Yleistä keskustelua sähköautoista

Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.

Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
 
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
Tarkoitin tilannetta jossa auton päälle on satanut yöllä puolimetriä lunta ja se on jäätynyt siihen. Toki tuulilasi kameran saa sulatettua, mutta saako muita jos niiden päällä on kymmeniä senttejä jäätynyttä lunta, on omassa Teslassakin kaikki kamerat lämmitettyjä, mutta ei ne nyt varmaan mitään paksuja jääkertoksia sulata? Menee jo ihmiseltäkin puolituntia vähintään kaivaa auto lumesta niin kuinka tuollainen itsestään ajava auto suoriutuisi? Ja tämän jälkeen vielä ne maassa auton takana ja sivuilla olevat lumet. Tietysti joku maasturi suoriutuisi jotenkin, mutta normaalilla henkilöautolla hankalampaa.

Tämä siis lähinnä vaan huomiona tollaisesta robotaksi hommasta, että aika paljon saa tehdä että toimisi itsenäisesti aina kaikissa sääolosuhteissa.
 
Tarkoitin tilannetta jossa auton päälle on satanut yöllä puolimetriä lunta ja se on jäätynyt siihen. Toki tuulilasi kameran saa sulatettua, mutta saako muita jos niiden päällä on kymmeniä senttejä jäätynyttä lunta, on omassa Teslassakin kaikki kamerat lämmitettyjä, mutta ei ne nyt varmaan mitään paksuja jääkertoksia sulata? Menee jo ihmiseltäkin puolituntia vähintään kaivaa auto lumesta niin kuinka tuollainen itsestään ajava auto suoriutuisi? Ja tämän jälkeen vielä ne maassa auton takana ja sivuilla olevat lumet. Tietysti joku maasturi suoriutuisi jotenkin, mutta normaalilla henkilöautolla hankalampaa.

Tämä siis lähinnä vaan huomiona tollaisesta robotaksi hommasta, että aika paljon saa tehdä että toimisi itsenäisesti aina kaikissa sääolosuhteissa.

Eikö ihminen poista sen lumen ja jään polttomoottoriautossakin? Ja sitten kun sitä mannerjäätä ei enää ole siinä, niin sulana pitämiseen riittää huomattavasti pienempi lämpö...

Jos robotaksi odottelee kyytiä laturilla, niin sähkö ei liene ongelma auton pitämiseksi sulana. Ja voihan ne latauspaikat järjestää katettuihin tiloihin, tarvitaanhan noille varikoita, joissa ihminen siivoaa ne ja huoltaa muutoinkin (pesunesteen lisäykset jne.).
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noi osassa jo pitkään ollut lämmitettyjä? Ainakin bemarissa on kruisen tutka ja kaikki kamerat lämmitettyjä, varmaan muissakin on. Tuskin mitään ihmeitä ne sähköä kuluttaa.
On lämmitys mutta kyllä se bemarin etututka tukkoon menee jo räntäsateessa. Ei riitä lämmitys pitämään sitä puhtaana. Lähtee toki puhtaaksi ihan sormella pyyhkäisemällä lämmityksen ansiosta.
 
Onhan noita tosiaan tutkittu ja niissä on huonoissa oloissa kaikissa jotain ongelmaa.

Tässä esim. VTT:n pohdiskelua (2019):

Tutka on paras jos tarkoitus on olla törmäämättä toiseen autoon (ei välitä heikon kelin tuomasta sensori ongelmasta), mutta sillä on ongelmansa sitten jos pitäisi välttää jalankulkijaan törmäämistä (vaatii metallia).
 
On lämmitys mutta kyllä se bemarin etututka tukkoon menee jo räntäsateessa. Ei riitä lämmitys pitämään sitä puhtaana. Lähtee toki puhtaaksi ihan sormella pyyhkäisemällä lämmityksen ansiosta.
Tämäpä ikävä uutinen. Olin meinaa ajatellut ottaa seuraavaan autoon lämmitetyt värkit. Harmi jos tämäkään ei tepsi. Toki sormella kevyesti on helpompi kuin nykyisen kanssa teräsjään putsaus… Sähköautoissa moni aiemmin sulana pysynyt paikka tuppaa herkästi jäätymään.
 
En usko samaan, jenkkilässä ollaan vielä tämä vuosikymmenen bensalla. Siel on kuitenkin useampi malli vielä mitä ei tänne tuoda.

Mut hienoa, että tulee Kiinalle vastapainoa ja kuluttajille valinnanvaraa tännekin kun ei ole V6/V8 ympäristöverot niskassa enää.
Kyllä tuo Cadillacin muuttuminen sähköbrändiksi pl. Escalade on ihan realistista, koska Escalade on ainoa malli joka jotain tuottaa.

Nehän yrittivät brändätä sitä pitkään jotenkin urheilulliseksi, mutta eihän se oikein ottanut tulta. Nämä Cadillacin sähkömallithan ovat taas lähempänä perinteistä mukavuus edellä tehtyä Cadillacia, joka vaikuttaa toimivan.
 
Ajelin ESPOO - YLÖJÄRVI välin noin 400km menopaluu. Peltilehmänä Cupra Born EBOOST pikkuakulla 58 kWh netto. Alle 20 tuuman Continentalin kesärenkaat, jotka eivät ole aivan optimaaliset taloudelliseen ajoon. Akku oli ollut laturissa kiinni molemmissa päätepisteissä ennen lähtöä. Menomatkalla keli 5 - 7 astetta plussaa ja keskiraskasta sadetta ja tuulta. Mukavuuslämmitykset päällä koko matkan. Auton laskema kulutus noin 62 % maksimikapasiteestistä joka tekee noin 36 kWh ja vastaa kohtuu hyvin auton näyttämää keskikulutusta 18 kWh / 100 km. Paluumatkalla lämpötila oli pari astetta plussalla, kovaa sadetta ja tuulta. Tällä kertaa ei ollut hoippu mihinkään, joten maantiellä ja motarilla tuli ajeltua hitaampien autojen letkassa, jolloin satasen nopeusrajoituksen alueella keskinopeus noin 82 ja motarilla 85. Lopputulemana auton laskema kulutus noin 52% maksikapasiteetistä joka tekee noin 30 kWh ja vastaa kohtuu hyvin auton näyttämää keskikulutusta 15 kWh / 100 km. Yllättävän paljon ajonopeuden alentamisella saa vähennettyä kulutusta ottaen huomioon paluumatkan haasteellisemman kelin.
 
Ensi kesänä pitänee testailla sama reitti kohtuu ideaalisessa säässä. Saattaa mennä jopa menopaluu yhteensä 400km yhteen putkeen. Käytännössä en tykkää ajaa akkua alle 20 prosenttiin ja pysähdys on pakollinen määränpäässä, joten latailtua tulee joka tapauksessa :lol:

Kaupunkiajossa pienin kulutus viime kesänä 10,9 kWh noin 30 kilometrin edestakaisin matka maaseutureitillä, jossa oli ainoastaan yhdet liikennevalot välissä ja pari kiertoliittymää. Keskinopeus sellaiset 40 - 55 kmh välillä.
 
Ensi kesänä pitänee testailla sama reitti kohtuu ideaalisessa säässä. Saattaa mennä jopa menopaluu yhteensä 400km yhteen putkeen. Käytännössä en tykkää ajaa akkua alle 20 prosenttiin ja pysähdys on pakollinen määränpäässä, joten latailtua tulee joka tapauksessa :lol:

Kaupunkiajossa pienin kulutus viime kesänä 10,9 kWh noin 30 kilometrin edestakaisin matka maaseutureitillä, jossa oli ainoastaan yhdet liikennevalot välissä ja pari kiertoliittymää. Keskinopeus sellaiset 40 - 55 kmh välillä.

Voinen vahvistaa samanmoisia lukemia vastaavista olosuhteista, samalla autolla rengaskoko kylläkin 19". Noin 26tkm kisoja takana. Itse kylläkin esilämmitän todella paljon eli se vähän nostaa kulutusta ja latailen yleensä useemman päivän välein eli harvoin laturissa, kun esilämmitän.
 
C3 tosiaan pitäisi tulla samaan alle 20k hintaan. Ongelma on tietty koska se sieltä tulee. Täytyy sanoa, että näytöt vaikuttavat joltain kahden pennin Android tableteilta ja ottaisin vaikka ennemmin tuon c3 näkemyksen ilman turhia näyttöjä.

Tokihan siinä mielessä aika kiinalainen, että kaikki ominaisuudet on takapenkiltä ja takakontista poistettu ja sitten ilmeisesti on joku langaton lataus luurilla kuitenkin kuskille.
 
No nyt on pitkästä aikaa mielenkiintoinen uusi sähköauto, uskomattomat sisätilat


Näyttää kyllä hyvältä suunnittelulta noin pieneksi autoksi. Ihmeen "puskista" tuli, kun ei ole tullut kai sitten seurattua tarkkaan.

Mikähän lienee hintapolitiikka ts. joko hintapeli aukeaa "tosissaan"? Vai nouseeko sit tavan varusteilla taas korkeuksiin (adaptiivista vakkaria jne.).

 
C3 tosiaan pitäisi tulla samaan alle 20k hintaan. Ongelma on tietty koska se sieltä tulee. Täytyy sanoa, että näytöt vaikuttavat joltain kahden pennin Android tableteilta ja ottaisin vaikka ennemmin tuon c3 näkemyksen ilman turhia näyttöjä.

Olen kyllä samaa mieltä, että valmistajat voisivat tehdä perinteisen näköisiä mittaristoja eikä luottaa noihin tabletteihin aina. Tottunut tuohon, kun on ajanut noilla jopa -80 luvun autoilla.
 
Onhan etukameralla pyyhkijät apuna. Toki muilla kameroilla ei ole. Sitä toivoisi varsinkin takakameralle pesuria jotta siitä näkiskin sitten jotain kurakelissä.
Kyllä itsellä ainakin jo parissa sähköautossa on ollut takakameran pesuri. Edellisessä autossa (Q4) siinä oli valmistusvika ja letku irtosi kontista valuettaen pesunesteet luukun rakenteisiin.
 
Kyllä itsellä ainakin jo parissa sähköautossa on ollut takakameran pesuri. Edellisessä autossa (Q4) siinä oli valmistusvika ja letku irtosi kontista valuettaen pesunesteet luukun rakenteisiin.
Juu, mutta tesloissa ei ole. Toispa Tesla vaikka jälkiasennussarjana pesurin takakameralle nykyiselle kalustolle ja uusiin jo valmiiksi. Ainakin Model 3:ssa ei näillä vesikurakeleil nää mitään takakamerasta.

Mielenkiintoista tietää miten nykyinen kalusto voisi toimia robotaxina kun takakamera on tärkein kamera jotta auto saa pysäköityä. Miten pysäköinti sitten onnistuu kun takakamera on kuran peitossa.
 
Et kuitenkaan jaksa tarkastaa kumpaakaan väitettä mutta jaat vaan silti?
Lähinnä satunnaista ihmettelyä noista teslan ratkaisuista, jotka perinteisempään autonvalmistajaan tottuneena jaksavat huvittaa ja ihmetyttää.
Huvittaa myös, kuinka fanipojat heti suuttuvat, kun nostaa puutteen esille.
 
Lähinnä satunnaista ihmettelyä noista teslan ratkaisuista, jotka perinteisempään autonvalmistajaan tottuneena jaksavat huvittaa ja ihmetyttää.
Huvittaa myös, kuinka fanipojat heti suuttuvat, kun nostaa puutteen esille.
Aika monestakin nykyautosta puuttuu pesurit.
 
Pesureiden tarve riippuu valojen tehosta.

Jos tehoa on yli 2000 lumenia niin tarvitsee sekä pesurit että automaattisen korkeudensäädön.

Teslaa jos miettii valojen kannalta niin se takavalojen tyyppivika eli ne pimenevät luukun sisemmät valothan on katsastuksessa vähintään huomautuksen arvoiset, koska ledeistä korkeintaan 1/3 saa olla toimimattomia.

Ja tietysti muissakin merkeissä on noita muodikkaita valonauhoja niin saattaa käydä kalliiksi jossain kohtaa.
 
Tuo takakameran möhnäisyyden ongelmat varmaan riippuvat myös vähän merkistä. Esim. jos latausta ajattelee niin nykyisessä plugarissa kun luukku on kuskin oven edessä niin ei tarvitse ajopätkän jälkeen peruuttaa. Juu, eipä siitä hirveästi mitään näe, mutta sormella pyyhkäisemällä asia korjaantuu ihan ok vaikka tietty se pesuri saisi olla.

Teslaa taas tunnutaan lähes aina peruutettavan laturille niin ominaisuus olisi suhteessa tärkeämpi.
 
Tuo takakameran möhnäisyyden ongelmat varmaan riippuvat myös vähän merkistä. Esim. jos latausta ajattelee niin nykyisessä plugarissa kun luukku on kuskin oven edessä niin ei tarvitse ajopätkän jälkeen peruuttaa. Juu, eipä siitä hirveästi mitään näe, mutta sormella pyyhkäisemällä asia korjaantuu ihan ok vaikka tietty se pesuri saisi olla.

Teslaa taas tunnutaan lähes aina peruutettavan laturille niin ominaisuus olisi suhteessa tärkeämpi.
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi. Siinä kamerassa pitäisi olla ehdottomasti suutin joka ruikkaa pissipoikaa linssiin. Taycanissa on esim tälläinen. Muut kamerat tuntuu pysyvän kurakelilläkin puhtaana.
 
Ainakin Model 3:ssa ei näillä vesikurakeleil nää mitään takakamerasta.
Mä en oo havainnu moista. Useimmin mulla on paskoilla keleillä ne palkkien kamerat paskassa/lumessa/jäässä, mutta niillä nyt ei tietysti mitään käyttöä ole muutenkaan. Takakamerasta on nähnyt sen verran kun tarvitsee. Paitsi tietty talvella, jolloin sekä kamerat, että tutkat ovat yleensä lumen/jään peitossa.
 

Pitäisikö Teslan moottorin kestää pidempään kuin 56 800 km? Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksensä, Tesla ei korvaa eikä kommentoi

Kari oli hankkinut vuoden 2013 Tesla Model S -auton käytettynä, jolloin Tesla oli antanut sille käytetyn auton kahden vuoden takuun. Moottori oli rikkoutunut ensimmäisen kerran joulukuussa 2019, jolloin takuu oli vielä voimassa ja moottori vaihdettiin. Tuolloin autolla oli ajettu 132 067 kilometriä. Sillä kertaa vika oli ilmennyt huollossa keskustietokoneen rikkoutumisen yhteydessä.


Tämä takuuseen vaihdettu moottori hajosi 18.7.2022, kun autolla oli ajettu kaikkiaan 188 000 kilometriä. Vaihtomoottori oli kestänyt siis 56 800 kilometriä.
Harmillinen tapaus; varsinkin, kun Tesla vetäytyy vastuusta. Herää kysymys, oliko tuo vaihtomoottori oikeasti uusi, kun kesti vain 56 800 kilometriä.
 
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi.

No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
 
No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta.
Mun arkiajot pks on 100% kuvailemiasi, enkä ole kertaakaan lääppinyt sitä kameraa. Jos kylmiltään pitäisi nyt vastata, niin en edes tiedä missä se sijaitsee.
 
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
Nuo nyt on ollut aika jonninjoutavia aina pl. kesäkelit. En nyt tiedä haittaako paska, mutta talvella niitä saisi ainakin olla joka käänteessä putsailemassa. Vanhassa eemelissä paloi aina koko talven diskovalot sisällä lumisten tutkien vuoksi, joten tunnelman nostattajina puoltavat paikkaansa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
Tesloissahan on nykyään vain kamerat. Varsinkin keula-edellä parkkeeramisessa etupuskurikameran puute saa kyllä olemaan erityisen varovainen, jos keula ajetaan lähelle esim. seinää. Itsellä on USS&Ryzenillä varustettu kolmonen joten saan valikosta päällä joko tämän uuden Tesla Visionin tai sitten että auto käyttää perinteisiä parkkitutkia ja näyttää senttimetreissä etäisyyden esteeseen. Ite kyllä tykkään Tesla Visionista, helppo esim parkkeerata keula edellä ruutuun jos vastapäätäkin on ruutu. Visualisointi osaa näyttää missä kohtaa keula menee että ei mennä oman ruudun yli. Tosin kyllä napsautan parkkitutkat päälle jos ajan keulan lähelle esim. seinää.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
 
6/5 toiminto. Kyllä esim. Mii lämpeää pirun nopeasti 6,5 kW teholla sisältä, mutta ottaa oma aikansa kunnes se lämpö menee lasiin. Lasissa olevat vastukset ovat pirusti nopeammat silti. Säästää tietysti myös energiaa, kun ei tarvitse lämmittää autoa pätsiksi lasin sulattamiseksi. Kosteilla syyskeleillä myös kiva pistää päälle, jos lasi meinaa huurtua. Jäätävä sade, aamun "panssarijää" jne.. Kaikki hoituu lämmitettävän tuulilasin kanssa paremmin.

Oikeastaan on ihme, että moinen ei ole tullut penkinlämmintinten kaltaiseksi vakiovarusteeksi pohjoiseen meneviin autoihin.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
No kyllä ainakin id3:ssa tuo kytkee viellä lisävastukset päälle ja range tippuu, eikä koita vain lämpöpumpulla aukaista sitä. Toki on sen vertaa tehokas et ei tarvee kauvaa pitää päällä vaikka oisit menny iglulta näyttävään autoon..
 
No kyllä ainakin id3:ssa tuo kytkee viellä lisävastukset päälle ja range tippuu, eikä koita vain lämpöpumpulla aukaista sitä. Toki on sen vertaa tehokas et ei tarvee kauvaa pitää päällä vaikka oisit menny iglulta näyttävään autoon..
Selvyyden vuoksi totean tässä kohtaa, että id3:ssa ei ole tarjolla lämmitettävää lasia. Valitettavasti. id4 löytyy jo.
 
Selvyyden vuoksi totean tässä kohtaa, että id3:ssa ei ole tarjolla lämmitettävää lasia. Valitettavasti. id4 löytyy jo.
No ei joo suoraan lasia lämmittävää. Mutta ko laittaa tuulilasin lämmityksen ni jopas alkaa sulaan. Ilmeisestikkin vastukset juuri siellä alla si jotka alkaa ottaa tehoja.. muistaakseni noin 70km tippu heti range ko sen laitto päälle
 
Oikeastaan on ihme, että moinen ei ole tullut penkinlämmintinten kaltaiseksi vakiovarusteeksi pohjoiseen meneviin autoihin.
Joku sellainen muistikuva on että aika pitkään oli Fordilla patentti tuohon lämmitettävään tuulilasiin. Sen takia myös Volvoissa näitä oli. Nykyään kait patentit rauennu jos muiltakin löytyy.
 
No ei joo suoraan lasia lämmittävää. Mutta ko laittaa tuulilasin lämmityksen ni jopas alkaa sulaan. Ilmeisestikkin vastukset juuri siellä alla si jotka alkaa ottaa tehoja.. muistaakseni noin 70km tippu heti range ko sen laitto päälle
Kuulostaa enemmän, että range-laskurissa on bugi, jos se tuon tekee. Tuskin siellä paljoa enempää on tehoja kuin Miin 6,5 kW ja talvikeleillä tuo vastaa max. 30-40 km menetystä/h ja sekin vain jos käyttää ko. teholämmitystä koko ajan. Normaalissa 5-10 min kestävässä lasin aukipuhalluksessa kantama ei paljoa tuon lisäpuhalluksen takia todellisuudessa heikkene. Kabiinin muu lämmitys tietysti talvella ottaa paljon kantamasta pois, varsinkin pätkäajossa.
 
Kuulostaa enemmän, että range-laskurissa on bugi, jos se tuon tekee. Tuskin siellä paljoa enempää on tehoja kuin Miin 6,5 kW ja talvikeleillä tuo vastaa max. 30-40 km menetystä/h ja sekin vain jos käyttää ko. teholämmitystä koko ajan. Normaalissa 5-10 min kestävässä lasin aukipuhalluksessa kantama ei paljoa tuon lisäpuhalluksen takia todellisuudessa heikkene. Kabiinin muu lämmitys tietysti talvella ottaa paljon kantamasta pois, varsinkin pätkäajossa.
No en itse näe bugia siinä, lasi alkaa sulamaan todella tehokkaasti vs normi lämpöpumpun käyntiin, ja ko sen kytkee pois lasin sulaminen hidastuu ja range taas palautuu.. eli ihan musta toimii oikein laskennallisen kulutuksen kautta
 
Joku sellainen muistikuva on että aika pitkään oli Fordilla patentti tuohon lämmitettävään tuulilasiin. Sen takia myös Volvoissa näitä oli. Nykyään kait patentit rauennu jos muiltakin löytyy.

Ford käytti tuulilaseissaan vastuslankoja, joista kaikki eivät tykänneet pimeällä ajettaessa. VAG käsittääkseni on toteuttanut sen jotenkin muuten, tai ainakin mainostavat sen olevan näkymätön.

Vähän kyllä muutenkin ihmettelen, että jos Fordilla olisi patentti lämmitettävään tuulilasiin, niin miten se olisi myönnetty tai miten sitä ainakaan valvottaisiin. Keskiverto ammattimies saisi päähänsä laittaa vastuslangat myös tuulilasiin, koska ne on olleet autojen takaikkunoissa vuosikymmenien ajan...
 
Ford käytti tuulilaseissaan vastuslankoja, joista kaikki eivät tykänneet pimeällä ajettaessa. VAG käsittääkseni on toteuttanut sen jotenkin muuten, tai ainakin mainostavat sen olevan näkymätön.

Vähän kyllä muutenkin ihmettelen, että jos Fordilla olisi patentti lämmitettävään tuulilasiin, niin miten se olisi myönnetty tai miten sitä ainakaan valvottaisiin. Keskiverto ammattimies saisi päähänsä laittaa vastuslangat myös tuulilasiin, koska ne on olleet autojen takaikkunoissa vuosikymmenien ajan...
90-luvun lopussa oli Fordilla ainekin vastuslanka virityksiä tuulilasissa. Muistan kun uusi lasi makso maltaita tutun autossa. Vakuutus maksoi sen. Minulla ny vanha Toyota corolla, tuulilasiin puhaltaa vastus hässäkän kautta kuumaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 287
Viestejä
4 867 342
Jäsenet
78 629
Uusin jäsen
JoelOlavi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom