- Liittynyt
- 19.11.2022
- Viestejä
- 446
Deutche Wellellä oli video liittyen tuohon Vokkarin tilanteeseen:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Deutche Wellellä oli video liittyen tuohon Vokkarin tilanteeseen:
No pitipä nyt sitten tämän innoittamana hakea "vw results" haulla volkkarin talousnäkymiä, ja eka linkki joka listalla oli, oli uutinen 18 minuutin takaa:Sinulle on jo aika moneen kertaan huomautettu, että noi järjestelyt liittyy vuosikymmenten aikana kertyneeseen (polttis)kuormaan, joten eiköhän riittäisi tämän sähköautoketjun osalta käytännössä saman uutisen toistuva postaus? Volkkari takoo tasaisesti 10-20 miljardia vuodessa, joten nämä sun ”pahalta näyttää” kommentit kertoo vain siitä, että joko et ymmärrä talouslukuja tai sitten trollaat.
Volkswagen has stressed “the urgent need” to carry out significant plant closures and job cuts after Europe’s largest carmaker reported a 64 per cent drop in quarterly net profit from a slump in China sales. The group has told its powerful works council that it plans to close three plants and lay off tens of thousands of workers, marking its most radical restructuring measure in the company’s 87-year history. For the three months to the end of September, net profit dropped to €1.57bn from €4.34bn a year earlier, while revenue fell 0.5 per cent to €78.5bn. Operating profit margin fell to 3.6 per cent from 6.2 per cent during the quarter, while the margin at its flagship VW brand slid further to 2 per cent in the first nine months of the year.
Jep. Jossain vuosia sitten julkaistuissa tilastoissa volkkarilla oli tyyliin kaksinkertainen määrä työntekijöitä per valmistettu auto kuin esim. Toyotalla ja tuolloin oli nostettu pöydälle juuri tämä äärimmäisen vahvasti organisoitunut työvoima ja tämän aiheuttama lähes täysi blokkeri tehostustoimille.VW kipuilee nyt sen kanssa että siellä on täysin uniikki järjestely jossa AY-liikkeellä on huomattavasti enemmän valtaa kuin millään muulla saksalaisella autofirmalla, käytännössä oikein mitään ei saa tehtyä ilman AY:n hyväksyntää joka on tapellut kaikkia muutoksia vastaan ties kuinka kauan. Tässä on se ongelman ydin.
En tiedä mikä henkilökohtainen vendetta sinulla on volkkaria kohtaan, mutta ei nämä polttisasiat ja volkkarin AY-ongelmat edelleenkään tähän ketjuun kuulu.No pitipä nyt sitten tämän innoittamana hakea "vw results" haulla volkkarin talousnäkymiä, ja eka linkki joka listalla oli, oli uutinen 18 minuutin takaa:
Volkswagen profit plunges 64% as China sales slide
Europe’s largest carmaker highlights ‘urgent need’ for cost reductions and efficiency gainswww.ft.com
Parjaamasi Tesla teki reippaasti enemmän voittoa viime vuosineljänneksellä kuin VAG. Samaa kyytiä kun jatketaan niin pian VW on tappiollinen. Jos profit margin putosi vuodessa 6.2% -> 3.6%, niin ei tuossa enää ole varaa paljon pudota.
En tiedä mikä henkilökohtainen vendetta sinulla on volkkaria kohtaan, mutta ei nämä polttisasiat ja volkkarin AY-ongelmat edelleenkään tähän ketjuun kuulu.
Samaa mieltä ettei nämä luvut kuulu tänne, mutta jos haluaa arvuutella pidemmän trendin perusteella tuleeko volkkari vai (vaikka) tesla performoimaan finamielessä jatkossa paremmin, voi vaikka miettiä näitäkin lukuja;Tunnusta nyt vaan että olit väärässä asian suhteen…
Tuskin tulee. Ilman lidaria turha kuvitella mitään täysin itsestään ajavaa vuosikymmeniin. Koko robotaxin julkistus oli Muskin epätoivoinen yritys pumpata osaketta.Joku analytiikkafirma arvioi että jatkossa Tesla tulee tekemään suurimman osan liikevaihdostaan robotaksihommista, saa nähdä miten tulevat edes saamaan tässä Waymon kiinni, joka on oikeasti valovuosia tässä Teslaa edellä. Mut jatkot ehkä jossain muualla kuin tässä threadissa..
Ehkä se kovasti rummutettu ja kaikkivoipa neuroverkko jossain vaiheessa oppii, että vittu tästä ei tuu mitään.Tuskin tulee. Ilman lidaria turha kuvitella mitään täysin itsestään ajavaa vuosikymmeniin. Koko robotaxin julkistus oli Muskin epätoivoinen yritys pumpata osaketta.
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.Niin vaikea sanoa. Periaatteessa Muskin pointti siitä, että eipä ihmisilläkään varsinaisesti ole ajaessa muita sensoreita kuin silmät ja hyvinhän tuo ajaminen silti (yleensä) sujuu, eli siinä mielessä en näe mitenkään mahdottomana, että pelkillä kameroilla päästäisiin neuroverkkojen kanssa suunnilleen samaan lopputulokseen. Ongelma on vaan siinä, että vaikka nopeampi/tarkempi/monisuuntaisempi kamerakuvan prosessointi mahdollistaakin teorissa "yli-inhimillisen" suorituskyvyn, niin loppupeleissä kamerapohjaisella järjestelmällä on kuitenkin ihan samat heikkoudet kuin ihmissilmällä, kuten se että huonossa valossa tai keliolosuhteiden takia heikentyneessä näkyvyydessä operointikyky laskee dramaattisesti. Kun taas lisäsensoreilla, jotka eivät ole reseptoreihin/sensoreihin päätyvistä fotoneista riippuvaisia voitaisiin sitten päästä selvästi silmiä parempaan lopputulokseen. Musk kun on siinäkin oikeassa, että autonomiselta järjestelmä vaaditaan korkeampaa suoriutumiskykyä ja turvallisuutta kuin ihmiskuskeilta, mutta tätä kun ei tule olemaan oikein mahdollista saavuttaa pelkillä optisilla sensoreilla.
Onhan etukameralla pyyhkijät apuna. Toki muilla kameroilla ei ole. Sitä toivoisi varsinkin takakameralle pesuria jotta siitä näkiskin sitten jotain kurakelissä.Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
Ongelmia on ääriolosuhteissa oli luomet sillä kuskilla tai ei. Jääskraba, lämmitys auttaa ainakin osaan ongelmista mutta ongelmia on. Sama homma se taitaa LIDAReilla olla jos auto parkkipaikalla yön ja sataa 20cm lunta ja jäätä päälle. Ihminen siihen tarvitaan rapsuttelemaan että pääsee liikkeelle ja välillä varmasti myös kesken ajon.Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.Ongelmia on ääriolosuhteissa oli luomet sillä kuskilla tai ei. Jääskraba, lämmitys auttaa ainakin osaan ongelmista mutta ongelmia on. Sama homma se taitaa LIDAReilla olla jos auto parkkipaikalla yön ja sataa 20cm lunta ja jäätä päälle. Ihminen siihen tarvitaan rapsuttelemaan että pääsee liikkeelle ja välillä varmasti myös kesken ajon.
Sattumalta törmäsin tämmöiseen VTT:n 2019 paperiin LIDAReista arktisissa olosuhteissa. Hankalaa on.
Verrokiksi asfalttiparkkipaikan sulanapito -40C pakkasella vaatii muistaakseni n. 1kW/m2 mitoitustehon. Ajoviima toki jäähdyttää mutta jotain suuntaa tuostakin saa.Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.
Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.
Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
Tarkoitin tilannetta jossa auton päälle on satanut yöllä puolimetriä lunta ja se on jäätynyt siihen. Toki tuulilasi kameran saa sulatettua, mutta saako muita jos niiden päällä on kymmeniä senttejä jäätynyttä lunta, on omassa Teslassakin kaikki kamerat lämmitettyjä, mutta ei ne nyt varmaan mitään paksuja jääkertoksia sulata? Menee jo ihmiseltäkin puolituntia vähintään kaivaa auto lumesta niin kuinka tuollainen itsestään ajava auto suoriutuisi? Ja tämän jälkeen vielä ne maassa auton takana ja sivuilla olevat lumet. Tietysti joku maasturi suoriutuisi jotenkin, mutta normaalilla henkilöautolla hankalampaa.Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
Tarkoitin tilannetta jossa auton päälle on satanut yöllä puolimetriä lunta ja se on jäätynyt siihen. Toki tuulilasi kameran saa sulatettua, mutta saako muita jos niiden päällä on kymmeniä senttejä jäätynyttä lunta, on omassa Teslassakin kaikki kamerat lämmitettyjä, mutta ei ne nyt varmaan mitään paksuja jääkertoksia sulata? Menee jo ihmiseltäkin puolituntia vähintään kaivaa auto lumesta niin kuinka tuollainen itsestään ajava auto suoriutuisi? Ja tämän jälkeen vielä ne maassa auton takana ja sivuilla olevat lumet. Tietysti joku maasturi suoriutuisi jotenkin, mutta normaalilla henkilöautolla hankalampaa.
Tämä siis lähinnä vaan huomiona tollaisesta robotaksi hommasta, että aika paljon saa tehdä että toimisi itsenäisesti aina kaikissa sääolosuhteissa.
On lämmitys mutta kyllä se bemarin etututka tukkoon menee jo räntäsateessa. Ei riitä lämmitys pitämään sitä puhtaana. Lähtee toki puhtaaksi ihan sormella pyyhkäisemällä lämmityksen ansiosta.Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
Tämäpä ikävä uutinen. Olin meinaa ajatellut ottaa seuraavaan autoon lämmitetyt värkit. Harmi jos tämäkään ei tepsi. Toki sormella kevyesti on helpompi kuin nykyisen kanssa teräsjään putsaus… Sähköautoissa moni aiemmin sulana pysynyt paikka tuppaa herkästi jäätymään.On lämmitys mutta kyllä se bemarin etututka tukkoon menee jo räntäsateessa. Ei riitä lämmitys pitämään sitä puhtaana. Lähtee toki puhtaaksi ihan sormella pyyhkäisemällä lämmityksen ansiosta.
Kyllä tuo Cadillacin muuttuminen sähköbrändiksi pl. Escalade on ihan realistista, koska Escalade on ainoa malli joka jotain tuottaa.En usko samaan, jenkkilässä ollaan vielä tämä vuosikymmenen bensalla. Siel on kuitenkin useampi malli vielä mitä ei tänne tuoda.
Mut hienoa, että tulee Kiinalle vastapainoa ja kuluttajille valinnanvaraa tännekin kun ei ole V6/V8 ympäristöverot niskassa enää.
Ensi kesänä pitänee testailla sama reitti kohtuu ideaalisessa säässä. Saattaa mennä jopa menopaluu yhteensä 400km yhteen putkeen. Käytännössä en tykkää ajaa akkua alle 20 prosenttiin ja pysähdys on pakollinen määränpäässä, joten latailtua tulee joka tapauksessa
Kaupunkiajossa pienin kulutus viime kesänä 10,9 kWh noin 30 kilometrin edestakaisin matka maaseutureitillä, jossa oli ainoastaan yhdet liikennevalot välissä ja pari kiertoliittymää. Keskinopeus sellaiset 40 - 55 kmh välillä.
Tokihan siinä mielessä aika kiinalainen, että kaikki ominaisuudet on takapenkiltä ja takakontista poistettu ja sitten ilmeisesti on joku langaton lataus luurilla kuitenkin kuskille.
Mitä ominaisuuksia tällä tarkoitat?
Nykyisen version joo, mutta pitäisi tulla alle 20k hintainen versio jossain vaiheessa.Onhan se C3:senkin lähtöhinta 25000e.
No nyt on pitkästä aikaa mielenkiintoinen uusi sähköauto, uskomattomat sisätilat
C3 tosiaan pitäisi tulla samaan alle 20k hintaan. Ongelma on tietty koska se sieltä tulee. Täytyy sanoa, että näytöt vaikuttavat joltain kahden pennin Android tableteilta ja ottaisin vaikka ennemmin tuon c3 näkemyksen ilman turhia näyttöjä.
Olen kyllä samaa mieltä, että valmistajat voisivat tehdä perinteisen näköisiä mittaristoja eikä luottaa noihin tabletteihin aina. Tottunut tuohon, kun on ajanut noilla jopa -80 luvun autoilla.
Kyllä itsellä ainakin jo parissa sähköautossa on ollut takakameran pesuri. Edellisessä autossa (Q4) siinä oli valmistusvika ja letku irtosi kontista valuettaen pesunesteet luukun rakenteisiin.Onhan etukameralla pyyhkijät apuna. Toki muilla kameroilla ei ole. Sitä toivoisi varsinkin takakameralle pesuria jotta siitä näkiskin sitten jotain kurakelissä.
Juu, mutta tesloissa ei ole. Toispa Tesla vaikka jälkiasennussarjana pesurin takakameralle nykyiselle kalustolle ja uusiin jo valmiiksi. Ainakin Model 3:ssa ei näillä vesikurakeleil nää mitään takakamerasta.Kyllä itsellä ainakin jo parissa sähköautossa on ollut takakameran pesuri. Edellisessä autossa (Q4) siinä oli valmistusvika ja letku irtosi kontista valuettaen pesunesteet luukun rakenteisiin.
Et kuitenkaan jaksa tarkastaa kumpaakaan väitettä mutta jaat vaan silti?Teslassa ei kuulemma ole edes etuvalon pesureita, luulin niiden olevan pakollisia.
Teslassa ei kuulemma ole edes etuvalon pesureita, luulin niiden olevan pakollisia.
Lähinnä satunnaista ihmettelyä noista teslan ratkaisuista, jotka perinteisempään autonvalmistajaan tottuneena jaksavat huvittaa ja ihmetyttää.Et kuitenkaan jaksa tarkastaa kumpaakaan väitettä mutta jaat vaan silti?
Aika monestakin nykyautosta puuttuu pesurit.Lähinnä satunnaista ihmettelyä noista teslan ratkaisuista, jotka perinteisempään autonvalmistajaan tottuneena jaksavat huvittaa ja ihmetyttää.
Huvittaa myös, kuinka fanipojat heti suuttuvat, kun nostaa puutteen esille.
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi. Siinä kamerassa pitäisi olla ehdottomasti suutin joka ruikkaa pissipoikaa linssiin. Taycanissa on esim tälläinen. Muut kamerat tuntuu pysyvän kurakelilläkin puhtaana.Tuo takakameran möhnäisyyden ongelmat varmaan riippuvat myös vähän merkistä. Esim. jos latausta ajattelee niin nykyisessä plugarissa kun luukku on kuskin oven edessä niin ei tarvitse ajopätkän jälkeen peruuttaa. Juu, eipä siitä hirveästi mitään näe, mutta sormella pyyhkäisemällä asia korjaantuu ihan ok vaikka tietty se pesuri saisi olla.
Teslaa taas tunnutaan lähes aina peruutettavan laturille niin ominaisuus olisi suhteessa tärkeämpi.
Mä en oo havainnu moista. Useimmin mulla on paskoilla keleillä ne palkkien kamerat paskassa/lumessa/jäässä, mutta niillä nyt ei tietysti mitään käyttöä ole muutenkaan. Takakamerasta on nähnyt sen verran kun tarvitsee. Paitsi tietty talvella, jolloin sekä kamerat, että tutkat ovat yleensä lumen/jään peitossa.Ainakin Model 3:ssa ei näillä vesikurakeleil nää mitään takakamerasta.
Harmillinen tapaus; varsinkin, kun Tesla vetäytyy vastuusta. Herää kysymys, oliko tuo vaihtomoottori oikeasti uusi, kun kesti vain 56 800 kilometriä.Kari oli hankkinut vuoden 2013 Tesla Model S -auton käytettynä, jolloin Tesla oli antanut sille käytetyn auton kahden vuoden takuun. Moottori oli rikkoutunut ensimmäisen kerran joulukuussa 2019, jolloin takuu oli vielä voimassa ja moottori vaihdettiin. Tuolloin autolla oli ajettu 132 067 kilometriä. Sillä kertaa vika oli ilmennyt huollossa keskustietokoneen rikkoutumisen yhteydessä.
Tämä takuuseen vaihdettu moottori hajosi 18.7.2022, kun autolla oli ajettu kaikkiaan 188 000 kilometriä. Vaihtomoottori oli kestänyt siis 56 800 kilometriä.