Yleistä keskustelua sähköautoista

Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.

Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
 
VAG pääsee myös surkeudessa viivalle nykyään. Ainakin omassa ID.4:ssä se ohjekirja on ainoastaan auton tökkivässä infotainmentissa. Ainoa tapa selata manuaalia on siis istua huonossa asennossa auton penkillä tökkien hidasta kosketusnäyttöä - josta ei edes löydy juuri sen enempää tietoa kuin minkä jo intuitiivisesti saa selville autoa käyttämällä.

Tuo uusi sähköinen manuaali on jo sellaista asiakkaalle vittuilua, johon edes Volkswagenin en luullut kykenevän.
Ei siis saa tuolta esiin?
 
Taitaa olla koko Huyndai/kia konsernin ongelma nuo manuaalit. Eikä pelkästään suomennokset vaan myös se, että ne on jotain suttuisia PDF tiedostoja joissa sitten mitä sattuu tietoja.

Kia e-Niron manuaali on aivan kauhea, sen tiedot ei ensinnäkään pidä paikkaansa enkä tiedä kuinka paljon siitä johtuu jälkikäteen tulleista päivityksistä (käyttöohjeen kuvissa käyttöliittymä on ihan eri kuin autossa) ja kuinka paljon siitä, että isoja osia käyttöohjeesta on säästösyistä tehty yhteisiksi riippumatta siitä onko kyseessä sähköinen, bensa vai hybridi voimalinja. Mutta siis surkein ohjekirja Kialla mitä olen törmännyt.
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.
 
1736553684594.png
Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
 
Ei tuo ehkä täysin aukoton selitys ole tuolle täyteen lataamiselle. Eli jos ajaa alle 20% varaukselle on suositeltavaa ladata täyteen ainakin kerran kuussa. Jos ei aja noin pienelle soc niin ilmeisesti ei ole tarvetta ladata täyteen?
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
 
Eli ei se suomennos itseasiassa huono olekaan, vaan oikeastaan aika hyvä. Minkä se suomentaja sille voi että alkuperäisessä tekstissä ei ole päätä eikä häntää?
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
 
Ihan selkeästihän se siinä lukee. Jos varaus tipahtaa alle 20% niin on hyvä sillointällöin ladata 100%. Varmaan jotain tekemistä akun muistin kanssa, että saa taas koko kapasiteetin käyttöön.
Lukeehan se joo selkeästi, mutta eihän tuossa mitään järkeä ole, kuten tässä muutama sivu takaperin suomenkielistä tekstiä kommentoin.

Jos akun lataa aina viimeistään 21%, ei ole koskaan tarve ladata täyteen?
Vai jos akku yhtäkkiä itsekseen purkaantuu alle 20%, niin pitää ladata täyteen?
Näin tapahtuu kerran kuussa?
 
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?

Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.


1736600204732.png
 
Cupra Tavascan kohdalla auton hinta siinä 60k mikä vastaa Yta ominaisuuksiltaan mutta extrana tulee automaattinenpysäköinti, HUDia ja muuta. Eli Y + EAP, joka on nykyisellään sen 58k.

Skodan hinnastosta niin tuo Sportline ja siihen pari paketti niin tekee sen päälle 62k. Toki tulee sitten enemmän mitä Teslaan ei taaskaan saa rahalla kuten se sähköinen koukku, HUDia, 360 kamerat jne.
 
Nehän oli Skodan hinnat lyöty saataville?

Osaako joku speksata suunnilleen vastaavan, kuin Model Y eli 4wd ja adaptiiviset vakkarit ja travell assistit ja koukut, että mikä on sitten hinta vs. Tesla.


1736600204732.png

Stylessä avustimet vakiona pl. pysäköintiavustimiin tarvii max-paketin (2095€). Sähköinen koukku kaikkiin malleihin 765€.
 
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n konfiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi. Volkkarissa vaan on toi ominaisuuslistaus aika sekava kun ruksii optioita..
 
Taitaa Skoda olla ID4:sta kalliimpi. Tietty vähän aina riippuu mitä varusteita ottaa kun volkkarissa oli koukku aika kallis Skodaan nähden. Mutta noin muuten kun olen tuota ID4:n kondiguraattoria pyöritellyt niin semmoinen fiilis että Skoda olisi jo kalliimpi

Skodan ei ole juurikaan tarvinnut pudottaa hintoja kun kysyntä Enyaqille on kai koko ajan ollut hyvää. Onhan tuo jostain syystä uutena aina ollut konsernisisartaan kalliimpi, ainoastaan Q4 taitaa vielä olla kalliimpi.
 
Päivän Hesarissa Loviisan ”Esson baarin” miehistä yksi kommentoi että ei voi hankkia sähköautoa kun jakaa mainoksia ja joutuu usein pysähtymään. WTF? Tätäkö tasoa se ihmisten tieto sähköautoista on. Eikö sähköauto olisi juuri tuollaiseen ajoon optimi..
Tästä oli Sähköautomiehissä ihan yksi jakso aikoinaan ja siinä punnittiin juuri tätä asiaa monelta eri kantilta. Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
 
Sahkoautot - nyt tai jostain vastaavasta facebook ryhmasta olen lukenut etta korealaisissa on ollut sellaista bugia etta varaustaso on voinut tippua yhtakkia 25% -> 5% ja sen kanssa on meinannut joutua pulaan. Yhtena selityksena voisi olla etta autoa ei ole ollut pitkaan aikaan ladattu 100%.
Etkö sä kertonut tämän jo aiemminkin ja jo silloinkin totesin, että kuulostaa täysin paskapuheelta? Näyttämä on ollut täysin looginen ja lineaarinen, ei pienintäkään viitettä mistään hyppimisestä.
 
Jakoreitistä ja säästä riippuen niin ei välttämättä edes tällä hetkellä ole sähkäreitä, jotka selviäisi akullisella koko reittiä eli välilataus pakollinen. Tai sitten ne autot, jotka selviävät niin ovat niin kalliita, että kannattavampaa ajaa ajot polttiksella.
Tässä oli eläkeläinen joka jakoi mainoksia joten eiköhän kantama olisi enemmän kuin riittävä.

Luulen että postinjako kaupungissa onnistuisi kun välimatkat ovat lyhyitä ja lounas- ja kahvitauoilla voi ottaa vähän lisävirtaa. Kai se on enemmän kustannuskysymys ja kateellisuutta ettei pienipalkkainen raataja pääse ajamaan uudehkolla sähköautolla.
 
Täällä pakkasta -20 astetta. Tuolla ison tien varressa missä tulee käytyä lenkillä kääntymässä oli Tesla odottelemassa apuja kun oli lämmöt kadonneet. Voi olla aika hyytävää kyytiä näillä keleillä ja saattaa olla myös haasteena saada tuulilasi ja ikkunat pysymään auki jos ei saa lämpöä hyttiin ollenkaan. Tuuletus varmaan pelaa mutta puhallutappa sitten kokoajan -20 asteista ilmaa sisään.
Tesloissahan taisi olla niiden lämmityselementtien kanssa jonkun verran ongelmaa?
Osaa ne lämmöt tosin hävitä polttiksestakin, ja sillon usein vika on sellainen ettei moottorikaan oikein tykkää jos koettaa ajaa kun voi syynä olla jäähdytysnesteen poistuminen autosta.
 
Täällä pakkasta -20 astetta. Tuolla ison tien varressa missä tulee käytyä lenkillä kääntymässä oli Tesla odottelemassa apuja kun oli lämmöt kadonneet. Voi olla aika hyytävää kyytiä näillä keleillä ja saattaa olla myös haasteena saada tuulilasi ja ikkunat pysymään auki jos ei saa lämpöä hyttiin ollenkaan. Tuuletus varmaan pelaa mutta puhallutappa sitten kokoajan -20 asteista ilmaa sisään.
Tesloissahan taisi olla niiden lämmityselementtien kanssa jonkun verran ongelmaa?
Osaa ne lämmöt tosin hävitä polttiksestakin, ja sillon usein vika on sellainen ettei moottorikaan oikein tykkää jos koettaa ajaa kun voi syynä olla jäähdytysnesteen poistuminen autosta.
Mulla hajosi joskus 25v sitten lämppärin hana, oli melko vilakkaa kyytiä ikkunat avoinna ja puhallus tuulilasille täysillä.
 
Ev6 ohjekirjaa olen lukenut siitä puhelin apista. Siinä en mitään erikoisen huonoa ole huomannut. Tietysti tuosta ei ole polttis versiota.

Tässä esimerkki eli pieni ote tuosta ohjekirjasta. Ja huomauttaisin, että sun autossa ja mun autossa on suurinpiirtein sama keskikonsolin käyttöliittymä :) Minun autoni manuaalissa se kuitenkin näyttää tältä:
1736619264150.png
 
Viimeksi muokattu:
Tässä esimerkki eli pieni ote tuosta ohjekirjasta. Ja huomauttaisin, että sun autossa ja mun autossa on suurinpiirtein sama keskikonsolin käyttöliittymä :) Minun autoni manuaalissa se kuitenkin näyttää tältä:
1736619264150.png
Oho, onko se joskus aikaisemmissa softaversioissa näyttänyt tuolta?
 
Oho, onko se joskus aikaisemmissa softaversioissa näyttänyt tuolta?

Niin minä oletan. Itse en ole nähnyt sitä tuollaisena, koska en ole autoa ostanut uutena ja se on nyt 4v vanha, mutta ohjekirjassa se on tuon näköinen. Tosin kuvasuhdekaan ei ole sama kuin Niron keskikonsolissa, mutta tuo kuvaa koko ohjekirjan laatua.

Eli aika kaukana ollaan Teslan selkeästä nettimanuaalista.
 
Onko vielä kukaan käynyt istumassa tai koeajamassa Kia ev6 faceliftia?
Kävin istumassa, ajamaan en vielä ehtinyt. Löytyy aika rajallisesti koeajokappaleita. EV6 on tällä hetkellä oman autopäivityksen shortlistin no. 1. Mietinnässä on vielä, olisiko riittävästi syytä mennä uuteen Enyaqiin ('26 vuosimallia saisi jo keväälle toimitukseen) tai pysyä ID.4:ssä, jonka AWD 75-juhlatarjous on varsin houkutteleva.

EV6 faceliftin keulaa on jotkut pitäneet huononnuksena ja jotkut parannuksena. Auton nähtyäni alan ymmärtää myös jälkimmäisiä, itse asiassa livenä näyttää yllättävän hyvältä. Uusi keula matchaa paremmin perän ja keskiosan muotoilun kanssa. Liitteenä ottamani kuva jossa molemmat rinnan. En olisi uskonut että sanoisin näin, mutta en ole enää edes varma kumpi keula on parempi juuri tähän autoon. Vähän sellainen klassinen vs. moderni -mentaliteettikysymys.

En löytänyt istuessa mitään erityistä moitittavaa, parannukset menevät kaikilta osin hyvään suuntaan. Uusi infotainment on tietysti huimasti freshimpi kuin vanha, joka toi mieleen paluun jonnekin 2010-luvulle. Kia on luojan kiitos pitänyt EV6:ssa super kätevän valintanauhan näytön alapuolella (EV3 ja EV9:stä ikävä kyllä karsittu!), ilmastointia ja äänentoiston volyymiä jne. on huomattavasti kivempi säätää tästä kuin ratin takaa infonäytöltä. Takamatkustamo on edelleen isolle miehelle vähän ahdas, arvioisin että tilanpuute alkaa vaivata >187-senttisellä henkilöllä, vähän matkan pituudestakin tietysti riippuen. Mutta siis kaiken kaikkiaan todella hyvää kehitystyötä Kialta jo ennestään erinomaisen auton kanssa.

Faceliftin ajomukavuuden ja äänieristyksen parannuksia on myös kehuttu, olisi kiva kuulla kokemuksia jos joku on jo ehtinyt koeajolle.

ev6_2024_2025.jpg
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 434
Viestejä
4 584 526
Jäsenet
75 428
Uusin jäsen
Joonaoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom