No kun se just EI vaikuta mitenkään tuohon akuston ”kireälle vetoon”.
800V auttaa tasan yhteen asiaan: pienemmät häviöt liittimissä / kaapeleissa. CCS-standardissa maksimivirta on speksattu 500A:han ja jos halutaan yli 200kW tehoja, on jännite pakko nostaa yli 400V:n.
No, se teidän ns. "kireä viritys" on teidän näkemys asiaa, kun puhutaan pikalatauksista. En tiedä Toyotan lupaamia lataustehoja (10v/ 1milj.km takuulla). Myös todennäiköisesti (ei ole varmaa tietoa, onko uusi) korealainen valmistaja lupaa mallilleen KGM Toreres EVX saman takuun kun Tojokin. Max 145kW huippulatausteholla.
Esim. kuulemma Tojolla takuun edellytyksenä on kallis huolto-ohjelma, jolla "rahastetaan" pidempää takuuta. Tuskin uutena valmistajana heillä sähköautoissa on mitään miljoonien kilometrien tuomaa käyttödataa, kuten esim. Hyundailla on. Tojolla ja KGM: llä on enempi kyse mainoskikasta, ja haalia asiakkaita jotka haluavat pitkän ajoakkutakuun.
En kuitenkaan väitä etteikö kaikki DC lataukset kuluttaisi akkua ennempi kuin hidas AC lataus.
Luvatut sähköautojen max latauksen huipputehot ovat kuitenkin käytössä vain osan aikaa kun autoa pikaladataan. Eli hieman liioittelevaa on mielestäni puhua "kirästä virityksestä".
Oleellisin asia auton käyttäjälle on 800V latausaseman tuoma suurempi latausnopeus 800V akustolle. Omassakin autossa 400V latausasemasta teho on max 104kW ja 800V asemasta n. 220kW.
Latausrasitukseen tuolla ei ole juuri merkitystä - käytännössä ehkä päinvastoin -> 400V akusto lämpenee yleensä nopeammin suuremmista häviöistä johtuen (mutta ei välttämättä jos johdot ja liittimet ovat riittävän tuhdit) ja korkeampi lämpö parantaa pikalatauskestävyyttä. (Kunhan ei mennä sitten yli ~50C:n).
Korkeampi lämpötila ei mahdollista suurempaa kestävyyttä/ tehoa, koska mainittu ~50C on selvästi liian korkea. Ainakin korealaisissa ajoakun optimi lämpötila on noin +22-+25C, jota lämpötilan hallinta ylläpitää nestejäädytyksellä- ja lämmityksellä. Jos ajoakku on tuon alle tai yli latausnopeus on pienempi, voi olla selvästikin. Aikaisemmin käytetty ilmajäähdytys aiheutti peräkkäisissä pikalatuksissa ongelmia liian korkean akun lämpötilan takia.
Edit: yksi asia mihin 800V jännite vaikuttaa on se, että autoa ylipäätään on mahdollista ladata yli 200kW teholla -> autovalmistajalla on kannustin valita kennotyyppi joka sietää korkeita pikalataustehokertoimia. Muutenhan siitä 800V:stä ei juuri saa markkinointiapua kun ketään ei kiinnostaa ”vähemmän häviötä CCS2-liittimessä” mainosterminä.
Nopeampi pikalausnopeus on se tärkein asia ostajille.
Pysyn alkuperäisessä väitteessäni. Jos valmistaja ohjeistaa lataamaan akun täpötäyteen kerran kuukaudessa, vihjaa se vähemmän kehittyneestä akunhallinnasta kuin sellaisella valmistajalla, jolla ei tuollaista ylimääräistä käyttäjän toimintaa vaadita. Olisihan se mahdollista valmistajan hankkia vaikka mitä hienoa BMS:ää, mutta ehkäpä niissä tapauksissa on jäänyt hankkimatta, joissa vaaditaan käyttäjältä jumppaa.
Ei minusta mitään ylimääräistä "jumppaa" vaadi. Kun antaa auton latautua yön yli niinkuin tavallisesti, ehtii sitten täyteen tai ei. esim. 11kw laturilla (AC) on täynnä jo muutamassa tunnissa.
No, ehkä heillä joilla on pakon omainen tarve rajoittaa latausta normaalisti, esim. 80-90% välille.
Kyllä, Toyota on ihan noviisi täyssähköautoissa, mutta edes konkarit eivät uskaltaisi tarjota nykyisiä latausnopeuksiaan suhteessa akun lämpötilaan ja jännitteeseen, jos olisivat luvanneet akulle miljoona kilometriä. Siinä tapauksessa latauskäyriä olisi ruuvattu alaspäin.
Tojolla kallis huolto-ohjelma, joka on vaatimuksena, näin olen kuullut. Kuka mistäkin haluaa maksaa....
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Kyllä juuri näin.
Silloin saadaan tarkin kennojen balanssointi.
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.
Jos akun lataa aina viimeistään 21%, ei ole koskaan tarve ladata täyteen?
Vai jos akku yhtäkkiä itsekseen purkaantuu alle 20%, niin pitää ladata täyteen?
Näin tapahtuu kerran kuussa?
Paras kennojen balanssointi saadaan, kun <20%-100% AC latauksella.
Ajoakun varausaste laskee oman kokemuksen mukaan noin 1%/ kk, kun autoa ei käytetä. Virtaa kuluu mm. kun auto tarkistaa ajoakun kuntoa kerran tunnissa, jossa käytetään 12V apuakkua, jota sitten ladataan ajoakusta. Kun ajoakku varaus on alle 20%, ei 12V apuakkua enää ladata ajoakusta, ajoakun suojelemiseksi, näin on maahantuoja Suomessa kommentoinut.
Tehdyssä 5000 sähköauton suuressa tutkimuksessa juurikin todettiin, ettei ole niin merkitystä mihin % akkua ladataan, kunhan vain pitkässä säilytyksessä ajoakkua pidetään 20-80% varauksessa. Vältäen erityisesti säilyttämästä lähes tyhjänä tai ihan täynnä ajoakkua.