) korealainen valmistaja lupaa mallilleen KGM Toreres EVX saman takuun kun Tojokin. Max 145kW huippulatausteholla.
Esim. kuulemma Tojolla takuun edellytyksenä on kallis huolto-ohjelma, jolla "rahastetaan" pidempää takuuta. Tuskin uutena valmistajana heillä sähköautoissa on mitään miljoonien kilometrien tuomaa käyttödataa, kuten esim. Hyundailla on. Tojolla ja KGM: llä on enempi kyse mainoskikasta, ja haalia asiakkaita jotka haluavat pitkän ajoakkutakuun.
En kuitenkaan väitä etteikö kaikki DC lataukset kuluttaisi akkua ennempi kuin hidas AC lataus.
Luvatut sähköautojen max latauksen huipputehot ovat kuitenkin käytössä vain osan aikaa kun autoa pikaladataan. Eli hieman liioittelevaa on mielestäni puhua "kirästä virityksestä".

Oleellisin asia auton käyttäjälle on 800V latausaseman tuoma suurempi latausnopeus 800V akustolle. Omassakin autossa 400V latausasemasta teho on max 104kW ja 800V asemasta n. 220kW.
Latausrasitukseen tuolla ei ole juuri merkitystä - käytännössä ehkä päinvastoin -> 400V akusto lämpenee yleensä nopeammin suuremmista häviöistä johtuen (mutta ei välttämättä jos johdot ja liittimet ovat riittävän tuhdit) ja korkeampi lämpö parantaa pikalatauskestävyyttä. (Kunhan ei mennä sitten yli ~50C:n).
Korkeampi lämpötila ei mahdollista suurempaa kestävyyttä/ tehoa, koska mainittu ~50C on selvästi liian korkea. Ainakin korealaisissa ajoakun optimi lämpötila on noin +22-+25C, jota lämpötilan hallinta ylläpitää nestejäädytyksellä- ja lämmityksellä. Jos ajoakku on tuon alle tai yli latausnopeus on pienempi, voi olla selvästikin. Aikaisemmin käytetty ilmajäähdytys aiheutti peräkkäisissä pikalatuksissa ongelmia liian korkean akun lämpötilan takia.
Edit: yksi asia mihin 800V jännite vaikuttaa on se, että autoa ylipäätään on mahdollista ladata yli 200kW teholla -> autovalmistajalla on kannustin valita kennotyyppi joka sietää korkeita pikalataustehokertoimia. Muutenhan siitä 800V:stä ei juuri saa markkinointiapua kun ketään ei kiinnostaa ”vähemmän häviötä CCS2-liittimessä” mainosterminä.
Nopeampi pikalausnopeus on se tärkein asia ostajille.
Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.
Ei minusta mitään ylimääräistä "jumppaa" vaadi. Kun antaa auton latautua yön yli niinkuin tavallisesti, ehtii sitten täyteen tai ei. esim. 11kw laturilla (AC) on täynnä jo muutamassa tunnissa.
No, ehkä heillä joilla on pakon omainen tarve rajoittaa latausta normaalisti, esim. 80-90% välille.
Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.
Tojolla kallis huolto-ohjelma, joka on vaatimuksena, näin olen kuullut. Kuka mistäkin haluaa maksaa....

Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Kyllä juuri näin.:thumbsup: Silloin saadaan tarkin kennojen balanssointi.
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.

Jos akun lataa aina viimeistään 21%, ei ole koskaan tarve ladata täyteen?
Vai jos akku yhtäkkiä itsekseen purkaantuu alle 20%, niin pitää ladata täyteen?
Näin tapahtuu kerran kuussa?
Paras kennojen balanssointi saadaan, kun <20%-100% AC latauksella.
Ajoakun varausaste laskee oman kokemuksen mukaan noin 1%/ kk, kun autoa ei käytetä. Virtaa kuluu mm. kun auto tarkistaa ajoakun kuntoa kerran tunnissa, jossa käytetään 12V apuakkua, jota sitten ladataan ajoakusta. Kun ajoakku varaus on alle 20%, ei 12V apuakkua enää ladata ajoakusta, ajoakun suojelemiseksi, näin on maahantuoja Suomessa kommentoinut.

Tehdyssä 5000 sähköauton suuressa tutkimuksessa juurikin todettiin, ettei ole niin merkitystä mihin % akkua ladataan, kunhan vain pitkässä säilytyksessä ajoakkua pidetään 20-80% varauksessa. Vältäen erityisesti säilyttämästä lähes tyhjänä tai ihan täynnä ajoakkua.
 
Jep, tiedossa oli ja toivon itsekin että valoja on faceliftiin parannettu. Täytyy ajoittaa oma koeajo hämärään aikaan.

Itse en kyllä aio lähteä niinkin loistavaa autoa kuin EV6 hyllyttämään vain sen takia, että sen ajovalot ovat tämän päivän huimasti kohonneilla standardeilla subpar-tasoa. Vähän kuten tuossa @Kvarkki :kin, on itsellä vielä tuoreessa muistissa kuinka monta vuotta ajelin sellaisilla 2000-luvun perustasoa olevilla kusisilla halogeeneilla. Jos ne valot ja tuon Kian valot laittaisi nyt rinnakkain, niin luulenpa että mieleen tuleva adjektiivi Kiasta olisi lähinnä "tosi hyvä". Jokaisella tietysti omanlaisensa preferenssit ja ajo-olosuhteet.

Lisävaloa saa myös suht hyvin autoon asennettua, mutta ohjaamon käyttökelpoisuutta, ajettavuutta jne. ominaisuuksia ei juurikaan voi jälkikäteen parantaa.

Itsellä on EV6 GT-line -22, eli siinä on ne "paremmat" valot ja kyllähän ne pitkät valot ovat aika huonot. Ei ne aivan surkeat ole, mutta eivät oikein mitenkään vastaa auton muuta tasoa. Muutenhan auto on ihan loistovekotin. Lisäpitkät tuli itse laitettua autoon. Onneksi nykyään löytyy kaikenmaailman obd-lisäpalikoita joiden avulla lisäpitkien kytkentä oli helppoa. Tosin tulihan siitä se 350€ lisäkuluja

Pitkien ongelma on todella kapea putkimainen valo jossa ei kumminkaan riitä oikein valoteho pitkille matkoille. Kaarteissa tulee ärsyttäviä pimeitä kohtia kun valoissa ei ole kaarre ominaisuutta ja suorilla tuntuu, että ei oikein meinaa nähdä tarpeeksi kauaksi. Itselläkin on päivittäin noin 10km suuntaansa valaisematonta tietä ajettavana.

Mitä tuttavien joilla on Kia-merkkisiä autoja ollut / on, niin ilmeisesti nuo pitkät valot aina olleet huonot kyseisellä merkillä.
 
EV6:n jos ostaisi, niin pakko olisi tinkiä lisäpitkät kaupan päälle, jos meinaa taajaman ulkopuolella ajella.

Itsellä on EV6 GT-line -22, eli siinä on ne "paremmat" valot ja kyllähän ne pitkät valot ovat aika huonot. Ei ne aivan surkeat ole, mutta eivät oikein mitenkään vastaa auton muuta tasoa. Muutenhan auto on ihan loistovekotin. Lisäpitkät tuli itse laitettua autoon. Onneksi nykyään löytyy kaikenmaailman obd-lisäpalikoita joiden avulla lisäpitkien kytkentä oli helppoa. Tosin tulihan siitä se 350€ lisäkuluja

Pitkien ongelma on todella kapea putkimainen valo jossa ei kumminkaan riitä oikein valoteho pitkille matkoille. Kaarteissa tulee ärsyttäviä pimeitä kohtia kun valoissa ei ole kaarre ominaisuutta ja suorilla tuntuu, että ei oikein meinaa nähdä tarpeeksi kauaksi. Itselläkin on päivittäin noin 10km suuntaansa valaisematonta tietä ajettavana.

Mitä tuttavien joilla on Kia-merkkisiä autoja ollut / on, niin ilmeisesti nuo pitkät valot aina olleet huonot kyseisellä merkillä.
Kannattaa vilkaista Björnin video faceliftin valotestistä. Aika paljon paremmat valot uudessa EV6:ssa.
 
YouTuben autogefuhl esittelyn kommenteissa oli, että auto olisi about 1:1 joku kiinalainen sähkis, mutta en tiedä kuinka totuudenmukainen tuo "tieto" oli. Kun en voi varmentaa pitääkö paikkansa, niin turha lähteä jakamaan. Sinänsä yhteistyö kiinalaisen brändin kanssa auton tuotannossa ei kovin uutta ja erityistä olisi.

Testeissä tuosta varmaan aika pian näkee paljonko Mazda siihen on panostaan tuonut (jos nyt ensinkään on joku yhteistyöprojektin tulos).

Voihan myös olla että Mazda on myynyt kiinamarkkinoilla tuotetta eri nimellä, mistä näitä tietää
Kiinan markkinoille tuli siis ensin Mazda 6 EZ, josta tämä 6e on iteraatio. Autojen pohjana on Deepal SL03. Ei nämä mitään salaisuuksia ole, takana on siis Mazdan yhteistyökumppani Changan. Tästä voi lukea aavistuksen lisää:

e: kas tästähän olikin kommenttia
 
Uusi infotainment on tietysti huimasti freshimpi kuin vanha, joka toi mieleen paluun jonnekin 2010-luvulle.
Vanhaan omat toiveet oikeastaan on aika vähäiset:
-langaton aa cp (korjattu uudessa)
-nappi akun esilämmitykselle ?
-akun lämpötilan näyttö
-sulavuutta lisää (testien mukaan ei ole parantunut?)
-navigointi vain tiettyjä latureita köyttäen
Itsellä on EV6 GT-line -22, eli siinä on ne "paremmat" valot ja kyllähän ne pitkät valot ovat aika huonot. Ei ne aivan surkeat ole, mutta eivät oikein mitenkään vastaa auton muuta tasoa. Muutenhan auto on ihan loistovekotin. Lisäpitkät tuli itse laitettua autoon. Onneksi nykyään löytyy kaikenmaailman obd-lisäpalikoita joiden avulla lisäpitkien kytkentä oli helppoa. Tosin tulihan siitä se 350€ lisäkuluja

Pitkien ongelma on todella kapea putkimainen valo jossa ei kumminkaan riitä oikein valoteho pitkille matkoille. Kaarteissa tulee ärsyttäviä pimeitä kohtia kun valoissa ei ole kaarre ominaisuutta ja suorilla tuntuu, että ei oikein meinaa nähdä tarpeeksi kauaksi. Itselläkin on päivittäin noin 10km suuntaansa valaisematonta tietä ajettavana.

Mitä tuttavien joilla on Kia-merkkisiä autoja ollut / on, niin ilmeisesti nuo pitkät valot aina olleet huonot kyseisellä merkillä.
Lisäpitkää olen omaankin harkinnut. Millaisen asensit ja miten se toimii matriisien kanssa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 510
Viestejä
4 587 662
Jäsenet
75 443
Uusin jäsen
Haahuilija88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom