Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vaikka olisi kuinka tehokas lämmitin sisällä autossa niin kyllä se silti kestää ennenkuin lasit ovat ulkopuolelta lämpimät. Ja pyyhkijöiden päällä voi olla paksu kerros jäätä ja lunta, sulavat paljon nopeammin irti lasista jos edes se alaosa on lämmitetty.Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?
Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
Tuo on hyvä yhdistelmä, että saa itse valita kumpaa järjestelmää käyttää. Olisivat vaan saaneet lisätä myös hybridimoodin, jossa kameroilla tehdään se yleiskuva, mutta tutkilla haetaan tarkka etäisyys sitten, kun ollaan n. 50cm päässä tai lähempänä estettä. Tuo olisi oikeasti varmaan aika hyvä silloin.Tesloissahan on nykyään vain kamerat. Varsinkin keula-edellä parkkeeramisessa etupuskurikameran puute saa kyllä olemaan erityisen varovainen, jos keula ajetaan lähelle esim. seinää. Itsellä on USS&Ryzenillä varustettu kolmonen joten saan valikosta päällä joko tämän uuden Tesla Visionin tai sitten että auto käyttää perinteisiä parkkitutkia ja näyttää senttimetreissä etäisyyden esteeseen. Ite kyllä tykkään Tesla Visionista, helppo esim parkkeerata keula edellä ruutuun jos vastapäätäkin on ruutu. Visualisointi osaa näyttää missä kohtaa keula menee että ei mennä oman ruudun yli. Tosin kyllä napsautan parkkitutkat päälle jos ajan keulan lähelle esim. seinää.
Jäätävää tihkua sataessa ehkä kaikkein hyödyllisin tuo lämmitetty tuulilasi. En oikein muuten näe hyödylliseksi kun 5-10min auton esilämmitystä riittää kovemmillakin pakkasilla sulattamaan koko auton. Vähän sama homma kun ei tuo lämmitetty rattikaan ole niin must have juttu enää.Talvella, jos auto seisoo pihalla niin melko usein tuulilasi on sitten jäässä. Tuulilasin lämmitin päälle niin lasi on nopeasti sula ja vielä energiatehokkaasti. Nissan Ariyassa vastuslangat kyllä näkyvät lasissa, jos tarkasti katsoo, mutta ei nuo kyllä muuten ajoa häiritse.
Kyllä Fordilla on tuohon patentti. Veikkaan että se patentti on siihen vastuslankatyyppiseen lasiin eikä siihen tehottomampaan kalvoon.
Fordin tiedot
Sitä ennen jo Granadassa.26 vuotta sitten ollut jo Scorpiossa.
1985 Scorpiossa ym. siitä kohta 40 vuotta. Linkki ei kertonut tarkemmin mihin patentteihin viitattiin, ja ymmärtääkseni ei ensimmäinen lämitetty tuulilasi ja tuonkin jälkeen tuulilasin lämittämisestä patenteja* (ja yleisesti erikseen lasiin läpinäkyviä) . Mutuilen ettei ole nykyisellään sellaista patenttia kenelläkään mikä vaadittaisiin tänäpäivänä sellaisen tekemisen.26 vuotta sitten ollut jo Scorpiossa. Eli patentti on jo ajat sitten vanhentunut.
Patenttia haettu todennäköisesti muutama vuosi aikaisemmin.
Mä epäilen että Ford on tuolla lämmitettävällä tuulilasillaan paikannut autojensa taipumusta vetää tuulilasi huurteeseen (jonka ne tekee kyllä aika mielellään). ...
Pistetään autosta jotain kuvaa ja tietoa ketjuunFord keskusteluun päästiin niin merkiltä löytyy piilo-VAG jossa myös vihatut ratin hipaisukytkimet:
Uusi täyssähköinen Ford Explorer: Sähköinen SUV | Ford FI
Upea täyssähköinen SUV on nyt täällä. Ylivertaista mukavuutta. Vaikuttava toimintamatka ja pikalataus – ja aina valmiina seikkailuun. Tutustu täyssähköiseen Ford Exploreriin.www.ford.fi
Kuulemma VW logo avaimessakin. Takuu taivaspaikalla on korotettu viiteen vuoteen volkkarin kahdesta.
En kyllä ymmärrä tuota Fordin mallinimien kierrättämistä, säästetään auton perään tulevissa merkeissä? No tämä ei sentään ole niin paha väärennös kuin ”Mustang”.
Kuulemma VW logo avaimessakin.
Lol älä viitsi vitsailla. Ne hipaisunapithan on niitä tunnottomia. Mekaaninen nappi on aina paras.Minä en ymmärrä jatkuvaa hipaisukytkimien dissaamista. Joo, olivathan ne aluksi vaikeita tottua mutta nyt puolen vuoden jälkeen toimivat minusta kohtalaisen hyvin. Tunnottomia plus ja miinus nappeja ei ole tullut enään ikävä.![]()
Hipaisukytkimissäkin on eroja ja softalla niitä voidaan myös jonkin verran korjata. Ainakin id buzzissa ne ovat olleet hirveätä kuraa. Mutta Harri Salo noissa tavarapakun muuttamisessa retkeilypakuksi videoissa viimeisimmissä on todennut että viimeisimmissä päivityksistä esim. vakionopeudensäätimen hipaisunäppäimillä ei tule enää virhepainalluksia käytössä kun tuota aktivointiviivettä yms. on säädetty päivityksillä. Toki sitten on haptista palautetta myös osassa käytössä jolla tuota saadaan siedettävämmäksi (en sitten tiedä onko tässä unohtunut että myös Teslan rattivilkut ovat nykyään tällaisia).
Eivät ole enää nykyään välttämättä amanlaista hirveää kuraa kuin ennen olivat, vaikka itsekin kyllä preferoin oikeita nappeja. Lähinnä riippuu aika pitkälle miten toimivat käytössä. Jos tulee virhepainalluksia tms. niin eiväthän ne silloin ole hyviä.
Entäs uusi uljas Capri?En kyllä ymmärrä tuota Fordin mallinimien kierrättämistä, säästetään auton perään tulevissa merkeissä? No tämä ei sentään ole niin paha väärennös kuin ”Mustang”.
Olisiko vaan todennäköisempää, että käyttäjä oppii ajan kanssa ne hipaisutunnistuksen metkut ja oppii painelemaan oikeilla voimakkuuksilla ja välttelemään vahinkohipaisuja?Hipaisukytkimissäkin on eroja ja softalla niitä voidaan myös jonkin verran korjata. Ainakin id buzzissa ne ovat olleet hirveätä kuraa. Mutta Harri Salo noissa tavarapakun muuttamisessa retkeilypakuksi videoissa viimeisimmissä on todennut että viimeisimmissä päivityksistä esim. vakionopeudensäätimen hipaisunäppäimillä ei tule enää virhepainalluksia käytössä kun tuota aktivointiviivettä yms. on säädetty päivityksillä. Toki sitten on haptista palautetta myös osassa käytössä jolla tuota saadaan siedettävämmäksi (en sitten tiedä onko tässä unohtunut että myös Teslan rattivilkut ovat nykyään tällaisia).
Eivät ole enää nykyään välttämättä samanlaista hirveää kuraa kuin ennen olivat, vaikka itsekin kyllä preferoin oikeita nappeja. Lähinnä riippuu aika pitkälle miten toimivat käytössä. Jos tulee virhepainalluksia tms. niin eiväthän ne silloin ole hyviä.
Ongelma on noissa myös se, että ihmisen sormet vaikuttavat noihin jonkin verran. Omassa lähipiirissä kun on henkilö jolla on hankaluuksia käyttää ihan postin automaattejakin (ja kotitalouden pyykinpesukonetta) kun laitteet eivät tahdo reagoida hänen sormiin. Ilmeisesti verenkierto/lämpö tms. on sen verran pientä niin eivät tahdo millään reagoida painalluksiin. Ko. henkilöllä hipaisunapit olisivat todennäköisesti katastrofi.
Tätä kävin kesällä katselemassa ja istuskelemassa ja oiva laite oli. Takuun ja perävaunun painon lisäksi korkeampi maavara (20cm) on plussaa. Hintoja ei Ford vielä ole leikannut kait. Kiikarissa olisi joku tälläinen nelivetopatteriauto.Pistetään autosta jotain kuvaa ja tietoa ketjuun
5-ovinen Explorer
RWD STANDARD RANGE 52kWh, 170HV
378.0 km, noin 44000€
...
5-ovinen
Explorer
RWD EXTENDED RANGE 77kWh, 286HV
602.0 km n 49000€
...
Premium
AWD EXTENDED RANGE 79kWh, 340HV
532.0 km n. 53 000€
Perustakuu 5 vuotta / 100000 km, akku korkeajännite komponentit 8 vuotta / 160000 km
Perävauna ja kattokuorma ok
Moottori.fi artikkelli
ID.4 ilmeisesti VW sisar. akseliväli sama, mutta Ford lyhyempi
Jätit vähän tilaa tulkinnalle, siis miten siinä on VW logo, isosti, vai joku pieni jossain. Oletan että myyntimalleista puhe.
Olisiko vaan todennäköisempää, että käyttäjä oppii ajan kanssa ne hipaisutunnistuksen metkut ja oppii painelemaan oikeilla voimakkuuksilla ja välttelemään vahinkohipaisuja?
Jännä siinä, että kai meitä on käyttäjiä joka lähtöön. 115tkm/32kk eikä mitään tilanteita rattinappuloiden kanssa. Itseasiassa pidän jopa kun tuossa on hipasu/kliksuttelumoodi.Ainakin Audi Q4:n ratin hipaisukytkimet oli perseestä. Vahinkopainalluksia tuli todella usein.
Niiden kanssa oppi jotenkin pärjäämään, mutta kun vaihto seuraavaan sähkäriin, jossa oikeat napit taas, niin ei kyllä ole ikäväMinä en ymmärrä jatkuvaa hipaisukytkimien dissaamista. Joo, olivathan ne aluksi vaikeita tottua mutta nyt puolen vuoden jälkeen toimivat minusta kohtalaisen hyvin. Tunnottomia plus ja miinus nappeja ei ole tullut enään ikävä.![]()
Keskikonsolissa nuo hipaisut ovat yllättäen jopa ikävämpiä kuin ratissa. Sen verran auto heiluu, että käytännön tasolla pakko laittaa aina ensin sormet kiinni hipaisupinnan ulkopuolelle, että saa tarkasti tökättyä yhden sormen oikeaan kosketuspintaan. Ikinä ei ollut osumaongelmia perinteisillä napeilla vaikka vanhassa pösössäkin oli helvetin pienet napit. Tilannetta vielä pahentaa, että sähköautossa joutuu pääsääntöisesti käyttämään näppäimiä muuhunkin kuin radion säätöön.Niiden kanssa oppi jotenkin pärjäämään, mutta kun vaihto seuraavaan sähkäriin, jossa oikeat napit taas, niin ei kyllä ole ikävä
Ei nuo Cupra Bornin säätimet niin kamala kokemus ole omastakaan mielestäni ollut kuin mitä monien arvosteluiden pohjalta pelkäsi. Tämä siis puhtaasti ratin osalta, kun niitä tulee aktiivisemmin käytettyä. Esimerkiksi nuo näytön alla olevat (valaisemattomat) äänenvoimakkuuden ja lämpötilan säätimet sitten tarina erikseen mutta aika harvoin niihin tarvitsee koskea. Silti ei kyllä tarvitsi hetkeäkään miettiä, että valitsisiko nuo vai oikeat napit, jos saisi päättää.Niiden kanssa oppi jotenkin pärjäämään, mutta kun vaihto seuraavaan sähkäriin, jossa oikeat napit taas, niin ei kyllä ole ikävä
Nuo ovat pakosti parantuneet matkan varrella. Kävin koeajamassa bornin silloin kun se tuli ja esim. volumen säätö ratista oli täysin mahdoton paikka. Nyt muutama vuosi myöhemmin se sentään toimi odotetulla tavalla. Ei edelleenkään suosikkitapa, mutta ei myöskään täysin käyttökelvoton kuten alussa.Ei nuo Cupra Bornin säätimet niin kamala kokemus ole omastakaan mielestäni ollut kuin mitä monien arvosteluiden pohjalta pelkäsi. Silti ei kyllä tarvitsi hetkeäkään miettiä, että valitsisiko nuo vai oikeat napit, jos saisi päättää.
Ei kyllä mersussa ainakin on niin että napissa on kaksi tasoa, kevyempi klikkaus 1 km/h ja sen klilkkauksen yli painaminen 10 km/h. Ei siihen mitään kosketushömppää tarvita. Bemarissakin (i4) muistaakseni sama homma.Nää etenkin vakionopeuden säädinnappulat on aika kivat, että ”täydellä” painalluksella saa halutessaan hypättyä seuraavalle kymmenluvulle. Huonona puolena taas se, että jos ei ole tohon tottunut niin varmaan herkästi painaa sen täyden painalluksen kun tarkoituksena oli vaan nostaa / laskea lukemaa vain yhdellä.
Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
Kaikissa omissa autoissa on ollut molemmat optiot napeilla. Esim. nyt on toisessa niin, että lyhyt painallus on seuraavalle tasavitoselle ja pohjassa pitäminen kelaa yksi kerrallaan. Toisessa autossa taas on peukalolle vipu, lyhyt siirto ylös/alas on +-1 ja pitempi naksautus tasakympeille. En vaihtaisi kosketusrattiin, se on itselle dealbreaker.Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
Noissa hipaisunäppäimissä ei kuitenkaan ole käytetty kaikkea hyödyksi, mikä olisi mahdollista. Kun niissä on myös se swipe-toiminto, joka on sama kuin täysi painallus. Voisi siis hyvin olla kolme eri toimintoa nykyisen kahden sijaan:Nää etenkin vakionopeuden säädinnappulat on aika kivat, että ”täydellä” painalluksella saa halutessaan hypättyä seuraavalle kymmenluvulle. Huonona puolena taas se, että jos ei ole tohon tottunut niin varmaan herkästi painaa sen täyden painalluksen kun tarkoituksena oli vaan nostaa / laskea lukemaa vain yhdellä.
Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
OT: On muuten helvetin rasittavaa, kun noi ovat päinvastoin omissa autoissa. Henk. koht. lyhyellä rykäyksellä tasafemma on parempi, koska harvemmin sitä tökkii kilsalla suuntaan taikka toiseen vs. nopeuden vaihtuessa +-20 km/h.Kaikissa omissa autoissa on ollut molemmat optiot napeilla. Esim. nyt on toisessa niin, että lyhyt painallus on seuraavalle tasavitoselle ja pohjassa pitäminen kelaa yksi kerrallaan. Toisessa autossa taas on peukalolle vipu, lyhyt siirto ylös/alas on +-1 ja pitempi naksautus tasakympeille. En vaihtaisi kosketusrattiin, se on itselle dealbreaker.
Luin tätä ketjua muutaman kuukauden taaksepäin, eikä silmiini osunut juttua kiinalaisten sähköautojen osien saatavuuden hankaluudesta. Autoja kyllä tuutataan maahan, mutta jälkimarkkinat korjaamisen osalta ovat täysin olemattomat. Olen kuullut kauhutarinoita autoista, jotka odottavat vikaantunutta komponenttia lähes vuoden ajan! Sama homma jos ajaa pienen kolarin ja tarvisi puskuria vaihtaa.
En uskaltaisi vielä ostaa kiinalaista, jossei osien odottelun ajaksi saa sijaisautoa.
Viittaat siihen lehtijuttuun, joka oli suomalaisen huoltoliikkeen sekoilua, ei merkin tai maahantuojan. Mutta Essolle terkkuja.Luin tätä ketjua muutaman kuukauden taaksepäin, eikä silmiini osunut juttua kiinalaisten sähköautojen osien saatavuuden hankaluudesta. Autoja kyllä tuutataan maahan, mutta jälkimarkkinat korjaamisen osalta ovat täysin olemattomat. Olen kuullut kauhutarinoita autoista, jotka odottavat vikaantunutta komponenttia lähes vuoden ajan! Sama homma jos ajaa pienen kolarin ja tarvisi puskuria vaihtaa.
En uskaltaisi vielä ostaa kiinalaista, jossei osien odottelun ajaksi saa sijaisautoa.
Ja nythän ensimmäinen valmistaja myöntää, ettei ollutkaan niin hyvä idea kosketusnäyttöTabletit lienee selvästi halvempia kuin perinteinen mittaristo.
Viittaat siihen lehtijuttuun, joka oli suomalaisen huoltoliikkeen sekoilua, ei merkin tai maahantuojan. Mutta Essolle terkkuja.
Jopa Björni valittaa samasta tärinästä uudena Ioniqin kanssa, vaikka ei ole edes ensiasennusrenkaat autossa. Jotain paskaa tuossa alustassa on. Mulla täristää auto hivenen jopa talvikumeilla.Joo tuommoinen ratin tärinä on niin klassinen rengasasia että ihmettelen jos joku syyttää autoa tuommoisesta. Ihan hyvin tuon tärinänkin kanssa ajoi tunnotonta perhevankkuria yhden kesän.
Jopa Björni valittaa samasta tärinästä uudena Ioniqin kanssa, vaikka ei ole edes ensiasennusrenkaat autossa. Jotain paskaa tuossa alustassa on. Mulla täristää auto hivenen jopa talvikumeilla.