Yleistä keskustelua sähköautoista

Mebbejä on toki nelivedolla ilman GTX statusta, mikä onkin hyvä kun noita "karvalakkinelivetoja" on ihan liian vähän. Joku 0-100km/h väli kun ei voisi itseäni vähempää kiinnostaa vaikka neliveto kiinnostaakin.
 
mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan.
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
 
TM:n vertailussa pisti muuten silmään nuo mitatut meluarvot, joiden mukaan Model Y oli ihan luokkansa keskitasoa (arvosana 8). Monessa paikassahan tuota on haukuttu poikkeuksellisen meluisaksi, mikä ei omien havaintojenikaan puitteissa pidä paikkaansa. Ilmeisesti porukka on vertaillut johonkin premium-luokan autoihin, vaikka sellaisesta ei luonnollisestikaan kyse. Ja sitä en siis edelleenkään sano, että mikään erityisen hiljainen auto olisi kyseessä, ennemminkin sanoisin aika mitäänsanomattoman tavanomaiseksi.

1732293123548.png
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
Ei kyllä kaikissa sähkiksissä riitä 200 km:kään maantieajo, jos on vähänkin enemmän pakkasta.
 
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.
Ei se tavallisessa maantieajossa taida lämmitä kunnon pakkasilla riittävän kuumaksi vaikka miten pitkään ajaisi. Akussa on paljon lämpökapasiteettia, eikä ajossa synny hukkaa niin paljon. Eikä pelkkää ajamista varten sitä kannata määräänsä enempää lämmittää.
 
Kannattaa käydä istumassa autoja ensin ja sitten vaikka kysellä lisää tarkemmista malleista riippuen tarpeista.

Esmes jos MEB alustan autoista tykkäät(VW ID, Enyaq, Q4), mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan. Autoissa on siis akunlämmitin, mutta eivät saa softaa aikaiseksi millä sen voisi enabloida ajossa päälle.

Itse katsoisin tuossa hintaluokassa Tesla, Kia/Hyny, uudet MEB autot (menee helposti budjetin yli kylläkin jos GTX malleja katsoo) ja ehkä Polle jos ei ole mitään muita erityisiä kriteereitä.

Jos saat töissä akun ladattua eikä ole erityisemmin harrasteajoa niin kyllä sillä pärjää millä tahansa noista.

Pikalaturit ainakaan eivät ole omasta kokemuksesta olleet PK seudulla sen kalliimpia kuin muuallakaan. Itse lähinnä huoltoasemilla ja kauppakeskuksissa ladannut ja 30-45snt on normi kautta maan, yleensä riippuen laturin tehosta.
Kiitoksia kaikille vastauksista, pitää käydä huomenna istumassa ja joo hyvät penkit ovat kyllä plussaa. Joissakin tuntuu olevan niin aneemiset penkit, että pahaa tekee kun pitkää matkaa tekee.

Ei ole helppoa tehdä päätöstä ja näillä näkymin jossain vaiheessa sähköön kuitenkin hyppää. Vähän tietysti jännittää nuo 300km matkat yhdellä soitolla, mutta kai se on asennekysymys. Olisi kiva, kun Sinnemäki keksisi infraan ratkaisun, niin olisi kiva ostaakkin keskustaan sähköauton ;)
 
Kiitoksia kaikille vastauksista, pitää käydä huomenna istumassa ja joo hyvät penkit ovat kyllä plussaa. Joissakin tuntuu olevan niin aneemiset penkit, että pahaa tekee kun pitkää matkaa tekee.

Ei ole helppoa tehdä päätöstä ja näillä näkymin jossain vaiheessa sähköön kuitenkin hyppää. Vähän tietysti jännittää nuo 300km matkat yhdellä soitolla, mutta kai se on asennekysymys. Olisi kiva, kun Sinnemäki keksisi infraan ratkaisun, niin olisi kiva ostaakkin keskustaan sähköauton ;)
Itselläni kohta 80tkm ja n. 1,5v kokemus sähköautoilusta. Tasan 0 kertaa ollut ongelmia rangen tai latauksen kanssa. Tällä viikolla ajoin päälle 1500km, latasin hotellin parkissa yöllä, sekä pari lyhyttä n. 5 min latausta matkoilla ja loput töissä. Nyt on taas akku täynnä. Joten jos nyt edes jollain tasolla järkevän rangen auton hankkii niin aika turha stressata jostain lataamisesta.

Kova pakkanen ja loska jne toki laskee rangea, mutta sitten vaan akun lämmitys päälle niin lataus on nopeaa.
 
TM:n vertailussa pisti muuten silmään nuo mitatut meluarvot, joiden mukaan Model Y oli ihan luokkansa keskitasoa (arvosana 8). Monessa paikassahan tuota on haukuttu poikkeuksellisen meluisaksi, mikä ei omien havaintojenikaan puitteissa pidä paikkaansa. Ilmeisesti porukka on vertaillut johonkin premium-luokan autoihin, vaikka sellaisesta ei luonnollisestikaan kyse. Ja sitä en siis edelleenkään sano, että mikään erityisen hiljainen auto olisi kyseessä, ennemminkin sanoisin aika mitäänsanomattoman tavanomaiseksi.

1732293123548.png

Ei kyllä kaikissa sähkiksissä riitä 200 km:kään maantieajo, jos on vähänkin enemmän pakkasta.
Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.
 
Käyt kokeilemassa ja Saksasta tai Ruotsista nyt halpa vuoden, parin ikäinen sähö alle. Jos et kattoboksia kaipaa niin ID5 ainakin omaan silmään istuu hyvin. Audi Q4 noista on perinteisin.
 
Esmes jos MEB alustan autoista tykkäät(VW ID, Enyaq, Q4), mutta ajat talvella pitkääkin matkaa, niin kannattaa unohtaa 2023 ja aikaisemmat vuosimallit heti. Akun esilämmitystä latausta varten ei ole, joten matka-aika venyy aivan turhaan. Autoissa on siis akunlämmitin, mutta eivät saa softaa aikaiseksi millä sen voisi enabloida ajossa päälle.
Venyy kyllä mutta venyykö niin että on merkitystä? Sen se kyllä tekee että on tarkempaa millä varrauksella laturille saapuu, mikäli riittävän pienellä niin sinne 75kw tienoille teho aina oman kokemuksen mukaan nousi. Mikä tarkoittaa 80% ladatessa jotain 15-20 min eroa? Lisäksi se uudemman mallin lämmitys muistaakseni syö 20km rangesta.

Tietysti meitä on erilaisia erilaisilla kiireillä mutta itse en kauheasti tuon perusteella hylkisi ellei sitten päivittäin tai viikottain tuohon törmää.
 
Kerran kotilatausta ei ole eikä tule, niin ostaisin sähkärin ehdottomasti akun esilämmityksellä. Jos tuleekin talvipakkasilla yllätyslähtö jonnekin ja auto on jääkalikkana parkissa, saa aika kauan kunnon latausnopeuksia odotella.

Suomen olosuhteisiin en muutenkaan ottaisi sähkäriä ilman akun lämmitystä. Löytyy kaksi sähkäriä tallista, toisessa on lämmitys ja toisessa ei. Jatkossa on molemmissa lämmitys.
 
Venyy kyllä mutta venyykö niin että on merkitystä? Sen se kyllä tekee että on tarkempaa millä varrauksella laturille saapuu, mikäli riittävän pienellä niin sinne 75kw tienoille teho aina oman kokemuksen mukaan nousi. Mikä tarkoittaa 80% ladatessa jotain 15-20 min eroa? Lisäksi se uudemman mallin lämmitys muistaakseni syö 20km rangesta.

Tietysti meitä on erilaisia erilaisilla kiireillä mutta itse en kauheasti tuon perusteella hylkisi ellei sitten päivittäin tai viikottain tuohon törmää.
75 kW on aika onneton loppujen lopuksi. Esimerkiksi omalla autolla kun iskee laturin naviin niin normaaleissa 0…-15 keleissä saa kuitenkin 140 kW lähtötehon. Kakkosautolla pitkä siivu onkin sitten jo aika tuskaisaa kun huiput on pakkasilla 40 kW tasoa (58 kWh MEB) vaikka tulee 2 % akulla laturille.
 

Ei ollenkaan huonon näköinen Ioniq 9 siis.. Vähän ehkä EX90 Volvo fiilistä sivukuvan keulaosiossa.

Mielenkiintoinen uutuus toki tulossa, kun onhan näillä nyt eroja ollut Kia ev6 vs ioniq5 ja varmaan eroja on myös Ioniq 9 vs Kia EV 9.

Hinta lienee silti tavan tallaajaan saavuttamattomissa, olkoonkin Volvoa halvempi.
Kylläpä on ruma kaappipakastin, lisäksi sisusta huokuu ämpärimuovia. Bonuksena Kian käyttöliittymän UI joka on lapsen koodaama ja vastaa 50 e kiinatablettia kruunaa kokonaisuuden.

Kia EV6 uutukainenkaan ei saa käyttöliittymä päivitystä Kian iso sähköpuikula saa lisää akkua ja uuden ilmeen ostaisivat UI:n vaikka Rightwarelta kun eivät itse osaa. Onneksi sentään tuo roskaa vastaava muovi edes vähenee facelift mallissa.
 
Kerran kotilatausta ei ole eikä tule, niin ostaisin sähkärin ehdottomasti akun esilämmityksellä. Jos tuleekin talvipakkasilla yllätyslähtö jonnekin ja auto on jääkalikkana parkissa, saa aika kauan kunnon latausnopeuksia odotella.

Suomen olosuhteisiin en muutenkaan ottaisi sähkäriä ilman akun lämmitystä. Löytyy kaksi sähkäriä tallista, toisessa on lämmitys ja toisessa ei. Jatkossa on molemmissa lämmitys.
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
 
Tldr; vaikka Volkkari maksoi talvirenkaineen ja kaikkine herkkuineen 70 harrastusrahaa, niin silti tuntuu että tuolla sai erittäin paljon autoa itselle. Paremmasta merkistä samoilla optioilla olisi saanut maksaa yli 100 harrastusrahaa.
Onko todella näin? Joku vasta kommentoi että BMW:n iX-mallista saa uutena ~20% alennusta, jolloin karvalakkimallin saisi suunnilleen samaan hintaan kuin Volkswagenin :hmm:
 
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?

Kannattaa huomioida että esilämmityksiä on kahdenlaisia, 1) navigaatioon perustuva eli pitää laittaa navigaattoriin joku pikalatauspiste (riippuu paljon valmistajasta mitkä laturit löytyy) ja 2) manuaalisia joissa napilla voi laittaa lämmityksen päälle (yleensä näissä voi myös käyttää optiota 1).
 
75 kW on aika onneton loppujen lopuksi. Esimerkiksi omalla autolla kun iskee laturin naviin niin normaaleissa 0…-15 keleissä saa kuitenkin 140 kW lähtötehon. Kakkosautolla pitkä siivu onkin sitten jo aika tuskaisaa kun huiput on pakkasilla 40 kW tasoa (58 kWh MEB) vaikka tulee 2 % akulla laturille.
Uusi MEB lataa noin hyvin että 140 kW lähtöteho? Vanhoissakin on aika isojakin eroja miten lataavat. Muistaakseni Skodan kohdalla nelivedoissa isompi huippulatausteho mutta takavedoissa kovempi keskiteho. Myös kylmäominaisuusksissa oli jotain eroja vuosimallien ja varusteiden kesken.

Katsoin että 85 malli lämpimässä lataa 115 kW keskiteholla sen noin 50 kWh, 10-80% välin ja jos vanhalle kylmänä antaisi vaikka 65 kW tehon niin se 20 min tulisi eroa. Onko se sitten jossain 500 km reissussa merkttävä ero niin en tiedä.

Päivittäin jos joutuu kylmässä latailemaan niin ehdottomasti samaa mieltä. Lämmitys oltava.
 
Kannattaa huomioida että esilämmityksiä on kahdenlaisia, 1) navigaatioon perustuva eli pitää laittaa navigaattoriin joku pikalatauspiste (riippuu paljon valmistajasta mitkä laturit löytyy) ja 2) manuaalisia joissa napilla voi laittaa lämmityksen päälle (yleensä näissä voi myös käyttää optiota 1).
Hyvä, että tulee tässä kohtaan selväksi eikä auton hankinnan jälkeen. Näistä kun vielä löytyisi selkeät erotukset nettiautosta, mutta taitaa googlella pitää etsiä.

Yksi asia mikä ihmetyttää näissä sähköautoissa. Tässäkin iso 95kW akku, mutta ainakin ilmoitettu range on ihan olematon. Sitten taas monessa 80kW autoissa ilmoitetut ranget on 500km. Ei kai Audi noin pahasti ole mokannut sähkön hyötysuhteen kanssa vai enkö ymmärrä jotain? Vai onko ne nuo hevosvoimat?

Audi e-tron​

Advanced 55 quattro
 
Noi e-tronit ovat tosi vanhoja malleja. Ne siis olivat sähkösyöppöjä jo tullessaan ja verrattuna nykyautoihin vielä enemmän. Onhan ne semmoisia pakastimen kokoisia.

Mutta siis nehän lataavat erittäinkin hyvin (tai vähintään hyvin nykymitrapuulla) edelleen ja todella tasaisella käyrällä (oliko peräti 80% asti). Akustoissa vielä paljon kobolttia niin pystyvät lataamaan tasaisemmin ja kovemmalla nopeudella myös vähän viileämmässä.

Hyviä matka-autoja ne ovat mielestäni edelleen, mutta range ei toki nykyautoihin verrattuna ole kovin kummoinen.

Monessa nykyisessä nelivetomallissa myös pyritään kytkemään energian säästämisen takia jompaa kumpaa sähkömoottoria pois päältä kun sitä ei tarvita.

Sähkistä ostaessa kannattaa myös miettiä sitä millä tavalla sitä autoa itse käyttää. Nopeinkaan lataus ei paljon lämmitä jos se tulee sellaisella varaustasolla jolla yleensä ei pysähdy.
 
Tuo on juuri "se" iso E-tron, vanhempaa sähköautotekniikkaa.
.
E-tron tosin latautuu ilman lämmityksiäkin kuulemma hyvin? Eivät sitä lisänneet edes Q8:iin, jota olen vähän haaveillut seuraavaksi autoksi.
Ajosta lataa hyvin, mut ei jos esim kylmällä akulla yön jäljiltä mennään aamulla pikalaturiin.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kiitos sulle ja muille vastauksesta.

Osaatko sanoa miksi päädyit Dual Motoriin, Single Motorin sijaan? Itse en näe tarvetta nelivedolle ja ainakin paperilla SM tarjoaa pikkasen pidemmän rangen. Nythän SM on takaveto etuvedon sijaan että tietenkin vaikea varmasti verrata vm 2023:een
No ihan puhtaaasti siitä syystä että näillä leveysasteilla neliveto on aika tärkeä itselle. Ihan kulkemisen takia ja toki mukavuussyistäkin. Ja toki tuo 350kw on melkoinen paketti kulkemaan vaikkei tehoja toki juuri koskaan tarvitse 😅 Riippuu varmasti missä ja miten ajat, sen mukaan ratkaisu.

Noissa hinnat on tällä hetkellä käytettyinä hyvinkin järkeviä kun Saksassa tuodaan parin vuoden takaisia silloin valtion tukemia autoja runsaasti Suomeen.
 
Kannattaa huomioida että esilämmityksiä on kahdenlaisia, 1) navigaatioon perustuva eli pitää laittaa navigaattoriin joku pikalatauspiste (riippuu paljon valmistajasta mitkä laturit löytyy) ja 2) manuaalisia joissa napilla voi laittaa lämmityksen päälle (yleensä näissä voi myös käyttää optiota 1).
Bemarissa on nykyään mahdollista nämä molemmat tavat eli napilla kuumaksi tai sitten navilla automaattisesti. Lisäksi nyt kesäpäivityksen jälkeen voi sovelluksella esilämmittää akun pikalatausta varten, mikä on kätevää ilman kotilatausta olevalle. Ei tarvitse odotella akun lämpenemistä, jos pikalaturi on muutaman kilometrin päässä, vaan voi napsauttaa akun lämpenemään vaikka puolituntia ennen lähtöä. Ajoa varten esilämmitys on ollut toki alusta asti.
 
Esilämmitys mahdollistaa vähän vapaamman lataamisen. Mutta sanoisin, että vaikka olisi esilämmitys niin akku kannattaa ladata talvella suoraan ajosta. Ei se akun lämmittäminen pakastinlämpötilasta kovin nopeasti tapahdu oli siten millainen tekniikka käytössä (ja ilman esilämmitystä toki kertaluokkaa tuskaisempaa). Tämä siis jos on reissussa jossa autoa ei saa piuhan päähän yöksi ja se viettää yönsä ulkoilman lämpötilaa vastaavassa kelissä. Lähinnä ilman esilämmitystä akku täytyy ladata heti ajosta, eikä vasta seuraavana aamuna.

Sinänsä Volkkarin uudemmista löytyvä "minkä verran saan virtaa jos menen nyt heti lataamaan" on kyllä erinomainen info joka pitäisi olla kuskille tarjottavissa vakiona kaikissa autoissa (ja toki kertoo kauanko pitää esilämmittää että saadaan maksimaalisesti tehoa ja minkä verran tämä on). Tietää kulloinkin kannattaako sinne laturille mennä vai ei ja pitääkö jotain kenties tehdä tuota ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko todella näin? Joku vasta kommentoi että BMW:n iX-mallista saa uutena ~20% alennusta, jolloin karvalakkimallin saisi suunnilleen samaan hintaan kuin Volkswagenin :hmm:

Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Kyllä ioniq 6 on vielä rumempi.
 
Eikös voiton kumminkin vie Y-Tesla, tuo sähkisten Multipla 🤮

In other news, jännä nähdä miten uusia sedan/farkkusähkäreitä alkaa tulemaan markkinoille. ID7 ihan kiva, vaikka vähän jotenkin kulmikkaan laivan oloinen livenä.. proomumainen. DS:n uutuus näyttää mielenkiintoiselta.
ds8-teaser.jpg
Model Y on mitäänsanomaton, muttei ruma. Joku mersun EQE on samaa sarjaa.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
I7:n keula on vielä rumempi. Aivan järkyttävä.

b670d3e7-8e8b-4828-b86b-e07ca6ed9bb1.jpg
 
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
Ei ole helppo listata kumpaankaan suuntaan. Ehkä nyrkkisääntöjä voisi todeta, että vanhemmissa sähkäreissä harvemmin on lämmitystä.

Esilämmitys mahdollistaa vähän vapaamman lataamisen. Mutta sanoisin, että vaikka olisi esilämmitys niin akku kannattaa ladata talvella suoraan ajosta.

Sinänsä Volkkarin uudemmista löytyvä "minkä verran saan virtaa jos menen nyt heti lataamaan" on kyllä erinomainen info joka pitäisi olla kuskille tarjottavissa vakiona kaikissa autoissa...
Sanasta sanaan samaan mieltä kanssasi.

Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Sama homma kuin Tesla Y. Kummatkin rumia edestä (Y näyttää sammakolta porsche-kopiolamppuineen ja bimmerissä oikeat jättisian sieraimet viirusilmillä) ja fiksun näköisiä takaosastaan.
 
Ulkonäköseikat on toki aina makuasioita, mutta itselle rumuus tulee sekä ulkonäöstä, että siitä herättääkö se auto mitään tunteita.

Vastauksena omaan postaukseen kommentoitu Ioniq 6 on joo ei nyt kovin hieno, mutta ei myöskään herätä mitään tunteita.

Itse mainitsemani iX taas tuo mieleen squash-harjoituksiin menossa olevan säkällä äkkirikastuneen hedge-fund juppi-managerin joka elää osareilla ja kulissit on tärkeintä. Eli herättää tunteita ja täyttää määritelmän.

Joku EQ mersu on tavallaan siellä samassa rumuusluokassa kuin kuuluisa harpilla piirretty P12 primera, mutta koska se herättää likimain yhtä vähän tunteita kuin P12 primera niin mitä väliä 🤷‍♂️
 
Model 3, Y ja X ongelma on se, että on olemassa model S, jossa mittasuhteet ovat oikein. Varsinkin Y ja X näyttävät oudolta, kun auton runko on liian korkea ja yläosa takaapäin katsottuna koomisen kapea. Samaa korkeus-vaivaa toki on lähes kaikissa muissakin sähköautoissa, joissa akun tuoma korotus on täytynyt kätkeä profiiliin. Tesloissa ei ole mitään muovihärpäkettä leikkaamassa visuaalisesti sivuprofiilia kuten vaikka monessa VAGin tuotoksessa, iX bemarissa tai Ioniq 5:ssa. Ioniq 6 on yksinkertaisesti vaan saatanan ruma.
 
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.

Juuri näin. Kolmas talvi edessä -22 MEBillä, jossa nyt 116tkm ja varmaan 2/3 ajoista tullut pitkää matkaa talvikelissä ja akun esilämmityksen puuttuminen tuntunut yhtään missään.

Toistan nyt tätä samaa tässä ketjussa, mutta en todellakaan julistaisi takki auki totuutta, että esilämmityksen puuttuminen das katastrof kaikissa autoissa. Varmasti ajomatka, akkukemia, kuun asento etc vaikuttaa, mutta isossa kuvassa itsellä 77kWh nelivedon osalta kylmän kelin vaikutus minimaalinen. Moninkertaisesti enemmän vaikuttaa pikalatureiden kapa ja kuormantasaus.

Kuva liittyy, tuossa matkalla pohjoiseen ihan ok pakkasessa. Reilusti isompi vaikutus olisi ollut, jos joku toinen olisi tullut lataamaan.

IMG_9932.jpeg
 
Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.
No mukulakivi on erittäin hyvä testi mihin autosta on. Joku 1-2db ero jossain hyväkuntoisella motarilla on täysin merkityksetön, jos se sama vekotin on joku täryjyrä sitten mukulakivillä tai muuten paskoilla teillä kuten kaikki suomen tiet pääsääntöisesti on niin ihan perseestähän se sen alusta on jos normiautoista puhutaan.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Itse taas pidän tuota ihan ok:na. Jos pitäisi sanoa iX:ää rumaksi, niin sitten sitä on käytännössä kaikki autot mitä tänä päivänä tehtaalta ulos tulee. Melko mitäänsanomattomia on volkkarit, huihait, volvot, keksi merkki tähän… Tuo bemari sentään on jotain muuta kuin saippuapala mihin on lyöty renkaat ja ajovalot.
 
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
 
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
Toyotassa ja MG:ssä on saman tyylinen tuo auton perä.

Lisäksi Toyotassa on kyllä jotenkin epäonnistunut tuo musta osa perässä. Ei vaan sovi, tai sitten tuo kuvakulma hämää.
 
Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.

Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.

Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.

Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.

Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)

Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan :D

Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.


Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on päivän agenda selvillä.
Onnea matkaan! Jos jaksat niin olisin erittäin kiitollinen jonkinlaisesta raportista kokemuksista. Täällä hyvin samoilla specseillä autoa katsellaan ja valitettavasti asutaan sen verran syrjässä, että autojen laajempi tutustuminen vaatisi ihan kunnon päiväreissun suunnittelua. Siksi muiden kokemukset ovat arvokkaita.
 
Kaikki autot ruostuu.
Kyllä tuo alumiinirunkoisten ruostuminen on aika vähäistä.
Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.

Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)

Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan :D

Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.


Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
Noihin paperilla oleviin rangejen reaalimaailmassa toteutumisiin vaikuttaa aika paljon sitten auton rengaistus. Jos joku on laittanut 21” leveät sporttinakit alle vs. 18-19” mahdollisimman kapeat, niin siinä lähtee helposti ainakin 10% käytännön rangesta veke.
 
Tässä ei ole ollut kuin pari päivää lunta, mutta täällä on tiet heti ihan järkyttävässä kunnossa. Tuossa kun anopilta lainassa olevan Yariksen pohjaa raavin polanteissa ja urissa muljutessa, rupesin miettimään, että onko tällaisille kehitysmaapelloille mitään järkeä lähteä mitään sähköautoja ostamaan? Isossa osassa kun maavara on samaa luokkaa tai huonompi kuin tuo Yariksen n. 15 cm (esim. tuo Sealion 7 josta on juuri ollut puhetta maavara on 16/14 cm), mutta toisin kuin Yariksessa, siellä pohjassa on (väh.) kymmenen tuhannen euron akkupaketti jolle pohjakosketukset ei tee kovin hyvää. Toki nyt pohjakosketukset oli kaikki vaan urien väliin jääneitä lumikasoja, mutta äkkiäkös ne tuosta sopivalla suojasta-pakkaskeliin pumppauksella kovettuu.

Oikeasti kyllä vähän jännä miten markkinoilla ei ole juuri yhtään oikeasti edes kohtuullisella maavaralla varustettuja sähköautoja, varsinkin kun huomioidaan tuo akkupaketin herkkyys ulkoisille vaurioille (ainakin katsurien mielestä). Tiedän kyllä, että se akkupaketin sijoittelu itsessään aiheuttaa haasteita maavaralle ja toisaalta maavara syö myös rangea.

Siltikin, jos nelivedoista puhutaan, niin Burzum/Solterra taitaa olla ainoa sähkis markkinoilla, jossa on edes parinkymmenen sentin maavara. Sitten löytyy pari vajaavetoista Stellantista.

Olen tässä nyt taas (hinnanalennuksen ja korkotarjoukseen myötä) miettinyt tuota Solterraa, mutta vain 500 kg vetokyky yhdistettynä jo muutenkin heikohkoon rangeen ei kyllä kuulosta kovin voittavalta yhdistelmältä. Toki n. 90% ajosta meillä on alle 100 km säteellä kotoa pyörimistä, mutta jotenkin luulen että kaikki pidemmät matkat vituttaisi sen verran, että en tiedä kannattaako lähteä itseään kiusaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta G:tä mersulta alle, 250mm maavaraa + pohjapanssaria, etenemiskyky lienee kohtuullinen.

Lompakon vaan on syytä olla aika tuhdissa kuosissa…

Eikö niissä MEB:eissäkin ole vaihdettava pohjapanssari?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 529
Viestejä
4 919 355
Jäsenet
79 210
Uusin jäsen
Virttis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom