Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
I7:n keula on vielä rumempi. Aivan järkyttävä.

b670d3e7-8e8b-4828-b86b-e07ca6ed9bb1.jpg
 
Mitkäs on näitä malleja, missä esilämmitystä ei ole? Vai onko helpompi listata ne joilla on?
Ei ole helppo listata kumpaankaan suuntaan. Ehkä nyrkkisääntöjä voisi todeta, että vanhemmissa sähkäreissä harvemmin on lämmitystä.

Esilämmitys mahdollistaa vähän vapaamman lataamisen. Mutta sanoisin, että vaikka olisi esilämmitys niin akku kannattaa ladata talvella suoraan ajosta.

Sinänsä Volkkarin uudemmista löytyvä "minkä verran saan virtaa jos menen nyt heti lataamaan" on kyllä erinomainen info joka pitäisi olla kuskille tarjottavissa vakiona kaikissa autoissa...
Sanasta sanaan samaan mieltä kanssasi.

Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Sama homma kuin Tesla Y. Kummatkin rumia edestä (Y näyttää sammakolta porsche-kopiolamppuineen ja bimmerissä oikeat jättisian sieraimet viirusilmillä) ja fiksun näköisiä takaosastaan.
 
Ulkonäköseikat on toki aina makuasioita, mutta itselle rumuus tulee sekä ulkonäöstä, että siitä herättääkö se auto mitään tunteita.

Vastauksena omaan postaukseen kommentoitu Ioniq 6 on joo ei nyt kovin hieno, mutta ei myöskään herätä mitään tunteita.

Itse mainitsemani iX taas tuo mieleen squash-harjoituksiin menossa olevan säkällä äkkirikastuneen hedge-fund juppi-managerin joka elää osareilla ja kulissit on tärkeintä. Eli herättää tunteita ja täyttää määritelmän.

Joku EQ mersu on tavallaan siellä samassa rumuusluokassa kuin kuuluisa harpilla piirretty P12 primera, mutta koska se herättää likimain yhtä vähän tunteita kuin P12 primera niin mitä väliä 🤷‍♂️
 
Model 3, Y ja X ongelma on se, että on olemassa model S, jossa mittasuhteet ovat oikein. Varsinkin Y ja X näyttävät oudolta, kun auton runko on liian korkea ja yläosa takaapäin katsottuna koomisen kapea. Samaa korkeus-vaivaa toki on lähes kaikissa muissakin sähköautoissa, joissa akun tuoma korotus on täytynyt kätkeä profiiliin. Tesloissa ei ole mitään muovihärpäkettä leikkaamassa visuaalisesti sivuprofiilia kuten vaikka monessa VAGin tuotoksessa, iX bemarissa tai Ioniq 5:ssa. Ioniq 6 on yksinkertaisesti vaan saatanan ruma.
 
Eikös tämä ole nyt ongelma vain jos kylmällä akulla ajaa pikalaturille? Jos ajat 200km setin maantietä ja menet pikalaturille niin se on lämmennyt ja ottaa hyvin latausta vastaan? Koskee siis kaikkia sähkiksiä.

Juuri näin. Kolmas talvi edessä -22 MEBillä, jossa nyt 116tkm ja varmaan 2/3 ajoista tullut pitkää matkaa talvikelissä ja akun esilämmityksen puuttuminen tuntunut yhtään missään.

Toistan nyt tätä samaa tässä ketjussa, mutta en todellakaan julistaisi takki auki totuutta, että esilämmityksen puuttuminen das katastrof kaikissa autoissa. Varmasti ajomatka, akkukemia, kuun asento etc vaikuttaa, mutta isossa kuvassa itsellä 77kWh nelivedon osalta kylmän kelin vaikutus minimaalinen. Moninkertaisesti enemmän vaikuttaa pikalatureiden kapa ja kuormantasaus.

Kuva liittyy, tuossa matkalla pohjoiseen ihan ok pakkasessa. Reilusti isompi vaikutus olisi ollut, jos joku toinen olisi tullut lataamaan.

IMG_9932.jpeg
 
Niin onhan tuo Tesla y malli yksi testiryhmän hiljaisimmista 60/120kmh vauhdissa, mutta arvostelukriteerissä painotettiin mm. miten rengasmelu kantautuu mukulakivetyksellä korvaan pistävänä eli vähän tuommoinen etelänvetelien testi kun eipä noita mukulakivetyksiä Suomessa juuri ole kuin siellä Helsingin päädyssä. Hyvin monisäikeisiä nämä TM testit olleet ja varmasti tulevat olemaan kun ihmisillä erilaiset mieltymykset ja asuvat aivan erilaisissa ympäristöissä.
No mukulakivi on erittäin hyvä testi mihin autosta on. Joku 1-2db ero jossain hyväkuntoisella motarilla on täysin merkityksetön, jos se sama vekotin on joku täryjyrä sitten mukulakivillä tai muuten paskoilla teillä kuten kaikki suomen tiet pääsääntöisesti on niin ihan perseestähän se sen alusta on jos normiautoista puhutaan.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.

5e33bde9fd995cd806924beaf0983f23fd17b693ff7417cd10523282dfe3c6b7.jpg


Makuasioita toki, mutta valehtelematta yksi rumimpia koskaan tehtyjä sähköautoja ja bemareita.
Itse taas pidän tuota ihan ok:na. Jos pitäisi sanoa iX:ää rumaksi, niin sitten sitä on käytännössä kaikki autot mitä tänä päivänä tehtaalta ulos tulee. Melko mitäänsanomattomia on volkkarit, huihait, volvot, keksi merkki tähän… Tuo bemari sentään on jotain muuta kuin saippuapala mihin on lyöty renkaat ja ajovalot.
 
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
 
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
Toyotassa ja MG:ssä on saman tyylinen tuo auton perä.

Lisäksi Toyotassa on kyllä jotenkin epäonnistunut tuo musta osa perässä. Ei vaan sovi, tai sitten tuo kuvakulma hämää.
 
Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.

Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.

Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.

Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.

Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)

Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan :D

Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.


Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on päivän agenda selvillä.
Onnea matkaan! Jos jaksat niin olisin erittäin kiitollinen jonkinlaisesta raportista kokemuksista. Täällä hyvin samoilla specseillä autoa katsellaan ja valitettavasti asutaan sen verran syrjässä, että autojen laajempi tutustuminen vaatisi ihan kunnon päiväreissun suunnittelua. Siksi muiden kokemukset ovat arvokkaita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 133
Viestejä
4 503 049
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom