Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
I7:n keula on vielä rumempi. Aivan järkyttävä.

b670d3e7-8e8b-4828-b86b-e07ca6ed9bb1.jpg
 
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
Ei ole helppo listata kumpaankaan suuntaan. Ehkä nyrkkisääntöjä voisi todeta, että vanhemmissa sähkäreissä harvemmin on lämmitystä.

Esilämmitys mahdollistaa vähän vapaamman lataamisen. Mutta sanoisin, että vaikka olisi esilämmitys niin akku kannattaa ladata talvella suoraan ajosta.

Sinänsä Volkkarin uudemmista löytyvä "minkä verran saan virtaa jos menen nyt heti lataamaan" on kyllä erinomainen info joka pitäisi olla kuskille tarjottavissa vakiona kaikissa autoissa...
Sanasta sanaan samaan mieltä kanssasi.

Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Sama homma kuin Tesla Y. Kummatkin rumia edestä (Y näyttää sammakolta porsche-kopiolamppuineen ja bimmerissä oikeat jättisian sieraimet viirusilmillä) ja fiksun näköisiä takaosastaan.
 
Ulkonäköseikat on toki aina makuasioita, mutta itselle rumuus tulee sekä ulkonäöstä, että siitä herättääkö se auto mitään tunteita.

Vastauksena omaan postaukseen kommentoitu Ioniq 6 on joo ei nyt kovin hieno, mutta ei myöskään herätä mitään tunteita.

Itse mainitsemani iX taas tuo mieleen squash-harjoituksiin menossa olevan säkällä äkkirikastuneen hedge-fund juppi-managerin joka elää osareilla ja kulissit on tärkeintä. Eli herättää tunteita ja täyttää määritelmän.

Joku EQ mersu on tavallaan siellä samassa rumuusluokassa kuin kuuluisa harpilla piirretty P12 primera, mutta koska se herättää likimain yhtä vähän tunteita kuin P12 primera niin mitä väliä 🤷‍♂️
 
Model 3, Y ja X ongelma on se, että on olemassa model S, jossa mittasuhteet ovat oikein. Varsinkin Y ja X näyttävät oudolta, kun auton runko on liian korkea ja yläosa takaapäin katsottuna koomisen kapea. Samaa korkeus-vaivaa toki on lähes kaikissa muissakin sähköautoissa, joissa akun tuoma korotus on täytynyt kätkeä profiiliin. Tesloissa ei ole mitään muovihärpäkettä leikkaamassa visuaalisesti sivuprofiilia kuten vaikka monessa VAGin tuotoksessa, iX bemarissa tai Ioniq 5:ssa. Ioniq 6 on yksinkertaisesti vaan saatanan ruma.
 
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.

Juuri näin. Kolmas talvi edessä -22 MEBillä, jossa nyt 116tkm ja varmaan 2/3 ajoista tullut pitkää matkaa talvikelissä ja akun esilämmityksen puuttuminen tuntunut yhtään missään.

Toistan nyt tätä samaa tässä ketjussa, mutta en todellakaan julistaisi takki auki totuutta, että esilämmityksen puuttuminen das katastrof kaikissa autoissa. Varmasti ajomatka, akkukemia, kuun asento etc vaikuttaa, mutta isossa kuvassa itsellä 77kWh nelivedon osalta kylmän kelin vaikutus minimaalinen. Moninkertaisesti enemmän vaikuttaa pikalatureiden kapa ja kuormantasaus.

Kuva liittyy, tuossa matkalla pohjoiseen ihan ok pakkasessa. Reilusti isompi vaikutus olisi ollut, jos joku toinen olisi tullut lataamaan.

IMG_9932.jpeg
 
Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.
No mukulakivi on erittäin hyvä testi mihin autosta on. Joku 1-2db ero jossain hyväkuntoisella motarilla on täysin merkityksetön, jos se sama vekotin on joku täryjyrä sitten mukulakivillä tai muuten paskoilla teillä kuten kaikki suomen tiet pääsääntöisesti on niin ihan perseestähän se sen alusta on jos normiautoista puhutaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 109
Viestejä
4 502 222
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom