Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan.
Ei kyllä kaikissa sähkiksissä riitä 200 km:kään maantieajo, jos on vähänkin enemmän pakkasta.Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
Ei se tavallisessa maantieajossa taida lämmitä kunnon pakkasilla riittävän kuumaksi vaikka miten pitkään ajaisi. Akussa on paljon lämpökapasiteettia, eikä ajossa synny hukkaa niin paljon. Eikä pelkkää ajamista varten sitä kannata määräänsä enempää lämmittää.Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
Kiitoksia kaikille vastauksista, pitää käydä huomenna istumassa ja joo hyvät penkit ovat kyllä plussaa. Joissakin tuntuu olevan niin aneemiset penkit, että pahaa tekee kun pitkää matkaa tekee.Kannattaa käydä istumassa autoja ensin ja sitten vaikka kysellä lisää tarkemmista malleista riippuen tarpeista.
Esmes jos MEB alustan autoista tykkäät(VW ID, Enyaq, Q4), mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan. Autoissa on siis akunlämmitin, mutta eivät saa softaa aikaiseksi millä sen voisi enabloida ajossa päälle.
Itse katsoisin tuossa hintaluokassa Tesla, Kia/Hyny, uudet MEB autot (menee helposti budjetin yli kylläkin jos GTX malleja katsoo) ja ehkä Polle jos ei ole mitään muita erityisiä kriteereitä.
Jos saat töissä akun ladattua eikä ole erityisemmin harrasteajoa niin kyllä sillä pärjää millä tahansa noista.
Pikalaturit ainakaan eivät ole omasta kokemuksesta olleet PK seudulla sen kalliimpia kuin muuallakaan. Itse lähinnä huoltoasemilla ja kauppakeskuksissa ladannut ja 30-45snt on normi kautta maan, yleensä riippuen laturin tehosta.
Itselläni kohta 80tkm ja n. 1,5v kokemus sähköautoilusta. Tasan 0 kertaa ollut ongelmia rangen tai latauksen kanssa. Tällä viikolla ajoin päälle 1500km, latasin hotellin parkissa yöllä, sekä pari lyhyttä n. 5 min latausta matkoilla ja loput töissä. Nyt on taas akku täynnä. Joten jos nyt edes jollain tasolla järkevän rangen auton hankkii niin aika turha stressata jostain lataamisesta.Kiitoksia kaikille vastauksista, pitää käydä huomenna istumassa ja joo hyvät penkit ovat kyllä plussaa. Joissakin tuntuu olevan niin aneemiset penkit, että pahaa tekee kun pitkää matkaa tekee.
Ei ole helppoa tehdä päätöstä ja näillä näkymin jossain vaiheessa sähköön kuitenkin hyppää. Vähän tietysti jännittää nuo 300km matkat yhdellä soitolla, mutta kai se on asennekysymys. Olisi kiva, kun Sinnemäki keksisi infraan ratkaisun, niin olisi kiva ostaakkin keskustaan sähköauton![]()
Alla olevasta linkistä löytyy omia kokemuksia. Kotilatausta ei löydy, mutta muutaman sadan metrin säteellä löytyy useita edullisia julkisia pisteitä sekä työpaikalta löytyy latausmahdollisuus eli asia ei ole ollut ongelma.Mitä techiläiset ovat pitäneet Polestar 2:sta? Hienoa jos kuulisi vielä kokemuksia ettei ole ollut kotilatausmahdollisuutta
Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.TM:n vertailussa pisti muuten silmään nuo mitatut meluarvot, joiden mukaan Model Y oli ihan luokkansa keskitasoa (arvosana 8). Monessa paikassahan tuota on haukuttu poikkeuksellisen meluisaksi, mikä ei omien havaintojenikaan puitteissa pidä paikkaansa. Ilmeisesti porukka on vertaillut johonkin premium-luokan autoihin, vaikka sellaisesta ei luonnollisestikaan kyse. Ja sitä en siis edelleenkään sano, että mikään erityisen hiljainen auto olisi kyseessä, ennemminkin sanoisin aika mitäänsanomattoman tavanomaiseksi.
Ei kyllä kaikissa sähkiksissä riitä 200 km:kään maantieajo, jos on vähänkin enemmän pakkasta.
Venyy kyllä mutta venyykö niin että on merkitystä? Sen se kyllä tekee että on tarkempaa millä varrauksella laturille saapuu, mikäli riittävän pienellä niin sinne 75kw tienoille teho aina oman kokemuksen mukaan nousi. Mikä tarkoittaa 80% ladatessa jotain 15-20 min eroa? Lisäksi se uudemman mallin lämmitys muistaakseni syö 20km rangesta.Esmes jos MEB alustan autoista tykkäät(VW ID, Enyaq, Q4), mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan. Autoissa on siis akunlämmitin, mutta eivät saa softaa aikaiseksi millä sen voisi enabloida ajossa päälle.
TM:n vertailussa pisti muuten silmään nuo mitatut meluarvot, joiden mukaan Model Y oli ihan luokkansa keskitasoa (arvosana 8).
75 kW on aika onneton loppujen lopuksi. Esimerkiksi omalla autolla kun iskee laturin naviin niin normaaleissa 0…-15 keleissä saa kuitenkin 140 kW lähtötehon. Kakkosautolla pitkä siivu onkin sitten jo aika tuskaisaa kun huiput on pakkasilla 40 kW tasoa (58 kWh MEB) vaikka tulee 2 % akulla laturille.Venyy kyllä mutta venyykö niin että on merkitystä? Sen se kyllä tekee että on tarkempaa millä varrauksella laturille saapuu, mikäli riittävän pienellä niin sinne 75kw tienoille teho aina oman kokemuksen mukaan nousi. Mikä tarkoittaa 80% ladatessa jotain 15-20 min eroa? Lisäksi se uudemman mallin lämmitys muistaakseni syö 20km rangesta.
Tietysti meitä on erilaisia erilaisilla kiireillä mutta itse en kauheasti tuon perusteella hylkisi ellei sitten päivittäin tai viikottain tuohon törmää.
Kylläpä on ruma kaappipakastin, lisäksi sisusta huokuu ämpärimuovia. Bonuksena Kian käyttöliittymän UI joka on lapsen koodaama ja vastaa 50 e kiinatablettia kruunaa kokonaisuuden.
Ei ollenkaan huonon näköinen Ioniq 9 siis.. Vähän ehkä EX90 Volvo fiilistä sivukuvan keulaosiossa.
Mielenkiintoinen uutuus toki tulossa, kun onhan näillä nyt eroja ollut Kia ev6 vs ioniq5 ja varmaan eroja on myös Ioniq 9 vs Kia EV 9.
Hinta lienee silti tavan tallaajaan saavuttamattomissa, olkoonkin Volvoa halvempi.
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?Kerran kotilatausta ei ole eikä tule, niin ostaisin sähkärin ehdottomasti akun esilämmityksellä. Jos tuleekin talvipakkasilla yllätyslähtö jonnekin ja auto on jääkalikkana parkissa, saa aika kauan kunnon latausnopeuksia odotella.
Suomen olosuhteisiin en muutenkaan ottaisi sähkäriä ilman akun lämmitystä. Löytyy kaksi sähkäriä tallista, toisessa on lämmitys ja toisessa ei. Jatkossa on molemmissa lämmitys.
Kyllä, ja niin oli tehty myös tuossa kokonaisarvostelussa.En ole lukenut juttua mutta yleisesti melu arvostellaan sekä mittarin että korvakuulon perusteella.
#MEB alustaiset ennen 2024, Nissan Leaf, Jaguarista en tiedä, iso E-tron.Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
E-tron tosin latautuu ilman lämmityksiäkin kuulemma hyvin? Eivät sitä lisänneet edes Q8:iin, jota olen vähän haaveillut seuraavaksi autoksi.#MEB alustaiset ennen 2024, Nissan Leaf, Jaguarista en tiedä, iso E-tron.
Onko todella näin? Joku vasta kommentoi että BMW:n iX-mallista saa uutena ~20% alennusta, jolloin karvalakkimallin saisi suunnilleen samaan hintaan kuin VolkswageninTldr; vaikka Volkkari maksoi talvirenkaineen ja kaikkine herkkuineen 70 harrastusrahaa, niin silti tuntuu että tuolla sai erittäin paljon autoa itselle. Paremmasta merkistä samoilla optioilla olisi saanut maksaa yli 100 harrastusrahaa.
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
Uusi MEB lataa noin hyvin että 140 kW lähtöteho? Vanhoissakin on aika isojakin eroja miten lataavat. Muistaakseni Skodan kohdalla nelivedoissa isompi huippulatausteho mutta takavedoissa kovempi keskiteho. Myös kylmäominaisuusksissa oli jotain eroja vuosimallien ja varusteiden kesken.75 kW on aika onneton loppujen lopuksi. Esimerkiksi omalla autolla kun iskee laturin naviin niin normaaleissa 0…-15 keleissä saa kuitenkin 140 kW lähtötehon. Kakkosautolla pitkä siivu onkin sitten jo aika tuskaisaa kun huiput on pakkasilla 40 kW tasoa (58 kWh MEB) vaikka tulee 2 % akulla laturille.
Hyvä, että tulee tässä kohtaan selväksi eikä auton hankinnan jälkeen. Näistä kun vielä löytyisi selkeät erotukset nettiautosta, mutta taitaa googlella pitää etsiä.Kannattaa huomioida että esilämmityksiä on kahdenlaisia, 1) navigaatioon perustuva eli pitää laittaa navigaattoriin joku pikalatauspiste (riippuu paljon valmistajasta mitkä laturit löytyy) ja 2) manuaalisia joissa napilla voi laittaa lämmityksen päälle (yleensä näissä voi myös käyttää optiota 1).
Ajosta lataa hyvin, mut ei jos esim kylmällä akulla yön jäljiltä mennään aamulla pikalaturiin.E-tron tosin latautuu ilman lämmityksiäkin kuulemma hyvin? Eivät sitä lisänneet edes Q8:iin, jota olen vähän haaveillut seuraavaksi autoksi.
No ihan puhtaaasti siitä syystä että näillä leveysasteilla neliveto on aika tärkeä itselle. Ihan kulkemisen takia ja toki mukavuussyistäkin. Ja toki tuo 350kw on melkoinen paketti kulkemaan vaikkei tehoja toki juuri koskaan tarvitseKiitos sulle ja muille vastauksesta.
Osaatko sanoa miksi päädyit Dual Motoriin, Single Motorin sijaan? Itse en näe tarvetta nelivedolle ja ainakin paperilla SM tarjoaa pikkasen pidemmän rangen. Nythän SM on takaveto etuvedon sijaan että tietenkin vaikea varmasti verrata vm 2023:een
Hyvä, että tulee tässä kohtaan selväksi eikä auton hankinnan jälkeen. Näistä kun vielä löytyisi selkeät erotukset nettiautosta, mutta taitaa googlella pitää etsiä.
Bemarissa on nykyään mahdollista nämä molemmat tavat eli napilla kuumaksi tai sitten navilla automaattisesti. Lisäksi nyt kesäpäivityksen jälkeen voi sovelluksella esilämmittää akun pikalatausta varten, mikä on kätevää ilman kotilatausta olevalle. Ei tarvitse odotella akun lämpenemistä, jos pikalaturi on muutaman kilometrin päässä, vaan voi napsauttaa akun lämpenemään vaikka puolituntia ennen lähtöä. Ajoa varten esilämmitys on ollut toki alusta asti.Kannattaa huomioida että esilämmityksiä on kahdenlaisia, 1) navigaatioon perustuva eli pitää laittaa navigaattoriin joku pikalatauspiste (riippuu paljon valmistajasta mitkä laturit löytyy) ja 2) manuaalisia joissa napilla voi laittaa lämmityksen päälle (yleensä näissä voi myös käyttää optiota 1).
Onko todella näin? Joku vasta kommentoi että BMW:n iX-mallista saa uutena ~20% alennusta, jolloin karvalakkimallin saisi suunnilleen samaan hintaan kuin Volkswagenin![]()
Kyllä ioniq 6 on vielä rumempi.Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
![]()
Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Eikös voiton kumminkin vie Y-Tesla, tuo sähkisten MultiplaKyllä ioniq 6 on vielä rumempi.
Model Y on mitäänsanomaton, muttei ruma. Joku mersun EQE on samaa sarjaa.Eikös voiton kumminkin vie Y-Tesla, tuo sähkisten Multipla
In other news, jännä nähdä miten uusia sedan/farkkusähkäreitä alkaa tulemaan markkinoille. ID7 ihan kiva, vaikka vähän jotenkin kulmikkaan laivan oloinen livenä.. proomumainen. DS:n uutuus näyttää mielenkiintoiselta.![]()
I7:n keula on vielä rumempi. Aivan järkyttävä.Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
![]()
Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Ei, kyllä se on ruma. EQE on tyylikäs.Model Y on mitäänsanomaton, muttei ruma. Joku mersun EQE on samaa sarjaa.
Ei ole helppo listata kumpaankaan suuntaan. Ehkä nyrkkisääntöjä voisi todeta, että vanhemmissa sähkäreissä harvemmin on lämmitystä.Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
Sanasta sanaan samaan mieltä kanssasi.Esilämmitys mahdollistaa vähän vapaamman lataamisen. Mutta sanoisin, että vaikka olisi esilämmitys niin akku kannattaa ladata talvella suoraan ajosta.
Sinänsä Volkkarin uudemmista löytyvä "minkä verran saan virtaa jos menen nyt heti lataamaan" on kyllä erinomainen info joka pitäisi olla kuskille tarjottavissa vakiona kaikissa autoissa...
Sama homma kuin Tesla Y. Kummatkin rumia edestä (Y näyttää sammakolta porsche-kopiolamppuineen ja bimmerissä oikeat jättisian sieraimet viirusilmillä) ja fiksun näköisiä takaosastaan.Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
No mukulakivi on erittäin hyvä testi mihin autosta on. Joku 1-2db ero jossain hyväkuntoisella motarilla on täysin merkityksetön, jos se sama vekotin on joku täryjyrä sitten mukulakivillä tai muuten paskoilla teillä kuten kaikki suomen tiet pääsääntöisesti on niin ihan perseestähän se sen alusta on jos normiautoista puhutaan.Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.
Itse taas pidän tuota ihan ok:na. Jos pitäisi sanoa iX:ää rumaksi, niin sitten sitä on käytännössä kaikki autot mitä tänä päivänä tehtaalta ulos tulee. Melko mitäänsanomattomia on volkkarit, huihait, volvot, keksi merkki tähän… Tuo bemari sentään on jotain muuta kuin saippuapala mihin on lyöty renkaat ja ajovalot.Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
![]()
Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Totta, pitkillä(yli 185cm) kuljettajilla pää huitelee katossa. Asia selviää koeajamalla.Yksi yllättävä seikka ainakin minulle siinä oli nimittäin jopa bz4x matalampi katto. Selvisi 2 min jälkeen ettei voi hankkia kun pää katossa.
Toyotassa ja MG:ssä on saman tyylinen tuo auton perä.Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissäEi pysty ymmärtään.
![]()
Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.
Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.
Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.
Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Onnea matkaan! Jos jaksat niin olisin erittäin kiitollinen jonkinlaisesta raportista kokemuksista. Täällä hyvin samoilla specseillä autoa katsellaan ja valitettavasti asutaan sen verran syrjässä, että autojen laajempi tutustuminen vaatisi ihan kunnon päiväreissun suunnittelua. Siksi muiden kokemukset ovat arvokkaita.Nyt on päivän agenda selvillä.
Kyllä tuo alumiinirunkoisten ruostuminen on aika vähäistä.Kaikki autot ruostuu.
Noihin paperilla oleviin rangejen reaalimaailmassa toteutumisiin vaikuttaa aika paljon sitten auton rengaistus. Jos joku on laittanut 21” leveät sporttinakit alle vs. 18-19” mahdollisimman kapeat, niin siinä lähtee helposti ainakin 10% käytännön rangesta veke.Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.
Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)
Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan
Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.
Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.