OT: nyt kun tänne on noita TM:n valokaavioita postailtu, niin huomasinpa vasta ensimmäistä kertaa että tuo auto on 10 m pitkä ja jotain 4 m leveä eli vastaavasti auton pinta-ala on n. 4 x liian iso.![]()
Tuossa joku Capturi vm. 2020.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
OT: nyt kun tänne on noita TM:n valokaavioita postailtu, niin huomasinpa vasta ensimmäistä kertaa että tuo auto on 10 m pitkä ja jotain 4 m leveä eli vastaavasti auton pinta-ala on n. 4 x liian iso.![]()
Tuossa joku Capturi vm. 2020.
Itse tekisi mieli sanoa että auto on kaksinkertaisen kokoinen.on n. 4 x liian iso.
Tarkasteltavien dimensioiden määrästä riippuen 2-, 4- tai 8-kertainen. Kun auto on piirretty 2-ulotteisena niin valtaosa ihmisistä varmaan hahmottaa sen nelinkertaisena eikä kaksinkertaisena. Asiahan oli omassa viestissäni määritelty, lainaa kokonaisia ajatuksia äläkä yksittäisiä sanoja.Itse tekisi mieli sanoa että auto on kaksinkertaisen kokoinen.
Vanhassa mallissa ainakin pitää joka startin jälkeen pistää viiksestä päälle. Nelivedossa käyttää nelivetoa enemmän kun normi moodissa. Muuten en osaa sanoa kun en käytä.
Uusi Y?
Pitää käydä kyllä koeajamassa. Mulla on ollut ajatuksena, että kartan Teslaa viimeiseen asti. En tosin kyllä hauku autoa tai mallia, ennen kuin olen koeajanut. Mä en ole yhtäkään Teslaa ikinä ajanut, joten sinällään mulla ei ole argumentteja Teslan hyvyyteen tai huonouteen. Y taitaa olla isompi auto kuin EV6 ja jos oikein olen ymmärtänyt, Tesla kyllä osaa rangea kuljettajalle tarjota.
Tuskin ennen loppuvuotta, elokuussahan ne autoteollisuuden lomat on kun linjat seisahtuu huoltoja, päivityksiä ja faceliftejä varten.Y on vaan julkaistu vasta Kiinassa. Länsijulkaisusta ei ole mitään käsitystä tai tietoa vielä tässä vaiheessa.
Totta. Kyllä se Y Juniper sieltä tulee. Toki varmaan vanhaa Y varastoa vielä yritetään myydä pois.Kyllähän Teslan suomisivutkin sanoo että saatavilla takaveto Y:tä seuraavaksi toukokuussa. Eli eiköhän se uusi malli suomeen silloin tule.
EV6:n ja varsinkin käytetyn osalta kannattaa ottaa huomioon se, että akkutakuu kestää vain sen 150 000 km tai 7 vuotta. Itse en ainakaan haluaisi olla maksajan paikalla, kun akku joskus menee vaihtoon.
Miksi kun? Sanoisin, että jos. En jaksa uskoa akkuvaihdon olevan mikään kovin yleinen skenaario. Ja 7 vuoden päässä olevaa akkuremppahintaa ei tiedä kukaan. Toki 150tkm voi tulla paljon nopeammin vastaan. Mutta jos ajelee tollaista 20tkm vuoteen ajoa, niin ostaisin ainakin uutena ihan huoletta.EV6:n ja varsinkin käytetyn osalta kannattaa ottaa huomioon se, että akkutakuu kestää vain sen 150 000 km tai 7 vuotta. Itse en ainakaan haluaisi olla maksajan paikalla, kun akku joskus menee vaihtoon.
Ovat jokseenkin saman kokoisia autoja. Y on ihan vähän korkeampi ja siinä on reilusti isompi kontti, mutta vastaavasti EV6 takapenkki on todella tuntuvasti tilavampi.
Molempia äskettäin ajaneena sanoisin, että EV6 on lähes kaikilla tavoin laadukkaamman tuntuinen auto, jossa on paljon parempi ajettavuus, se on hiljaisempi ja kyydiltään paljon mukavampi. Kuten täysin speksattuna melkein kymppitonnin kalliimmalta autolta voikin odottaa.
Vastaavasti sitten Kian infotainment tuntuu aika kasarilta Teslan rinnalla ja ainakin faceliftiä edeltävissä korealaisissa on ollut helvetisti ongelmia 12 V akun kanssa. Ainakin ennen faceliftiä Kiassa oli myös auton muotoon ja akun kokoon nähden ihmeellisen heikko range, jota hyvä latauskäyrä kyllä kompensoi.
Itse tuota EV6:sta pitkään mietin ja autona pidän sitä paljon model Y:tä parempana, mutta haluamallani varustelutasolla (GT-line Comfort) se oli vaan aivan liian kallis, vaikka muka yrittivät faceliftin alta vanhoja "halvalla" myydä.
Noissa hinnoissa kannattaa ottaa huomioon että Tesla taitaa olla ainoa jolla on ns. Apteekin hinnat. Esim. itse kun olin autoa ostamassa niin EV6 ja Y hintaero kapeni noin 10k€.EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.
Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?Noissa hinnoissa kannattaa ottaa huomioon että Tesla taitaa olla ainoa jolla on ns. Apteekin hinnat. Esim. itse kun olin autoa ostamassa niin EV6 ja Y hintaero kapeni noin 10k€.
EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.
Kiinassa hinnat nousivat ko. julkistuksessa (tämä Y facelift) samalla muutaman tonnin täkäläistä rahaa.Mistä tämä oletus? Eihän Highland nostanut kolmosen hintoja suomessa tuhansilla, niin miksi Y:n facelift näin tekisi?
Mistä tämä oletus? Eihän Highland nostanut kolmosen hintoja suomessa tuhansilla, niin miksi Y:n facelift näin tekisi?
Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?
Ja sähköposti toimii myös. Näin tinkasin oman edellisen autoni hinnan kohdalleen.En tiedä missäpäin asut mutta suurimmassa osassa Suomea löytyy kattava 4G/5G verkko jonka avulla voi ihan soittaa liikkeeseen ja kysyä tarjouksia.
Ei se tarjousten pyytäminen ole mitään rakettitiedettä jossa pitäisi fyysisesti kierrellä kauppoja.
Mikä vuosisatojen juttu. Nerokasta.En tiedä missäpäin asut mutta suurimmassa osassa Suomea löytyy kattava 4G/5G verkko jonka avulla voi ihan soittaa liikkeeseen ja kysyä tarjouksia.
Ei se tarjousten pyytäminen ole mitään rakettitiedettä jossa pitäisi fyysisesti kierrellä kauppoja.
Itse preferoin sähköpostia aina. Monta autoa ostanut jo astumatta liikkeeseen tai tapaamatta myyjää. Sähköpostia käyttämällä ei tarvii kuunnella myyntipuheita ja ostoprosessia voi venyttää ja tauottaa haluamallaan tavalla.Ja sähköposti toimii myös. Näin tinkasin oman edellisen autoni hinnan kohdalleen.
Itse preferoin sähköpostia aina. Monta autoa ostanut jo astumatta liikkeeseen tai tapaamatta myyjää. Sähköpostia käyttämällä ei tarvii kuunnella myyntipuheita ja ostoprosessia voi venyttää ja tauottaa haluamallaan tavalla.
Kyllähän tuo eri autoliikkeitten soittelu läpi erilaisten tarjousten perässä samasta autosta on ihan täysin naurettavaa.
Ei tässä maailmassa kuluttajan tarvitse enää montaa tuotetta tingata. Auto, asunto ja pillu. Se on ihan hyvä että Tesla toi tähän apteekin hinnoittelua koska itseäni ainakin vituttaa haaskata aikaa tinkaamiseen. Samasta syystä ostan huonekaluni Ikeasta. Asuntojen hinnasta tingataan mutta harvoin olen kuullut että vuokrasta tingataan.Ei ole mikään pakko kysellä tarjouksia tai neuvotella hinnasta, sinä varmaan ostat asuntosikin pyyntihinnalla ja se on ihan ok.
Itse preferoin sähköpostia aina. Monta autoa ostanut jo astumatta liikkeeseen tai tapaamatta myyjää. Sähköpostia käyttämällä ei tarvii kuunnella myyntipuheita ja ostoprosessia voi venyttää ja tauottaa haluamallaan tavalla.
Kyllä tinkaamisella voi päästä sellaisille tuntipalkoille joista voi vaan unelmoida työelämässä. Tyhmä on maksaa liikaa...aina on hinnoissa ilmaa. Ja sitten loppusuoralla vielä ns "kaupanpääliäisten" neuvottelu.Se on ihan hyvä että Tesla toi tähän apteekin hinnoittelua koska itseäni ainakin vituttaa haaskata aikaa tinkaamiseen.
Miksi pitäisi vihastua?Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?
Mä en ole ostellut viimeaikoina kuin pakettiautoja uutena, ja kyllä niissä nyt sellaisia luokkaa 3k€ hintaeroja on hieman kyselemällä. Kyllä ainakin meikäläisen tulotasolla tuossa pääsee ihan tuntipalkoille.Mikä vuosisatojen juttu. Nerokasta.
Kyllähän tuo eri autoliikkeitten soittelu läpi erilaisten tarjousten perässä samasta autosta on ihan täysin naurettavaa.
Totta. Ne varastoautot kun voi olla vaikka 20k€ alessa kvartaalin lopussa, kun Teslalla painetta saada autot myytyä.Eipä tuo loppujen lopuksi teslankaan kohdalla kovin näppärä ole. Vaihtarista et saa kunnon hintaa, niin sen kanssa joutuu puljaamaan kuitenkin ja Teslan kohdalla pitää kytätä varastotarjousautoja, mahdollisia ilmaisia supereita ja korkotarjouksia siinä missä autokauppojenkin.
Mutta nuo ovat nykyään julkisesti tiedossa.Totta. Ne varastoautot kun voi olla vaikka 20k€ alessa kvartaalin lopussa, kun Teslalla painetta saada autot myytyä.
Eli enemmän alea kuin perinne valmistajilla![]()
Voihan siitä saada kovat kicksit että sai tonneja hinnasta pois henkilökohtaisesti tinkaamalla, mutta niin saa naapurin perttikin, eli todellinen lisäarvo on nolla.
Ei se kauppahinta todellaakan ole kaikille sama tinkaamisen jälkeen.Voihan siitä saada kovat kicksit että sai tonneja hinnasta pois henkilökohtaisesti tinkaamalla, mutta niin saa naapurin perttikin, eli todellinen lisäarvo on nolla.
Ei tartte, mutta voi. Itse kysyn liki joka liikkeessä (pl. Ruokakaupat ) tingattua hintaa. Vaikkapa Intersportissa saa helposti. 10-20% hinnasta pois ihan kysymällä. Kyllä noissakin tuntipalkoille pääsee…Ei tässä maailmassa kuluttajan tarvitse enää montaa tuotetta tingata. Auto, asunto ja pillu. Se on ihan hyvä että Tesla toi tähän apteekin hinnoittelua koska itseäni ainakin vituttaa haaskata aikaa tinkaamiseen. Samasta syystä ostan huonekaluni Ikeasta. Asuntojen hinnasta tingataan mutta harvoin olen kuullut että vuokrasta tingataan.
Toisaalta sekin kannattaa huomioida, että auton täysi tehdastakuu kattaa saman ajan, siinä missä suurimmalla osalla muista valmistajista tehdastakuu on pari-kolme vuotta ja sen jälkeen kaikki mahdolliset muut kuin akkukorjaukset menee omasta pussista.
Ei tuo muuta millään tavalla sitä että sinä ja Pertti maksatte sen myyjän palkan (ja paljon muutakin), joten se on niissä tarjouksissa, myös niiltä päiviltä kun kauppa ei käy.No ei se nyt ihan näin mene ellei Pertti ole tarjoamassa identtistä vaihdokkia samaan liikkeeseen samanaikaisesti jne.
Teslan ostaminen on helppoa jos ei ole vaihdokkia annettavana mutta suurimmalla osalla ostajista sellainen yleensä on todennäköisesti ja siinä kohtaa Teslan "helppous" muuttuukin vaikeudeksi kun ne antavat niin paskoja vaihtotarjouksia että pitää alkaa myymään itse omaa autoaan.
Se etta kaytti jonkin rahaa ja sanoo tienanneensa satumaisesti kertoo vain siita kuinka kapitalistinen kasvatus on onnistunut. Ei, sina et tienannut vaan havisit hatkessa sellaista minka eteen olet tehnyt toita. Tinkaaminen mahdollisuus harvemmin on kuluttajan etu vaan se on myyjan tyokalu. Mutta tama on jo offtopikkia ja jos jatkan niin jatkan toisessa ketjussa.Kyllä tinkaamisella voi päästä sellaisille tuntipalkoille joista voi vaan unelmoida työelämässä. Tyhmä on maksaa liikaa...aina on hinnoissa ilmaa. Ja sitten loppusuoralla vielä ns "kaupanpääliäisten" neuvottelu.
Toisaalta kannattaa sekin huomioida, että Kian pitkä tehdastakuu pysyy voimassa vain huolto-ohjelman mukaiset huollot marmoritiskillä teetettynä.
Mutta onhan tuo Kian takuu kyllä mukavan pitkä (nimim. 4v vanha auto ja vielä vuosia takuuta jäljellä). Takuun toimivuudesta ei kuitenkaan ole mitään kokemusta.
No siis siinä kohdalla ihan oikeastikin tienaa, kun autoliike on ostamassa autoasi pois.Se etta kaytti jonkin rahaa ja sanoo tienanneensa satumaisesti kertoo vain siita kuinka kapitalistinen kasvatus on onnistunut. Ei, sina et tienannut vaan havisit hatkessa sellaista minka eteen olet tehnyt toita. Tinkaaminen mahdollisuus harvemmin on kuluttajan etu vaan se on myyjan tyokalu. Mutta tama on jo offtopikkia ja jos jatkan niin jatkan toisessa ketjussa.
Ei tuo muuta millään tavalla sitä että sinä ja Pertti maksatte sen myyjän palkan (ja paljon muutakin), joten se on niissä tarjouksissa, myös niiltä päiviltä kun kauppa ei käy.
Jos on etevä tinkaaja, niin luulisi auton myymisen itse olevan helppoa. Tai sitten voi ottaa samanlaisen persraiskauksen autovexistä kuin vaihtotarjouksessakin on piilotettuna.
Huolto-ohjelman mukaiset huollot pitää toki olla, mutta marmoritiskillä niitä ei tarvitse millään merkillä tehdä kun moinen vaatimus on laiton. Toki se voi pienentää todennäköisyyttä sille että asiasta joutuu vääntämään tai että myyjä syyttää viasta huollon virhettä.Toisaalta kannattaa sekin huomioida, että Kian pitkä tehdastakuu pysyy voimassa vain huolto-ohjelman mukaiset huollot marmoritiskillä teetettynä.
Mutta onhan tuo Kian takuu kyllä mukavan pitkä (nimim. 4v vanha auto ja vielä vuosia takuuta jäljellä). Takuun toimivuudesta ei kuitenkaan ole mitään kokemusta.
Mä taisin käydä kahdesti. Ensimmäisellä kerralla koeajoauto oli ajossa.Monestiko pitää matkustaa jälleenmyyjälle ja kävellä kaupasta vihasena ulos että "saa" ostaa tuon laitteen järkevään hintaan?
Veikkaisin koukun puuttumisen syytä samaksi kuin sisarmerkissä aikanaan. Varustelu ko. osalta tehtään vasta Suomessa.EDIT: Katsoin konfiguraattorista uuden EV6:n hinnan ja se on näemmä alle 60k€. Toki perusväri, yhden renkaat ja ei vetokoukkua. Miksei muuten EV6 konfiguraattorista saa vetokoukkua varusteeksi?
Punainen GT-line, AWD, 84 kWh, premium packilla, kattoluukulla ja vegan-nahkaverhoilulla 63 945,50 € + toimituskulut + talvirengaspaketti + koukku. Yhteensä hinta voisi olla jo 68 tonnia, varsinkin jos talvirenkaissa on Kian omat vanteet mukana. Siitä toki voisi saada alennusta about 5000 €, eli hinnaksi jäisi 63 000 € tai vastaavasti ylihyvitystä tuon viiden tonnin verran vaihtoautolle.EV6:n hinta ei faceliftin myötä juurikaan taida nousta, eli pyöritään mainitsemallasi varustetasolla siellä hieman päälle 60k€:n tasolla. Teslassa hinta lienee nyt hieman päälle 50k€ ja oletettavasti Juniper nostaa hintoja Suomessakin muutamalla tuhannella. Se on selvää, että ei näissä alle 50k€:lla tule pääsemään jos uutta hankkii. P4:n 70k€:n hinta on täysin överi ja brändille P2 on sama kuin Teslalle Y. Näitä nähdään liikenteessä jo nyt paljon ja määrät vain kasvavat.
EDIT: Katsoin konfiguraattorista uuden EV6:n hinnan ja se on näemmä alle 60k€. Toki perusväri, yhden renkaat ja ei vetokoukkua. Miksei muuten EV6 konfiguraattorista saa vetokoukkua varusteeksi?
Punainen GT-line, AWD, 84 kWh, premium packilla, kattoluukulla ja vegan-nahkaverhoilulla 63 945,50 € + toimituskulut + talvirengaspaketti + koukku. Yhteensä hinta voisi olla jo 68 tonnia, varsinkin jos talvirenkaissa on Kian omat vanteet mukana. Siitä toki voisi saada alennusta about 5000 €, eli hinnaksi jäisi 63 000 € tai vastaavasti ylihyvitystä tuon viiden tonnin verran vaihtoautolle.
Vuoden kuluttua vaihtohyvitys samanlaiseen saattaisi liikkua 40-50 tonnin välillä. Muihin merkkeihin vaihdettassa hyvitys voisi jäädä lähemmäksi neljää kymppiä, mutta toki johonkin sadan tonnin autoon vaihdettaessa se saattaisi olla suurempi. Muutaman vuoden kuluttua, kun km-määrä lähestyy sataa tuhatta luku saattaa alkaa kakkosella. Itse miettisin kyllä tarkkaan ostaisinko uuden, tai jos ostaisin mitkä varusteet tulevat todella tarpeeseen. Miettisin myös sitä, tuoko facelift niin merkittäviä parannuksia, jotta sellainen kannattaa ostaa käytetyn, alle 40 tonnia maksavan EV6:n sijaan.