Yleistä keskustelua sähköautoista

Waymo hankki lisää rahoitusta ja tuo ajoon seuraavan sukupolven mallinsa

Waymon 6. sukupolven laitteisto koostuu 13 kamerasta, neljästä LIDAR-anturista sekä kuudesta tutkasta sekä joukosta ulkoisia äänivastaanottimia. Samalla Waymo on kasvattanut merkittävästi myös auton sisältämän laskentatehon määrää. Komponenttien lukumääräää Waymo on onnistunut pienentämään, sillä 5. sukupolven Jaguar I-Pace-pohjaisessa laitteistossa on ollut 29 kameraa, viisi LIDAR-anturia sekä kuusi tutkaa. Waymon mukaan anturiteknologian kehittyminen sekä parempi sijoittelu ovat mahdollistaneet määrän vähentämisen.

Waymon mukaan sen uusi laitteisto on optimoitu parempaan suorituskykyyn merkittävästi pienemmällä kustannuksella, turvallisuudesta tinkimättä.


Waymon 6. sukupolven Zeekr

Screenshot_20241029_143717_Solid Explorer.jpg


Screenshot_20241029_143646_Solid Explorer.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Deutche Wellellä oli video liittyen tuohon Vokkarin tilanteeseen:


Sinulle on jo aika moneen kertaan huomautettu, että noi järjestelyt liittyy vuosikymmenten aikana kertyneeseen (polttis)kuormaan, joten eiköhän riittäisi tämän sähköautoketjun osalta käytännössä saman uutisen toistuva postaus? Volkkari takoo tasaisesti 10-20 miljardia vuodessa, joten nämä sun ”pahalta näyttää” kommentit kertoo vain siitä, että joko et ymmärrä talouslukuja tai sitten trollaat.
 
VW kipuilee nyt sen kanssa että siellä on täysin uniikki järjestely jossa AY-liikkeellä on huomattavasti enemmän valtaa kuin millään muulla saksalaisella autofirmalla, käytännössä oikein mitään ei saa tehtyä ilman AY:n hyväksyntää joka on tapellut kaikkia muutoksia vastaan ties kuinka kauan. Tässä on se ongelman ydin.
 
Sinulle on jo aika moneen kertaan huomautettu, että noi järjestelyt liittyy vuosikymmenten aikana kertyneeseen (polttis)kuormaan, joten eiköhän riittäisi tämän sähköautoketjun osalta käytännössä saman uutisen toistuva postaus? Volkkari takoo tasaisesti 10-20 miljardia vuodessa, joten nämä sun ”pahalta näyttää” kommentit kertoo vain siitä, että joko et ymmärrä talouslukuja tai sitten trollaat.
No pitipä nyt sitten tämän innoittamana hakea "vw results" haulla volkkarin talousnäkymiä, ja eka linkki joka listalla oli, oli uutinen 18 minuutin takaa:

Volkswagen has stressed “the urgent need” to carry out significant plant closures and job cuts after Europe’s largest carmaker reported a 64 per cent drop in quarterly net profit from a slump in China sales. The group has told its powerful works council that it plans to close three plants and lay off tens of thousands of workers, marking its most radical restructuring measure in the company’s 87-year history. For the three months to the end of September, net profit dropped to €1.57bn from €4.34bn a year earlier, while revenue fell 0.5 per cent to €78.5bn. Operating profit margin fell to 3.6 per cent from 6.2 per cent during the quarter, while the margin at its flagship VW brand slid further to 2 per cent in the first nine months of the year.

Parjaamasi Tesla teki reippaasti enemmän voittoa viime vuosineljänneksellä kuin VAG. Samaa kyytiä kun jatketaan niin pian VW on tappiollinen. Jos profit margin putosi vuodessa 6.2% -> 3.6%, niin ei tuossa enää ole varaa paljon pudota.
 
Viimeksi muokattu:
VW kipuilee nyt sen kanssa että siellä on täysin uniikki järjestely jossa AY-liikkeellä on huomattavasti enemmän valtaa kuin millään muulla saksalaisella autofirmalla, käytännössä oikein mitään ei saa tehtyä ilman AY:n hyväksyntää joka on tapellut kaikkia muutoksia vastaan ties kuinka kauan. Tässä on se ongelman ydin.
Jep. Jossain vuosia sitten julkaistuissa tilastoissa volkkarilla oli tyyliin kaksinkertainen määrä työntekijöitä per valmistettu auto kuin esim. Toyotalla ja tuolloin oli nostettu pöydälle juuri tämä äärimmäisen vahvasti organisoitunut työvoima ja tämän aiheuttama lähes täysi blokkeri tehostustoimille.
 
No pitipä nyt sitten tämän innoittamana hakea "vw results" haulla volkkarin talousnäkymiä, ja eka linkki joka listalla oli, oli uutinen 18 minuutin takaa:




Parjaamasi Tesla teki reippaasti enemmän voittoa viime vuosineljänneksellä kuin VAG. Samaa kyytiä kun jatketaan niin pian VW on tappiollinen. Jos profit margin putosi vuodessa 6.2% -> 3.6%, niin ei tuossa enää ole varaa paljon pudota.
En tiedä mikä henkilökohtainen vendetta sinulla on volkkaria kohtaan, mutta ei nämä polttisasiat ja volkkarin AY-ongelmat edelleenkään tähän ketjuun kuulu.
 
Tunnusta nyt vaan että olit väärässä asian suhteen…
Samaa mieltä ettei nämä luvut kuulu tänne, mutta jos haluaa arvuutella pidemmän trendin perusteella tuleeko volkkari vai (vaikka) tesla performoimaan finamielessä jatkossa paremmin, voi vaikka miettiä näitäkin lukuja;

Tesla EBITDA for the twelve months ending June 30, 2024 was $11.595B, a 30.97% decline year-over-yea

Volkswagen AG EBITDA for the twelve months ending June 30, 2024 was $53.658B, a 4.21% increase year-over-year.

Toisen käyttökate ollut yli neljä kertaa toista kovempi ja kasvussa, kun taas toisella aika huomattava droppi.

Joku analytiikkafirma arvioi että jatkossa Tesla tulee tekemään suurimman osan liikevaihdostaan robotaksihommista, saa nähdä miten tulevat edes saamaan tässä Waymon kiinni, joka on oikeasti valovuosia tässä Teslaa edellä. Mut jatkot ehkä jossain muualla kuin tässä threadissa..
 
Joku analytiikkafirma arvioi että jatkossa Tesla tulee tekemään suurimman osan liikevaihdostaan robotaksihommista, saa nähdä miten tulevat edes saamaan tässä Waymon kiinni, joka on oikeasti valovuosia tässä Teslaa edellä. Mut jatkot ehkä jossain muualla kuin tässä threadissa..
Tuskin tulee. Ilman lidaria turha kuvitella mitään täysin itsestään ajavaa vuosikymmeniin. Koko robotaxin julkistus oli Muskin epätoivoinen yritys pumpata osaketta.
 
Niin vaikea sanoa. Periaatteessa Muskin pointti siitä, että eipä ihmisilläkään varsinaisesti ole ajaessa muita sensoreita kuin silmät ja hyvinhän tuo ajaminen silti (yleensä) sujuu, eli siinä mielessä en näe mitenkään mahdottomana, että pelkillä kameroilla päästäisiin neuroverkkojen kanssa suunnilleen samaan lopputulokseen. Ongelma on vaan siinä, että vaikka nopeampi/tarkempi/monisuuntaisempi kamerakuvan prosessointi mahdollistaakin teorissa "yli-inhimillisen" suorituskyvyn, niin loppupeleissä kamerapohjaisella järjestelmällä on kuitenkin ihan samat heikkoudet kuin ihmissilmällä, kuten se että huonossa valossa tai keliolosuhteiden takia heikentyneessä näkyvyydessä operointikyky laskee dramaattisesti. Kun taas lisäsensoreilla, jotka eivät ole reseptoreihin/sensoreihin päätyvistä fotoneista riippuvaisia voitaisiin sitten päästä selvästi silmiä parempaan lopputulokseen. Musk kun on siinäkin oikeassa, että autonomiselta järjestelmä vaaditaan korkeampaa suoriutumiskykyä ja turvallisuutta kuin ihmiskuskeilta, mutta tätä kun ei tule olemaan oikein mahdollista saavuttaa pelkillä optisilla sensoreilla.
 
Niin vaikea sanoa. Periaatteessa Muskin pointti siitä, että eipä ihmisilläkään varsinaisesti ole ajaessa muita sensoreita kuin silmät ja hyvinhän tuo ajaminen silti (yleensä) sujuu, eli siinä mielessä en näe mitenkään mahdottomana, että pelkillä kameroilla päästäisiin neuroverkkojen kanssa suunnilleen samaan lopputulokseen. Ongelma on vaan siinä, että vaikka nopeampi/tarkempi/monisuuntaisempi kamerakuvan prosessointi mahdollistaakin teorissa "yli-inhimillisen" suorituskyvyn, niin loppupeleissä kamerapohjaisella järjestelmällä on kuitenkin ihan samat heikkoudet kuin ihmissilmällä, kuten se että huonossa valossa tai keliolosuhteiden takia heikentyneessä näkyvyydessä operointikyky laskee dramaattisesti. Kun taas lisäsensoreilla, jotka eivät ole reseptoreihin/sensoreihin päätyvistä fotoneista riippuvaisia voitaisiin sitten päästä selvästi silmiä parempaan lopputulokseen. Musk kun on siinäkin oikeassa, että autonomiselta järjestelmä vaaditaan korkeampaa suoriutumiskykyä ja turvallisuutta kuin ihmiskuskeilta, mutta tätä kun ei tule olemaan oikein mahdollista saavuttaa pelkillä optisilla sensoreilla.
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
 
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
Onhan etukameralla pyyhkijät apuna. Toki muilla kameroilla ei ole. Sitä toivoisi varsinkin takakameralle pesuria jotta siitä näkiskin sitten jotain kurakelissä.
 
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
Ongelmia on ääriolosuhteissa oli luomet sillä kuskilla tai ei. Jääskraba, lämmitys auttaa ainakin osaan ongelmista mutta ongelmia on. Sama homma se taitaa LIDAReilla olla jos auto parkkipaikalla yön ja sataa 20cm lunta ja jäätä päälle. Ihminen siihen tarvitaan rapsuttelemaan että pääsee liikkeelle ja välillä varmasti myös kesken ajon.

Sattumalta törmäsin tämmöiseen VTT:n 2019 paperiin LIDAReista arktisissa olosuhteissa. Hankalaa on.

 
Ongelmia on ääriolosuhteissa oli luomet sillä kuskilla tai ei. Jääskraba, lämmitys auttaa ainakin osaan ongelmista mutta ongelmia on. Sama homma se taitaa LIDAReilla olla jos auto parkkipaikalla yön ja sataa 20cm lunta ja jäätä päälle. Ihminen siihen tarvitaan rapsuttelemaan että pääsee liikkeelle ja välillä varmasti myös kesken ajon.

Sattumalta törmäsin tämmöiseen VTT:n 2019 paperiin LIDAReista arktisissa olosuhteissa. Hankalaa on.

Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.

Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
 
Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.

Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
Verrokiksi asfalttiparkkipaikan sulanapito -40C pakkasella vaatii muistaakseni n. 1kW/m2 mitoitustehon. Ajoviima toki jäähdyttää mutta jotain suuntaa tuostakin saa.
Auton kameroiden ja tutkien pinta-ala ei ole tuosta kuin tyyliin 1-2% , jos jotain etua kamerasilmällä on niin sitä varten ei tarvi koko tuulilasia sulattaa.

Tuulilasissa olevan etukameran kohdalle esimerkiksi ITO-kalvo ja tarpeeksi tehoa, vastaavaa käytetään lentokoneiden ohjaamon ikkunoiden sulanapitoon.
 
Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.

Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
 
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
Tarkoitin tilannetta jossa auton päälle on satanut yöllä puolimetriä lunta ja se on jäätynyt siihen. Toki tuulilasi kameran saa sulatettua, mutta saako muita jos niiden päällä on kymmeniä senttejä jäätynyttä lunta, on omassa Teslassakin kaikki kamerat lämmitettyjä, mutta ei ne nyt varmaan mitään paksuja jääkertoksia sulata? Menee jo ihmiseltäkin puolituntia vähintään kaivaa auto lumesta niin kuinka tuollainen itsestään ajava auto suoriutuisi? Ja tämän jälkeen vielä ne maassa auton takana ja sivuilla olevat lumet. Tietysti joku maasturi suoriutuisi jotenkin, mutta normaalilla henkilöautolla hankalampaa.

Tämä siis lähinnä vaan huomiona tollaisesta robotaksi hommasta, että aika paljon saa tehdä että toimisi itsenäisesti aina kaikissa sääolosuhteissa.
 
Tarkoitin tilannetta jossa auton päälle on satanut yöllä puolimetriä lunta ja se on jäätynyt siihen. Toki tuulilasi kameran saa sulatettua, mutta saako muita jos niiden päällä on kymmeniä senttejä jäätynyttä lunta, on omassa Teslassakin kaikki kamerat lämmitettyjä, mutta ei ne nyt varmaan mitään paksuja jääkertoksia sulata? Menee jo ihmiseltäkin puolituntia vähintään kaivaa auto lumesta niin kuinka tuollainen itsestään ajava auto suoriutuisi? Ja tämän jälkeen vielä ne maassa auton takana ja sivuilla olevat lumet. Tietysti joku maasturi suoriutuisi jotenkin, mutta normaalilla henkilöautolla hankalampaa.

Tämä siis lähinnä vaan huomiona tollaisesta robotaksi hommasta, että aika paljon saa tehdä että toimisi itsenäisesti aina kaikissa sääolosuhteissa.

Eikö ihminen poista sen lumen ja jään polttomoottoriautossakin? Ja sitten kun sitä mannerjäätä ei enää ole siinä, niin sulana pitämiseen riittää huomattavasti pienempi lämpö...

Jos robotaksi odottelee kyytiä laturilla, niin sähkö ei liene ongelma auton pitämiseksi sulana. Ja voihan ne latauspaikat järjestää katettuihin tiloihin, tarvitaanhan noille varikoita, joissa ihminen siivoaa ne ja huoltaa muutoinkin (pesunesteen lisäykset jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
On lämmitys mutta kyllä se bemarin etututka tukkoon menee jo räntäsateessa. Ei riitä lämmitys pitämään sitä puhtaana. Lähtee toki puhtaaksi ihan sormella pyyhkäisemällä lämmityksen ansiosta.
 
Onhan noita tosiaan tutkittu ja niissä on huonoissa oloissa kaikissa jotain ongelmaa.

Tässä esim. VTT:n pohdiskelua (2019):

Tutka on paras jos tarkoitus on olla törmäämättä toiseen autoon (ei välitä heikon kelin tuomasta sensori ongelmasta), mutta sillä on ongelmansa sitten jos pitäisi välttää jalankulkijaan törmäämistä (vaatii metallia).
 
On lämmitys mutta kyllä se bemarin etututka tukkoon menee jo räntäsateessa. Ei riitä lämmitys pitämään sitä puhtaana. Lähtee toki puhtaaksi ihan sormella pyyhkäisemällä lämmityksen ansiosta.
Tämäpä ikävä uutinen. Olin meinaa ajatellut ottaa seuraavaan autoon lämmitetyt värkit. Harmi jos tämäkään ei tepsi. Toki sormella kevyesti on helpompi kuin nykyisen kanssa teräsjään putsaus… Sähköautoissa moni aiemmin sulana pysynyt paikka tuppaa herkästi jäätymään.
 
En usko samaan, jenkkilässä ollaan vielä tämä vuosikymmenen bensalla. Siel on kuitenkin useampi malli vielä mitä ei tänne tuoda.

Mut hienoa, että tulee Kiinalle vastapainoa ja kuluttajille valinnanvaraa tännekin kun ei ole V6/V8 ympäristöverot niskassa enää.
Kyllä tuo Cadillacin muuttuminen sähköbrändiksi pl. Escalade on ihan realistista, koska Escalade on ainoa malli joka jotain tuottaa.

Nehän yrittivät brändätä sitä pitkään jotenkin urheilulliseksi, mutta eihän se oikein ottanut tulta. Nämä Cadillacin sähkömallithan ovat taas lähempänä perinteistä mukavuus edellä tehtyä Cadillacia, joka vaikuttaa toimivan.
 
Ajelin ESPOO - YLÖJÄRVI välin noin 400km menopaluu. Peltilehmänä Cupra Born EBOOST pikkuakulla 58 kWh netto. Alle 20 tuuman Continentalin kesärenkaat, jotka eivät ole aivan optimaaliset taloudelliseen ajoon. Akku oli ollut laturissa kiinni molemmissa päätepisteissä ennen lähtöä. Menomatkalla keli 5 - 7 astetta plussaa ja keskiraskasta sadetta ja tuulta. Mukavuuslämmitykset päällä koko matkan. Auton laskema kulutus noin 62 % maksimikapasiteestistä joka tekee noin 36 kWh ja vastaa kohtuu hyvin auton näyttämää keskikulutusta 18 kWh / 100 km. Paluumatkalla lämpötila oli pari astetta plussalla, kovaa sadetta ja tuulta. Tällä kertaa ei ollut hoippu mihinkään, joten maantiellä ja motarilla tuli ajeltua hitaampien autojen letkassa, jolloin satasen nopeusrajoituksen alueella keskinopeus noin 82 ja motarilla 85. Lopputulemana auton laskema kulutus noin 52% maksikapasiteetistä joka tekee noin 30 kWh ja vastaa kohtuu hyvin auton näyttämää keskikulutusta 15 kWh / 100 km. Yllättävän paljon ajonopeuden alentamisella saa vähennettyä kulutusta ottaen huomioon paluumatkan haasteellisemman kelin.
 
Ensi kesänä pitänee testailla sama reitti kohtuu ideaalisessa säässä. Saattaa mennä jopa menopaluu yhteensä 400km yhteen putkeen. Käytännössä en tykkää ajaa akkua alle 20 prosenttiin ja pysähdys on pakollinen määränpäässä, joten latailtua tulee joka tapauksessa :lol:

Kaupunkiajossa pienin kulutus viime kesänä 10,9 kWh noin 30 kilometrin edestakaisin matka maaseutureitillä, jossa oli ainoastaan yhdet liikennevalot välissä ja pari kiertoliittymää. Keskinopeus sellaiset 40 - 55 kmh välillä.
 
Ensi kesänä pitänee testailla sama reitti kohtuu ideaalisessa säässä. Saattaa mennä jopa menopaluu yhteensä 400km yhteen putkeen. Käytännössä en tykkää ajaa akkua alle 20 prosenttiin ja pysähdys on pakollinen määränpäässä, joten latailtua tulee joka tapauksessa :lol:

Kaupunkiajossa pienin kulutus viime kesänä 10,9 kWh noin 30 kilometrin edestakaisin matka maaseutureitillä, jossa oli ainoastaan yhdet liikennevalot välissä ja pari kiertoliittymää. Keskinopeus sellaiset 40 - 55 kmh välillä.

Voinen vahvistaa samanmoisia lukemia vastaavista olosuhteista, samalla autolla rengaskoko kylläkin 19". Noin 26tkm kisoja takana. Itse kylläkin esilämmitän todella paljon eli se vähän nostaa kulutusta ja latailen yleensä useemman päivän välein eli harvoin laturissa, kun esilämmitän.
 
C3 tosiaan pitäisi tulla samaan alle 20k hintaan. Ongelma on tietty koska se sieltä tulee. Täytyy sanoa, että näytöt vaikuttavat joltain kahden pennin Android tableteilta ja ottaisin vaikka ennemmin tuon c3 näkemyksen ilman turhia näyttöjä.

Tokihan siinä mielessä aika kiinalainen, että kaikki ominaisuudet on takapenkiltä ja takakontista poistettu ja sitten ilmeisesti on joku langaton lataus luurilla kuitenkin kuskille.
 
No nyt on pitkästä aikaa mielenkiintoinen uusi sähköauto, uskomattomat sisätilat


Näyttää kyllä hyvältä suunnittelulta noin pieneksi autoksi. Ihmeen "puskista" tuli, kun ei ole tullut kai sitten seurattua tarkkaan.

Mikähän lienee hintapolitiikka ts. joko hintapeli aukeaa "tosissaan"? Vai nouseeko sit tavan varusteilla taas korkeuksiin (adaptiivista vakkaria jne.).

 
C3 tosiaan pitäisi tulla samaan alle 20k hintaan. Ongelma on tietty koska se sieltä tulee. Täytyy sanoa, että näytöt vaikuttavat joltain kahden pennin Android tableteilta ja ottaisin vaikka ennemmin tuon c3 näkemyksen ilman turhia näyttöjä.

Olen kyllä samaa mieltä, että valmistajat voisivat tehdä perinteisen näköisiä mittaristoja eikä luottaa noihin tabletteihin aina. Tottunut tuohon, kun on ajanut noilla jopa -80 luvun autoilla.
 
Onhan etukameralla pyyhkijät apuna. Toki muilla kameroilla ei ole. Sitä toivoisi varsinkin takakameralle pesuria jotta siitä näkiskin sitten jotain kurakelissä.
Kyllä itsellä ainakin jo parissa sähköautossa on ollut takakameran pesuri. Edellisessä autossa (Q4) siinä oli valmistusvika ja letku irtosi kontista valuettaen pesunesteet luukun rakenteisiin.
 
Kyllä itsellä ainakin jo parissa sähköautossa on ollut takakameran pesuri. Edellisessä autossa (Q4) siinä oli valmistusvika ja letku irtosi kontista valuettaen pesunesteet luukun rakenteisiin.
Juu, mutta tesloissa ei ole. Toispa Tesla vaikka jälkiasennussarjana pesurin takakameralle nykyiselle kalustolle ja uusiin jo valmiiksi. Ainakin Model 3:ssa ei näillä vesikurakeleil nää mitään takakamerasta.

Mielenkiintoista tietää miten nykyinen kalusto voisi toimia robotaxina kun takakamera on tärkein kamera jotta auto saa pysäköityä. Miten pysäköinti sitten onnistuu kun takakamera on kuran peitossa.
 
Et kuitenkaan jaksa tarkastaa kumpaakaan väitettä mutta jaat vaan silti?
Lähinnä satunnaista ihmettelyä noista teslan ratkaisuista, jotka perinteisempään autonvalmistajaan tottuneena jaksavat huvittaa ja ihmetyttää.
Huvittaa myös, kuinka fanipojat heti suuttuvat, kun nostaa puutteen esille.
 
Lähinnä satunnaista ihmettelyä noista teslan ratkaisuista, jotka perinteisempään autonvalmistajaan tottuneena jaksavat huvittaa ja ihmetyttää.
Huvittaa myös, kuinka fanipojat heti suuttuvat, kun nostaa puutteen esille.
Aika monestakin nykyautosta puuttuu pesurit.
 
Pesureiden tarve riippuu valojen tehosta.

Jos tehoa on yli 2000 lumenia niin tarvitsee sekä pesurit että automaattisen korkeudensäädön.

Teslaa jos miettii valojen kannalta niin se takavalojen tyyppivika eli ne pimenevät luukun sisemmät valothan on katsastuksessa vähintään huomautuksen arvoiset, koska ledeistä korkeintaan 1/3 saa olla toimimattomia.

Ja tietysti muissakin merkeissä on noita muodikkaita valonauhoja niin saattaa käydä kalliiksi jossain kohtaa.
 
Tuo takakameran möhnäisyyden ongelmat varmaan riippuvat myös vähän merkistä. Esim. jos latausta ajattelee niin nykyisessä plugarissa kun luukku on kuskin oven edessä niin ei tarvitse ajopätkän jälkeen peruuttaa. Juu, eipä siitä hirveästi mitään näe, mutta sormella pyyhkäisemällä asia korjaantuu ihan ok vaikka tietty se pesuri saisi olla.

Teslaa taas tunnutaan lähes aina peruutettavan laturille niin ominaisuus olisi suhteessa tärkeämpi.
 
Tuo takakameran möhnäisyyden ongelmat varmaan riippuvat myös vähän merkistä. Esim. jos latausta ajattelee niin nykyisessä plugarissa kun luukku on kuskin oven edessä niin ei tarvitse ajopätkän jälkeen peruuttaa. Juu, eipä siitä hirveästi mitään näe, mutta sormella pyyhkäisemällä asia korjaantuu ihan ok vaikka tietty se pesuri saisi olla.

Teslaa taas tunnutaan lähes aina peruutettavan laturille niin ominaisuus olisi suhteessa tärkeämpi.
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi. Siinä kamerassa pitäisi olla ehdottomasti suutin joka ruikkaa pissipoikaa linssiin. Taycanissa on esim tälläinen. Muut kamerat tuntuu pysyvän kurakelilläkin puhtaana.
 
Ainakin Model 3:ssa ei näillä vesikurakeleil nää mitään takakamerasta.
Mä en oo havainnu moista. Useimmin mulla on paskoilla keleillä ne palkkien kamerat paskassa/lumessa/jäässä, mutta niillä nyt ei tietysti mitään käyttöä ole muutenkaan. Takakamerasta on nähnyt sen verran kun tarvitsee. Paitsi tietty talvella, jolloin sekä kamerat, että tutkat ovat yleensä lumen/jään peitossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 442
Viestejä
4 512 454
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom